Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

IOS 13 en iPadOS Preview

De duistere kant van Apple

07-06-2019 • 06:00

313

Multipage-opmaak

Inleiding

Apple heeft nooit iets gehad tegen ongeluksgetallen. In een tijd dat Symbian van S60v3 naar S60v5 ging om de 4 maar niet te hoeven gebruiken - het woord voor 'vier' in het Japans klinkt hetzelfde als dood en geldt daardoor als ongeluksgetal - kondigde Apple doodleuk iOS 4 aan op de iPhone 4.

Wie dacht dat Apple als een Amerikaans hotel het cijfer 13 ging overslaan, komt bedrogen uit. De nieuwe versie van het besturingssysteem voor iPhones heet gewoon iOS 13. Bij Apple werken vast mensen die vaak op vrijdag de 13e met hun zwarte kat onder ladders doorlopen - of ze zijn simpelweg niet zo bijgelovig.

Toen Apple begon over iOS 13, liet het bedrijf gelijk wel een duistere kant zien. Letterlijk dan, want de eerste feature die Apple noemde was een donkere modus. Sinds sommige iPhones oledschermen gebruiken, is het gebruik van meer donkere tinten in de interface niet alleen esthetisch gezien een goede keuze, maar kan het ook de accuduur verlengen. Dat kunnen de iPhone XS en XS Max goed gebruiken, want volgens onze accutesten gaan die een stuk minder lang mee dan de iPhone XR met zijn lcd.

In deze release zit echter veel meer dan een donkere modus. De belangrijkste verandering is dat iPhones een stuk sneller moeten worden door optimalisaties in de manier waarop apps gecompileerd zijn. Dat moet apps sneller laten opstarten, maar updates en installaties vanuit de App Store moeten ook veel sneller gaan.

Een andere belangrijke wijziging is de afsplitsing van iOS voor iPads. Dat heet voortaan iPadOS. Die wijziging is meer cosmetisch dan technisch, want het blijft gaan om een variant van iOS voor tablets. We duiken in deze preview in veel veranderingen voor iPhones en iPads. Er is uiteraard veel meer veranderd dan we in deze preview kunnen bespreken, maar we hopen hiermee een eerste blik te geven op hoe de software van iPhones en iPads vanaf dit najaar werkt en wat het allemaal kan.

Apple iOS 13

IPhone

Apple had diverse aankondigingen op het gebied van iOS 13 voor iPhones. Net als iOS 12 lag er een sterke focus op prestatieverbeteringen. Deze keer moesten die uit apps komen: Apple compileert apps in de App Store efficiënter, waardoor de bestandsgrootte lager is en installeren en updaten sneller gaat. En o ja, apps moeten sneller starten.

Update, vrijdag 15:04: Hier stond een tabel met installatietijden van apps uit de App Store, maar die test bleek niet zinvol, omdat die verbeteringen pas later in iOS zullen zitten.

De stopwatch is daarbij niet bepaald een probaat middel en vanwege de fluctuerende prestaties van de bèta van iOS 13 is het lastig waar te nemen, maar hier hebben we in sommige gevallen een aardig voordeel gezien voor iOS 13. Het verschil is op deze nieuwe smartphones niet wereldschokkend, maar naast elkaar zeker zichtbaar.

Behalve veranderingen onder de motorkap zijn er ook wijzigingen die je duidelijk kunt zien. De meest in het oog springende heeft een plekje gekregen in de setup, want het is nu mogelijk om een donkere modus in te stellen. Daarbij is er een extra vinkje om de dock en de wallpaper donkerder te maken.

Apples eigen apps werken allemaal met de donkere modus, maar apps van derden natuurlijk niet. Je zit in WhatsApp of Snapchat dus nog steeds tegen dezelfde, vaak lichte, interface aan te kijken. Wellicht gaan ontwikkelaars in de komende maanden voor hun apps een donkere modus inbouwen, maar zeker is dat uiteraard niet.

iOS 13 op iPhone XS: donkere modusiOS 13 op iPhone XS: donkere modusiOS 13 op iPhone XS: donkere modusiOS 13 op iPhone XS: donkere modus

Een andere uiterlijke wijziging is het Deel-venster. Dat is stevig opgeknapt. Wat je deelt staat nu bovenaan, in plaats van een grote Airdrop-knop. Daaronder staan eventueel personen die logisch zijn om dat mee te delen. Als Foto's een persoon herkent, zal die persoon daar verschijnen. Daaronder staan de iconen voor apps waarmee je het kunt delen, waar Airdrop tussenstaat. Daaronder staat een verticale lijst met opties die in iOS 12 nog horizontaal en in vierkanten staan, waaronder Zet in Beginscherm, Kopieer en Druk Af.

iOS 13: Deel-menuiOS 13: Deel-menuiOS 12: Deel-menu

Een andere, kleinere wijziging is de bediening van het volume. Niet langer zet iOS een hinderlijke melding midden over je scherm, maar het is een subtiele slider geworden aan de linkerkant van het scherm. De volumeslider in video's staat ongewijzigd rechts bovenin beeld.

iOS 13: volumeiOS 13: volumeiOS 12: volume

Een belangrijke wijziging is Sign in with Apple, een manier van inloggen op apps en sites van derden met een Apple ID. Apple geeft daarbij zo weinig mogelijk info aan derde partijen en zelfs als een e-mailadres vereist is, verzint het systeem een uniek, geanonimiseerd adres om mails aan te sturen.

Sign in with AppleDat wordt een enorm succes. Niet omdat ontwikkelaars hier nu om staan te springen, maar omdat Apple verplicht stelt aan apps om Sign in with Apple te integreren in elke app waar Sign in with Google of Sign in with Facebook ook staat. Apple gebruikt dus zijn macht over de App Store en over ontwikkelaars om zijn eigen logintechniek af te dwingen in apps. Of dat juridisch mag, zal komende jaren moeten blijken, maar tot die tijd is het wel fijn dat er een anoniemere manier van inloggen zal bestaan. Het is nog niet te testen in iOS 13.

Apps krijgen in iOS nog altijd pas nieuwe functies als je een systeemupdate krijgt. Voor elke Android-gebruiker voelt dit heel '2011' aan, maar het is de manier hoe het in 2019 nog altijd werkt op iOS. We hopen nog altijd dat het snel zal veranderen, want daardoor kan Apple veel sneller kleine updates voor apps doorvoeren op willekeurige momenten van het jaar.

De app met de grootste update is Foto's. Die heeft nu een nieuwe weergave met tabbladen, die dagen, maanden of jaren samenvat en op die dag, of dat moment relevante foto's laat zien. Dat ziet er gelikt uit en gebruikers van die app zullen dat kunnen waarderen. Ook het veranderen van het overzicht door in- of uit te zoomen is fijn.

iOS 13: foto'siOS 13: foto's

Verder ziet de interface voor bewerkingen van foto's er anders uit. Het is nu iets duidelijker geworden, met bolletjes en sliders. Nieuw is een manier om het perspectief van foto's te wijzigen, zowel horizontaal als verticaal. Dat is een leuke toevoeging.

iOS 13: foto'siOS 13: foto'siOS 13: foto's

Ook leuk: je kunt een stickerpack maken van je eigen memoji, de avatar die je kunt samenstellen als animoji. Die zit in het emoji-toetsenbord, waardoor die ook bruikbaar zijn in andere chatapps als WhatsApp of Telegram. Als je dan een facepalm wilt maken, dan kun je daadwerkelijk jezelf facepalmend laten zien. Het zal wel geen innovatie mogen heten, maar een leuk aardigheidje is het wel.

iOS 3: memoji-stickersiOS 3: memoji-stickers

Over het toetsenbord gesproken, dat ondersteunt nu eindelijk twee dingen. Ten eerste: typen door te vegen. Dat is een inhaalslag, want toetsenborden op Android kunnen dat al sinds de dagen van de iPhone 3GS en HTC Hero. Op iPhones kon dat ook al langer door het toestaan van toetsenborden van derden, waaronder Gboard van Google en Swiftkey. Het werkt gek genoeg alleen in Engels. Ten tweede is er eindelijk, eindelijk woordvoorspelling in het Nederlands.

iOS 3: toetsenbordiOS 3: toetsenbord

In de software tref je bovendien een paar nieuwe apps aan. Zo is er nu standaard de TV-app te vinden, vermoedelijk vanwege de aankomende streamingdienst TV+. Ook is Opdrachten nu standaard in iOS 13 te vinden. In iOS 12 is dat een aparte download. Het is een app om taken te automatiseren en dat is een heerlijke app voor wie graag rondklooit met de software van zijn telefoon. We bespraken Opdrachten vorig jaar al in het benchmarkverhaal van iOS 12.

IPadOS

De grootste wijzigingen van iOS zitten in de versie voor de iPad, die voortaan door het leven gaat als iPadOS. De twee versies begonnen al behoorlijk te verschillen en het is niet meer dan logisch dat Apple nu dus ook de namen heeft gescheiden. Om te beginnen: alle wijzigingen voor iPhones zitten ook in iPadOS.

De interface van iPadOS kent behoorlijk wat wijzigingen ten opzichte van iOS. Zo is er nu ruimte voor widgets aan de linkerkant van het eerste homescreen in landscape, waardoor een iOS-homescreen voor het eerst nu meer is dan rijen en kolommen vol snelkoppelingen. Het maakt beter gebruik van de beschikbare ruimte en is een fijne toevoeging.

iOS 13: iPadOS homescreen

De grootste toevoeging is echter het kunnen openen van meerdere vensters van één app. Dat klinkt als iets heel basaals en dat is het ook, maar nu kun je dus meerdere vensters van Safari, Mail of welke app dan ook naast elkaar open hebben staan. Dat is vooral belangrijk voor Catalyst, het Apple-project om iPad-apps op de Mac te laten werken. Daarvoor was dit hard nodig, maar ook op de iPad is het heel welkom.

iOS 13: iPadOS meerdere vensters van één appiOS 13: iPadOS meerdere vensters van één app

Bovendien werkt multitasking nu iets uitgebreider. In slide-over, waarbij een app in een venster over een andere app heen zit, is het nu mogelijk om meerdere apps achter elkaar open te hebben en daartussen te wisselen met een eigen 'homebalk', zoals die ook onderin beeld zit. Het praktische nut is misschien beperkt, maar het is fijn dat het nu kan.

iOS 13: iPadOS slide-overiOS 13: iPadOS slide-over

Daarnaast zijn er gebaren bijgekomen om met drie vingers tekst te kopiëren, te plakken en die plakactie weer ongedaan te maken. Daarvoor moet je knijpen en spreiden met drie vingers en dat lijkt heel handig, maar het valt nog niet mee om in de praktijk te doen, vooral omdat diezelfde gebaren met twee en vier vingers iets heel anders doen in de interface. Het voelt daardoor niet heel intuïtief.

Onder de motorkap is er ook veel veranderd: de latency van de Apple Pencil gaat omlaag van 20ms naar 9ms, zo claimt Apple. Interessanter is dat je nu meer kan met de usb-c-poort op de iPad Pro's van vorig jaar. Daarop kun je nu usb-sticks aansluiten, die je vervolgens kunt beheren in Bestanden. Als je een usb-stick insteekt, gebeurt er in eerste instantie niets op het scherm, maar in Bestanden is het te benaderen. Vervolgens kun je bestanden erop zetten of eraf halen. Dat klinkt als een basisfunctie van een computer en dat is het ook, maar het is fijn dat het kan. Ook kun je foto's rechtstreeks importeren in Lightroom en fotograferen zullen dat ongetwijfeld waarderen.

iOS 13: iPadOS usb-stick

Dan zijn er nog twee grote wijzigingen aan te stippen. De eerste is Safari. Dat is volgens Apple meer een 'desktop-class'-browser dan op iPhones. Hij vraagt dus op veel sites de desktopversie op en laat die ook zien. Hij blijkt inderdaad beter in browsen dan onder iOS 12.

Aan de andere kant ís het nog geen desktopbrowser. Apple ondersteunt pwa's nog altijd niet volledig. Met ondersteuning voor pwa-standaarden kunnen webapps bijvoorbeeld pushnotificaties sturen of op de achtergrond synchroniseren. Dat had het gat met bijvoorbeeld Chrome OS kunnen verkleinen. De nieuwe versie van Safari is wél een stap in de goede richting van een volledige desktopervaring.

Een andere stap richting desktops is de ondersteuning van muizen. Als je dit nog niet gehoord had, valt vast je mond even open, maar inderdaad: je kunt nu een muis aansluiten op een iPad. Dat is duidelijk geen primaire inputmethode. Het zit onder AssistiveTouch, een toegankelijkheidsoptie. Zo moet je het ook zien van Apple: een alternatieve input voor mensen die het touchscreen niet de hele tijd kunnen aanraken.

Maar is het ook een goede input voor mensen die het scherm niet de hele tijd wíllen aanraken? Dat kan, maar vereist wel wat aanpassing. De cursor is een heel groot rondje en geen subtiele aanwijzer. Bovendien gaat hij standaard vrij snel, maar bovenal is er geen manier om de gebaren na te doen met een aangesloten muis. Het gebruiksgemak gaat er dus niet direct van omhoog.

Aan de andere kant: voor mensen die graag een muis gebruiken op een computer, is er nu in elk geval een manier om het proberen. Om te laten zien hoe het ongeveer werkt, hebben we met de ingebouwde schermopnamefunctie een video gemaakt.

De stap voor iPads is daardoor veel groter dan voor iPhones, want alle wijzigingen voor iPhones - zoals de donkere modus - zitten ook op de tablets. Het is duidelijk dat iPads meer moeten voelen als computers en dit is een stap in de goede richting. En voor wie het zich afvroeg: de naam iPadOS troffen we nog niet aan in de instellingen. Het heet volgens de eigen software nog altijd iOS 13.

iOS 13: iPadOS instellingen

Tot slot

Zoals altijd volgt hier de don't try this at home-mededeling. Deze vroege iOS 13-versie kun je beter niet op je primaire iPhone of iPad zetten. Wij hebben geen bijzonder grote bugs aangetroffen, maar die kunnen er wel in zitten of in komen. De publieke bèta die volgende maand komt, is al een stuk veiliger om te installeren. Als je telefoon of tablet gewoon moet werken, kun je beter wachten op de definitieve release. Als Apple het eigen schema van afgelopen jaren aanhoudt, komt die medio september ongeveer uit.

Wat biedt iOS 13? Voor iPhone-bezitters valt het allemaal wel mee. De optimalisaties om apps en updates sneller te maken zijn heel welkom, zeker nu steeds meer mensen met steeds oudere iPhones rondlopen. De donkere modus is een leuke toevoeging voor wie daarop zat te wachten. De rest is relatief klein bier, maar over het algemeen fijne wijzigingen om iOS verder te polijsten.

De meeste aandacht van Apple gaat duidelijk uit naar de iPad. Met ondersteuning voor usb-sticks, foto-imports, muisondersteuning en een betere Safari-browser is het duidelijk dat de tablet écht meer is dan een opgeblazen iPhone. Het zal daardoor voor iets meer mensen kunnen dienen als laptopvervanging.

Apple houdt vast aan de jaarlijkse release van een nieuwe iOS-versie en veel van de nieuwe functies zijn handigheidjes en het inhalen van de achterstand op Android of op desktop-besturingssystemen. Dat is nuttig en nodig. Er zullen weinig mensen steil achterover slaan van de vernieuwingen in iOS 13, maar het is fijn dat een iPhone nu een donkere modus heeft en dat je een muis kunt aansluiten op een iPad. Verbeteringen zijn altijd fijn, ook als ze laat zijn.

Inhoudsopgave

Lees meer

Apple maakt iOS 13 beschikbaar
Apple maakt iOS 13 beschikbaar Nieuws van 19 september 2019

Reacties (313)

313
283
166
29
1
76
Wijzig sortering
Er worden hier toch wel een aantal noemenswaardige nieuwigheden vergeten. Om enkele voorbeelden te geven:
- Veel bredere support voor NFC functies
- Homekit in routers voor verhogen veiligheid
- BT wireless splitter (twee BT audio clients)
- (iCloud abo) beveiligde opslag voor Homekit camera's
- Home/CarPlay vernieuwing UI/functies
- Nieuwe Shortcuts triggers!!! (Bv. BT verbinding met bepaald toestel, alarm afzetten, NFC, bepaalde tijd,...)
Support voor Xbox One S en PS4 controller is ook wel een dingetje. Niet meer gebonden aan die maffe MFI controllers zonder L3/R3 die je nergens anders voor kunt gebruiken. Ideaal voor Steam Link, GTA of Sonic :)
Zie hier voor een uitgebreider overzicht: https://www.macrumors.com/roundup/ios-13/

In de timeline onderin staan ook nog leuke artikelen met nieuwe/verbeterde features.

Late edit maar kwam deze nog tegen, erg uitgebreide lijst voor de liefhebber: https://the8-bit.com/here...nd-youre-gonna-love-them/

[Reactie gewijzigd door pBook op 23 juli 2024 23:49]

Jeff Benjamin van 9to5mac heeft ook weer een zeer uitgebreide iOS13 feature list-video gemaakt. Dan zie je wel dat er toch weer veel is veranderd/bijgekomen voor de iPhone: https://youtu.be/vDiQsI18Zk4
Er wordt niet enklel veel features vergeten ik denk dat Arnoud ook vergeet dat hier vooral tech enthousiasts zijn en deze review is alles behalve enthousiast geschreven. Hij lijkt er niet warm van te worden en dat voel je door heen de lijn. Wat natuurlijk erg spijtig is.

Misschien is het tijd dat Tweakers investeerd is een redactielid die wel enthousiast kan worden van wat ze in Cupertino uit hun hoed toveren en zelf ook ene iphone en mac heeft als dagelijkse compagnion en niet enkel Android+Windows combo’s.

Dan had deze preview misschien al niet begonnen dat ios 13 voor de Iphone eigenlijk een klein bier is en dan hadden we op zijn minst in alle ‘quirks and features’ gedoken van ios 13. En ja, een beetje levensvreugde kan geen kwaad!

Tot die tijd houd Tweakers beter de eer en zichzelf door geen ‘preview’ uit te geven.
Ik denk dat Arnoud verschillende besturingssystemen gebruikt en niet warm wordt van deze features/verbeteringen omdat ze al standaard in andere besturingssystemen zitten.

Waarom zou dan iemand met alleen Apple producten de boel moeten reviewen? Zodat in de Apple bubble alles wel nieuw en geweldig lijkt?

Ik ben juist blij met deze review en weer bevestigd dat Apple producten niet veel extra toevoegen aan Windows en Android en ik dus weinig mis.

Had iemand die alleen vast zit in het Apple ecosysteem dit geschreven had ik dit overigens ook gedacht en de redacteur niet meer serieus genomen.

Het is logisch dat in deze markt besturingssystemen met concurrenten worden vergeleken, lijkt me alleen gezond.
Ik ben juist blij met deze review en weer bevestigd dat Apple producten niet veel extra toevoegen aan Windows en Android en ik dus weinig mis.
Dus jij bent nu blij dat jouw bubble intakt is gebleven en je vast kunt blijven in zitten in je huidige ecosysteem? Dát vind je fijn aan deze review?
Nee, dat het realistisch is. Apple bubbel gebruikers worden enthousiast omdat het voor hen nieuw is, het is niet slecht om helder te maken dat het vooral een kwestie van catch-up is (voorzover dat het geval is, ik kan daar trouwens niet veel van vinden, heb een Android telefoon, Linux desktop/laptop en iPad en het heeft allemaal wel wat voor en tegen in dagelijks gebruik).
Volgens mij gaat het er dan om dat iemand tevreden is met dat het neutraal is geschreven.
Bubbelloos. Fanboyloos. Mag die keuze ook?

Er hoeft niet in elke zin"geniaal Apple!" te staan, maar ook niet "eindelijk Apple, werd tijd".

Gewoon informatief. Ik vond de toon hierin prima.
Men schijnt de Android Q review ondanks dat de gebaren gebrekkig overgenomen zijn van iOS gewoon prima te kunnen schrijven zonder enige zure referentie naar iOS: reviews: Android Q Bèta 3 - Van navigatiebalk naar gebarenbesturing

Is dat dan een fanboyreview? Omdat dat >90% van de iOS gebruikers de beschreven features eerder heeft?

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 23 juli 2024 23:49]

En jij misschien in een Android/Microsoft bubble?
Ik zeg duidelijk ‘niet enkel android/windows gebruikt’ jij maakt er direct van: ‘vastzitten in de Apple ecosysteem’. Pas als je dagelijks gebruikt maakt van ios over een lange periode ga je door het dogma heen van dat iphones en Ipads enkel maar duur zijn.

Sommige features lijken op papier hetzelfde maar sommige zaken zijn net dat beetje anders zitten echt wel knap in elkaar. Als ze iets doen, doen ze het meestal goed en dat voel je.

Gewoon al het feit dat je jaarlijks gegarandeerd een grote OS update krijgt is iets speciaals op zich. Je voelt het letterlijk evolueren en dat is leuk. Plots werkt copy/paste tussen iphone en macbook, plots zijn al uw wachtwoorden gesynct (incl wifi) , is onepassword gekoppeld of heb je een AR meetlat in uw broekzak. De magic zit soms ook in de kleine dingen.

Android heeft bijvoorbeeld geen matuur tablet OS, je zou kunnen uitwijken naar een windows surface tablet maar op W10 zijn er dan weer veel minder kwalitatieve tablet apps. Ios13 brengt laptop features naar de Ipad pro wat hem offectief als laptopvervanger ontpopt. Er valt echt wel iets te zeggen over het ecosysteen van Apple.

Je kan er niet omheen dat de Tweakers redactie een echt Windows/Android bastion is. Arnoud heeft zover ik weet een Iphone 5s of SE als toestel effectief gebruikt en hij zal absoluut wel eens met andere Iphones gespeeld hebben, maar dat maakt hem nog nog geen pro die als echte kenner kan berichten over ‘the other side’ die notabene vol nuance zit.

Ik zeg niet dat Arnoud slechte artikels schrijft, in tegendeel. Arnoud is een topper en is zelfs niet vies om effectief eens met een Iphone op pad te gaan maar je voelt toch dat hij niet de grootste fan is en zo mist de preview de nuance die het verdient.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 23 juli 2024 23:49]

Jouw hele argument gaat niet op, want Arnoud heeft wel eens laten vallen dat hij een iPhone SE heeft. Vooralsnog is hij dus dagelijks op pad met iOS en kent hij alle ins en outs. ;)
Hier spreekt iemand uit jouw Apple bubble na jarenlang in een Android bubble te hebben geleefd. Bubbel is weer zo'n classificatie die nergens op slaat.

Ik ben tot een jaar of 2 terug Android-gebruiker geweest. Ik was dit OS zat om een aantal redenen:
  • Het besturingssysteem verouderd nog sneller dan een een onverpakte boterham op een aanrecht. Ik chargeer uiteraard, maar eerlijk is eerlijk, iOS wordt vele malen langer ondersteund en geupdate dan Andorid voor Android-toestellen. Mijn inziens een van de grootste pré's.
  • Ik werd helemaal tureluur van updates die niet zelden tot een batterydrain leidden.
  • Interface van iOS is vele malen prettiger in gebruik en zeer snel aan te leren. Bij Android willen instellingen nog wel eens wisselen per merk toestel (destijds althans).
Een veelgehoorde weerklank van Android bubbelbewoners is dat je gerust custom firmware erop kan zetten en dat daarmee het probleem van upgrades is verholpen. Dat klopt, maar dat is leuk voor een select groepje mensen die hier tijd voor wil maken.

Overigens vond ik Windows Phone echt het fijnste OS wat ik ooit heb gehad. iOS is een waardige vervanger. Inmiddels is mijn ervaring dusdanig positief dat ik naast mijn iPhone ook een iPad Air 2019 heb gekocht.
Ehh... Apple komt rijkelijk laat met allerlei dingen die we al kennen, en dan moet er een preview komen die daar lyrisch over is? Waarom, omdat de Apple gebruiker nu dan toch eindelijk weer een beetje up to date is? Die armoede legt de gebruiker zichzelf op, en ja, het is armoede. Het past totaal niet om Apple daarvoor een veer in de kont te steken. De sites/reviewers die dat doen noemen ze 'Apple shills'. Jij zegt dus dat Tweakers maar zo'n shill moet inhuren? Lekker.

Er wordt altijd net gedaan of alles wat Apple uitbrengt van een goddelijke kwaliteit is en nu Apple het heeft, ja, nu móet het wel goed zijn. Want de curator zegt dat het goed is, en zelf nadenken is de eindgebruiker niet gegeven. Want als je die feature nou echt zo miste, was je allang overgestapt, toch?

Bij elk ander merk zie je precies deze reactie als er features jaren nadat ze al gemeengoed zijn, dan eindelijk naar dat merk komen. Dat geldt niet alleen voor OS'en, denk bijvoorbeeld aan opties bij auto's. Daar zie je dan ook geen lyrische preview van Autoweek dat merk X nu dan eindelijk een leuk navi systeem heeft, of iets dergelijks. Dan wordt er ook gezegd 'Mooi dat het er nu is, maar het werd ook wel tijd'.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 23:49]

Ok, ik begrijp jouw argumenten. Android heeft dit soort features allemaal al.
Maar:
Welk tablet platform heeft zoveel geoptimaliseerde apps en zoveel aanbod van goede apps, en nu, met iPadOS zoveel features dat het een echt serieus alternatief is voor een pc? En daarnaast zo een goede touch interface?
Android? Google kan zelfs met de zeer dure pixel tablets met chromeOS niet zo een vloeiende /soepele ervaring neerzetten en compatibiliteit met Android apps is ook , op zijn minst, shaky.
Surface pro? Leuke laptop met touch, maar niet zo een goede tablet met goede touch ervaring.
Ik vind iPadOS toch echt een stap richting een volwaardig desktop os met zeer goede touch optimalisatie , echt een stap richting een volwaardig mobiel os, dat ik nog niet eerder heb gezien. Een nieuwe categorie zeg maar en toch wel potentieel tot een gamechanger. Daar had tweakers in dit artikel wel meer bij stil kunnen staan of benoemen.
Maar nee, i.p.v. daarvan losse features benoemen, in dit artikel. En in voorgaande artikelen alleen naar kunnen benoemen wat iOS op de iPad allemaal mist en had moeten hebben en dit als minpunten benoemen.
En nu maakt Apple een stap en..... helemaal niets . Wat summiere en cynische opmerkingen, etc...

Vind ik gewoon jammer.

Het enige interessante aan dit artikel is de Wallpaper , dat is geen standaard wallpaper van Apple , waar kan ik die wallpaper ophalen? Iemand?

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 23 juli 2024 23:49]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Halo_Master7 juni 2019 17:58
Snap ik, maar het is maar een preview van de eerste bèta. De nieuwe features en functies komen nog vaker aan bod komende tijd in andere verhalen, en zeker die interessante nieuwe ipad-functies. Een eerste preview is het begin :)

Leuk dat je opmerkt dat de wallpaper afwijkt! Ik vond hem ook mooi. Hij komt van Abstruct.
Heb geen Android, dus ik kan deze wallpaper dus niet downloaden...
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @S_olis7 juni 2019 19:37
Hoppa, vangbal! Dankjewel! :)
Hij zegt niet dat ze er perse lyrisch over moeten zijn. Hij bedoeld gewoon dat iemand die er meer in zou zitten al die dingen wel op zou merken.
En dan die dingen dan goed/positief zijn prima, en waarom niet? Of dat dan te laat of wat dan ook is een 2e.
Je maakt er veel meer van dan het moet zijn. ;p

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 23 juli 2024 23:49]

Apple komt rijkelijk laat met allerlei dingen die we al kennen
Custom keyboards inclusief Swipe sinds iOS 8, maar laten we dat ver vergane karkas van een koe nog maar een keer uit de sloot trekken. En iedere iPhone krijgt tot 5 jaar na de introductie gewoon updates dus waarom systeemapps überhaupt los te updaten zouden moeten zijn is een compleet raadsel voor me.

En ik weet niet of ik er wel goed aan doe om Android bij deze review te betrekken, maar de manier waarop ze de iOS Blackberry swipes gekopieerd hebben voor edge-to-edge phones verdient echt geen schoonheidsprijs. Wat dat betreft zijn de nieuwe features in de eerste iOS 13 developer beta al volwassener dan wat Google vaak als release kwaliteit ziet.
Mee eens, apple gebruikers/reviewers zouden meer dan enthousiast moeten zijn. Zeker nu het in 2019 de optie er is om twee vensters naast elkaar te openen.
Misschien is het tijd dat Tweakers investeerd is een redactielid die wel enthousiast kan worden van wat ze in Cupertino uit hun hoed toveren
Goed plan. Misschien wil iemand van de Apple's PR-afdeling gratis reviews schrijven voor Tweakers.
Is het niet in je opgekomen dat Arnoud niet erg enthousiast is omdat daar geen enkele reden voor is?
Arnoud ook vergeet dat hier vooral tech enthousiasts zijn en deze review is alles behalve enthousiast geschreven."
Tweakers schrijft enthousiaste reviews over nieuwe tech. Wees nou eerlijk iOS 13 niets om over te juichen. Ja, inderdaad een paar nieuwe dingen, voor iOS, maar niet in vergelijking met andere OSsen.
Zoals een beetje techredacteur beaamt kijkt hij ook naar de markt, niet slechts het product.
Voorbeeld als Merk-X een nieuwe 3 mp camera op de markt zet moet een tech reviewer dan helemaal uit zijn plaat gaan omdat de vorige camera van Merk-X slechts 2mp was?
Nee, natuurlijk niet. Zo'n camera loopt enorm achter op de rest v/d markt.
De meeste aandacht van Apple gaat duidelijk uit naar de iPad. Met ondersteuning voor usb-sticks, foto-imports, muisondersteuning en een betere Safari-browser"
Voor Apple-aars is dat zeker een mooie vooruitgang. Maar ivm de rest van de markt waar die zaken al lang aanwezig zijn, zeer zeker niet.
Inderdaad. Hoe vaak kreeg Apple bijvoorbeeld niet het verwijt dat het belachelijk was dat er geen USB-stick in een iPhone / iPad gestoken kon worden, vooral in de beginjaren.

En begrijp me goed, uiteraard ik was het met die kritiek ééns!

Des te opmerkelijker is het dan toch, dat dit nu, tien jaar later alsnog (zonder ander hulpmiddelen) mogelijk wordt? En dat is nog maar één van de veranderingen. Als ik het goed begrijp gaat dit zelfs werken voor de oude modellen tot en met de iPhone 6 uit 2014 en alles wat er tussen toen en nu zit. Ik begrijp niet hoe een tech-fanaat – want dat moet je toch zijn om hier te werken – dit kan omschrijven als klein bier.
De timing van Apple, daar valt wel wat over te zeggen. Als je eerst een half dozijn versies uitbrengt van je hardware waarbij een basaal stuk functionaliteit ontbreekt, en je gebruikers dus dwingt te wennen aan alternatieven; en vervolgens als USB C inmiddels gemeengoed begint te worden maak je eindelijk oude (bijna legacy!) functies mogelijk.

Moeten we nu echt staan te juichen en is het nu ineens 'een groot ding' omdat er zo lang mee is gewacht?! De wereld op z'n kop natuurlijk... Mosterd na de maaltijd heet zoiets.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 23:49]

Omdat voor een tech fanaat het al gemeengoed is geworden? Is er geen enkele technische reden waarom dit niet kon, er is dus ook niets om enthousiast over te worden als de heren besloten hebben dat het mag.
Omdat het al jaren op Windows en Android kon? En het dus weinig baanbrekend is, anders dan voor Apple?

Voor een objectieve tech fanaat is dat een functie die gewoon in een OS hoort. Dat Apple dat jaren niet heeft gedaan is misschien interessant voor mensen die vastzitten in het Apple ecosysteem, maar er zijn hier velen die geen Apple producten hebben, en die dat dus ook weinig interessant vinden.
Maar waarom moet het dan perse vergelijken worden met wat dan ook als het een preview betreft van een op zichzelf staand systeem?

Vandaag bijvoorbeeld een artikel op de frontpage, waar geen vergelijking wordt gemaakt met functies in andere systemen: nieuws: Code in Android Q bèta hint naar scherm dat altijd aan blijft bij bek...

Wat mij betreft is dit ook “klein bier”, maar voor sommigen een heel mooie toevoeging. In dat artikel wordt tenminste geen vergelijking gemaakt met wat er allemaal al op de markt is, terwijl er ook had kunnen staan dat deze functie al sinds iOS 11 beschikbaar is op de iPhone X en nieuwer.

Ik ben het eens met Coolstart en consorten dat de artikelen over Apple apparatuur en software vaak een negatieve connotatie hebben bij tweakers, door deze te doorspekken met verwijzingen naar hoe lang dit er eigenlijk al had moeten zijn of iets dergelijks. En dat vinden sommige mensen jammer.
Tot en met de 6S, 6 doet niet meer mee met de IOS13 update.
Anoniem: 457607 @Coolstart7 juni 2019 11:13
Eens, alsof iemand half oplettend de keynote heeft gekeken, de helft vergeet, en zijn notities/krabbels uitbraakt. Het artikel is onvolledig en kan alleen met anti-depressiva bij de hand doorgeworsteld worden.

We hoeven niet staan te klappen en juichen voor deze evolutie, maar het is een forse update. Bijvoorbeeld die bredere ondersteuning voor controllers, zou grappig zijn om te testen. Nog belangrijker, minder lag in de Apple Pencil, voor iPad Pro gebruikers misschien wel een game changer. Wordt niks mee gedaan.

In de dagen na de keynote, is nog veel meer detail vrijgegeven omtrent kleinere updates. Allemaal makkelijk te volgen op Twitter en je ziet gebruikers en amateurs er mee aan de slag gaan. Maar een betaald tech redactie-lid blijkbaar niet.

Zeer ver onder de maat.
De mindere lag in de pencil wordt gewoon genoemd in het artikel hoor.
Onder de motorkap is er ook veel veranderd: de latency van de Apple Pencil gaat omlaag van 20ms naar 9ms, zo claimt Apple.

[Reactie gewijzigd door satoer op 23 juli 2024 23:49]

Dude, het is een preview op een bèta versie. Wat had je verwacht, een diepgravend artikel van 10 pagina's?
Ik ben het helemaal met je eens. Er zit weinig enthousiasme in het artikel. Het heeft weer erg een air van "Apple heeft een hoop in te halen". Ja bepaalde features zijn al een tijd op Android beschikbaar, maar er zijn genoeg zaken die Apple een stuk beter onder controle heeft en daar is ook een hoop ontwikkeltijd in gaan zitten. Memory management en performance is beter onder iOS dan onder Android. Iedere keer als ik een Android gebruik dan stoort het mij weer hoe gammel het scrollen werkt, wanneer wordt dat eens beter dan? En dan nog de vraag of jouw apparaat de nieuwe Android versie kan draaien, adaptatie van nieuwe Android versies is zorgelijk met Android Pie (10 maanden oud) op 10%.

In reviews graag een neutrale kijk op vernieuwingen, niet een eindeloze pissing contest.

Kies als consument gewoon wat je het meest aanspreekt.

[Reactie gewijzigd door Zyphrax op 23 juli 2024 23:49]

Beide bedrijven lopen achter elkaar aan qua features. Apple kwam bijvoorbeeld in juni 2017 met ARKit en Android in augustus 2017 met ARCore.

Bij Apple duurt het soms wat langer voordat ze iets introduceren, maar vaak werkt het wel meteen prettig en is het goed geintegreerd.

Ik zei niet dat je Android niet moet gebruiken vanwege het scrollen. Als je terugleest zie je dat ik vooral adviseer om te gebruiken wat je het meest aanspreekt. Scrollen op de Google Pixel 2 die ik (naast mijn iPhone XR) heb vind ik houterig en dat stoort me als ik het vergelijk met iOS. Het is voor mij één van de voorbeelden waar door Apple net wat meer aandacht aan besteed wordt.

Geloof me ik heb ook zat kritiek op Apple hoor. Als developer binnen het platform vind ik het vaak frustrerend dat voor veel nieuwe features de laatste iOS nodig is. En ik vind het o.a. raar dat je cloud opslag per Apple account is en dat je geen extra storage krijgt voor ieder Apple device dat je koopt. De family sharing opties vind ik dan daarnaast wel weer netjes.

Wederom kies wat je fijn vindt, maar ik waardeer een beetje enthousiasme voor als één van de bedrijven wat leuks introduceert. De eenzijdige reviews en click-bait titels word ik hier weleens moe van.
Wat zijn de bredere NFC functies?
En zou dit ook werken op de iPhone X? :)
Ja en nee. iPhone X ondersteunt geen passive scanning omdat dit niet ingebouwd in de chip. Dus enkel iPhones vanaf de Xs/Xr generatie ondersteunen passive scanning aka je kan gewoon scannen zonder app.

Je kan echter wel op iPhone 7 en up een applicatie gebruiken voor NFC (active scanning), maar dat defeat een beetje the purpose in mijn ogen..

Ik zou wel denken dat de series 4 Apple Watch active scanning mogelijk ondersteund maar ik heb hier nog niets over terug gevonden.
Ja ik gebruik nu NFC reader. Jammer dat het niet zonder een app kan.

Zou het nu misschien ook mogelijk zijn om weg te schrijven op een NFC tag?
In de Beta is het mogelijk om de Honeywell NFC kaarten aan te passen, Maar ik weet niet of deze functie open blijft staan en wat de toekomst gaat brengen.
Voor zover ik me kan herinneren heeft Apple writing ook geopend in iOS13. Je moet er wel rekening houden dat enkel NDEF formaat ondersteund is.

Ik ben niet 100% zeker hiervan, so someone please correct me if I’m wrong.
Werkt CarPlay eigenlijk met een iPad?
Helaas niet. Snap ook niet waarom, lijkt me toch dezelfde software als op een iPhone. Ik zou het er in ieder geval ook graag op zien.
Non-cellular iPads hebben geen GPS ingebouwd waardoor de CarPlay opties een stuk minder zouden zijn. Denk dat het daar iets te maken mee heeft.
En..
- iCloud folder delen
- download limiet via een mobiel netwerk is verhoogt naar 200 MB
Die limiet is al verhoogd in iOS12 (van 150 naar 200MB). In iOS13 is er helemaal geen limiet meer: https://www.cultofmac.com...ore-200mb-download-limit/
Er worden hier toch wel een aantal noemenswaardige nieuwigheden vergeten. Om enkele voorbeelden te geven:
- Nieuwe Shortcuts triggers!!! (Bv. BT verbinding met bepaald toestel, alarm afzetten, NFC, bepaalde tijd,...)
Dit is toch wel het meest gehoopte hier, vooral BT en timebased triggers.

En het folder delen zoals @MrKaplan aangeeft, wij gebruiken een family-share van 200GB, maar er staat zeker 50GB 'dubbel' in.
Anoniem: 315662 @tripkip7 juni 2019 14:13
Vooral bijvoobeeld 2 audio clients, ik gebruik dit zelf op mijn note 8 nog vaker dan ik had verwacht (en nee, dit is geen android vs apple bait ofzo).
Ik denk dat het een functie is die veel mensen afdoen als niet zo nuttig, maar zeker als je een telefoon hebt zonder headphone jack is het wel een uitkomst. Dat was namelijk een van de redenen waarom ik fel was (eigenlijk ben) tegen het poortloos maken van telefoons, maar dit maakt het toch wel beter.
Wat me wel opvalt is dat de BT Wireless splitter steeds in combinatie met AirPods wordt genoemd. Ik vraag me zo wel af of het ook werkt met andere BT oortjes.
Nogal apart dat jullie maar 1 regeltje wijden aan het terugbrengen van de latency van de Apple Pencil. Je merkt zeer duidelijk verschil (los van hoeveel ms het nou precies is). Het begint nu echt bijna te lijken alsof je gewoon op papier aan het schrijven bent, zo accuraat en snel is het.

Verder zijn die "benchmarks" nogal raar op een eerste beta. Dat snellere downloaden en installeren geldt nu nog helemaal niet omdat de apps in de store nog niet daarop aangepast zijn. Dit kan je pas na de release van iOS13 meten, en dan alleen als apps ook daadwerkelijk met XCode 11 zijn gebuild.

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 23 juli 2024 23:49]

Een latency van 1 ms is zou inderdaad echt heel bijzonder zijn. Eind jaren negentig hadden Wacom tablets een goed zichtbare lag. Ik had er goede hoop op dat dat zou verdwijnen in de jaren daarop, met de komst van USB en snellere hardware, maar dat viel tegen.

Als je een gewone tablet gebruikt valt het nauwelijks op omdat je dan pen en cursor niet naast elkaar ziet, maar zeker op een Wacom Cintiq (tablet met ingebouwde monitor) zag je ook pakweg tien jaar geleden nog heel goed dat de cursor je pennetje niet bij kon houden.

De laatste keer dat ik dit zelf kon testen, in 2014, kwam ik op een latency van minstens 22 milli-seconden, op een nieuwe MacBook Pro en nieuwe Cintiq van € 1000. Dit is heel goed zichtbaar. Voor mij verpest dit de hele ervaring. Ik werk dan liever met een 'gewone', losse tablet.

De prestaties zijn wat dat betreft de laatste 20 jaar nauwelijks verbeterd want ook nu nog heeft het nieuwste model Wacom Cintiq volgens opgave een 'response' van 25 ms.

Als de lag echt tot rond de 1 ms wordt teruggebracht, is dat dus 25 keer zo snel als een Cintiq. Correctie: Het is blijkbaar 9 ms (dank u @Sluuz ) Nog steeds een significante verbetering ten opzichte van 25 ms. Hopelijk gaat Wacom dan eindelijk ook eens wat aan die lag doen. Wat dat betreft heeft de Apple Stylus gezorgd voor een serieuze prijsdaling van Wacom Cintiq modellen en zal de concurrentie hierdoor nog een stuk groter worden – en dat is een goede zaak.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 23 juli 2024 23:49]

Uhm, Apple had het zelf over 9ms, dus ik denk niet dat het dan ineens 1ms gaat zijn :)
@Sluuz Zijn er ergens video’s te vinden die een vergelijking tonen? Ik kon die namelijk niet vinden, maar ik ben heel erg benieuwd naar het merkbare verschil.
Kan het ook (nog) niet vinden. Is ook moeilijk te tonen in een video aangezien je het in superslowmotion moet opnemen om het aan te tonen. Ik kan wel melden dat ik zelf een flinke verbetering heb ervaren.
Wat? Zien we dit goed? Is iOS 12 inderdaad sneller? Ja, dat is wat uit deze test komt. Nu is dit pas een eerste bèta voor ontwikkelaars, dus het zou kunnen dat de verbeteringen er nog niet in zitten of nog niet goed werken.
Uhm, wat voor een test is dit ook? Ben vrij zeker dat Apple niet van gisteren op vandaag zomaar even alle apps in zijn App Store opnieuw heeft gepackaged. De manier waar apps op worden gepackaged is veranderd, niet de manier waarop je ze ontvangt. Dit vereist eerst updates van de apps zelf voordat hier een verandering in te bemerken zal zijn (en waarschijnlijk ook updates die iOS 13 kennen).
Die meting van de 'app-installatie tijden' is echt zinloos. Dit werkt pas op het moment er apps zijn gesubmit met de nieuwe Xcode én dit is aangezet in de App Store (wat voorlopig nog niet het geval is). Wat je nu hebt getest is hoeveel de overhead van de debug binaries en logging is met app installs.

Bij een beta (een eerste beta notabene) is dit een beetje appels met peren vergelijken.
Voor mensen die een neutrale en volledige lijst willen van features:

https://www.apple.com/ios/ios-13-preview/features/
Een usb stick aansluiten kan dus alleen op een ipad pro van vorig jaar. Een externe HD aansluiten van 2tb is dat mogelijk?

En sidecar werkt dit ook op een ipad 2018?

Op de site van Apple staat over deze 2 punten niet duidelijk of het voor alle ipads kan vanaf iPadOS 13.
Anoniem: 84766 @JV19857 juni 2019 07:07
Sidecar is ook nog beperkt tot deze Macs op dit moment (het is nog beta):

Mac 27″ (Late 2015) or newer
MacBook Pro (2016) or newer
mac Mini (2018)
Mac Pro (2019)
MacBook Air (2018)
MacBook (Early 2016 or newer)
iMac Pro

Zoals ik het lees, werkt Sidecar op iPadOS 13. Dus, het werkt zeker op de iPad 2018.
According to a MacRumors reader who has used the feature, Sidecar works well with the iPad Air 2, which means it should also work with all other iPads that are compatible with iOS 13.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 84766 op 23 juli 2024 23:49]

Klopt. Al is er al wel een manier gevonden om het werkend te krijgen op oudere MacBooks. Zelf heb ik het nu op een Mid2015 MacBook Pro werkend.

https://www.reddit.com/r/...ar_support_on_older_macs/
USB-sticks aansluiten kun je ook op oudere iPhones alleen zijn de mogelijkheden beperkt ten opzichte van de functies die er nu in zitten in combinatie met de laatste iPad Pro.
USB sticks aansluiten werkt op alle iPads en iPhones die iPadOS en iOS 13 ondersteunen, dus ook de modellen met lightning poort. En ja, een 2TB schijf werkt ook.

Ook side car werkt op alle modellen iPad, alleen aan de Mac kant schijn je een vrij recente te moeten hebben.
Je kunt op iedere iPad en iPhone van alles en nog wat aansluiten maar vaak is het stroomverbruik van USB-devices een probleem. Als je er een hubje tussenzet met een eigen voeding wordt er opeens van alles mogelijk. Audiodevices en toetsenborden werken gewoon. USB-sticks doen het alleen als je er bijvoorbeeld foto's op hebt staan in de indeling van een fotocamera, dan kun je de foto's importeren.
USB-sticks doen het alleen als je er bijvoorbeeld foto's op hebt staan in de indeling van een fotocamera, dan kun je de foto's importeren.
Dat zou toch opgelost zijn in iOS 13, zodat je alle bestanden kunt importeren, net als bij Android USB OTG ?
Ik heb Xdisplay van Splashtop, iPad Mini 4 als 2e scherm. Werkt prima! Wel wat lag trouwens... maar dan zal Sidecar ook wel werken ja.
omdat Apple verplicht stelt aan apps om Sign in with Apple te integreren in elke app waar Sign in with Google of Sign in with Facebook ook staat. Apple gebruikt dus zijn macht als monopolist in de App Store om zijn eigen logintechniek af te dwingen. Dat zal ongetwijfeld ooit illegaal blijken te zijn, maar tot die tijd is het wel fijn dat er een anoniemere manier van inloggen zal bestaan.
Jammer dat dit zo verwoord wordt. Een slim alternatief voor Facebook en Google-logins, maar dat is blijkbaar moeilijk te slikken voor het Google / Android-kamp, dus roepen we er gelijk een paar verkapte beschuldigingen bij die nergens op slaan.


Apple dwingt de gebruiker tot niets. Dit is altijd een tweede mogelijkheid.
Het punt is niet dat de gebruiker tot iets gedwongen wordt, maar de ontwikkelaar.
Een ontwikkelaar die 3rd party login nu gebruikt dient verplicht dan ook Sign in with Apple toe te voegen.

Voor ons als gebruiker erg prettig, maar dit afdwingen is natuurlijk monopolisten gedrag van de bovenste plank :+
Apple dwingt wel vaker ontwikkelaars, en in 99% van de tijd is dat in het voordeel van de gebruiker. Zo zijn iPad apps echte tablet apps, en geen vergrote iPhone apps.

Als een ontwikkelaar nu geen third party login biedt, dan hoeft hij ook geen (anonieme!!!) Apple login toe te voegen. Alleen ontwikkelaars die nu al deze login bieden, moeten de Apple optie ernaast aan gaan bieden.
Tja het nooit leuk om iets te moeten, maar als dit de privacy van tientallen miljoenen gebruikers ten goede komt mag het wat mij betreft best ten koste gaan van een stukje dwang richting de ontwikkelaars.
Dus het is een probleem dat monopolisten hun macht dit keer ten goede gebruiken?

aanvulling:
Anders geformuleerd: Apple is een monopolist op zijn eigen systeem (lijkt me nogal wiedes) dus kan bij voorbaat al niets goed doen, behalve alles maar dan ook alles / door iedereen toestaan. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Dus Apple is bij voorbaat fout. Sorry hoor, maar met zo'n redenatie is elk bedrijf fout.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 23 juli 2024 23:49]

'goed' is relatief en subjectief.
Huh?
Het is een probleem dat monopolisten hun macht misbruiken.
In dit geval ten opzichte van de ontwikkelaars.

Je kan natuurlijk niet zeggen dat een monopolist zijn macht mag misbruiken als het je uitkomt en anders niet. Zo werkt het uiteraard niet...
Het is geen misbruiken als het voor iets goeds gebruikt wordt. In welk opzicht worden de ontwikkelaars hier minder van? Dat ze zelf de gebruiker niet meer kunnen dwingen richting een inlog met een Google-account of Facebook-account dat ze te gelde kunnen maken?
Ga je nu echt een bruggetje maken naar moord?

On topic: Er valt niets goed te praten aan iets wat niet fout is.
Kun je ook uitleggen in welk opzicht het misbruik is als je als fabrikant meer keuze afdwingt qua inloggen, waardoor je privacy beter beschermd wordt?
Ja, daarom verwees ik ook naar ethiek.

Door Apple's positie is het de enige die dit kan vereisen, afhankelijk van welke groep je het vraagt is het goed of fout en alle nuances daar tussen. Vanuit de ontwikkelaars die nu bestaande apps moeten gaan aanpassen zal op de vroeg is dit goed of fout anders reageren dan een gebruiker.

Er is daarbij ook nog eens gekozen voor een manier die een eigen variant (wederom machtsmisbruik) vereist i.p.v. het verbieden van inloggen in apps via een identity providers zoals Google of Facebook. Of het komen tot striktere richtlijnen op dat vlak.

Ik ga met niet mengen in de hele "Apple heeft meer met privacy dan de andere grote jongens"-discussie, het feit blijft dat tenzij ze dit keihard schriftelijk aangeven jouw data omtrent inloggen (welke app, welk device, welke verbinding op welk moment) beschikbaar is voor een derde partij.
Je wil je niet in de privacy-discussie mengen maar je vertelt er nog wel even bij hoe het volgens jou zit op dat vlak. :X
Door Apple's positie is het de enige die dit kan vereisen, afhankelijk van welke groep je het vraagt is het goed of fout en alle nuances daar tussen. Vanuit de ontwikkelaars die nu bestaande apps moeten gaan aanpassen zal op de vroeg is dit goed of fout anders reageren dan een gebruiker.
Het is heel simpel. Waarom is die prettig laagdrempelige Google / FB-login er? Omdat je dan makkelijk te volgen bent en daar wordt geld aan verdiend, ten koste van jouw privacy.

Natuurlijk vinden ontwikkelaars dit niet leuk, want het leverde ze geld op. Niet op een heel ethisch verantwoorde wijze, maar in ruil voor geld dat vinden ze niet allemaal even belangrijk meer.

Ik hoef dit toch niet verder uit te leggen?

Het is intussen al zo ver gekomen, dat je op sommige sites niet eens meer op een andere manier kunt inloggen. Geen gezonde trend. Nu dwingt Apple af dat gebruikers alsnog anoniem moeten kunnen inloggen in zo'n geval.

Ik kan een gezonde, kritische houding wel waarderen, maar ik begrijp niet hoe je het 'privacy' argument tegen Apple probeert te gebruiken op een punt waarbij ze het juist voor de eindgebruiker opnemen. Op dit punt valt er gewoon niets af te dingen.
De ander oplossing is?
het feit blijft dat tenzij ze dit keihard schriftelijk aangeven jouw data omtrent inloggen (welke app, welk device, welke verbinding op welk moment) beschikbaar is voor een derde partij.
Hiermee scheer je overduidelijk Apple over één kam met mega-databoeren zoals Google en FB, terwijl dat in de praktijk totaal anders ligt.
Apple is een commercieel bedrijf, de data gebruikt Apple nu vooral voor zichzelf en in de toekomst voor wellicht anderen. Als je dat niet beseft ben je erg naïef
Apple verzamelt de meeste data die anderen verzamelen niet eens, laat staan dat ze het bewaren, laat staan kunnen gebruiken.

Apple doet als enige van de twee echt moeite om je data privé te houden.

Dat Apple ‘in de toekomst’ alsnog die data gaat verkopen staat daar haaks op. Ik lees die verdachtmakingen richting Apple nu zeker al 15, 20 jaar bij ongeveer elk item waar privacy ter sprake komt. Komt niet heel serieus over zonder dat het ergens uit blijkt.

Dat Apple bijvoorbeeld met alle geweld een eigen Maps wil aanbieden, wordt ook vaak niet begrepen, maar het past precies in hun uitgangspunt, van een compleet, Apple ecosysteem dat gebruikers beschermd tegen dataverzamelen c.q. van wieg tot graf volgen.

Android is precies het omgekeerde: Foon-fabrikanten krijgen het gratis – zolang de data maar naar Google gaat.

Prima, als dat een bewuste keus is, maar welke gebruikers zijn er nu het meest naïef?
Gebruikers die klakkeloos vertrouwen op de morele “verplichting” van commerciële bedrijven zijn het meest naïef
Apple Pay past ook in dit plaatje.

Klakkeloos vertrouwen heeft er weinig mee te maken. Het is meer het kiezen van de minst kwade.
Privacy is een marketing instrument gebaseerd op scare tactics, ondertussen:

https://diginomica.com/is...r-less-than-healthy-means
In principle, you could imagine Facebook gathering step data from the app on your smartphone, then buying health care data from another company and matching the two. Now they would have health care data that’s matched to names, and they could either start selling advertising based on that or they could sell the data to others.
Wie praat wie nu angst aan?
Eens. Ik heb geen Facebook, en ik heb geen Gmail/Google account.

Meestal moet ik dus al iets verder scrollen waar staat dat ik ook kan aanmelden met mijn e-mail adres.
Ook zou ik niet graag logins willen koppelen aan bedrijven waar ik betaal met mijn privacy. Dat Apple nu een eigen alternatief hiernaast zet en dit dan zo in een negatieve manier wordt gebracht hier in het artikel slaat nergens op.
Dus jij wil wel je Apple Id koppelen aan dat bedrijf? :?
Maar je Apple ID is al bekend bij Apple (want Apple ID)
De externe app ontvangt een random email adres welke Apple dan naar jouw eigen email door stuurt.

De Externe app weet dus nooit het directe email adres van de gebruiker. Die blijft tussen Apple en de gebruiker. Die er zelf voor kan kiezen of deze app nog mag mailen
Mee eens, er zitten nog een paar sneren in naar Apple.
Omdat Apple het vertikt om meegeleverde apps apart van iOS te updaten via de App Store, krijg je dus pas nieuwe functies als je een systeemupdate krijgt. Voor elke Android-gebruiker voelt dit heel '2011' aan, maar het is de manier hoe het in 2019 nog altijd werkt op iOS.
Over het toetsenbord gesproken, dat ondersteunt nu eindelijk twee dingen. Ten eerste: typen door te vegen. Dat is een inhaalslag, want toetsenborden op Android kunnen dat al sinds de dagen van de iPhone 3GS en HTC Hero.
Vervolgens kun je bestanden erop zetten of eraf halen. Dat klinkt als een basale functie van een computer en dat is het ook, maar het is fijn dat het kan
Vermoedelijk vanwege de App Store vertikt Apple het nog steeds om pwa's fatsoenlijk te ondersteunen, waarmee webapps bijvoorbeeld pushnotificaties kunnen sturen of op de achtergrond kunnen synchroniseren
Als je dit nog niet gehoord had, valt vast je mond even open, maar inderdaad: je kunt nu een muis aansluiten op een iPad Pro van vorig jaar.
Verbeteringen zijn altijd fijn, ook als ze laat zijn.
Ik ben geen Apple-liefhebber, maar ook mij viel dit op. Had van mij niet gehoeven.
Dit is toch wel één van de slechtst geschreven Apple artikels in recent geheugen voor mij.

Er ontbreken enorm veel belangrijke features en het is volledig niet objectief geschreven.

Minpunten voor Tweakers en de auteur hier voor mij.
Whieee Moderator Apple Talk @P_Tingen7 juni 2019 12:19
Ik ben nota bene een Apple mod, maar eigenlijk ben ik wel blij met de ietwat kritische ondertoon. Er is vaak genoeg kritiek op Apple wanneer ze (subjectief) laat zijn met het introduceren van zaken en dat dan op typisch Amerikaanse wijze presenteren alsof het revolutionair is.

In iOS 13 krijgen iPad gebruikers inderdaad bepaalde functionaliteit die 'laat' is, in vergelijking tot andere tablets/laptop-vervangers; of het nu gaat om Windows, Android, of ChromeOS. Zelfs Apple is zich daarvan bewust, en zaken als ondersteuning voor USB sticks werden dan ook met een passend stukje zelfspot aangekondigd in de Keynote. Laten we dan in reviews de dingen ook niet veel mooier maken dan ze zijn.

Over zaken als SideCar ben ik dan weer wél oprecht enthousiast. Niet omdat het per se compleet nieuw is (ik gebruik Duet al zolang het bestaat), maar omdat bestaande oplossingen (ook Duet) vaak lang niet perfect zijn. Een in-house ontwikkelde oplossing gaat waarschijnlijk beter werken dan een oplossing die feitelijk bugs in het OS misbruikt. Ook Catalyst (Marzipan 2.0?) zie ik als zeer positief. Apple maakt het makkelijker om 1 app te maken, met unieke UI/UX voor elke form-factor. Het opent tevens de deur voor MacBooks met Apple chips, wat ik toejuich kijkende naar wat Apple qua CPU design klaarspeelt de laatste jaren. Een 12" MacBook met Apple SoC moet eenvoudig beter kunnen presteren dan de Y-series Intel chips.
Ik ben een absolute Apple-liefhebber, maar dat wil niet zeggen dat ik alles wat ze doen (of niet doen) goed vind.

De cynische ondertoon van de auteur is misschien iets over the top als je het zo allemaal onder elkaar zet, maar de punten heeft hij wel gelijk in. Sommige dingen is het eigenlijk belachelijk dat het niet kan/kon.
Dat deze dwingende manier van Apple om ontwikkelaars hun diensten te laten gebruiken jou goed uitkomt voor sneer richting een zogenaamd 'kamp', wil niet zeggen dat het niet verboden is.
Wat Apple doet staat prima omschreven in het artikel en bedrijven zijn voor minder veroordeelt door de Europese Commissie.
Laten we vooral niet in kampen denken maar gewoon objectief blijven.
En voor anderen die maar met een schuin oog lezen: het alternatief dat Apple biedt is prima! Alleen dat ze zeggen 'Je bouwt het in, of je vliegt er uit' dat is typisch voor een monopolist.

[Reactie gewijzigd door Gapert86 op 23 juli 2024 23:49]

Nee, ze zeggen: als je de rest inbouwt zoals login with Facebook, etc. Dan bouw je dit ook in. Dus kan een developer er ook gewoon voor kiezen om geen login met Facebook te doen, hoeven ze ook geen login met Apple te doen.

Ik snap jouw argument wel. Maar hierdoor moeten bepaalde developers wel kleur bekennen. Doen ze login met Facebook nu puur voor jouw gemak? Of verzamelen en verkopen ze toch jouw gegevens door .
Uiteindelijk worden de bedoelingen van developers hier wel duidelijker voor de klant, en is het dus beter voor de klant.

Apple probeert privacy te garanderen en dat is ook een reden om Apple producten te kopen. Op deze manier dwingt Apple een betere privacy af voor de klant.
Niet leuk voor developers, want ze kunnen geen gegevens meer doorverkopen of het maakt voor een developer niets uit omdat ze dat niet deden. Dus tja... behoorlijk polariserend maar beter voor de klant die Apple koopt vanwege privacy.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 23 juli 2024 23:49]

Vraag me alleen af hoe ik dan moet inloggen via mijn windows laptop via de website van die zelfde service...
Aangezien Apple zelf een gegenereerd email account gebruikt voor die app.
Whieee Moderator Apple Talk @nils77 juni 2019 11:59
De website krijgt dan waarschijnlijk ook gewoon een 'log in with Apple' knop, en je logt in met je Apple ID. Als je (bij eerste login) ervoor kiest om je mailadres niet met de website/app/service te delen, genereert Apple een random mailadres dat geforward wordt naar het mailadres van je Apple ID.
De website krijgt dan waarschijnlijk ook gewoon een 'log in with Apple' knop, en je logt in met je Apple ID.
Klopt.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 23 juli 2024 23:49]

Dat staat er ook niet, het stuk refereert naar het dwingen van developers.
Nee het dwingt de ontwikkelaars, precies zoals het er staat.
Verder niets tegen deze inlogmethode maar hij wordt wel opgelegd.
Jammer dat het "Apple-kamp" zich weer gelijk op de pik getrapt voelt. Het stukje dat jij quote zegt ook helemaal niets over het "dwingen van gebruikers"... het gaat erom dat ze app-developers dwingen om het Apple-login-systeem te integreren (waar Google en/of facebook al als logintechniek gebruikt word).
Apple dwingt geen enkele app developer om een login systeem te integreren.
Alleen de ontwikkelaars die een login systeem geïntegreerd hebben, die moeten daarnaast de Apple login toevoegen.

Persoonlijk zie ik dat als een zeer groot voordeel. Ik wil me niet overal met Google of Facebook identificeren.
Dat is toch precies wat er wordt gezegd, namelijk het afdwingen van een login systeem? Ja, dat doen ze alleen als er ook al login systemen van Google en Facebook geïntegreerd zijn, maar op het moment dat een ontwikkelaar er voor kiest om het systeem van Google of Facebook te gebruiken (want dat is een keuze van de ontwikkelaar, of je er nou blij mee bent of niet), dwingt Apple af dat hun systeem ook toegevoegd dient te worden.

Mensen voelen zich misschien prettiger bij het inloggen met een systeem van Apple, en de alias emailadressen die ze aanmaken zijn ook een prettige bijkomstigheid. Maar ze leggen wel duidelijk hun wil op aan ontwikkelaars, en dat riekt naar machtsmisbruik van een monopolist.
Als een ontwikkelaar ervoor kiest om mijn data te accepteren als manier van makkelijker inloggen dan mag hij ook moeite ervoor doen om mij anoniem te laten inloggen. Als ontwikkelaar heb je een verantwoordelijkheid over de data van je gebruikers. Als je hierbij een Facebook of Google betrekt dan kies je dus ervoor dat je gebruikers hun data afgegeven. Dat Apple ontwikkelaars een anonieme manier van inloggen naast Facebook, Google afdwingt kan ik alleen maar toejuichen. Dat is geen machtsmisbruik, dat is bescherming van je klanten.
Dat is het wel degelijk en de echt anonieme optie is er nog steeds niet: zonder Facebook, Google of Apple id inloggen.
Whieee Moderator Apple Talk @juanpercent7 juni 2019 11:54
Hoewel ik blij ben met (volgens Apple) een alternatieve login-federation waarbij je privacy niet verkocht wordt, vind ik het wel een beetje naar dat Apple deze stap neemt richting developers; immers riekt het naar machtsmisbruik (en er zal allicht weer een rechtszaak over komen). Liever laten ze de markt hun werk doen. Immers: als een developer nu alleen Google/Facebook federation wil integreren, en ik wil dat als gebruiker niet gebruiken, dan koop ik de app toch gewoon niet?

Maar op deze manier kan Apple natuurlijk wel wat marktaandeel claimen. Is het een twijfelachtige strategie? Ik vind van wel. Maar aan de andere kant word ik van Facebook/Google ook niet heel blij, dus juich ik alternatieven toe.
Je kan het inderdaad zien als machtsmisbruik, maar ze gebruiken hun macht om de consument te beschermen. 9,9999 van de 10 consumenten heeft geen idee dat via Google of Facebook inloggen er niet is om hun leven makkelijker te maken, maar om hun data te verzamelen. De developer heeft nul incentive op de Apple authenticatie te gebruiken aangezien ze daar gaan geld voor vangen. Apple dwingt deze ontwikkelaars die nu stiekem geld proberen te verdienen een alternatief aan te bieden. Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Allemaal leuk en aardig,maar wat men blijkbaar ook vergeet is dat het een van de verdien modellen is van deze groepen en ook bij andere groepen overigens.

Vergeet niet dat je Facebook, Google(applicaties), Whatsapp en dergelijke zonder verdere kosten mag en kan gebruiken. Ik verwacht zeer zeker niet dat een Google of een Facebook filantropische instellingen zijn, maar vind het wel belangrijk dat ze aangeven wat ze verzamelen en hoe ze dit gebruiken en over het algemeen doen ze dat als je maar de moeite neemt de informatie die voorhanden is te lezen. Het zelfde geld voor het advertentie platform van Apple die ze standaard aan hebben staan (opt-out). Ook hiervan hebben ze een informatie pagina waarin staat wat ze verzamelen.
Zie: https://support.apple.com/en-us/HT205223


Facebook, Google en dergelijk, hebben dus om geld te verdienen voor loon, onderzoek en ontwikkeling, hardware etc. een aantal opties die ze kunnen gebruiken.

- Geld vragen voor de dienst, maar daarmee krijg je waarschijnlijk een kleinere userbase, daarnaast welk bedrag zal dan realistisch zijn voor de gebruiker en voor het bedrijf.
- Advertenties plaatsen, maar deze worden steeds meer geblokt door mensen.
- Data verzameling en verkoop is een andere optie en die bied voor het bedrijf de meeste mogelijkheden en zekerheden van een relatief stabiele geldstroom (naar ik verwacht).

Nu Apple deze mogelijkheden deels onmogelijk maakt zou dit kunnen betekenen dat men voor de app meer moet betalen in de store of een abonnement moet afnemen. Ook kan het zijn dat de applicatie of de mogelijkheid van gebruik van Facebook, Whatsapp en Google geheel verdwijnen bij Apple.
Uiteindelijk gaat het er toch om dat wij, de eindgebruikers wel of geen keuze hebben.

Bijna dagelijks wordt hier op t.net gediscussieerd over privacy en maakt men zich – vaak terecht – boos over bedrijven die te pas en te onpas data verzamelen, hoe overheden daar laks mee omgaan etc. etc. Nu doet een belangrijke speler een zet om onze privacy beter te beschermen en dan probeert deze redacteur het toch weer als een slechte zet te presenteren. En dan ben IK de fanboi als ik daar wat van zeg. Nee, dat slaat nergens op.
Tot op bepaalde hoogte kun je het nog afdoen met 'kwestie smaak' en dergelijke, maar dit keer maakt Wokke het wel heel bont. Ik heb respect voor zijn (non-Apple) werk en ik begrijp dat hij het nooit helemaal goed doet voor iedereen, maar af en toe is het er gewoon echt over. Een podcast waarin de halve redactie elkaar vliegen zit af te vangen in de vorm van flauwe Apple-grapjes vind ik al niet heel professioneel. Android tot top-product van het jaar verkiezen – uit maar liefst twee mogelijkheden qua mobiel OS kiest men er één.. Wat een inzicht zal dit de massa verschaffen /sarcasme – was ronduit flauw. En dan een artikel, zo gekleurd als dit. Uiteraard noem ik hier de uitschieters omdat ik geen twijfelgevallen verkeerd op wil vatten en lees ik niet elk artikel en luister ik niet elke podcast maar bij elkaar geeft dit geen objectieve indruk.
Mooi artikel, maar ik mis eigenlijk nog een lijstje met welke devices ondersteund gaan worden. Is dat al bekend?
Edit: Dank!

[Reactie gewijzigd door Clavius op 23 juli 2024 23:49]

iPhone XS
iPhone XS Max
iPhone XR
iPhone X
iPhone 8
iPhone 8 Plus
iPhone 7
iPhone 7 Plus
iPhone 6S
iPhone 6S Plus
iPhone SE
iPod Touch (seventh generation)
&
iPad Pro (12.9-inch)
iPad Pro (11-inch)
iPad Pro (10.5-inch)
iPad Pro (9.7-inch)
iPad (sixth generation)
iPad (fifth generation)
iPad mini (fifth generation)
iPad mini 4
iPad Air (third generation)
iPad Air 2
Bron: https://www.theverge.com/...ces-update-fall-wwdc-2019

[Reactie gewijzigd door JoepW op 23 juli 2024 23:49]

Mooi, mijn SE kan nog een poosje langer mee!
Same here. Heb er een van mn werk en hoewel ik het kleine scherm echt verschrikkelijk vind draait het toestel echt prima (WA, email, browsen, dat soort dingetjes). Blijf me er over verbazen.
Opmerkelijk is dat Apple dit jaar voor 't eerst niet één, maar twee processor generaties gelijktijdig laat vallen. Dus niet alleen de A7 van iPhone 5s, iPad Air & iPad mini 2, maar ook de A8 van iPhone 6 & 6 Plus. Gezien juist de iPhone 6 (Plus) uit 2014 ontzettend populair was en in recordaantallen is verkocht, vind ik deze beslissing van Apple opvallend. Dit betekent dus dat iPhone 6 vijf jaar ondersteund is, terwijl iPhone 5s nog zes jaar ondersteund is gebleven.

Vorig jaar was 't opmerkelijk dat iOS 12 dermate was geoptimaliseerd dat A7 apparaten nog ondersteund bleven. Dit jaar laat Apple deze winst als 't ware vallen, door in één klap twee SoC generaties uit te faseren. De voornaamste technische reden is vermoedelijk dat A7 en A8 slechts 1 GB werkgeheugen bevatten, waarbij A9 en nieuwer 2 GB of meer bevatten.
Dat was al bekend op de Keynote van afgelopen maandag.

iOS 13 is compatible with these devices:
  • iPhone XS
  • iPhone XS Max
  • iPhone XR
  • iPhone X
  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone 7
  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 6s
  • iPhone 6s Plus
  • iPhone SE
  • iPod touch (7th generation)
iPadOS is compatible with these devices:
  • 12.9-inch iPad Pro
  • 11-inch iPad Pro
  • 10.5-inch iPad Pro
  • 9.7-inch iPad Pro
  • iPad (6th generation)
  • iPad (5th generation)
  • iPad mini (5th generation)
  • iPad mini 4
  • iPad Air (3rd generation)
  • iPad Air 2

[Reactie gewijzigd door sypie op 23 juli 2024 23:49]

Had wel verwacht dat ook de iPhone 5s en 6 nog zou worden meegenomen. Deze voelen absoluut niet traag aan met iOS 12, de relatief kleine schermpjes eisen een stuk minder van de chip dan bijvoorbeeld bij de iPad Air (1st gen) het geval is.

Wellicht is het RAM de doorslaggevende factor geweest, volgens mij hebben alle iOS13 apparaten minimaal 2GB RAM geheugen, de iPhone 5s/6 en iPad Air/Mini 2/Mini 3 en iPod Touch 6th gen hebben allen 1GB. Maar omdat de focus op lichtgewicht ligt en iOS13 voortborduurt op de filosofie achter iOS12 , zou je denken dat die 1GB geen probleem zou moeten zijn. Ik schat dan ook dat ze technisch gezien niet EoL zijn, maar dat Apple het na 5/6 jaar wel genoeg vindt. Jammer.
Goede stappen van Apple. Voor mij is de meest interessante optie de sign in met Apple. Waarbij je fake e-mail adressen kan aanmaken. Heb het altijd al bizar gevonden dat ik 1001 accounts moet aanmaken voor iedere app , site of dienst. Apple gaat slim om met hun privacy claim om zich zo te onderscheiden van Android. De donkere modus is eigenlijk meer een gadget. Je zou verwachten dat Apple automatische ondersteuning biedt voor donkere modus alle apps bij het compileren geen idee of dit zo is? @tweakers houden jullie de performance ook in de gaten bij de def 13 versie voor de wat oudere iPhones? Ben erg benieuwd wat daarmee gaat gebeuren. Lees ook niks over batterij gebruik behalve dan een verbetering van de donkere modus bij OLED. Zou mooi zijn als hier ook een keer iets over geschreven wordt bv bij de def versie.
Dat fake e-mailadres is niet wat jij moet doen maar wat Apple achter de schermen doet wanneer sites en apps vragen om die gegevens. Apple zorgt er dus voor dat gebruikersdata minder te gebruiken is door derden en dat er zo weinig mogelijk naar jou als persoon geleid kan worden door deze derden. Je hoeft dus niet zelf een willekeurig e-mailadres te gaan maken voor ze. Dat gaat trouwens ook niet werken met een AppleID, dat is gewoon een serieus account waar je ook betalingen mee kunt verrichten, apps kunt kopen en zelfs een computer kunt bestellen in de online Apple store.
Ik vraag me dan af of die aangemaakte account ook op je Keychain, of (nog liever!) op je 3rd party password manager opgeslagen wordt, zodat ik diezelfde website/app ook op mn pc kan benaderen.
Natuurlijk niet, het is een third party authentication provider. Jij gaat dus inloggen met je Apple ID, en die kan gewoon in je password manager. Je kan het ook vanaf je pc gebruiken inderdaad.

Het unieke email adres mag je dus vergeten...
Gaat wel een uitdaging worden als je alle e-mailadressen van de afgelopen 5 jaar aan de V.S. moet geven om het land in te mogen...

nieuws: Invullen socialemedia-accounts is voortaan verplicht bij visumaanvraa...
Anoniem: 113730 @hydex7 juni 2019 08:33
Die 1001 accounts ga ik te zijner tijd omzetten naar Sign in met Apple; ruimt mijn password manager ook meteen lekker op! 😜
Ik mis in dit verhaal hoe de vernieuwde carplay werkt. Schijnt ook veel in veranderd te zijn.
CarPlay in iOS 13 is een serieuze verbetering. Draai ‘m sinds dinsdag:
- Op een widescreen display in de auto is het scherm met kaart + widgets enorm handig/leuk.
- Share my ETA werkt top (je stuurt een iMessage met “Ik ga op dat moment arriveren op die plek” - en wanneer de tijd significant wijzigt stuurt ie automatisch een 2e/3e bericht met de arriveer tijd. Je kan me niet volgen op Maps/… wat ook weer een goeie privacy insteek is.
- Apple Music ziet er ook weer een pak functioneler uit
- Hi Siri werkt nog wat traag.
- Podcasts zijn beter geimplementeerd.
- De light/darkmode … ik heb ‘m permanent in darkmode staan.
- ‘k heb nog niet gevonden hoe ik de “garagedeur tile” op mijn widgetsscherm krijg.
Dat werkt in ieder geval super en is compleet veranderd, maar aanhalen dat het artikel veel overslaat zoals alles in CarPlay levert me al snel negatieve beoordelingen op haha 😆

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.