Apple haalt 3D Touch-functies uit iOS 13

Apple heeft diverse functies die zijn drukgevoelige touchscreen mogelijk maakt uit iOS 13 gehaald. Veel functies zijn nu bereikbaar door lang op het scherm te drukken. De stap voedt geruchten dat Apple 3D Touch aan het uitfaseren is.

Met lang indrukken op notificaties of op iconen op het homescreen kunnen gebruikers de functies die onder iOS 12 met 3D Touch werken bereiken, meldt 9to5Mac. Het hard indrukken van een icoon en zonder de vinger van het scherm te halen een functie selecteren is niet meer mogelijk, volgens de site. De iPhone SE en XR, de enige telefoons die iOS 13 kunnen draaien en geen 3D Touch hebben, krijgen wel extra functies door de stappen.

Apple gebruikt 3D Touch nog op twee plekken in de interface: op het lockscreen om de camera of zaklamp te openen, iets dat ook kan met lang indrukken op de XR. Ook de functie om hard op het toetsenbord te drukken om een cursor te krijgen en de ruimte van het toetsenbord te gebruiken als trackpad werkt nog. Bij de XR en SE kan dat door lang op de spatiebalk te drukken.

Er gaan al langer geruchten dat Apple 3D Touch zou willen weglaten uit zijn komende iPhones. De fabrikant introduceerde de techniek met het drukgevoelige scherm in 2015 met de iPhone 6s en zette het sindsdien in al zijn duurste modellen.

iPhone 6s op Apple-event 9-9

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

05-06-2019 • 20:04

167

Reacties (167)

167
161
75
6
0
73
Wijzig sortering
Dit was voor mij juist één van de redenen om nog voor een 8 te gaan, in plaats van de XR :( Ik gebruik 3D touch bij enorm veel apps, denk aan: favorieten bellen, snel een QR-code scannen met ING of in één handeling een groepchat openen in WhatsApp.

Hopelijk blijft het voor deze toestellen nog wel een instelling.
Ik dacht ook dat ik het onwijs zou gaan missen met mijn XR, eerste paar dagen miste ik het nu helemaal niet meer. Het feit dat je de spatiebalk lang kan indrukken om de cursor te krijgen maakt voor mij alles goed
Als ze het multitaskmenu openen maar behouden op de iphone 6s-7-8, die hebben immers niet zo’n balkje om snel te wisselen, maar met 3d touch aan de zijkant van het scherm kun je hetzelfde (ongeveer dan).
Weet je ook van de "alt-tab"? Zelfde handeling (hard drukken links) maar daarna direct naar rechts schuiven. Ik gebruik dat vaak om tussen messages en reddit of safari te switchen. Echt onmisbaar. Gelukkig bij de nieuwere toestellen kan het via een andere gesture (op de home"balk" horizontaal schuiven).

Off-topic: Heb nog een 6s. Gebruik hem tot het bittere eind; hij is nog zo ongelooflijk snel dat ik echt geen reden zie om te switchen, en dat terwijl ik hem gebruik voor best zware dingen (muziek maken vooral; 20 tracks is geen probleem, heb nog niet mee gemaakt dat-ie gaat stutteren).
Ik ben ook voor de XR gegaan vanaf de iPhone 7. Vond de XS wel mooier (en fijner, want kleiner, maar niet veel lichter). Op de iPad had ik geen 3D touch, en gebruikte daar de spatiebalk truck veel. Op de iPhone gebruikte ik 3D touch het meest op de instellingen icon, voor WiFi en batterij.

Mijn zoontje heeft nu de iPhone 7 en als ik die even vast pak dan heb ik wel heimwee naar het formaat en gewicht, maar de 3D touch zou me ondertussen worst wezen.. Longpress instellingen om WiFi aan en uit te zetten zou ik wel waarderen.
Ik mistte deze functie juist enorm op mijn XR. Door dit Tweakers artikel te lezen kwam ik erachter dat door lang de spatie toets in te drukken je de cursor makkelijk kunt verslepen!

Had ik graag een half jaar geleden al willen weten. :)
Dat zal straks op alle toestellen kunnen met een long press. Gebruik het regelmatig op android, werkt prima, zal vast ook prima werken op de SE en XR.
Kan ik bevestigen na 2 dagen iOS 13, alle 3DTouch functies (inclusief op app icon drukken) werken nu ook op de XR, met long press.
Nou ja.. zo kunnen de ervaringen verschillen..
Ik lees dus net dat het blijkbaar ook op mijn (werk) iPhone zit, heb tot nu niet het idee dat er ik veel aan gemist heb...
Ik heb een XR en een X en er is echt geen wezenlijk verschil tussen haptic touch en 3d touch en wat ik lees is het eigenlijk alleen maar verbeterd in iOS 13 en zijn nu feitelijk alle 3d touch gestures ook met haptic touch te doen.

[Reactie gewijzigd door acst op 23 juli 2024 07:58]

Wat eeuwig zonde zeg. 3DTouch is een van de meest briljante features van de iPhone, echt heerlijk.
Zie ook niet in hoe dat long-press het kan fixen in alle gevallen, in de browser bijvoorbeeld: normale tik om link te openen, long-press link om een contextual menu te krijgen (eg: open in tab op achtergrond, download target, deel target, whatever) en een 3DTouch actie om het geniale Peek 'n Pop te krijgen.
Dat long-press om een context menu te krijgen zit wel in meer apps, hoe ze dat consistent willen gaan krijgen is mij een raadsel.

Het is ook onnatuurlijker zonder 3DTouch. Om peek 'n pop te krijgen in WhatsApp of Signal bijvoorbeeld is het nu gewoon direct doordrukken, nu zou je dan steeds moeten wachten op de response. Plus 3DTouch en dan swipe down op een foto in WhatsApp bijvoorbeeld voor de contextual menu's zal opeens anders werken... Nee, 3DTouch is duidelijk een toevoeging.

Erg jammer maar begrijpelijk als ze het er misschien in nieuwe iPhone's uit zouden slopen ten faveure van iets anders hoor, het schijnt dat niet veel mensen 3DTouch kennen, snappen of gebruiken. (Apple's schuld en die van devs, weinig uitleg over.) Maar op bestaande iPhone's? Ja ho es ff... o0
Het staat ook duidelijk in de specs vanaf de 6S en van de X bijvoorbeeld benoemd als feature: https://support.apple.com/kb/SP770?locale=nl_NL
Dan moet je zorgen dat het blijft werken ook.

Gezien iOS 13 nog in een early beta stage zit kunnen we natuurlijk er niet zomaar vanuitgaan dat Apple dit niet oplost voor de final. Misschien is het wel een bug dat ze het voor de compatible modellen ook uit hebben gezet. Als dit daadwerkelijk in de final komt zou het wel enorm balen zijn. Het is sowieso balen dat ze gaan stoppen met deze functie, maarja: je kan niet alles hebben. :P Schijnt ook een nogal duur component te zijn, dus als dan geen hond het gebruikt (relatief gezien): tja.
Ik heb ios 13, long press opent direct contextual menu en op de preview drukken opent de pagina (of je kunt kiezen uit de keuzes in het menu). Eigenlijk is het niet heel veel anders, wel minder fijn imho maar dat komt omdat ik 3d touch gewend ben. Daarnaast is het wel duidelijker, 1x drukken is pagina openen, long press is contextual menu+preview. Ga ik het missen? Ja zeker. Ga ik het over een jaar nog missen? Waarschijnlijk niet. Het is iets consistenter nu dan dat het was en 3d touch is eigenlijk altijd een functie geweest waar men niet echt goed kon plaatsen waar het nu echt voor diende. Plus de vele per ongeluk misclicks erdoor.
Ik weet haast wel zeker dat ik het blijf missen. Deze routine klinkt ook niet zo prettig. Het mooie aan 3DTouch is ook dat je iets vast kan houden en bij release zout het weer op. Dan kan je bijvoorbeeld in emails heel snel door je lijst Peek 'n Poppen, of in WhatsApp door gesprekken of er iets echt belangrijks zit. (Voordeel ook dat ie dan geen read notifications geeft :P) Of in de browser als je een artikel leest, even de gelinkte bronnen previewen (en indien interessant: swipe voor context en hop zo naar de background tab om als volgende te lezen :)) En zo zijn er tig opties waar de workflow van 3DTouch echt heerlijk snel uit te voeren is. Als je nu steeds moet vasthouden, schermpje aantikken en het dan op de een of andere manier weer zelf wegdoen: ja ehhh, dan kan je net zo goed gewoon de email of de website link helemaal openen? :/ Is dan nog minder werk en sneller. :P
Nee het klinkt mij niet lekker in de oren, 3DTouch is duidelijk superieur. Baal ervan dat ze er mee gaan stoppen, if not in this device: then in the next. ;( Misschien nog snel ff upgraden naar een XS als blijkt dat bestaande devices die het hebben het wél houden. :P

Ik ga er gewoon even vanuit dat Apple het gewoon oplost en het supported houdt voor bestaande devices.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 23:50]

Mee eens hoor, ik vind het ook super, maar ik ga er persoonlijk eerder van uit dat het wel verdwijnt. Overigens ga ik er ook van uit dat ze de functionaliteit op een andere manier laten aanroepen.

Maar dat 3d touch uit de iphone verdwijnt is denk ik wel zeker helaas.
Vooral op de Mac vind ik dit zo ongelofelijk onhandig. Vaak als ik een bestand versleep druk ik te hard en dan laat hij het vallen of wil hij het niet oppakken.

Ik gebruik zelf geen MacBooks meer omdat ik het nieuwe toetsenbord onbruikbaar vind (alleen nog maar desktop Macs) maar ik heb hier vaak last van als ik gebruikers help met hun Mac. Als ik zelf nog een portable had dan had ik het wel uitgezet natuurlijk. Maar ik hoop dat het op de Mac ook gewoon verdwijnt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 07:58]

Force Touch is niet hetzelfde als 3D Touch, heel kort gezegd biedt het een druklaag minder. 3D Touch biedt een scherpere gevoeligheid en verhoogde snelheid.

1: klik/tap
2: druklaag 1 (Force Touch)
3: druklaag 2 (3D Touch)

[Reactie gewijzigd door Blizz op 23 juli 2024 07:58]

Het is hier geen Stack Overflow, zeg!
Maar dit is dus precies de reden dat ik denk dat Apple er van af wil. Ondergewaardeerde functie die door veel mensen in mijn omgeving juist gehaat wordt door de redenen die jij noemt (ook op de iphone is dit namelijk het geval).
Het Peek&Pop en het snelle wisselen tussen recente apps is héérlijk.
Vergelijkbaar met Long Press, maar toch voelt 3D Touch veel beter zonder dat het ooit fout gaat. Ik heb er sinds de introductie in 2015 veel gebruik van gemaakt en vind het erg jammer om het te zien gaan. Het is een van de weinige dingen die ik écht mis sinds de overstap op Android een aantal maanden geleden.

Als de hardware/software aanwezig zijn en het optioneel te gebruiken is, waarom zou Apple het dan in vredesnaam willen weghalen? Even door de Instellingen spitten en je kunt een leuk lijstje verzamelen van andere functies die beter in aanmerking komen voor verwijderen vanwege bijna nutteloosheid... :/
iPhone XR heeft de functie uit de hardware wegbezuinigd. Een lange druk op de zaklamp in het lockscreen met taptic engine feedback, dat voelt ongeveer als 3D Touch.

Maar dan een beetje overgevoelig afgestelde versie van 3D touch omdat hij ook bij een lange lichte aanraking afgaat. Nét niet de real deal.

Bottom line, niet heel veel apps gebruiken de functie. En de keuze van waarvoor 3DT werd ingezet, verschilde. Een consistente gebruikerservaring door apps heen is dus niet van de grond gekomen.
En toch heb ik nu met IOS 13 alle 3D Touch functies weer terug met long press. Was 't enige wat ik miste op m'n XR, en dat gemis is nu verdwenen.
Ik gebruik het voor het multitaskmenu (3d touch aan de linkerzijde van het scherm), peek&pop (wat bijna iedere native app heeft) en de cursor verplaatsen.

De snelkoppelingen op het homescreen waren imho de meest onnuttige functie van 3D touch. Zeker het multitaskmenu is vele malen sneller met 3d touch, net als links in een nieuw tabblad openen.
Bijna iedere app ondersteunt het, zeker de native apps (react native heeft als enig groot platform nog steeds geen support, en dat zal er zo ook niet komen), het werkt ook haast overal hetzelfde, peek and pop is niet ingewikkeld. Het was een ideale poweruser feature om allerlei zaken wat sneller te kunnen doen.

De XR heeft (net als alles in de X range) een snellere manier van multitasken, 3D touch was dat op de 6s, 7 en 8. Het is gewoon zonde dat Apple het heeft laten vallen bij de SE en de XR, technische problemen of niet, als niet alles het ondersteunt was het maar een kwestie van tijd eer het weg ging.
Daar heb je geen 3D touch op... Long press is wel degelijk anders dan 3D touch. Hoewel het uiteindelijk vrijwel dezelfde mogelijkheden biedt natuurlijk :9
Voor zover ik weet is 3d touch wel degelijk hardware matig ingebouwd en wordt er met sensoren gekeken naar de afstand tot de backlight. Gewoon omdat grotere “fingerprint” niet automatisch meer druk betekent.
Erg jammer, gebruik het vaak voor ING app en om WiFi uit te schakelen (longpress instellingen) en nee, omhoogswipen en op WiFi drukken is niet uitschakelen maar verbinding verbreken. Veel mensen hebben dat niet door.
Ik snap wel dat apple het eruit haalt. Het probleem met 3D touch is eigenlijk soort van gelijk aan wat bij de oudere android telefoons de menu knop was. Soms zat er iets achter soms niet. Je moest maar net weten dat het kan/er is.

Een aantal standaard features zijn inderdaad wel handig maar om het zelf in een app te stoppen die je ontwikkelt is naar mijn idee een 'zeldzaamheid'. Wij hebben het bij mijn werk wel in een aantal apps gedaan maar het wordt vrijwel niet gebruikt. Ook als je het aan gebruikers vraagt is het vaak zo van ow dat wist ik niet. En om nou je UI vol te gaan stoppen met hints dat iets te force touchen is maakt je app nou ook niet mooier. Sowieso als je dingen moet uitleggen aan je app moet je vaak gaan heroverwegen of je het niet te moeilijk maakt...

Dus stop lekker alles onder long press gestures en be done with it!
"Het probleem met 3D touch is eigenlijk soort van gelijk aan wat bij de oudere android telefoons de menu knop was. Soms zat er iets achter soms niet. Je moest maar net weten dat het kan/er is."

Met die redenering kan ik op heel veel OS'en wel meerdere dingen bedenken die eruit mogen worden gehaald ;)
En dat is zeker waar, je ziet alleen zelden dat bedrijven zoiets doen omdat ze mensen niet voor het hoofd willen stoten... alleen Apple is voor veel zo ‘heilig’ dat ze er wel mee wegkomen. En als je het er niet mee eens bent wat wil je doen? Nergens de optie om je iPhone een rating te geven in de Appstore 🤣
Long press heeft toch precies hetzelfde probleem als 'hard press'? In beide gevallen is onzichtbaar dat er op deze manier een alternatieve functie beschikbaar is en weten de gebruikers dit dus meestal niet.
Ik zeg ook op geen moment dat developers nu veel long preses moeten gaan implementeren. Er is soms een goede reden voor een long press die logisch voelt maar meestal gewoon niet doen :)
Hoe is het jammer precies? Want wat je beschrijft (Quick Actions) verdwijnt helemaal niet. Lees het artikel.
Ik heb het artikel gelezen en daarop mijn reactie gebaseerd. Echter heb ik de bron niet gelezen en inderdaad, quick actions (wist die naam niet eens) blijft erin zitten, bedankt voor de correctie.
Kortom; wat met 3D Touch kon, kan nu met long press. Qua functionaliteit veranderd er dus niks. Enkel de handeling is iets anders.
Ze worden dus wel langzamer, er zijn ook meer 3d touch features die evt ook zouden kunnen verdwijnen. Zoals de cursor verplaatsen (via spatie is omslachtig en langzaam, en tekst selecteren werkt dan niet) of het multitaskmenu snel openen ( in 1 keer naar de laatstgebruikte app toe)
Wat ik miste aan "longpress instellingen" was het aan/uitzetten van de trilfunctie. Jammer dat ze het gaan uitfaseren want voor bepaalde apps gebruik ik het ook vaak. Hopelijk gooien ze dan wat meer features richting het bedieningspaneel als ze 3D touch gaan uitfaseren.
Je kan het nog steeds gebruiken. Overal waar je voorheen 3D Touch kon doen, kan je nu long press doen. Ik heb nu eigenlijk alle 3D Touch functies terug op m'n XR, wat ik miste na m'n overstap vanaf de 7.
Op Android hebben we geen 3D touch. Maar je moet wat langer drukken in Android is het prima geïmplementeerd en het werk fijn. Als Apple het software matig fijn maakt zul je er echt weinig van merken. In OneUi op mijn S10+ werkt het echt prima.
Er wordt niet gesproken van speciale hardware om de druk van een aanraking te meten, wat doet denken dat Android dit in de software tracht te doen

Waarschijnlijk verbetering of meer opties.
Waar kon je dat doen dan om WiFi snel uit te zetten?
Ik zei het al in mijn postje: longpress op instellingen icoon.
Jammer, werkt niet op de XR, zoals veel van die 3D touch dingen die als longpress zogenaamd terug zouden komen...
Dat is de reden dat de settingsicon op mijn startbalk staat
Snel naar wifisettings, mobiel en batterij
Andere mogelijkheden, andere toepassing

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 23 juli 2024 07:58]

Soniq: 2e keer: Dat is geen WiFi uitschakelen maar verbinding verbreken. Wat het verschil is? Dat je WiFi nog steeds aanstaat.
Ik snap het verschil wel; iOS verbreekt alle Wifi verbindingen, de Wifi radio gaat idle, en dus in low power mode, wat juist heel fijn is als je zaken als AirDrop gebruikt. Dan wordt Wifi automatisch wakker gemaakt voor een data overdracht, en gaat ie weer idle. Dus zolang je verder geen acties doet als AirDrop, of AirPlay, dan staat je Wifi vrijwel uit, alleen nog in een bewakende modus dat ie nog wel dingen kan doen, maar heeft enkel geen continu verbinding meer.

Het verschil tussen die 'standby' modus, en uit, ga je niks van merken. Dus waarom ik dan Wifi helemaal uit zou moeten zetten? Geen idee, het is juist nuttig dat ie on-demand zaken kan doen tussen iOS en macOS etc.
Ik ben niet overtuigd dat ie low power gebruik en in idle modus gaat om jouw woorden maar te gebruiken. Ik heb ergens gelezen dat hij blijft scannen naar bestaande WiFi netwerken en als je toevallig in de buurt komt van een ander bekend WiFi netwerk verbind ie automagisch.

[Reactie gewijzigd door SOTD op 23 juli 2024 07:58]

Het systeem geeft zelf aan, als 'm uit zet, dat ie uit blijft tot morgen, dan gaat ie weer verbinden. Blijft dus 1 dag uit. En nee, dat laatste doet ie niet, ik heb namelijk wifi altijd uit op deze manier, omdat ik op kantoor wel vaak AirDrop gebruik, en als ik thuis kom, blijft m'n wifi gewoon uit de rest van de dag.

Je kan dit een beetje vergelijken als een start-stop motor van moderne autos. Je zet de motor op stand-by, waardoor stopt met draaien (de stop-modus), maar als je de koppeling aanraakt, dan start ie weer (krijgt een signaal om weer te starten (de start-modus). Maar het contactslot, verbreekt de volledige elektronica nar de motor (helemaal uit, conform jou manier).

Dit is ook slechts een informatieve aanvulling, en ben er niet op uit om een discussie te starten, en leg enkel uit waarom die keuze gemaakt is destijds. Ik snap ook dat er verwarring is, maar dit heeft puur te maken met het ecosysteem tussen iPhone, Apple Watch, Mac, iPad en Apple TV, zodat alles met elkaar kan blijven functioneren op het moment dat je daarom vraagt, zonder dat je eerst weer een toggle aan moet zetten, waardoor ook andere devices weer beginnen te kloten, terwijl jij enkel een bestand wilt versturen via AirDrop. Nu kan dat dus zonder dat andere devices proberen te verbinden, en heb je gewoon enkel een onderling netwerk op verzoek.

Aanvulling; de reden waarom Apple dit ook heeft gedaan bij Bluetooth, dit heeft enkel te maken met de Apple Watch, en onderlinge detectie. Voorheen had je de keuze; Bluetooth aan (andere devices kunnen connecten, en tracken etc.) Of bluetooth uit (geen verbinding met Apple Watch). Geen ideale combinatie.

Hier hebben ze gekozen voor een midden weg. Een eigen tussenweg, waarbij alle andere apparaten bluetooth zien als uitgeschakeld, en de Watch en iPhone blijven gewoon communiceren. Het is een perfecte midden weg, altijd verbinding, maar geen last van de stroomverbruik van apparaten die scannen naar je bluetooth radio die actief pingt.

Daarom is het dit gewoon erg goed uitgedacht, en ik snap wel dat men dit allemaal een tegen actie vind, maar er zit een logische gedachte achter, die misschien niet voor iedereen nuttig is.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 23 juli 2024 07:58]

Heb geen iPhone, maar wat ik er van zag bij mijn broertje vind ik het meer op een long press lijken. Denk dat je die makkelijk door elkaar haalt, harder drukken is toch al snel ook (wat) langer drukken.
Het is compleet anders. 3D touch werkt met drukniveaus waarbij elk niveau een andere functie kan krijgen, bij bvb peek en pop. Hetzelfde effect kan je niet met long press bereiken.
3d touch heeft maar 2 niveau's. normaal en hard. Prima te bereiken met long press, ware het niet dat Apple daarvoor al vaak een functie voor had (op het homescreen dan).

Wat ik me wel afvraag is of het blijft werken voor alle spellen (of apps) die wat deden met 3D touch
Niet helemaal waar. Druk maar eens semi-hard op een link, dan verschijnt een popup met een preview, druk je nog harder, dan ga je erin. Dus: minimaal 3 niveaus. Is al lastiger met een long-press..
Doseren tussen hard en nog harder lijkt me moeilijker. Bij longpress moet je dan eerst loslaten om nog een keer (kort) te klikken om de link te openen.
Bij long press zit er een delay op, vandaar de naam LONG press. 3D touch werkt direct zonder vertraging. Ik heb het gevoel alsof je helemaal niet weet wat 3D touch is.
Nee hoor ik weet wel degelijk wat 3D touch is (al heb ik het zelden gebruikt). En zeg ook niet dat er geen voordelen zijn van 3D touch tov long press. Alleen dat de functionaliteit nagenoeg hetzelfde is.
En alles ertussen, probeer maar eens in action center, hoe harder je drukt, hoe groter het object wordt, tot je bij die eerste "level" zit. Je kon bovendien nog instellen hoe hard je moet drukken.
We hebben het niet over de gevoeligheid van 3D touch en hoe deze in te stellen is. Maar wat er qua functionaliteit gebeurt. Dit zijn dus 3 niveau's (waar ik dacht 2). Jij noemt het 'levels' en ik noem het niveaus.
Nee dat kan niet. Onmogelijk zelfs.
Je hebt het nu over de 3D touch functionaliteit binnen games/apps? Je reactie is niet echt duidelijk daarin.
"Hetzelfde effect kan je niet met long press bereiken."

Klopt op iOS 12 inderdaad. Maar Apple heeft het fundament van long press en text selectie in iOS 13 aanzienlijk veranderd waardoor Haptic Touch die plek kan overnemen.
Ik heb ios 13 en als fervent 3d touch gebruiker kan ik toch echt zeggen dat dit echt niet fijn is. Het is een extra handeling, is langzamer en straks op nieuwe iphones kan ik dus ook niet meer verticaal de cursor verplaatsen zoals ik nu wel kan met 3d touch.
Ik weet wel hoe het werkt, ik zeg alleen maar dat je snel langer drukt als je ook harder drukt en dan wel eens de verkeerde te pakken hebt. Dat was iig mijn eerste ervaring er mee.
Is compleet wat anders.
Dit is een van de features die niemand in mijn omgeving gebruikt en ik juist dagelijks. Best jammer, maar als er weinig mensen er wat aan hebben snap ik het wel.
Ik gebruikte het inderdaad zo goed als nooit. Daarvoor leg ik de schuld volledig bij mezelf, al zolang gewend aan het bedienen zonder dat ik nooit de moeite heb genomen het breder aan te leren dan de zaklamp.
Ik gebruik het dus ook vaak en dan met name de app switch op m'n iPhone 8 plus. Door rechts in het midden even iets harder te drukken. Werkt fantastisch.
Dit was echt ideaal, al moet ik zeggen dat de oplossing met gestures op de nieuwe iphones ook geweldig is.

Why not both :Y)
Anoniem: 343919 5 juni 2019 20:06
Interessant. Vraag me dan wel af wat ze dan nog gaan doen met de drukgevoeligheid in de schermen. Blijft mooie techniek maar niemand gebruikt het en in de praktijk wordt het ook niet echt gebruikt.Dingen als Peek & Pop gebruik ik nog wel vaak.
Shazam om een liedje te herkennen, de volgende trein voor je dagelijkse gang naar werk, direct geld overmaken of een betaalverzoek via ING zonder telkens de app te openen. Er is dus wel wat te verzinnen :)
Dat zijn toch allemaal dingen die met een long press hetzelfde werken? Alleen houdt je je vinger .5~1 seconden op het icoon ipv meer kracht te zetten bij het klikken.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 07:58]

Nee, long press op een app icoon activeert de app verwijder-/verplaats-modus.

Edit: oké straks met iOS 13 kan dat dan wel schijnbaar. Benieuwd waar ze dan apps verwijderen/verplaatsen naartoe gaan verhuizen.

[Reactie gewijzigd door Snoz Lombardo op 23 juli 2024 07:58]

Long press duurt ook langer dan in een keer hard drukken. Dus je levert niet alleen aan functionaliteit in maar ook comfort.
De keerzijde is dat je minder valse positieven hebt.

Dat is dan ook het dilemma. Aan de ene kant zijn er kennelijk toch nog veel mensen als jij die de gevoeligheid van hard vs zacht goed onder de knie hebben. Anderzijds zijn er ook heel veel mensen waar dat elke keer fout gaat, en 3D Touch voortdurend per ongeluk geactiveerd wordt. Ikzelf krijg het in de Edge browser gewoon domweg niet voor elkaar om 'open in new tab' te doen zonder 3D Touch uit.

Ik vermoed dat Apple's telemetry aantoonde dat er heel veel mensen zoals ik met 'lompe' vingers zijn O-)

En aangezien 3D Touch ook een kostenpost is qua implementatie, gaat het dan naar het hakblok, net zoals die vingerscanner en de analoge hoofdtelefoonaansluiting.
Ligt dat niet voornamelijk aan de implementatie van long press binnen iOS? Op mijn (6th gen) iPad met iOS 12.3.1 duurt het +/- drie seconden voordat een long press wordt geregistreerd waar het op mijn S10e met Android 9 .5~1 seconden duurt.

Ik heb helaas geen iPhone waar ik mee kan vergelijken.
Bij mij (iPhone 8 ) iets van 2 seconden.

Force press een fractie van een seconde. Hard drukke en optie menu is er.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 23 juli 2024 07:58]

Ik gebruikte de knoppen op de lockscreen altijd met force touch. Kan mij eigenlijk niet meer zonder voorstellen :P
ehm, zonder force touch misschien? 8)7
Long press. Werkt super.
minder snel en gevoeliger voor beweging van je vinger (en werkt het weer niet) vind ik.

Gebruik force press veel.
- previewen berichten zonder te openen
- snel naar huis navigeren
- direct nieuwe mail schrijven
- direct favorieten mailen of bellen
- switchen tussen twee apps.

dit gaat allemaal niet met long press want dan krijg je dat je moet verplaatsen.

Kortom ik heb dus voor functionaliteit betaalt wat klakkeloos wordt weg gehaald. Hadden ze al (deels) geflikt door het vernster swappen weg te halen destijds.

Belachelijk dit is legacy product users voordelen weghalen. zou me niet verbazen dat dit bedoeld is om meer nieuwe devices te verkopen.
“Om meer devices te verkopen”.

Zeker, want door jou een rotervaring te geven (weg met 3D touch) ben jij snel geneigd om een nieuwe te kopen!
Long press op de camera en zaklamp knoppen op het lockscreen doet niks bij mij hoor? Of is dat een instelling? Kan die echt alleen met 3D Touch activeren.
Edit: Long press werkt alleen op XR lees ik nu.

[Reactie gewijzigd door Snoz Lombardo op 23 juli 2024 07:58]

Die functionaliteit willen ze dus allemaal onder long press scharen. Diegene die betaald hebben voor de 3D touch apparaten mogen lekker wat langer wachten en in functionaliteit inleveren. Typisch Apple als je mij vraagt.
Pfff.... misschien tijd voor een ander merk telefoon? Tuurlijk mag je kritisch zijn, ik zou ook balen als het weg gaat want in gebruik het veel.

Maar jij en ik hebben beiden geen enkel idee waarom ze het eventueel (nog niet zeker) weghalen. Misschien willen / moeten ze wel een mooier / beter scherm in de nieuwe iPhones plaatsen en is het gewoon technisch onmogelijk om dan nog 3D touch te implementeren. Maar goed, om het dan uit iOS te slopen op ‘oudere’ toestellen zou ik ook zuur vinden.
Ik heb de telefoon niet voor het kiezen. Krijg hem vanuit werkgever, zou zelf niet snel apple kopen prive.

Maar dat terzijde, je hebt functionaliteit en na een software update wordt het verwijdert. Hoeft niet want het werkt prima. Als het nou super brak zou zijn zou ik zeggen "ok", haal maar weg maar de implementatie is echt top en gebruikersvriendelijk.

Het zou voor mij een reden zijn niet naar iOS 13 te gaan vooralsnog.

edit:
voorbeeld uit ervaring. Nieuwe versie van onze software ondersteund een 3e partij software niet meer (bestaat niet meer). We hebben een alternatief, maar die is nog niet helemaal zo gebruiksvriendelijk en daar wordt aan gewerkt. Voorstel HQ: laat de klant het andere betere pakket kopen als het er is, maar het slechter product mogen ze wel hebben of niks. En onze software is niet goedkoop.
Dus, haal iets weg waar je voor betaald (3d touch) en je krijgt er iets suboptimaals voor terug (long press)

Hoeveel klanten denk jij dat hiermee akkoord zullen gaan?

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 23 juli 2024 07:58]

Ja en nee, ik snap dat mensen er van balen (zoals ik). Maar het is een techniek die echt maar door weinig mensen gebruikt wordt (ik ken overigens persoonlijk niemand die t gebruikt behalve ik zelf). Het is duur en dus weinig zinvol als te weinig mensen het gebruiken. Zie het als een gameserver die te weinig spelers heeft. Die gaat gegarandeerd sluiten. Ik vind het zeer jammer maar een logisch besluit. Als de iphones hier nou ook weer wat goedkoper zouden worden dan is dat prima.
Niet een goede vergelijking betreffende game servers.

Dit is software en het werkt. Je kan het gewoon mee nemen in de nieuwe versie. Misschien een beetje tweaken ivm compatibiliteit.
ze zeggen ook niet dat het compleet verdwijnt maar in functionaliteit afneemt omdat het onder long press komt. Dus ze nemen het mee, waarom dan niet compleet voor de mensen die 3D touch hebben. Voor diegene die het niet gebruiken (of niet hebben) komt er dan de long press.
Klopt was ook een slechte vergelijking, maar wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat het te weinig gebruikt werd om actief te blijven ondersteunen. En klopt, nu zijn er nog een hoop mensen met 3d touch, maar ik ga er van uit dat de iphones van dit jaar die functionaliteit zullen ontberen en waarom zou Apple een functie blijven ondersteunen die amper gebruikt wordt en uitgefaseerd wordt? Als ze dit nu in de software alsnog hadden toegevoegd, dan gaan mensen van een nieuwe iphone weer klagen dat zij geen 3d touch hebben en oudere iphones wel.

Op zich kan ik dan best snappen dat ze mensen nu willen laten wennen aan t feit dat 3d touch gaat verdwijnen. En eerlijk is eerlijk, een groot deel vd functionaliteit zit er nog steeds in al dan met een long press (ik heb ios 13 op mijn iphone staan en de enige plek waar ik er echt hinder van heb is in Safari, al zal dit wel wennen).

Begrijp me niet verkeerd want ik baal er wel van, vond het een prachtige functie, maar goed het went vast wel weer en voor 95% vd mensen is dit een totaal niet ingrijpende verandering. Sterker nog ik denk juist dat het OS een stuk consequenter wordt op deze manier. Mijn vrouw bijvoorbeeld heeft een hekel aan 3d touch, als ze een icoontje op dr homescreen wil verplaatsen drukt ze per ongeluk net iets te hard en hoppa 3d touch actief ipv iconen verplaatsen. Zelfde geldt voor links klikken in safari, waar ze vaak net iets te hard drukt en ze dus ipv naar die pagina gaat ze heel kort een preview window krijgt en op dezelfde pagina blijft steken.

Nieuwe iphones krijgen wss geen 3d touch meer en dat stelt opties voor Apple om misschien aan hun microled schermen te gaan beginnen, maar goed wie weet.
Long press op de camera en zaklamp knoppen op het lockscreen doet niks bij mij hoor?

Op XS max en XR in ieder geval wel. 3D Touch stond bij ons in de familie al snel uit op die toestellen, en ik wist eigenlijk niet anders.

Vervelende van 3D Touch is dat het zoveel 'valse positieven' geeft. Elke keer als ik een long press deed (bijvoorbeeld in Edge, om 'open in new tab' te doen) dan kreeg ik die vervelende 3D Touch. Ook op het minst gevoelige zetten haalde bijna niets uit. Uberhaupt was het enige waar ik het voor gebruikte het snel plaatsen van de cursor, dus bijna elke instantiatie van 3D Touch functionaliteit was ongewild. Uiteindelijk dus maar snel uitgezet.
Ja, buiten dan dat mijn vriendin met een XR continue per ongeluk haar zaklamp te pas en te onpas opgooit omdat de telefoon dacht dat je lang op die knop drukte. Op mijn XS heb ik het nog nooit per ongeluk voor gehad, omdat ik er effectief op moet drukken.
Het 3D touch werkt best wel handig, je voelt door middel van haptic feedback ook wanneer het punt is bereikt. Gebruik het ook vaak, en zal het zeker missen!
Kan ik me indenken hoor. Ik ben van een iPhone 6 naar een Xr gegaan onlangs en heb dus nooit Force Touch gehad. Maar ook niet het idee dat ik ooit iets gemist heb...
Long press kost meer tijd, en haalt het gevoel van het indrukken van een knop weg.
Ik geloof niet dat ze het gaan verwijderen, zou mij niks verbazen dat het in een latere beta gewoon terug is, en dat dit puur komt omdat ze in het ontwikkel process zitten om long press beschikbaar te maken voor apparaten zonder 3D Touch.
Op die manier wordt het aantrekkelijker voor de ontwikkelaars om er iets mee te doen.

Ze gebruiken 3D Touch in meerdere apparaten, waaronder de Apple Watch en op Mac.
De Apple Watch kan vrijwel niet zonder 3D Touch :P
Op mac ja? Dat wist ik niet, macbook ga ik van uit dan. Maar dat bepaalde apparaten het hebben wil niet zeggen dat ze niet zonder zouden kunnen lijkt me. Mijn laatste ipad is een ipad air (originele) en daar zit geen 3d touch op. Nou durf ik eigenlijk niet te zeggen of de nieuwe dit wel hebben, maar ik dacht dat de ipad het helemaal zonder moest doen.
Niet dat ik het op ‘n MacBook heel vaak gebruik maar als ik met drie vingers hard “doorduw”, dus 3D touch, op een woord, zoekt hij de definitie van dat - in mijn geval, Engels - woord op. Handig als je ergens iets tegenkomt waaraan je twijfelt qua betekenis :)

Maar waarschijnlijk zijn er wel meer use cases :P
Ja, daar heet het alleen "Force Touch"
Ik gebruikte dit best vaak, sommige apps (bijvoorbeeld Evernote) hadden handige snelkoppelingen.

Echter, sinds ik ben overgestapt naar een XR mis ik het eigenlijk niet.
Ja dus je koopt ene Iphone ook omdat hij deze functie heeft en dan valt het helemaal weg, geef dan tenminste de optie het aan te zetten. Ik vind het handig sinds het er is.
Dus nu kan ik 5 jaar met deze iPhone x en dan is het opeens hardware die je niet meer kan gebruiken, zat toch bij de prijs in dit scherm, wat doen we daar mee Apple?
Geen iOS 13 installeren.

Kans bestaat dat ze zich voor release gaan bedenken.

Maar eerlijk gezegd geef ik het weinig kans:ze zullen bij Apple de gebruiks-statistieken hebben bekeken.

Altijd rot als het *jouw* feature is die verdwijnt (zo mis ik een 4”-telefoon!) Aan de andere kant zal je zien dat zoiets als long-press sneller went dan je denkt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 07:58]

Het is een stuk hardware wat ze software matig gaan schrappen, ik wil daar wel wat voor terug, we hebben het ook betaald.
Geloof me maar dat 99,99999999% geen iphone gekocht heeft voor die specifieke functie.

Hoe dan ook jammer inderdaad, maar hopelijk brengt dit nieuwe opties met zich mee zoals touchid onder t scherm (maar dan het hele scherm) of zoiets dergelijks.
Jammer, ik gebruik het nog met enige regelmaat. Vooral de gesture aan de linker kant van het scherm om de app switcher te openen gebruik ik dagelijks.

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door runi215 op 23 juli 2024 07:58]

Die force press op de zijkant vh scherm werkt enkel op iphones ouder dan een X (en die 3d touch hebben ofc). Op nieuwe iphones is het switchen tussen apps veel beter gemaakt en voldoet een swipe op de homebalk (of hoe ze dat ding ook noemen).

Bij je volgende iphone zul je hier dus geen last meer van hebben, tenzij je voor een iphone 8 of ouder kiest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.