'Apple voegt in iOS 13 functie toe om iPad als tweede monitor te gebruiken'

Apple zou in iOS 13 functionaliteit toevoegen die het mogelijk maakt om een iPad als tweede monitor te gebruiken in combinatie met een Mac-computer of -laptop. Naar verluidt krijgt het nieuwe mobiele besturingssysteem ook een donkere modus.

Mark Gurman, een journalist die bekend staat om zijn contacten binnen Apple, heeft een lange lijst met veranderingen in iOS 13 online gezet in een artikel op Bloomberg. Hij zegt die informatie gekregen te hebben van bronnen die bekend zijn met de ontwikkeling.

Volgens Gurman krijgt iOS 13 functionaliteit die vergelijkbaar is met de apps Duet Display en Luna Display. Daarmee kunnen gebruikers een iPad als tweede scherm gebruiken in combinatie met een Mac-computer. Het tabletscherm kan gebruikt worden als uitbreiding en ook om op te tekenen met een Apple Pencil.

Ook zou een Dark Mode zijn opwachting maken in iOS 13. Daarover gingen eerder al geruchten. Verder zou Apple testen met een virtueel toetsenbord waarop gebruikers woorden kunnen vegen, zoals al mogelijk is met Swiftkey. Gurman schrijft dat Apple deze functie mogelijk intern houdt.

Volgens de gedetailleerde lijst met vernieuwingen krijgt iMessage vernieuwingen waardoor gebruikers een profielfoto en naam kunnen instellen en kunnen kiezen wie dit kan zien. Ook zou er een menu in conversaties komen met stickerversies van Animoji's en Memoji's.

Ook krijgen andere Apple-apps zoals Reminders, Books, Maps en Mail naar verluidt wijzigingen. De nieuwe versie van Apple Maps zou het eenvoudiger moeten maken om veelgebruikte locaties in te stellen, zoals een thuis- of werkadres. Books zou een beloningensysteem krijgen en in Mail zou onder andere functionaliteit komen om berichten van bepaalde contactpersonen te blokkeren.

Apple zou intussen ook al aan iOS 14 werken onder de codenaam Azul. Die versie komt in 2020 uit en zou onder andere ondersteuning hebben voor 5g-netwerken en nieuwe augmentedrealityfunctionaliteit toevoegen. Volgens geruchten neemt Apple uiterlijk volgend jaar zijn ar-bril in massaproductie.

Verder zou Apple van plan zijn om zijn HomePod-speaker op verschillende stemmen te laten reageren. Daarmee zou het mogelijk worden om met verschillende mensen de slimme speaker te gebruiken en de antwoorden te personaliseren.

Gurman gaat ook in op de vernieuwingen voor macOS 10.15. Die grootste verandering zou zijn dat er dit jaar ondersteuning komt voor het draaien van iPad-applicaties op laptops en pc's. Ontwikkelaars moeten hun apps daarvoor wel geschikt maken zodat ze ook op macOS kunnen draaien. Apple zou zijn eigen Podcasts-app en nieuwe app die Find My iPhone en Find My Friends combineert beschikbaar maken op macOS.

Ook voor watchOS 6 worden vernieuwingen verwacht. Het nieuwe besturingssysteem voor de smartwatches van Apple krijgt volgens Gurman direct toegang tot de App Store. Ook komt de Voice Memos-app naar het slimme horloge en komt er een Books-app die het mogelijk moet maken om audioboeken te luisteren vanaf de Apple Watch.

Naar verwachting maakt Apple het nieuws officieel bekend op de ontwikkelaarsconferentie WWDC, die op 3 juni van start gaat. Volgens Gurman overweegt Apple ook om op dat evenement de nieuwe versie van de Mac Pro te introduceren, samen met een nieuwe monitor met hdr-ondersteuning. Het scherm zou codenaam J290 hebben.

Apple iPad Mini en iPad Air

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-05-2019 • 14:53

105

Reacties (105)

105
102
36
0
0
53
Wijzig sortering
Ben benieuwd of dit net zo goed als https://www.duetdisplay.com gaat werken.
Hmm dit maakt me een beetje zorgen. Als het net zo gaat als met screentime/music en andere dingen van Apple... dan zullen apps als Duet verwijderd worden.

:( lets hope not. Duet werkt hier super tof.

(Ik voel namelijk aankomen dat Apple dit niet doet met de iPhone en dat doet duet wel)\

In al mijn jaren dat ik Apple gebruik heb ik toch vaker gezien dat Apple iets lanceert, en daarna ofwel een API weghaalt, of door guidelines ineens iets verbied. Dat dit goed is voor de beveiliging klaag ik niet over, en tot nu toe werkt de implementatie van Apple vaak ook wel goed, maar ik maak me denk ik best wel terecht zorgen.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 23 juli 2024 04:52]

Wat zou het nadeel zijn? Je hoeft duet e.d. dan niet meer aan te schaffen.
Ik ben bang dat Apple dit niet gaat ondersteunen op de iPhone terwijl dat wel heel fijn werkt.
Ook heeft Duet wat meer opties dan enkel screenshare. Ik wil niet zeggen dat Apple expres in de weg gaat zitten.. maar ik voel aankomen dat er iets veranderd. Zie mijn edit op mijn eerste post.
Uit interesse, noem eens een use-case voor een iPhone als tweede scherm? Ik kan me daar echt niets bij voorstellen. Als 44 jarige met +2 leesbril is een iPhone (smartphone) scherm sowieso al bijna onbruikbaar voor langere duur.

Wat tools van je programmeeromgeving of photoshop oid op een iPad kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar daar is een iPhone toch veel te klein voor?
Ondersteuning voor iedere iPhone en iPad ipv het korte lijstje dat Apple misschien maar wil ondersteunen.

En voor Windows PC’s.
Ik denk niet dat je daar zorgen om hoeft te maken. De reden dat die screentime apps werden verwijderd is dat die teveel mogelijkheden zouden kunnen hebben zonder dat de gebruiker er van op de hoogte is (MDM geloof ik). Ik denk dat ze dat gedoogd hebben toen apple nog geen eigen screentime functionaliteit had.
Duet werkt met 2 applicaties (ipad en pc/mac), en dan hoeft die op je pc/mac alleen het scherm te delen naar de ipad app. Het zou raar zijn als ze duet dan verwijderen omdat deze wat extra functionaliteit bied.
Klopt ook, maar ze komen altijd met dit soort regels nadat ze zelf iets gebouwd hebben. Ze hebben het immers heel lang genegeerd.

En dat is niet compleet slecht, maar valt wel op. Als Duet 100% blijft werken hoor je mij ook niet klagen, maar ik sta er niet gek van te kijken als een API ineens veranderd nu.
Klopt ook, maar ze komen altijd met dit soort regels nadat ze zelf iets gebouwd hebben. Ze hebben het immers heel lang genegeerd.
Maar dat zijn vaak wel dingen die te maken hebben met de toegang tot meer functionaliteit dan nodig zou moeten zijn voor een app (wat dan niet anders kan omdat de specifieke mogelijkheden niet los toegankelijk zijn).
Volgens mij staat sowieso de client app los van API's binnen ios, en is het belangrijkste dat je pc die app dan als extern scherm ziet via de server applicatie.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 juli 2024 04:52]

1. Voor screentime apps werd er gebruikt gemaakt van API's die helemaal niet op die manier gebruikt mochten worden.
2. Wat hebben ze met music gedaan?

3. Apple kan niet zomaar dergelijke apps weren omdat het dan een zaak aan zijn broek krijgt en het het platform direct minder aantrekkelijk maakt om voor te ontwikkelen.
Ja klopt ook, en op zich ben ik daar ook blij mee. Want ik wil ook niet dat er deuren open staan die niet nodig zijn.

Maar.. (en ja ik ben fanatiek Apple gebruiker), Apple komt altijd nadat ze zelf iets bouwen met dit soort dingen. Het is niet de eerste keer. Jaren aan een stuk mag het, en dan komt Apple met een variant waarna er ineens dingen veranderen.

Zo heug ik me dat screenrecording er ook niet op vooruit is gegaan.
Kan duetdisplay meteen inpakken. Geen hond die deze software nog gaat kopen dan.
De software komt niet uit voor PC, dus PC gebruikers zullen Duet nog wel nuttig kunnen vinden.
Hoe weet je dat ? Misschien dat Apple het wel maakt ;)
"Apple zou in iOS 13 functionaliteit toevoegen die het mogelijk maakt om een iPad als tweede monitor te gebruiken in combinatie met een Mac-computer of -laptop."

Letterlijk de eerste regel van het artikel.
Ik snap je reactie, maar de bron is ook maar een gerucht.
Klopt, helemaal mee eens. Maar zonder Airplay functionaliteit in Windows nu, gok ik niet dat dit wel voor Windows gaan bouwen.
Hoewel ik vermoed dat je gelijk hebt staat daar nergens dat het niet op Windows via Boot Camp zou kunnen werken op een Mac computer.
Dat zal wel heel onwaarschijnlijk zijn, aangezien ze deze implementatie dan gewoon op Windows moeten bouwen. (Een Mac booten naar Windows via Bootcamp is gewoon een Windows PC)
Als ik kijk naar de rest van hun Windows implementaties (waaronder het gemis van Airplay) lijkt het me sterk.
Daarom zei ik ook dat je waarschijnlijk gelijk hebt. Je reactie richting @629110 is alleen niet correct, het staat er namelijk niet. En zeker niet "letterlijk". ;)

Ik vind het overigens nog steeds raar dat Apple niet gewoon een kleine service bouwt voor Windows die dit soort features gewoon mogelijk maakt. Ik zou graag vanaf mijn Gaming PC mijn Apple hardware kunnen aanspreken.
Wat ik heb gequote is letterlijk de eerste regel van het artikel... Wat klopt er niet aan die uitspraak?

En Apple doet dit niet omdat ze op Windows geen vendor lock-in hebben. Ze willen je het volledige Apple eco systeem verkopen.
Wat ik heb gequote is letterlijk de eerste regel van het artikel...
Dat klopt.
Echter claim jij dat het er niet komt voor Windows. Vervolgens wordt dat weerlegt en zeg jij dat het "letterlijk" in de eerste regel staat van het artikel dat het er niet komt voor Windows. En mijn punt is dus, dat wordt nérgens gezegd.
En Apple doet dit niet omdat ze op Windows geen vendor lock-in hebben. Ze willen je het volledige Apple eco systeem verkopen.
En dat is hun goed recht. In het verleden was er echter hele goede support voor Windows gebruikers op zowel Mac als niet-Mac hardware. Ik vraag me derhalve ook af of het niet zinnig is dit soort rudimentaire functionaliteit gewoon te porten naar Windows. Het vergroot juist de kans dat ik als niet Apple gebruiker een Apple TV aanschaf om te kunnen streamen vanaf mijn Windows 10 PC.

[Reactie gewijzigd door Craimasjien op 23 juli 2024 04:52]

[...]

Dat klopt.
Echter claim jij dat het er niet komt voor Windows. Vervolgens wordt dat weerlegt en zeg jij dat het "letterlijk" in de eerste regel staat van het artikel dat het er niet komt voor Windows. En mijn punt is dus, dat wordt nérgens gezegd.
De quote die ik daar heb staan, staat letterlijk in de eerste regel van het artikel. Dat zeg ik, niks meer, niks minder. Dat jij dat anders interpreteert is niet mijn fout. Ik zeg niet dat daar letterlijk staat dat het niet voor Windows komt...
En dat is hun goed recht. In het verleden was er echter hele goede support voor Windows gebruikers op zowel Mac als niet-Mac hardware. Ik vraag me derhalve ook af of het niet zinnig is dit soort rudimentaire functionaliteit gewoon te porten naar Windows. Het vergroot juist de kans dat ik als niet Apple gebruiker een Apple TV aanschaf om te kunnen streamen vanaf mijn Windows 10 PC.
Vloeiende screen mirrorring is nog best een karwei om degelijk te bouwen zodat het op iedere PC goed werkt, zeker met weinig lag. Ik kan me voorstellen dat ze het niet alleen zullen inbouwen vanwege vendor lock-in, maar ook vanwege het niet kunnen garanderen van functionaliteit en afbreuk doen aan de "Apple magie".

(Disclaimer: ik heb niets meer van Apple)
De quote die ik daar heb staan, staat letterlijk in de eerste regel van het artikel. Dat zeg ik, niks meer, niks minder. Dat jij dat anders interpreteert is niet mijn fout. Ik zeg niet dat daar letterlijk staat dat het niet voor Windows komt...
Okay, whatever. Let's agree to disagree.
Vloeiende screen mirrorring is nog best een karwei om degelijk te bouwen zodat het op iedere PC goed werkt, zeker met weinig lag. Ik kan me voorstellen dat ze het niet alleen zullen inbouwen vanwege vendor lock-in, maar ook vanwege het niet kunnen garanderen van functionaliteit en afbreuk doen aan de "Apple magie".
Hier ben ik het volledig mee eens. Die Apple "magie" – zoals je het stelt – is vaak wel het resultaat van het feit dat ze de software op hun hardware wel goed en fijntjes op elkander weten af te stemmen. Daarentegen is het streamen van je desktop naar een Chromecast vanuit een browser (!) op Windows spat zuiver. Feitelijk zou deze feature niet heel veel anders hoeven doen, dus acht ik het zeker niet onmogelijk. Maar zoals ik in mijn eerste reactie al zei, je hebt waarschijnlijk (helaas) gelijk dat dit niet naar Windows zal komen.
Klopt, Chromecast streaming is ook helemaal niet slecht. Maar ik verwacht dat dingen als full-screen 3D games (bijvoorbeeld) net even wat lastiger zijn (en dan voornamelijk het grabben, niet zozeer het doorsturen).
De quote die ik daar heb staan, staat letterlijk in de eerste regel van het artikel. Dat zeg ik, niks meer, niks minder. Dat jij dat anders interpreteert is niet mijn fout. Ik zeg niet dat daar letterlijk staat dat het niet voor Windows komt...
Er staat alleen dat in combinatie met een mac laptop of computer zou gaan werken. Er staat niet dat het dan ook voor windows zou werken, maar er staat ook niet dat het niet voor windows zou werken.
Foutje verkeerd gelezen. Echter zeg je wel letterlijk dat de software niet voor pc komt, en dan wijs je naar die eerste regel van het artikel, waar dat dus niet staat.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 juli 2024 04:52]

Het zou wel mooi zijn als je op de iPad kan drukken op "gebruik als extra scherm" en dat het zich dan gewoon voordoet als HDMI/DP via USB.

Kleine kans, maar zou er wel voor zorgen dat het universeel te gebruiken is!
Het zou wel kunnen dat iemand het ook compatibel maakt met windows.
Dat lijkt me opzich wel logisch toch? Dan zullen ze het niet als losse applicatie maken, maar echt in het os inbouwen.
Werkt het een beetje op pc? Zonder maandelijkse kosten?
Voor zo ver ik weet zijn die ontwikkelaars (van Duet) oud-Apple medewerkers. Aardige kans dat Apple ze gewoon uitkoopt.

Er prettig met lesgeven. Gebruik de iPad pro nu ook al als tweede scherm daarbij, hoewel beamer + duet niet altijd super gaat met Macbook Pro (en Xcode), is wel vrij intensief voor 'm dan.

[Reactie gewijzigd door jopiek op 23 juli 2024 04:52]

Waarschijnlijk beter, omdat het helemaal in de basis van beide OS'en kan worden ingebouwd.
Ik hoop beter. Ik gebruik duet op mn werk, maar heb nog wel eens last van lag.

Voordeel van duet is dan weer dat het ook onder windows netjes werkt.
Ja, ik heb dat jaren geleden gekocht en nu krijg ik om de haverklap te vraag om een abonnement te nemen :(
Dat lijkt me wel. Apple zit er natuurlijk bovenop.
Wel jammer dat ik net Duet heb gekocht. Ik had nog wel even kunnen wachten, zo vaak gebruik ik het nu ook niet.
Ik vond duet helemaal niet zo goed werken (lag). Ook de connectie werkt soms niet lekker. Zou mooi zijn als een iPad gewoon direct te zien is onder screen mirror, zonder ander gedoe.
Dat werkte bij mij de eerste jaren ook goed op een Mac pro en een MacBook pro totdat er wat verandert werdt in osx. Is dat inmiddels opgelost? Ik kreeg zwarte balken op mijn iPad Air 2 vanaf een bepaalde update en gezien de klachten in de reviews was ik niet de enige. Sindsdien gebruik ik het eigenlijk ook niet meer.
Als ik de reviews zo lees dan is het hit or mis.. voor dat geld wacht ik we tot Apple het zelf ondersteund... ook voor pc dan natuurlijk :)
Ik zie helaas niks over muis support voor ipads, een gerucht dat eerder de ronde deed. Wellicht wordt dat dus toch niet doorgevoerd. Jammer...
Als je iPad als tweede scherm gebruikt werkt dat gewoon met muis / trackpad. En een muis heeft iOS vooralsnog weinig meerwaarde. Pencil is wel erg prettig (voor annoteren van documenten etc in mijn geval).
Maar de Pro wordt neergezet als laptop-alternatief. Dan is een muis wel het minste wat je zou verwachten...
Ik geloof er niks van dat Apple dat nu al doet. Hoewel macOS en iOS met de ontwikkelingen rond o.a. binary compatibility (Swift 5) steeds verder in elkaar geschoven worden (makkelijk voor ontwikkelaars, dezelfde code base etc), ziet Apple de HMI opties van een laptop als verschillend van een mobiel device (dat is de reden waarom ze ook de Macbooks nog niet van touch scherm voorzien hebben).
"Ik geloof er niks van dat Apple dat nu al doet."

Ik zei dat dat gedaan wordt, ik zei niet dat Apple dat doet.
In mijn opinie is het een mooie toevoeging, maar de iPad zelf heeft natuurlijk al een touchscreen, en alles op iOS kan worden gedaan zonder muis.

Waar zou jij die muis graag voor willen gebruiken? Ik zie iets als bijvoorbeeld:
  • Scrollen door een pagina (kan ook met touchscreen)
  • Een stuk tekst selecteren (kan met toetsenbord zelf (doe ik eigenlijk altijd, ook op mijn "echte" laptop) en / of met touchscreen (de trackpad-functie van het toetsenbord is hiervoor geweldig, ook op een iPhone))
  • Niet de hele tijd met je hand naar het scherm hoeven gaan (hier ben ik het mee eens, ergonomisch gezien is dat veel fijner. Switchen van apps kan wel al met het toetsenbord (CMD+Tab))
Aangezien een toetsenbord gewoon native is ondersteund, zie ik het nut van de muis wel, maar niet "het minste wat je zou verwachten". Het is een mooie toevoeging, maar ik zie niet echt de noodzaak.
Zou het leuk vinden om een (normale :p) reactie te krijgen. Ik bedoel deze reactie helemaal niet denigrerend!

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 23 juli 2024 04:52]

Je geeft zelf aan waarom support voor een muis welkom is. Apple adverteert de iPad als een apparaat dat je rechtopstaand met een toetsenbord kan gebruiken maar dat is ergonomisch niet verantwoord zonder muis.
Waarom is een keyboard zonder muis ergonomisch niet verantwoord? Ik vind een muis ergonomisch een stuk slechter dan een keyboard (sneltoetsen werken veel prettiger en sneller), en er bestaat niet voor niks de term “muisarm”, niet “toetsenbordarm”.
ik zeg niet dat een keyboard zonder muis niet ergonomisch onverantwoord is. Ik zeg dat een touchscreen met toetsenbord zonder muis ergonomisch niet ergonomisch verantwoord is. Meeste mensen gebruiken nu eenmaal het touchscreen ipv shortcuts
Muis support voor iPads is toch wel iets compleet anders. Dat wil zeggen dat je met je muis je IOS applicaties kunt bedienen.
Bij iPad als 2de scherm fungeert de iPad dus gewoon als 'dom' scherm dat aangestuurd wordt door de host computer. Nogal logisch dan als je met je muis de cursor beweegt tot op het iPad beeld, dat de muis dan gewoon blijft werken. Het is echter dan nog altijd de host computer die de muis ondersteunt, en niet ineens de iPad.
Exact, dat zei ik in iets andere termen. iOS 13 lijkt wel met trackball optie te komen, maar ik denk dat de kans klein is dat het dan precies zo werkt als met een muis op macOS (of ander platform), lijkt me dan eerder als alternatieve invoer voor bijv. "switch control" (Accessibility optie).
In het gerucht (zoals op macromors en anderen) wordt inderdaad genoemd dat het om een accessibility feature gaat.
Niet helemaal een "dom" scherm, omdat de touch functionaliteit wel gewoon werkt op het scherm. Je kunt dus je 2e Windows scherm wel gewoon bedienen door de touch van het display. Verder is geen woord je zegt incorrect overigens. Als scherm heb je dan we het voordeel van muis en touch in dat opzicht.
Er is trouwens wel een muis optie als je je IOS apparaat gejailbreaked hebt. Dus zo moeilijk met de implementatie ervan niet zijn

Linkje naar cursor op gejailbreakte iPads
https://www.youtube.com/watch?v=VpTciigXfyQ
Dat is een 7! jaar oude video.
Correct me if I'm wrong. Maar het lijkt erop dat BTC Mouse tweak werkte tm gejailbreakte iOS 11.

Draadje van Reddit van paar maand geleden
https://www.reddit.com/r/...e_btc_mouse_and_trackpad/
..."basically it was no longer possible to intercept Bluetooth packets after I think early iOS 10 which is why it was never updated..."

Ik heb er verder geen verstand van, maar Apple staat erom bekend z'n spullen dicht te timmeren...
Ben zelf al een iPad liefhebber, maar een muis zou de bruikbaarheid voor mij echt verdubbelen (vooral voor RDP).
Een muis heeft op een iPad een hoop meerwaarde, vooral voor remote desktop.
Ik zou om die reden een gat in de lucht springen.
Er is overigens een muis en rdp app van Citrix die dit al kan.
Het voelt soms vreemd om met het folio keyboard bezig te zijn op een iPad Pro om vervolgens je handen van het toetsenbord te halen om dingen te verslepen/aan te raken, verwacht ik niet dat muis ondersteuning gaat gebeuren. Qua interface is iOS daar niet echt op ingericht, zeg ik gevoelsmatig. Ik zou wel benieuwd zijn naar een proof of concept.
In de simulator bij xcode kun je hoe dan ook ios wel besturen met de muis.
Klopt, maar daar simuleer je gewoon "touch". Ik ben benieuwd hoe iOS werkt als ik een soort touchpad op een folio zou hebben, bijvoorbeeld.
Uit persoonlijke ervaring (Macbook met touchpad), het is niet heel speciaal. Een muiscursor is voor hele specifieke kleine dingen bedoeld. Touch apparaten zijn softwarematig ontworpen voor onze minder secure vingers.

Zelda als met de muis op de grote Windows Tiles klikken, voelt voor mij ook erg overbodig aan.

edit:
Aan de andere zijde... het zou iOS wel heel volwassen maken want dan worden heel veel iPad's opeens een erkent apparaat voor Word / Excel / Video conference, etc... Ik denk dat dit wel iets is waar Apple naar toe wilt. Ik denk dat het ook de weg is voor Apple om nieuw leven in de iPad te blazen. Stel je voor dat desktops / laptops allemaal voor iPads worden vervangen...

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 23 juli 2024 04:52]

Met name je edit ben ik het helemaal eens, zeker als je naar de recente propositie van Apple kijkt m.b.t. iPad Pro. Dat ding wordt neergezet alsof het je huis-tuin-en-keuken-laptop zou kunnen vervangen.

Nou ben ik zelf heel erg tevreden over mijn iPad Pro, maar dat is meer omdat met de Apple pen het bewerken van foto's in Lightroom echt fantastisch is.

Maar feitelijk is de iPad Pro zoals hij nu is, géén vervanging voor een Windows laptop. En al helemaal niet voor een MacBook of iMac, omdat daar de integratie juist weer heel veel waarde toevoegt. De iPad zit op dit moment op een hele vreemde positie in de markt.
Android is ook niet ingericht op muis en Xfce (Linux) niet op touch, maar het werkt prima. Dus dan kan iOS het met de muis ook.
Ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik vraag me alleen of of het lekker zou werken. Ik heb zelf nog nooit met een android tablet gewerkt dus ik weet niet zo goed hoe Android schaalt naar die formaten. Ik heb jarenlang Android smartphones en iPhones gebruikt en daar is de meerwaarde natuurlijk afwezig, gezien het kleine scherm. Op een iPad, die ik wel met grote regelmaat gebruik, heb ik het idee dat de interface te "groot" en te "wijd" is opgezet om lekker met een muis te werken. Ik kan het verder dan een gevoel niet onderbouwen.
Het voelt soms vreemd om met het folio keyboard bezig te zijn op een iPad Pro om vervolgens je handen van het toetsenbord te halen om dingen te verslepen/aan te raken,
Ik dacht juist dat Laptops Tuuchscreens moesten krijgen omdat de Muis zo ouderwets was? Ik bedoel Macbooks worden door mede tweeakters vaak zat afgemaakt omdat ze geen touchscreens hebben maar nu willen we wel muis support op de iPad en is Touchscreens opeens niet makkelijker?

[Reactie gewijzigd door RomeSDS op 23 juli 2024 04:52]

Ik weet niet wie "we" zijn, maar ik behoor niet tot die categorie denk ik. :P
Mijn referentiekader is als volgt; ik ben een software engineer en ik gebruik mijn muis of touchpad zo min mogelijk. Het kost me namelijk vaak meer tijd om mijn rechterhand van mijn toetsenbord op te tillen en naar de muis te bewegen dan dat ik dingen doe met toetsenbord shortcuts (ik weet het, eerste wereldprobleem).

Derhalve vind ik het vervelend als ik een documentje in elkaar aan het tikken ben op een iPad dat ik dan mijn hand naar het scherm moet verplaatsen. Een "Folio" met touchpad of een muis zou in dat opzicht dus niet gek zijn. Alleen voelt een muis op iPad een beetje als vreemd aan.

Een touchscreen op mijn MacBook zou ik overigens ook niet willen om de doodsimpele reden dat mijn scherm dan elke keer onder de bagger zit. Daarnaast functioneert mijn MacBook vaak niet als laptop maar als tweede beeldscherm ergens op een dock, dus een touchscreen zou in dat opzicht nog minder toevoegen dan een muis in mijn specifieke geval. Ik denk dat dit voor de komende jaren gewoon een zinloze discussie blijft tussen mensen die in hun specifieke gebruikswijze wel of geen meerwaarde zien in het wel of niet hebben van een muis, toetsenbord, touchscreen, beeldscherm, whatever.
Het is beide natuurlijk - touch is in tablet/media mode handiger, muis in werk/laptop mode.
Voor gejailbreakte iOS apparaten is de muiscursor er al lang. Ik denk dat het een leuke toevoeging zou kunnen zijn als je van je iPad een Surface achtig apparaat wilt maken. Toevoeging van een toestenbordje met trackpad bijvoorbeeld. Er zijn nml nogal wat apps die zich toch handiger met muis of pencil laten bedienen, zoals bv een foto of video editor

Het ergens boven ook al een linkje naar de jailbreak muis gezet. Voor de variatie even een ander filmpje :)
https://www.youtube.com/watch?v=xxEss6ougSE
Er is dan ook nog steeds geen officiele aankondiging van wat dan ook maar van Apple geweest. In juni is pas de presentatie en dan wordt ook pas iOS 13 opengesteld en featureset bekend gemaakt. Dus nog rustig even afwachten!
Voor Citrix op de iPad is er muis support. Alleen binnen Citrix zelf, maar ik heb toch echt met een muis op een iPad gewerkt. Werkt best goed trouwens.
Ik hoop absoluut dat dat wordt doorgevoerd, mochten de geruchten waar zijn. En dat niet alleen hun muis, maar ook de Magic Trackpads ondersteunt worden, zoals de Magic Keyboards dat zijn. Of ondersteuning voor USB hubs, voor wat externe schijven..., maar nu draaf ik door :D
Een toevoeging die ik graag zie. Lijkt mij ideaal om als ik onderweg ben met mijn macbook en ipad de ipad te kunnen aansluiten om net wat productiever te kunnen werken.
Hmm als dit snel werkt en met een kabel kan werken.. dan zou dit best interessant zijn.

Ik heb een dergelijke app in gebruik op Android maar het is zo traag dat het niet te gebruiken is.
Anoniem: 120539 6 mei 2019 15:23
Super-handige functie.
Jammer dat Apple wat eenkennig is en dit alleen vanaf MacOS aanbiedt.
Om dit alleen voor MacOS aan te bieden, besparen ze zichzelf een hele hoop moeite. Met windows heb je weer gekke softtonic downloads van scammers, crashes omdat iemand dit op zijn pentium uit 2001 wilt runnen, etc. etc. Neemt niet weg dat ik vind dat het anders kan, maar om het alleen op macos uit te brengen, werkt het wel gewoon altijd.
Het lijkt mij juist erg logisch dat het alleen in het eigen ecosysteem werkt, al was het alleen maar voor de support. Nu hoeven ze alleen rekening te houden met hun eigen OS en geen 100.000 verschillende Windows GFX kaart drivers en what not.
Dark mode is leuk en hopelijk wat meer spielerei op t homescreen.
Duet werkt best okee, maar is wel wat laggy. Hoop dat de Apple variant beter is op dat gebied. :)
Anoniem: 1154585 @WhatsappHack6 mei 2019 20:10
Laggy en vrij duur naar mijn mening.
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede connector om mijn USB-c van de iPad Pro te koppelen aan de Thunderbolt van mijn MacBook Pro. Ik wil dat eigenlijk gewoon in een kabel, maar dat schijnt lastig te zijn.
Welke thunerdbolt heb je?

Overigens is het enige wat ik kan bedenken sws maximaal USB gerelateerd. De ipad heeft geen thunderbolt controller aan boord dus kan dan alleen USB babbelen met je mac
Thunderbolt 2.

Ik begrijp dat de iPad pro alleen usbc kan babbelen, maar ik denk niet dat de MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015) via usb een display kan aansturen?
Ik weet niet of de iPad zich als display kan gedragen (usb alternate mode). Ik denk het niet namelijk. Je macbook kan namelijk prima display over usb gooien, maar dan gaat dat als het ware met een extern videokaartje. Over TB zou in principe dan geen issue zijn.
Thanks voor de info! Ik neem aan dat na de update dat precies is wat de iPad zou moeten kunnen. Ik wacht die update nog even af!
Can-not-wait...
Mij lijkt het handig als er eindelijk eens een fatsoenlijke Whatsapp app beschikbaar komt voor de iPad. En niet die vervelende web work around waarbij ik steeds moet synchronisen.
Nooit gesnapt waarom dat niet vanaf moment 1 heeft gewerkt idd.

Maar daarvoor moet je bij Suckerberg zijn vrees ik.

[Reactie gewijzigd door OhMyGod op 23 juli 2024 04:52]

Dat zal er hoofdzakelijk mee te maken hebben dat Whatsapp via je mobiele nummer werkt. Als je van mobiel nummer verandert, moet je dat ook altijd opnieuw instellen op Whatsapp. Een mobiel nummer toevoegen aan je Wifi iPad gaat lastig worden en op de Mac al helemaal.
Het zal allemaal beter werken (hoop ik) als je een iPad met simkaart hebt.
maar daar kan Apple toch helemaal niets aan doen? Mij lijkt het juist enorm onhandig. Het sterke punt van WA is juist dat je het op een apparaat hebt staan wat je altijd mee hebt. Een iPad kan nog eens thuis in een la liggen. Mensen zijn veel beter bereikbaar op WA dan op het stuk software wat precies dit kan: e-Mail.

Overigens heeft Apple hier zijn eigen stuk software voor (iMessage) wat op zowel, iPhone, iPad als Mac werkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.