Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple maakt aparte macOS-apps voor Music en Podcasts

Apple is bezig met het maken van aparte macOS-apps voor Music, Podcasts en TV. Die functies zitten nu nog in iTunes, hoewel ze in iOS wel afgesplitst zijn. De apps zouden komen in de volgende versie van macOS, vermoedelijk heet die 10.15.

De Books-app is er al voor macOS, maar krijgt een nieuwe versie, schrijft 9to5Mac. Het is onbekend of het zal gaan om native apps of dat Apple via Marzipan de iOS-apps naar zijn desktopbesturingssysteem zal porten. Dat gebeurde in de laatste macOS-versie, 10.14 Mojave, al met een paar apps, zoals Stocks en Voice Memos. Ontwikkelaar Steve Throughton-Smith, die vaak onaangekondigde zaken aantreft in Apple-code, zei onlangs al dat hij verwacht dat het gaat om UIKit-apps die Apple via Marzipan van iOS naar macOS port.

Tot nu toe zaten de functies om podcasts en muziek te luisteren via Apples eigen streamingdienst in iTunes, maar dat kan in de nieuwe versie waarschijnlijk dus met een eigen app. De TV-app zou onder meer nodig zijn door de komst van streamingdienst TV+ dit najaar. Apple had die app al aangekondigd voor macOS.

Apple heeft niet gereageerd op het gerucht. De fabrikant kondigt nieuwe versies van zijn besturingssystemen doorgaans op de eigen ontwikkelaarsconferentie WWDC. Die vindt begin juni plaats.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-04-2019 • 17:08

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Ik denk dat Apple in de toekomst iTunes op zal heffen.

Podcasts in de podcast-app.
Muziek via Apple Music.
Films via de Apple TV App.

iTunes zal dan overbodig worden en ze zullen meer geld verdienen met abbo verkopen ipv per stuk.
Long time gebruikers die van iTunes Match afkomen zullen het niet met je eens zijn ;)
Ik kan via iTunes heel veel nummers in mijn Apple Music zetten die anders niet beschikbaar zijn. Specifieke opnamen of CD’s die niet op Spotify of Apple Music zitten (dit is zo’n 10% van mijn library).
Zonder iTunes kan ik dat niet meer.
Ik denk dat als Apple er inderdaad voor kiest om iTunes op te splitsen in losse apps dat deze functionaliteit gewoon wordt overgenomen in de losse versie voor Apple Music. Zou stom van hun zijn om deze functie te schrappen aangezien het juist één van de dingen is waardoor ze zich onderscheiden van de overige streaming diensten.
iTunes Match kan natuurlijk zo overgeheveld worden naar een nieuwe macOS Music app. Die functie doet het nu immers ook in de Music app van iOS.
Zo zeg... Ik heb laatste iTunes van stal gehaald. Het stond schijnbaar op mijn Macbook en ik moest iets fixen op de telefoon van mijn partner. iTunes zou de oplossing moeten zijn. Uiteindelijk is het allemaal niks geworden, dat iTunes. Wat een draak van een applicatie zeg.
Bij problemen met een iphone kan itunes inderdaad in veel gevallen de oplossing zijn. Je kunt er namelijk gemakkelijk ios updaten, "herinstalleren" (zonder data kwijt te raken), of een factory reset doen.
En voor muziek is het ook een ideale applicatie. Tenminste, op mac os. Ookal zit je ongeveer aan itunes vast als je een iphone hebt, je muziek collectie beheren en synchroniseren werkt echt heel goed in itunes.
Ja, dit hadden ze jaren geleden al moeten doen. iTunes werd een soort van vergaarbak van functionaliteit, waardoor het heel onduidelijk werd waar je het over had als je "iTunes" zei. Deze aanpassing is erg welkom imho.
Itunes is fantastisch. Ik heb het elke dag nodig om onze ipods te synchriniseren. Overigens is het heel handig dat de podcasts, muziek en videos samen zitten in 1 app.
Wat? Hoe dan? iTunes is al járen niet meer nodig om welk iOS device dan ook te managen. Sinds de komst van iCloud.
Dat het niet meer nodig is wil niet zeggen dat je het niet meer kunt gebruiken. Zeker met meerdere fysieke devices kan het best handig zijn.
Hmm. Ik vroeg me gewoon af wat dan precies maakt dat je het nodig hebt. Volgens mij syncht letterlijk alles namelijk al via iCloud en Apple Music en de Podcast app.
Jawel maar het bijhouden van grote playlists is een computer scherm nog steeds koning.
Dat gaat inderdaad makkelijker, al moet ik zeggen dat ik het ook steeds vaker via mobiel doe. Ik shazam een nr en zet hem meteen in een passende playlist.
Die synchroniseren ook via icloud toch? Ik doe dat inderdaad ook op mn macbook, en dan vooral de slimme afspeellijsten. Maar toen ik nog een iphone had hoefde ik deze zelden aan te sluiten, en nu ik android gebruik kan het niet, maar synchroniseert alles wel met apple music.
Probeer maar muziek te syncen zonder een Apple Music abonnement, daar heb je toch iTunes voor nodig.
Nope. iTunes Match is dan je vriend;) Kost wel een paar cent per jaar, maar vond ik voor de komst van Apple Music echt de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 10 april 2019 19:59]

Dat zeg ik, zonder abonnement lukt dat niet :)
Maar wel zonder een apple music abonnement.
En hoe synchroniseer je dan muziek naar je ios device? Juist, via itunes. Het kan wel via de cloud, maar dat gaat toch echt via itunes. Ja met apple music kun je wel muziek aan je library toevoegen, maar dan heb je niet je eigen muziek (mp3 enzo).
Wat ik dan weer tof zou vinden: andere diensten de mogelijkheid geven deze Muziek.app te gebruiken. Dus bijvoorbeeld Spotify of Deezer gebruiken i.p.v. de app van de betreffende dienst.

Maar dat zal vast niet. :)
Dan zal Apple “channels” moeten gaan ondersteunen zoals ze nu gaan doen met de AppleTV app; daar kan je een abonnement nemen op hulu of hbo en dan alle content binnen dezelfde app bekijken.
Echter is het onderscheid Apple Music - Spotify qua aanbod mij te klein om dit als realistische optie te zien.
De video markt is gewoon te gefragmenteerd en daardoor komt er zo’n channels oplossing aan te pas om alle (zo veel mogelijk) content binnen 1 app te kunnen gebruiken.
Snap dit ergens wel. iTunes is best cluttered. Er zitten zoveel functies in en zoveel verschillende opties en soortgelijke dat je soms door de bomen t bos niet meer ziet.

NU gebruik ik iTunes alleen op mn Apple Tv voor t kopen van Films en Muziek dus op de Mac nooit maar ik vind dit een goed idee dat ze iTunes gaan opsplitsen in verschillende apps.
Ik ben heel benieuwd wat dit gaat worden. Ik moet zeggen ik vind de huidige Marzipan apps niet uitblinken in functionaliteit. Denk dat door voor Apple Music, dan worden het een soort UWP apps waar je eigenlijk net niks mee kunt. Voor Apple Music zijn uitgebreide opties juist handig op een mac, smart playlists maken. Eventueel wat management en dat soort zaken. Als we een iPad versie van de app krijgen is het allemaal wel erg mager.

Met de verscherpte beveiliging, las ik eerder deze dag, ben ik wel bang dat macOS ook een gesloten systeem wordt met beperkte apps.
Met de verscherpte beveiliging, las ik eerder deze dag, ben ik wel bang dat macOS ook een gesloten systeem wordt met beperkte apps.
Bedoel je dat artikel over dat ontwikkelaars straks hun applicatie moeten laten controleren? Dat heb ik gister ergens gelezen, maar weet niet meer waar dat was. Maar dat gaat mac os niet meer gesloten maken dan dat het nu al is. Dat zorgt alleen voor een stukje extra zekerheid bij apps zowel uit de appstore als buiten de appstore.
Dat klopt. Maar het wordt steeds lastiger om 'vrije' apps te installeren. Elke keer onder het mom van veiligheid... baby steps maar uiteindelijk...
Dit heeft niet zoveel invloed op gebruikers. Het installeren blijft net zo gemakkelijk, maar een applicatie krijgt dan een soort merk waaraan je kunt zien dat die vertrouwd is. Volgens mij kan dat nu ook, maar is het nog niet verplicht.
Dubieuze apps kun je nu volgens mij niet meer standaard openen. De optie 'open all apps' in gatekeeper is al standaard weg. AppStore en AppStore+Developers is nu standaard. Met een omweg lukt het nog, maar voor hoe lang?
Dat klopt, maar je hoeft alleen naar die instelling om applicaties te openen van niet geïdentificeerde ontwikkelaars, waar apple dus geen controle op kan doen (dit is die omweg wat je bedoelt denk ik?). Als het straks verplicht is voor ontwikkelaars vallen de apps van buiten de store nog steeds onder Appstore+Developers.
Als ik het goed begrijp is het straks dus verplicht om je als developer te registreren (en dus moet betalen) om je apps te kunnen laten installeren. Dan zou het dus inderdaad kunnen zijn dat die knop eruit gaat, zodat je geen apps meer kunt installeren die niet door een geregistreerde ontwikkelaar zijn gemaakt.
Zelf kom ik zelden applicaties buiten de store om die via die "omweg" geïnstalleerd moeten worden, dus ik weet niet hoeveel invloed dit dan zal hebben.
Ik vermoed dat het "Marzipan" apps gaan worden die afgeleid worden van de iOS apps. Dus de iTunes power users die ik her en der in dit topic zie opduiken gaan denk ik niet gelukkig worden. Maar aan de andere kant is Apple Configurator 2 wel beter dan wat we daarvoor in iTunes hadden.
Ik hoop stiekem wel dat je bij Apple Music in 10.15 ook nog steeds je lokale muziek mee kunt afspelen. Ik heb heel veel muziek die niet op Spotify staat bijvoorbeeld. Maar dat het dan een app is met streamen EN lokaal. Dan ben ik tevreden.

Edit: Dit zegt waarschijnlijk de laatste persoon die iTunes nog gebruikt haha.

[Reactie gewijzigd door Afroman9 op 10 april 2019 17:12]

Dit is net DE reden waarom ik voor Apple Music gegaan ben: ik heb ook hopen muziek die je nergens online vindt om te streamen. Nu stream ik ze omdat ik ze zelf upload naar mijn iCloud Music Library.

Ik verwacht niet dat dit veranderd, want anders had dat op iOS ook al een probleem geweest.
Er zit wel 1 nadeel aan: je "eigen" muziek komt dan ook DRM op te staan, waardoor je het kwijt bent wanneer je Apple Music stopzet en dit niet meer gebruikt voor minstens 1 maand. Op die manier ben ik dus zelf ook een gigantische hoeveelheid aan lokale content kwijtgeraakt.

Dus ja, het is fijn, maar zolang je in dat ecosysteem vast blijft hangen. Anders mag ik hopen voor je dat je van tevoren een lokale backup van de muziek hebt gemaakt zodat je nog versies zonder DRM hebt.
Dit klopt niet helemaal. Apple Music / iTunes Match past helemaal niks aan in je Library, tenzij je dat zelf doet.

De dienst scant je bestanden, en matcht liedjes met items die in de iTunes store staan. Liedjes die niet gevonden konden worden, worden geüpload.
Vervolgens kun je alles in je Library gewoon afspelen op bijvoorbeeld een iPhone.

Je kan, als je ruimte wil besparen, wel items verwijderen uit je Library en die dan vervolgens vanuit de cloud afspelen binnen iTunes. In dat geval worden liedjes waarvan een match gevonden werd gebruikt, en niet het originele bestand wat je had. Dit heeft allerlei technische neven-effecten, en als voordeel dat je 96kbps mp3 bestand afgespeeld kan worden als een 256kbps AAC bestand.

[Reactie gewijzigd door Luminair op 10 april 2019 18:43]

Dat is onjuist voor Apple Music, al is wat je zegt correct voor iTunes Match.

Deze discussie heb ik als ex AppleCare medewerker vaak genoeg gehad, plus ik heb zelf ook die bullshit gehad met m’n bibliotheek nadat ik zo dom was iTunes Match te stoppen. Maar goed, don’t take my word for it:

https://support.apple.com/en-us/HT204930 :
Before you join
  • Back up your iOS devices, and your Mac or PC, so that you have a copy of your music and other information if your device is ever replaced, lost, or damaged.
https://support.apple.com/en-us/HT205919 :
You must authorize songs that contain Digital Rights Management (DRM) for playback on your Mac or PC before we can add them to iCloud Music Library.

Apple Music is not a backup service. Be sure to back up your iOS devices, and your Mac or PC, so that you have a copy of your music and other information if your device is ever replaced, lost, or damaged.
-EDIT-
Mijn fout, het blijkt dat dit al een tijd geleden gestopt is. Ondertussen lijken ze dit niet meer te doen, al heb ik mede door het hele eerdere DRM verhaal Apple Music geen kans meer gegeven. Sorry voor de verkeerde aanname hier!

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 11 april 2019 09:36]

Beide links doen het niet?
Maar er waren inderdaad drm problemen met apple music in het begin. Hele lokale libraries die met apple music gematched werden, waardoor je dus praktisch je lokale muziek kwijt was. (tenzij je bleef betalen natuurlijk).
Ze zijn later overgegaan naar de itunes store catalogus, zonder drm. Hierdoor is itunes match ook overbodig geworden, deze functionaliteit zit nu ook in apple music.

https://www.imore.com/app...h-apple-music-subscribers
Beide links doen het niet?
Gefixt, hij pakte de dubbele punt kennelijk als onderdeel van de URL.
Ze zijn later overgegaan naar de itunes store catalogus, zonder drm. Hierdoor is itunes match ook overbodig geworden, deze functionaliteit zit nu ook in apple music.
Dat is enorm fijn om te weten. Misschien dat ik het dan alsnog een nieuwe kans "moet" geven, want op dit moment is opslag van eigen nummers nog altijd een enorm belangrijke functie ten opzichte van Spotify. Als ik daarbij nog steeds kan streamen is dat een behoorlijke plus. Ik heb Spotify al sinds het uit is in Nederland, maar ben benieuwd of Apple Music me er dan eindelijk uit kan sleuren!
Ik gebruik zelf apple music op mn android telefoon en tablet, en ik moet zeggen dat dat toch erg fijn werkt. Alle muziek wat ik lokaal en via apple music heb in itunes op mn macbook, synchroniseert netjes naar mijn apple music account, en dus naar mijn telefoon en tablet. Ik heb wel eens zitten twijfelen om spotify of youtube music/play music te nemen, maar bij allemaal moet elk account op hetzelfde adres zitten (ze kunnen het beter een huishouden/household plan noemem), en bij google wordt dat maandelijks gecontroleerd via de betaalmethode die ook bij elk account verplicht is.
Bij apple music doen ze daar (nog) niet moeilijk over, en dat wordt volgens mij ook nergens vermeld.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 11 april 2019 09:52]

Dat is ook (terug) mogelijk op Spotify. Ik weet nog toen ik vorig overstapte naar Android, hier heel veel miserie mee beleefde. Apple Music zat vol met bugs tot en met. En bij Spotify kon je lokaal muziek wel uploaden, maar Spotify dacht dat het slim was om uw lokale bestanden te vergelijken met hun bibliotheek en zo liedjes uit hun bibliotheek te kunnen streamen. Het resultaat was dat vaak er de verkeerde liedjes aan elkaar gelinkt werden en je kon dit niet wijzigen of tegenhouden. Ik heb een tijdje aan piraterij moeten doen totdat Spotify het mogelijk maakte om lokale bestanden te syncen met uw smartphone.
Spotify heeft geen mogelijkheid om muziek welke zij niet hebben voor streaming beschikbaar te maken op al je devices. je kan het dan hooguit op je desktop afspelen. Apple Music staat je toe om wat van muziek dan ook voor streaming op al je apparaten aan te bieden, ook al kent Apple music ze niet.
Dat hebben ze toch wel, ik kan perfect mijn lokale files met mijn smartphone syncen via Spotify. Je moet dan wel tijdens het syncen op hetzelfde netwerk zitten. En Spotify vervangt ze niet meer door wat zij beschikbaar hebben voor streaming.

https://support.spotify.c...es/listen-to-local-files/

[Reactie gewijzigd door Fatihtjuh op 11 april 2019 21:12]

Kortom dat is geen vergelijk. Niet beschikbaar op streaming devices zoals Sonos, je moet ze beslist lokaal hebben staan etc. Dat is toch echt iets heel anders dan hoe het bij Apple Music werkt, waar er eigenlijk geen verschil is tussen eigen en Apple music muziek. Overal en voor elk apparaat via streaming beschikbaar zonder dat je ze lokaal moet hebben.
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt. Het is inderdaad een lokale sync tussen apparaten in plaats van de cloud zoals bij Apple Music. Daarmee kan je inderdaad lokale bestanden niet streamen naar draadloze luidsprekers e.d.

[Reactie gewijzigd door Fatihtjuh op 11 april 2019 22:03]

Werkt dat nog? Het kon eerder door met je telefoon op hetzelfde wifi netwerk te zitten als je pc, en dan een afspeellijst maken met lokale nummers op je pc. Dan kon je op je telefoon die afspeellijst weer offline zetten. Maar dit werkte ook vaak niet.
Met apple music kun je gewoon al je muziek (lokaal en apple music) via itunes luisteren, en dit wordt ook gesynchroniseerd naar je apple music account, zonder gedoe en moelijk doen.
Ja het werkt nog op hetzelfde manier, en beter dan vroeger! Vroeger werd een groot deel vervangen door een lied die zij in hun bibliotheek hadden, maar meestal wel met fouten. Nu worden uw lokale bestanden zelf gesynct.

[Reactie gewijzigd door Fatihtjuh op 11 april 2019 21:10]

Je bent zeker niet de enige. iTunes is een prima programma als je weet hoe je het moet gebruiken. Ik hoop ook niet dat ze de iTunes Store killen, want ik wil gewoon DRM-vrije muziek die ik overal af kan spelen en ik wil niet vastzitten aan abonnementen.
De meesten realiseren het niet, maar iTunes is een heel krachtig muziek library beheer programma, mede door de goede remote control features, filtering en scripting support. Het zou jammer zijn als Music een simpele music player zou worden, maar goed we zullen zien.

Het overgrote deel van de iTunes gebruikers is geen power user die met scripts werkt dus ik vrees het ergste.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 april 2019 17:38]

Goede filtering support? Voor wat in feite een veredelde database is, mis ik anders nog steeds de functie om op een tweede/derde/etc. waarde te kunnen sorteren. Ja, er zijn een paar voorgeprogrammeerde multivalue sorts, maar die zijn het allemaal net niet voor mijn usecases. Ik heb er een paar threads over gezien, maar Google bracht me nooit een antwoord.. Als ik het mis heb hoor ik het graag, want het is een feature die ik oprecht niet heb kunnen vinden.

iTunes is helaas heel erg in de breedte gegroeid maar mist imho essentieele features, maar je moet helaas wel met een iDevice als je er mp3'tjes op wilt krijgen zonder weer een extra dienst en abbo erbij. Alternatieve opties zoals MediaMonkey bieden me die opties wél, maar elke iOS update vereist weer een update voor MediaMonkey...
Je kan op zich een 2e/3e orde sort schrijven als script en dat op een unsorted playlist loslaten, al is dat wel omslachtig. Het zou leuk zijn als je idd zelf je eigen SQL queries kon schrijven met sort (en nested and/or criteria), ben ik met je eens :)

Ik bedoel ook, als library manager is iTunes is zeker nog niet compleet, Artist en Genre zouden bv multivariant velden moeten zijn, en verschil tussen Original Release Date en Release Date zou ook helpen. Maar je kan er toch leuk tegenaan scripten, wat we nog maar moeten zien van die nieuwe Music.app.
Lokale muziek is geschiedenis. Iedereen streamt zijn muziek nu.
Niet iedereen streamt zijn muziek ja veel wellicht, ik stream ook niks vind Spotify of andere varianten helemaal niks.
Nee ik ook niet.
Als ik alles ga streamen is m'n databundel zo op en ik vind Spotify's app ook vreselijk. Voor die van Deezer geld precies hetzelfde.
Probleem is wat ik met Spotify enzo heb ik luisterde constant het zelfde, of tenminste vrij vaak het zelfde.
Ik open een afspeellijst en begin met afspelen, echter sluit je app wel eens af of je telefoon sluit de app af.

Ik open dan weer de app en die afspeellijst en begin maar weer bovenaan, dus zit ik weer het zelfde te luisteren.
Ik zet wel lekker radio aan heerlijk altijd variatie, ja beetje nieuws enzo maar stoor ik mij echt niet aan(Ben toch aan werk hoef geen 24/7 muziek te horen)
Dat beetje nieuws soms ook wel weer even fijn.

Nou heb ik nu nog een bundel van 3gb dus zou wel wat kunnen streamen, maar straks met mijn 500mb data bundel ben ik er zo doorheen ja.
Daar draaien ze zeker nog wel muziek, en dat geouwehoer is wel gezellig 's ochtends in de auto. Maar als je dat niks vind zijn er genoeg radiostations die alleen muziek afspelen.
En een dj is iemand die bestaande opnames afspeelt voor een publiek. Hoezo zijn radio dj's dan eigenlijk geen dj?

Ook nooit last van geluidskwaliteit, heb zelf dab in de auto, en het klinkt niet anders dan het luisteren van mp3'tjes (over compressie gesproken). Gekraak heb ik ook nooit last van, bij fm had ik dat wel eens, maar niet bij de grotere radio stations (vooral radio 2, soms skyradio).
Op de radio zoeken ze hun eigen muziek niet eens uit. Dat komt uit een automatisch gegenereerde playlist van de computer, op basis van wat de platenmaatschappijen willen promoten. Ze hoeven alleen maar op een knop te drukken om het volgende nummer te starten en af en toe wat flauwe opmerkingen maken of nutteloze belspelletjes houden om inkomsten te genereren. Ze zijn dus geen DJ's, ze zijn presentatoren (net als op TV eigenlijk).

En de compressie waar jij het over hebt is iets anders dan wat ik bedoelde. Een compressor slaat alle dynamiek plat tot een vast niveau, om het geluid zo hard mogelijk te krijgen. Er blijft dus van de dynamiek niets meer over. Als jij radio prettige kwaliteit vind moet je er vooral naar luisteren, maar als je het verschil niet hoort met goede kwaliteit mp3tjes heb je waarschijnlijk erg goedkoper speakers of een slecht gehoor.
Niet bij alle radiostations hebben ze zo'n automatische playlist hoor. Of in ieder geval zijn er veel stations waar de dj's hun eigen smaak er ook in kunnen verwerken.

Ik heb prima speakers in mn auto, en mn gehoor is ook niks mis mee. Maar ik merk weinig verschil met mp3. Ja de lage tonen zijn wel iets minder, maar niet zo erg dat het echt veel verschil maakt (volgens mij maakt dab ook nog wel verschil).
Bovendien als ik echt muziek in de auto wil luisteren doe ik dat wel via mn telefoon (mp3, flac, of wat voor formaat apple music ook maar gebruikt, geen idee eigenlijk), en de radio zet ik vooral 's ochtends aan op radio 2, omdat ik dat een leuke ochtendshow vind, juist met het "geouwehoer".

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 11 april 2019 10:26]

ja ze draaien er nog muziek en zeker niet alleen maar het zelfde, en dat beetje geklets er tussendoor is ook wel leuk.
Het is niet alleen maar depressieve nieuwsberichten zoals jij denkt, ook leuke grappige dingen.

En de kwaliteit is gewoon meer dan prima op deze ouwe radio, zo mooie die op camping heb staan met zo lange uitschuif Antenne.
Daarbij lekker gezellig als je de hele dag met 2 van die toeters op je oren zit, zullen je mede collega's of iets ook leuk vinden.
Tsja, dat zei men ook van Netflix, maar er wordt nog steeds een hoop materiaal lokaal gedownload en gekeken. Spotify en Apple Music hebben maar een beperkt aanbod qua muziek, dus lokale muziek zal er altijd wel blijven, net zoals fysieke muziek bleef bestaan ondanks dat MTV en radio opkwam.
Ik stream helemaal niks. Ik heb een nette offline library met alleen de muziek die ik leuk vind, in de versie die ik leuk vind. Niet allemaal shit die ze er doorheen gooien om je geforceerd iets nieuws te laten ontdekken. Waarom zou ik iedere maand gaan betalen voor een service waar de muziekkeuze niet overeenkomt met je eigen voorkeur, afhankelijk is van internet en gesloten apps en beperkte platformondersteuning, en je databundel opslurpt? Om vervolgens nog gedatamined te worden ook (iedere play slaan ze op in hun database).

Tis niet dat ik niet wil betalen, ik geef per maand meer uit aan vinyl dan jij voor een heel jaar Spotify, maar ik vind die streaming services gewoon niks. Voor video is het een ander verhaal, ik kijk veel Netflix, maar mijn consumptie van muziek is gewoon anders dan die van video. Video kijk ik toch alleen thuis in de woonkamer.
Als je niet meer je eigen muziek kan uploaden naar de iCloud Music Library dan kap ik er gelijk mee.