Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 7 Plus 128GB Gitzwart Review

Hupske 16 februari 2017, laatste update op 18 maart 2017, 5.385 views

Apple iPhone 7 Plus 128GB Gitzwart

Op de iPhone valt niet heel veel aan te merken als je het technisch bekijkt. Telefoon behoort met alles bij de top en laat op weinig punten wat liggen. Zelf vind ik het uiterlijk van de telefoon mooi, alleen hadden die bezels wel een heel stuk minder gemogen. 3,5mm, prijs!!:(

Pluspunten

• Homeknop is wennen, maar wel prettig
  • Prima scherm
  • Goede accuduur
  • Camera behoort tot de betere
  • Hardware zeer krachtig
  • Stof- en waterdicht
  • Geluid is goed

Minpunten

• Geen hoofdtelefoon aansluiting
  • Flinke bezels
  • Camera steekt uit
  • Ik kan er niet omheen, de prijs
  • Toestel kan erg warm worden

Aha het is dan eindelijk zover. Ik heb eerst een tijd rond gelopen met een iPhone 6S 16GB, later de 64GB variant en daarna overgestapt op de iPhone 6S Plus 64GB welke tot op heden mijn main toestel is waar ik gebruik van maak. Daarvoor is er ook al een uitgebreid arsenaal aan telefoons doorheen gegaan. HTC M8, Galaxy S5, Galaxy Note, iPhone 5, HTC HD2, Lumia 950XL etc. Maar de 6S heeft mij redelijk overgehaald om bij een iPhone te blijven.
Terugkomend op de eerste zin 'aha het is dan eindelijk zover', ik heb dan eindelijk een iPhone 7 Plus kunnen bemachtigen en wel een 128GB variant. Sinds de presentatie(7 september) van de nieuwe iPhones ben ik er in geďnteresseerd geraakt. De telefoon bracht kleine uiterlijke veranderingen met zich mee en aan de binnenkant is er ook weer wat veranderd. Het uiterlijk spreekt mij erg aan van de iPhones en daarnaast qua besturingssysteem wil ik inmiddels niet iets anders meer.
Echter is mijn grootste interesse, wat levert het mij op om over te stappen op de 7 Plus. Daar gaan we in deze review achter komen. Is het het waard om de stap van de iPhone 6s Plus te maken naar de iPhone 7 Plus.

Inhoudsopgave

Zoals elke review moet je toch wel een verhaaltje erbij hebben van het uitpakken.

De gitzwarte wordt geleverd in een zwarte doos, waar elke andere kleur iPhone in een witte doos worden geleverd.

Te beginnen met deze vraag: leest iemand die boekjes ooit die er bij zitten? Ik in ieder geval nog nooit. Maar er zal vast een regel of wet zijn dat het verplicht wordt om dit soort documenten mee te leveren. Zonde van de boom in ieder geval.
Verder zit bij de iPhone zijn nieuwe oordopjes, een oplader met kabel, het pinnetje om de sim te openen en paar mooie Apple stickers om op je voordeur ofzo te plakken.

Nog een klein kiekje van dichtbij, maar in een ander hoofdstuk ga ik hier uitgebreid op in.

Inhoudsopgave

Te beginnen met de specificaties. Wat is er op papier veranderd vergeleken met de 6S Plus.
Scherm5,5" 1920 x 1080 LCD5,5" 1920 x 1080 LCD
Accucapaciteit2910mAh2750mAh
OsiOS 10.2.1iOS 10.2.1
Afmetingen7,3mm x 77,9 mm x 158,2 mm7,3mm x 77,9mm x 158,2mm
Gewicht188g192g

Op het oog zijn de eerste wijzigingen de Processor, de videochip, meer werkgeheugen, de camera heeft een betere diafragma en er zijn er 2 van aanwezig. Let wel, de 2 lenzen zijn verschillend, maar daar kom ik later op terug. De frontcamera heeft meer pixels, accucapaciteit is toegenomen(in de zin van meer mAh), het gewicht is iets minder en de grootste verandering is dat de 3,5mm plug is verdwenen.

Verder er nog 2 grote wijzigingen. De homeknop is niet echt meer een knop, maar geeft alleen nog maar een haptische feedback. Later in de review ga ik er uitgebreid op in. En hij is nu stof en waterdicht :)
Ik kan zeggen op stof en waterdicht kom ik later in de review nog op terug, maar persoonlijk is de stap nog te groot om hem in een bak met water te gooien :+ Gelukkig kan je daarover meer dan genoeg vinden op Youtube.

Toestel is 2e hands overgenomen. Bevat al wat krasjes :(
Wat in de in de inleiding is aangehaald is dat de iPhone 7 enkele kleine uiterlijke veranderingen met zich mee brengt. Van de voorkant kan je niet zeggen of je een iPhone 6, 6S of 7 Plus hebt, maar als je de telefoons omdraait wordt het verschil pas zichtbaar.
Het meest opvallende verschil is natuurlijk de bump van de camera. Met de 6S was het nog meer aan klein rondje wat uitstak, maar door de komst van 2 camera's in de 7 is de bump toegenomen door middel van de lengte/breedte. Aan de hoogte is niks veranderd.

Een ander merkbaar verschil is dat de lijnen van voor de antennes zijn verlegd naar de randen van het toestel en deze de zelfde kleur hebben gekregen als de behuizing. Dit brengt met zich mee dat ze minder opvallend aanwezig zijn dan bij de 6S en dat maakt voor mij het toestel net een stukje mooier om te zien.

Wat voor mij wel een irritatie punt is dat de camera uitsteekt. Als je geen hoesje om je telefoon hebt zitten beschadig je de camera op deze manier erg makkelijk. Maar een dikker toestel in het algemeen paste vast niet in het mode plaatje wat Apple voor ogen had.

Ik gun de telefoon ook nog even paar plaatjes alleen:

Voor de oplettende kijker. Zelfs de sim-tray is helemaal in het zwart :o

Inhoudsopgave

Een van de grote veranderingen van de nieuwe iPhone is de homeknop. Waar het eerst altijd echt een knop betrof is het nu alleen nog een rondje wat een haptische feedback geeft.
Apple heeft de ruimte gevonden om de behuizing een taptic engine te verwerken. En voor mij gevoel komt deze engine qua gevoel overeen met waar de trackpads van de MacBooks sinds 2015 gebruik van maken.
Verder bevalt de homeknop nog steeds de zelfde touch id sensor als in de 6S en dat betekent dat je vinger vlot word herkend.

Het voordeel van de nieuwe homeknop is, dat je nu kan instellen hoeveel feedback je wilt krijgen van de haptic.
Zelf kies ik ervoor om hem op niveau 2 wilt zetten. Dit geeft mij meer het gevoel dat ik nog een knop indruk.

Ik vind dit echt een goede toevoeging. Hoe minimaal het eigenlijk is, maar het is echt een stuk prettiger dan een echte knop.

Inhoudsopgave

Zoals elke nieuwe iPhone komt ook deze iPhone met een vernieuwde chip. En om het zich makkelijk te maken, noemen ze hem A10 Fusion, waar het eerst A9 was en daarvoor weer A8 was. De A10 wordt geproduceerd door TSMC op het 16nm-finfitprocede.
De grootste verandering is dat het nu om een quad core gaat, waar het eerst een dual core was. Echter is geen echte quad core te noemen, want 2 cores zijn een stuk langzamer en zuiniger ingesteld dan de andere 2 cores. De snelle cores noemt Apple high-performance en de langzame cores high-efficiency. Die high efficiency cores verbruiken 1/5 van de power die de 2 high performance cores ter beschikking hebben.
Wanneer je een simpel appje naar iemand stuurt zal hij gebruik maken van de efficiency cores om ervoor te zorgen dat je telefoon langer mee gaat op de batterij. Zodra je gaat gamen gaat hij gebruik maken van de performance cores.
Is dit allemaal nieuw? Voor Apple wel, voor fabrikanten die cpu's van Qualcomm gebruiken niet.
Apple stelt dat je nu langer gebruik kan maken van je batterij. Op het eerste gezicht moet dat ook wel lukken, want je hebt meer mAh tot je beschikking.

Voor de mensen die van cijfertje houden komt er nu een hele hups aan resultaten. Geniet ervan! :)

En zoals verwacht presteert de A10 in elke benchmark beter dan de A9. De enige benchmark waar nagenoeg geen verschil zichtbaar is is bij de T-Rex benchmark onscreen. Voor de rest is er overal een duidelijk verschil zichtbaar en presteert de A10 weer een stuk beter dan de A9.

Tijdens de benchmarks viel mij wel op dat de telefoon behoorlijk warm kan worden en het eigenlijk niet echt meer prettig is om je telefoon een lange tijd in de handen te houden. De meeste warmte bevind zich rond de camera. Maar op het gevoel wordt hij net zo warm als de 6S.
Sommige games kunnen het zelfde vragen van de chip als dat de benchmarks dat doen, dus ik het ook nog even getest of ik met games het voor elkaar kreeg om de telefoon net zo warm te krijgen. Het antwoord is ja. Mijn advies is dan ook als je zware games gaat spelen om je hoesje van je telefoon af te halen. Zo kan de warmte van de telefoon beter ontsnappen en dat betekent ook dat je batterij wat beter bespaard wordt, want die heeft geen enkel voordeel ervan als hij warm word.
Games waarmee ik het getest heb: Leo's Fortune, Limbo en Albert & Otto. Telefoon wordt na half uur, uur warm.
Beeldkwaliteit
De iPhone beschikt over een 5,5-inch Retine HD-display met een brede kleurweergave en 3D Touch zoals ze zelf mooi zeggen. Het display heeft een resolutie van 1920x1080 wat in grote lijnen meer dan voldoende moet zijn voor 5,5-inch scherm. Er zijn er genoeg die zweren bij de resolutie van 2560x1440 en schreeuwen dat alles minder dan die resolutie duidelijk zichtbaar is. Nu heb ik het geluk dat wij verder in huis nog een Galaxy S6 en Galaxy S7 hebben, maar ik kan moeilijk tot eigenlijk niet zeggen dat ik enig verschil zie in de resoluties van het scherm. Ik vind de keuze voor een Full HD keuze gewoon een prima keuze.
Het Retina HD-display is een display met de IPS-technologie, wat over het algemeen zorgt voor een goede wit weergave. Het scherm heeft een contrastverhouding van 1300:1 en heeft een maximale herderheid van 625 cd/m2. De contrastverhouding is dus het zelfde gebleven, maar de helderheid is wel met 125 cd/m2 toegenomen tegenover de iPhone 6S. Leuke cijfers, maar ik heb helaas geen meet apparatuur om te kijken of ze dat ook echt halen. Ik moet dus vertrouwen op mijn ogen.

Op alle foto's is de linker telefoon de iPhone 7S Plus en de rechter telefoon de iPhone 6S Plus.
Daarbij zijn de foto's genomen op maximale helderheid. Automatische helderheid is uitgeschakeld en daarna in de control center op maximaal gezet. Dus de slider volledig naar rechts, daar de slider vast houden en met de andere hand de control center weer naar beneden te sliden.

De moeilijkheid zit hem in de foto maken van het scherm zelf. Overdag kan je zien dat schermen gelijk zijn aan elkaar en er geen verschil is onderling. Ondanks dat de iPhone 7 Plus een hogere helderheid moet kunnen hebben dan de iPhone 6S Plus. Op de camera is dat niet te zien en met het blote oog ook niet. Tevens met de foto's in het donker is er ook geen verschil zichtbaar.
In het donker zie je op de foto's soms wel iets verschil in kleur, maar dat komt puur door de camera zelf. Op het oog is er geen verschil te zien.

Zijn er betere schermen te vinden dan die van de 7 Plus? Ik zeg ja. Mijn vader heeft een Galaxy S7, maar bij dat scherm zeg je echt wow! Ik zeg geen wow bij het scherm van de 7 Plus, maar het scherm is wel gewoon goed.
Camera
De iPhone 7 komt dit keer niet met één, maar met 2 camera's! Beide camera's zijn voorzien van 12 megapixel. De camera's ondersteunen optische beeldstabilisatie, dus als je een video maakt betekent het dat het beeld minder schokkerig is.
Maar de grote vraag is wat moet je met 2 camera's? Zoals aangegeven beschikken ze allebei over 12 megapixel, maar toch is er onderling nog verschil. 1 camera bevat een groothoeklens, welke ook gewoon op de iPhone 7 zit. De groothoeklens heeft een diagfragma van ƒ/1.8. De andere camera is een telelens en heeft een diafragma van ƒ/2.8. De telelens moet ervoor zorgen dat jij 2x optische zoom hebt en zorgt ervoor dat er meer diepte in een foto beschikbaar moet zijn. Dus je moet nu betere close-ups kunnen maken volgens apple. Als je de camera in het donker wilt gebruiken kan je gebruik maken van True Tone Flash met 4 leds.

Even kort de instellingen. Wil je de resolutie van het video opnemen veranderen, dan moet je naar instellingen gaan. Je hebt de mogelijkheid om aan te geven hoe je foto's moeten worden opgeslagen in iCloud, welke resolutie je wilt gebruiken met een video opnemen, voor slowmotion en of je voor video opnemen 1 camera wilt gebruiken.
In de camera zelf heb je de optie om een tijdsverloop, slo-mo, video, foto, portret, vierkant of panorama wilt maken. Met de bolletjes rechtsboven kan kiezen voor een leuk effectje, met het halve klokje kan je een timer instellen, soort van zonnetje of je een Live-image wilt maken van de foto, hdr aan of uit, flashlight aan of uit. Tevens heb je natuurlijk de mogelijkheid om te wisselen tussen je back en frontcamera.

Nou laten we eens gaan uitzoeken of de 2 camera's ook echt het gewenste effect hebben en een vooruitgang betekent tegenover de iPhone 6s:
iPhone 7 PlusiPhone 6S Plus

Jeetje, overdag is het verschil moeilijk te zien. Ik laat dus graag de mening aan jullie lezers. Welk toestel vinden jullie in deze ronde beter presteren?

Ik heb ook met de camera gebruik gemaakt van de knop om 2x te zoomen. Daarbij heb ik dan met de iPhone 6S Plus handmatig ingezoomd om te kijken of je toch nog het zelfde resultaat kan krijgen:
iPhone 7 PlusiPhone 6S Plus

Hier pakt de iPhone 7 Plus toch de winst. De foto's zijn een stuk scherper.
Echter zijn we er nog lang niet met de foto reeks. De iPhone 7 Plus kan tot 10x digitaal inzoomen, waar de iPhone 6S Plus niet verder komt dan 5x.
Dat geeft het volgende resultaat:
iPhone 7 PlusiPhone 6S Plus

De iPhone 6S Plus blijft verrassend scherp op de eerste foto, waar de iPhone 7 Plus maximaal toch wel minder scherp wordt. Maar toch komt het een heel stuk verder met inzoomen.
De tweede foto laat het tegenovergestelde zien in scherpte. Ondanks dat de iPhone 7 Plus echt een heel stuk verder kan inzoomen oog de foto ook nog scherper. Het wedstrijdje ver plassen wordt door de iPhone 7 Plus gewonnen.

Doordat de diafragma in de iPhone 7 Plus is verbeterd betekent het dat hij in het donker betere foto's moeten kunnen maken. De onderstaande resultaten bevestigen dit ook:
iPhone 7 PlusiPhone 6S Plus

De portret optie voegt weinig toe:
Geen portretPortret

De cameras aan de achterkant hebben we nu gehad. Maar de camera aan de voorkant heeft ook een kleine wijziging met zich mee gekregen. Inplaats van 5 megapixels beschikt hij nu over 7 megapixels. Brengt met zich mee dat je met je frontcamera nu op 1080p kan opnemen waar dat eerst 720p was. Tevens bied de camera een automatische beeldstabilisatie.

Leveren de verbeteringen het gewenste resultaat op? Ja, de onderstaande foto's zeggen al genoeg en laten duidelijk een verschil zien in kwaliteit. De iPhone 7 Plus wint dit met gemak. De foto's zijn een stuk scherper.
iPhone 7 PlusiPhone 6S Plus

Lijkt mij weinig ruimte voor discussie? :)

Beide telefoon bieden beeldstabilisatie. Is dat echt zo?
iPhone 7 PlusiPhone 6S Plus

Ja, ze presteren allebei goed. Ik heb flink hard de trap op en af gelopen, maar het beeld is niet schokkerig dus daarvoor zijn ze allebei geslaagd. Wat je wel mooi kan zien in de filmpje is het verschil in de diafragma. De iPhone 7 Plus doet het een stuk beter wanneer het weer donker wordt.
Accuduur
Op de accuduur van de iPhone 6S Plus kon ik al geen commentaar hebben. Met mijn gebruik kon ik altijd 1 nachtje overslaan met opladen en had ik aan het eind van de 2e dag vaak nog 15-20% over.
Met de nieuwe iPhone heb je de beschikking over een iets grotere accu. Het verschil is wel 160mAh en volgens apple moet je dat 1 uur langere batterijduur opleveren.
In de praktijk is het lastig om dat uurtje extra op te merken en ik heb nog steeds aan eind van de 2e dag 15-20% over. Wellicht gebruik ik hem nu iets meer of Apple heeft het nog niet helemaal goed voor elkaar met de taken te verdelen over de verschillende cores die in het toestel zitten.

Om het iets te kunnen onderbouwen heb ik hem ook nog even een benchmark laten draaien met GFXbench.
Dit komt neer op een screentijd van ongeveer 4,5 uur als je aan het gamen bent.
Geluid
Dit moet ik wel testen. Apple geeft aan dat de telefoon de beschikking heeft over een nieuw stereospeakersysteem en dat betekent tevens dat hij 2x luider kan dan de iPhone 6S. 2x luider kan leuk zijn, maar zolang het geluid dan ook nog goed blijft vind ik het goed. Vaak betekent harder ook slechter.

Als je een conclusie wilt maken of het klopt, dan zal ik de bovenstaande link luisteren. De eerste die je hoort is de 6S Plus en daarna de 7 Plus. Het verschil is duidelijk te horen in het voordeel van de 7 Plus. Je kan je omgeving goed lastig vallen als je je telefoon op zijn hardst zet, want het gaat wel echt hard :)
Echter zoals elke mobiel is het wel een beetje schel en mist het een goede bassweergave, waardoor het geluid niet diep klinkt. De kwaliteit van de boomsound van HTC M7 halen ze niet, maar hij behoord echt wel tot de beter want alles wat na die M7 op de markt is gekomen is er niet beter op geworden.
Dus de iPhone verdient hier een pluspunt.
Wifi en 4G modem
De controller voor de wifi is van Murata. Maar heb er geen echte documentatie over kunnen vinden. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken want elke wlan verbinding is mogelijk. 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n. De controller bevat ook Bluetooth 4.2, wat de meest recente Bluetooth versie is.

De iPhone van deze review beschikt over een Intel XMM 7360 om je te voorzien van een goede dekking. Op enkele fora zijn wel wat klachten te vinden die betreffende Intel modem niet altijd lekker werkt in combinatie met KPN.
In de praktijk merk ik daar niks van. Om het toch nog een beetje te toetsen heb ik toch enkele keren een speedtest gedraaid.

Wifi is getest ver van het modem af met twee maal een plafond er tussen en de 4G is getest met een ontvangst sterkte van -92 volgens de iPhones. De wifi is de test 10 keer per telefoon gedraaid en daarvan is het gemiddelde genomen. Met 4G is de test 5 keer gedaan per telefoon gedaan en toen zat ik aardig door mijn data heen :+

Met de wifi scoort hij net iets beter, maar het verschil is niet significant te noemen.
4G bevestigd mijn gevoel ook dat hij stabiel presteert. Hij scoort gemiddeld net iets lager, maar met ontvangst is het lastig om echt te vergelijken omdat het van veel factoren afhankelijk is. Ik durf dan ook te zeggen dat er geen significant verschil aanwezig.

Inhoudsopgave

Met elke iPhone wordt er ook een nieuwe iOS versie gepresenteerd. Inmiddels zijn net als bij de chip aangekomen bij versie 10. En op het moment van schrijven zitten we op versie 10.2.1. De telefoon heeft 121,69 GB aan opslag capaciteit en daarvan is 116,9 GB beschikbaar om te gebruiken. De rest wordt ingenomen door iOS.
Maar eindelijk heeft iOS zijn widgets, welke zo populair zijn op het Android platform. Echter zijn de widgets wel anders ingebracht dan Android.
De widgets blijven beperkt tot 1 scherm. Dit scherm is op te roepen door op het bureaublad naar links te swipen, vanuit de notificaties naar links te swipen en bij het lockscreen ook naar links te swipen. Verder is het afhankelijk van welke apps een eigen widget hebben. Zelf gebruik ik Buienradar, News, Onefootball, Calendars 5, Authy, F1 en Plex. De widgets updaten zich pas wanneer jij het widget scherm opent.
Verder had je als je van beneden na boven swiped altijd ook al enkele opties. Nu is dat wat uitgebreid met extra icoontjes en instellingen. Als je binnen dat menu naar rechts swiped heb je de mogelijkheid om je muziek wat je aan hebt te staan te veranderen. Van dit alles maak ik redelijk veel gebruik dus ik vind het persoonlijk een goede toevoeging.
Force touch
Met de iPhone 6S introduceerde Apple hun telefoons met Force Touch. En zoals hun het noemen '3D Touch'. Met de iPhone 7 hebben ze deze functie behouden, want blijkbaar is het toch nog redelijk nuttig te noemen.
Als eerste moet je kijken in de instellingen of je het aan hebt staan. Je vind het terug onder 'Instellingen - Algemeen - Toegankelijkheid - 3D Touch'. Je hebt de mogelijkheid om de gevoeligheid van de 3D Touch in te stellen op verschillende gevoeligheden. Licht, Normaal of Stevig.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 'licht'. Met de gevoeligheid stevig of normaal heb ik soms het idee dat ik mijn scherm kapot moet drukken voordat ik de opties beschikbaar krijg van 3D Touch. Tevens zorgt een lichte druk ervoor dat je de opties net wat sneller voor elkaar hebt.

Om te beginnen is de meest gebruikte functie van 3D Touch voor mij om een trackpad te maken van het toetsenbord. Tikt eerst je zin af en later in je zin zie je dat je tikfout hebt gemaakt. Drukt op het toetsenbord even wat harder op het scherm en vervolgens kan je precies met de cursor navigeren naar je tikfout. Dat gaat een stuk sneller dan met je vinger proberen te tikken tot de juiste plek of om eerst even 2 tellen te wachten voordat het vergrootglasje verschijnt. Overigens voor die gene met een iPhone of iPad zonder 3D Touch is deze functie ook op te roepen door 2 vingers op het toetsenbord te leggen en dan te gaan schuiven.
Een andere aangename functie is dat je even wat harder moet drukken op een icoontje van de apps op je homescreen. Op deze manier kan je even snel een nieuw tabblad openen, bij de camera snel een video of selfie zonder dat je eerst de app zelf hoeft te openen.
Ach en ben nu toch lekker bezig met het doornemen van de functies dus ik haal er nog twee aan. De peek-pop functie tijdens het internetten. Je zit vrolijk op tweakers te kijken of er nog leuk nieuws op de frontpage staat. Nou je zit een titel waarvan je denkt 'he, dat kan interessant zijn', maar je wilt niet gelijk helemaal naar een nieuwe pagina. Nou dan druk je even iets harder op de titel en je krijgt een pop-up en je kan alvast een deel van het artikel lezen. Bevalt het, dan druk je nog iets harder en opent hij de volledige pagina en als je het toch niet interessant vind, dan laat je het scherm weer los en je hebt gelijk weer de frontpage voor je.
En als laatste is het wisselen tussen twee apps. Soms klik je in een app bijvoorbeeld je mail op een link en vervolgens opent hij safari om de link te weergeven. Als je dan weer terug wilt kan je helemaal linksboven in op een klein stukje tekst drukken om weer terug te gaan naar de mail. Dat is helaas niet bepaald handig, want de Plus variant is nou niet heel makkelijk te bedienen. Dus wat je ook nog kan doen om terug te gaan is om zoveel mogelijk aan de linkerkant van het scherm hard te drukken en naar rechts te swipen en zo ben je weer terug bij je mail.

Uiteraard zijn er nog wel enkele andere functies die je kan gebruiken, maar dit zijn toch de functies die ik over het algemeen het meeste gebruik en als handig ervaar. Hopelijk met iPhone 7s of 8 maken ze nog steeds gebruik van de 3D Touch in het scherm.
Overige functies
De telefoon is niet bepaald een kleine telefoon te noemen mede door de immense bezels die hij heeft. Het wordt hierdoor lastig om hem goed met 1 hand te gebruiken en soms moet je zelfs met 2 handen ook nog je best doen om wat voor elkaar te krijgen.
In iOS zijn dan ook enkele functies toegevoegd om je te helpen om het iets dragelijker te maken.
Zo kan je twee keer heel licht tikken op de homeknop om ervoor te zorgen dat het scherm tot halve wegen gevuld is en je zo toch bij een icoontje kan komen waar je moet zijn. Want als je niet bekend bekend met Force touch en je hebt een link geopend vanuit een app en je wilt weer terug naar die app, dan moet je heel onhandig links boven in in het scherm zijn om weer terug te gaan. Dus twee keer licht drukken op je homeknop en je komt een stuk dichterbij de hoek links boven.

Als je de website van tweakers bezoekt lees je regelmatig het nieuws en de reacties die onder het nieuws staan. Soms moet je daarvoor flink naar beneden om alles te lezen. Wil je nu snel weer terug naar boven, dan kan twee keer tikken op de adresbalk en je bent weer helemaal bovenaan in het artikel.

Een andere tip wat wel handig is dat bijna in het hele OS je gebruik kan maken van swipen om weer terug te gaan in een optie. Is wat makkelijker dan telkens op terug te drukken links boven in.

Inhoudsopgave

Ugh, de prijs! Hij kost op het moment van publiceren maar een kleine 1000,-. Ik heb even bedacht wat je voor 1000,- kan doen. Je kan op 22 februari voor 11 dagen op vakantie naar Cape point in Gambia of naar Sanur in Indonesië. Ook niet verkeerd toch?
Maar zonder gekheid, 1000,- is echt een hoop geld voor een telefoon. Is de iPhone dan echt zo bijzonder dat hij dit waard is? Het antwoord is nee!
Voor dat bedrag had ik verwacht dat de camera nog een stuk beter was geweest, een ongelooflijke accuduur had moeten hebben en met het scherm hadden ze ook wel iets bijzonders kunnen doen. Het scherm is gewoon goed, daar niet van, maar kijk ik naar de Galaxy S7, dan zie je toch echt wel dat de kleuren nog wel een stukje mooier hadden gekund.
Je vraagt je nu af waarom ik dan wel een iPhone heb. Helaas heb ik er aan toe moeten geven. Ik vind ze mooi om te zien, hij werkt prettig, er maar 1 merk is met iOS en als je daar het beste van wilt hebben dan ontkom je er niet aan. Dat betekent dat je goed moet sparen en dan maar een paar weken niet naar de kroeg moet gaan.

Inhoudsopgave

Je gebruikt een telefoon tegenwoordig voor bellen, smsen, whatsapp, internetten, wat games, leuke foto's en video's maken, mailtjes versturen, films kijken en muziek luisteren. Op geen van die vlakken laat de iPhone het liggen. Al deze taken kan hij meer dan uitstekend uitvoeren zonder enige vertraging in gebruik.
Tevens is iOS sinds versie 10 goed op weg met handige functies toe te voegen, wat ervoor zorgt dat zelfs deze lompe telefoon nog eens handig wordt om te gebruiken. Echter waren sommige functies ook niet nodig geweest als de bezels een stuk kleiner waren gemaakt. Maar iOS vind ik een erg prettig besturingssysteem en heeft mijn voorkeur boven Android. Puur persoonlijke smaak.

De CPU, GPU, de wifi, 4g modem en de accuduur zijn goed te noemen van de telefoon en ik kan daar ook geen enkel commentaar op geven. Tevens is het scherm ook gewoon goed te noemen. De kleuren zijn goed, de helderheid is uitstekend en de resolutie laat ook nergens een steekje vallen. Maar toch had hier meer in gezeten als je het vergelijkt met het scherm van de Galaxy S7.

Het geluid wat de telefoon kan produceren is erg goed en behoort tot de echte toppers en laat al helemaal zijn voorganger achter zich. Om toch nog even bij het geluid te blijven. Ik vind het ontbreken van de 3,5mm aansluiting geen handige keuze. Bluetooth headsets vind ik niks waard en er niet uitzien. Doe mij nog maar gewoon 1 met draadjes. Dat betekent de lightning - 3,5mm aansluiting gebruiken. Dat levert het volgende resultaat op.

Dit ziet er toch niet uit? :? Het geluid is via de lightning ook niet veranderd. Als je er nog eens wat spectaculairs mee had gedaan, maar dat ook niet. Dus nee aparte keuze.

Wat betreft de camera hoef je ook niet compleet achterover te vallen van de kwaliteit. Maar ik ben wel van mening dat hij echt goede foto's maakt. Als je een normale foto maakt en niet inzoomt, dan zal hij zich niet onderscheiden van andere. Als je gebruik gaat maken van de zoom functie, dan komt het verschil naar voren en merk pas wat de 2e camera voor invloed heeft. Tevens maakt hij in het donker ook betere foto's dan zijn voorganger.

Moet je overstappen van de 6S Plus naar een 7 Plus? Ik vind persoonlijk de stap niet de moeite waard. In alles presteert de 7 Plus beter dan de 6S Plus, maar in de praktijk merk je weinig tot niets van. Het enige waar je voor over kunt stappen is als je iets betere foto's wilt maken en graag muziek luistert via de telefoonspeakers. Voor de rest kan ik niet bedenken waarom je stap zal moeten maken. Ook als je bedenkt dat je aardig bij moet betalen als je de stap wilt maken.

Wil je kennis maken met een iPhone? Dan zal mijn advies zijn dat je beter een 6S Plus kan kopen. Scheelt je een hoop geld en de ervaring is niet minder dan de ervaring die je krijgt bij de 7 Plus. Tenzij je het geld wel hebt, dan moet je gewoon voor de 7 Plus gaan, want hij heeft je genoeg te bieden waar je vrolijk van kan worden.

Wat is niet behandeld in de review:
- De airpods, ben ik ook niet van plan
- Stof- en waterdicht, ben ik ook niet van plan
- 3GB Ram
- Met de camera de flits niet getest
- Wat heb ik nog gemist? :)

Inhoudsopgave

Bedankt gallery: Kiswum voor het helpen met de tabellen.

Heb jij ook een Apple iPhone 7 Plus 128GB Gitzwart?

Het is een goede en duidelijk review geworden, ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen met de tabellen :)
Het is mooi om te zien dat steeds meer mensen dit soort mooie reviews schrijven. Ga zo door!
Bedankt! Ik moet nu eigenlijk alleen nog de background van de tabellen op wit zetten, zodat de randen bij sommige foto's niet zichtbaar zijn :)
Die witte randen rondom de medium foto's, dat komt mede door Tweakpics. In blogs zijn die randen er volgens mij niet. Met bgcolor=white, kun je inderdaad de achtergrond nog aanpassen ;)
Als je dan toch bezig bent, dan kun je de achtergronden van de witte iOS screenshots op zwart zetten. Dat heb ik bij de iPhone 7 review ook gedaan. Deze tip krijg je er ook nog eens gratis bij :D

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 18 februari 2017 08:49]

Dat laatste om de achtergrond van de iOS screenshots zwart te maken is wel een goede tip. Maar volgens mij moet ik dan gaan stuntelen. Ik zal dan mijn eigen thumbnails moeten maken, want die thumbnails van het tweakersalbum zijn niet groot genoeg :9
Gave review. Zo uitgebreid! _O_
Een dikke +3.
Bedankt! :) Een waardering van +3 altijd fijn om te krijgen :D
Toffe review! je hebt niks gemist, want je hebt de punten duidelijk en goed besproken wat voor jouw belangrijk is. Mocht iemand echt in iets specifieks geďnteresseerd zijn, dan kunnen ze je altijd een vraag stellen. Het is tenslotte jouw mening en review :)

Ga zo door!
Bedankt! :) Leuk werk om te doen.
Ondanks dat het een review is met een eigen mening probeer je ook nog zoveel mogelijk objectief te houden.

Er komen binnenkort nog 2 reviews aan. Daarna komen er geen nieuwe producten meer in huis :+
Product hoeft niet altijd nieuw te zijn om te reviewen ;) succes en ga zo door !
Joh, wat een mooie review weer. Je hebt je zelf alweer verder geduwd ten opzichte van je eerdere reviews. Mogelijk nog een aandachtspuntje, "Uitstekende camera" bij de nadelen, klopt dit? Kan worden gelezen als een hele goede camera. Waarschijnlijk bedoel je iets als "camera steekt uit" of zo. Ben waarschijnlijk de enige die het verkeerd leest :/ .

Ook een review trouwens met lekker veel meetgegevens. Heel goed. En van die vergelijkende foto's heb je ook veel werk gemaakt. Een +3 waard!

PS. De fotograferende iphone kon de huiskat duidelijk wat minder boeien, daar was ze veel te slaperig voor ;) .
Haha, dat was denk ik weinig mensen nog opgevallen, maar nu je het zegt heb je gelijk en valt het mij ook op. Ik zal het aanpassen naar 'camera steekt uit'. Misschien moet ik dan toch maar in gaan op je sollicitatie voor eindredacteur :+

Waarschijnlijk had hij al door dat de 'potret modes' van de camera niet boeiend was en gaf hij mij de ruimte om dat te bewijzen. Het grootste gedeelte van de dag vliegt hij door het huis heen en is 2x de zelfde foto maken van hem onmogelijk.

Bedankt voor de +3. Altijd fijn om te zien dat je review gewaardeerd word :)
Nee joh, zo heb ik die opmerking zeker niet bedoeld. Je zal zelf merken dat als je dit wat vaker gedaan hebt het je steeds makkelijker af zal gaan. Met een goede spellingscontroller kom je vaak ook al een heel eind, heb ik ook nodig hoor. Zeker dit soort reviews, met allemaal code voor plaatjes ed. ertussen dan wordt ik op het laatst ook altijd een beetje blind. De meesten zijn al blij dat je de moeite van het schrijven van de review al hebt genomen. Een zo'n dingetje is geen helemaal geen halszaak. Laat het je net onzeker maken.
Ik heb een paar zwarte katten in mijn leven mee gemaakt, en dat waren zonder uitzondering drukke en "gedreven" beestjes. Misschien een urban legend maar vachtkleur zou relatie kunnen hebben met karakter. Je hebt geluk dan gehad met een van de weinige rustige momenten. Met een actiefoto zal een vergelijk met beide telefoons een stuk lastiger zijn geworden vrees ik 8-) .
2 kleine puntjes. De iPhone 7 Plus heeft 2 x optische zoom en de 6s 1x, groter dan 2 is allemaal digitale zoom. En als ik me niet vergis heeft de iPhone 6s Plus ook al optische beeldstabilisatie (sinds de 6 geloof ik). In de vergelijking bovenaan staat wat ik bedoel. Over de 4G problemen, ik heb ze ook met het toestel. Hij blijft heel vaak hangen op 3G.

Verder ziet de review er top uit!

[Reactie gewijzigd door 19JM81 op 17 februari 2017 08:02]

Bedankt! Ik heb je opmerkingen aangepast.
In mijn specificaties tabel had ik het inderdaad fout staan. In mijn verhaal over de camera zeg ik het volgens mij wel goed.

De optische stabilisatie is in de 6, 6S alleen aanwezig in de Plus variant zover ik weet. De kleine iPhones moesten het nog doen zonder de stabilisatie. En nu heeft volgens mij de kleine variant van de 7 het wel :)
Nice review leuk en makkelijk om te volgen :D
Random tip, die vele al zullen kennen, maar ik zie hem zo 1,2,3 niet vermeld:
De iPhone 7 en 7 Plus kennen het probleem dat deze spontaan kunnen vastlopen, bij de 1 reageert de iPhone weer na 5 minuten, bij de ander na 30 minuten en bij de ander gewoon niet.
Tijdelijke oplossing: volume down + powerknop ingedrukt houden (voorheen homebutton+power) totdat de iPhone uitvalt, daarna samen, tegelijk loslaten. Vervolgens inschakelen met de aan/uit knop. Tip om eventuele nare gevolgen te voorkomen: iPhone niet aan de pc of stroom hangen, anders kan die nog weleens in een menu terecht komen waar je hem niet in wilt hebben (indien je de knoppen niet tegelijk loslaat zodra die uitvalt) :D

Ondertussen staat het internet + apple forum vol met deze klachten maar er lijkt voorlopig niks aan gedaan te worden (vandaar de tijdelijke oplossing/tip met de reboot :) ). Volgens Apple is er niks mis met het toestel, ondanks dat heel veel iPhone 7 (plus) eigenaren regelmatig deze hardnekkige vastloper krijgen.
Je ziet ook screenshots van e-mails waarin Apple medewerkers het probleem ontkennen en aangeven: u bent de eerste die het zegt.. Ondanks dat hun eigen Apple forum al weken vol staat met klagende iPhone 7 (plus) bezitters.

Toevallig dat iedereen die ik ken met dit toestel (zowel 7 als 7 plus) het probleem ervaart, 2 neefjes hebben van Apple te horen gekregen: gewoon fabrieksinstellingen, geen toestel probleem ''zoek het je maar uit'', een schoonbroer heeft een nieuwe gekregen van de apple store (maar is uiteraard niet de oplossing gebleken). Dan nog een neefje + vriendin, beiden dit probleem, mijn werkgever en 2 collega's. Allemaal klagen ze over de sporadische vastlopers.
Hun adviseerde ik om de homebutton + power te gebruiken :D en daar reageerde de toestellen niet op dus ik dacht oké, die hebben gewoon pech totdat de accu leeg is. Maar het blijkt dus volume omlaag en de powerknop te zijn.

Hopen dat jij het geluk hebt dat je een normaal functionerende iPhone 7 (plus) hebt :D Want 1000 euro voor een onstabiele / onwerkbare telefoon is veel geld! En Apple zal er voorlopig niet zijn om je te helpen aan een blijvende oplossing.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 18 februari 2017 13:08]

Op het forum kom ik niet veel tegen met dat het toestel vast loopt. Maar ik denk over het algemeen dat je op een probleem gaat zoeken dat je genoeg kan vinden. Zo zijn er ook genoeg waarvan in het begin de homeknop het niet doet, batterij telkens snel leeg loopt, scherm geel is, sist, boxen kraken, camera wilt niet scherp etc. Met wat zoekwerk vind je overal wel wat problemen over.

Mij is het in ieder geval nog niet overkomen dat hij vast loopt. Ik denk niet dat het een geval geluk is of hij het doet, maar eerder een geval pech dat je wellicht net een toestel hebt die niet helemaal goed werkt.

Al met al is het wel een goede tip dat het niet meer homeknop + volumeknop is om hem te 'herstarten', maar dat het nu de aan/uit knop + volumeknop is.
Gemis dat je de Airpods combinatie niet meeneemt in je iPhone review. Ik ben er zeer tevreden over icm mijn iPhone 5s, Macbook Pro, Windows laptop van de zaak. Als je die dingen eenmaal gebruikt hebt kijk je heel anders tegen een hoofdtelefoon aansluiting aan, ook is het geluid beter dan de wired Apple earpods.
Ik heb er aan mogen ruiken en ik had er snel genoeg van. De functies zijn top, maar daarvoor gebruik ik ze niet ;) Gebruik liever mijn in-ears. (Dit zal het onderbouwen https://youtu.be/scoCVAk7_JI?t=5m19s) Dit had verder teveel afgeleid van de review van de telefoon zelf.

[Reactie gewijzigd door Hupske op 18 februari 2017 17:04]

Uitstekende review,

Zelf heb ik ook een 7+ en heb gelukkig (nog) geen last van vastlopers! Verder vind ik het gewoon een fijne telefoon.
Bedankt :)

Denk dat de vastlopers ook maar bij 0,01 procent van de mensen voorkomt :+
Mooie review!

Nog wel een puntje m.b.t. de Portrait Mode; op de manier hoe jij hem hebt getest heeft het inderdaad geen toegevoegde waarde.

Het gaat erom dat je een foto maakt waarbij de achtergrond verder weg is dan het object wat je fotografeert. De 2 camera's herkennen dan het verschil in diepte, zodat de achtergrond wordt geblurred en het object / de persoon die je fotografeert scherp blijft.

Wel een hele mooie functie als je het mij vraagt!
Bedankt :)

Ik zal de potrait mode binnenkort nog eens onder de loep nemen.
Die uitstekende camera is idd een serieuze fail je krijgt er echt een unsatisfied gevoel van, vooral i.c.m. met de smoothness van deze gitzwarte versie. Ze zouden dat anders moeten doen zoals het geval is bij de iPads.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 23 februari 2017 23:37]

Ja blijkbaar hebben ze ondanks de enorme bezels geen ruimte om de camera in de behuizing te krijgen. Maar op deze manier is niks. Kans dat je hem beschadigd is vrij groot.
Gelukkig hebben ze hem niet in het midden gemaakt, anders wat je telefoon ook nog eens aan het wiebelen als hij op het bureau ligt.