Apple brengt iOS 13.3 uit met ondersteuning voor beveiligingskeys in Safari

Apple heeft iOS 13.3 en iPadOS 13.3 uitgebracht. Daarmee komt er onder meer ondersteuning voor het gebruik van fysieke beveiligingssleutels in combinatie met Apples eigen webbrowser, Safari.

Apple meldt dat iOS 13.3 extra ondersteuning voor beveiligingssleutels in Safari introduceert, die compatibel zijn met nfc, usb en Lightning FIDO2. Voorheen konden Safari-gebruikers geen gebruik maken van fysieke beveiligingssleutels, zoals die van YubiKey.

De in de zomer uitgebrachte YubiKey 5Ci was wel in combinatie met iPhones te gebruiken, via de Lightning-of usb-c-aansluiting, maar dat was alleen mogelijk bij bijvoorbeeld LastPass en 1Password. IOS-apps moesten toen nog individueel ondersteuning toevoegen voor de Lightning-aansluiting van de YubiKey 5Ci, maar met iOS 13.3 is er native ondersteuning vanuit Apple.

Dat betekent dat de YubiKey 5 NFC nu ook te gebruiken is met iPhones; door de ondersteuning van nfc werkt de Authenticator-app volgens Yubico nu naadloos op alle grote desktopplatforms en mobiele platforms, met volledige ondersteuning voor Windows, Mac, Linux, Android en iOS. Android kreeg in februari al ondersteuning voor FIDO2, zodat inloggen zonder wachtwoorden mogelijk werd.

De release van iOS 13.3 voegt ook een aantal andere vernieuwingen door, zoals een oplossing voor een denial-of-service-bug genaamd AirDos, waarmee een aanvaller alle in de nabijheid aanwezig zijnde iOS-apparaten kon spammen met een AirDrop-pop-up. De ontdekker van deze kwetsbaarheid, Kishan Bagaria, heeft details hierover op zijn blog bekendgemaakt.

Verder voegt de nieuwe iOS-versie een functie toe voor ouders, waarmee er volgens Apple 'meer communicatielimieten' zijn in te stellen, zodat ouders kunnen bepalen met wie hun kinderen via de telefoon, FaceTime of de berichtenfunctie contact leggen. Via een lijst met contactpersonen kunnen ouders bepalen welke contactpersonen worden weergegeven op de apparaten van hun kinderen.

Door Joris Jansen

Redacteur

11-12-2019 • 07:49

85

Reacties (85)

Sorteer op:

Weergave:

Tevens is iOS 12.4.4 uitgebracht voor toestellen die geen update naar iOS 13 kregen, zo kan je nog even voort met je iPhone 5S!
Dit is toch wel erg goed van Apple. Ik gebruik mijn iPhone 5S nog steeds als tweede telefoon en deze krijgt inderdaad nog keurig beveiligingsupdates. Ik geloof niet dat er Android toestellen zijn uit 2013 die nog beveiligingsupdates krijgen.

Pluim voor Apple wat dit betreft.
Ik denk zelfs dat er Android telefoons uit 2017 zijn die geen updates meer krijgen....
Nou, de Galaxy S7 van mij komt uit 2016 en krijgt nog steeds updates.
Dat is dan die ene die wél alleen nog security updates krijgt dan.
Dus? Steven.w, waarop jij in eerste instantie reageerde, schreef toch ook "[...] die nog beveiligingsupdates krijgen.". Dat jij daar nou op reageert en er algemene updates van maakt... Dus LANterfantjes bericht klopt gewoon.
Niet uit 2013 nee, maar de Fairphone 2 uit 2015 krijgt nog steeds updates.
Huh wow krijgt iOS 12 ook nog updates? Ook beveilingsupdates dan lijkt me?
Alleen beveiligingsupdates denk ik. Nieuwe features zullen er niet meer komen..
Dat is een top update beleid, om een 6 jaar oude IPhone 5S nog te ondersteunen...
En Iphone 6 (oeps dubbel met andere reacties)

[Reactie gewijzigd door pe0mot op 23 juli 2024 16:46]

Wat ik alleen wel jammer vind is dat Apple je niet de keuze geeft om te updaten naar 13.3 of 12.4.4. Niet iedereen heeft trek in iOS 13 op een wat ouder apparaat, zo heeft bijvoorbeeld de iPhone 6s hoog batterij verbruik op iOS 13. Veel mensen zijn dus (terecht) blijven hangen op iOS 12, maar zij kunnen 12.4.4 niet binnen halen, althans niet via je iPhone zelf. Wellicht wel via iTunes?
Je kan zeggen wat je wilt, maar update beleid is prima in orde bij Apple. iOS 13 had geen goeie start, maar ze hebben het snel opgepakt en een hoop fixes uitgebracht. Een collega van mij is nog steeds aan het wachten op Android 9 op zijn telefoon..
Heeft die problemen met zijn Android?
Ik begrijp niet waarom je gemind wordt. Het idee van Android is, zoals al 10 jaar is gebleken, dat niet iedereen de nieuwste update moet hebben. iOS zorgt voor functionele fragmentatie, waar nieuwe apparaten wel bepaalde functionaliteit krijgen. Bij Android is het van belang wat, naast de Android versie, de versie van google play services en de beveiligingsupdates is.

Als je dan updated zo belangrijk vindt dan zijn er telefoonseries die netjes up to date blijven, voor 3 jaar als je wil. Dat is minder dan iOS, maar Android updates behelsen minder aangezien er meer buiten de Android versie om gaat. De markt geeft aan dat ze de updates dus eigenlijk niet zo belangrijk vinden... veel Tweakers hier blijven maar hameren op het feit dat ZIJ het belangrijk vinden, dus de rest van de wereld ook.
iOS zorgt voor functionele fragmentatie, waar nieuwe apparaten wel bepaalde functionaliteit krijgen.
In Android-wereld krijgen nieuwe devices geen nieuwe functionaliteiten? Daarnaast zijn nieuwe functionaliteiten best een goed selling point voor nieuwe devices, anders hoef je geen nieuwe devices uit te brengen... Of vind je het vervelend dat Apple überhaupt elk jaar iets op de markt brengt?
Bij Android is het van belang wat, naast de Android versie, de versie van google play services en de beveiligingsupdates is.
Dit vind ik een béétje te kort door de bocht:
1. beveiligingsupdates kunnen niet álles patchen: je blijft op dezelfde kernel draaien en als dáár iets mee aan de hand is wordt dat niet gefixt;
2. beveiligingsupdates brengen geen ondersteuning voor hogere API levels. Als een app API level 28 (Android 9.0) vereist en jouw device draait nog op API level 26/27 (Android 8.x) kan je die app niet draaien.

Tel daarbij op dat in Android wereld niet één maar ik weet niet hoeveel fabrikanten beslissen welke devices wel of geen updates krijgen en je als consument maar moet gokken en hopen en je ziet dat de fragmentatie bij Android veel groter is dan bij iOS.
Als je dan updated zo belangrijk vindt dan zijn er telefoonseries die netjes up to date blijven, voor 3 jaar als je wil. Dat is minder dan iOS, maar Android updates behelsen minder aangezien er meer buiten de Android versie om gaat.
Zoals gezegd geldt dit niet voor kernel updates en API levels.
De markt geeft aan dat ze de updates dus eigenlijk niet zo belangrijk vinden...
Euhm wauw, da's een vrij opmerkelijk statement. Waar haal je dit vandaan? Vooral fabrikanten van Android telefoons geven aan dat ze updates niet zo belangrijk vinden en gezien hun belangen is dat niet zo heel gek.
Tweakers hier blijven maar hameren op het feit dat ZIJ het belangrijk vinden, dus de rest van de wereld ook.
Tweakers zijn ook de mensen die erop zouden moeten hameren dat updates belangrijk zijn: niet iedereen kan dat bevatten en dus is het "onze taak" om mensen te vertellen waarom updates zo belangrijk zijn, ook als ze geen nieuwe features brengen.
Dat je bijvoorbeeld een goedkope Android koopt en het dan op de koop toe neemt, dat er na twee, hooguit drie jaar geen updates meer voor komen, is nog te verdedigen. Al kun je die aankoop dan eigenlijk niet meer vergelijken met een apparaat wat wél jaren langer mee kan qua support – en dat wordt wel vaak gedaan.

Daarnaast kun je wel zeggen: Niemand boeit die updates! Nee, boeit niemand. Tot hun tablet, autoradio of telefoon gehackt wordt.
En dan geven mensen er nog niet eens om dat ze gehacked zouden worden. Meeste mensen vinden het pas vervelend als ze er last van hebben, zeg maar als andere accounts gehacked worden (keyloggers), als opeens hun bankrekening leeg is (internet bankieren), hun telefoonrekening hoog uitvalt (dialers), of de telefoon rete traag wordt/snel accu leeg (coin miners).
Op mijn werk boeit bijna niemand iets om smartphone updates. En dat zijn ook IT’ers. Voor hun is het het belangrijkste dat alles werkt.

Zelf geef ik wel om updates, alleen veel toestellen hebben maar max 2 of 3 jaar updates, terwijl het apparaat technisch nog goed is vaak na die periode. Wat ik die collega’s wel meegeef; niet bankieren, geen wachtwoorden gebruiken en niet inloggen in de playstore (tenzij speciaal aangemaakt account)
Als je dan updated zo belangrijk vindt dan zijn er telefoonseries die netjes up to date blijven, voor 3 jaar als je wil.
O, noem ze eens? En dan bedoel ik niet dat er telefoons zijn die nu nog steeds beveiligingsupdates op Android 7 krijgen, maar dan bedoel ik dat er 3 jaar oude telefoons zijn die op Android 10 draaien. Knappe kerel als je die kunt vinden!

Sterker nog, op Google na lukt het geen enkele telefoonproducent om telefoons uit te brengen met de meest actuele Android versie!
Dat is minder dan iOS, maar Android updates behelsen minder aangezien er meer buiten de Android versie om gaat.
Leg uit!
De markt geeft aan dat ze de updates dus eigenlijk niet zo belangrijk vinden... veel Tweakers hier blijven maar hameren op het feit dat ZIJ het belangrijk vinden, dus de rest van de wereld ook.
Updates zijn belangrijk. Privacy is belangrijk. Twee redenen waarom een echte tweaker geen Android zou moeten gebruiken. Het verbaast me daarom enorm dat heel veel tweakers toch een Android toestel hebben!
Ik zou op zich wel willen overstappen naar iOS (maar heb het nog nooit gebruikt), maar dan moet Apple eerst maar eens een iPhone met fysiek toetsenbord maken. En nee, ik ga niet rondlopen met een Bluetooth-toetsenbord, zelfs niet als het op telefoonformaat is; ik wil gewoon een deftige oplossing van Apple zélf.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 16:46]

want je Android telefoon heeft dat wel?
Ja. Mijn BlackBerry KEY2 heeft dat en mijn aankomende telefoon, de Planet Computers Cosmo Communicator, ook. Beiden hebben Android aan boord (de KEY2 8.x, de Cosmo 9.x).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 16:46]

Dan hoop ik dat Blackberry die niet om zeep helpt zoals de Typo2 (voor iOS) maar met die COSMO kan je net zo goed een iPad mini met keyboard case meeslepen... das een berg telefoon. }:O
Maar met een iPad Mini kan ik niet bellen, heb ik geen schermpje aan de buitenkant voor meldingen (zoals ook op mijn oude vertrouwde Motorola RAZR V6 Maxx SE), en bovendien moet ik de eerste case met deftige toetsen nog zien (vaak zijn ze heel plat). Oh, en een iPad Mini past niet in mijn broekzak.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 16:46]

Nee, denk datie nog z'n T-Mobile MDA II heeft...

nieuws: T-mobile introduceert de MDA II
Echt humor die reacties...
@ _Thanatos_ zegt: "Ik ga toch echt niet met een computer aan m'n oor lopen... mijn Siemens S45 is al erg genoeg."
@madD zegt: "Damn...liep dit apparaatje maar op PalmOS :("
@B@rt_d@_M@n zegt: "Hmmmm. ik loop nu al een maand of 6 rond met een SE P800 en eigenlijk laat die maar weinig te wensen over. Hij biedt in ieder geval veel meer dan deze oude wijn in nieuwe kruik."

of op: reviews: HTC TyTN II: de nieuwe keizer onder de smartphones?

Don't change people, don't change _/-\o_ :D

Als je een keer verveelt, dan raad ik je aan eens reacties op te zoeken op Tweakers van (hele) oude reviews.

En Apple was blijkbaar niet de eerste die de "standaard" 3,5mm plug vervelend vond, HTC had m al aangepast:

@appelsap (hmmm, naam is wel erg toevallig...) zegt: "Of je gebruikt een bluetooth headset, heb je ook geen last van het 2,5" plugje..."

[Reactie gewijzigd door DrBashir op 23 juli 2024 16:46]

"De markt geeft aan dat ze de updates dus eigenlijk niet zo belangrijk vinden..."

Eh, de markt realiseert zich niet altijd waarom updates belangrijk zijn. Dat is iets heel anders.

Dat is net zoals mensen die zich niet realiseren dat met 50 i.p.v. 30 over een woonerf rijden gevaarlijk is, of 160 op de snelweg i.p.v. 120, maar wat jij dan eigenlijk zegt is dat niemand het wat het kan schelen wat de maximumsnelheid is.
het sentiment in dat soort gevallen is niet "ik rijd netjes 120 omdat dat minder gevaarlijk is" maar "als ik harder dan 120 rijd kan ik een boete krijgen". Vandaar dat hier ook al vaker geopperd is dat de pakkans het grote probleem is van telefoongebruik in de auto.

Men vindt het helemaal niet erg dat hun apparaat niet veilig is, want 'ik heb toch niks te verbergen'. Ik ben van mening dat men er wat meer om zou moeten geven, maar lopen ageren op tweakers zet weinig zoden aan de dijk... Updatebeleid van fabrikanten zou moeten worden verplicht op overheidsniveau, net zoals maximumsnelheid. Toen BKR-registratie verplicht werd bij abo's met dure telefoon veranderde het abo-landschap en zag je dat er meer aanbod kwam in het lagere segment en de afname van deze telefoons toenam. Daarnaast zouden verzekeringen moeten kunnen zeggen: "u bent gehackt? Zijn al uw smart-apparaten in huis up-to-date?", net zoals niet verkondigen op facebook dat je op vakantie bent steeds normaler wordt. Pas als tante Betje ECHT het gevoel heeft dat het impact heeft zal ze er iets om geven.

En dan nog onder aan de streep: Is het erg dat iemand met Android 8 of 9 rondloopt? Zijn er gebruikte hacks te vinden die deze Android-versies kunnen aanvallen, waar een Android-update echt gaat helpen? Of vinden sommigen hier het gewoon het hoogst mogelijke getalletje te zien bij softwareversie? En moeten dat dan opdragen aan Jan en alleman...En waar trek je de grens dan?
Wat is het probleem om alle recente Android toestellen (van de laatste 5 jaar) altijd de laatste versie van Android te laten draaien? De toptoestellen zijn even duur als bij Apple dus mag ik eigenlijk ook wel dezelfde service verwachten. Google vindt het allemaal wel best zo en interesseert het niet dat de Android fragmentatie en bijbehorende update ellende is ontstaan.
Onder tweakers bevinden zich meer mensen met verstand van zaken (mag ik hopen) die begrijpen dat beveiligingsupdates noodzakelijk zijn. Dat de gewone man het niet belangrijk vindt, daar kan ik mij iets bij voorstellen. Mijn telefoon uit 2016 krijgt sinds een jaar per kwartaal een update en dat is minder dan bij een recente telefoon uit bv 2018. Concreet betekent dit dat mijn toestel langer blootgesteld is aan lekken dan een recent toestel. Dit bagatelliseren is precies wat de fabrikanten willen horen want het geld is binnen en ze verkopen je veel liever een nieuw toestel. In het kader van het milieu zouden we veel langer met een toestel willen doen.
Beveiligingsupdate zijn belangrijk en dat is lang niet op orde geweest bij Android.
Nou ja, iOS 11 en 12 hadden ook geen goede start en flink wat patches nodig in de eerste maanden.
Apple is rond die periode ook afgestapt van het 1 big release per jaar concept en introduceert nu ook steeds vaker functionaliteit door het jaar heen, maar de X.0 releases zijn nu niet echt het meest stabiel met vaak vervelende bugs...

Maar het lijkt dat ze dit nu eindelijk beseffen: https://www.bloomberg.com...testing-after-ios-13-bugs
De gemiddelde gebruiker heeft helemaal niets gemerkt van “vervelende bugs”. “Niet stabiel” is dan ook helemaal geen correcte omschrijving.
Ik heb een oude maar bijzonder stabiele iPad met iOS 9.3.6 en heb mijzelf verwend met wat nieuws toen er onlangs een nieuwe iPad uitkwam.
En Safari is knap instabiel. Crashende websites, blanco pagina’s en uiteindelijk is de iPad herstarten de beste oplossing en dan gaat het weer een paar dagen goed. En gezien de reacties op iCulture ben ik niet de enige.
Nooit geen last van, ik vind je verhaal bizar. Geef eens een website waar het probleem voorkomt...
Niet echt bizar hoor. Ik heb het ook met enige regelmaat. Zelfs deze site wil plots niet laden (blijft wit). Safari helemaal afsluiten en opnieuw openen lost het bij mij op. Het is niet heel erg, maar op zijn minst wel irritant. Hopelijk dat dit ergens in een update gefixt wordt.
Het treedt dan vast op bij bepaalde settings, in combinatie met een bepaalde adblocker etc... Het is in elk geval geen algemeen probleem.
Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik heb géén adblocker en heb ook geen enkele instelling in Safari (bewust?) aangepast. Fijn dat de meesten er geen last van hebben, maar dat betekent niet dat iemand die er wel last van heeft onzin uitkraamt en een bizar verhaal verteld.
ADnl en DG.nl zijn echte boosdoeners terwijl Telegraaf.nl vrijwel nooit gedonder geeft.
Als het eenmaal fout gegaan is dan kunnen ook andere websites die nooit problemen gen opeens blanco schermen geven. Resetten gaat snel en is effectief.
Genoeg problemen hoor. Het valt mij op dat jij in je leven nog nooit een probleem op geen enkel van al je Apple apparaten hebt gehad, maar dat wil niet zeggen dat het niet voorkomt.

Ik heb bv veel lege witte webpagina's op mijn iPhone 6S plus. Websites die veel dwarsliggen zijn bv Ebay, Amazon en de meeste fora. Begint altijd een dag of twee na herstart. Een herstart lost het ook weer op. Memoryleak. ik ben benieuwd of het nu opgelost is :)
Ik zeg niet “dat ik nog nooit van mijn leven ooit een probleem op één van al mijn Apple apparaten heb gehad. Ik zeg gewoon dat ik zelden bugs tegenkom en nog minder bugs die en hinderlijk en reproduceerbaar zijn.

Je probleem met eBay kan ik niet reproduceren bvb, evenmin op fora enzovoort. Mogelijk gaat het inderdaad om een geheugenprobleem, het is dan zelfs niet per se een echte bug, ook niet per se een memory leak. Gewoon slecht geheugenmanagement (waar ook een website deels schatplichtig aan kan zijn).

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 16:46]

Memoryleak is wel door Apple erkend. Uit de gebruikelijke Applekanalen op YouTube blijkt dit in ieder geval. Wel gewoon een bug hoor, als pagina's niet laden of je bv tientallen pagina's wit moet scrollen om ergens 2 verloren regels tekst te vinden, helemaal uit verband en in vreemde frames helemaal rechts etc.

Niet het einde van de wereld, zeker niet. En nu hopelijk opgelost. Ik ga het zien.
Zou kunnen, ja. Mijn Pro 11 heeft natuurlijk 4GB en dan merk je dat niet. Ik herstart hem nooit, enkel bij installatie van OS update - in de praktijk dus om de twee weken de voorbije tijd :).

Ook geen problemen gemerkt op een iPhone 7 of een iPad Air2, elk met 2GB trouwens. Maar het probleem kan ook specifiek zijn aan een device of een generatie devices...

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 16:46]

Heb het zelf ook sinds iOS 1. Vooral blanco pagina’s en soort van ingezoomede pagina’s. Erg irritant
Zelfde probleem. Om de paar dagen moet ik de iPad (2018) herstarten omdat Safari uiteindelijk elke website gewoon crashed. Tegelijk zie ik dan ook andere artefacten opduiken in bvb settings, waarbij een deel van de items gewoon verdwijnt.
Met iOS 13 is het anders de eerste keer dat ik de iPad van mijn schoonouders onder mijn neus gedrukt kreeg omdat ie raar deed (zie bijv. de bugs in de mail app of de constante Apple Pay notificatie op een tablet :X ). Zelf ervoer ik ook een aantal bugs zoals de dock die in een andere schermoriëntatie stond dan de rest van het scherm.

Vind het daarom nogal makkelijk om de fouten in iOS 13 af te schuiven met "de gemiddelde gebruiker merkt het toch niet". Terwijl juist het gebruiksgemak van het OS als één van de grote pluspunten gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 16:46]

Hier thuis noch op iPad Air2, iPhone7, iPhone XR of iPhone 11 Pro ook maar iets gemerkt. Ook in mijn werkomgeving (waar vooral iPhones in gebruik zijn) geen klachten gehoord. De Apple Pay notificatie gezien, maar het volstond om even in settings te gaan bij Apple Pay en de notificatie verdween, dat was dus een bug, ok...
Dock in andere schermoriëntatie heb ik ook een aantal keer gehad op mijn iPad 2018. En een keer dat de YouTube app in een andere resolutie schaalde dan die van het scherm. Dat was het wel. Verder geen bugs ervaren, ook niet met Safari of de mail app.
Beetje bagatelliserende reactie. Bugs treffen vaak een beperkte groep, maar dat maakt niet dat "de gemiddelde gebruiker" ze niet zal ervaren? Die zullen ze alleen minder snel kunnen reproduceren, wat het vaak juist vervelender maakt. Vooral met Apple, die er een standaardbeleid op nahouden dat neerkomt op het weken (zo niet maanden) ontkennen van het probleem, tot er een fix (of rechtszaak) is. Kun je troubleshooten tot je een ons weegt.

Weliswaar anekdotisch, maar Ik heb toch écht meerdere mensen gesproken die problemen hadden, met name het ineens wegvallen van bereik was enorm vervelend voor deze mensen. Of de regelmatig terugkerende "bluetooth/gps/functie x werkt ineens niet meer in deze app, help!" waarbij de rechten gereset bleken en de pop-up niet meer tevoorschijn kwam. Ook veel klachten gehoord over accu-drain, leek vooral met Whatsapp te maken te hebben.

Had zelf dan weer nergens last van. maar ik heb dan ook bewust twee weken gewacht met updaten - en toen het grote aantal bugs in iOS 13 duidelijk werd, gewacht tot 13.2.2 :z
Ik heb alle versies van iOS/iPadOS 13 geïnstalleerd, telkens op 4 devices, en altijd zonder problemen. Termen als “instabiel” of zelfs “vol bugs” zijn in mijn ogen dan ook volledig bij de haren getrokken.

In mijn ervaring waren iOS 6 en 7 de laatste iOS versies waarvan ik de kwaliteit van de eerste versie(s) eerder onvoldoende vond.

Overigens zijn bepaalde bugs zeer snel gefixed, dank zij de snelle rollout van updates.

Kijk, het kan altijd beter, daar zijn we het over eens. Maar ik denk dat het alleen echt beter zal kunnen als men van de vaste release datum voor een major release afstapt. Zolang die er is, moeten er op een bepaald moment onvermijdelijk keuzes gemaakt worden om bepaalde zaken nog te fixen voor de release, en bepaalde later...
Dat je 4 devices gebruikt zegt weinig in deze, het gaat om gebruikte apps en usecases.

De termen instabiel en "vol bugs" komen dan ook niet alleen van gebruikers, maar ook al tijden van o.a. publicaties zoals Forbes. Het waren vooral iOS 11 en 13 die een problematische start hadden.

Verder wel met je eens, ze moeten stoppen met die jaarlijkse major releases. Of op z'n minst de hardware-updates gaan loskoppelen van de features. Wanneer ze het écht niet werkend krijgen doen ze dat ook wel, zoals toen groep-Facetime werd uitgesteld. Ik vind het dan ook treffend dat de release van 12 een stuk beter verliep. Ik heb wel goede hoop dat ze het beter gaan doen door de splitsing van 't phone en tablet OS, ik gok dat ze intern net als vrijwel elk (tech)bedrijf gezeik hebben met het allocaten van resources.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 23 juli 2024 16:46]

iOS 11 ben ik met je eens, maar iOS 12 daarintegen niet. Dat was namelijk een versie die alles wat iOS 11 fout deed heeft verbeterd. Daarnaast werden veel telefoons sneller en stabieler door iOS12.
"Niet stabiel" is een beetje lomp... Er zaten weliswaar wat bugs in maar het was niet alsof de boel om de haverklap met een kernel panic crashte (á la Windows 95).
Nou ja, iOS 11 en 12 hadden ook geen goede start en flink wat patches nodig in de eerste maanden.
Apple is rond die periode ook afgestapt van het 1 big release per jaar concept en introduceert nu ook steeds vaker functionaliteit door het jaar heen, maar de X.0 releases zijn nu niet echt het meest stabiel met vaak vervelende bugs...
Je moet nooit de X.0 releases installeren als je geen verrassingen wilt hebben. Normaal wacht ik op de X.0.1 release, ook bij iOS 11 en 12, en dat ging bij mij totaal probleemloos.

Bij iOS 13 waren er van tevoren al verhalen dat het niet geheel foutloos was. Bij iOS 13 heb ik gewacht op 13.1.1 (want 13.1 was eigenlijk 13.0), en ook hier heb ik geen enkel probleem ondervonden.
iOS 12 was stabieler bij de derde beta dan iOS 13 nu is.
Heb toch het gevoel dat ik elke maand wel weer een update moet installeren om bugs op te lossen, zeker na een nieuwe major release is dat het geval. Dat kun je natuurlijk uitleggen als prima op orde, maar mij geeft het meer het idee dat Apple haar zaakjes niet grondig genoeg test voordat ze iets uitrollen.
Het is een balans die een bedrijf moet proberen te houden. Ik ben het met je eens, vooral sinds iOS 13 zitten er plots veel meer bugs dan gebruikelijk in de software. Aan de andere kant verwachten gebruikers ook weer een nieuwe iOS versie met nieuwe features om de zoveel tijd. Ik weet niet hoeveel tijd ze nemen om hun software te testen, maar wellicht moeten ze eens overwegen om het bugfixing en test team een uitbreiding te geven.
Heb toch het gevoel dat ik elke maand wel weer een update moet installeren om bugs op te lossen, zeker na een nieuwe major release is dat het geval. Dat kun je natuurlijk uitleggen als prima op orde, maar mij geeft het meer het idee dat Apple haar zaakjes niet grondig genoeg test voordat ze iets uitrollen.
Bij iOS 13 had je 13.0 moeten overslaan, welke om commerciële redenen was uitgebracht, 13.1 was eigenlijk de eerste release.

Bij macOS gaat het niet helemaal goed, macOS Catalina heeft geen 32-bits ondersteuning meer, wat op zich niet gek is, 13 jaar nadat alle Mac's met 64-bits processoren zijn uitgerust, maar blijkbaar is er meer veranderd dan alleen het slopen van de 32-bits bibliotheken.
Dat klopt wat je aangeeft, heeft Apple nu ook in de gaten.
Blijkbaar willen ze het Beta proces aanpassen om dit te verbeteren.
Kan mij herinneren dat ze dit ook aangegeven hebben bij iOS12, maar toch.
Dat ze niet grondig genoeg testen zal er ongetwijfeld mee te maken hebben maar de strakke deadlines helpen ook niet.
Kan die lang wachten aangezien Android 10 ondertussen al weer uitgerold worden 😅
Dat is geen vergelijking. In dit geval gaat het over het type device dat vergeleken moet worden. Want de fabrikant van het toestel is verantwoordelijk, niet Android. :)
Mwoah, Google had kunnen kiezen voor een ander update mechanisme, striktere contracten met fabrikanten en bepaalde minimum eisen aan nieuwe devices om een minimaal aantal jaren compatibiliteit te kunnen garanderen maar óf dat is blijkbaar nooit in ze opgekomen óf ze laten zich sturen door de fabrikanten.
Haters gonna hate. Toen ik op de middelbare school zat was het "cool" om Apple te haten. Zelfs zonder persoonlijke ervaringen met Apple producten. Ik daarentegen kan alleen maar heel blij zijn dat Apple zo zijn best doet om iOS 13 te fixen. Wat betreft Android vind ik het updatebeleid vaak onvoorspelbaar en soms zelfs schimmig. Fabrikanten geven vaak niet aan waarom een bepaald model geen updates meer krijgt, wat ertoe leidt dat prima Android telefoons van nog maar een paar jaar oud op de Vuilnisbuild belanden. Geef mij maar de Apple way.
Klopt helemaal! Maar het probleem is dat heel veel "haat" van beide kanten ongegronde kritiek is of kleine dingetjes heel erg opblaast (van een verschil, zoals bijvoorbeeld het ontbreken van een file manager, een probleem lopen maken terwijl iOS fundamenteel anders omgaat met toegang tot het file system of een bug belachelijk gaan maken terwijl daar gewoon een fix voor komt).

Vrij hatelijk als mensen dat lopen te doen, zorgt alleen maar voor giftige discussies.
Um, wat?
maar dat je zo kinderachtig bent dat je kritische geluiden uit het zicht wil drukken, dat vind ik wel triest.
Kan iemand mij uitleggen waar precies ik "kritische geluiden uit het zicht wil drukken"? Over welke kritiek heb je het? Ik heb geen kritiek gezien in het artikel of in de reacties waar ik op heb gereageerd. Ik heb ook niet gezegd dat Apple helemaal geen kritiek verdiend. Geen reden om zo met de vinger te wijzen :)

ik kan genoeg punten noemen waar ik van vind dat Apple dat beter kan aanpakken. Ik heb geen behoefte om een verdedigende fanboy te zijn van welk merk dan ook. Dat betekent echter niet dat ik dan ik geen mening heb van de soms, in mijn ogen, onrechtmatige en ongebaseerde kritiek die mensen hebben op een bedrijf.

Bedrijven bestaan in de kern om winst te maken. Ik vind het onrechtmatig om een bedrijf hierop af te rekenen. Dat Apple gewoon heel erg goed is in winst maken is het resultaat van een hele hoop mensen die elke dag heel hard werken om Apple producten verleidelijk genoeg maken zodat deze worden gekocht. Natuurlijk maken ze hierbij fouten, elk bedrijf doet dat. Maar als ze uiteindelijk een product maken waar een hele hoop mensen veel geld voor willen neerleggen, en daarmee een hoop winst maken, dan dienen ze daarmee het hoofddoel van het bedrijf en hebben ze, alles bij elkaar genomen, overwegend goed werk geleverd. Give credit where credit is due. Ik vind dat hun softwarebeleid een van hun sterke punten is. Dat is mijn mening en niet een verwoede poging om op Android te haten. Iemand kan ook van beide houden en inzien dat ze allebei Plus- en minpunten hebben.
heel veel tekst, maar als je niet zo selectief zou quoten zou je zien dat ik het niet over jou persoonlijk had maar over... de mensen die andere mensen... Ik ben trouwens zo'n iemand die van beide houdt (en heeft), ik heb alleen een schurfthekel aan fanboys die geen kritiek kunnen verdragen.
In je laatste zin beschuldig je specifiek mij. Daarnaast reageer je ook specifiek op mijn reactie. Je kan me het niet kwalijk nemen dat ik me aangesproken voelde. Je kan klagen dat het veel tekst is, maar ik heb mijn best gedaan om alinea's te vormen en om het leesbaar te houden. Oh well *shrug*
Hopen dat de bug in de mail app is opgelost
Hopen dat de bug in de mail app is opgelost
Dat mail pop-ups verschijnen en als je er op tapt, dat de mail app 10 seconden bevriest?
Dat mail pop-ups verschijnen en als je er op tapt, dat de nieuwe mail niet verschijnt, tot je de app compleet afsluit en opnieuw start?
Dat de mail optie "Increase quote level" actief blijft, of je hem nou aan of uit zet?
Dat de animatie bij het verwijderen van mail niet soepel loopt?
Of heb je een ander mail issue?

Edit1:
Waarom krijg ik een negatieve vote?
Ik noem zaken op die er momenteel niet goed zijn aan de mail functionaliteit in iOS, niets aan gelogen.

Edit2:
Ik stuit zojuist op een filmpje waarin het probleem wordt genoemd dat nieuwe mail niet wordt afgebeeld en dat dat nu is opgelost.
https://www.youtube.com/watch?v=eaw4G6LIas4

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 23 juli 2024 16:46]

Geen enkel probleem met Mail op iOS .... anekdotisch probleempje denk ik?

Het zijn geen “zaken die niet goed zijn aan Mail”. Het is “een issue waar ik persoonlijk tegenaan loop”.

Als Mail echt broken was, was het al lang gefixed.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 16:46]

Geen enkel probleem met Mail op iOS .... anekdotisch probleempje denk ik?

Het zijn geen “zaken die niet goed zijn aan Mail”. Het is “een issue waar ik persoonlijk tegenaan loop”.

Als Mail echt broken was, was het al lang gefixed.
Ik begrijp je reactie, maar elk issue wat ik beschrijf is op meerdere fora te vinden.
Voor mij werkt mail perfect voor alle accounts op alle devices, maar toegegeven ik gebruik geen mail pop-ups.
Kijk maar eens naar de mail optie "Increase quote level".
Geen idee of die aan of uit staat, interesseert me ook weinig. Mail doet wat het moet doen wat mij betreft.
Verrassend als een onderwerp over IOS/IPADOS niet uitmond in een Android Apple ver-pis wedstrijd.. :) :)

(btw mn appletv zag ik ook een update op)
Er zijn wel degelijk nog steeds veel mail problemen, dit is begonnen met IOS 13 en na patch 3 is het nog steeds niet gefixed.

https://discussions.apple...625?answerId=251774177022
Hier ook geen enkele verbetering met 13.3. Meest voorkomend probleem: email inhoud kan vaak niet gedownload worden met de native email app (zowel verversen als individuele email openen), maar soms werkt het heel even wel. Agenda verzoeken zijn ook niet te openen maar komen wel in de calender app binnen maar zijn daar ook niet te accepteren of te weigeren. Issues begonnen bij IOS 13. Collega's met exact dezelfde setup en telefoon hebben het probleem niet. Van alles geprobeerd behalve factory reset.
Werkt dat ook met de solokeys?
@Koekiemonsterr Misschien goed om wat extra aandacht te geven aan beveiliging. Als ik het artikel van CISecurity lees krijg ik het idee dat het best ernstig is.

Het Center for Internetsecurity (CISecurity) laat weten: "Multiple Vulnerabilities in Apple Products Could Allow for Arbitrary Code Execution".

En geeft daarbij de volgende risico-scores:

Government:
Large and medium government entities: HIGH
Small government entities: HIGH

Businesses:
Large and medium business entities: HIGH
Small business entities: HIGH

Home Users: LOW

Wat meer details vind je voor bijv. iOS en iPadOS in "About the security content of iOS 13.3 and iPadOS 13.3".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.