Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Round-up najaarsgames 2018

Spyro, Darksiders III en meer

Civilization VI voor Nintendo Switch

Het is niet de eerste serie waar je aan denkt bij een mobiele variant, maar juist Civilization heeft al een behoorlijke geschiedenis op draagbare apparaten. Dat begon met Civilization Revolution, dat vanaf de Xbox 360 en PlayStation 3 eerst de overstap maakte naar Nintendo DS en vervolgens uitstekend vertaald werd naar iOS. Het vervolg, speciaal gemaakt voor mobiele apparaten, was helaas beduidend slechter. Toch heeft de game die we nu bespreken een primeur. Sid Meier’s Civilization VI is de eerste game uit de serie waarbij de volledige pc-game is overgezet naar een mobiel platform.

Titel Sid Meier’s Civilization VI Score
Platform Nintendo Switch (eerder verschenen voor Windows. Linux, OS X en iOS)
Prijs § 43,50

Toch is dat ook weer niet helemaal nieuw, want Aspyr, de studio die het porten van de pc-versie verzorgt, zette de game eerder al succesvol over naar iOS. Inmiddels is er ook een versie voor de Nintendo Switch, die gelukkig prettig anders is.

Aan de opzet van de game is uiteraard niets veranderd. Ook op de Switch start je met wat mannetjes met berenvellen en knuppels, en daarmee moet je een beschaving opbouwen die doorgroeit tot in de nabije toekomst. Je speelt daarbij tegen een handvol andere beschavingen, die allemaal op hetzelfde primitieve niveau beginnen en zich ook allemaal willen ontwikkelen tot een bloeiende beschaving. Het doel van game is om uiteindelijk de meest dominante beschaving te worden.

Kies je weg

Er is genoeg keuze in de manier waarop je kunt domineren. Uiteraard kun je een leger opbouwen en over je concurrenten heen walsen, maar er zijn ook heel andere manieren. Je kunt je tegenstanders ook op culturele, religieuze en technologische wijze aftroeven. De militaire weg lijkt de meest logische en is vaak de eerste keuze van nieuwe spelers. Door de jaren heen hebben de makers de kansen van enthousiaste legeraanvoerders wel wat ingeperkt, zodat de primitieve eenheden minder kans maken tegen die uit moderner tijden.

Toch is ook in CivVI een militaire overwinning een prima optie, al kun je op dat vlak lelijk verrast worden als blijkt dat die ene beschaving in een uithoek van de random gegenereerde map zich stilletjes flink versterkt heeft en verhaal komt halen. Ook als militair strateeg mag je de andere kanten van je beschaving echter niet veronachtzamen. Je zult niet alleen voor voedsel en inkomsten, maar ook voor vermaak en zelfs religie moeten zorgen om je inwoners tevreden te houden en je steden en daarmee je beschaving te laten groeien.

De grootste vernieuwing in CivVI is dat de verschillende gebouwen die je in je steden neerzet niet langer allemaal op dat ene zeshoekige tegeltje terechtkomen, maar dat je ze buiten het stadshart neerzet, liefst op tegels die een bonus opleveren. Dit is het aspect waarmee de slimste leiders het verschil maken. Juist met de bonussen die slim geplaatste districten en gebouwen opleveren, kun je je beschaving een kant op sturen. Zoals altijd in Civilization is het zaak om met een plan aan de game te beginnen en vooraf te kiezen of je voor een militaire, culturele, religieuze of wetenschappelijke overwinning gaat. Overigens is er vooral op religieus vlak meer mogelijk dan in voorgaande games uit de serie.

Zoals bij de Switch gebruikelijk, is de game zowel docked als handheld te spelen. Docked lijkt de beste optie, voor een game die van een pc is overgewaaid. Toch is dat hier niet de beste keuze. Wie op een tv speelt, ziet dat het beeld hier duidelijk minder gedetailleerd is dan op een pc. Desondanks zie je nog steeds vissen zwemmen in de zee en vossen sluipen over het land, en zelfs wat voorzichtige weereffecten zoals sneeuw die van de bergen waait. Het detail is er er, maar is allemaal wat grofkorreliger. Hetzelfde detail en dezelfde effecten zie je ook als je handheld speelt, al zijn ze dan zo klein dat ze lastig zijn waar te nemen.

Lekker handheld

Toch komt de game het beste tot zijn recht in handheld-vorm. Niet alleen omdat je hem dan makkelijk mee kunt nemen, maar vooral door de bediening. Het grote voordeel van de draagbare vorm is dat je knoppen en touchscreen kunt combineren. Het is even wennen, want Aspyr heeft wat menu-items samengevoegd en weggestopt in twee menu's die je vanaf de zijkant in beeld kunt roepen met de schouderknoppen van de Switch. Maar als je er eenmaal aan gewend bent, werkt het prima, vooral dus door de combi van touch en knoppen. Slepen, zoomen, en het selecteren van eenheden en menuonderdelen gaat allemaal prima via het aanraakscherm. Je kunt dus in de meeste gevallen met touch uit de voeten, waarbij je de knoppen enkel gebruikt voor het nauwkeuriger werk, zoals het verplaatsen van eenheden in drukbevolkte gebieden.

Bij beide vormen, docked en handheld, is goed merkbaar dat de Switch minder krachtig is dan een pc met de minimale systeemeisen. Als de game wat verder gevorderd is kan het op een pc al behoorlijk lang duren voor de zetten van je tegenstanders berekend zijn, en op de Switch duurt dat merkbaar langer. Zelfs enkel wat scrollen over de map kan, zeker later in de game, tot stotteren van het beeld leiden. Omdat CivVI een game is die sowieso geduld vergt, komen de makers ermee weg.

Helaas heeft Aspyr niets kunnen doen aan de ergernissen die er ook zijn bij het spelen van CivVI. Zo laat de kunstmatige intelligentie van je computergestuurde opponenten nog steeds opvallend veel steken vallen. Concurrerende mogendheden reageren laat of onlogisch op jouw handelingen, en hetzelfde geldt voor de neutrale Barbarians en - in mindere mate - voor de City States. Toch zijn dit zaken die waarschijnlijk niet door Aspyr veranderd mogen worden, maar moeten worden aangepast door Firaxis, de ontwikkelaar van de oorspronkelijke pc-versie. Het euvel is op te lossen door tegen menselijke tegenstanders te spelen, maar helaas stippen we daarmee de enige echte tekortkoming van de game aan. De online multiplayeroptie is namelijk uit de game gesloopt. Je kunt nu enkel nog lokaal tegen elkaar spelen, en dat is natuurlijk jammer.

Conclusie

Het is een klein minpunt aan de Switch-versie van de game. Een ander minpuntje is dat uitbreiding Rise & Fall niet in de draagbare versie is opgenomen, al krijg je er wel wat kleinere uitbreidingen bij, zoals Polen, AustraliŽ, PerziŽ en MacedoniŽ als extra beschavingen. Niet dat Civilization VI daarmee opeens perfect is, want de nadelen die aan de pc-versie kleven, gelden ook hier. Maar de vertaling naar de Switch is prima uitgevoerd. De game ziet er wat minder gedetailleerd uit, maar Aspyr heeft een goede balans gevonden tussen uiterlijk vertoon en speelbaarheid, en het heeft vooral de bediening op een mooie en handige manier vertaald naar de Switch. Dat maakt dat de game vooral in handheld-vorm prima is te besturen. Handheld komt de game zelfs beter tot zijn recht dan docked. Met CivVI bewijst Aspyr dat een uitgebreide strategische game prima speelbaar is op een mobiel platform als de Switch, een constatering waar veel Switch-eigenaren vrolijk van zullen worden.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3