×

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Games Round-up

Vijf games om de zomer door te komen

Go Vacation

Het is buiten zo warm dat je vast zo nu en dan naar binnen vlucht. En dan lonkt toch die console of die gaming-pc weer. Er verschijnen momenteel misschien even geen blockbusters, maar er komen wel degelijk nieuwe games op de markt. We zetten een aantal recent verschenen games op een rij, met zo hier en daar een lekker 's zomers thema.

Go Vacation

Er verschijnen veel games voor de Nintendo Switch, maar weinig van die games zijn echt nieuw. Zo ook Go Vacation, een game van Bandai Namco die in 2011 verscheen voor de Wii. Ja, je leest het goed. De Wii en niet de Wii U, want die was er in 2011 nog niet. Dus na The Elder Scrolls V: Skyrim is er nu nog een game uit 2011 beschikbaar voor de Switch, al ziet Skyrim er iets beter uit dan Go Vacation. Want dat is wat als†eerste opvalt als je Go Vacation opstart: de afkomst spat van het beeld. Het uiterlijk straalt in alles 'Wii' uit en de game haalt op grafisch vlak niet bepaald het onderste uit de kan op de Switch.

Titel Go Vacation Score
Platform Nintendo Switch (eerder verschenen voor Wii)
Prijs § 45,-

De game staat te boek als een hd-port, maar daar is weinig van te zien. Het uiterlijk zal best zijn opgepoetst, maar Go Vacation heeft nog exact het hoekige uiterlijk dat je uit†de Wii-games van vroeger gewend bent. Het kenmerkt zich door de grove contouren voor het landschap, de gebouwen en de typische Wii-figuurtjes die daar in rondlopen. Het goede nieuws is†dat er behoorlijk veel volk rondloopt in Go Vacation. Het uiterlijk is misschien niet helemaal wat je van een Switch-game verwacht, maar er is wel van alles te doen in Go Vacation.

Als Go Vacation iets bewijst, dan is het dat uiterlijk in een game niet alles is. Want de game is dus niet bepaald mooi, maar hij zit wel boordevol gameplay. De game wordt doorgaans als een verzameling minigames bestempeld, maar is eigenlijk meer dan dat. Van die minigames zijn er 50, wat wel†duidelijk maakt dat er veel te doen valt. Maar buiten de minigames om is er ook nog genoeg te ondernemen.

Kawawii Island

Go Vacation speelt zich af op het imaginaire Kawawii Island. Dat is een wonderlijk oord, want hoewel het niet echt groot is, zijn er toch zeer wisselende klimaten. Op het eiland staan†bovendien vier resorts die je kunt bezoeken, het Marine Resort, Snow Resort, Mountain Resort en City Resort. Daarbij is†het Marine Resort bijna tropisch, terwijl in het Snow Resort een pak sneeuw ligt. Je kunt de game op een aantal manieren spelen. De meest gebruikelijke is dat je Resort na Resort bezoekt, en dus eerst de activiteiten in het eerste Resort uitspeelt voordat je naar het†volgende gaat.

Als je dat doet, word†je keurig bij de hand genomen. Een gids legt uit wat de eerste activiteit is die je kunt doen en loodst je daarna steeds naar een volgende. Zo leer je langzamerhand alle minigames uit Go Vacation kennen, waarbij je steeds keurig netjes uitleg krijgt over de besturing. Die is in eerste instantie steeds zeer eenvoudig. Je hebt doorgaans niet meer dan twee knoppen nodig, of het nu om†jetskiŽn, skydiven, paardrijden, brandingsurfen, tennissen, volleybal of schieten met waterpistolen gaat. Dat is ook meteen het grootste bezwaar tegen Go Vacation: de lijst met minigames is indrukwekkend, terwijl†de bediening over het algemeen wel heel erg simpel is, zodat het zelden spannend wordt. Er is gelukkig bij al die activiteiten een tweede laag. Er is jetskiŽn, skydiven, paardrijden en brandingsurfen voor gevorderden, met een uitgebreidere bediening. Je kunt dan meer en hebt daarvoor ook meer knoppen nodig. Toch wordt het ook bij al die varianten voor gevorderden nog steeds niet echt spannend. De games blijven in alle gevallen erg gemakkelijk. Daar lijkt het de makers ook niet om te doen geweest. De game lijkt vooral bedoeld om†veel uren vermaak te bieden, zonder al te veel diepgang.

Gelukkig is er meer dan alleen de minigames. Elk van de vier Resorts is ook een open spelwereld waar je vrij in rond kunt bewegen. Dat kan soms lopend, maar in alle gevallen met de vervoersmiddelen die gepast zijn in de omgeving. Dat wil zeggen dat er in het Marine Resort altijd wel een jetski of quad bij de hand is, en je in het Snow Resort overal naartoe kunt skiŽn of een skilift of helikopter kunt pakken om op de hogere pistes te komen. Het leukste is daarbij het City resort, waarin je per skateboard of met rolschaatsen door de stad kunt crossen. De stad daar op ingericht, want overal zijn ramps en rails waar je trucs op kunt doen. Het is niet alleen leuk, op die plekken kun je de gids buiten spel zetten en zelf de personen opzoeken die je favoriete minigame aanbieden. Interessanter nog is dat er†onderweg meer is te doen dan dat. Er zijn wat voorwerpen die je kunt verzamelen, waaronder schatten die je kunt ontdekken. Bovendien kun je in elk Resort kleding verzamelen, eten, en vooral ook vrienden maken. Er zijn redelijk veel andere bezoekers, en met veel daarvan kun je een praatje maken. Het voegt niet heel veel toe aan de gameplay, maar maakt het crossen door het Resort er toch leuker op. Zeker omdat het landschap zo is gemaakt dat je er met het daarbij behorende vervoermiddel goed uit de voeten kunt.

Verder is Go Vacation op verschillende manieren te spelen. Je kunt gewoon solo aan de slag, maar ook coŲp. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt met twee spelers in splitscreen spelen, waarbij ze†ieder een halve Joy-Con of een hele controller hebben. Je kunt zelfs met vier spelers op ťťn Switch spelen, waarbij ieder een halve Joy-Con heeft. Je kunt met vier spelers in splitscreen spelen, maar je kunt ook vier Switches aan elkaar koppelen. Op dat vlak zijn er opties genoeg.

Conclusie

Go Vacation is niet de meest uitdagende game. Het is een verzameling minigames die alle 50 eigenlijk behoorlijk simpel zijn. Toch heeft Bandai Namco er wel zijn best op gedaan. Van alle games leer je eerst een gemakkelijke variant en daarna een iets lastiger versie. Ondanks dat wordt het nooit echt uitdagend. Dat is vast ook niet de bedoeling. De game lijkt vooral bedoeld als gemakkelijk vermaak. Go Vacation is ook niet bepaald mooi. De game verscheen eerder op de Wii en dat is nog duidelijk zien, ondanks dat het†volgens de uitgever om een hd-port gaat. Dat zien we er helaas niet aan af. Go Vacation is dus niet mooi en ook niet uitdagend, maar de game biedt wel een lekker grote spelwereld waarin erg veel te doen is. Daarbij gaat het niet alleen om die 50 minigames, want ook daar tussendoor is er genoeg te beleven in de spelwereld. Daarmee is het spel ideaal voor kinderen op een achterbank of in een vliegtuig, maar niet voor de volwassen gamer die van een uitdaging houdt.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3