Door

Round-up najaarsgames 2017

Een korte inhaalactie

Xenoblade Chronicles 2

Alle grote uitgevers willen hun belangrijkste games in de aanloop naar Black Friday in de winkel hebben, wat wil zeggen dat verreweg de meeste games in oktober en november op de markt verschijnen. Het zijn er zoveel dat we die niet allemaal voor Black Friday konden bespreken, terwijl een deel van die games toch zeer de moeite waard is. Daarom maken we een korte inhaalactie en nemen we hier alsnog een aantal games onder de loep.

Xenoblade Chronicles 2

Met Xenoblade Chronicles 2 heeft het Japanse Monolith Soft een waardig vervolg gemaakt op het eerste deel uit de serie, dat in 2010 verscheen voor de Wii. Net als in het eerste deel krijg je waar voor je geld, want je bent gemakkelijk 80 uur bezig als je de campagne uit wilt spelen. Dan heb je alle uithoeken van de enorme spelwereld gezien en ben je uitgegroeid tot een volleerd Driver.

Titel Xenoblade Chronicles 2 Score
Platform Nintendo Switch
Prijs € 51,99

Het verhaal in dit vervolg staat volledig los van de voorganger. In Xenoblade Chronicles 2 ben je Rex, een jonge Salvager die probeert waardevolle spullen van de bodem van de zee te vissen. Het lot stuurt je echter in een andere richting. Salvager zijn is stoer, maar al direct aan het begin krijgt Rex de kans om Driver te worden, en dat is nog veel stoerder. Drivers zijn de krijgers van Alrest, de wereld waarin de game zich afspeelt. Xenoblade is typisch Japans, dus vriendschap en samenwerken staan centraal. Dat vertaalt zich hier in de band die je op kunt bouwen met verschillende Blades. Een Blade is een soort afspiegeling van jezelf, maar dan in een heel andere gedaante. Blades zijn er in allerlei soorten en maten; van tijgers en lopende vogels tot robots en krijgers in een harnas. Als hoofdrolspeler heeft Rex een speciale Blade, een Japanse manga-chick die Pyra heet. Ze is vernoemd naar haar mogelijkheid om uit het niets een vlam tevoorschijn te toveren. Je bestuurt Rex - en af en toe ook iemand anders - maar krijgt de opties van Pyra er gratis bij.

Daarmee heb je nog niet alle vriendschap in de game gehad, want gedurende de game ontmoet Rex de nodige figuren die zich om verschillende redenen bij hem aansluiten. Zo heb je al snel een groep van twee en soms zelfs drie vrienden bij je, bij wie allemaal een Blade achter ze aan hobbelt. Met dat gezelschap raak je in gevechten verzeild met groepjes die in omvang variëren van een tot vier tegenstanders. Ook aan een enkele tegenstander van hetzelfde level heb je soms echter je handen vol.

Xenoblade Chronicles 2.

Plotwendingen genoeg

Van een rpg die ruim 80 uur beslaat en enkel een campagne bevat, mag je een verhaal verwachten. Ontwikkelingen zijn er genoeg in XC2. Het duurt aardig lang voordat het geheel een beetje op gang komt, maar tegen het einde zijn er genoeg verrassingen en plotwendingen. De dialogen zijn niet altijd even sterk, en dat geldt ook voor de voice acting. De game heeft wat last van de typisch Japanse gewoonte om dialogen te lang door te laten lopen, ook als het punt allang is gemaakt. Zelfs de meest onbeduidende personen kunnen je flink aan de praat houden. De voice acting bestaat uit een wat vreemde mix van Schotse en Amerikaanse accenten. Het doet allemaal wat kinderlijk aan, wat misschien niet vreemd is met een tiener in de hoofdrol. De enige echte dissonanten in het geheel zijn de Nopon, vreemde kogelronde wezentjes die met een wel heel infantiel accent spreken. Ook de hoofdpersonen van de game zijn niet al te sterk. Zo missen Rex en Pyra naar westerse maatstaven wat diepgang. Gelukkig steekt een personage zoals de wat nukkige Nia wat spannender in elkaar.

De gevechten die je met je team voert zijn real-time. Je bestuurt dus Rex, maar kunt tegelijk ook gebruikmaken van de eigenschappen van de andere teamleden, en van de Blades in het gezelschap. Dat is net zo complex als het klinkt, al is het nog redelijk overzichtelijk doordat Rex en alle anderen beschikken over auto-attack. Als je de aanval eenmaal ingezet hebt, doen Rex en zijn medestanders hun werk vanzelf. Uiteraard vallen ze alleen met hun meest basale opties aan, maar het maakt toch dat je niet constant op knoppen hoeft te drukken. Sterker nog, eigenlijk verloopt het knokken in XC2 redelijk rustig. Je hoeft opvallend weinig te doen. Opletten en vooral goed timen is daarbij overigens wel van levensbelang.

Rex beschikt zelf over drie aanvallende skills die hier Arts zijn gedoopt. Door zijn auto-attacks vult de meter van de drie skills zich, en als de meter vol is kan hij de betreffende skill inzetten. Met het gebruik van je Arts vul je weer een andere meter voor je speciale aanvallen, en die speciale aanvallen kun je linken aan die van een ander teamlid om een Blade Combo te maken. Dan is er nog een teammeter die zich langzaam vult, en die heeft een tweeledig doel. Je kunt er gevallen teamleden mee laten herrijzen, maar als de meter helemaal is gevuld kun je er ook een Team Attack mee uitvoeren. Daarbij voeren je teamleden een voor een een zeer krachtige aanval uit terwijl de tijd even stilstaat. Die Team Attacks zorgen vaak voor het verschil. Je moet dus maar hopen dat je tijdens een gevecht niet te vaak een teamlid te hulp hoeft te schieten, want daarmee loopt de meter leeg die je gevuld wilt hebben voor een volgende Team Attack.

Het spel der elementen

Dit is precies waarom de samenstelling van je team van groot belang is. Er zijn verschillende Blades waar je uit kunt kiezen, en het worden er gedurende de campagne steeds meer. Ze zijn er in de smaken HLR, TNK en ATK, oftewel healer, tank en attack. Een healer in je team is van levensbelang. Verder is het een beetje zoeken naar je favoriete samenstelling. De elementen spelen daarin ook nog een rol, want net als Pyra is elke Blade, maar ook elke tegenstander, gekoppeld aan een element. Wapens en eigenschappen van zowel Rex, je teamgenoten en alle Blades kun je bovendien opwaarderen met eigenschappen naar jouw keuze. Je kans op succes in een gevecht wordt dus voor een groot gedeelte vooraf bepaald. Welke Blades neem je mee, hoe waardeer je hun eigenschappen en wapens op? Gevechten zelf zijn vervolgens relatief passief. Het is wachten tot de meters vollopen na de eerste auto-attacks, en vervolgens goed opletten wanneer je de eigenschappen van je teamgenoten kunt benutten. Die opties worden steeds netjes in beeld weergegeven, al is de info over alle hoeken van je scherm verspreid. Dat is nog het lastigste van het knokken: de queues die je krijgt, duiken overal in je scherm op.

Het leukste van het vechten is dat je je tegenstanders kunt ontregelen. Dat doe je door in te spelen op de elementen - water inzetten tegen vuur - maar vooral ook door ze kwetsbaar te maken. De leukste eigenschap is dat je met Rex een tegenstander omver kunt kegelen, in de lucht kunt gooien en daarna op de grond kunt laten kwakken. Het geheel duurt vrij lang, en al die tijd is het slachtoffer kwetsbaar voor aanvallen van je teamgenoten. Het is een van de vele eigenschappen waarvoor je op tijd moet handelen. Voor veel van dergelijke opties geldt dat er een korte timer loopt waarbinnen je de skill in moet zetten. Het geldt ook voor de special van je Blade. Het gaat om een soort quicktime events tijdens een gevecht, al zijn ze juist daardoor minder saai. Vechten in XC2 is dus vooral een kwestie van allerlei timers in de gaten houden.

Zeker in het begin valt het niet mee om het geheel te bevatten, hoewel niet alle opties tegelijk worden geïntroduceerd. Het is ook precies waar de game het enigszins laat afweten. Er is uitleg over elk individueel systeem. Die uitleg is echter beknopt, en bovendien niet terug te lezen. De moeilijkheid van de game loopt netjes op, maar dat kan betekenen dat je de diepgang van het systeem laat in de game pas echt ten volle zult moeten gaan benutten, en dan is dus nergens meer terug te vinden hoe systemen werken. Het is daarom verstandig om screenshots te maken van de uitleg.

Ongepolijst

Xenoblade Chronicles 2 is daarin wat ongepolijst, en dat geldt op meer vlakken. Zo zou een goede kaart erg handig zijn. Alrest is een enorme spelwereld, verdeeld in flinke stukken. De quests die Rex krijgt, sturen hem naar alle uithoeken. Er zijn ook redelijk wat sidequests, zodat je zaken niet in een vaste volgorde hoeft af te werken. Dat maakt dat je flink door de spelwereld kunt zwerven, waarbij je gemakkelijk de weg kwijtraakt. Er is een kaart, maar die is waardeloos doordat je niet kunt zoomen en er geen locaties op staan aangegeven. Het beste werkt nog om in de locaties te zoeken waar je middels fast travel naar kunt teleporteren. Die optie is overigens erg handig, al heb je het teleporteren lang niet altijd nodig, want zowel rennend als zwemmend verplaats je jezelf lekker snel.

De spelwereld is overigens niet alleen groot, maar ook erg mooi. Hij is fantasierijk, kleurrijk en vol leven. Het duurt even voor je het open deel van de spelwereld bereikt, maar dan is het ook direct mooi en spannend tegelijk. Als eenvoudig Drivertje van level 7 kun je tegen tegenstanders aanlopen die level 18 zijn, maar ook tegen monsters van level 81. Aan die eerste categorie kun je nog ontkomen door hard weg te rennen. De tweede categorie - die bestaat uit enorme gorilla's - is daar veel te sterk voor. Het geeft de game een prettige spanning; je kunt zelf de gevaren opzoeken als je daar zin in hebt.

Conclusie

Het is overigens goed om te merken dat het levellen goed werkt. Een tegenstander van gelijk niveau kan lastig zijn doordat je misschien net niet de goede upgrades voor je wapens hebt en daardoor net niet genoeg bestand bent tegen de elementen die de betreffende tegenstander benut. Met een leveltje hoger voor Rex of zijn vrienden, of net die ene upgrade voor een wapen, lukt het wellicht wel. Dat is precies de aantrekkingskracht van Xenoblade Chronicles 2. Het succes in gevechten wordt grotendeels vooraf bepaald, en het helpt daarbij zeer om aan de uitrusting en eigenschappen van je teamgenoten te sleutelen. Lukt die ene quest niet? Doe wat sidequests, verken de wereld, verzamel wat spullen, verkoop ze, koop wat nieuwe spullen, en probeer het opnieuw. Xenoblade Chronicles 2 is daarmee vooral een tactisch steekspel waar je wat geduld voor moet hebben. Wie door de te lange dialogen heen kan kijken, goed oplet bij de uitleg van de verschillende skills die je tot je beschikking hebt, en kan leven met een gebrekkige kaart, heeft aan Xenoblade Chronicles 2 een mooie en vooral lekker uitgebreide rpg.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*