Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Gamescom 2018 Round-up

De laatste zes games in vogelvlucht

Dying Light Bad Blood

De Gamescom is nog maar net afgelopen of de volgende beurs, de IFA in Berlijn, staat alweer voor de deur. Dat betekent dat we onze verslaglegging vanuit Keulen moeten afronden om plaats te maken voor het laatste nieuws over consumentenelektronica. We sluiten traditiegetrouw af met een overzicht van wat kleinere games die minder prominent op de beurs aanwezig waren, maar de aandacht zeker waard zijn.

Titel Dying Light Bad Blood Platform Windows, Linux, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar Techland Verwacht onbekend

Bij het Poolse Techland moet men met verbazing en wellicht jaloezie naar het succes van Fortnite hebben gekeken, en vervolgens 'dat kunnen wij ook' hebben gezegd. Vervolgens is de studio snel aan het werk gegaan. Dat resulteert nu in Dying Light Bad Blood, een battle royale-game in het zombie-universum van Dying Light. De Polen hopen hiermee alsnog een graantje mee te pikken van het succes van dit inmiddels mateloos populaire genre.

Gelukkig heeft Techland bedacht dat het geen schaamteloze kopie moet maken van Fortnite of PUBG. Het heeft er dus een eigen draai aan gegeven, met twee grote verschillen. Techland heeft de zombies uit het oorspronkelijke Dying Light behouden. Dat wil zeggen dat de game een combi is van player versus player en player versus environment. Het idee daarachter is dat je bloed nodig hebt. Bad blood, oftewel het bloed van de zombies in de game. Die zombies kom je tegen tijdens de matches, verzameld in kleine en stationaire groepjes. Elk groepje bewaakt een vreemde roze hoop vlees waar je met een spuit bloed uit op kunt zuigen. Dat kost wat tijd, zodat je eerst de zombies uit zult moeten schakelen voor je de spuit in het vlees kunt zetten.

Dat is uiteraard niet zonder risico, al kun je het gevaar enigszins inschatten. Groepjes zombies kennen namelijk verschillende samenstellingen. De groepjes die louter uit zombies bestaan zijn vrij gemakkelijk uit te schakelen, maar er zijn ook clubjes waarin een Goon of Goliath centraal staat. Die reuzen zijn heel wat lastiger neer te halen, zoals bleek tijdens de twee matches die we op de Gamescom konden spelen. Die reuzen leveren echter wel meer bloed op. Overigens zijn er niet alleen groepjes zombies, er zijn ook niet-ge´nfecteerden, en die zijn wat sneller dan hun ondode metgezellen. Als je deze snellere types uitschakelt, levert dat niet zozeer bloed op, maar wel ander spul. Dergelijke groepjes bewaken namelijk kisten met waardevolle spullen.

Bloed is goed

Het bloed dat je verzamelt is van groot belang tijdens de matches. Het heeft een dubbele functie. Elke speler begint de match op level 1, maar kan in level stijgen door bloed te verzamelen. Elk level dat je stijgt, maakt dat je maximale gezondheid toeneemt, net als de schade die je aanricht met je aanvallen. Bovendien herstelt je gezondheid zich volledig. Daarnaast heb je een bepaalde hoeveelheid bloed nodig om het einde van een match te halen. Pas als je voldoende bloed hebt verzameld, krijg je toegang tot de helikopter-landplaats in het midden van de map. Daar speelt de finale zich af. Spelers die voldoende bloed hebben verzameld, vechten daar de laatste gevechten uit, waarna alleen de winnaar er in de heli vandoor kan gaan. Wat PUBG en Fortnite bereiken via steeds kleiner wordende cirkels, wordt hier dus met de heli bewerkstelligd: dat de laatste spelers elkaar op een klein stuk van het level treffen. Tijdens die laatste gevechten is het level dat je hebt bereikt van groot belang, net als de wapens die je onderweg hebt verzameld.

Daarbij gaat het vooral om melee-wapens, net als in de reguliere Dying Light. Er is van alles, van een moersleutel en cricketbat tot een voorhamer, sikkel, dolk en bijl. Er zijn ook wel wat wapens waarmee je op afstand kunt blijven, maar veel zijn het er niet. Er is een boog en er zijn enkele vuurwapens, naast handgranaten, mijnen en molotovcocktails. Veel gevechten worden echter beslist met handwapens, vooral omdat Bad Blood de beweging van Dying Light heeft behouden. In Dying Light speelt parkoer een belangrijke rol, het rennen en klimmen over daken en andere hindernissen.

Dat element zit ook in Bad Blood. Je kunt op vergelijkbare wijze snelheid opbouwen en vooral alternatieve routes vinden. Die snelheid speelt uiteraard ook een rol tijdens gevechten. Waar het vechten vooral in PUBG doorgaans een vrij stationaire aangelegenheid is, is er in Bad Blood juist veel beweging. Veel springen dus, maar ook veel aanvallen, terugtrekken, omtrekkende bewegingen maken en proberen de ander te verrassen.

De tweede grote verandering die Techland heeft doorgevoerd betreft het aantal spelers. Je treft hier geen 99 tegenstanders, maar slechts 11, in een map die behoorlijk groot is. Toch ervaar je in Bad Blood waarschijnlijk meer actie dan in de twee grote concurrenten. Dat komt door de dichte bebouwing van de krottenwijk waarin we onze matches uitvochten, en uiteraard door de zombies die je onderweg tegenkomt. De twaalf spelers hebben geen invloed op waar ze starten. Techland verdeelt ze over twaalf vaste startpunten. Dat maakt dat je vrij rustig naar wat eerste wapens kunt zoeken. Daarna zul je zeer waarschijnlijk eerst wat zombies tegenkomen, en daarna pas andere spelers. Zo zorgt Techland ervoor dat je enigszins beslagen ten ijs komt als je de eerste echte tegenstander tegen het lijf loopt.

Voorlopige conclusie

De matches in Bad Blood zijn kort en intensief. Ze zijn spannend vanaf het begin, doordat je al zo snel zombies tegen het lijf loopt, in confrontaties die niet altijd even gemakkelijk zijn. Het maakt dat Bad Blood een interessante aanvulling is op het snel groeiende assortiment aan battle royale-games. Of Bad Blood daarmee een succes gaat worden, is uiteraard de vraag. De game is apart genoeg, maar moet natuurlijk wel opboksen tegen twee tegenstanders die al een enorme voorsprong hebben.

Bad Blood is inmiddels in early access, maar alleen toegankelijk voor genodigden. Techland is ook nog niet klaar voor een echt grote test. De versie die wij speelden, vertoonde nog flink wat grafische glitches en bovendien wil Techland nog wat veranderingen doorvoeren. Het wilde de game in eerste instantie toegankelijk maken na aanschaf van een Starter Kit, maar gaat hem nu ombouwen naar free to play. Wanneer de game verschijnt, is nog niet bekend.

Preview Dying Light: Bad Blood

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3