Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

Apple iPhone X Review

Tussen vernieuwing en verfijning

Camera's: een andere oriëntatie

Het opvallendste dat je kunt zien aan de dubbele camera, is dat hij gedraaid is. Bij de iPhone 7 Plus en 8 Plus zitten de camera's op de achterkant naast elkaar, bij de X is dat onder elkaar. De reden daarvoor is simpel; er was geen ruimte om ze naast elkaar te zetten, want daar zit de uitsparing in het scherm met de hardware voor Face ID. Het is een keuze die geen enkel nadelig gevolg heeft.

De dubbele camera is veel bruikbaarder dan die op de Plus-iPhones. Apple heeft er namelijk voor gekozen om de tweede sensor optische beeldstabilisatie te geven en de lens is met f/2.4 ook een stuk lichtsterker. Het verschil is duidelijk; de secundaire sensor is in veel meer gevallen bruikbaar. Alleen als het echt donker is, schakelt de software de secundaire sensor uit.

Toestel iPhone X iPhone 8 Plus iPhone 8 Pixel 2 Galaxy Note 8
Sensors 1: Sony IMX
2: Sony IMX
1: Sony IMX
2: Sony IMX
Sony IMX Sony IMX362 1. S5K2L2
2. Onbekend
Resolutie 4032x3024
4:3
12Mp
4032x3024
4:3
12Mp
4032x3024
4:3
12Mp
4032x3024
4:3
12Mp
4032x3024
4:3
12Mp
Pixels 1. 1,0μm
2. 1,0μm
1. 1,0μm
2. 1,0μm
1,0μm 1,4μm 1. 1,25μm
1. 1,0μm
Sensorgrootte 1. Ong 1/3"
2. Ong 1/3,6"
1. Ong 1/3"
2. Ong 1/3,6"
Ong 1/3" 1/2,6" 1. 1/2,55"
2. 1/3,4"
Stabilisatie 1. Optisch
2. Optisch
1. Optisch
2. Elektronisch
Optisch Optisch 1. Optisch
2. Optisch
Diafragma 1. f/1.8
2. f/2.4
1. f/1.8
2. f/2.8
f/1.8 f/1.8 f/1.7
f/2.4
Brandpunt (35mm) 1. 28mm
2. 56mm
1. 29mm
2. 57mm
29mm 27mm 1. 26mm
2. 52mm

Sterker nog, in veel gevallen is het een goed idee om de secundaire sensor te gebruiken. Hij haalt immers objecten dichterbij en dat is bij veel foto's precies wat je wilt. Bovendien is de kwaliteit niet langer merkbaar minder, zoals op de iPhone 8 Plus. In de praktijk levert soms de primaire en soms de secundaire sensor het betere plaatje.

Het duurt iets langer dan je zou willen voordat de camera klaar is voor gebruik. Vanaf het moment dat je het camera-icoon indrukt, duurt het een tot anderhalve seconde. Het duurt ook iets langer dan bij de iPhone 8 Plus, misschien omdat de telefoon bij het tonen van het lockscreen bezig is met Face ID. Op high-end Android-telefoons als de Pixel 2 en Galaxy S8 duurt het minder dan een seconde.

De iPhone X is een fijne camera om op zak te hebben. In veel gevallen komt er op zijn minst een acceptabel plaatje uit en vaak zijn het ronduit goede foto's. Apples algoritmes houden ruis uitstekend onder de duim en leveren afbeeldingen af die er mooi uitzien.

Er zijn weinig seizoenen met zulke mooie kleuren in de natuur als de herfst. Voor deze rechtstreekse vergelijking moest de X het opnemen tegen de 8 Plus en twee van de toppers uit de Android-wereld: de Google Pixel 2 en de Samsung Galaxy S8.

De Pixel 2 en Galaxy S8 zijn beter in het vastleggen van details en de sfeer in veel shots, al gaat vooral de S8 weleens over de schreef en lijkt het alsof Samsung er een Instagram-filter overheen legt. Dat wil niet zeggen dat de kleuren van de iPhone-foto's 'natuurlijk' zijn; het is een gedesatureerde versie van de natuur bij sommige pogingen en dat is jammer.

In low-light doet de iPhone X goed mee met de concurrentie van de Pixel 2 en Galaxy S8. Het enige serieuze probleem dat we tegenkwamen, is dat het af en toe niet goed gaat met scherpstellen. Dat gebeurt vooral bij de lens met grotere beeldhoek; de zoomlens lijkt er minder last van te hebben. Daardoor zijn sommige foto's simpelweg mislukt. Dat gebeurt echter maar eens in de zoveel keer. Als het goed gaat, dan kan hij in low-light mooie, sfeervolle beelden vastleggen. Door de optische stabilisatie op beide camera's lukt dat ook met beide sensoren. De Pixel 2 is met zijn hdr+-functie kampioen in het vastleggen van details. Delen van bijvoorbeeld de toren op het kerkgebouw in de galerij hierboven zijn duidelijker te zien bij de Pixel 2. Daar staat tegenover dat de iPhone X en Galaxy S8 beter omgaan met het vastleggen van de nachtlucht.

De iPhone X heeft niet alleen een portretmodus die werkt op de camera aan de achterkant, maar ook eentje die werkt op de voorkant, dankzij het TrueDepth-camerasysteem. Nu is dat niet per se nodig; Google doet het met de Pixel 2 ook op de voorkant zonder dieptemeting en alleen met software. Die aan de achterkant is bekend; dankzij de betere secundaire sensor kunnen foto's beter uitvallen, maar het algoritme is verder ongewijzigd. Dat betekent dat er soms mooie resultaten uitkomen, maar soms lukt dat ook niet en maakt hij dingen vaag die je beter niet vaag kunt maken. Alle functies voor de portretmodus aan de achterkant, met de diverse soorten belichting, zoals 'studiolicht', werken ook aan de voorkant. De camera aan de voorkant is weinig indrukwekkend, maar desondanks kunnen er leuke portretten uitkomen.

Belangrijke verbeteringen zijn er ook op het gebied van video. Net als de iPhone 8 en 8 Plus kan de X 4k-video opnemen op 60fps en slow motion gaat met 240fps op full-hd-resolutie. Dat is een hele verbetering ten opzichte van de 720p-resolutie van voorgaande iPhones. Geen verbetering is de opname van audio. Die is in mono en dat is voor zo'n dure telefoon onacceptabel, zeker omdat vrijwel alle concurrerende smartphones wel in stereo kunnen opnemen. Net zoals zoveel smartphones staat de iPhone X standaard op video-opname op full-hd met 30fps.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite