Apple iPhone X 256GB Grijs

Apple iPhone X 256GB Grijs Review

AiR60 16 november 2017, 1.660 views Product gekocht

Apple iPhone X 256GB Grijs

Gekocht als opvolger van m'n iPhone 6S, ik gebruik de X zakelijk. Heb daarnaast een Samsung S8 voor Prive gebruik. De prijs van de X is enorm, maar voor mij was het zeker weten de moeite waard ondanks eigenlijk de te hoge aanschaf..

Pluspunten

• FaceID!
  • Fraaie vormgeving
  • Snel

Minpunten

• Veels te duur
  • Kwetsbaar
  • Geen touch-ID

Hierbij mijn ervaringen en vergelijk tussen de iPhone 6s, iPhone X (opvolger) en mijn tegenhanger de Samsung S8 die ik Prive gebruik.

Hoewel ik na aanschaf van m'n S8, deze steeds meer en meer ging gebruiken (en ook steeds meer begon/begin te waarderen), begon ik wel steeds meer uit te kijken naar de X. Ik was in het begin erg sceptisch over FaceID en baalde dat er geen TouchID meer in zat. Als touchID in het scherm had gezeten had ik niet eens over de prijs nagedacht (dat is best wel bizar realiseer ik me achteraf), mijn verwachtingen waren dus ook hooggespannen van de nieuwe X. Maar helaas... geen TouchID en enkel FaceID. Zo sceptisch en twijfelachtig ik was, heb ik hem toch in de voorverkoop besteld. Wel de 256, want had intussen 80gb in gebruik op m'n S6 en wilde geen concessies in het kader van b.v. muziek verwijderen.

En toen kreeg ik de X binnen op 15-11, direct uitgepakt - en wetende van de kwetsbaarheid - vanuit het doosje direct in een hoesje en een screenprotector. Hoewel ik per definitie erg voorzichtig en zuinig op m'n spullen ben, zit een ongeluk in een klein hoekje!

Nadat ik mijn S6 naast de X legde ging hij gelijk de configuratie overnemen (echt, wat is dat goed uitgedacht!) Alles werkte in 1 keer gewoon goed. Geen gezeik.
Toen kwam FaceID.. het is toch anders als je dat met je eigen toestel ervaart dan een demo in een winkel. FaceID configureren ging vlot en vervolgens weet ik niet beter.
Ja, FaceID in de zin van "gezichtsherkenning" zoals op de S8, is niet nieuw, maar Apple heeft dit wel in de puntjes goed doordacht (m.u.v. tweelingen dan...) het werkt gewoon en het werkt goed! Sneller dan touchID? Om het even, soms wel, soms niet.
Als je een app als PayPal opent is het sneller omdat je toestel al is ontgrendeld, je sowieso al kijkt naar het scherm, en dan is inloggen sneller dan met touchID. Maar, waar hebben we het in de praktijk over... miliseconden? max een Seconde. Dat is in mijn optiek echt verwaarloosbaar. Leuk dat het allemaal sneller kan enzo, maar de snelheden waarmee telefoons tegenwoordig unlocken (als het in 1 keer goed gaat) is meer dan acceptabel.

Over acceptabel gesproken. Ja het gaat ook wel eens niet helemaal goed. Maar is dat erg? We zijn in deze maatschappij gewent dat soms iets niet gaat zoals we verwachten en accepteren het - mits het binnen de toleranties valt van wat we accepteren -, ik moet heel eerlijk zeggen dat het unlocken met gezichtsherkenning / irisscan op de S8 voor mij iets buiten de toleranties valt qua betrouwbaarheid / snelheid. FaceID wint het echt. Daarom gebruik ik op de S8 regelmatig de fingerprint scanner. Daar zit dus ook het grote verschil. Waarbij het bij de S8 allemaal "net niet" is, is het bij Apple gewoon "goed".
Voorbeeld: ontgrendelen van de s8 in het donker met gezichtsherkenning kun je vergeten. In het donker met irisscan, mwah...doe je een zonnebril op, of een gewone bril (ik heb contactlenzen en draag soms een gewone bril), bij de S8 werkt dat niet. De X doet dat wel.

De snelheid van de X is subliem. Echt rete snel. Was mijn 6S (te) traag? nee...
Verschil in snelheid tussen de X en de S8? Nee, dat valt eigenlijk wel mee (in de praktijk dan!)
Foto's? Ja, daar zit wel wat verschil, marginaal als je het mij vraagt en daar komt ook nog een stukje persoonlijk bij kijken. Sommigen vinden foto's van de s8 mooier, anderen dan weer die van de X.

Ik moet wel wennen (dat klinkt gek met een S8 ook op zak) aan het formaat van het scherm. Het is net alsof ik een S6 Plus in handen heb, maar in het jasje van een 6, dat is niet erg, maar wel even wennen.
Waar ik dacht aan te moeten wennen : het ontbreken van de home knop, was ik in 10 minuten aan gewend. Die gestures werken feilloos en ik vind er totaal geen hinder van.

Draadloos opladen moet ik nog proberen (ook bij de S8), de laatste heeft dat natuurlijk al langer in het assortiment en bij apple voor het eerst,
Dus ja, op sommige vlakken komt apple erg laat met implementaties, maar ze doen het dan wel verfijnt!

Staat de prijs in verhouding tot de nieuwe X? Dat hangt van de persoon af, ik vind 1329 een belachelijk prijs voor een unit waarmee je belt.
Ik vind de afweging moeilijk. Zou ik het weer doen? Na mijn huidige ervaring met de X : JA! Doet hij minder dan de S8? Nee.. eigenlijk niet. Dus het is meer voor de liefhebber of de apple fan.
Ik zou wel overwegen de 64GB X te nemen tov de S8, zeker vanwege het formaat, OLED scherm, en ja, toch een beetje Apple.
Zou ik als Android gebruiker moeten kiezen tussen de S8 of de X, dan zou ik denk ik toch voor de S8 gegaan zijn. En dit heeft alles met prijs/kwaliteit te maken. De S8 is namelijk een fantastisch toestel met een fantastisch scherm, veel geheugen en opslag. In dat geval zou ik niet snel overstappen.

Hierbij nog een foto van m'n S8:

Ik zal spoedig nog wat meer info plaatsen!

Heb jij ook een Apple iPhone X 256GB Grijs?

Meer advertenties

Leuke review. Ben zelf juist overgestapt van een iPhone naar een S8. De irisscan op de S8 werkt inderdaad te traag en fingerprint op de achterkant is erg onhandig. Denk dat ik dan ook liever FaceID zou hebben. Maar liefst gewoon TouchID.

Installatie van Apple producten is inderdaad subliem. Geldt ook voor AirPods, MacBooks, ...

Toch blijft het jammer om zo’n mooi toestel in een hoes met screenprotector te doen. Het ziet er niet uit en vooral een screenprotector doet afbreuk aan de kwaliteit. Overigens is dit bij de S8 net zo’n drama. Laten vallen en je bent het haasje. Iets minder duur dan de X. Dat dan weer wel.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport