Door Jurian Ubachs

Redacteur

Assassin's Creed: Unity Review

Glorieuze terugkeer in Europa

11-11-2014 • 18:00

153

Multipage-opmaak

Terug naar 'ouderwetse' setting

Samengevat

Met Assassin's Creed: Unity keert Ubisoft op een geslaagde manier terug bij de vertrouwde setting van een grote, Europese stad. Unity is in alles groter en beter dan Assassin's Creed ooit geweest is, al gaat dat momenteel nog wel samen met de nodige bugs en slordigheden. Dat mag echter de pret niet drukken. Met een nieuwe manier van een eigen assassin customizen, een coöp-modus, een onderhoudende singleplayer-campagne en een wagonlading aan optionele missies met links en rechts wat leuke verrassingen, biedt Assassin's Creed: Unity meer gameplay dan welke game in de serie dan ook. Tel daar de verbeteringen in de gameplay en de prachtige sfeer bij op, en je hebt een fijne najaars-topper te pakken, die zonder die bugs en slordigheden alleen maar nóg beter zou zijn geweest.

Getest

Assassin's Creed Unity

Prijs bij publicatie: € 55,-

Vanaf € 23,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Op de E3 van 2013 deden we een vreemde constatering. We merkten op dat niet Assassin's Creed IV: Black Flag maar Watch Dogs het meest leek op een traditionele Assassin's Creed-game. Hoewel Black Flag een prima game bleek te zijn, had het met zijn piratenschepen en zeeslagen weinig meer te maken met de basiselementen waarop de Assassin's Creed-franchise in zijn beginjaren was gebouwd. De tijd dat we over de daken van steden als Rome en Istanbul konden rennen leek voorbij, zeker omdat Black Flag prima resultaten boekte en algemeen verwacht werd dat Ubisoft zou voortborduren op dat succes.

Getest op: Xbox One (devkit), PlayStation 4
Verschijnt ook voor: pc

Dat gebeurt ook, met het door ons later nog te bespreken Assassin's Creed: Rogue. De Franse uitgever had eerder dit jaar echter een fijne verrassing voor fans van de oudere games, die graag weer een Assassin's Creed-game in een grote stad wilden zien. Met Assassin's Creed: Unity worden die fans namelijk op hun wenken bediend. De nieuwe speeltuin heet Parijs, en hij is groter en indrukwekkender dan welke stad dan ook in de geschiedenis van Assassin's Creed. Gezien de afkomst van de uitgever en de voertaal in veel van zijn kantoren is het natuurlijk niet heel vreemd dat Ubisoft voor zijn eerste échte 'next-gen' Assassin's Creed heeft gekozen voor de Franse hoofdstad.

Het is niet moeilijk om te zien dat dit project al enige jaren in ontwikkeling is. Parijs is inderdaad de grootste stad die we ooit in een Assassin's Creed-game hebben gezien. Daar komt bij dat de stad enorm goed gevuld is. De straten zijn continu vol met mensen en overal zijn collectibles en diverse missies te vinden om je uren, dagen, misschien wel weken bezig te houden. Ook wat dat aangaat is dit de meest uitgebreide Assassin's Creed-game ooit. In vergelijking met vorige games moet Unity het overigens wel doen zonder versus-multiplayer, maar daar komt een coöp-modus voor in de plaats. Die is netjes vervlochten met de singleplayer-campagne van het spel.

Die singleplayer draait dit keer om de Fransman Arno Dorian. Zonder het zelf te weten, raakt Arno op jonge leeftijd betrokken bij de strijd tussen de Templars en de Assassins. Via een toevallige ontmoeting met een assassin van de Brotherhood of Paris voegt Arno zich bij de orde die we in de loop der jaren al in zoveel vormen en zoveel games voorbij hebben zien komen. Voor Arno komt zijn toetreding tot de Brotherhood als geroepen: dit biedt een ideale mogelijkheid om af te rekenen met de gebeurtenissen uit zijn verleden.

Customization als basis

Net als sommige van de eerdere Assassins moet Arno aan het begin van zijn carrière als Assassin nog veel leren. Dat gebeurde voorheen meestal stap voor stap, waarbij het spel zelf af en toe nieuwe bewegingen toevoegde aan het arsenaal van de speler. Dat gebeurde volstrekt lineair, en de speler had geen invloed op welke bewegingen er op welk moment werden vrijgespeeld. Dat werkt in Unity helemaal anders. Sterker nog: het ontwikkelen van je personage speelt een centrale rol in Assassin's Creed: Unity, en vormt in veel opzichten de ruggengraat van het spel. Uiteindelijk heeft alles wat je doet er namelijk mee te maken.

Vaardigheden vrijspelen

Het begint allemaal met skills, en aan het begin van het spel heb je er niet veel. Met campagnemissies en enkele specifieke coöp-missies verdient Arno skill points, die uitgegeven kunnen worden aan vaardigheden in de categorieën Melee, Ranged, Stealth en Health. Iemand die houdt van hakken zal vroeg in het spel bijvoorbeeld zijn vaardigheid met zwaarden verbeteren en zijn levensbalk vergroten. Een andere speler kiest misschien voor betere Lockpick-skills, zodat hij tijdens missies meer mogelijkheden heeft door deuren te kunnen openen die anders gesloten zouden blijven. Ubisoft laat de speler vrij in zijn of haar keuze. De enige inmenging van de ontwikkelaars is dat er af en toe wat nieuwe vaardigheden bij komen die vanaf dat moment kunnen worden vrijgespeeld.

Assassin Creed Unity

Die vaardigheden zijn belangrijk, maar vertellen lang niet het hele verhaal. Arno heeft immers ook een volledige wapenuitrusting, en net als in voorgaande games kun je steeds betere wapens en armor kopen. Daar komt wel wat keuze bij kijken. Het duurt in Unity vrij lang voor je zoveel geld hebt dat je alles kunt maximaliseren. Bovendien staat het upgraden van de stats van je armor los van wat voor armor je vrij speelt door zijmissies uit te voeren. Speel je bijvoorbeeld de legendarische outfit van Ezio of Altaïr vrij, dan is dat louter een cosmetische upgrade. De kracht van je pak hangt samen met de upgrades die je bij de handelaars zelf hebt aangekocht. Dat maakt het verkrijgen van een goede uitrusting iets uitdagender, en het zorgt er ook voor dat het zinvoller is om de vele zijmissies daadwerkelijk te spelen: je kunt het geld dat je er mee verdient immers goed gebruiken.

Stijlvol te werk gaan

Heb je de gewenste spullen aangekocht, dan kun je nog een stap verder gaan. Alle items zijn namelijk eenmalig te upgraden. Zwaarden krijgen bijvoorbeeld meestal een bonus van '25 procent meer schade' als je ze upgrade. Upgrades betaal je trouwens niet met geld maar met 'Creed points', en die verdien je door een voorbeeldige Assassin te zijn. Een 'air assassination' van een willekeurige vijand levert bijvoorbeeld 150 Creed-punten op. Zo efficiënt en/of stijlvol mogelijk handelen is dus gewenst.

Assassin Creed Unity

Al deze elementen samen dragen bij aan Arno's niveau, dat wordt weergegeven in één tot vijf icoontjes, op dezelfde manier als de moeilijkheidsgraad van een missie wordt weergegeven. Het leuke is dat de moeilijkheidsgraad in Unity niet geschaald wordt op basis van je niveau. Je komt dus ook missies tegen waar je eigenlijk nog niet sterk genoeg voor bent, en op die momenten meldt het spel dat het raadzaam zou zijn om jezelf eerst te verbeteren voor je er aan begint. Arno's niveau staat overigens los van de rang die hij op dat moment heeft binnen het moordenaarsgilde, dat is slechts een titeltje op basis van hoeveel Creed points - in zekere zin dus ervaringspunten - je op dat moment in totaal hebt verdiend.

Ieder zijn eigen Arno

Hoewel je niet continu bezig bent met het verbeteren van je personage, ben je je tijdens het spelen toch steeds wel bewust van wat je volgende stap is, zeker wat de skill points aangaat. Zo duurt het bijvoorbeeld even voor je de dubbele assassinations vrijspeelt, terwijl je de laatste jaren gewend was dat gewoon te kunnen. Dit werd voor ons dan ook een vrij logisch doel. Het personaliseren van je personage, ook wat zijn uiterlijk betreft, krijgt nog eens extra meerwaarde als je inderdaad coöperatief gaat spelen en met maximaal vier Arno's over de Parijse daken snelt. Daarbij heeft elke Arno zijn eigen skills en uiterlijk.

Beter vechten en free-runnen

Die vaardigheden komen in de gameplay samen met een aantal andere dingen die Unity net even anders doet dan andere Assassin's Creed-games. Nog steeds blijft het spel draaien om een aantal basiselementen. Free-running blijft een centraal thema, en datzelfde geldt uiteraard voor het vechten. Een assassin werkt bij voorkeur vanuit de schaduw en brengt zijn doelwitten het liefst ongezien om het leven. Die luxe hebben Arno en de zijnen niet altijd, dus zal er af en toe een robbertje geknokt moeten worden. Dat is in Unity een stuk moeilijker dan je gewend was in Assassin's Creed.

Minder afwachtend

Dat heeft in de eerste plaats te maken met een wat minder afwachtende houding bij vijanden. Voorheen stonden ze in een kringetje om je heen en vielen ze een voor een aan. Dat gebeurt af en toe nog steeds wel, maar veel vaker zullen je van meerdere kanten aanvallen te verduren krijgen, en dan slaag je er meestal niet in ze allemaal te pareren. Al te grote gevechten vermijden en verder gebruikmaken van hulpmiddelen zoals rookbommen en andere handige gadgets is dan ook zeer aan te raden. Ben je eenmaal gewend aan het vechten, dan voelt het allemaal wel een stuk lekkerder en realistischer aan dan voorheen. Je krijgt veel meer het gevoel dat er 'gewicht' in een klap wordt gegooid.

Assassin Creed Unity

Het vechten is trouwens nog net zo bloederig als altijd, en misschien nog wel een stapje heftiger dan dat. Zeker bij gevechten die binnenskamers plaatsvinden is dat goed te zien: de witte muren zitten dan al snel helemaal onder de bloedspetters, en datzelfde geldt trouwens voor Arno en zijn kleding. Het zal wel aan de uitgebreide collectie 'finishers' liggen die Arno in zijn arsenaal heeft; de ene vijand wordt nog spectaculairder van het leven beroofd dan de ander.

Nieuw systeem rond free-running

Zoals gezegd draait Assassin's Creed niet alleen maar om vechten. De stad is je speeltuin, en dat is ook zo'n beetje het motto van elke free-runner ter wereld. De sport 'parkours' speelt al sinds het eerste spel een grote rol in de Assassin's Creed-serie. Een van onze voornaamste ergernissen met betrekking tot dat systeem was dat we te vaak onbedoeld allerlei sprongen maakten. Het spel begreep te vaak niet welke kant de speler op wilde. Dat is in Unity getackeld met een nieuw systeem. Door specifieke knoppen in te houden terwijl je door de spelwereld raast, maak je het spel duidelijk of je naar boven of naar beneden wil, of dat je op dezelfde hoogte wil blijven.

Nog steeds komt het voor dat het spel niet helemaal begrijpt wat je bedoelt, maar van verbetering is zeker sprake. Vooral de knop om naar beneden te gaan is erg handig, hij zorgt er voor dat je aanmerkelijk sneller beneden bent dan in vorige games. Tenminste, als we de dodemansprongen van tientallen meters hoogte even niet meerekenen. De kenmerkende 'Assassins leap of faith' zit er natuurlijk nog steeds in, alsmede de bijbehorende 'synchronization points' bovenop kerktorens en andere hoge punten in de stad.

Coöp: leuke extra, geen must

In de aanloop naar de release was coöp-gameplay een beetje de blikvanger, en dat werd niet door iedereen even goed ontvangen. Natuurlijk, het zag er zeer spectaculair uit, maar men maakte zich er zorgen over of Assassin's Creed wel voldoende Assassin's Creed zou blijven. Het 'hoort' immers vooral een singleplayer-avontuur te zijn. Laat ons bij deze de eventuele onzekerheid wegnemen: coöp speelt een bijrol. Alle coöperatief speelbare missies zijn optioneel, en bij sommige van die optionele missies heb je zelfs de keuze of je alleen aan de slag wilt gaan of samen met anderen. Het hoofdverhaal en het overgrote deel van de zijmissies speel je echter gewoon in je eentje.

Op de gigantische hoeveelheid content die er is voor de singleplayer-kant van Unity komen we zo nog terug. Hoe je het ook wendt of keert: coöp is 'de grote vernieuwing' in deze Assassin's Creed-game. Ook wij vinden Assassin's Creed een game die idealiter vooral alleen gespeeld wordt, maar we zien geen kwaad in de toevoeging van coöp. Sterker nog: tijdens het testen van de game hebben we een aantal missies met andere reviewers gespeeld, en dat waren stuk voor stuk vermakelijke ervaringen.

Stoer

In de eerste plaats geeft het al een stoer gevoel. Elke missie opent met een shot van de deelnemende spelers die naast elkaar staan op een dak in de buurt van waar de missie plaatsvindt. Je ziet dan jouw personage naast dat van de één tot drie andere spelers, elk dus met hun eigen uiterlijk en eigen wapenuitrusting.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Een Developer Diary van Ubisoft waarin de coöp-modus getoond wordt.

Wanneer de missie begint, komt het vooral aan op coördinatie. Zeker in de wat moeilijkere missies kom je regelmatig situaties tegen waarin je twee of zelfs meer vijanden tegelijkertijd moet uitschakelen, omdat je anders zeker gespot wordt en er een gevecht ontstaat. In het missietype 'Heist' neemt de waarde van beloning aan het einde af naar mate je langer in 'open conflict' zit. Het is dan dus zaak om zo veel mogelijk stealth te werk te gaan en vijanden in stilte uit de weg te ruimen. Wanneer de samenwerking niet optimaal is en elke Assassin maar een beetje zijn gang gaat, zul je vaker worden ontdekt en minder verdienen met de missie.

Samenwerken

Tijdens het testen functioneerde de voice-chat niet altijd optimaal, en dat is hier zeker een handicap. Er zijn dan nog wel wat in-game functies die je kunt gebruiken, zoals het taggen van een vijand die je gaat aanvallen. Je coöp-partners krijgen in hun beeld een visuele aanwijzing dat jij diegene als doelwit hebt gemarkeerd en kunnen dan anderen in zijn buurt tegelijk aanvallen. Het lukt op die manier wel, maar op de momenten dat we wel gewoon met onze coöp-partners konden praten, ging het allemaal een stuk soepeler.

Coöp is een leuke toevoeging aan Assassin's Creed, dat vooropgesteld. Met drie vrienden Parijs onveilig maken is leuk om te doen. Het moment dat een vijand je ziet en je onder schot neemt, maar juist op dat moment besprongen wordt door een van je vrienden gaat nooit vervelen, en datzelfde geldt voor elke keer dat jij een van je vrienden op een vergelijkbare manier weet te redden. De modus zit technisch ook aardig in elkaar. Zo probeert het spel spelers op natuurlijke wijze dicht bij elkaar te laten blijven, door de cooldown die zit op Eagle Vision korter te maken als je vrienden in de buurt zijn. Ook kun je in je skills een aantal vaardigheden vrijspelen die nuttig zijn voor coöp. Denk daarbij aan het healen van teamgenoten en het delen van Eagle Vision, zodat je teamgenoten zien wat jij ziet.

Mooi en sfeervol Parijs

Hoewel het een leuke toevoeging is, is coöp, net als alle zijmissies, ondergeschikt aan het hoofdverhaal van Assassin's Creed: Unity. Zoals zo vaak het geval is in Assassin's Creed zijn er in het Parijs van het einde van de achttiende eeuw verschillende dingen aan de hand. Arno en zijn jeugdvriendinnetje Elise mogen dan op hun manier betrokken raken bij de strijd tussen de Assassins en de Templars, maar ondertussen lijkt Parijs nog het meest op een vat buskruit dat op springen staat. En zoals je mag verwachten van Assassin's Creed, ben je met Arno betrokken bij diverse belangrijke momenten uit de geschiedenis.

Quatorze juillet

We zullen ze natuurlijk niet allemaal uit de doeken doen, maar het 'gedonder' begint letterlijk als Arno gevangen is genomen en in Parijs zijn straf uitzit in de Bastille. Kanongebulder trekt zijn aandacht en Arno weet te ontsnappen. Het is 14 juli 1789 en het ontevreden volk van Parijs bestormt de Bastille. Het is een eerste voorbeeld van een van de vele keerpunten in de geschiedenis die rond die tijd de revue passeerden in Parijs. Daar horen overigens de fictieve gebeurtenissen uit Les Misèrables niet bij: een van de eerste tekstuele stukjes achtergrondinformatie die de speler krijgt van Ubisoft is de uitleg dat 'Les Mis' zich afspeelde tijdens een revolutie die zich pas jaren later afspeelde.

Assassin Creed Unity

In het Parijs waar Arno vanaf 1789 in rondloopt, wordt er strijd gevoerd tussen groepen die loyaal zijn aan de koning en groepen die revolutie willen. Arno en de Assassins zijn in dit conflict geen partij, wat betekent dat de speler voor zowel de blauwe als de rode soldaten moet oppassen, hoewel die laatste wat agressiever zijn en Arno sneller te lijf gaan. Verder zorgen de opstanden vooral voor sfeervolle beelden. Het moment waarop we op een van de vele paleizen van Parijs stonden en een grote mensenmassa de Marseillaise inzette vergeten we niet snel meer.

Echte, levende stad

Die mensenmassa is een item op zich. Ubisoft heeft steeds gezegd dat een stad zo groot als Parijs op zich wel eerder in een game kon worden opgenomen, maar die stad was dan zo goed als leeg geweest. De ontwikkelaar had simpelweg niet eerder de mogelijkheid om zulke grote mensenmassa's neer te zetten. Het mag gezegd worden dat dit een belangrijk element is in het spel. Niet alleen kan Arno fijn opgaan in de menigte, het geeft het idee van een in volle gang zijnde revolutie veel meer cachet. Bij een aanval op het paleis van koning Louis XIV moet Arno op een gegeven moment door de menigte heen vluchten, wat op dat moment echt een obstakel is. Absoluut een geslaagd element van Unity.

Assassin Creed Unity

Datzelfde mag gezegd worden van de manier waarop Parijs is nagemaakt. De afmetingen van de stad zijn één ding, maar het oog voor detail is iets heel anders. De belangrijkste gebouwen, zoals de Notre Dame, de Conciergerie, de Bastille en ga zo maar door, zijn enorm gedetailleerd nagemaakt. Met dank aan de uitstekende lichteffecten ziet Assassin's Creed: Unity er daarom bij vlagen echt heel mooi uit. Daar komt dan nog bij dat er dit keer meer binnenlocaties dan ooit zijn. Je kunt veel grote gebouwen volledig uitkammen, maar ook normale huizen zijn vaak toegankelijk. Ook dit draagt bij aan het gevoel dat je krijgt in een echte stad rond te lopen. Enig nadeel is wel dat de camera het niet altijd leuk vindt om met binnenlocaties te werken. Af en toe draait het camerastandpunt een beetje onlogisch mee, waardoor je Arno niet meer ziet en/of het overzicht even kwijt bent.

Meer vrijheid bij assassinations

Dat Parijs is dus het toneel voor Arno's avonturen, te beginnen met het hoofdverhaal. Na zijn initiatie in de Brotherhood krijgt Arno al snel zijn eerste echte assassination-missie. Deze missies vormen wat gameplay betreft de hoogtepunten van Assassin's Creed: Unity. De speler krijgt een gebied gepresenteerd waar zich ergens een doelwit verbergt. De taken liggen voor de hand: vind het doelwit en breng hem om het leven. De manier waarop je dat doet, en vooral de route daar naar toe, liggen helemaal open. Afhankelijk van hoe goed je de omgeving verkent zijn er diverse mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld een secundair doelwit vermoorden, dat toevallig een afspraak gepland had staan met jouw doelwit, om vervolgens zijn plaats bij die vergadering in te nemen. Je kunt gevangenen bevrijden die voor afleiding zorgen, en ga zo maar door.

Deze aanpak voelt nieuw, maar is dat stiekem niet helemaal. In de omgeving kom je optionele dingen tegen die je kunnen helpen wanneer het tijd is voor de uiteindelijke moordaanslag. Die structuur doet een beetje denken aan de zijmissies uit de eerste Assassin's Creed, alleen was dat toen een lineaire aangelegenheid en duurde het allemaal veel langer. Nu heb je zelf de vrijheid om te bepalen waar je naartoe gaat, van welke opties je gebruikmaakt en hoe je uiteindelijk je doelwit bereikt. Net als in de vorige Assassin's Creed-games vormt het vermoorden van een specifiek doelwit vaak het slotstuk van een Sequence, oftewel een hoofdstuk in het verhaal.

Assassin Creed Unity

Gaten schieten

De campagne is onderhoudend, biedt een aantal originele missies en kent uiteraard ook wel wat plottwists. Niemand zal het plot als 'briljant' omschrijven, maar het doet zijn werk. Wie goed oplet kan overigens, zeker tegen het einde, best wat gaten in dat verhaal schieten. We willen geen spoilers geven en kunnen dus niet al te uitgebreid tekst en uitleg geven, maar Arno neemt aan het einde van het spel een positie in die niet klopt met wat er kort daarvoor gebeurd is. Het is maar een kleinigheidje, maar het viel ons wel op.

Iets anders dat opvalt, is dat dit waarschijnlijk niet de laatste game in Parijs, of op basis van deze engine is. Assassin's Creed: Unity zou weleens de basis voor een aantal volgende games kunnen worden, net zoals Assassin's Creed II dat was voor Brotherhood en Revelations. Het einde, maar ook teksten die in de in-game encyclopedie over Arno en anderen geschreven staan, hinten op nog onontdekte stukken verhaal over Arno en zijn tijdgenoten. Zo staat vast dat Arno na hun eerste ontmoeting een jarenlange vriendschap heeft onderhouden met een zekere Franse veroveraar, waarvan in Unity maar een fractie te zien is ...

Tijdsprong

Waar in Unity ook fracties van te zien zijn: Parijs in een andere tijd. Wellicht heb je de trailer gezien waarin Arno een tijdsprong maakt en plotseling in het Parijs van 1944 staat. In het spel wordt het uitgelegd als Abstergo dat het nu nog amper besproken team waar je mee samenwerkt op de hielen zit, waardoor de simulatie van Parijs herstart moet worden en Arno even tijdelijk in een andere simulatie moet schuilen. In dat team zijn trouwens best bekende figuren te herkennen, maar die worden nog niet concreet aan je voorgesteld. De Tweede Wereldoorlog is trouwens niet de enige setting die de revue passeert. Wat er nog meer tevoorschijn komt, verklappen we natuurlijk niet.

Bakken content

De op de vorige pagina genoemde bekende militair is slechts een van de bekende personen in Unity. Net als in elke Assassin's Creed-game spelen diverse bekende figuren een sleutelrol in het verhaal. Ubisoft heeft er weer een prachtige collectie personages van gemaakt, met Markies de Sade als onze persoonlijke favoriet. Dit kleurrijke personage eigent zich al vroeg in het spel een bordeel in een van de mindere wijken van Parijs toe en voorziet Arno van daaruit ook van enkele vermakelijke zijmissies. Als dames van lichte zeden en een compleet gebrek aan normen en waarden je ding zijn, dan ben je bij Markies de Sade aan het juiste adres.

Markies de Sade

We hebben de questlijn van Marquis de Sade overigens niet afgemaakt. Reden? Totaal niet meer aan gedacht. Assassin's Creed: Unity zit zo boordevol content dat het best mogelijk is om af en toe het overzicht even te verliegen. De 'Paris Stories' voorzien je van allerlei kleine verhaaltjes, variërend van simpele verhaaltjes rond kroegeigenaren tot het onderzoeken van en toetreden tot een cult. Hier kun je echt uren en uren mee bezig zijn. Die uren komen bovenop de toch al best tijdrovende campagne, en boven een collectie andere zijmissies waar je over het algemeen meer aan hebt dan de losse zijmissies.

Assassin Creed Unity

Zo zijn er in Parijs allerlei vreemde tekens te vinden. Die tekens staan telkens voor een serie raadels. Je begint op een bepaald punt en moet aan de hand van een raadsel steeds op zoek naar een volgend punt, tot je bij het laatste punt van zo'n ketting een fragment van een achttiendelige puzzel krijgt. De raadsels zijn allesbehalve makkelijk. Een beetje kennis van Parijs is niet eens aan te reden, maar misschien zelfs wel een vereiste. Lukt het je toch een moeilijk raadsel op te lossen, dan is het gevoel van voldoening extra sterk, maar voor het zo ver is ben je soms best even aan het zoeken en puzzelen. Het is echter wel voor een goed doel. Heb je alle achttien fragmenten gevonden, dan kun je in de kelder van je thuisbasis in Parijs, het Café Theatre, een speciaal armor krijgen.

Schuilplaats upgraden

Dat Café Theatre ligt recht boven de schuilplaats van de Assassins in Parijs, en nadat Arno is toegetreden tot de Assassins kan hij de leiding over het café overnemen. Door het vervallen pand stukje bij beetje te renoveren komen er nieuwe Café-missies bij, en door die missies te volbrengen komt er meer geld binnen. Net als in voorgaande games is dit zeker later in het spel een uitstekende manier om geld te verdienen. Dit trekt trouwens uiteindelijk het economische systeem in het spel een beetje onderuit. Het heeft immers niet echt veel zin om kistjes te zoeken en daar een paar honderd Livres uit te halen, als je in je Café elk kwartier tientallen duizenden Livres kunt ophalen.

Met het hoofdverhaal, de coöp-missies, de Paris Stories, de Café Theatre-missies en het jagen op fragmenten biedt Unity al een gigantische bak content. Nog meer? Dat kan. Arno wordt al snel door een lokale rechercheur 'ingehuurd' om hem te helpen met moordraadsels. Bij die missies verandert Arno in een heuse detective. Je onderzoekt de plaats delict, praat met verdachten en getuigen en wijst uiteindelijk iemand aan als dader. Ook gewoon op straat kan Arno zich van zijn beste kant laten zijn. Het Parijs van eind achttiende eeuw is geen vriendelijke plek. Om de haverklap kom je straatcriminaliteit tegen. Op dat moment ingrijpen levert je Creed-punten op, en als je het vaak genoeg doet, kun je er ook nog flinke geldbonussen mee verdienen.

Clubs

Het is moeilijk te zeggen hoeveel content Unity precies bevat. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om in-game een club op te starten en daarmee allerlei dingen te doen. Waarschijnlijk haalt Unity hier nog extra herspeelwaarde vandaan. Dat moet haast wel, want bij het uitspelen van het hoofdverhaal waren we, wat onze Assassin-rang betreft, nog lang niet bij de hoogste rangen in de buurt. Het is dan ook niet echt mogelijk om aan te geven hoeveel uur je in Assassin's Creed: Unity zou kunnen stoppen, en dat is een flink compliment voor de ontwikkelaars.

Bugs en slordigheden

Het hebben van een mooie, nieuwe engine en heel veel content lijkt echter ook een keerzijde te hebben. Unity is een verschrikkelijk uitgebreid en compleet spel, maar in de afwerking allesbehalve perfect. Bij het testen bleek er zelfs nog een behoorlijk aantal bugs in de game te zitten, variërend van vreemde maar onschuldige grafische foutjes tot bugs die zorgden voor crashes. Een Day One-patch zal, zo meldde Ubisoft, een deel van die bugs bestrijden, maar niet alles zal in de eerste periode al helemaal gladgestreken zijn. Wellicht inderdaad een gevolg van het hebben van zoveel content, maar toch: slordig. Beoordelingen geven we natuurlijk pas op de laatste pagina, maar om maar even op de zaken vooruit te lopen: het zijn deze foutjes die Assassin's Creed de hoogste score kosten.

Ook een aantal van de nieuwe features kan nog wel wat zorgvuldiger worden geïmplementeerd. Het vernieuwde free-running-systeem werkt beter dan voorheen, maar nog steeds snapt het spel niet wat je nu precies wil, waardoor je soms een paar seconden bezig bent om in een raam te klimmen. Het sluipen en dekking zoeken achter objecten werkt soms heel handig, maar af en toe begrijpen vijanden niet helemaal wat er aan de hand is als Arno zich om een hoekje verschuilt. Ze rennen hem dan straal voorbij, ondanks dat ze weten dat hij er zit. Stuk voor stuk geen al te grote of irritante problemen, maar wel degelijk slordigheden die je liever niet in je game hebt.

Unity als basis

Dat valt Ubisoft aan te rekenen, en dat doen we dus ook. Het zijn echter ook typisch dingen die richting een volgende game gladgestreken kunnen worden. Assassin's Creed II: Brotherhood wordt door velen gezien gezien als de beste Assassin's Creed-game tot nu toe. Die game zou niet hebben bestaan zonder Assassin's Creed II, waarin Ubisoft nog de nodige foutjes maakte. Brotherhood was een perfectionering van het sterke, maar minder goed afgewerkte deel twee. Als Unity nu op eenzelfde manier de basis vormt voor een equivalent van Brotherhood, dan zijn we daar stiekem alvast heel blij mee.

Conclusie

Assassin's Creed: Unity is indrukwekkend. Ubisoft gaf nog nooit een grotere, uitgebreidere of mooiere Assassin's Creed-game uit, en dat alleen al maakt de game de moeite waard. Fans van de franchise zullen de terugkeer naar een meer klassieke setting waarderen. Parijs is prachtig, zit boordevol landmarks die je kunt verkennen, en er zijn meer binnenlocaties dan ooit. De veranderingen in de gameplay werken over het algemeen goed, en de mogelijkheden op het gebied van het aanpassen van je personage vormen een leuke toevoeging. Datzelfde mag gezegd worden over coöp: een fijne extra die niet in de weg staat van wat Assassin's Creed hoort te zijn: een meeslepende singleplayer-ervaring. Die ervaring wordt in Unity nog wel geplaagd door een aardige collectie grafische bugs, en enkele onderdelen hadden iets zorgvuldiger geïmplementeerd kunnen worden, maar dat doet uiteindelijk weinig afbreuk aan de blijvende indruk die het spel achterlaat. Assassin's Creed: Unity schaart zich wat ons betreft bij dé games van 2014, en biedt de franchise daarmee een uitstekend perspectief richting de toekomst.

Redactionele noot: ook wij hebben de berichten uit de Verenigde Staten, waar Unity dinsdag al verscheen, gezien, inclusief de bijbehorende filmpjes waarin een groot aantal bugs getoond werd. Tijdens het testen op zowel de Xbox One-devkit als de normale PlayStation 4 zijn de framerate-problemen en extreme mate van 'pop-in', die te zien is in sommige video's, niet naar voren gekomen. We zijn in onze beoordeling uiteraard uitgegaan van onze eigen waarnemingen, maar wilden de problemen die anderen momenteel met Unity hebben niet onvermeld laten.

Assassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed UnityAssassin Creed Unity

Lees meer

Reacties (153)

153
142
93
6
0
21
Wijzig sortering
Tweakers.net is met een 9 wel heel positief over deze game vergeleken met de grote gaming sites:

Eurogamer: 7
Joystick: 5
Gamespot: 7
IGN: 7.8
Kotaku: NO
Game Informer: 8
Polygon: 6.5
Destructoid: 7
Snap inderdaad deze review totaal niet, klinkt gewoon als een zwaar gerushed spel. Kreeg black flag toen bij mijn videokaart, liep echt voor geen meter op standaard settings 1920x1080. Krijg een beetje dejavu gevoel.
Hmmmm, dat is wel bizar! Ik speelde Black Flag op een midrange laptop en was zwaar verrast met de goede performance en medium/high settings met FXAA!
Unity heeft een nieuwe engine die veel zwaarder is dan die in Black Flag. Als je PC AC:BF al niet trekt, kun je AC:U overslaan. Ubisoft geeft bij de minimum specs aan dat je minstens een GTX680 nodig hebt.
Wat zware onzin is voor wat er geboden wordt.

Misschien een nieuwe engine, maar dan wel een bagger engine./
Je speelt op PC. Dat is een andere versie dan die getest is. Zal vast nog wel iets komen dat de PC-versie momenteel achter loopt op de console-versie. Die draait namelijk een stuk beter (zeker met Day One Patch). Zelf namelijk nog amper bugs tegengekomen. Sure, hier en daar een framedrop, maar dat zie ik ook nog wel gefixed worden.

Zit voor mij niets in wat niet gefixed kan worden, plus dat het voor mij niets af doet aan de ervaring en sfeer an sich.
Black flag draaide prima op mijn HD7870 op high.
Ik las dat deze game ook last heeft van micro-transactions.

€60 euro en dan nog micro-transactions hebben van $99... Walgelijk.

http://abload.de/img/mjx1omb4i7zkygnlvzatdmo9d.png
Vergeet ook niet de ontelbare hoeveelheden DLC voor AC:U, de season pass ... Micro-transactions zijn een voortzetting van een anti-consumententrend.

Wie wil weten hoe Ubisoft over zijn fans denkt, moet deze video beslist kijken. Ubisoft wil niet 60 euro aan een gamer verdienen, maar 200 euro. DLC en micro-transacties zijn een middel om met dezelfde game drie keer zo veel geld binnen te harken. Walgelijk, echt walgelijk. :( :( :(

[Reactie gewijzigd door ymmv op 23 juli 2024 01:14]

Hoezo, hij spreekt vanuit een business perspectief? Kijk ik ben het met je eens dat Ubisoft nou niet als beste developer te boek staat, maar deze overwegingen maakt elk bedrijf en het zijn héle logische: hoe haal ik meer geld op met hetzelfde product of idee, hoe vergroot ik een winstmarge. Want ideeen zijn natuurlijk niet oneindig, in elk geval goede niet. Verder is het ook zo dat wanneer een franchise groot wordt, er ook mooie dingen uit kunnen komen. Kijk bijvoorbeeld naar WoW, en hoe compleet en goed die game is. Speel een potje Wasteland 2 (Kickstarter) of andere indie games die oude tijden doen herleven. Of nu naar Star Citizen, waar onverwacht veel geld heen ging en dat nu toch wel iets heel leuks lijkt te gaan worden. Ook die projecten zijn alleen maar mogelijk als ze rendabel zijn.

Uiteindelijk gaat het erom of wat een developer voor een eindproduct vraagt, in verhouding is. Als AC sloten aan content biedt voor deze prijs en DLC die niet 'intrusive' is maakt het mogelijk die sloten aan content als base game in de winkel te leggen, dan scoort Ubi bij mij gewoon punten. Als het echter DLC is die duidelijk delen van het spel blokkeert zonder aankoop, dan boycot ik die rotzooi.

Wij als consumenten zijn de enigen die kunnen aangeven waar de grens ligt. Dát moeten we doen, dit soort filmpjes linken heeft vrij weinig meerwaarde want hij verkondigt daar een waarheid die we allemaal kennen, maar dankzij onze koopgekte niet willen kennen. Uiteindelijk is het niet het bedrijf dat jouw geld uitgeeft, maar jijzelf.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 01:14]

Kortzichtige reacties altijd. Natuurlijk wil een organisatie geld verdienen. Jij bepaald Toch zelf of Je die micro transacties uit gaat voeren. Je kunt voor 60 euro een goede game krijgen die je zelf of met vrienden naar hartelust kunt spelen. Die micro transacties hebben daar geen invloed op.
Vervolgens denk ik dan ook "je kunt alle sunlocken zonder er nog extra geld in te steken". Ja, dat kost tijd, maar de jongere gamer van tegenwoordig heeft volgens velen geen binding meer met hard doorwerken voor de unlocks (Diablo 3 vs. Diablo 2 is een voor mij persoonlijk voor de hand liggend voorbeeld, maar er zijn er nog talloze te vinden).

Kortom: als ik vanavond thuiskom uit mijn ziekenhuisdienst neem ik wat te drinken en ga ik de preload eens even aanzwengelen. En dan ga ik hem proberen. En als ik hem ruk vind draaien, dan wacht ik de volgende patch wel af, en ga ik toch maar weer even D3en. (Daar zijn die andere drie dan weer content mee, want wij tweeën blijven dan nog wat langer hogelijk actief in de groep van zes. : ) )
Werkelijk ongelofelijk, dat Tweakers hier zo de plank heeft misgeslagen met hun review. De camera is buggy, klimmen is frustrerender dan ooit, en daarnaast is deze framerate onacceptabel. Tweakers, hier hadden jullie me 55 euro en een hoop frustratie kunnen besparen..
lijkt me mooi spel!
komt dit spel ook uit voor de ps3 en xbox 360?
Voor de PS3 en XBOX 360 is een andere Assassins Creed uitgekomen!

Assassins Creed Rogue
Zover ik weet komt er een speciaal deel uit alleen voor de PS3 en Xdoos360
Maar is het niet vreemd dat een console, welke net een jaar uit is, hardwarematig nu al niet aan kan wat een ontwikkelaar zou willen maken? Of is dit een kwestie van slecht programmeren?
De schuld ligt grotendeels bij de ontwikkelaar. Halo: The Master Chief Collection die ook deze week is uitgekomen bevat remakes van alle 4 de Halo games en deze draaien op 1080p met 60 fps.
Niet helemaal vergelijkbaar. Halo is een lineaire shooter en bovendien is de MCC versie een remake van bestaande games (die dus al aardig wat patches hadden gehad en dus vooral op fine-tunen aankwam).
Beter kun je het vergelijken met GTA straks, al heeft ook die minder NPCs in beeld, minder verticale content of minder toegankelijke huizen.

Ander probleem is dat de ontwikkeling al startte voor er ook maar 1 console in de winkel lag. Gezien de problemen bij development (6 maanden terug liep hij maar 9fps), zit het hem meer in het feit dat men blijkbaar wat teveel wilde en daardoor heeft moeten snijden/minimaliseren. En dat er te weinig tijd was om alles goed te bugfixen en optimaliseren

Dat wil niet zeggen dat in de toekomst geen vergelijkbare graphics op hoger niveau kunnen draaien, maar meer dat de ontwikkeling niet optimaal is verlopen.
Combinatie van een ambitieus design, slecht programmeerwerk, een ongeoptimaliseerde, nieuwe engine met bugs, een open wereld met veel te veel NPCs die teveel CPU-power opslokken en next gen consoles die eigenlijk niet krachtig genoeg zijn om echte next gen games te kunnen draaien.
Ik denk dat tijdsgebrek meer invloed heeft gehad dan al die opgesomde items bij elkaar. De consoles zijn vrij krachtig, maar hebben meer tijd nodig. Men heeft iets te laks gedacht over de ontwikkeling en meer gekeken naar hoe makkelijk men voor de 360/ps3 kon ontwikkelen. De last-gen game die ook is uitgekomen doet het bv wel prima en heeft een nog korter ontwikkelingsproces gehad (met ook aardig wat nieuwe content erin).

Je ziet het ook met het uitstellen van The Crew en Watchdogs een tijd geleden. Die hadden ook meer tijd nodig en eigenlijk hadden ze het met ACU ook moeten doen.
Het is gewoon middle of the road hardware. Voor 400 euro krijg je een hoop maar PC gamers spenderen vaak minimaal het dubbele. Ze krijgen dan ook veel meer grafische kracht waarbij je wel echt next-gen games kan gaan spelen.

Edit: Aan de andere kant lees ik nu dat deze game zelfs op GTX980 SLI niet vloeiend te krijgen is. Hier ligt het probleem dus eerder bij de game zelf dan bij het platform. Wel is het zo dat ze de game hebben terug geschaald naar 900p door de beperkte console hardware.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 01:14]

Op zich niet vreemd als Sony en Microsoft centen willen verdienen ten koste van de vooruitgang.
De huidige Nex gen heeft te weinig power in de doos.
Jammer dat het niet ook op de PC getest is, nu alleen dus consoles.. Ik zou graag een soort mini benchmark willen zien bij dit soort previews/reviews om ze wat completer te maken.

Kan niet wachten tot mijn key binnen is :)
Het is misschien goed om je verwachtingen te temperen: https://twitter.com/Totalbiscuit/status/532208955939102720. Die First Day Patch moet een hoop gaan goedmaken jammergenoeg.
Niet alleen om technische redenen is het verstandig de verwachtingen te temperen. De reviews op Kotaku en Polygon zijn het er beide over eens dat de game inhoudelijk niet heel bijzonder is. Er worden respectievelijk een negatief koop advies en een krappe voldoende (6.5) gegeven voor deze Assassin's Creed.
Kotaku en Polygon zijn dan ook niet bepaald reviewsites die hoge cijfers uitdelen. Dat doen ze maar met mondjesmaat omdat ze altijd wel wat te zeuren hebben.

Ze melden bv dat het op next-gen niet vloeiend draait maar op wat plekken na (wat overigens niet game-breaking is), maar het is duidelijk dat ze vooral de pc-versie hebben gekeken en die loopt niet vloeiend.

Verder zeuren ze echt gigantisch in die reviews. Kotaku is duidelijk AC-beu wat prima is, maar laat het dan reviewen door iemand die er wel met een normale blik in stapt. Dat ie bv ook niet snapt dat je LT moet indrukken zodra je in de buurt komt van een raam (terwijl die tip bij mij de eerste paar uur constant werd gegeven) geeft aan dat ie de controls ook duidelijk niet door heeft. Het is namelijk even wennen en dat kan voor de doorgewinterde fans even slikken zijn. Coop wordt ook maar matig gevonden, terwijl dat juist erg leuk is. Samen free-roam is iets wat ik al meerdere delen wilden hebben en nu kan het. Wel is het jammer dat je in coop-modus geen nieuwe missies unlocked om zo verder te kunnen (dat moet je echt via het verhaal doen), maar leuk zijn ze wel. Net als de andere coop dingen. Een reviewer die duidelijk niet in het spel is gekomen en daar het spel op afrekent. Sure, ik moest er ook even inkomen, maar na een uur of 2 a 3 zat ik er gewoon prima in. En de "second-opinion" raad hem vreemd genoeg wel gewoon aan.

Polygin is redelijk vergelijkbaar met de Kotaku review. Kon ook niet in de game worden getrokken en lijkt ook AC-moe. Nou is dat neit meteen een reden om de reviewer erop af te kraken, maar een 6.5 is gewoon not-done. Ongeacht wat je meemaakt aan bugs en movement issues (je moet je speelstijl wat aanpassen en dat lijken ze niet te beseffen), zit de game boordevol content, zijn de graphics zo nu en dan schitterend en ziet Parijs er realistisch uit. En ja, de pc versie geeft problemen, maar dat lijkt van tijdelijke aard (drivers moeten volgens mij ook nog wel wat dingen patchen). Dat doet niet af aan het feit dat de console-versie veel minder problemen heeft en de game daar dus ook niet direct op moet worden aangepakt. Als het nou onspeelbaar was oké, maar dat is dus niet zo.

offtopic:
lol @ offtopic moderatie

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 01:14]

Ze melden bv dat het op next-gen niet vloeiend draait maar op wat plekken na (wat overigens niet game-breaking is), maar het is duidelijk dat ze vooral de pc-versie hebben gekeken en die loopt niet vloeiend.
Nu moet je de zaken niet mooier voor gaan stellen dan ze daadwerkelijk zijn. Alle versies, consoles en PC, hebben last van performance issues, bugs en crashes.

Kotaku meldt het volgende:
The graphics are astounding. They are not without technical problems... some pop-in, some chuggy framerates that will bother you if you have a low tolerance for that sort of thing (my game crashed on my Xbox One three times over the past several days, but Unity has also been patched a bunch already, so it's hard to tell how long-term these issues are).
Polygon is altijd duidelijk op welk platform getest wordt omdat ze bij elke review een disclaimer plaatsen waarin dit duidelijk staat. Over de door hen geteste Xbox One versie schrijven ze het volgende:
Assassin's Creed Unity buckles in other ways, making for the least stable, worst-performing major release I've played this year. Its moment-to-moment performance varies between acceptable and abysmal, falling toward the latter entirely too often with a framerate I'd ballpark in the teens somewhere or, rarely, the single digits. Worse, I experience a number of hard crashes on the Xbox One version provided for review, and I fell through the ground into formless oblivion seven or eight times in my 20ish hours with the game. Load times are also prohibitively long, often taking a minute or more.

All of this adds up to a game whose technical issues often make it more difficult to play. Assassin's Creed Unity isn't as framerate-sensitive as a shooter like Call of Duty, but navigating the world when the game was struggling to respond to my inputs felt like a chore.
Met andere woorden: de door hen gereviewde versies waren technisch niet in orde. Dat de games daardoor lage scores en een negatief aankoop advies krijgen is naar mijn mening geheel terecht. Het moest maar eens afgelopen zijn met dure AAA titels die bij launch slecht presteren en die mogelijk nooit geheel gefixt worden.

Wij zijn de klant, niet de beta testers van grote uitgevers. Doet de game het niet goed bij launch? Dan krijgt de game wat mij betreft een onvoldoende.
Geheel mee eens. Zoals ook als voetnoot vermeld is: ik heb de problemen zoals ze nu in de VS voorkomen niet meegemaakt. Wel bugs, wel grafische problemen en ik ben op beide consoles 1x door de map gevallen. Dat stond verder mijn spelplezier nauwelijks in de weg. De heftige framerate issues, zoals die in filmpjes nu te zien is, had dat uiteraard veranderd, maar dat is bij mij niet gebeurd. De beelden die in de videoreview gebruikt zijn hebben we zelf opgenomen mbv de PS4-versie. Duidelijk soepeler dan wat je op internet voorbij ziet komen. Tsja.. moet je dan eigen waarnemingen naast je neer leggen en volledig afgaan op wat anderen zien? Dan kan Tweakers net zo goed stoppen met reviewen en andere reviews gaan doorplaatsen.
Zeker niet, maar ik vind wel dat je dat soort zaken* gezien ze wereldwijd problemen geven mee moet nemen in je 50/50 objectieve/subjectieve review.

Waar jij nu de game een 9 geeft, zou ik hem niet kopen totdat degene die hem afkraakt voor wat hij daadwerkelijk is hem een 9 geeft.

Ondanks dat jij de ervaringen niet hebt gehad, komt het er wel op neer dat ze een zeer slechte game de deur hebben uitgegooid. Het moet toch niet zo zijn dat we met een bord voor onze kop er standaard van uit gaan dat in dezelfde week een patch wordt uitgebracht. Hoeveel games hebben die nu wel niet? CoD, Destiny...
"Ja de bugs zijn wel vervellend, maar ze komen binnenkort met een patch daarvoor" Ja, en? Een game hoort compleet de deur uit te gaan en niet zoals dat nu gaat, geld geld geld en f*ck iedereen die het speelt zolang wij maar onze centen hebben aldus Ubisoft, Electronic Arts, Sledge Hammer...

Kortom, ik wacht tegenwoordig met het kopen van "AAA" titels totdat er een gemiddelde goede review uit komt.
Want het lijkt er nu op, dat als je even wacht heb je de game en goedkoper en zonder problemen :)

Desondanks moeten jullie wel gewoon door gaan met reviewen uiteraard. _/-\o_

* quote van andere Tweaker.

- FPS drops
- Micro transacties (eStore)
- Eigen services ingame laten activeren
- Popin van "textures"
- Netwerk functionaliteit werkt niet naar behoren
- 30fps lock
Je zult mij nooit een hoog cijfer zien geven op basis van een mogelijke patch die er nog niet is. Maar je conclusie dat de game kut IS, is ook te kort door de bocht. De problemen die je beschrijft bestaan voor een heel aantal mensen niet. Niet alleen ik, maar een heel aantal andere reviewers hebben die heftige FPS drops en popin niet meegekregen tijdens het spelen, om maar een voorbeeld te noemen.

De oorzaak is voor mij ook een raadsel. Wellicht een combinatie van console en tv, een bepaalde setting, zoiets. Verschillende builds zou ook kunnen, maar dat klinkt niet logisch.

Ik vind het vooral vervelend voor gamers die de game vandaag krijgen en er wél heel veel last van hebben. De game is veel te leuk om te laten verpesten door bugs. Maar als je 3x in een uur door de map valt en constant pop-in hebt... tja.

Overigens vind ik de kritiek op microtransacties niet terecht. Feitelijk, het enige dat er gebeurd is, is dit: er is een optie om al vroeg in het spel elk item te krijgen door te hacken. Dus ongeduldige spelers kunnen geld betalen om meteen de beste items te hebben. Dat zie ik meer als een vorm van betaald cheaten dan als iets anders. Persoonlijk vind ik je niet goed wijs als je daar gebruik van maakt, te meer omdat je elk item gewoon kunt krijgen via geld, acties op Uplay of in de Companion App. Die laatste is overigens niet in de review opgenomen (ik vond de tekst al wel lang genoeg tbh), maar daar kun je dus Assassins aannemen en ze op missies sturen, zoals dat in de oudere AC-games ook werkte. Leuke minigame, en levert je in-game in Unity nog beloningen op ook.
Nee daar heb je gelijk in, MAAR door het feit dat er zoveel mensen met problemen zijn mag je imho de conclusie trekken dat het wel kut is(toch?).

Persoonlijk vind ik de game zoals hij nu is een 7 waard, het had een 9 kunnen zijn maar dat is waarschijnlijk aan het gepush van Ubisoft te wijten.

Maar zoals boven mij al beschreven, slechte versies krijgen slechte cijfers en goede versies krijgen goede cijfers daar kan je niet omheen.

Eens en oneens, microtransacties zijn leuk in LoL omdat het een F2P game is en het geen P2W maakt. In AC:U levert het behalve een ander outfit ook geen voordelen op, maaaar, je betaald al 50/60 euro, waarom dan ook nog mtc's erin gooien? Het is geen verplichting, maar het zet ze dan ook wel meteen weg als geld wolven wat terecht is gezien ze ook even hadden kunnen wachten met de release totdat de NPC ook zoiets hadden van nja laten we eens om die lantaarn paal lopen ipv erover heen.
Ik zal je zeggen: ik dacht over dat laatste aanvankelijk hetzelfde. Tot een vriend van me er op wees dat hij het wél een uitkomst vond, want het scheelt hem een hoop tijd. Sidequests doen om geld te verdienen dat je dan nodig hebt voor de beste items heeft ie geen tijd voor. Geld wel. Dus kan ie gewoon door het verhaal spelen in veel minder tijd dan anders nodig zou zijn. Voor dat soort mensen heeft het wel degelijk meerwaarde.
Weinig op toe te voegen, maar inderdaad voor sommige mensen zal de toevoeging meerwaarde hebben. :)
Ben zelf ook met de game begonnen op de Xbox One (zogezegd minder krachtig dan de PS4) nou ik heb nog geen enkele framedrop meegemaakt. Spel loopt soepel. Bugs zijn er idd. zoals een personage die door een muur loopt. Niets schokkends...

Mond viel overigens open van verbazing na de proloog gehaald te hebben. Wat een sfeervol ingerichte stad.

Kan het misschien zijn dat die gasten de update van 935MB niet hebben geinstalleerd?
Dus de game is meerdere malen gepatched en ze weten niet wat voor impact ze hebben, maar klagen wel over de bugs die mogelijk dus al wel gefixed zijn.

Ja alle versies hebben zo hun problemen, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal game-breaking zijn. De PC heeft er meer last van, dat is zo, maar er zit een verschil tussen niet kunnen spelen en zwaar overdrijven. De performance "Abysmal" noemen is gewoon zwaar overdreven wat me eerder doet vermoeden dat de game nooit een kans heeft gekregen.

Ik moet na een aantal uur spelen nog de eerste bug tegen komen waardoor ik door de vloer val, een missie niet kan halen of het systeem vast laat komen.
offtopic:
lol @ ongewenst moderatie. Stelletje fanboys

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 01:14]

Sorry dit klopt gewoon niet wat je zegt.

Digital Foundry heeft de framerates getest en Beide versies halen geen 30fps per seconden. Waarbij de PS4 versie zelfs regelmatig rond de 20 fps maar zit.

Sorry ik vind sub 30 & 25fps best wel game breaking en gewoon ronduit slordig. Als er dingen op het scherm gebeuren duikt het regelmatig zelfs onder de 15fps.

Zie de framerate testen hier maar eens. https://www.youtube.com/watch?v=clQfCP3NFuc
Het is niet dat ik het niet merk, maar het boeit me te weinig om er echt wakker van te liggen. Het is geen competitieve game. In de belangrijke stukken (het verhaal) heeft de game wel een prima FPS wat ervoor zorgt dat het dus niet game-breaking is. Het is voor jou een probleem, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen is. Ergo: het is geen game-breaking bug
De klachten van mij en vele anderen zijn dat de game totaal niet responsive voelt erdoor. Alleen de cutscenes zijn prima. Maar daar speel ik de game niet voor. De optimalisatie is om van te huilen. Het erge is dat ze een paar maanden terug zelfs fullHD 60fps als streven hadden.
Vraag me af waarom het dan op Tweekers dan weer een '' zeer goed '' krijgt, wat asaik, 8+ betekend in cijfers. Jammerlijk vind ik.
Geld.

Absoluut onacceptabel. Zelfs op de voorpagina van Tweakers staat direct onder de review dat er veel problemen zijn met het spel, framedrops, bugs en alle tekenen van weinig tot geen quality control.

Wat doet Tweakers?
-een minpuntje geven voor deze bagger, en uiteindelijk toch op een "zeer goed" uitkomen...

Voor een eerlijk beeld kun je beter naar Steam kijken:
: Rating for this game is mostly negative, 33% is positive.

Logisch, want Total Biscuit (bekende reviewer) krijgt het spel zelfs met GTX980 SLi niet vloeiend op 60 fps.

"Zeer goed" my ass.
De PC versie heeft problemen, maar is niet getest door Tweakers. Misschien dat het handig is om dat te melden bij de review, maar doet niets af aan het feit dat de basis van de game dus wel prima is. Alleen loopt het nog niet zo vloeiend op pc.

TB is dan ook vooral een pc-reviewer en test nooit console-games. Dat is ook de reden dat hij vaak negatiever is, want er zijn wel vaker problemen dat het op de PC gewoon niet lekker draait. Zal wel op gelost worden overigens, maar kan een issue zijn momenteel.
Welke versies getest zijn staat altijd op de eerste pagina van de review. Helaas beschikken wij (nog steeds) niet over de pc-versie.
Ja ok, maar erg groot is het niet. Het ging me ook meer om het feit dat een melding "We hebben vernomen dat er aardig wat problemen zijn met de pc-versie en komen hier later op terug" wel wenselijk is, gezien het commentaar op de review.
Dat staat er niet. Er staat 'problemen', in het algemeen. Of dat meer of minder is op pc durf ik niet te zeggen. En de manier waarop de geteste versies worden aangeduid op pagina 1 is volgens mij duidelijk genoeg. Wellicht dat je het mist als je direct naar een volgende of de laatste pagina doorklikt, dat kan natuurlijk.

Anyway, we hebben al met al een week besteed aan Unity en er liggen nog 4 grote titels te wachten. Er zijn voorlopig geen plannen (lees: er is geen tijd) om de pc-versie nog apart te bespreken. Wel komt er eind deze maand een artikel waarin alle belangrijke pc-releases (ook CoD etc) nog technisch besproken worden.
Ok cool.

Zelf met de Xbox One versie weinig problemen gehad (ook nog geen crash of door het level gevallen). Wel even wennen aan controls, maar is ook geen probleem.
Ik kan me goed vinden in je cijfer en vind het dan ook terecht. De overige media lijkt nogal te focussen op de bugs en doet het erger lijken dan het is. Zelf let ik er minder op, vooral ook omdat ik na een paar uur al helemaal in het verhaal en de sfeer zat.

Assassins Creed Rogue komt ook nog hoop ik? Zit nog te twijfelen of ik mn last-gen al weg zal zetten of niet :P
Heb ik nu binnen, maar gaat even duren. Far Cry 4 en Dragon Age krijgen voorrang.
Een week? Hoe maak je zo'n tijdrovende review ooit 'rendabel'?
Niet alleen de review, maar ook video's en nieuwsberichten zijn uitgebracht. Het is dus niet van 1 item afhankelijk.
''Voor een eerlijk beeld''? Wat is daar zo eerlijk aan? Tweakers heeft een mening en die mensen hebben een andere mening. Jij bent het met Steam eens, prima! Maar loop hier geen ''waarheden'' te verkondigen en mensen (websites) neer te sabelen die er een andere kijk op hebben. Dat slaat nergens op. Net als die ''negatieve'' kliek hier die elkaar +2/+3 zit te geven.

Maar weet je wat, het zal wel één groot complot zijn, Tweakers zit er ook achter! En misschien IGN Benelux ook wel, want die zijn ook wel positief. ;)
Alleen moet je een mening wel fatsoenlijk kunnen onderbouwen.

En een spel wat zo ruk loopt als Unity, kan nog zon goede sfeer hebben, of vechtsysteem of weet ik veel. Maar het werkt gewoon niet!

Dat is net als zeggen dat voetbal een leuk spel is, maar je mag het wel met een lekke bal spelen...

Tweakers had de geluiden uit de US (Zoals zij het weergeven, volgens mij heeft bijna iedereen hier last van!) serieuzer moeten nemen.
Zoals tweakers zegt in het artikel hebben ze er zelf geen last van gehad. Dan kan je toch moeilijk een game een slechter cijfer geven op basis van wat andere mensen ervaren.
Ik zie in de gameplay beelden van Juriaan zelf al meer bugs en glitches dan ik in alle voorgaande delen heb ervaren dus ben ik benieuwd waar die conclusie vandaan komt.

Verder zien de Graphics er uit alsof ze uit 2007 komen.
Belichting en wereld zelf is in orde maar het lijkt alsof het op 720p draait met interne upscaling naar 1080p.

NVM, vergeten te lezen dat het om console gameplay ging.

Edit: Zo hea wat een verschil zeg met wat hier te zien is:
https://www.youtube.com/watch?v=QUs_0gE5jCY

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 23 juli 2024 01:14]

Hier hebben ze het op de xone en PlayStation 4 getest. Ze hebben geen bugs ontdekt. Moeten ze dan zeggen dat op deze consoles versie veel bugs zitten terwijl ze die niet tegengekomen zijn?
Ze hebben een kant tekening erbij staan dat er gebruikers zijn die bugs tegengekomen zijn.

Nee dit is gewoon een objectief review.
Elke AC heeft problemen in het begin en is erg slordig, maar vertrouw erop dat dit opgelost wordt.
Er komt, als het goed is, tegen het einde van de maand een artikel met benchmarks van meerdere grote pc-games. Het viel planningtechnisch niet op een andere manier te combineren. We hebben de pc-versie van ACU ook nog niet binnen.
Moet je voor dit deel Black Flag hebben uitgespeeld?
Je hoeft voor dit deel absoluut black flag niet uitgespeeld te hebben. Ik heb een developer diary geluisterd bij de podcasts en deze gaven aan dat er wel een link naar de oude delen is maar het een verhaal op zichzelf is.
Blackflag vond ik ook erg goed, maar ik ben blij dat de grote steden weer terug zijn. Maar ik vroeg me af of je ook buiten de stad kan? Zoals in deel 1 en 2?
De stad verlaten kan niet echt, maar sommige missies spelen zich wel buiten Parijs af. En je hebt wat buitengebieden, maar het speelt zich vooral in het centrum af. Dus geen boten en geen paarden

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 01:14]

Ik moet zeggen dat ik de boten wel zal missen, maar aangezien ik ook me met rogue bezig zal houden zal dat niet zo'n probleem worden :D
Gelukkig dan maar. Ik heb het nog nooit gespeeld. Maar te zien aan de review, vind ik het wel de moeite waard er eens naar te kijken :)
Hoe meer je al weet over AC hoe beter, maar de verhalen staan wel los van elkaar. Je hebt het dus niet per se nodig.
OK, dankjewel. Ik heb de andere delen wel uitgespeeld en in de eerste paar delen had je in de huidige wereld een doorlopend verhaal. Vanaf III werd dat volgens mij anders, vandaar dat ik het vraag.
Bart ® Moderator Spielerij @dejong1211 november 2014 21:17
De wetswijziging is net ingediend door de VVD en PvdA. Maar als je snel bent dan moet het nog net lukken om Unity legaal te spelen zonder Black Flag te hebben uitgespeeld.
Ik vond Assassin's Creed IV: Black Flag één van de beste van de reeks, maar dat wil niet zeggen dat ik die leuk vond. Dus als ik black flag niet leuk vond, zou ik deze dan wel leuk vinden?
Ligt eraan, deze AC zal qua gameplay meer zijn als Brotherhood of Revalations. AC3 en AC4 waren meer grote open gebieden en uiteraard het varen.

Persoonlijk vond ik AC3 en AC4 een aardige verandering, maar het liefst zie ik de AC games qua setting meer in stedelijke gebieden. Dan komen zaken als parkour toch meer tot hun recht. Probleem met AC3 was ook dat Connor niet een heel pakkend figuur was. Enzio was veel vermakelijker en had meer karakter.
Ik vond Black Flag de beste in de reeks. Naval combat voegde wat broodnodige vernieuwing toe. Unity is weer gewoon een AC zoals je AC kent. Als je daar een fan van bent zie ik geen reden om de game niet te halen. Ik word er wel een beetje moe van dat iedere Ubi game dezelfde structuur bevat. Of je nu een Ubi racegame, action adventure, of shooter koopt: je unlocked outposts, je ziet de icoontjes op de kaart, je doet veel side missies waarin je niet veel meer doet dan een waypoint volgen en niet nadenken... Gaap!

Ik ga met Unity dan ook de kat een tijdje uit de boom kijken. Pre order gecanceled en volgende week Dragon Age halen! Dit weekend eindelijk eens beginnen met Wasteland 2.
Ik heb ze allemaal gespeeld op de grote consoles. En ik moet zeggen dat AC 4 toch mijn favoriet is. Unity vind ik tot nu toe een beetje meh... Het zit wel weer aardig in elkaar, maar al dat stedelijke, zoals andere aanhalen, is voor mij juist iets wat ik nu wel een beetje heb gezien. Tuurlijk is er verschil tussen Rome en Parijs qua architectuur enzo, maar k weet t niet. Vond juist dat hele caribbische wel een frisse wind die hard nodig was. Qua steden blijft t allemaal een beetje same old, same old. Denk dat dit mn laatste AC gaat worden. Misschien dat ik Rogue nog een poging geef. Juist vanwege het meer varen en de Tempeliers kant.
Een compleet niet geoptimaliseerd (onspeelbaar op pc) spel, dat uitkomt met bugs en slordigheden, dus een spel dat eigenlijk niet af is, krijgt de waardering "zeer goed".

Wij blijven kwaad zijn tegen dev's en bedrijven., dat de kwaliteit van games achteruitgaat, maar als puntje bij paaltje komt, kopen we het toch, en prijzen we het de hemel in, zoals hier dan ook gebeurd.

goe bezig manne, echt goe bezig. Ik begin het stilletjes aan door te hebben; Wij zijn, zeer zeker, onderdeel van het probleem.
De PC problemen zijn niet echt te meten en te beoordelen als je de console versie reviewt....
Er zijn zo van die games waar je op tweakers wel een garantie op een goede review mee hebt. Zelfs op consoles komt de framerate niet eens aan 30 fps. De reviewembargo lag (in de VS) zelfs NA de release van het spel, dus dan weet je het ook al wel. Dat ze zo'n mislukking hier als 'Zeer goed' omschrijven is dan ook gewoon lachwekkend. Misschien is het best wel een leuk spel na een paar patches, maar een review doe je op basis van het spel dat in de winkel ligt. Die problemen negeren is dus gewoon amateurisme.
Lekker plussen mensen!
Lees de review nog eens, en pas dan je comment aan.
Volgens mij zegt TW toch echt dat ze zelf geen problemen hebben gehad op de xbox one En Ps4, maar dat er wel problemen zijn bij sommige gebruikers (op de pc.)

Wat moet TW dan doen? Op basis van anderen een conclusie trekken? Zelf hebben ze zich blijkbaar prima vermaakt, dus dan is het logisch dat ze een goede review schrijven.
Ze zetten het er zelfs nog duidelijk bij dat er bij hun geen problemen waren.

Stop nou gewoon is met zeiken, probeer objectief te zijn ipv negatief.
Het gaat hier niet om de eerste de beste gamer. deze mensen (lees Tweakers) hebben ervaring met reviews.

En ik weet 100% zeker dat dit spel super gaat bevallen. Ook zonder deze review, want AC heeft nog nooit teleurgesteld. Ook met een bug hier en daar, waar ik me absoluut niet aan kan storen, en bij mij vrijwel nooit problemen oplevert in de gameplay.

persoonlijk vind ik het een goede review, en zijn de reageerders iets te kritisch naar mijn mening.
Ervaring met teksten schrijven ja. Met games durf ik soms toch wel in twijfel trekken. Maar ik begrijp dat jij het met de reviewer eens bent, aangezien jullie beide al op voorhand "wisten" dat het een goed spel ging zijn.
9,5 is inderdaad een hoog cijfer, maar ik weet zeker dat deze game ook voor mij 1 van de beste van 2014 (pc) word ondanks wat bugs e.d. Elk jaar weer lees ik bij de release reviews over bugs etc, maar uiteindelijk valt het allemaal reuze mee en is het spel prima speelbaar.

AC 4 zou ook vol bugs zijn, en zag ze inderdaad zo nu en dan wel is voorbij komen, maar de game was overall gewoon goed! Zelfde geld voor black flag.
Dat wordt ook niet in kwestie getrokken, het gaat om het feit dat de hele wereld AC:U&Ubisoft door de wc wilt spoelen vanwege het opleveren van een gedrocht en de review op Tweakers krijgt een 9, - want hij had geen problemen.

Dus omdat hij geen problemen had, moet je die niet meenemen? Als wij hem nu kopen omdat hij het cijfer 9 krijgt, en wij 100% overtuigd zijn dat het een geweldig spel op wat 'bugjes' na is. Doet het extra zeer omdat het alles behalve een geweldig spel is.

De review is ook zeker goed, en daar is ook niemand kritisch op, de score die gegeven wordt aan het spel wordt in twijfel getrokken.

En als dudes over lantaarn palen lopen door gebouwen zweven, jouw char noscopen met hun musket vanaf de andere kant van de map is het onmogelijk dat jij je daar niet aan stoort.
Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Leuk dat jij het prima games vind. De kritiek is er al langer op AC games en ook op Ubisoft.
Is het dan wel verstanding dat tweakers nu al de review online plaats als er zoveel problemen zijn?
Deze game zoals meerdere hebben een embargo tot de release datum waardoor kopers sneller geneigd zijn om de game toch maar te kopen omdat ze dan extra dlc erbij krijgen.
De day one reviews zijn meestal zeer positief omdat de online service nog niet belast wordt en alles nog prima werkt.
Misschien is het beste voorbeeld Battlefield 4, de game die hoge cijfers kreeg maar totaal niet goed liep bij launch en overal crashte. Ea heeft nu een hele shitstorm achter de rug maar de laatste tijd kan Ubisoft zoals meerdere uitgevers er ook wat van. Ik vond persoonlijk Blackflag slecht afgewerkt en er zaten de nodige bugs in. Dit was jammer omdat het verder een goede game is.

Het zal eens een keer tijd worden dat uitgevers weer een game durven uit te stellen omdat er zoals hier waarschijnlijk het geval is geweest er simpelweg gewoon te weinig tijd is geweest om de game goed af te krijgen.

[Reactie gewijzigd door bloodlynx op 23 juli 2024 01:14]

Tweakers is niet de eerste, in europa is het spel nog niet uit maar in amerika is de releasedate 11 november 2014 en waarschijnlijk de embargo ook tot deze tijd.

En wachten tot problemen opgelost zijn is meestal niet realistisch, kijk naar rome2 of driveclub er zijn meer voorbeelden die games kun je niet pas 2 weken of soms zelfs maanden na dato reviewen, mensen willen weten wat ze kopen

[Reactie gewijzigd door Malistix1985 op 23 juli 2024 01:14]

Ik heb het niet over wachten tot de problemen zijn opgelost, in dit geval zou het verstandig geweest zijn om te kijken of de day one patch verschil maakte.
Een 4.5/.5 is eenl goede rating en met die rating verwacht ik en waarschijnlijk vele met mij dat een game gewoon goed loopt.
daar heb je wel een goed punt mee!
Tweakers is niet de eerste, in europa is het spel nog niet uit maar in amerika is de releasedate 11 november 2014 en waarschijnlijk de embargo ook tot deze tijd.
De embargo was tot 12:00 op release dag gisteren, ofwel 12 uur nadat het spel gereleased was.
Opzich ook een teken dat er iets aan de hand was met het spel...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.