Door Jurian Ubachs

Redacteur

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Review van game of proloog?

25-03-2014 • 08:00

103

Multipage-opmaak

Credits binnen twee uur

Pluspunten

  • Diepgaande gameplay
  • Uitdagend
  • Audiovisueel sterk

Minpunten

  • Weinig content
  • Jaar wachten op de rest van het verhaal

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Een vreemd moment. Zit je goed en wel te spelen en begin je net de smaak een beetje te pakken te krijgen, rollen de credits ineens over je scherm. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes zit er voor ons na 105 minuten spelen ineens op. Het spel schotelt een beoordeling voor en begint vrolijk de credits op te dreunen. Bedankt voor het spelen en tot ziens. Hopelijk heb je er van genoten!

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3

Het vreemde van het moment blijft, maar een verklaring is voorhanden. Ground Zeroes laat zich namelijk niet benaderen zoals een gewone Metal Gear Solid-game. In de eerste plaats vormt het spel een inleiding voor het volgende volledige Metal Gear-spel, namelijk Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Het laat zich in dat opzicht een beetje vergelijken met de 'Prologue'-titels die Sony weleens uitbrengt in de Gran Turismo-franchise. Een sterk afgeslankte versie van een later verschijnend spel, om de fans alvast een klein voorproefje te verkopen.

Er valt meer te beleven dan alleen de, in ons geval, 105 minuten durende missie die onderdeel uitmaakt van het verhaal waarmee The Phantom Pain later verder gaat. Zodra je de missie hebt uitgespeeld, speel je namelijk allerlei extra missies vrij. Deze Side Ops vinden allemaal plaats op de legerbasis die je voor de verhaalmissie al hebt doorkruist, maar het verhaal eromheen is steeds heel anders, en dat geldt ook voor de omstandigheden. Bovendien word je steeds beoordeeld en worden beoordelingen en scores bijgehouden in ranglijsten. Hier haalt Metal Gear Solid: Ground Zeroes in potentie veel herspeelwaarde uit.

Laten we echter bij het begin beginnen. Metal Gear Solid: Ground Zeroes is een klassieke 'MGS' en draait dus om tactische spionage. Meestal zal 'niet ontdekt worden' de beste manier van spelen zijn. Koren op de molen van de superspion die de hoofdrol in het spel voor zijn rekening neemt, en dit keer is dat Big Boss. Hoe zit dat nou? Big Boss is niet dezelfde persoon als Solid Snake, al zijn er duidelijke gelijkenissen. Dat is niet vreemd: Solid en zijn broer Liquid hebben hetzelfde dna als Big Boss, die op zijn beurt Naked Snake heette tot zich een missie voordeed die hem de speciale codenaam Big Boss opleverde. Desondanks wordt Big Boss regelmatig bij zijn andere naam genoemd, en dus zul je de naam Snake veelvuldig horen in Ground Zeroes.

Uitdagende, open gameplay

Het hoe en waarom van de missie wordt niet al te uitgebreid uit de doeken gedaan, maar duidelijk is wel dat Snake wordt gedropt bij een Amerikaanse legerbasis op Cuba, met als opdracht om twee gevangen - oude bekenden - te zoeken en ze te helpen ontsnappen. Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, want de basis wordt beveiligd door Amerikaanse mariniers. Daar krijg je in Ground Zeroes overigens nog niet zo heel veel van mee, maar de XOF belooft in The Phantom Pain wel een belangrijke rol te gaan spelen, alsmede zijn weerzinwekkende leider ' Skull Face', die in Ground Zeroes alleen in een cut-scene opduikt.

Bekende MGS-elementen

Hoewel de gameplay op verschillende momenten zijn meestal uitstekende diepgang laat zien, zijn het vooral bekende elementen waaruit de gameplay van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes is opgebouwd. Snake begint de hoofdmissie op de rotspartijen langs de kust waar de legerbasis is gevestigd en dient de basis binnen te dringen. Dat begint met recon. Snake's verrekijker maakt het mogelijk om vijanden te taggen, zodat hun positie en vaste looproutes kunnen worden bijgehouden. Daarnaast vangt de verrekijker ook de audio op van personages waarop ingezoomd wordt. Uit die gesprekken zijn af en toe handige tips te halen over de omgeving.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Net als in veel van de voorgaande Metal Gear-games heeft een stealthy aanpak de absolute voorkeur, en daarbij spelen licht en donker een belangrijke rol. De hoofdmissie van Ground Zeroes speelt zich af bij nacht en in de regen, wat het voor Snake iets makkelijker maakt zich te verbergen. Dan nog zal hij al te felle lichtbronnen en zoeklichten moeten ontwijken. Dat, en het in stilte uitschakelen van vijanden waar je niet ongezien omheen kunt, zijn de belangrijkste onderdelen in de gameplay, en ze vormen eigenlijk doelen op zich.

Creativiteit gebruiken

Er zijn verschillende manieren om die doelen te bereiken, en de kracht van de Metal Gear Solid-gameplay wordt hier zichtbaar. Het spel daagt spelers namelijk uit hun creativiteit te gebruiken. De legerbasis biedt namelijk veel mogelijkheden voor spelers die opletten en gebruikmaken van hun omgeving. Sommige opties ontdek je waarschijnlijk niet in de hoofdmissie, maar pas in de Side Ops, die zich dus in dezelfde omgeving afspelen. Denk je de omgeving volledig uit je hoofd te kennen, dan zul je nog steeds regelmatig nieuwe elementen vinden waar je gebruik van kunt maken of waar je rekening mee moet houden.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Dat element is cruciaal voor Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Jezelf verbergen en vijanden in stilte uitschakelen, dat kun je in meer games dan alleen in Metal Gear Solid, maar 'MGS' onderscheidt zich ten opzichte van veel andere tactische spionagespellen in de hoeveelheid vrijheid die je krijgt en in de mate waarin het spel mee kan gaan in wat de speler allemaal bedenkt. Het spel helpt de speler op weg met een kaartje en wat missie-informatie, maar verder mag je zelf uitzoeken hoe je het allemaal aanpakt. En juist dat maakt Metal Gear Solid V: Ground Zeroes ook leuk om vaker te spelen.

Verdoven of vermoorden?

Dat komt mede doordat de kans klein is dat je eerste poging meteen vlekkeloos verloopt. Met je handpistool kun je bijvoorbeeld bewakers verdoven en uitschakelen, maar die worden wakker op het moment dat de bewakers hun diensten wisselen. Een eerder door jou vrijgemaakt pad kan zo dus ineens weer vol staan met oplettende soldaten, en dat zou je de eerste keer best kunnen verrassen. Kun je ze dan beter vermoorden? Dat kost punten, en daarnaast slaan andere bewakers alarm als ze een lijk vinden. Dat laatste maakt je missie er ook niet makkelijker op.

Side Ops en beoordelingen

De hoofdmissie eindigt met een even spectaculair als dramatisch filmpje dat dient als ultieme voorzet voor The Phantom Pain. Op het moment dat de credits over je scherm rollen, heb je vooral zin om verder te gaan in het verhaal. Je bent net gewend aan de gameplay, zit weer helemaal in de Metal Gear-sfeer, en dan mag je dus niet meer verder. The Phantom Pain staat gepland voor de lente van 2015, dus het duurt ook nog wel even voordat deze proloog een vervolg krijgt.

Koude kermis?

Zoals gezegd, is er nog meer content, maar het maakt het baalmoment niet minder. Dat komt ook een beetje doordat er best wat verwarring bestaat over de inhoud van Ground Zeroes. Lang niet iedereen is op de hoogte van het feit dat dit een proloog is, aangevuld met losse missies. Wie zich online eventjes verdiept in Metal Gear Solid V zal daar zonder veel moeite achter komen, maar wie het spel zo uit een winkelschap trekt zal dat niet meteen door hebben. Thuiskomen van een koude kermis ligt in dat geval best op de loer.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Daarmee willen we overigens de kwaliteit van de gameplay en de meerwaarde van de Side Ops niet tekort doen. De gameplay is van zeer hoge kwaliteit. Dat merk je in de hoofdmissie, maar ook in de Side Ops, waarin de omstandigheden steeds anders zijn zodat ook andere elementen van de gameplay aan bod komen. Ook de diepgang van de afzonderlijke Side Ops, die dus niet bij een overkoepelend verhaal horen, bewijst de kwaliteit van Ground Zeroes. Ooit bracht Konami een andere game uit die vooral draaide om losse missies. Dat spel, Metal Gear Solid: VR Missions, verbleekt bij de hoeveelheid tijd en moeite die Hideo Kojima en zijn team in Ground Zeroes hebben gestoken. Kojima duikt zelf trouwens ook op in een van de Side Ops, als dubbelagent die gered moet worden door Snake. Nooit eerder zagen we een personage in een spel zo veelbetekenend een bril opzetten ...

Veel herspeelwaarde

Zowel de Side Ops als de hoofdmissie worden door het spel beoordeeld. De game kijkt onder meer naar hoe snel je een missie hebt afgerond, hoeveel bewakers je hebt gedood en hoe vaak je bent gezien. Dat soort factoren zorgt samen voor een beoordeling. Simpelweg een missie uitspelen met een gemiddelde beoordeling is niet buitengewoon moeilijk, maar de hoogst haalbare S-beoordeling in de wacht slepen is een heel ander verhaal. Het maakt Ground Zeroes een zeer uitdagende game, zeker als je het type gamer bent dat zijn vrienden het liefst in elke online ranglijst het nakijken geeft. De kwaliteit van de gameplay en de aanwezigheid van een beoordelingssysteem waardoor prestaties zich laten vergelijken zijn de twee grootste pijlers onder de herspeelwaarde van Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes.

Als geheel heeft het spel nog wel meer onderdelen die een belangrijke bijdrage leveren aan het succes. Het meest in het oog springend is uiteraard de audiovisuele kwaliteit. We kunnen ons amper voorstellen dat er gamers zouden zijn die níet gegrepen worden door de openingsscène, voorzien van muziek die gecomponeerd is door Ennio Morricone. Grafisch doet het spel het minstens zo goed. Van de gezichtsuitdrukkingen en de animaties tot de wapperende tentdoeken en vlaggen: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes ziet er prachtig uit.

Conclusie

Met de juiste onderbouwing zou je Metal Gear Solid V: Ground Zeroes kunnen afserveren met één ster, of de hemel in kunnen prijzen met vijf sterren. Wie de game benadert als een normale game met een volwaardig singleplayer-avontuur, zal in Ground Zeroes niet vinden wat hij zoekt. Dan is een enkele missie die onderdeel is van een groter geheel, aangevuld met vijf losse missies, een veel te karig aanbod. Wie Ground Zeroes echter accepteert als proloog voor The Phantom Pain en een showcase voor Metal Gear's gameplay, zal er met heel andere ogen naar kijken. Dan komt ineens de diepgang in de gameplay naar voren, en verandert Ground Zeroes in een heel fijne speeltuin voor tactische spionageactie.

De proloog smaakt verder vooral naar meer. In Metal Gear Solid V: The Phantom Pain zullen de elementen die hier nu getoond worden wél samenkomen in een groot verhaal, van wat dan wél het grote, nieuwe Metal Gear Solid-spel genoemd mag worden. Het voorproefje daarvan is er nu. Als de sfeer in The Phantom Pain maar een klein beetje in de buurt kan komen van de fantastische openingsscène van Ground Zeroes, dan hebben we nu alvast heel veel zin in.

Pluspunten

  • Diepgaande gameplay
  • Uitdagend
  • Audiovisueel sterk

Minpunten

  • Weinig content
  • Jaar wachten op de rest van het verhaal

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Openingsscène van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes.

Metal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground ZeroesMetal Gear Solid V: Ground Zeroes

Lees meer

Metal Gear Solid: Ground Zeroes
Metal Gear Solid: Ground Zeroes Video van 3 september 2012

Reacties (103)

103
96
61
6
0
25
Wijzig sortering
Anoniem: 109978 25 maart 2014 08:12
Ik denk dat nu voornamelijk de prijs de beoordeling zou moeten beïnvloeden. Als het echt zo enorm kort is, vind ik 15€ al te veel geld.

Zo'n demo hadden ze uit moeten brengen voor 10€ of zoiets.

Voor deze prijs(25€), vind ik dat het spel gewoon een lage beoordeling had moeten krijgen, want het wordt nu in mindere mate uitgebracht als een volledig spel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 109978 op 22 juli 2024 21:57]

Een reviewer kan niet zomaar rekening gaan houden met de prijs in de beoordeling, wat nu als de prijs met 5 euro daalt? Ik vind juist de beoordeling van deze game goed gedaan, hij is bekeken in het juiste kader, het is tenslotte een proloog. Als je 25 euro te veel vind hiervoor dan wil dat niet zeggen dat het ineens een slechtere game is, alleen dat jij het zijn geld niet waard vind. Een reviewer kan moeilijk bepalen op welk prijspunt dat wel het geval is want dat is voor een flink deel subjectief. Dit neemt niet weg dat er in de conclusie misschien een opmerking zou mogen staan dat de prijs misschien wat aan de hoge kant is voor een proloog, maar het zou in mijn ogen de beoordeling nooit mogen beïnvloeden.
Anoniem: 66374 @Cronax25 maart 2014 13:04
Daar ben ik het niet mee eens. ik denk dat prijs en de kwaliteit wel terdege toe doen.
Voor de prijs vergelijk voor wat ze bieden moet wel redelijk zijn. in dit geval staat dit niet in vergelijk met de prijs / kwaliteit in verhouding. Je krijgt te weinig wat ze ervoor vragen. 5 euro is meer op zijn plek.
Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. "Je krijgt te weinig wat ze ervoor vragen?" Waarom ? De game is toch fantastisch goed, steekt goed in elkaar en bevat genoeg uren gameplay. Zoals al aangegeven het is een zoetmaker voor datgene wat komen gaat. Daarnaast ligt het er echt aan of je het er voor over hebt of niet. Ik zelf heb het er zeker voor over. Vooral als MGS fan heeft de game veel waarde.
dat is je goed recht om er niet mee eens te zijn.
Maar ik sponser luiheid niet.
Weetniet of het luiheid is. Vind het prima om iets te sponsoren wat goed is. Als daardoor de game NOG beter wordt dan dat ze nu hebben laten zien.
Anoniem: 528235 @Cronax25 maart 2014 14:00
Zie het als het kopen van een nieuwe TV. Je betaald bijvoorbeeld €5000,- voor een 24"inch LCD scherm. Je beeld kwaliteit mag misschien uitstekend zijn, maar voor die prijs kan je toch ook een grotere TV kopen met dezelfde kwaliteit? Zou jij voor zoiets een uitstekende review schrijven?

Ik vind persoon 30euro wel heel veel voor een game waar je maar 105minuten game plezier aan kan beleven.
Zie het als het kopen van een nieuwe TV. Je betaald bijvoorbeeld €5000,- voor een 24"inch LCD scherm. Je beeld kwaliteit mag misschien uitstekend zijn, maar voor die prijs kan je toch ook een grotere TV kopen met dezelfde kwaliteit? Zou jij voor zoiets een uitstekende review schrijven?
Uh, ja, behalve dan dat je voordat die veel grotere TV op de markt is nog een half jaar moet wachten. Die kleinere TV is relatief duur, maar kan het geld waard zijn omdat die überhaupt op de markt is. De beschikbaarheid heeft ook een bepaalde waarde.
Ik vind persoon 30euro wel heel veel voor een game waar je maar 105minuten game plezier aan kan beleven.
Dan schrijf je een eigen review van deze game waarin je duidelijk vermeld dat je hem niet hebt gespeeld, maar het toch een slechte game vind omdat hij volgens anderen zo kort is. Het is je goed recht, een review is uiteindelijk gewoon een persoonlijke beoordeling. Een beoordeling is niet goed of fout.
Ze mogen er voor vragen wat ze willen. Als jij denkt Ground Zeroes te kunnen maken voor een verkoopprijs van 10 euro, ga je gang!
Wat dacht je van Dead Rising 2: Case Zero? Dat was download-only en kostte destijds tussen de 5 en 10 euro. Het kan dus zeker wel en dat jij een demo met een prijs van 30 tot 40 euro verdedigt vind ik raar.

Angry Joe slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop: goede gameplay maar absurd weinig waar voor het geld (https://www.youtube.com/watch?v=FMoZKfx1dcw). Daar mag het wat mij betreft ook hard op afgerekend worden, dit soort praktijken zouden niet aangemoedigd moeten worden met hoge scores.

[Reactie gewijzigd door XxRenéxX op 22 juli 2024 21:57]

Precies, dit is gewoon te veel geld voor een "intro" op een ander spel.
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=oVSqhTCASHw
Niet alleen de korte speelduur is een groot minpunt voor mij, maar het feit dat de originele Japanse stemmen ontbreken, betekent eerlijk gezegd dat ik sowieso geen enkele interesse heb in de game.

Bij een film wil je normaal gesproken toch ook de originele stemmen, ongeacht land van afkomst van de film? Bij een game hoort dat wat mij betreft niet anders te zijn, en hoort het er als OPTIE bij te zitten.
Die stemmen zaten er volgens mij toch nooit in? Kon je bij de vorige delen wel kiezen voor de japanse stemmen?
Die stemmen zaten er volgens mij toch nooit in? Kon je bij de vorige delen wel kiezen voor de japanse stemmen?
Nope, alleen als je de japanse versie van het spel speelt.
Wat een onzin. MGS heeft zover ik weet nog nooit japanse stemmen gehad, dus waar heb je het over? Daarnaast is deze fantastische proloog gewoon een lekkere zoetmaker voor datgene wat gaat komen. Daar is de prijs ook na. En dat is hij als je het mij vraagt 100% waard.
Kiefer Sutherland is leidinggevend voor het karakter van Snake in dit spel (facial capture gedaan door Kiefer), niet Akio Otsuka. Dus de Engels gesproken versie is de authentieke versie in dit geval.

Normaliter zou ik ook liever de Japans gesproken versie willen inplaats van de (vaak slechte) dub, maar in dit geval gaat dat niet echt op. Er is niets echts 'Japans' aan de karakters in deze serie dus om ze allemaal Japans te laten spreken zou alleen maar raar overkomen.

Zal wel tot de minderheid behoren maar ik vindt Jack Bauer + MGS een zeer geslaagde combinatie.
Voor die prijs heb ik hem juist meegenomen :*)
^hierboven: in de review staat al gemeld dat je met gemak dit kan afserveren door alleen maar naar de prijs te kijken. Echter, een goede review doet meer, en kijkt ook naar de kwaliteit van wat er WEL geleverd wordt, en dat is eigenlijk een sandbox game, waar je redelijk los kan gaan.
Dat afserveren puur alleen op prijs en het een 'demo' noemen is best flauw, zeker als je er dan een speedrunner bij haalt.

Zo ken ik er nog wel meer: DmC: Devil May Cry in 17 minuten, Prince of Persia Classic in 12 minuten, Castlevania in 13 minuten, en zelfs Demon's Souls in net iets meer dan drie kwartier. Dark Souls in 25 minuten. Is Dark Souls dan slechter dan Demon's Souls? Geen van die games krijgt een slechte beoordeling wegens 'te weinig content', terwijl je er bijzonder rap doorheen kan.

En zeg nou zelf, als je een MGS game gaat speedrunnen, dan speel je het spel niet echt in de juiste geest, toch?

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 22 juli 2024 21:57]

Volgens mij gaat de review voldoende in op de kwaliteit, toch?
Jazeker, ik verdedig de review juist ;-)

Bovendien is het geen demo, dat zou nl impliceren dat Ground Zeroes straks ook in The Phantom Pain zit. Dat is vooralsnog niet het geval, het is een Proloog, en vult dus het verhaal van The Phantom Pain aan.

Tenzij Kojima straks van mening verandert, en Ground Zeroes alsnog mee-levert natuurlijk :-)

Edit: wat ViolatoR hieronder zegt dus...

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 22 juli 2024 21:57]

Die speedruns zijn gebaseerd op glitches. Laat ik een ander voorbeeld aanhalen: een nieuwe MGS speler die deze game demo in 70-90 minuten uitspeelt en dat voor een paar tientjes. Dus zeg nou zelf: is dat veel waar voor je geld? Mag hopen van niet en ik vind dat de game daar best op afgerekend mag worden. Je hebt gelijk dat een goede review niet volledig beïnvloed mag worden door de adviesprijs, maar het moet zeker meespelen anders is het net zo erg.

[Reactie gewijzigd door XxRenéxX op 22 juli 2024 21:57]

Je "speedrun" vergelijking vind ik hier echter niet opgaan. Sinds tijd en dag maken mensen er een sport van een game zo snel mogelijk uit te kunnen spelen, om wat voor reden dan ook (voor de uitdaging, "roem", omdat het kan, etc).

Maar veel van die spellen, duren gewoon een gemiddelde 8+ uur. Dat je Dark Souls in 45min kan uitspelen, is leuk, maar wanneer je het spel op de "gewone" manier speelt en ook de new game+ gebruikt, kan het aantal uren van 1 karakter makkelijk boven de 100 komen.

Echter, speel je MGS:GZ op de "normale" manier, zit je slechts op een uurtje, met de extra missies erbij misschien 2 tot 2,5 uur.

Maar de korte duur van het spel, brengt zeker voor een Metal Gear titel, een heel groot probleem met zich mee. Iederen die wel eens een Metal Gear heeft gespeeld, weet dat karakter ontwikkeling een belangrijk aspect is van het spel, helemaal als je het alleen al hebt over CodeC gesprekken. Je leert achtergrond verhalen, motivatie, je leert de personages gewoon echt kennen en ze worden mooi uitgediept. In een game waarvan de main mission slechts een uurtje duurt, heb je gewoonweg niet die ruimte om personages en motivaties uit te diepen. Dat doet voor mij zeker wel afbreuk aan een Metal Gear game.

Een spel die zo kort duurt, moet dus consessies doen op een aantal zaken. De graphics zijn zeker prachtig, op een paar kleine details na, het is vloeiend en ziet er goed uit. De gameplay is vanouds ook weer goed, maar kan wel even wennen zijn, zeker voor de nieuwere spelers. Maar Metal Gear heeft altijd om het verhaal gedraaid, het is echt een cinematische game te noemen, is het ook altijd geweest. En dat ontbreekt compleet hier.

Herrinnert iedereen zich nog Dead Rising 2: Case Zero? Een standalone proloog voor Dead Rising 2? Ook deze game was erg kort, 2 uurtjes, max 4 uurtjes als je alles wilt doen. Maar wat kostte deze game? 10 dollar/euro met de mogelijkheid je savegame over te dragen naar het uiteindelijke Dead Rising 2.

Het grote probleem met Groud Zeroes, is het precedent dat hiermee wordt geschapen. Het is natuurlijk niet echt een demo, maar veel meer eigenlijk ook niet. Natuurlijk mag Kojima/Konami hiervoor vragen wat ze goed achtten, maar het is gevaarlijk voor de industrie. Want het spel verkoopt goed, en wanneer dat gebeurt, vrees ik dat andere spelletjes boeren (met name EA), dat dit dus eigenlijk is wat het "volk" wil. Dus straks komen er allemaal prologen voor grote games, die misschien een uurtje of 2 duren, maar waar je dus wel 30 euro voor neer mag leggen, gewoon, omdat het kan.

Ik vind een prijs per uur redenering over het algemeen scheef, want jet moet beoordelen wat je speelt, en hoe je het ervaren hebt. Want in dat opzicht, kost GZ 15 euro per uur. En een Borderlands 2, (waar ik persoonlijk 600+ uur in heb zitten), 1 cent per gespeeld uur. Dead Space 1 duurde voor mij iets van 10 uur, dus 6 euro per uur. Echter, de sfeer, het verhaal (zeker als je ook alle audiologs voor de achtergrond zoekt) bijzonder de moeite waard, en had ik er meer dan dubbel voor over. Maar een spel als The Force Unleashed, die ik 2e hands voor 25 euro ooit heb gekocht, had ik na 4 uur al uit en ik had geen enkele drang (noch gaf het spel een reden) deze nog een keer te spelen.

Dus ik wil de prijs per uur vergelijking even negeren hier, en oordelen op de daarwerkelijke content en of ik het de moeite waard vind. En dan is het antwoord gewoon: nee. Het mist gewoon essentiële Metal Gear elementen, alles wat in de game terug komt, heb je al in tech demos, trailers en teasers gezien. Het voelt gewoon niet als een toevoeging in het Metal Gear universum en om die reden vind ik het prijskaartje van 30 euro gewoon domweg niet te rechtvaardigen.
Je geschatte tijden zijn wel aan de lage kant. De main campagne neemt zo'n 1,5 uur in beslag, main + optionele missies 4 uur. Wil je alles gezien hebben, en alle trophies halen, dan 6 uur. (bron: http://www.howlongtobeat.com/game.php?id=17291)

Overigens waren mijn speedrun opmerkingen gericht aan diegenen boven mij, die GZ afserveerden als demo van 7 minuten.

Verder ben ik het zeker met je eens dat prijs/uur geen hout snijdt. dat is sowieso voor iedereen anders, (ik speel bv nooit online MP, dus CoD is per uur voor mij een stuk duurder dan voor de gemiddelde speler). wel kijk ik naar de absolute prijs: ik koop mijn games altijd pas als de prijs 'redelijk' is, en voor mij is dat zo rond de 30 Euro.
Voor MGS ga ik voor de PS3 versie, die nu al voor rond de 15 Euro te vinden is, en wat ik een prima prijs vind voor wat het biedt. Later, tegen de tijd dat The Phantom Pain er aan komt, zal ik dan de PS4 versie nog wel eens oppikken.

Je laatste paragraaf is feitelijk waar het om gaat. Als het voor jou essentiele MGS zaken mist, is het spel voor jou zijn prijs niet waard. Ook ik heb mijn twijfels gehad, vandaar mijn keuze voor de 'inferieure', maar goedkopere PS3 versie.
Dat gezeur over "demo" of "geen demo". Boeit me geen reet moet ik eerlijk zeggen. Ik heb ervoor gekozen om de game, ondanks de beperkte speelduur van de hoofdmissie te kopen en heb daar geen seconde spijt van. Ik las ergens een omschrijving waar ik me helemaal in kan vinden en ik parafraseer:

"MGS V: Ground Zeroes is één grote speeltuin waarin de speler zich uren kan uitleven."

Je kunt op zoveel manieren je doelen bereiken; echt ongelofelijk. Heerlijk om te zien hoeveel keuzevrijheid je hebt. Ik ben altijd een speler geweest die graag sneaky te werk gaat en liefst ook geen kills maakt. Dus daar ben ik de eerste uren de hele tijd mee bezig geweest. Sneaky guard voor guard aanpakken en zo langzaam maar zeker richting je doel bewegen.

Nadat ik daarmee een S-rank had gehaald in de hoofdmissie ben ik lekker de side-missions gaan doen. Ook daar eerst sneaky, maar na verloop van tijd ben ik overgegaan op "kill sneaky elke guard die je tegenkomt" en dat heeft zich inmiddels ontwikkelt naar "hoe meer herrie hoe beter". Rocketlaunchers, sniper rifles, C4, bepantserde voertuigen noem het maar.

Ik zit nu dus al over de 10 uur gespeeld en zie mezelf met gemak nog meer dan 10 uur in MGS V: Ground Zeroes steken, omdat het een waar genot is om in deze speeltuin huis te houden. Demo vind ik daarom de slechtst mogelijke term om de game te omschrijven, het is de perfecte proloog van The Phantom Pain en als fan wil je dit voor 30 euro absoluut niet missen. Sterker nog: doe mij dit maar vaker op deze manier, want dan kun je alvast genieten van de meesterlijke gameplay van een game die nog lang niet op de markt komt.

Konami heeft hiermee weten te bewerkstelligen dat de game waar ik het meest naar uit kijk met stip The Phantom Pain is geworden, en tot die tijd zal ik heerlijk ronddolen in het kamp van Ground Zeroes. Werkelijk waar een toppertje dus!
Is dat de normale manier om te reageren hier? Had meer van Tweakers.net verwacht. Inhoudelijk zeg je namelijk niets, maar beledigen van iemand die je niet kent, kun je duidelijk als de beste.

Ik wil als voorbeeld om mijn redenatie kracht bij te zetten nog wel even de demo van MGS 2 aanhalen. Die was vele malen beperkter, korter en minder veelzijdig dan Ground Zeroes. Daar betaalde je dan ook niets voor, maar je kon er met goed fatsoen geen 2 uur aan besteden. Drie maal uitspelen kon met gemak binnen 1,5u en dan had je het ook echt wel gezien.

Met Ground Zeroes ga je uren en uren bezig kunnen zijn. Als je het onderste uit de kan wil halen, zoals ik, dan is 30 euro voor een game van 20+ uur die ook nog eens een spannende introductie is van The Phantom Pain straks eigenlijk helemaal niet zoveel geld. Als je hem op last gen speelt is het ook nog eens 20 euro voor de digitale versie, en noem me dan maar iemand die in therapie moet omdat ie toch alles wel koopt, maar 20 euro vind ik echt een bedrag van niets.
mijn eerste indruk was dat de graphics niet zo goed zijn. maar later zag ik dat het op de ps4 was en zelfs daarvan had ik verwacht dat het beter zou zijn. aangezien het een nieuwe console is.
Nou de graphics van MGS GZ op de PS4 is gewoon vet! Maar vergeet niet de PS4 is vrij nieuw. Denk nog een jaar ofzo dan zien games er veel beter uit!
Ik had ook verwacht dat het allemaal wel iets mooier kan op de nieuwe consoles, maargoed... als pc gamer heb je hele andere standaarden.
Klopt, 24" en een bureaustoel.....
Maak daar eyefinity van, we dwalen wel af zo btw :P
Anoniem: 66374 25 maart 2014 08:07
Leuke demo, ik hoorde dat iemand dit spel in 6 min had uitgespeeld.
30 euro voor een "demo" is me wat te gortig, en wordt naar mijn idee te weinig meegenomen in het eindoordeel en daarna kan je ook nog eens 50 a 60 euro uittrekken voor echte spel...

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 22 juli 2024 21:57]

Eens!

Voor een game die zo snel zo makkelijk is uit de spelen is 30€ zelfs een beetje een cashgrab. En het gebeurt steeds vaker. Gran Turismo was daar ook een voorbeeld van, maar ik dacht dat die wel iets meer content had.
van wat ik begrijp is het ook vooral een tech-demo van de engine. Er zit al wel een key bij om wat toekomstig content uit Phantom Pain te unlocken. Of dat het waard is, durf ik niet te zeggen.
Een echte fan, die koopt die extra content achteraf 99% vd gevallen, en degene die dit spel(demo) aanschaft doet dit of de prijs nu 30 of 50 is. Maw ik vind deze prijs correct laten we zeggen dat je in principe 15euro voor die 100min gameplay betaald, en achteraf nog eens voor 15 euro extra content betaald voor wanneer de V gereleased wordt.
Op psn is die 20 euro.
Ja, de PS3 versie. PS4 kost gewoon 30 euro.
Hier ben ik het mee eens, maar ik ben ervan overtuigd dat we dit spel heel snel gaan zien zakken in prijs ergens. Ik kijk gewoon uit naar die actie :p
Persoonlijk dacht ik dat het al de volledige game was. Ik heb hem nog niet gespeeld, omdat paypal crap is deze dagen, maar nu heb ik best wel spijt van mijn pre-order (die laat is, haha).
En al gespeeld ? Want dan lijkt het me stug dat je spijt zou hebben. 30 euro voor een waanzinnig goede game. Naar mijn mening tot nu toe de beste game die ik op de PS4 heb gespeeld. En dan na te gaan dat ik al heel wat games heb gespeeld de afgelopen tijd :).
Elder Scrolls Morrowind is in 4 minuten uit te spelen. Dan vind ik 7 minuten voor een demo juist lang.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 561095 op 22 juli 2024 21:57]

Als je het filmpje kijkt zie je dat die vergelijking niet echt opgaat.

Dit is slechts een level met een missie en met geen mogelijkheid om door te spelen.
Morrowind daarentegen zit vol met sidequests en geeft ook de optie door te spelen na 'het einde'.
Als je het filmpje kijkt zie je dat die vergelijking niet echt opgaat.

Dit is slechts een level met een missie en met geen mogelijkheid om door te spelen.
Morrowind daarentegen zit vol met sidequests en geeft ook de optie door te spelen na 'het einde'.
Nouja, het is niet zozeer het feit dat de vergelijking niet opgaat, het is gewoon super nutteloos om de lengte van een speedrun te gebruiken om te bepalen hoeveel tijd je in een game steekt. Ten eerste speel je op een manier die in eerste instantie gewoon niet te doen is, ten tweede ga je volledig voorbij aan eventuele herspeelbaarheid.
Het intro filmpje duurt dus langer dan het spel zelf? :+
Als je er geen lol aan wilt beleven: ja
Valt me op uit de reacties hier dat MGS:GZ als een demo wordt afgescheept, het is een proloog. Dat wil zeggen dat de content van Ground Zeroes niet terug te vinden is in Phantom Pain. Het is dus wel degelijk een aanvulling op het grotere geheel.

Over de prijs valt te twisten, 30 euro is aan de hoge kant. Overigens is hij voor de PS3 te krijgen voor 20 in de store.
Overigens is hij voor de PS3 te krijgen voor 20 in de store.
Ik dacht een maand of zo terug gelezen te hebben dat de prijs van MGS:GZ ook op de next-gen €20 zou zijn.
De prijs zou eerst € 40,- zijn voor het fysieke spel en € 30,- voor de digitale versie, echter Konami heeft vorige maand aangekondigd dat de prijs van het fysieke spel ook € 30,- zou zijn.

http://tweakers.net/nieuw...olid-v-ground-zeroes.html
Ah. Dan heb ik dat verkeerd gelezen.
Een goed voor een demo van 30 euro? Spellen horen ook op hun inhoud beoordeeld te worden
Ik denk dat de prijs wel snel zal dalen, en door de grote replay-waarde ben je er wel iets langer dan 2 uur mee zoet. Maar inderdaad, het is te veel geld voor een uitgebreide demo.
Een goed voor een demo van 30 euro? Spellen horen ook op hun inhoud beoordeeld te worden
Dat wordt 'ie toch ook? Het gebrek aan voldoende content wordt genoemd in de review en bij de conclusie wordt het benadrukt door de reviewer. De uiteindelijke score blijft subjectief en is t.a.t. gewoon een mening/beknopt koopadvies.

Ze vinden het een goeie game, ondanks dat het een korte game is. Over de lengte van de game is iedereen duidelijk, ik zie het probleem niet.
Mooie beelden, geven me direct hetzelfde gevoel weer even terug dat ik had bij de oude PSX versie. Jammer dat het nog geen volledige game is, anders had die PS4 er toch echt gekomen.
Geloof me het is het 100% waard om een PS4 aan te schaffen. Al zou het alleen voor deze proloog zijn :)!
Wacht even… je betaalt dus ruim 25 euro (iets minder dan de helft van een volwaardige A-game), voor ongeveer 105 minuten speelplezier? Ben ik de enige die dit belachelijk veel geld vindt voor bijzonder weinig speelplezier? Proloog van de echte game, een demo, een "chapter"… ze kunnen 't noemen wat ze willen, maar hoewel ik echt een MGS-fan ben zal ik nooit dit soort bedragen uitgeven aan een A-game met zo weinig content. Dit voelt voor mij meer als uitknijpen van je klanten én van de MGS-reeks namelijk.
Anoniem: 66374 @Kapotlood25 maart 2014 09:39
helemaal mee eens. en het gebeurd vaker dan je denkt in de game wereld.
Ik weet 't: een game met ±10-15 uur speelduur vind ik prima als de kwaliteit daar ook naar is. Maar met een kwaliteitsspel nog geen 2 uur kunnen spelen, en er dan ±25 euro voor uit moeten geven is gewoon je reinste uitklopperij. Het doet de MGS-reeks ook geen eer aan… de spelduur van deze games was altijd al relatief kort, maar wel een "volwaardig" spel waardig. Nu betaal je ±50% minder, maar heb je 84% minder (van 12 naar 2 uur) speelplezier. Verhouding is hier ontzettend ver te zoeken.
Wacht even.... Volgens mij als je echt 'fan' van iets bent heb je het er ook zeker voor over ? Ik zelf ook als MG fan (trouwe hond vanaf de MSX) vraag me af hoe deze mensen die game uitspelen? Gun pakken, knallen, op het doel af en einde missie. Tja, dan kun je het idd binnen die korte tijd uitspelen. Ik heb deze game van het weekend uitgespeeld. Ongeveer 5 uur mee bezig geweest. Rustig an, alles ontdekken, 1 keertje alarm. Daarnaast is er ook nog genoeg andere content om te spelen. Plus het steekt erg goed in elkaar zoals we van vrijwel alle MG gewent zijn.

Als je éénmaal de kwaliteit zou zien op de PS4 dan is het die 30/40/whatever euro echt wel waard. Als dat dan ook zo betekenen dat ze de financiele ondersteuning hebben om de volledige game NOG beter te maken dan snap ik niet dat je als fan het er niet voor over hebt.
Anoniem: 66431 25 maart 2014 14:47
Nou ik vind em de 29 euro meer dan waard! Perfecte game en veel meer speel plezier dan een uurtje hoor! ;)
Ja en mooie graphics met de nieuw fox engine. Had de main missie binnen 95 minuten uitgespeeld. Nu ga ik nog alle side missies doen, dat is ongeveer ook een uur per stuk als je het rustig aan doet voor een goede score.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.