Door Jurian Ubachs

Redacteur

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Warmdraaien met Big Boss

Voorlopige conclusie

Na een aantal missies, Side Ops en uitbreidingen aan Mother Base liep de speelsessie langzaam op zijn einde. Nog voor we alle bevindingen op een rijtje zetten kwam een medewerker van Konami nog met een opvallende vraag. "Tot waar ben je gekomen? Was je al in Afrika?" Neen, we waren nog niet in Afrika geweest. Dat komt kennelijk na het deel dat zich in Afghanistan afspeelt. Dan speel je dus pakweg veertien uur met een game en heb je alsnog maar één van de grote omgevingen gezien. Het zegt iets over de hoeveelheid content die Metal Gear Solid V: The Phantom Pain belooft te bieden. Want hoewel we nog nooit zoveel tijd hebben gehad voor een preview, kunnen we niet anders dan concluderen dat zelfs dit nog maar een klein voorproefje was van alles dat The Phantom Pain uiteindelijk zal omvatten. Over iets meer dan zes weken zullen we meemaken wat nu allemaal nog verborgen is gebleven.

Reacties (75)

Wijzig sortering
Blijft een mooie game om te zien. Echter die balonnen en rocket-punch blijven me een raar gevoel geven. Het hoeft echt niet allemaal super realistisch te zijn, maar gewoon keihard ingaan tegen de wet van de zwaartekracht met heliumbalonnen gaat me een beetje ver.

En inderdaad, het feit dat die vijanden als een soort doofstomme zombies nergens op reageren in de omgeving valt me ook tegen. Die snake ziet er verder wel badass uit, dus ik ga wel zien of het wat wordt.
Het spel speelt zich af in de jaren 80 in een alternatieve tijdlijn. Ook streeft Metal Gear Solid niet naar 100% realisme. Zoals Narimantos ook aangeeft zijn die 'balonnen' zoals jij aangeeft een uitwerking van een bestaand middel, het Fulton Recovery System. De rocket punch is hier dezelfde uitwerking van een Rocket Peace: https://www.youtube.com/watch?v=9gG3HdtC8XE

Dit zijn allemaal elementen die in voorgaande games een rol hebben gespeeld. Als dit niet bevalt dan is Metal Gear Solid gewoon niets voor jou.
Als ik de preview samenvat + mijn eigen mening op basis van gameplay filmpje:

+ Meerdere mogelijkheden om missies aan te vliegen (stealth, guns blazing of een mix etc.);
+ Hulp van buddy's (Quiet, D-Dog, Horse, D-Walker) met ieder eigen kwaliteiten om de missie op je eigen manier te kunnen spelen en dus andere diepgang kan realiseren;
+ Nadenken over inzetten van resources (heli's etc.) en meer geld verdienen door side ops (extra) te doen (gevangenen bevrijden);
+ Je eigen basis hebben en kunnen uitbreiden/-bouwen (rekruteren van mannetjes met higher stats levert uiteindelijk meer op bij aanvang missies, zoals intel etc.);
+ Enorme speeltijd;
+ Open wereld met een eigen keuze vrijheid;
(+ Het blijft Snake met een bionische arm (welke als Rocket Punch gebruikt kan worden (!));
+ Verhaallijn is typisch Metal Gear, moet je wel affiniteit mee hebben (heb ik).

Lang geleden dat ik zo heb uitgekeken naar een game, dus laat maar komen!
De spel begon goed, tot dat de dame opeens heel snel ging rennen/springen. Toen had ik echt gevoel van onrealistisch! Ik hou wel van dit soort type games, maar dan moet er geen dame/man inzitten net super krachten, dan wordt opeens een totaal andere spel! Helaas, het had zo goede spel kunnen zijn!
Sorry, maar dan ken je de MGS serie gewoon niet. Zo ongeveer alle boss-fights in alle vorige delen bestaan uit "personen" met super krachten :+
Want een genetisch geperfectioneerde soldaat, een vijand die gedachten kan lezen en kan vliegen, een vampier die onsterfelijk is, complete stealth, of een robot de grootte van een middelgrote stad is natuurlijk wél realistisch?
Waarvan de gedachte lezende vijand op een hele sneaky manier verslagen kon worden door de controller in de 2e poort te steken.

Dat was echt iets waar ik niet aan gedacht had met MGS
Ik heb tot nu toe alle MG's gespeeld. Van de MSX versies tot Ground Zeroes. Ik moet zeggen, Ground Zeroes trok me totaal niet, met name omdat het naar mijn gevoel allemaal zogenaamd realistisch gemaakt moet zijn. En de open spelwereld maakt het sneaken voor mij minder leuk. Het leukste was juist in de eerste MGS, waarbij je net als in de MG's keycards e.d. nodig had en in een basis rond aan het sluipen was, waarbij je soms van gebouw naar gebouw moest reizen.

Daarbij baal ik ervan dat David Hayter aan de kant is gezet. Ook al was hij vaak over de top met zijn voiceacting, het is en blijft Solid Snake. Goed, we spelen met Big Boss in deze game, toch hoop ik stiekem op een kleine zijsprong naar Metal Gear dat zich afspeelt in de jaren 80 op Zanzibar. Een verwijzing of uitkomst naar de originele verhaallijn, dat zou ik graag zien.

Iets zegt me dat deze game me, ondanks de hype en het grafische geweld, gaat tegenvallen...

[Reactie gewijzigd door CSB op 18 juli 2015 10:38]

Ik snap je relaas volkomen. Zowel wat betreft de open game wereld (de trend van nu "omdat het kan", maar had van mij echt niet gehoeven) én al helemaal wat betreft het ontbreken van de stem van David Hayter.

Ook schreef PU in hun review dat er aanzienlijk minder cutscenes in zitten dan we gewend zijn van een MGS game. Terwijl ik dat, icm met het verhaal en de aantrekkingskracht van Snake (David), juist altijd zo gaaf vond aan MGS.

Maar goed, ergens trok Ground Zeroes me toch wel weer. En dat was maar één missie, dus tsja, van een echt meeslepend verhaal kon je daarin niet echt spreken. En ik heb veel vertrouwen in Kojima, want die weet altijd weer iets heel gaafs neer te zetten. De kritieken op MGS2 waren ook niet mals, maar ik vond dat uiteindelijk toch ook een waanzinnige game.

We gaan het binnenkort allemaal meemaken...
Ik ben er een beetje bang voor dat Kojima het juist een beetje af heeft laten weten. Grafisch zal het top zijn, hij heeft een geweldig team, maar ik denk dat hij zelf klaar was met het hele metal gear gebeuren en de serie gewoon probeerde kapot te maken omdat Konami hem maar steeds weer pushte om een nieuw deel te maken.

Met sommige van de gameplay video's die naar buiten kwamen had ik echt het gevoel dat hij probeerde de fans af te schrikken door met belachelijke dingen te komen die eigenlijk helemaal niet meer binnen de serie passen.

Ik heb in ieder geval zo mn twijfels en wacht eerst de reviews wel even af. Technisch zal het zeker wel goed zitten, maar de gameplay en het verhaal weet ik zo net nog niet.
Iets zegt me dat deze game me, ondanks de hype en het grafische geweld, gaat tegenvallen...
Ik deel je mening volkomen. Echter, ik denk niet dat hij zal tegenvallen; het is gewoon een compleet andere game (voor mij) die net als 'Revengaence' in een andere categorie valt. Niet in de lopende lijn van de MGS serie.

Kojima is heel stil onder dit alles - wellicht een zwijg contract en het feit dat de rechten van de serie compleet bij Konami liggen - maar ik hoop van harte dat Kojima al stiekem bezig is met eigen complete, nieuwe IP's. IP's die 'lijken/afgeleid' op MGS; lijken/afgeleid op/van Silent Hill.

En dat hij daarmee Konami te kak zet.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 19 juli 2015 09:42]

Waar ik vooral naar uitkijk zijn de magistrale combinaties die je kan uitvoeren om iets gedaan te krijgen. Voor een creatief en intelligent persoon is Metal Gear Solid echt een geschenk. Lekker nadenken over de stappen die je neemt en erop uitgaan. Waar ik ook naar uitkijk zijn de skull encounters, die blijken erg creepy en bloedpompend te zijn! https://www.youtube.com/watch?v=oIKfniB6MFo (Vanaf 14:20 tot 18:45)
Lijkt me een hele 'dikke' game om van te genieten.
Audiovisueel prima in orde en leuke gameplay.

Met Ground Zeroes kreeg je al een voor proefje.
Prima is wel heel zacht gezegt, kijk eens hoeveel detail in snake zit. Grafisch is dit gewoon de beste game van het moment denk ik.
Absoluut mee eens, ook nog eens 60fps op console!
Waarom word jij nou weer hemelsnaam gedownmod? :?

Ik ben het met je eens hoor, de game ziet er graphics waanzinnig uit. En hopelijk speelt het net zo soepel als Ground Zeroes, want die game zat technisch ook erg goed in elkaar.
Had net ook al een reactie die zonde reden werd gedownmod zonder reden, maar laten we het daar verder niet over hebben.

Het knappe is dat deze game 1080@60 draait op de ps4 terwijl alles er prachtig uitziet, helemaal de cutscenes zijn echt prachtig. Moet wel gezegt worden dat er redelijk veel pop ups zijn en de wereld die ik heb gezien vrij leeg is vergeleken met bijvoorbeeld gta, maar wat verwacht je ook van een woestijn.
Wat mij betreft gewoon game of the year op basis van wat ik tot nu toe heb gezien (en van andere games). Phantom Pain is een combinatie van Witcher 3 en Fallout 4 in een semi open wereld met het beste gameplay dat ik tot nu toe heb gezien.
Ik was een fan van de serie (MGS 1&2) en toen ben ik van console gaming overgestapt naar pc. Nu had ik laatst Ground Zeroes gespeeld en deze viel mij toch tegen. De gameplay/besturing liep toch niet zo soepeltjes als bijv met splinter cell (pc) of last of us (ps4). Nu snap ik dat die laatste een ander genre is. Maar op een of andere manier deed het mij niet de speelervaring geven wat ik had met deel 1&2.

En Big Boss...? Is dat de nieuwe bijnaam voor Solid Snake geworden?!😂😁😱
Big Boss en Solid Snake hebben alles met elkaar te maken, maar zijn zeker niet één en dezelfde persoon. Ik zou nog even wat research doen, dat maakt de game uiteindelijk ook leuker.
Ik zou dit maar eventjes lezen.

Beetje achtergrond over Big Boss en familie leden.

http://metalgear.wikia.com/wiki/Big_Boss
Lijkt mij heel gaaf! Ground Zeroes heb ik mij goed mee vermaakt!

Ik vind alleen het ballonnen systeem wel raar. In een demo die ik een paar weken geleden zag ging alles zo'n beetje met een ballon mee. Daarmee ben ik bang dat je straks alleen maar met Mother Base bezig bent en het relatief makkelijk vol krijgt. Mij had het leuker geleken als je vijanden moest uitschakelen en naar een soort extraction point moest brengen voor Mother Base.

Daarnaast het feit dat DDog je vijanden kan lokaliseren (ook buiten het zicht) door van een paar honderd meter te ruiken vind ik wat vreemd.

Afgezien van die 2 punten waar ik mijn vraagtekens bij heb, heb ik heel veel zin in deze game!

[Reactie gewijzigd door VySio op 18 juli 2015 08:20]

Dat ballonnen systeem maakt het spel ook erg ongeloofwaardig. De vorige delen hadden veel minder van dit soort "humor".

Het lijkt me ook dat de vijand wel zou zien als er iets verderop een paar van die ballonnen omhoog schieten.
Het principe van Motherbase en het ballonnen systeem kwam eerder voor in MGS Peace Walker. Deze kwam uit op de PSP en later ook op de MGS HD collection voor de PS3.
"het ballonnen systeem kwam eerder voor in MGS Peace Walker."

Dat was al in Portable Ops!
Ja dat had ik ook. Ik weet ook niet in hoeverre je dit dan als serieus fps moet zien.
Je sluipt rond en af toe gaat er een ballon omhoog met een schreeuwde soldaat, en niemand komt in actie. Ik zag een sleepgrenade die mijlenver van het doel werd gegooid en toch ging iedereen plat. De cross air is wat te groot en volgens mij werd er een aantal keer flink naast geschoten maar enemy ging wel down. En die bestuurbare raket ging wel erg langzaam en viel helemaal niet op. Zag ik het goed dat er ook een aantal keer versneld door het speelveld werd bewogen?

Geen spel voor mij en ik kreeg meteen het gevoel van Splintercell. Waar ik veel plezier aan beleefd heb. En wat geloofwaardiger is.
Als je goed kijkt raakt de sniper die sleep-grenade met een kogel waardoor hij bij het groepje soldaten terecht komt. ;)
Daimnn hahah ik zie het nu pas
eh misschien maken jullie de denkfout dat je denkt dat het realistisch is, er kwam toch ook een megarobot in voor op de ps2 versie ?
En ik denk , weet wel zeker dat het sluipen en de spanning om ergens ongezien langs heen te gaan het spel met de combi van het verhaal zeker voor een extra dimensie zorgt...
Mgs2 en 3 zaten vol fantasie karakters, een paar ballonnen kunnen er dan nog wel bij :D
Meh.

De laatste keer kreeg ik al een zure nasmaak van deze game - ondanks het feit dat ik een grote MGS fan ben vanaf de MSX dagen - maar nadat Konami Hide Kojima (en zijn team) van de box art heeft verwijderd

https://youtu.be/FZ0fY34T2Z8

als in - we doen alsof je nooit aan deze game heb gewerkt - heb ik eigenlijk steeds minder zin om deze game te spelen.

Het zal niet afdoen aan de gameplay of kwaliteit van deze game: Kojima heeft er nog steeds aan mee gewerkt en zijn visie is nog duidelijk te vinden, ongetwijfeld.

Maar die zure smaak word alsmaar groter en hij was al niet lekker.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 18 juli 2015 08:49]

Ik heb het idee dat sommige mensen hier een verkeerd verwachtingspatroon hebben. MGS is nooit "realistisch" geweest. In de zin dat er altijd idiote dingen in zaten. Dat is juist één van de specifieke dingen van een MGS game.

De rakethandschoen (waar ik overigens ook geen fan van ben, maar je hoeft het niet te gebruiken natuurlijk) lijkt als twee druppels water op de Nikita raket uit MGS1. Zie hier een voorbeeldje.

Als je overigens heel de video bekijkt dan zie je dat destijds de soldaten ook niet al te snugger waren. En die ene bij de lift bijna doof ;) Maar ook dat hoort erbij. De muziek aan het begin vind ik trouwens echt fantastisch! Ik kan me nog goed herinneren dat ik destijds met een snel kloppend hart en zwetende handjes MGS1 zat te spelen, wàt een game was dat! _/-\o_
"wraak nemen op een groepering genaamd 'Cipher'."
"We hebben de leider van Cipher in Ground Zeroes even voorbij zien komen, en weten dankzij datzelfde spel dat de soldaten van deze groep 'XOF'-patches dragen"

Wacht eens even, Cipher is Zero! Skullface en zijn gang (die XOF dragen) hebben (MSF) motherbase aangevallen, niet Zero. Skullface will Zero juist doden! Dus als Big Boss wraak wil nemen voor de ondergang van motherbase, zou hij Skullface moeten aanvallen en niet Zero. Paz heeft in motherbase gekloot omdat ze Zeke wou stelen voor Zero, maar Skullface heeft uiteindelijk motherbase aangevallen en de bom in Paz gestopt waardoor Big Boss in coma ging. (Paz was een double agent, voor Zero en Skullface, maar ze was trouw aan Zero totdat Skullface haar gevangen hield en ging martelen om informatie te krijgen over Zero)

[Reactie gewijzigd door his.dudeness op 18 juli 2015 15:47]

Ik wil dit spelen op de pc en ben op zoek naar een gpu, zullen de benchmarks van ground zeroes ongeveer hetzelfde zijn als phantom pain? r9 390 genoeg om 1440p@60fps te draaien?
Ik zelf kan niet wachten, MGS is gewoon beste gamereeks ooit gemaakt in mijn ogen!
Mensen zeuren dat het niet realistisch is op sommige punten.....duuhhh het is een game het is niet echt en je bent niet verplicht om het te kopen en of te spelen!

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee