Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

De Japanse uitgever Konami heeft bekendgemaakt dat de Xbox One- en PlayStation 4-versies van actiespel Metal Gear Solid V: Ground Zeroes in prijs worden verlaagd. Dit is opvallend, want het spel ligt pas vanaf 21 maart in de winkels.

De PlayStation 4- en Xbox One-versies van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes zouden aanvankelijk  een adviesprijs van 39,99 euro krijgen, maar Konami heeft dat verlaagd naar 29,99 euro, zo maakte de Japanse uitgever dinsdag in een verklaring bekend. De prijs geldt voor zowel de fysieke als de digitale versie van het spel. Door de prijsdaling kost de game voor de nieuwe consoles net zoveel als de fysieke versie voor de oude consoles. Alleen de downloadversie is op de oude consoles goedkoper; voor die versie moet op de Xbox 360 en de PlayStation 19,99 euro worden betaald.

Met de prijsdaling hoopt Konami een zo groot mogelijk aantal mensen kennis te kunnen laten maken met Hideo Kojima's Fox Engine en het eerste deel van Metal Gear Solid V. Het eerste deel, Ground Zeroes, is vanaf 21 maart te koop. Op een later moment voegt Konami met Metal Gear Solid V: The Phantom Pain een tweede deel aan het spel toe.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes raakte begin februari in opspraak toen bekend werd dat het spel in ongeveer twee uur uit te spelen was. Hierop reageerde hoofdontwikkelaar Hideo Kojima dat het spel, in tegenstelling tot eerdere Metal Gear-games, niet volledig lineair was. Volgens de Japanner klopt het dat gamers in twee uur tijd de credits zouden kunnen bereiken, maar zij zouden in dat geval grote delen van het spel mislopen. Voor zover bekend houden de vermeende korte speelduur en de prijsdaling geen verband met elkaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Er zit meer content in dan alleen 2 uur}(de main story) als we de journalisten mogen geloven die al eerder ermee aan de slag mee konden gaan:

http://www.metalgearinformer.com/?p=12511

Een journalist van de vele journalisten:
Douglas ‏@DouglasNerd:

“Btw, the frame rate is butter smooth on PS4.”

“Controls are much, much better than in MGS4. Really easy to do all the stuff you want, easier to interrogate enemies etc.”

“I really like the way they’re using audio logs to tell you parts of the story. The recordings are really well done.”

“So here’s the thing: I finished the main mission in 2h. Back to the main menu, it said that I completed 8% of the game. So yeah.”

“Silly observation: Credits for the main mission roll up, like in a movie. Credits for the Side Ops are stills, like an episode.”

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 25 februari 2014 17:21]

Ligt het aan mij of zien we steeds vaker dat games snel goedkoop worden en zelfs goedkoper worden uitgebracht dan een aantal jaar terug.
Als het betekend dat er meer spellen verkocht worden, ondanks dat het goedkoper is zal het misschien voor beide partijen een voordeel kunnen zijn
Tsja, 'minder game' voor hetzelfde geld, dat pikken gamers natuurlijk niet.
Dus 'minder game' voor iets minder geld?
Da's fijn voor diegene die een pre-order al betaald hebben.. :/
Als je via Amazon besteld hebt ("pre-order price guarantee") krijg je het verschil in prijs weer terug. Helaas doen lang niet alle winkels hetzelfde inderdaad. Sowieso ben ik zelf ook van mening dat het volledig zinloos is om een game zo ver van tevoren te preorderen (tenzij je er speciale bonussen bij krijgt), omdat er dan nog zo veel kan veranderen (zoals andere prijs, of extra preorder deals/edities). De voorraad van games is over het algemeen ruim voldoende, dus kun je prima af met 1-2 weken van tevoren preorderen als je de game per sé op launchdag wilt hebben.
Zelf vind ik het wel goed van Konami dat ze tegemoet komen aan de kritiek op het prijsverschil tussen de verschillende versies.
Je krijgt gewoon het verschil terug als de game goedkoper wordt uitgebracht. Meestal moet je 5 euro betalen voor een pre-order. Bij een pre-order krijg je sowieso je game als die uitkomt, tenzij je hem niet komt ophalen binnen een aantal dagen of in het ergste geval (als je pre-order hebt gedaan na een bepaalde datum, moet je langer wachten op je game omdat anderen het eerder hadden ge-pre-ordered).
Tja, tenzij je je preorder via internet doet. Dan moet je het gehele bedrag vooraf betalen over het algemeen en kun je het dus niet "niet ophalen" aangezien het opgestuurd wordt.

Ik had er eerlijk gezegd inderdaad niet bij stilgestaan dat je ook in de winkel games kan pre-orderen, maar ging dus van internet pre-order uit (wat zo aan BvH's reactie te zien inderdaad het geval was).
Oh online, ik pre-order nooit online. Vindt het niet echt veilig, bij een winkel kan je altijd teruggaan en je pre-order afzeggen en je geld direct terug krijgen.
Ik gebruik m'n mastercard daarvoor. Mocht een webwinkel bijvoorbeeld niet of een defect product leveren, een onjuiste afboeking doen of bij annulering geen geld terugstorten dan kan ik dit aankaarten bij mastercard waarna ik (met het juiste bewijs natuurlijk) hoe dan ook schadeloos gesteld word.

Mastercard gaat dan vervolgens zelf achter de webwinkel aan om dat bedrag weer terug te vorderen. Ik heb dit nu 1x gehad en ik moet zeggen dat dat behoorlijk snel werd afgehandeld. Een webwinkel verliest natuurlijk ook niet graag z'n betalingsmogelijkheden met een grote CC maatschappij dus dan werken ze wel mee ;) .

Met Ideal daarentegen ben je nergens tegen beschermd dus dat gebruik ik dan ook niet.
In de regel bestel ik inderdaad bij Amazon alleen ik heb nu al een paar keer een trage levering van games gekregen doordat men dan via de normale briefpost (Royal Mail) gaat versturen. Dus deze keer maar eens een nederlandse dealer (yourgamezone) een kans gegeven. Die was qua prijs heel gunstig maar nu wat minder ;)

Maar wie weet verrekenen ze het wel netjes, het nieuws is ten slote pas net bekend.
Wat een grap, 2 uur speeltijd, dat is geen spel maar een demo.
Super Mario Bros (1) kan je in minder dan 5 minuten uitspelen. Wel sla je dan meer dan de helft van het spel over.
Klopt, echter vind ik dat je MGS Ground Zeroes eerder moet vergelijken met een vergelijkbare free roaming game i.p.v. een platform spel uit de jaren 80.
Een free roaming game heeft vaak minimale spelduur van meer dan 10 uur. Dan is 2 uur nogal karrig.
Een free roaming game heeft vaak minimale spelduur van meer dan 10 uur. Dan is 2 uur nogal karig.
Maar dat staat er toch ook? Als je strict het doel hebt asap uitspelen en al precies weet wat je moet doen dan lukt het in 2 uur. Doe je het zoals het hoort en zoek je het zelf uit dan ben misschien wel weken bezig.
Inderdaad, een beetje als GT Prologue, mensen laten betalen voor een demo.

Dit is natuurlijk nog een extra schop na, doen als of ze geweldig de prijs verlagen.
Voor 30 euro kan ik spellen kopen die mij meer uren plezier bieden dan 2. Ik wacht wel op The Phantom Pain.
Ik denk dat sommige mensen hier niet helemaal begrijpen wat er bedoeld wordt met; "je kunt het uitspelen in 2 uur". Dit zal vaak op het allermakkelijkste niveau zijn, zonder/weinig fouten en zonder echt te genieten van het de atmosfeer van het spel.

Zoals IpodKiller ook in zijn reactie aangeeft, na 2 uur was de journalist pas klaar met een klein deel van het spel. Ik weet geen exacte cijfers, maar ik kan mij goed voorstellen dat als je een beetje doorwerkt Skyrim ook wel in 3/4 uur uit te spelen is (en die was destijds 2/3x zo duur) als je alle aandacht op de hoofdmissie gooit en niet de rest doet.

Kortom, staar je niet zo blind op die 2 uur en kijk wat het spel echt te bieden heeft! :)
Nou, dit geld zowat voor alle games. En het is zelfs een sport voor velen, het heet een SpeedRun (tik maar es in youtube in, krijg je tal van games die in enkele uren zoniet minuten uit te spelen zijn). Vrijwel iedere moderne game (zeker shooters als CoD) is de single player in 2u uit te spelen (zeker als je het eerder heb gespeeld en precies weet wat je moet doen).

Maar daar is nooit een ophef over. Als het internet krom ligt van een 'gemiddelde' 2 uur speeltijd, dan is er wel meer aan de hand.

Zo pas Bioshock Infinite suf gespeeld, de eerste keer heb ik daar toch wel iets van 10u inzitten. een 2e keer gaat beduidend sneller, ik denk niet meer dan 3u (heb het niet getimed, maar voelde teleurstellend hoe snel ik er door heen vloog).
Ik weet inderdaad wat een Speedrun is.

Zoals je zelf al beaamt en wat ik ook zei zijn er vele spellen die je in zo'n snelle tijd kan uitspelen. Ik denk dat er zoveel gezeur is om dit spel is omdat er een paar mensen hard over aan het posten waren (en fans van dit spel zijn zo enthousiast dat ze er wat ophef over maakten). En door hoe het internet werkt is het opgepikt door anderen..

Misschien heb jij/jullie ook wel gelijk hoor, maar ik denk zelf dat het allemaal wel meevalt en dat het gewoon negatief gehyped is.
Als het inderdaad zo is dat je grote delen van het spel mist wanneer je het in 2 uur wilt uitspelen zie ik het probleem niet echt, het is een proloog en nog niet het volledige spel, en het kost dus ook een paar tientjes minder. Er zijn zoveel complete spellen die de volledige prijs kosten en die in nog veel kortere tijd uit te spelen zijn, ik heb speedruns korter dan 2 uur gezien van spellen waar ik zelf 10+ uur over deed...
Ik wil niet vervelend zijn, maar dat het 'iemand' lukt om een game in een paar uur uit te spelen zegt werkelijk helemaal niets over de daadwerkelijke inhoud van een game. Zoals anderen ook signaleren: je kunt een gigant als Skyrim ook in luttele uurtjes uitspelen (ik deed het in 6,5 uur, en was niet eens gehaast). De vraag is meer: heb je dan de game echt gespeeld of was je doel pure efficientie en heb je van de game genoten?

En in het verleden is dit al talloze malen voorgekomen maar heeft het nooit voor grote problemen gezorgd; kennen we God of War nog? Mijn eerste playthrough was een kleine 4 uur... en dat was mét trial en error. 60 euro!

Zelfs een zeer uitgebreide Metal Gear Solid game, zoals deel 3 (Snake Eater) was in niet minder dan 3-4 uurtjes uit te spelen. Maar dan waren er nog alle easter eggs, collectibles en unlockables, maar vooral: de difficulty... Honderden games hanteren deze methode trouwens, alleen dan heet het 'achievements' en is het niet meer dan het afvinken van een paar challenges zodat je er een leuk plaatje en wat nutteloze punten of een trophy voor terugkrijgt. In Metal Gear Solid is deze 'content' ook daadwerkelijk content in de vorm van game elementen waar ook een ingame beloning aan hangt, zoals de Stealth Suit bijvoorbeeld, of extra wapens.

Dit alles terzijde heb ik nooit echt begrepen waarom mensen games beoordelen op basis van de prijs/'speeltijd' verhouding. Die verhouding is zo enorm abstract. Als het goed is speel je namelijk gewoon de games die je het meest aanspreken; dat is niet in speeltijd vantevoren uit te drukken. Een game die leuk is kan best een korte story hebben, maar gigantische replay value houden; andersom is ook mogelijk. Maar om dat nou op de weegschaal te leggen op deze manier, lijkt mij een goede manier om jezelf veel unieke game ervaringen te ontzeggen; het is namelijk ontspanning, daar moet je geen rekensommetjes bij maken. Net zo belachelijk als stellingen in de trant van 'een keertje naar de film heb je maar 2 uur plezier van, maar is bijna net zo duur als MGSV".

MGS laten liggen op basis van 'gebrek aan content' is wel het domste wat je kan doen. Ik herinner me nog de onvergetelijke momenten uit de vorige delen, en heb zelden zo'n sterke storyline en uitwerking in games mee mogen maken. En die herinnering; die is gratis en misschien wel meer waard dan het spelen zelf.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 februari 2014 09:55]

Waar ik meer benieuwd naar ben is hoe lang het spel "speelt" als je wél gewoon de verhaallijn volgt (buiten eventuele side missions of iets dergelijks). Leuk dat je het spel in 2 uur uit kán spelen, maar als de werkelijke speeltijd ongeveer 12 uur is zit je met ±30 euro best aardig. Als het spel inclusief het volgen van de verhaallijn maar 3-4 uur duurt is zelfs de 30 euro nog prijzig in mijn ogen.
Al was hij 60 of 100 euro dan kocht ik hem nog. Metal Gear Solid is geweldig qua verhaal. Daarnaast zit er wel genoeg content in om heel wat uren te blijven spelen en is hij zeer herspeelbaar. Metal Gear Rising kon je ook zeer snel uitspelen, maar kon je tientallen keren doorspelen en het bleef leuk.
Ik wacht de reviews wel even af.
2 uur speeltijd?
Dat komt dus neer op 15 euro per uur gamen op de next-gens.
Dat lijkt me iets te veel van het goede.
Een review zal wel uitwijzen of dit echt het geval is, maar als dat zo is ziet het er niet zo best uit voor ze.
Leuk voor de instant game collection(ps plus) dan misschien.
Een paar uurtjes uit eten kost meer.. dus waar hebben we het over. Je kunt niet alles kwantificeren. Iets geweldigs kan tien minuten duren.. Is het dan maar een paar euro waard?
Als je weet dat je MGS 3 kunt speedrunnen in minder dan 1u30min dan valt 2u voor een proloog nog goed mee.

¤30,- blijft natuurlijk veel maar de engine en kwaliteit van het spel beloven veel groots.

De MGS serie is een van de weinige games die nog echt iets bij mensen los maakt. Heb ze allemaal pure stealth uitgespeeld en dat maakt de game net zo super!
Hoop dat er bij GZ wel een online component bij zit. Die van MGS 4 was gewoon af! Uren aan gesleten. TeamSneaking was mijn favoriet, hoop dat die een terugkeer maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True