Minpunten

• Weinig content
  • Jaar wachten op de rest van het verhaal

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8
Verkrijgbaar vanaf: € 24,-

Een vreemd moment. Zit je goed en wel te spelen en begin je net de smaak een beetje te pakken te krijgen, rollen de credits ineens over je scherm. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes zit er voor ons na 105 minuten spelen ineens op. Het spel schotelt een beoordeling voor en begint vrolijk de credits op te dreunen. Bedankt voor het spelen en tot ziens. Hopelijk heb je er van genoten!

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3

Het vreemde van het moment blijft, maar een verklaring is voorhanden. Ground Zeroes laat zich namelijk niet benaderen zoals een gewone Metal Gear Solid-game. In de eerste plaats vormt het spel een inleiding voor het volgende volledige Metal Gear-spel, namelijk Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Het laat zich in dat opzicht een beetje vergelijken met de 'Prologue'-titels die Sony weleens uitbrengt in de Gran Turismo-franchise. Een sterk afgeslankte versie van een later verschijnend spel, om de fans alvast een klein voorproefje te verkopen.

Er valt meer te beleven dan alleen de, in ons geval, 105 minuten durende missie die onderdeel uitmaakt van het verhaal waarmee The Phantom Pain later verder gaat. Zodra je de missie hebt uitgespeeld, speel je namelijk allerlei extra missies vrij. Deze Side Ops vinden allemaal plaats op de legerbasis die je voor de verhaalmissie al hebt doorkruist, maar het verhaal eromheen is steeds heel anders, en dat geldt ook voor de omstandigheden. Bovendien word je steeds beoordeeld en worden beoordelingen en scores bijgehouden in ranglijsten. Hier haalt Metal Gear Solid: Ground Zeroes in potentie veel herspeelwaarde uit.

Laten we echter bij het begin beginnen. Metal Gear Solid: Ground Zeroes is een klassieke 'MGS' en draait dus om tactische spionage. Meestal zal 'niet ontdekt worden' de beste manier van spelen zijn. Koren op de molen van de superspion die de hoofdrol in het spel voor zijn rekening neemt, en dit keer is dat Big Boss. Hoe zit dat nou? Big Boss is niet dezelfde persoon als Solid Snake, al zijn er duidelijke gelijkenissen. Dat is niet vreemd: Solid en zijn broer Liquid hebben hetzelfde dna als Big Boss, die op zijn beurt Naked Snake heette tot zich een missie voordeed die hem de speciale codenaam Big Boss opleverde. Desondanks wordt Big Boss regelmatig bij zijn andere naam genoemd, en dus zul je de naam Snake veelvuldig horen in Ground Zeroes.