Door , , 75 reacties

Ja, dat was even vreemd. Toen we Los Angeles verlieten en een week daarna de E3-coverage afsloten, ontbrak elk spoor van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. De game die we vorig jaar nog nomineerden als een van 'de topgames' van de show, en bovendien de titel waar we voorafgaand aan deze E3 het meest naar uitkeken, hebben we dit jaar niet besproken. Snake en de zijnen waren wel degelijk aanwezig op de Konami-booth, maar wij sloegen hem even over. Daar was een uitstekende reden voor. Op de E3 konden we de game een half uurtje in actie zien, zonder zelf te spelen. Maar, zo vertelde een medewerker van het bedrijf ons, een paar weken later zouden we de game twee dagen lang uitgebreid kunnen spelen op het Konami-kantoor in Frankfurt, als we daar zin in hadden. Je begrijpt: die preview werd even uitgesteld.

Een gameplaydemonstratie van MGS V: The Phantom Pain zoals op de E3 werd getoond.

Inmiddels zijn die twee dagen voorbij en hebben we een beter voorproefje gekregen van 'MGS V' dan we voorafgaand aan de E3 hadden kunnen verzinnen. De game die over een goede zeven weken in de winkels moet verschijnen - op 1 september, om precies te zijn - is af, zoveel is duidelijk. Op bezoek bij Konami mochten we gewoon een nieuwe game starten, en zonder enige vorm van controle moesten we maar zien hoe ver we zouden komen. Daarbij ondertekenden we overigens een document waarin verschillende zaken staan die we in deze preview nog niet mogen benoemen. Konami wil het verhaal, maar zeker ook een aantal elementen in de gameplay, niet voor de release van het spel verklappen. Dat is best te begrijpen; details over het verhaal verklappen we toch al nooit in previews, en ook in reviews laten we ze doorgaans achterwege.

De setting is uiteraard wel bespreekbaar, want al bekend en ook belangrijk. Wellicht ten overvloede: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is deel twee van het volledige avontuur dat Metal Gear Solid V behelst en dat begon met Ground Zeroes. Dat was feitelijk één missie die dienst deed als inleiding voor het verdere avontuur. Ground Zeroes eindigde met een explosie die ervoor zorgde dat Naked Snake, ook wel bekend als Big Boss, in een coma belandde. Dat gebeurde in 1975. The Phantom Pain begint als Boss liefst negen jaar later ontwaakt uit zijn coma, met een onderarm minder. Veel tijd om bij te komen krijgt Boss niet: de groepering die negen jaar eerder de basis van Boss' eenheid aanviel, jaagt nog steeds op hem. Er is dus werk aan de winkel.

Dat werk is niet per se makkelijk uit te voeren, maar wel duidelijk: je kracht terugvinden, je eenheid opnieuw opbouwen, en wraak nemen op een groepering genaamd 'Cipher'. Over die groepering weet Boss op dat moment vrij weinig. We hebben de leider van Cipher in Ground Zeroes even voorbij zien komen, en weten dankzij datzelfde spel dat de soldaten van deze groep 'XOF'-patches dragen, maar over hun doelen of hun macht is niet veel bekend. Dit moet je dus uitzoeken, als onderdeel van de avonturen die je te wachten staan in The Phantom Pain.