Tokyo Game Show round-up

Een korte blik op de raarste games

Spreekt u ook Engels?

Tweakers doet elk jaar trouw verslag van de E3 en de Gamescom, maar slaat de Tokyo Game Show meestal over. Daar is een reden voor. Op de twee grootste beurzen in het westen bestaat het aanbod voornamelijk uit games die ook populair zijn in het westen. Dat aanbod wordt dan door partijen als Tecmo Koei, Bandai Namco, Square Enix, Capcom en Sony aangevuld met wat Japanse games. Series als Final Fantasy, Resident Evil en Dragonball Z zijn ook in Los Angeles en Keulen geen onbekenden.

In Tokio is die situatie precies andersom. Natuurlijk komen alle grote games hier ook uit. Op het moment van schrijven hangt 'arcade-wijk' Akihabara vol met reclames van Destiny, en in de talloze gamewinkels kun je vrijwel elke ooit gemaakte game nog terugvinden, dus ook onze Europese hits. Deze games hebben in Azië echter niet meer bestaansrecht dan de games die specifiek voor deze markt bedoeld zijn. In de arcadehallen richten Japanners hun aandacht op allerlei games die ons weinig zeggen, en ook op de Tokyo Game Show zelf ligt het zwaartepunt anders. Games als Monster Hunter en Gundam zorgen er sinds jaar en dag voor de langste rijen.

Dat maakt de Tokyo Game Show voor een westers medium al snel minder interessant. De beurs heeft een sterke aantrekkingskracht voor mensen die het jrpg-genre tot hun speciale interesses rekenen, maar voor anderen valt er minder te beleven. Wie zich echter open stelt voor de rariteiten en belevenissen die te vinden zijn op de beursvloer, kan zich ook als non-liefhebber van typisch Japanse games goed vermaken in de Makuhari Messe, het beursgebouw dat net buiten Tokio in de naburige stad Chiba ligt.

Die belevenissen beginnen vaak al met gebrekkige communicatie. De Tokyo Game Show is gericht op Japans publiek, en veel mensen spreken geen Engels, of durven het beetje Engels dat ze wel spreken niet echt te gebruiken. Dat maakt extra uitleg krijgen over producten of het überhaupt volgen van presentaties op de beursvloer alvast een mooie uitdaging. Ook een klassieker: de blinde paniek zien toeslaan bij een vriendelijke Japanse persdame als je te kennen geeft graag in het Engels te willen spreken - en waarbij de enige collega die naar verluidt wel een woordje Engels kan, op die momenten nooit in de buurt blijkt te zijn.