Door , , 105 reacties

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is een ijzersterke game, maar wel een die veel dingen anders doet dan zijn voorgangers. Een lineaire game, die zich altijd afspeelde in relatief gesloten omgevingen, maakt plaats voor een openwereldgame. Hierin ligt de nadruk soms meer op het ontwikkelen van een eigen basis en leger dan op het sneaken en stealth volbrengen van de missies. Daarbij telt het spel ook een stuk minder tussenfilmpjes, terwijl er meer 'generieke' gameplay is dan voorheen. Dat maakt de game niet meteen veel minder goed, maar betekent wel dat The Phantom Pain onder Metal Gear-fans waarschijnlijk niet meteen het populairste deel zal worden. Gamers die zich niet aan de veranderingen storen, halen met The Phantom Pain een prachtige game in huis, die garant staat voor tientallen uren spelplezier van hoge kwaliteit.

Prijs bij publicatie: € 55,-
Verkrijgbaar vanaf: € 33,99

Zelden is een 'gamingnajaar' zo duidelijk op één datum ingeluid als dit jaar. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain kreeg van uitgever Konami de prachtige datum 1 september 2015 mee als releasedatum en daarmee opent het tactische actiespel het jaarlijkse hoogseizoen voor gamereleases. Als we de voortekenen, in de vorm van eerdere speelsessies, mogen geloven was een betere start voor dit seizoen niet mogelijk geweest. Tweakers toog immers in juli nog naar Frankfurt om daar twee dagen aan de gang te gaan met The Phantom Pain en dat smaakte toen absoluut naar veel meer.

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: pc, Xbox One
Afwijkende versie: Xbox 360, PlayStation 3

De vraag waar Metal Gear Solid V: The Phantom Pain precies over gaat, behoeft voor volgers van de serie geen antwoord meer, maar Metal Gear Solid is een ingewikkelde serie met verhaallijnen die door elkaar heen lopen en soms niet helemaal kloppen. The Phantom Pain is het vervolg op Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, dat eigenlijk de proloog vormde voor dit deel. In dat spel wordt de basis van het privéleger van Naked Snake, oftewel Big Boss, en 'Kaz' Miller vernietigd door Cipher, een groepering die onder leiding staat van de mysterieuze Skull Face. Big Boss overleeft de aanval op de basis, maar raakt in coma. The Phantom Pain begint als Big Boss na negen jaar uit zijn coma ontwaakt en zijn leger opnieuw moet opbouwen om uiteindelijk wraak te kunnen nemen op Skull Face en Cipher.

Aan die achtergrondinformatie heb je genoeg om aan The Phantom Pain te kunnen beginnen, maar er is natuurlijk veel meer informatie te verkrijgen. Namen als Big Boss en Kaz Miller, maar ook die van Revolver Ocelot zijn bekend en dragen een behoorlijke geschiedenis met zich mee. Dan is er nog de gecompliceerde driehoek tussen Naked Snake en zijn 'zonen' Liquid en Solid Snake. Kort samengevat zijn zij genetisch gemanipuleerde klonen van Big Boss, waarbij Solid de 'goede' genen kreeg en Liquid de 'slechte'. Mocht dit je pet te boven gaan, dan kun je dat meteen weer vergeten, want in The Phantom Pain spelen Solid en Liquid geen rol, en draait het volledig om Naked Snake; Big Boss dus. Heb je wél zin om even helemaal helder te krijgen hoe de metalen vork in de steel zit: diverse Nederlandse gamesites hebben in de afgelopen weken complete samenvattingen van de Metal Gear-franchise geplaatst. Onder andere bij Power Unlimited kun je je Metal Gear-kennis updaten. Dan gaan wij ondertussen verder met The Phantom Pain.

Big Boss wordt wakker in een militair ziekenhuis op Cyprus. Waarom hij daar is en wie hem daar heeft gebracht is onduidelijk. Wel duidelijk is dat hij daar niet veilig is. Kort nadat Big Boss uit zijn coma  ontwaakt, wordt het ziekenhuis aangevallen door zowel normale soldaten als een vreemd, brandend wezen, dat ogenschijnlijk luistert naar een al even vreemd, zwevend figuur. Wie of wat dat zijn weet je uiteraard ook niet, maar dat Big Boss zich uit de voeten moet maken is wel duidelijk. Dat lukt uiteindelijk met hulp van Ocelot, die Big Boss in veiligheid brengt en hem zijn eerste missie geeft: Kaz Miller vinden en redden. Met hem is het trio compleet en kan Big Boss, geflankeerd door Miller en Ocelot, het leger en zijn basis gaan herbouwen, en de jacht inzetten op Skull Face en Cipher.