Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties

Niets is moeilijker voor een studio dan fans krijgen. Stel je voor, je geeft weinig om een bepaalde serie, bekijkt een presentatie en bent daarna in één klap volledig om. Alles over Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ging tot aan de E3 van dit jaar een beetje aan ons voorbij. Metal Gear Solid IV vonden we een prima game, maar de persoonlijke connectie die je soms met een game hebt was er nooit. De E3-demonstratie van MGSV, die enkele maanden daarna trouwens ongewijzigd werd getoond op de Gamescom, blies ons echter volledig weg. Het maakte Metal Gear Solid V: The Phantom Pain voor ons misschien wel dé game van de E3.

The Phantom Pain op TGS2014

Het feit dat Konami voor de Gamescom geen nieuwe demonstratie in elkaar had gedraaid, maakte dat we in Keulen uiteraard niet nogmaals aandacht aan de game konden besteden. Daarom is het des te leuker dat Hideo Kojima en zijn mannen voor 'hun eigen' Tokyo Game Show wel een heel nieuwe demonstratie in elkaar hebben gezet. We zagen op de beursvloer in Tokio een ongeveer twintig minuten durende, nieuwe presentatie. Daarin komt niet alleen een nieuw personage naar voren, maar zagen we ook wat andere omgevingen en stukken gameplay die we nog niet eerder hebben gezien.

Commentaar van de meester

In een livedemonstratie werd de gameplay overigens voorzien van commentaar door Hideo Kojima himself, maar helaas kregen wij daar weinig van mee, aangezien dit allemaal in het Japans gebeurde. Gelukkig kenden we de game al een beetje en gaven de beelden zelf voldoende nieuwe inzichten. Daarnaast was de game aanwezig op de stand van Konami. Daar werd vooral het Fulton-systeem uiteengezet, waarmee Snake allerlei objecten in de omgeving naar Mother Base kan laten afvoeren.

De presentatie toonde zoals gezegd een aantal nieuwe, nog niet eerder geziene kanten van The Phantom Pain, maar bevatte ook een huishoudelijke mededeling. Hideo Kojima bevestigde op de Tokyo Game Show dat Metal Gear Solid V: The Phantom Pain in 2015 verschijnt. Neem gerust een momentje de tijd om op adem te komen. Zonder gekheid, The Phantom Pain had officieel nog geen enkele release-indicatie en hoewel de buitenwacht er al gevoegelijk van uitging dat het spel in 2015 zou verschijnen, is dat nu voor het eerst officieel bevestigd door Kojima zelf.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True