MGS V: The Phantom Pain Preview

Metal Gear op zijn allerbest

Volwaardige Metal Gear-game

'Een demo die voor tientallen euro's in de digitale winkels is gelegd.' De kritieken op het verder best wel ijzersterke Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, dat eerder dit jaar op de markt kwam, logen er niet om. De game etaleerde weliswaar prima gameplay-elementen en een indrukwekkende audiovisuele presentatie, maar hield ook na koud twee uur speeltijd alweer op. Er waren dan nog wel enkele extra missies en fans verloren zichzelf in het behalen van de hoogste beoordelingen, maar een echte, volwaardige Metal Gear-game was Ground Zeroes zeker niet.

Verschijnt voor: PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360

Dat was ook nooit de bedoeling. Die fans wisten ook allang dat Ground Zeroes de proloog was voor wat nog komen ging. Goed, een kritische consument mag zich hardop afvragen of dat niet wat vreemd is. De boekwinkel op de hoek verkoopt immers ook het voorwoord van een nieuwe roman niet los, een jaar voordat de rest van het boek verschijnt. Voor die fans was het echter allemaal voldoende, en de moeite waard. De koning der tactische spionagegames had laten zien dat het met de kwaliteit wel goed zat. De relatief kleine spelwereld bleek een zandbak waarin zij zich uren konden vermaken, wat het wachten op die 'echte' game wat draaglijker kon maken. Dat echte spel, om Metal Gear Solid V: The Phantom Pain maar even zo te noemen, komt immers pas in 2015 uit.

The Phantom Pain lijkt te duiden op de fysieke gesteldheid van Big Boss, die in het spel voor de dag komt als half mens, half robot. Aan het einde van Ground Zeroes raakte hij betrokken bij een ernstig ongeluk, waarna hij er negen jaar uit is geweest. De mechanische delen in zijn lichaam zijn de reden dat hij het allemaal na kan vertellen. Het leverde hem onder meer een mechanische arm op, op de plaats waar ooit een normale onderarm heeft gezeten. De pijn die mensen die een lichaamsdeel hebben verloren voelen op plekken waar dat lichaamsdeel niet meer zit wordt fantoompijn genoemd.

De pijn gaat voor Big Boss echter een stuk verder dan dat. Vijanden van Big Boss hebben niet alleen hemzelf getroffen, maar ook veel van zijn medesoldaten. Big Boss is namelijk niet alleen zelf een begenadigd spion, hij is ook de leider van de Diamond Dogs, een groepering van elitesoldaten. Binnen hun rangen geniet Big Boss een legendarische status, maar aan het begin van The Phantom Pain zijn hun nummers flink uitgedund. Het opbouwen van de Diamond Dogs speelt dan ook een rol in het verhaal van The Phantom Pain.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite