The Order: 1886 Preview

Riddertje spelen in de negentiende eeuw

Alternatieve geschiedenis

Je kunt het 'zoeken naar een speld in een hooiberg' noemen; het aantal titels op de beursvloer van de Tokyo Game Show dat écht een rol van betekenis zal spelen in de westerse wereld, is waarschijnlijk op de vingers van één hand te tellen. In het land waar titels als Final Fantasy, Yakuza, Monster Hunter en Dragonball Z de baas zijn, is het speuren naar titels die tegelijk de moeite waard zijn en niet onlangs op bijvoorbeeld de Gamescom al de revue zijn gepasseerd. Met The Order: 1886 heeft Sony wel degelijk een dergelijke titel in huis. Bovendien kan de game rekenen op minstens zoveel populariteit als de eerdergenoemde, typisch Japanse games, wat iets zegt over de wereldwijde aantrekkingskracht van dit project.

The Order: 1886 werd tijdens de E3 van 2013 door Sony aangekondigd en op de E3 van dit jaar wat uitgebreider getoond. Het spel speelt zich af in Londen, in een alternatieve geschiedenis. De mensheid is in The Order al eeuwen in gevecht met een half menselijk, half beestachtig ras. De mutanten zijn in de minderheid, maar maken het de mensheid al eeuwen moeilijk dankzij hun kracht. Mede daarom kijkt de mensheid naar koning Arthur en zijn ridders van de ronde tafel om hen te redden. In de wereld van The Order is 'The Order of Knights' nooit verdwenen. De vier speelbare personages in het team waarmee het spel gespeeld wordt, zijn dus feitelijk ridders, alleen iets moderner dan we gewend zijn. Denk aan ridders, meng dat met invloeden van de industriële revolutie en je komt een eind in de richting.

Sfeervol Londen

De invloed van de industriële revolutie is voornamelijk te zien in de omgeving - Londen ziet er ongeveer uit zoals het er in die tijd moet hebben uitgezien - en in de wapens. De ridders beschikken over een aantal verschillende vuurwapens en sommige varianten mogen ingenieus genoemd worden. Het Thermite Rifle is misschien nog wel het beste voorbeeld. Dit wapen schiet brandbare, metalen deeltjes af in de richting van de vijanden, om er daarna een brandende kogel achteraan te sturen die de deeltjeswolk in één klap verandert in een vuurzee. Op die manier worden hele zones in lichterlaaie gezet. Bovendien kan een vuurtje worden opgestookt door er meer metalen deeltjes op af te schieten.

De invloed van de ridders zit hem vooral in de statigheid van de leden van The Order. Ze onderscheiden zich duidelijk van normale soldaten met hun prachtige kleding en dragen ook nog eens namen die tot de verbeelding spreken. Het belangrijkste speelbare personage, Grayson, draagt bijvoorbeeld de titel Sir Galahad en Sebastian Mallory heeft de titel Sir Percival. Hoewel het uiteindelijk maar kleding is en de game het vooral van andere onderdelen moet hebben, valt niet te ontkennen dat de leden van The Order een bepaalde uitstraling hebben.