The Order 1886, PS4

Specificaties PlayStation 4 • Actie - Bekijk alle specificaties

The Order 1886, PS4 Review

Gamebite 6 december 2017, 173 views Product gekocht

The Order 1886, PS4

Zwaarden zijn overrated! Wat je nodig heb is chain mail en een dikke termite of tesla gun. Hiermee kun je lichaamsdelen ontleden of brug funderingen laten weg vreten. Helaas zijn dit korte momenten die overschaduwd worden door onnodige acties en tijd verlengingen die hadden kunnen worden vermeden.

Pluspunten

• Nog steeds mooi om naar te kijken
  • Lekker voor even tussendoor

Minpunten

• Kort verhaal
  • Bekend verhaal
  • Niet echt vernieuwend

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Cliche verhaal met een twist.
The Order 1886 zet je in de schoenen van Sir Galahad of the round table! Ja je hoort het goed, deze game maakt connectie met King Arthur en zijn knights of the round table. Je gaat met je ridder buddies opzoek naar half-breeds (mens/weerwolf) en probeert de balans te houden zodat deze wezens niet de overhand krijgen. Het speelt zich allemaal af in een alternatieve versie van London, niet met schild en zwaard maar met dikke assault rifle’s, shotguns, snipers, tesla guns, termite guns en een lading pistolen. Deze worden je dan ook aangeboden door niemand minder dan Nikola Tesla.

Met dit arsenaal ga je achter de waardheid aan, om zo het verband tussen je knight brotherhood en weerwolven te vinden. Het is een bekend verhaal die toch redelijk voorspelbaar is, maar doordat de charackters goed zijn geanimeerd en je daadwerkelijk uitdrukkingen kunt aflezen, maakt het dit alles net wat film achtiger. Ook hoe de game eruit ziet draagt bij aan het algemene gevoel van de game, het is dan ook zeker een korte maar vermakelijke zit.
Na twee jaar nog steeds lekker om naar te kijken
Om maar gelijk even door te pakken op hoe de game eruit ziet. Vergeet niet dat deze game op het moment +/- 2 jaar oud is. Je zou denken dat de leeftijd van de game al naar boven zou komen, ik kan je vertellen dat is niet het geval. Alles ziet er gewoon nog poepie strak uit. Omgevingen zijn gedetailleerd en ademen een ouderwetse sfeer uit, zo zien sloppe wijken er echt uit als sloppewijken en hogere klasse gebouwen voelen bijna aan alsof je er niet thuis hoort.

Dit in combinatie met de goede animaties van de charackters maakt het tot een levendig geheel, ookal is de game ontzettend linear! Het detail van bijvoorbeeld wapens of voorwerpen in de wereld word er nog even in geduwd met de functie om een voorwerp vast te pakken zodat je deze eens goed kan inspecteren.
Controller reactie is een vak apart.
Ik snap dat de ontwikkerlaar een bepaald gewicht moest creeren voor de game. Als je kijkt naar de charackters hebben ze allemaal chain mail, dikke guns en zijn ze toch aardig aan de gespierde kant. Dit staat natuurlijk gelijk aan mindere flexibiliteit en dit gevoel weten ze goed over te brengen. Helaas is het wel zo dat in de hektische momenten van de game de controls niet lekker kunnen worden geregistreerd. Zo heb ik momenten gehad dat ik naar cover wilde sprinten maar ik een paar keer op de joystick moest klikken voordat met charackter ging sprinten. Vet niet handig natuurlijk!

Dan komen we op het punt van de quick time events. Door het goed samen smelten van cutscene’s en gameplay is het niet duidelijk wanneer er quick time events gaan komen. Door dit, heb ik toch enkele onnodige deaths gehad, nu geven ze je wel even tijd om te kunnen klikken maar je heb het soms gewoon echt niet door. Buiten dit heb je ook quick time events die gehaald moeten worden door naar een voorwerp te kijken en een knop te klikken, het had mij logischer geweest als deze beweging gekoppeld werd aan de linker joystick en niet de rechter, dit omdat je dan ook gelijk een van de button moet indrukken.

Je zou het niet verwachten, maar in deze game zitten ook stealth stuken. Gezien worden betekend, speler dood. Mis je de stealth kill prompt, speler dood. Nu zijn dit de onderdelen in een spel waar ik me meestal aan stoor, maar voor afwisseling was dit wel nodig.

Buiten dit is het onder water gewoon een third person action game in de stijl van bijvoorbeeld een Gears of War, lekker brute zware actie. The Order 1886 vinkt dan ook alle checkboxen af voor dit soort type games. Schieten, sommige wapens hebben dan ook een alternative fire mode, cover, close combat kills.
Niets meer te halen, wat nu?
Je bent eigenlijk gewoon klaar als je de game heb uitgespeeld. Er zit geen level/upgrade systeem in, er zijn geen extra wapens die je kunt unlocken. De game heeft totaal geen reden om het verhaal nog eens te spelen, er zit namelijk een chapter select functie in die je kunt gebruiken voor het halen van de platinum thropy. Zelf ben ik hier blij mee want in mijn weg naar platinum kwam ik erachter dat je gewoon geen cutscene’s kunt skippen, je wordt dus gedwongen om alle filmpjes af te kijken. Lijkt me toch niet moeilijk om deze functie in te bouwen? 90% van de games heeft dit en het verhaal is nou niet zo spannend dat je iets gemist zou kunnen hebben.

Om een switch te maken naar de trophies. Deze zijn stuk voor stuk voorspelbaar, schiet x aantal enemies met dit wapen, stun x aantal enemies met dit wapen. Deze zijn in theorie gewoon allemaal te halen in je eerst playthrough.

Dan komen we op de collectibles. Man man man, wat is dit een nutteloze tijd verlengend onderdeel! Geen, maar ook geen van deze voorwerpen heeft totaal enige toevoeging of nut. Zo moet je kranten zoeken en bekijken, foto’s zoeken en bekijken, voorwerpen zoeken en bekijken. Waarom doen ze dit soort collectibles toevoegen? Als het nu echt relevant was aan de wereld en verhaal, oke. Maar over het algemeen krijg je hier informatie van dat je al wist. Ook moet je met deze heel erg oppassen aangezien het spel je gewoon aan het handje neemt, er is dus een grote kans dat je een collectible gemist heb en die mag je dus gaan zoeken zodra je de game heb uitgespeeld.
To play or not to play?
Wat zal ik hier op zeggen. Verwacht geen super lang spel, verwacht geen replay value, verwacht niets super origineel. Dat zul je hier niet vinden. The Order 1886 speelt op safe en dat voel je tijdens het spelen. Als ik deze game moest aanraden, is het voor iemand dit geen game backlog meer heeft staan of even een tussendoor spel wil die je, even snel kan spelen en zo klaar mee bent, inclusief de platinum trophy.

De ontwikkelaars hebben hier een goede basis neergezet om een goed vervolg te kunnen maken. Wat ze dan wel moeten doen is de onnodige onderdelen eruit halen en vervangen met moderne implementaties die ook goed doen aan de replay value. Denk hier bij bijvoorbeeld aan een level systeem, wapen crafting, upgrades.

Dus lekker wachten op een sale of even lenen van een goede vriend.

Heb jij ook een The Order 1886, PS4?

Reviews door de redactie

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games