BioShock: Infinite - een game met karakter

Duistere kanten

Gedurende de game zul je steeds meer duistere kanten ontdekken, en dat wordt erg goed opgebouwd. Je ontdekt ze niet alleen aan de stad en zijn inwoners, maar vooral ook aan je eigen rol in BioShock Infinite. Die rol is lang onduidelijk. Je wordt naar Columbia gestuurd met als opdracht om 'the girl' te vinden. Dat is eigenlijk alles dat je weet. Die 'girl' blijkt Elizabeth te heten en je vindt haar al vrij snel. Ze zal in de rest van het spel aan je zijde blijven, als computergestuurde steun en toeverlaat - en als degene die de emotie in het verhaal brengt. Het is een beproefde methode die hier goed wordt gebruikt; geef de speler een sidekick mee waar hij gesprekken mee kan voeren.

Wie is Elizabeth?

Irrational heeft terecht veel tijd besteed aan het verhaal en aan Elizabeth. In dat verhaal steekt Irrational zijn nek uit. Gevoelige thema's als discriminatie en de rol van het geloof in de samenleving komen uitvoerig aan bod. Maar vooral bij Elizabeth hebben de makers zich uitgeleefd. Zo werden er twee actrices ingehuurd om Elizabeth vorm te geven; een voor haar stem, de andere voor haar bewegingen. En beide werden niet goed genoeg bevonden om het gezicht te bepalen van Elizabeth. Het zeer sprekende gelaat van je vaste sidekick komt van de tekentafel van Irrational. Die aandacht van de ontwerpers is zichtbaar, want er zit veel detail in het gedrag van Elizabeth. Niet alleen in haar gelaatsuitdrukkingen, maar ook in haar houding. Ze kan allerlei subtiele bewegingen maken. Tegen een muur leunen en vervolgens haar schouder een heel klein beetje van je afdraaien bijvoorbeeld, om te laten zien dat ze teleurgesteld in je is.

Er is meer dan dat, want ook haar herseninhoud is goed verzorgd. De kunstmatige intelligentie van Elizabeth zorgt goed voor je. Zo wijst ze je op een prettige manier de weg door Columbia. Over het algemeen loopt ze achter je aan, behalve als je het op een rennen zet. Dan rent ze voor je uit, waarbij ze als richtingaanwijzer fungeert, en het spel heeft op een prettige manier door wanneer je daar behoefte aan hebt. Daarnaast is ze je steun en toeverlaat tijdens de gevechten.

Elizabeth staat centraal in deze trailer van BioShock Infinite.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018