Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe studio Cloud Chamber werkt aan nieuwe BioShock-game

Take-Two Interactive en 2K Games richten een nieuwe gamestudio op die aan een nieuwe BioShock-game gaat werken. De studio heet Cloud Chamber en de ontwikkeling van de game gaat nog jaren duren. Details over het spel zijn er nog niet.

Kelley Gilmore krijgt de leiding over Cloud Chamber. De nieuwe studio krijgt twee afdelingen: een in Montréal in Canada en een afdeling in het hoofdkantoor van 2K in de San Francisco Bay Area in de Verenigde Staten. Gilmore heeft 22 jaar ervaring in de game-industrie. Ze werkte eerder bij Firaxis aan franchises als Sid Meier's Civilization en Xcom. Firaxis is ook een studio van moederbedrijf Take-Two.

Volgens Gilmore komen er veel werknemers die eerder bij 2K Games aan BioShock-games gewerkt hebben over naar de nieuwe studio. Ook zoekt de studio nieuwe ontwikkelaars. Cloud Chamber heeft op het moment van schrijven 36 vacatures online staan.

Details over de komende BioShock-game zijn er nog niet. In de aankondiging staat enkel dat er de komende jaren aan gewerkt gaat worden. Opvallend is dat Gilmore een jaar geleden op Twitter zei op te zoek te zijn naar een Senior Multiplayer Designer om te werken aan een onaangekondigde 'triple-a, larger than life game'. Mogelijk ging dat al over de nieuwe BioShock-game.

De eerste BioShock-game verscheen in 2007. Drie jaar later kwam deel twee uit en in 2013 verscheen BioShock Infinite. In 2016 kwamen er remasters uit van de eerste twee delen. Alle BioShock-games tot nu toe zijn gemaakt door 2K Games.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-12-2019 • 14:41

34 Linkedin

Submitter: DigitalError

Reacties (34)

Wijzig sortering
Hopelijk word het een "echte" Bioschock game en geen game met de Bioschock naam.

Bioschock Infinite is een prima spel. Maar geen Bioschock game. Het voelt alsof de devs bang waren dat als de game niet "bioschock" zou heten het niet zou verkopen. Het spel heeft totaal geen relatie met Rapture (en de relatie die er was, was behoorlijk forced en verstoorde de lore van de orginele Bioschock) er waren geen horror elementen zoals de Splicers in Infinite, de salts hadden niks te maken met plasmits en de engineers zijn niks vergeleken met big daddies.

Later hebben ze geprobeerd dit te "lijmen" met Burial at Sea. Maar my god was dat slecht zeg.

Hier is nog een leuke video daarover. Persoonlijk vind ik het best jammer dat Infinite niet onder z'n eigen IP is verkocht. Want het was een prima game waar echt wat meer protentie inzat.

Dus hopelijk word dit niet weer een game die niks met Bioschock te maken had. Maar gewoon een "echte" bioschock game.
Toch als je het verhaal van infinite had gevold, dan had je geweten dat alle powers in infinite te danken zijn dankzij cross-dimensionale communicatie tussen dezelfde wetenschapper. Dus al die fancy stuff in infinite, komt letterlijk uit de wereld van rapture, dus de salts hebben wel degelijk met de plasmids te maken.
Zelfs het principe achter de Big Daddies dat is toegepast op die grote Songbird.
Dus qua verhaal, had Infinite niet kunnen bestaan zonder Rapture, en had dus genoeg "met bioshock te maken".

Totaal niet met je eens, vond het verhaal steengoed en tof aansluiten op Bioshock 1.
Burial at Sea borduurde er op verder en was imo ook gewoon erg goed.
Verder nog prima genoeg horror elementen (al is het begin van de game een stuk kleurrijker).
In infinite wordt uitgelegd wat je nodig hebt voor een bioshock-verhaal "There's always a lighthouse. There's always a man. There's always a city."

Ik zou graag meer werelden binnen de bioshock universe willen zien, dat hoeft van mij echt niet per se alleen in Rapture af te spelen. Heb alle games minstens stuk of 3 a 4x uitgespeeld, prima mee vermaakt. Op Metacritics scoort het origineel ongeveer hetzelfde als infinite. Ik snap de haat niet zo (eerste paar seconde van die video bekeken en prompt uitgezet, typisch azijnzeiker-verhaal).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 9 december 2019 15:16]

Ho, ho. Ik heb nooit beweerd dat Bioschock alleen in Rapture zou moeten afspelen. Bioschock zou moeten voortborduren op Bioschock 1 of de prequal zou dezelfde basisregels moeten volgens als Bioschock 1. Dus plasmids komen van EVE/ADAM en niet van..... zout......

Het probleem met b.v de Big Dadddies was dat ze er waren voordat Chuchong contact had met Columbia. Ze waren de repairman van Raputre maar NADAT er ADAM schaarste was toen werden ze pas bodyguards. In Infinite waren ze altijd al de bodyguards van de little sisters en Chuchong deelden resultaten met Columbia om Songbird te maken..... Okey...

Of een ander mooi voorbeeld, salts en vigors waren een uitvinding van Columbia right? Waarom komen ze dan in godsnaam voor in Rapture tijdens Burial at sea? Nja het zijn niet echt vigors, het waren drinkable plasmids en drinkable EVE, die "heeel" toevallig niet bestonden tijdens Bioschock 1 en 2. "Heeel" toevallig hebben die drinkable plasmids ook dezelfde naam als de vigors van Infinite.

Snap je waar ik vandaan kom? Bioschock Infinite is echt een prima game (buiten Burial at sea om, maar goed dat is mijn mening). Maar geen Bioschock game. En infinite hoeft ook helemaal niet op Bioschock te lijken, want het is op zichzelf een prima game.
"Of een ander mooi voorbeeld, salts en vigors waren een uitvinding van Columbia right? Waarom komen ze dan in godsnaam voor in Rapture tijdens Burial at sea? Nja het zijn niet echt vigors, het waren drinkable plasmids en drinkable EVE, die "heeel" toevallig niet bestonden tijdens Bioschock 1 en 2. "Heeel" toevallig hebben die drinkable plasmids ook dezelfde naam als de vigors van Infinite."

Ik denk dat de schrijvers dit ook wel wisten. Ken Levine is betrokken geweest bij alle delen en hij is niet dom, ik ben fan van zijn werk. Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het budget dat Take-Two wilt uitbesteden. Spuitbare plasmids moeten toch weer animaties voor gemaakt worden, probs etcetera.
Big daddies werden altijd al aan meisjes gekoppeld, het is de enige manier dat het sowieso werkte (iets met een leeuw met een splinter in zijn poot, metafoor). Ze waren in ieder geval al volop redelijk fucked up research aan het doen lang voordat Rapture naar de shit ging.

En ja, die resultaten delen om songbird te maken is toch perfect logisch? Ik zie daar echt het probleem niet in.

Burial at Sea vind ik op zich ook geen probleem, toen waren het wellicht gewoon drinkables voordat alles naar de shit ging in Bioshock1 (en zoals @InfiniteSpaze aangeeft, waarschijnlijk meer een budgettaire keuze, het is immers maar een vrij korte dlc). Ik zie daar het probleem allemaal niet zo van in hoor. Dat spul is toch grotendeels een gameplay mechanic, who cares hoe het nu precies werkt.

Dus nee, ik snap niet waar je vandaan komt. Infinite en Burial at Sea speelde prima als propere Bioshock games (sfeer, verhaal, gameplay mechanics), imo.
Hoe kunnen ze verder dan Infinite gaan? ∞+1?
BioShock 1, BioShock 2, BioShock ∞. In ieder geval genoeg cijfertjes ertussen dan :P
Dat deden wij als kind ook al: "oneindig +1, afgetikt" :)

On topic: hier kijk ik zeker naar uit, al wordt het lang wachten. Deze reeks heb ik altijd geweldig gevonden, zowel op gebied van story, gameplay als overal design: top!

Iemand die weet waarom ze in feite een nieuwe studio hiervoor openen en niet werken onder het vaandel van TakeTwo/2k games?
BioShock 0 (a.k.a the prequel ?).

BioShock 1 en 2 behoren tot mijn favoriete games. Over Infinite ben ik wat minder enthousiast want het verhaal rammelde aan alle kanten. De combat was wel verbetered t.o.v. de eerdere delen. De Infinite DLC was ook aardig: kon je eindelijk Rapture bewonderen terwijl het nog in goede staat verkeerde.

Deze zal op mijn wenslijst komen mits een Steam release zonder extra voorwaarden. BioShock 2 heb ik twee keer moeten kopen; de oude versie was gebonden aan GfwL wat op een gegeven moment niet meer werkte.
overaftelbaar oneindig :+
Oneindig + of - noemen we dan ook complexe getallen.

De nummering van Bioshock zal dan wel iets complex zijn :+ 8)7
Een nieuwe BioShock-game kijk ik echt naar uit, veel genoten van alle BioShock spellen, vond ze alle 3 goed.
Ik vraag mij af of de nieuwe bioshock weer zo tof zal zijn zonder ken levine. Bioshock 2 was ook zonder hem gemaakt en was toch zeker een minder deel. Bioshock 1 en infinite zijn geniaal. Maar zonder zijn visie zie ik weer een nieuw deel voorbij komen zoals deel 2, die veel mensen weer snel zullen vergeten.
Deel 2 wordt vaak afgebrand maar ik vond het toch eigenlijk wel wegspelen als het eerste deel. De combat is iets verbeterd (maar nog steeds niet geweldig); de game biedt een aantal interessante missies (spoiler e.g.: missie waarin die zaal was volgelopen; missie waar je een 'little sister' bent en alles zuurstok roze is); en het gegeven dat je een big daddy bent op zoek naar je little sister was aardig gevonden. BioShock 2 heeft wel als nadeel dat het de opvolger is en mist daardoor het nieuwe en de verassing van het eerste deel.

BioShock Infinite vond ik meer tegenvallen met name door het verhaal en de plot.
Vind je bioshock infinite tegenvallen ja? Ik vond dat de beste van de reeks. Heel tof verhaal en de plot twist op het einde. Zeer goed gevonden, en ook erg tof om over de luchtrails te gaan met je haak. Bioshock 2 vond ik vrij weinig verhaal hebben, vooral gefocust op actie.
BioShock Infinite ontleent zijn plot aan de veel-werelden interpretatie uit de kwantummechanica. Dit is een controversieel beeld wat m.i. geen fysische betekenis kan hebben gezien de hoge frequentie waarin dit zou moeten optreden. Met zo'n soort plot kan je in ieder geval alles rechtbreien.
Meh, het is science fiction en vooral fantasie.
Dit spul is al meermaals gebruikt voor menig film of tvserie (star trek achtige dingen).

Dat het wetenschappelijk niet helemaal 100% is ... who cares, er zijn wel veel meer dingen in de games te vinden die niet wetenschappelijk te onderbouwen zijn en pure fantasie zijn.

Ik zou mij niet al te veel druk maken of het een "controversieel beeld" of whatever is.
Wie weet verbieden ze hem contractueel niet om freelance bij te springen, zodat niemand zijn kindje om zeep helpt.
Nog jaren wachten, kondig dan niks aan. ;(
Er is ook niets aangekondigd. Er is een nieuw bedrijf opgezet die vacatures hebben, that's it.
Er is aangekondigd dat er een nieuwe BioShock-game in ontwikkeling is waaraan de komende jaren wordt gewerkt.
Dit is toch geen aankondiging? Ze hebben nog niet eens een naam. Een echte aankondiging zal nog wel volgen met een teaser trailer en wat nietszeggende screenshots/artwork.
Daarom is het nog wel een aankondiging. In het persbericht wordt BioShock in de titel gebruikt en in de tekst is BioShock het enige dat vetgedrukt wordt weergegeven.
Ben benieuwd, hoop dat ze wel weer terug gaan richting de Bioshock 1 playstyle want met infinite had ik toch wel wat minder plezier. Mogelijk kwam het ook door de vele beloftes/gedachten qua mechanics hadden die niet in het spel kwam :(
De setting van Bioshock 1 en 2 ( Rapture ) leent zich natuurlijk geweldig voor allerlei avonturen, ook multiplayer. Ik ben benieuwd of ze hiervoor kiezen, of dat ze opnieuw een nieuwe speelwereld bedenken, zoals met Infinite.
Ik ben sceptisch. Natuurlijk heeft Take-Two wel het kapitaal om een goede game te financieren maar we weten anno 2019 wel dat geld niet persé kwaliteit betekent. Zonder Ken Levine en een groot gedeelte van Irrational (dat nu Ghost Story Games is) ben ik bang dat het hart er misschien uit is. Ik hoop niet dat dit weer een cash grab is met lootboxes etc.
Ik meende me te herinneren dat ze Bioshock een beetje zagen als Final Fantasy, dus dat elk deel iets nieuws zou brengen, beetje zoals deel 1 & Infinity. Dus wie weet gaan we de ruimte of wat dan ook in.
Bioshock in de ruimte bestaat al, Prey heeft heel erg veel geleend van Bioshock

Ook echt een aanrader trouwens, Prey is een vette game!
Dit is leuk nieuws. Ik heb mij met alle 3 de voorgaande games kostelijk vermaakt. Ik ben benieuwd naar de volgende game. Hopelijk krijgen ze er voldoende tijd voor en wordt het geen afgeraffelde flater om maar optijd voor een bepaald kwartaal of boekjaar te zijn. Iets waar publishers tegenwoordig een handje van hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True