BioShock: Infinite - op stap in Columbia

Columbia

Laat duidelijk zijn dat het spelen van BioShock: Infinite je niet in de koude kleren zal gaan zitten. Irrational Games, de studio achter de serie, heeft er een handje van om games te maken die je aangrijpen, en BioShock: Infinite is daarop geen uitzondering. Met de nieuwe game, die in maart in de winkels ligt, duikt de studio in de Amerikaanse geschiedenis en hij gaat daarbij de pijnpunten niet uit de weg.

Dat levert soms heftige scenes op. Zo krijg je al vroeg in de game de keuze voorgelegd of je een honkbal wilt gooien naar een blanke man of een zwarte vrouw. Niet veel later steekt een joch van hooguit een jaar of 10 zich voor je neus in de fik, uit godsdienstige overwegingen. Het zijn zomaar twee gebeurtenissen uit de eerste uren van BioShock: Infinite. Gebeurtenissen aan de rand van het verhaal, gebeurtenissen die je nauwelijks aan lijken te gaan, maar die wel op je pad komen. Gebeurtenissen die vermoedelijk later op hun plek zullen vallen, maar die in het begin vooral bevreemding wekken.

Onze video-preview van BioShock: Infinite.

Hommage

In een hommage aan de eigen geschiedenis begint BioShock: Infinite vrijwel hetzelfde als de eerste game uit de serie. In Infinite kom je in een roeiboot aan bij een enorme vuurtoren. Als je die hebt beklommen, word je naar een stoel gedirigeerd en zodra je zit zie je vier enorme raketmotoren onder je opduiken en word je afgeschoten naar je nieuwe opdracht. Die opdracht krijg je aan de voet van de vuurtoren en hij luidt heel simpel 'bring us the girl'. Wie het meisje in kwestie is? Daar heb je dan nog geen weet van. Het duurt ook wel even voordat duidelijk is achter wie je aanzit en nog langer voordat duidelijk is wie je de opdracht heeft gegeven. Het is wel direct duidelijk dat je de opdracht moet aanvaarden omdat je bij iets of iemand in het krijt staat, al weet je niet waarom. Gelukkig is duidelijk waar je het meisje dient te zoeken. Je wordt afgeschoten naar Columbia, een zwevende stad die ergens boven de VS hangt.

Daarmee is Rapture naar het verleden verwezen. Of eigenlijk naar de toekomst, want in BioShock: Infinite doet Irrational een flinke stap terug in de tijd. De games in onderwaterstad Rapture speelden in de jaren '60 van de vorige eeuw. Infinite speelt zich af in 1912. Je stapt in de schoenen van ene Booker DeWitt, voormalig Pinkerton-agent. In tegenstelling tot zijn voorgangers heeft DeWitt een stem en een gezicht. Het meisje waar hij naar op zoek is heet Elizabeth. Voordat hij haar vindt, is er echter al het nodige gebeurd.