×

Laat je stem gelden!

Dit jaar organiseren we voor de elfde keer de Tweakers Awards! Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Je maakt bovendien kans op een Philips Hue Starter Pack, JBL Charge 3, Call of Duty: WWII of twee vrijkaarten voor de uitreiking op donderdag 1 februari!

Door

E3: BioShock - Infinite

Traktatie

Tijdens en na de E3 werd in Los Angeles en onderweg terug naar Nederland regelmatig de discussie gevoerd 'hoe goed' deze E3 was. De één noemt het de beste E3 ooit, de ander vindt hem middelmatig. Die laatste stelling wordt meestal onderbouwd met een gebrek aan originaliteit aan de kant van uitgevers en ontwikkelaars. Elke game begint langzamerhand op Call of Duty te lijken, want dat is nu eenmaal wat geld in het laatje brengt. Of je het nu eens bent met die redenering of niet, feit is wel dat games met een eigen stijl zeldzaam worden. Gelukkig zijn er nog steeds ontwikkelaars die hun eigen koers durven te varen, anders zou onder meer BioShock: Infinite er nooit zijn geweest.

We hebben BioShock: Infinite nu een aantal keer mogen zien in trailers en presentaties, en keer op keer weet de game onze aandacht te trekken dankzij die eigen stijl. De vliegende stad Columbia, die we tijdens de Gamescom van 2010 al aan je voorstelden, is een kunstwerk op zichzelf. De stad kent dezelfde onheilspellende sfeer die ook in de onderwaterstad Rapture altijd voelbaar was. Ook delen Columbia en Rapture het beeld van vergane glorie. Terwijl je de tanende stad aanschouwt, verraden kleine details hoe het geheel er in zijn beste jaren moet hebben uitgezien. Als je iets aan Irrational Games over kunt laten, dan is het wel het maken van een tot in de puntjes verzorgde spelwereld.

Tijdens de E3 kregen we opnieuw de kans een kijkje te nemen in Columbia. We zijn altijd huiverig voor aankondigingen twee jaar voor de release, omdat een uitgever dan het risico loopt het aanvankelijke momentum van een grote aankondiging te verliezen, maar tot nog toe doet 2K Games het prima. Telkens zien we andere flarden van Columbia en het verhaal van hoofdpersonages Booker DeWitt en Elisabeth, en telkens voelen de paar minuten gameplay die we krijgen voorgeschoteld als een ware traktatie.

*Luchtschip

Voor wie niet meer weet waar BioShock: Infinite over gaat: lees vooral de preview van de Gamescom van vorig jaar nog even door, maar hier volgt nog even de setting in een notendop. Voormalig Pinkerton-agent Booker DeWitt is een freelance detective die de opdracht krijgt een meisje op te sporen. Dit meisje, Elisabeth, blijkt vastgehouden te worden in de vliegende stad Columbia. Columbia begon ooit als een prestigieus project van de Amerikaanse regering, maar die deed snel afstand van de stad toen bleek dat Columbia eigenlijk een gigantisch gewapend luchtschip was. Sindsdien zwerft de stad rond boven de wolken, waarbij het van tijd tot tijd opduikt op verschillende plaatsen boven de Aarde. DeWitt moet in BioShock: Infinite Columbia vinden, Elisabeth bevrijden en haar weer thuis zien te krijgen. Makkelijk zat, right?

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*