Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

BioShock-ontwikkelaar Ken Levine ziet niets in samenwerkingen tussen game-ontwikkelaars en grote namen uit de filmwereld. De hoofdontwikkelaar van BioShock: Infinite zegt de meerwaarde van die samenwerking niet te zien

"Ik snap niet waarom je twee creative leads zou willen op één project", gaf Levine aan in een interview met de engelstalige websites Develop en 1UP. Volgens de ontwikkelaar zijn teveel game-ontwikkelaars te snel onder de indruk van een grote 'Hollywood-naam' die feiteilijk niets toevoegt aan een game. In augustus werd bekend dat regisseur Guillermo del Toro een game gaat maken voor uitgever THQ. "Volgens mij heeft Del Toro nog nooit een game gemaakt", stelde Levine. "Misschien is hij een natuurtalent, maar een game maken is moeilijk."

Levine werd zelf ook benaderd door Hollywood, toen BioShock een groot commercieel succes bleek en Hollywood een stukje van de taart wilde. "Ik kon samenwerken met een zeer getalenteerde regisseur, die sprak van een geweldig product met creatieve mensen uit de game- en filmwereld." Levine bedankte echter voor de eer. "Verhaal is bij Irrational Games niet belangrijker dan gameplay, wat ook de reden is dat ik geen cut-scenes in mijn games wil. De focus moet op spelen liggen. Alles in een game moet interactief zijn, dat is de uitdaging", aldus Levine.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Moedige keuze en ook wel overwogen. Maar heb mij bij een spel als Mafia 2 niet eens aan de cutscenes gestoord(behalve dan als ze fastforwarden en je dingen ziet die je zelf wilt doen) en vond het juist sfeerverhogend. Maar een interactieve wijze kan dan nog wel leuker zijn, alleen wordt het lastig om dit net zo strak en sfeerverhogend te doen als een niet interactieve cutscene(camere, timing en interactie)

edit: ik vond dit bij bioshock ook goed gedaan, alleen geef je dan wel een gedeelte van de regie uit handen. Hierdoor kan het effect minder episch zijn en moet je de speler eigenlijk hints geven om zo'n cutscene op een mooie manier door te lopen. Bij Bioshock(rapture) konden ze daarvoor heel goed lichteffecten voor gebruiken. Bij Infinite(Columbia) wordt het lastiger denk ik, met name in de open buitenlucht.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 7 oktober 2010 14:09]

Das het probleem met Mafia 2 juist, alle dingen die je graag wilde doen zaten in de cutscenes en al het saaie rot werk mocht je zelf gaan doen, duidelijk een kwestie van een overijverig cutscene team en een ongeinspireerd en mismanaged gameplay team. En dat willen ze met Bioshock juist voorkomen. Cutscenes zijn leuk, maar te vaak geeft het een gevoel van de controle over je spel weggeven en zijn ze te lang en wordt het net een film, ipv een game. Ik wil de gene zijn die alle leuke dingen doen, ik wil de gene zijn die ook in scripted events een rol speelt.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 7 oktober 2010 13:01]

Precies. Sommige missies bestonden naast een cutscene alleen uit heen en terug rijden. Dat ben je gauw zat.
Sommige games denken er zelfs over na om een cutscene film te maken en de interactieviteit volledig te slopen .
dan is het geen game meer. dan is het een film.
Daarom vond ik het leuk om bioshock te spelen omdat je er altijd in betroken blijft en je ook nog die gave dingen zelf kan doen.
Ik hoop wel dat ze bij Colobia iets vets gaan verzinnen om mij en miljoenen andere fans uren gave gameplay uren geven.
Wat hollywood anders wel kan doen is het idee van colombia te gaan verfilmen dat geeft een extra dimensie aan het hele verhaal.
Cutscenes in Mafia 2 draagde naar mijn mening zeer veel bij aan de sfeer, en het in de game zitten (ook niet een onbelangrijk onderdeel naast de gameplay!). Met Mafia 2 (in 2 dagen uitgespeeld) is er een mooie balans gevonden tussen film en game wat mij bijzonder aantrekt maar een andere die-hard gamer wellicht doet afschrikken (groep wellicht die bioshock wilt aanspreken). Wel een moedige en respectvolle beslissing in ieder geval van Ken :).
Het is maar waar je voor kiest, de ene game leent zich nu eenmaal beter voor een verhaal dan de andere game (denk aan adventure game vs shooter).

Afhankelijk van de setting kan samenwerking met de grote hollywood namen leiden tot wederzijdse positieve effecten. Dit gaat echter niet voor iedere game op dus kan hem wel begrijpen
Een adventure game waarin alleen een verhaal verteld wordt is ook saai, daar wil je ook interactie hebben en niet enkel naar cutscenes kijken.
Cutscenes zijn erg storend voor de gameplay en zijn er in de eerste plaats om voor technologische tekortkomingen te compenseren (wat niet in de gameplay kan, moet in een cutscene). Tegenwoordig is dat inmiddels al helemaal niet meer nodig, al hebben een heleboel game makers (met name de japanners) dat jammer genoeg niet helemaal begrepen.

Ik hoef tegenwoordig echt geen cutscenes meer te zien waarin de actieheld in corny slowmotion een paar badguys neerschiet, wanneer ik dat al het hele spel aan het doen ben. Of een cutscene waarin 10 minuten lang wordt doorgeluld over iets wat ik al na 1 minuut wel doorhad. Daar maak je maar lekker een ingame wikipedia voor en je zorgt ervoor dat je de inhoud in de gameplay overbrengt.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 7 oktober 2010 13:17]

Zie geen bezwaar tegen cutscene's in games die zwaar op een (filmisch) verhaal leunen. Sommige zaken kun je nou eenmaal beter (lees dieper) tot uitdrukking brengen in een cutscene dan in scene die door de gamer wordt beïnvloed. In een game zoals bijvoorbeeld Starcraft 2 blijft er zonder cutscenes toch weinig gelegenheid over om een dieper verhaal te vertellen omdat de opzet voor de gameplay zich daar simpelweg nauwelijks voor leent.

Voor een cutscene geldt wat mij betreft hetzelfde als voor films. Als ze slecht en saai zijn, zijn ze slecht en saai. Als ze goed en spannend zijn en iets toevoegen... dan voegen ze iets toe. Simpel. Cutscenes for the sake of it zijn idd gewoon een beetje jammer...

Heb ooit FF8 gekocht alleen omdat ik de prerendered animaties zo prachtig vond... die deden echt niets af aan de game (die er verder op de PC ook niet uitzag eerlijk gezegd).

Ik heb wel respect voor de keuze van Levine, als je vind dat het niet thuishoort in de games die je maakt, moet je het ook gewoon niet doen, door welke grote naam je ook benaderd wordt... en als je al een goed verhaal hebt en een goed team dat dat kan uitwerken op hun manier laat 'Hollywood' dan alsjeblieft zijn handen er van af houden...
De reden die jij aanhaald is juist DE reden waarom ik van Japanse games hou :)
Heb zelden een spel gezien/gespeeld die zo'n fantastische combinatie heeft van in-game actie en het vertellen van het verhaal. Het loopt echt naadloos in elkaar over. En cinematisch zitten de spellen ook geweldig in elkaar.
Ik kan me voorstellen dat een filmproducent wel wat kan toevoegen aan een game waar het verhaal wel belangrijk is en waar in-game en in cut scenes veel dialoog voorkomt, bvb in adventure/RPGs. Maar BioShock is meer een shooter dan een adventure.
Een game moet je ervaren, niet bekijken. Goede keus, ik erger me vaak kapot aan cutscenes, hoewel ik ze soms ok wel wat vind hebben.
Een mooi voorbeeld daarvan was Super paper mario voor de wii.
Mijn god 20 minuten wachten totdat ik eindelijk kon spelen (en 20 minuten meen ik echt) en dan nog om de 2-3 minuten weer een cutscene met verschrikkelijk lange verhalen (en dat is dan nog wel een kinderspel)
Bij somige spellen als ze dan toch praten ok maak er maar een mooi filmpje van, maar bij de meeste games zitten cutscenes waarvan ik denk "mensen maak er een skip cutscene functie in dit is niet leuk meer"

Bioshock 0 aanmerkingen op kan me wel iets van cutscenes herineren volgensmij in deel 2 maar die waren zo kort dat ik het niet eens merkte.
Blizzard, iemand misschien? - ik zou niet zonder de geweldige cutscenes van deze developer willen. Een goede ontwikkelaar kan en goede gameplay geven en fantastische cutscenes. Deze kunnen elkaar fantastisch, mits op de juiste wijze gebruikt, aanvullen om de spel ervaring compleet te maken.
Dus ik vind het een beetje een non argument om te zeggen dat hij geen cutscenes wil omdat hij gameplay hoog op het vaandel heeft. Wat hebben cutscenes met (goede) gameplay te maken?
Ik hou van games met een compleet pakket en niet van games met alleen maar gameplay of alleen maar mooie opsmuck - het gaat om het totale plaatje!

[Reactie gewijzigd door Ekennah op 7 oktober 2010 13:27]

Weet niet de game meer maar somige games gaan er te ver in.
Krijg je een missie met ja je gaat daar naartoe met deze bom en blaas dat gebouw op.
Kom je daar aan start er een filmpje gebouw word opgeblazen en het enigste wat jij mag doen is de laatste 2-3 vijanden neer schieten die toevallig (maar compleet onmogelijk) nog leven.
Dan denk ik bij mezelf epic failure je geeft me net die missie laat me dat dan ook doen.
En dat is wat deze man bedoelt somige mensen gaan tever hierin.
Teven kan ik mij bij blizzard games weinig cutscenes herineren.
Tenzij je die paar filmpjes in WoW bedoelt of die enkele in Warcraft, maar zat bijna niets in verder.
(starcraft 2 nog niet gespeelt)
En je noemt ook wel een bedrijf op die gaat voor Quality release in plaats van quantity release.
Uiteraard heb je veel verschillende vormen van cutscenes ... CGG fimpjes, In game cutscenes, Tussen filmpjes etc...

Maar wat ik probeerde aan te geven is dat het een het ander niet uitsluit mits op de juiste wijze gebruikt.

Cutscenes kunnen bijvoorbeeld ook voor een leuke twist zorgen, Je bent met een missie bezig en denkt er bijna te zijn komt er ineens een cutscene die alles op zijn kop zet. Dan heb je toch een mooie wending die zeker wat toevoegd aan de spelervaring. Niet aan de gameplay zelf maar wel aan het geheel.

Zoals met alles overdaad schaadt... je moet inderdaad niet het gevoel krijgen... van ooh nu mag ik twee keer op een knopje rammen en dan... whoppa nieuwe cutscene.
Volledig met iedereen eens. maar roep aub niet dat cutscenes niks toevoegen...
Cutscenes zijn passé, een feature uit de tijd dat men nog even wou showen met de technische kwaliteiten van het platform en men dit niet in het spel kon werken.

En idd, Hollywood blijft beter uit games, quasi alle scripts worden vern**kt en zitten té lineair in elkaar. Del Toro is nu wel een getalenteerd regisseur maar soit, uitzonderingen bevestigen de regel.
Guillermo del Toro is een hele goede Director van fims, maar games dat is een hele andere zaak, ben benieuwt.

En ja ik geloof ook niet zo in al dat Hollywood gedoe, ze willen gewoon nog meer geld hebben meer niet.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 oktober 2010 14:56]

toffe vent die weet wat hij wil, doet en weet waarom hij dingen wil en doet. Als het voor hem duidelijk is dat film/cutscenes niets toevoegt aan zijn concept kunnen we best van zijn gelijk uitgaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True