Door Sjef Weller en Eric van Ballegoie

Een grote stap dankzij 4-stack

LG OLED evo C5 en G5 Review

19-04-2025 • 06:00

178

Singlepage-opmaak

Conclusie

Uiterlijk lijken de LG C5 en LG G5 regelrechte kopieën van hun respectievelijke voorgangers, de C4 en G4. Zeker in het geval van de G5 is er echter meer veranderd dan je van buiten kunt zien. Die tv zet dankzij het nieuwe 4-stackoledpaneel een grote stap voorwaarts in helderheid én kleurweergave. De G5 is de helderste oled die we tot nu toe getest hebben, met daarbij ook indrukwekkende kleurverzadiging op hoge helderheid. De C5 is eveneens helderder dan zijn voorganger, maar maakt een veel kleinere stap. Op het gebied van beeldverwerking scoren beide tv's uitstekend, maar zien we eigenlijk geen verbeteringen ten opzichte van vorig jaar. Een welkome vernieuwing is de automatische gamma-aanpassing op basis van het omgevingslicht in de Filmmaker-modus, wat in een heldere ruimte zorgt voor betere zichtbaarheid van schaduwpartijen.

Verder heeft LG kleine verbeteringen doorgevoerd in zijn smart-tv-systeem. WebOS 25 leunt op 'AI' om stemmen van gezinsleden te herkennen, gepersonaliseerde beeld- en nu ook geluidsinstellingen aan te maken, contentaanbevelingen te doen en vragen van gebruikers te beantwoorden. Dat gebeurt onder meer via LG's eigen AI ThinQ en via Microsoft Copilot. Helaas vinden we de spraakherkenningsfunctie in het Nederlands nog niet bepaald soepel werken. Als de microfoons al willen luisteren, verstaan ze ons net iets te vaak verkeerd.

Ook de nieuwe AI Magic Remote heeft ons nog niet helemaal kunnen overtuigen. We vinden het jammer dat de nummerknoppen het veld hebben moeten ruimen, terwijl de plattere vormgeving niet per se beter in de hand ligt. De C5 en G5 imponeren wel met hun gamefuncties. Alle HDMI-poorten kunnen worden gebruikt voor gamebeelden met hoge refreshrates, waarbij de G5 pc-games zelfs met 165Hz kan tonen. Ook is de inputlag weer laag genoeg om de snelste games soepel te kunnen spelen.

Alles overwegend is de C5 een kleine stap vooruit ten opzichte van de C4. De tv is iets helderder en heeft nieuwe AI-functies, die nog niet allemaal even goed werken. De C5 kost hetzelfde als de C4 bij introductie vorig jaar, maar die tv is inmiddels zo’n 40 procent in prijs gedaald. Daardoor is het eigenlijk veel logischer om nu een C4 te kopen als je een prima allround oled-tv zoekt.

Bij de G5 ligt dat net even anders. Die tv maakt dankzij zijn nieuwe paneel een zodanig grote stap in helderheid dat het verschil met zijn voorganger echt duidelijk zichtbaar is. Hoewel ook de G4 inmiddels zo’n 40 procent in prijs gedaald is en op dit moment aanzienlijk goedkoper is dan de G5, vinden wij die laatste op dit moment al wél echt een aanrader als je een topklasseoledtelevisie zoekt.

Andere high-end oled-tv's

De LG OLED evo G5 is de eerste tv die gebruikmaakt van het nieuwe 4-stackpaneel van LG Display, maar niet de enige. Ook Philips TV en Panasonic hebben inmiddels laten weten hun high-end modellen later dit jaar te voorzien van dit nieuwe panel. Samsung gebruikt eveneens een 4-stackoledpaneel in de 83"-variant van de S95F, die wij al kort hebben kunnen bekijken en testen. De kleinere varianten van Samsungs S95F krijgen een nieuw QD-oledpaneel van Samsung Display, dat in helderheid vergelijkbaar zou moeten zijn met het 4-stackpaneel van LG. In de komende weken verwachten wij een S95F in ons lab en we zullen ook van die tv zo snel mogelijk een review publiceren.

Redactie: Sjef Weller, Eric van Ballegoie Testlab: Denny Verwoert Video: Mark van der Kruit Eindredactie: Marger Verschuur




Reacties (178)

178
176
113
10
0
53
Wijzig sortering
Ik zou in de inhoudsopgave graag terug zien 'verdienmodel na aanschaf'. LG maakt prachtige tv's en kosten relatief weinig bij aanschaf. Wat gebeurt er daarna met je data, advertenties, AI etc. Hoe verdient LG aan je door je kijk gedrag in kaart te brengen (als je hem aan het internet hangt). Ik heb daar beperkt zicht op en ik denk dat dit in de toekomst steeds belangrijker gaat worden en een criterium waarop ik tv's onderling wil vergelijken. Dus niet alleen hoe helder is elke tv in een grafiekje.

Ik snap dat het zich niet lekker laat kwantificeren. Maar wat is er mogelijk? Meet eens de communicatie door met de servers van LG. Hoeveel data objecten gaat erna LG toe. Meet eens met welke frequentie en op welke plek er suggesties of pop-ups ontstaan(notificaties) in de vorm van ads. Zijn ze uit te zetten? Etc

We worden steeds meer zelf het product om daarna(subtiel) beïnvloed te worden om de dingen te kopen waar indirect LG (netflix, samsung, noem ze maar op) aan verdient.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee. Dit is volgens mij een behoefte in de community die al bijna 10 jaar speelt.
Maar vermoedelijk is dit een reviewmodel dat door LG van de ene reviewer naar de andere reviewer wordt verstuurd. Het is niet voor het eerst dat een fabrikant (in algemene zin, dus niet beperkt tot LG of productgroep televisies) bepaalde functies niet heeft geïmplementeerd of zijn uitgeschakeld tijdens een reviewperiode en daarna alsnog worden geïmplementeerd of ingeschakeld. Met een geheel andere gebruikerservaring tot gevolg.

Bijvoorbeeld, bij de introductie van een nieuw tv-model, tijdens de reviewperiode (de periode waarin de tv- of modelreeks het vaakst wordt gereviewd) de reclameweergave op een home screen of in app niet weergeven. En zodra de hausse aan reviews voorbij zijn of "binnen zijn" de reclameweergave alsnog inschakelt.
LG maakt prachtige tv's en kosten relatief weinig bij aanschaf.

Ze kosten heel veel bij aanschaf(Zoals zowat elk nieuw tv model), behalve als je het model van het jaar er voor koopt.
Protip voor mensen die nog een nieuwe TV zoeken; je moet eens echt op je strepen gaan staan dat je het model van het jaar ervoor wil. Ik weet niet exact waarom, maar bij o.a. PlatteTV zijn ze zó gedreven om het nieuwste model te verkopen, dat ik (toen ik oprecht een C1 wilde ipv C2 en dat tot 6x toe met steeds 'betere' aanbiedingen op antwoordde dat ik de C1 wilde vanwege een bepaalde feature) uiteindelijk de nieuwste variant aangeboden kreeg voor exact dezelfde prijs als het voorgaande jaar. Dat was een korting van bijna 600 euro (!) op een TV van 1500.

Daar zal wel iets van een quota voor verkoop van nieuwe modellen achter zitten oid. Maar doe er vooral je voordeel mee.
Hoezo betere aanbiedingen constant kreeg, hebben ze winkels dan of had je ze aan de telefoon ?.
Ken die hele winkel oprecht niet, zie hem wel bij tweakers prijsvergelijk staan.

Maar ik zal hem daar al niet eens snel kopen, als ik de C4 voor 1300 euro kan kopen bij 2 winkels(Waarom dan bij Hellotv kijken waar 1799 staat ?).

uitvoering: LG OLED evo C4 65" Bruin
De goedkoopste in de pricewatch nu is 1394 euro.

Ik wilde ook helemaal geen c4 kopen omdat die ruim 300 euro meer koste dan de c3( toen bij de goedkoopste webshop.). Ze hadden aangeboden de c4 met 300 euro korting.(1799-300) Ik weigerde want dat was nog 200euro meer dan de c3. Toen kon er nog 100 euro vanaf. Nog keer geweigerd, aanhegeven dat ik niet voor niets de c3 had besteld.

Toen kon ik voor de prijs van de c3 de c4 krijgen. Toen ben ik akkoord gegaan. Uiteindelijk 1300 euro betaald.
HelloTV is een van de grotere fysieke zaken. Zitten op veel plaatsen in Nederland. Voorheen was de naam van de winkel plattetv.nl.

Betrouwbare partij, maar ze verdienen liever aan de nieuwere modellen. Er is vaak heel veel mogelijk, zeker als je een scherpe prijs hebt gekregen van een andere winkel... 3 belletjes, bijna 300 euro... Ik vind het dat wel waard. Overigens was mijn reactie gericht op alle!!! (Webwinkels). Er is ontzettend veel mogelijk. De marges zijn vaak best ruim.
Via webchat en email.
Nog nooit gedaan, als ik iets wil zoek ik een leuke prijs. Toevoegen het winkel mandje en betalen.
Nog nooit in me op ge komen te gaan mailen of chatten :)
Ik had dit ook bij helloTV.
Paar maanden geleden had ik daar de c3 65" besteld. Maar helloTV wilde persé de c4 aan mij verkopen. Voor een korting. Ik weigerde 3maal. Opeens kon ik de c4 voor dezelfde prijs als de c3 kopen.

Ik kwam tot de conclusie dat ze de c3 helemaal niet meer hadden, maar met de lage prijs een lokkertje was.
Hoe kunnen zij dat nou graag van jou willen, en jij weigeren bij een online shop(Of had je ze gebeld?).
Bellen of per email onderhandelen loont altijd in deze context. Ze mogen (haha van LG of overkoepelende tv markt met alle leveranciers zodat ze grip hebben op online prijs) niet adverteren met scherpe prijzen. Maar mogen die wel degelijk per email of webformulier of telefoon wel geven. Letterlijk bij aantal webshops staat bij de tv klik hier voor aanvraag van een scherpe prijs. Er kan dan op die manier nog wel zo 100'en euro's vd prijs af. Dit speelt al meer dan 5 jaar.
Ik heb echt nog nooit gebeld of gemaild voor iets, ik zoek iets wat ik wil. ook voor de prijs.
Als ik iets vind gaat het winkel mandje in, en betalen en klaar.

Nog nooit in mij op gekomen om te gaan bellen of mailen of chatten,
Lijkt me echt niet dat ze 100derde euro's er af kunnen halen, dat is alleen maar nadelig voor hun(Ze verkopen het met verlies alleen maar dan).
Heb je toch echt helemaal verkeerd. Toevallig in de race geweest voor een G4 van 55". Uiteindelijk ipv 1519 uitgekomen op 1299 (bij zelf ophalen).

[Reactie gewijzigd door Sven2912 op 20 april 2025 11:10]

Zelf ophalen doe ik niet aan, zoiets groots versturen ze maar :).
Mijn ervaring is anders. Concreet voorbeeld is deze webshop.

https://www.apollo.nl/nl/...h-lg-oled-oled65g45lw-tv/

Ze noemen het nu kortingcode aanvragen.

Dus het bestaat wel degelijk en je bent dief van je eigen portemonnee als je de volle prijs betaalt.

Volgens mij zijn hier ook topics over in het tweakersforum waarin deze korting wordt besproken ( welke shop geeft de hoogste bij contact). Je doet alsof het niet bestaat terwijl het (misschien MM daargelaten) best gangbaar is.
Ik ben geen dief van mijn portemonnee, ik hoef namelijk niet het nieuwste van het nieuwste.
Ik ga geen 2000 of 3000 euro voor een tv neertellen, dat vind ik gewoon te veel geld.
Daarom dat ik dit wellicht ook niet ken, ik prima tevreden ben met een tv van een jaar terug.

Ik ben dus toen gewoon voor de c2 gegaan, toen de c3 uit ging komen. Toen had ik een leuke tv voor 1400 euro :).
Korting geldt voor alle tv's. Niet alleen de nieuwste. Ik koop zelf nooit het nieuwste.
Gisteren toevallig de LG G5 65" besteld bij Hello TV. Eerst even gechat met een medewerker en inderdaad een paar 100euro d'r af en meteen dinsdag of woensdag bezorgen.
Ja, en als ik dat doe krijg ik zeker de C1 toegezonden die ik eigenlijk dan niet wil ...
Klopt. Zo heb ik een G5 55 inch incl. Beugel voor onder de 2000 mee kunnen nemen. Terwijl ik voor de g4 kwam. Maar daar kreeg ik geen korting op :-) was wel bij een andere goede audiozaak
Van de ene kant logisch, oude modellen zitten in de minmarge, nieuwe hebben wel marge.

Maar van de andere kant onlogisch, zelfde prijs aanbieden als de oudere modellen lijkt me wel heel sterk.
Al die tv's zitten nog steeds dik in de marge natuurlijk.
Gezien het nieuws van een paar dagen geleden lijkt me dit relevanter dan ooit. Daarnaast ben ik zelf ook benieuwd naar of een TV ook een "domme" modus heeft (GoogleTV en FireTV hebben zit voor zover ik begrijp wel) en wat ik aan technische opties dan inlever.
Eens! Onderzoeksvraag die ik nog heb is; Wat leveren de updates mij op als ik mijn tv niet aan het internet hang?

Ik gebruik mijn LG oled op dit moment zonder aangemeld te zijn, maar hangt nog wel aan het internet. Daar ben ik met mijn Samsung tv's al mee gestopt. Volgende halte is de LG tv. Maar mis ik iets dan als ik hun updates niet ontvang? Eigenlijk nooit echt verdiept in hun release notes. Iets wat in reviews natuurlijk wel gedaan kan worden obv track records per fabrikant. Bij telefoons is hier al veel aandacht voor.
Aangezien de release notes van LG tv firmware echt belabberd slecht zijn, je kunt er vaak niks mee, download ik toch gewoon de firmware update en zet hem via een usb stick op mn tv. Die tv gaat no way aan het internet.
Bij de C2 is er laatst chomecast ondersteuning toegevoegd.
maar je kan hem ook gewoon elk half jaar even aan de kabel hangen en updaten.
In de gebruikersovereenkomst vond ik hoe ik dit uit kon schakelen.
Het was echt wel even zoeken in die overeenkomst maar het kan wel.
Of het werkt moet je maar (op hun blauwe ogen) geloven.
Wel is het toestel merkbaar vlotter geworden in bepaalde handelingen. Dus wie weet...

Het toestel maakt(e) zeer geregeld screenshots om te bepalen wat men kijkt.
Die worden vervolgens naar LG gestuurd. Overigens zullen andere merken hier ook niet van verschoond zijn.

Nu moet ik toegeven dat ik nog nooit een reclame heb gezien in vijf jaar tijd.
Afgezien van het "pronken met streamingsdiensten" die geïnstalleerd zijn/kunnen worden.
Helemaal met je eens. Gezien het recente nieuws zou over wat LG van plan is met reclame zou het in mijn ogen veel zwaarder meegewogen moeten worden. Alleen als fabrikanten afgerekend worden op hun handelen veranderd er wat.

In mijn ogen zou de review moeten eindigen met: LG heeft weer een goede line-up voor 2025 uitgebracht maar gezien LG’s recente aankondiging raden wij voorlopig deze af.
Nou, ik ben echt op zoek naar een ander OS dan Android. Mijn ervaring met Android TV is dat het allemaal de eerste twee maand prima liep, maar na een paar updates werd de bloat alleen maar erger en alle functies veel trager. Dus daar heb je met een review helemaal niks aan
Is dit ook als je gebruik maakt van de 'alleen apps' modus? Dat is een modus binnen AndroidTV dat die overschakelt naar een versimpelde UI met alleen de apps.

Dus zonder reclame en andere visuele nutteloze dingen voor de meeste mensen
Eens, ik zou ook een diepte onderzoek naar wat er nou echt voor verschillende merken "over de lijn" gaat erg interessant vinden . Bijvoorbeeld via Wireshark of iets dergelijks met analyse van een netwerk expert.
Iets wat van mij met ieder stukje hardware that online gaat wel een optie is. Zo ook met (specifiek Chinese) mobieltjes ben ik best benieuwd wat doet een stukje tech buiten updates.

Nou met de TV heb je specifiek de keus om deze niet aan het internet te hangen en enkel van tijd tot tijd een update uit te voeren, desalniettemin zeker voor tweakers.net is dit toch wel een interessante vraag.
True, ik zet de tv niet aan het internet en gebruik 99% van de tijd een Chrome cast en af en toe de Apple TV voor screen sharing. Dit werkt goed en geen gedoe met reclame
Ik ben het helemaal met je eens en heb nog de kanttekening dat ik het argument 'het valt moeilijk te kwantificeren' heel slecht zou vinden. Nu heb ik niemand bij Tweakers dit argument nog zien gebruiken, maar als kwantificeerbaarheid het voornaamste criterium is voor het opnemen in een review kunnen we ook naar Rtings of een van de vele andere reviewers die de waarden even goed kunnen uitlezen. Ik kom hier juist om een goed samenhangend verhaal te lezen over waarom deze tv wel of niet de moeite waard is dat verder gaat dan alleen de prestaties van het paneel.
Wat mij betreft is het een gemiste kans om niet meer aandacht te gaan schenken aan deze onderbelichte maar opzienbarende nieuwe 'feature' op steeds meer tv's.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 19 april 2025 10:22]

Ze mogen het op zijn minst bij de minpunten structureel benoemen lijkt me
Enige wat je zelf kan doen is niet met het internet verbinden en een mediaplayer aansluiten via HMDI.
Goed gezegd. Alsof we zelf het product zijn, heb zelf berichtje naar LG gestuurd van waarom moet ik mijn kijk gedrag delen als ik A.I gebruik. Ik wil aleen toestemming geven voor mijn stem te gebruiken en niet de rest. Verteld LG gewoon ja net als een smartphone moet je maar akoort gaan!!! Dus ook gevraagd of helft van me geld terug kan krijgen omdat A.i niet kan gebruiken. (De voice commands) Omdat liefst gewoon de internet stekker uit me TV haal door die onzin
Hoe verdient LG aan je door je kijk gedrag in kaart te brengen (als je hem aan het internet hangt)..
LG is hierin niet de enige, Samsung en anderen doen het ook.

Mijn Samsung tv zit aan de kabel voor DVB-C en er zit een Apple TV op aangesloten. Hij zit niet op het netwerk, en kan mij dus niet volgen. Het liefst had ik een domme tv, zonder internet en zonder slimme assistent die alles doorstuurt naar hun servers, maar zonder internet maak je elke tv dom.
Kan je deze tv gebruiken zonder internet of account? Anders is sowieso een njet voor mij
Tja het is een bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling, er moet brood op de plank komen en ze maken die TVs en monitoren steeds goedkoper dus moet het ergens vandaan komen.
Ik vind dat er veels te zwaar wordt gehangen aan het element helderheid. Het wordt een soort technologische strijd gevoerd die doet lijken op het verhaal tussen BMW en Mercedes in de jaren 80 wie de snelste autobahn verslinder kon maken. Ik heb sinds een paar jaar een G3 en na het lezen destijds van alle reviews maakte ik mij voor de aanschaf serieus zorgen over de max helderheid. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik destijds voor het eerst HDR content zat te kijken en ik met mijn ogen moest knijpen om niet verblind te worden door de ondertiteling die bijna als een beamer uit mijn scherm werd geprojecteerd. Sindsdien staat mijn max helderheid op 60%. Als ik dan nu twee generaties verder nog lees in de reviews dat het nóg weer zo een stap beter is (wat lijkt te verwijzen het was nog niet optimaal) dan denk ik echt waar gaat dit over. BMW en Mercedes hebben destijds een gentlemans agreement afgesloten. 250km/u begrenzen. Misschien een leuke suggestie voor de nits-o-fielen...
Dat de fabrikanten (te) heldere ondertitels niet oplossen snap ik niet. Ze stoppen zoveel “slimme” dingen in dit soort TV’s voor beeld “verbetering”, maar dit lijken ze niet te onderkennen en/of op te lossen. Zeker met al die zogenaamde AI integraties tegenwoordig.
Het lijkt mij dat het de HDR ervaring een stuk zou verbeteren als de ondertitels niet mee zouden doen in de beeldverwerking van de HDR zelf.
Mijn g4 heeft geen te felle ondertitels.. is denk ik dus wel aangepakt.
Het is inderdaad zeer irritant. Het is makkelijk op te lossen met streaming, maar zou makkelijker zijn als het standaard op grijs gezet wordt.
Ik heb dezelfde ervaring.
Hier hangt een G4 en de max. helderheid voor HDR content staat op 80%
Dan zit ik bij bepaalde scènes ook al te knijpen.
Ik begrijp die hele strijd om de helderste tv te maken dan ook niet.
Same here. De enige keer dat ik helderheid miste was bij een WK wedstrijd in de zomer. Gordijnen dicht en het probleem was verholpen.

Voor de rest is mijn ‘oude’ B8 al meer dan helder genoeg en is dus net als bij jullie via de instellingen begrenst.
Hier ook nog een B8, helderheid staat overdag op 60% en ‘s avonds op 20%. Heb wel een vrij donkere kamer zonder direct licht op de TV.

Ik zie nog geen reden om mijn TV te vervangen alleen voor wat meer helderheid.
Zelfde ervaring. Ik heb een CX naast een glazen pui hangen. Helder zat.

Net als trouwens die angst van inbranden en direct zonlicht op het scherm. Dat is echt geen issue meer. Mijn TV hangt een aantal uren per dag direct in de zon, nu al 3 jaar, en het beeld is nog perfect uniform en helder.
Eens. Heb de 55CX6LA ook vlak bij een glazen pui.
Heb de tv nu iets meer dan 4 jaar en ben er nog steeds zeer tevreden mee.
Games speel ik niet
Als je die tv 10 jaar gebruikt zal die helderheid afnemen en dan is het leuk wat reserve te hebben, ook als er meer licht is in een kamer kan dat helpen. Het heeft dus zeker zijn nut.
Denk niet dat jij veel donkere content overdag in een door zonlicht goed verlichte ruimte kijkt.
Ondertitels horen dan ook geen deel uit te maken van de HDR ervaring. Dat is dan een slechte implementatie. OLED mist echt wel helderheid voor peak highlights ten opzichte van een miniLED TV en dat ze hieraan werken kan ik alleen maar toejuichen.
Als er content is met een bepaald aantal nits. En de TV kan dat aantal nits niet weergeven dan mis je 'iets'. Denk aan een Mad Max film. Je kan die film niet zien zoals de mastering techneut het voor ogen had.
Inderdaad, gaan ze er vanuit dat mensen hun tv ophangen met een raam in de rug? De muur en locatie kiezen voor je tv is de eerste stap voor een goede weergave.

Van mij mogen ze liever toespitsen op snelheid en Motion clarity van het scherm. Zo min mogelijk input lag, zo snel mogelijke responstijd, zo min mogelijk smearing en afterglow.

Het liefst zie ik een paneel wat een strakke scherpe afbeelding kan laten zien die niet veranderd tijdens beweging. Bijvoorbeeld als je een foto op je scherm heen en weer zou slepen. Dit is met OLED al stukken beter dan met LCD maar voor mijn kritische ogen nog lang niet genoeg.

Er zijn allerlei enhancers mogelijk maar die zijn zullen voor mij eerder het beeld verslechteren dan het beeld verbeteren.
AuteurEric van Ballegoie Reviewcoördinator @JimmyNL22 april 2025 10:07
De piekhelderheid is wmb ook niet echt een issue meer bij de topklasse oledtelevisies. Sterker nog Bij content die gemasterd is op 1000 nits zou je zelfs helemaal geen verschil moeten zien in de highlights tussen een tv die maximaal 1000 nits haalt en een model dat tot 2000 kan gaan. Dat ondertitels te helder zijn, is vooral een technisch probleem: Ondertitels zouden nooit met volledige helderheid weergegeven moeten worden bij hdr-content.

De reden dat extra helderheid bij oleds nog altijd wél echt fijn is, zit hem in de fullscreen helderheid, want die laat - in ieder geval wat mij betreft - zelfs bij de de nieuwste generatie oleds nog altijd wat te wensen over. De topmodellen van dit jaar gaan nu richting (of voorbij) de 400 nits, en dat is duidelijk zichtbaar veel beter dan de topklasse van vorig jaar en overdag écht wel fijn. Daar komt bij dat WOLED nog altijd iets aan kleurverzadiging verlies bij felle kleuren die met hoge helderheid weergegeven moeten worden, iets waar een helderdere tv met meer 'reserve' ook minder last van heeft.

Om de autoanalogie over te nemen: Hogere topsnelheid is inderdaad niet nodig, maar het is wel fijn om net wat extra koppel te hebben als je op een korte invoegstrook snelheid moet maken om tussen het verkeer te komen.
@Sjef Weller gaan jullie ook de 48" versie van de G5 testen later dit jaar? Ik begrijp dat dit de eerste keer is dat er een 48" versie in de G serie uitkomt, maar deze is wel anders dan de grotere modellen, geen 4 stack oled.
Het is voor het eerst dat je een OLED TV kan kopen in deze maat die geheel plat tegen de wand kan..
Tot nu toe moest je daarvoor een vrij slechte The Frame van Samsung kopen.
Ik kan niets beloven, maar je brengt me wel op een interessant idee en ik ga zeker kijken of we later in het jaar tijd kunnen vrijmaken om hier nog iets mee te doen.
Ha dank. Jullie zouden de enige zijn. Ik heb namelijk ook WhatHIFI en TechRadar gevraagd en die zijn het niet van plan :(
Dus dat zou een uniek artikel zijn!

En verder duim ik dat de prijs van de 48" heel gauw beetje normaal wordt O-)
Grappig dat bij deze LG OLED het ontbreken van HDR10+ als minpunt wordt genoemd terwijl bij recensies van Samsung QD-Oled-TVs het ontbreken van Dolby Vision-support NIET als minpunt werd genoemd.

Zie review: Samsung S95C-tv - Tweede generatie QD-oled legt de lat nóg hoger en review: Samsung S95D - De oled-tv die bijna niet spiegelt

Dolby Vision is nog steeds vele malen populairder dan HDR10+, het ontbreken daarvan op Samsung-TVs was voor mij altijd de reden om er niet een te kopen.
Voor de mensen die wel ‘gewoon’ hun G5 55/65” willen hangen komt er bovenop de prijs dus nog eens 100 a 200 euro voor een fatsoenlijke muurbeugel. Wel goed om te overwegen of je dan alsnog voor de 5-serie gaat ipv de afgeprijsde 4-serie: het nu al grote prijsverschil neemt dan wel heel erg toe.
Volgens de website van Vogel zijn de vaste muurbeugels voor G5 verkrijgbaar vanaf €49,99 voor de Comfort-serie (plat tegen de muur) en €79,99 voor de Elite-serie (superstrak tegen de muur).
In het promotiemateriaal van LG wordt gesproken over de "Built-in Flush Fit Zero-Gap Wall Mount" bij hun G5 77-, 83- en 97-inch modellen. Op de foto's in dit Tweakers-artikel (zie foto 6/6) zijn vier bevestigingsmogelijkheden zichtbaar bij G5, maar ontbreekt het metaal dat wel aanwezig is bij de 77-, 83- en 97-inch G5 modellen. Ik vroeg me af of de "Flush Fit Zero-Gap Wall Mount" van LG los te bestellen is?

/edit 20 April
Volgens vonburgtv.nl is de muurbeugel van LG, model WB22EGB.AEU (EAN: 8806096156612), de geschikte ophangbeugel voor de LG G56-serie (G5) televisies van 2025, met afmetingen van 55 en 65 inch. Daarnaast bevestigt de LG-website dat deze beugel ook gebruikt werd voor de G3 en G4 modellen van 55, 65, 77 en 83 inch. Op de website van LG is een handleiding beschikbaar waarin de exacte afmetingen en ophanginstructies zijn opgenomen. De muurbeugel is verkrijgbaar voor €99,- bij diverse shops.

[Reactie gewijzigd door lt_cmd_data op 20 april 2025 10:56]

Ik dacht dat de G modellen juist geen voet bijgeleverd kreeg omdat ze een built in muurbeugel hebben?
Er zit gewoon een muurbeugel bij de G-serie hoor. Het is juist andersom: als je 'm wil neerzetten dien je nog extra te betalen voor een voet...

Edit: bedankt @THE_BASE voor de aanvulling. Ik had er inderdaad overheen gelezen. Dat ze dit doen bij de kleinste versie snap ik nog, bij de 55" is dit al discutabel maar om dit te doen bij de 65" is echt een zeer vreemde keuze aangezien die toch wel heel vaak opgehangen wordt.

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 19 april 2025 08:07]

Dan moet je toch echt beter lezen: bij 55/65 inch zit er een voet bij, geen muurbeugel. Bij de grotere modellen wel een muurbeugel.
Je hebt helemaal gelijk. Want een ontzettende domme actie van LG om dit al bij het 65" model te doen. Dat ze het doen bij de 2 kleinste modellen kan ik nog begrijpen (alhoewel 55" ook vaak zat aan de muur hangt). Maar dit doen bij de 65" slaat helemaal nergens op!
Het is nog vroeg. ;) En ben het met je eens, hoor. Ik vind 65” ook geen meubelwaardig formaat.

[Reactie gewijzigd door THE_BASE op 19 april 2025 08:21]

Ligt maar net aan het meubel natuurlijk. Heb hier een op maat gemaakte van 5 meter lang dus daar kan makkelijk een 65 op staan.
Eens. 65 kan prima op groot meubel fitten. Hier ook 5m meubel waarop ie mooi tot zijn recht komt met voet en kabelgoten onderin. (C2)

[Reactie gewijzigd door Waarez op 19 april 2025 08:35]

Jup hier ook, ik ben beetje anti tv aan de muur hangen, nooit mooi gevonden in een woonkamer
Je heb niet eens 5 meter daar voor nodig, vind dat wel idioot lang voor een meubel(Waar een tv op staat).
De mijne is 1,40 ongeveer, en past die net op steekt mini stukje uit (LG C2 65 ).
Ik vind het geen meubelwaardig formaat, ik zeg niet dat een ander dat niet mag vinden. :)
65 inch past prima op een normale tv meubel, ga je groter moet het welk echt hangen vind ik :).
Ik heb een lgcx 65" staat gewoon op een voet hoor.
Wat ik me dan afvraag is of de originele muurbeugel wel los te krijgen is zodat je je 55" of 65" tv toch mooi plat tegen de muur kunt monteren.

Jammer dat men daar in het artikel niks over zegt.
De muurbeugel die doorgaans bij de G-serie wordt geleverd, heeft bij de 55"- en 65"-uitvoeringen echter plaats moeten maken voor een voet. LG heeft in Nederland hiervoor gekozen omdat veel eigenaars van een 'kleiner' G-model de tv vaak toch liever neerzetten. Het nieuwe 48"-formaat wordt ook met voet geleverd. Deze tafelstandaard is gelijk aan de optionele standaard van de G4, met een smalle ronde poot tussen de metalen voet en het scherm. In die poot is ook een handige kabelgoot verwerkt. De grotere maten van de G5, dus die van 77", 83" en 97", worden nog wél geleverd met LG's vernuftige muurbeugel. Deze valt weg in de achterkant van de tv, waardoor je die volledig vlak tegen de muur kunt hangen.
Ik krijg hem nageleverd een originele beugel bij de G5 55 inch. En moet gewoon hetzelfde zijn als grotere modellen begreep ik. Zou zelfs op de G4 passen als ik dit goed begrepen had

[Reactie gewijzigd door Passie-m op 20 april 2025 11:26]

100-200€? waarom dat? Ik heb een euro of 50 betaald (voor mijn CX55), voor een van Vogel.
Als je een G5 koopt, dan wil je die ook zo plat mogelijk aan de muur. Daar heeft LG een speciale beugel voor. Met een Vögels lukt dat nooit.
Gohja het hangt er vanaf wat je zo plat mogelijk noemt. Ik heb er eentje van Vogel en die laat 15mm tem de muur.
De beugel van LG valt weg in de TV zodat de TV tegen de muur hang.
Als je een G5 koopt, dan wil je die ook zo plat mogelijk aan de muur. Daar heeft LG een speciale beugel voor. Met een Vögels lukt dat nooit.
Mwah oneens, je koopt de G serie vooral omdat je de beste OLED TV wilt. Heb mijn G2 aan een Vogels 5645 hangen, in de praktijk duw ik hem nooit plat tegen de muur. Esthetisch misschien mooi zo plat tegen de muur als hij uit is, maar tijdens het kijken altijd suboptimaal ten opzichte van naar je toe trekken en draaien...
Hoezo suboptimaal? Hier primair voor de G3 gegaan vanwege de montage en misschien een beetje bang gemaakt over de helderheid bij daglicht (geen probleem).
Vraag me af of ze weer de muurbeugel hebben aangepast, of dat deze backwards compatible is.
Onze LG OLED is uit 2019. De verschillen zijn altijd klein ten opzichte van eerder. Ik vraag me af, is er een groot verschil als ik een huidige generatie OLED naast die van mij zet? Als ik in de winkel lijkt alles mooi, maar dat deed de 2019 versie ook al.

Met andere woorden, krijg ik weer het wow effect als ik een ander koop?
Waarschijnlijk minimaal - persoonlijk gebruik ik een tv ongeveer 10-12 jaar (mits niet ontploft) en zelfs dan heb je meestal maar een heel kort wow-moment en dat is dan meestal nog in combinatie met een technische sprong mbt resolutie. Zie ook breedbeeld in de 90's,HD in de 00's en 4k in de 10's war samenging met DVD, Blu en UHD... Het enige waar men nu mee schermt is helderheid en refreshrate...

Het staat of valt uiteindelijk altijd met de content namelijk en die contentboeren hebben nooit haast... Tevens, al die streamckubjes bezuinigen op bit rate dus het beste wat je nu kunt krijgen is zo'n beetje UHD content.

Mijn 2 centen, ieder z'n eigen natuurlijk.
Wat mij enorm opvalt keer op keer hoe mooi OLED is, ik heb zelf sinds een jaartje een OLED en met name als we naar documentaries kijken zoals Big Blue Planet... Wat een pracht.

Andere films al download ik meer en meer HDR heb ik dat veel minder maar de overstap naar OLED is voor mij het wel waard al is het maar sporadisch dat ik het echt opmerk.

De discussie voor HD of 4k is voor mij net zo, zelden dat het opvalt en toch zijn er momentjes dat 4k magistraal is.
Hangt compleet af van de content, tegenwoordig met streaming bitrate worden we matige “4K” content voorgeschoteld.
Kleine kans dat je echt een wow effect gaat hebben, tenzij je de toch wel significante sprong in helderheid praktisch kunt gebruiken (bijvoorbeeld als je een hele lichte omgeving hebt met direct zonlicht).
Ik ben twee jaar terug van een 55B6 (2016) naar een 65G2 (2022) gegaan. De wow zat hem voor mij vooral in de overgang van 55" naar 65". De beeldkwaliteit is zeker op de filmmaker modus (waar de helderheid niet zo extreem is) hetzelfde als je in een donkere ruimte kijkt.

Moet wel bekennen: met deze G5 toch weer wat helderheid fomo, zeker als hier dan gezegd wordt hoe indrukwekkend het eruit ziet. Aan de andere kant: die veel te heldere ondertitels die ik nu soms ervaar vind ik echt storend, nog feller hoeft echt niet.

[Reactie gewijzigd door Evanesco op 19 april 2025 09:52]

Aan de andere kant: die veel te heldere ondertitels die ik nu soms ervaar vind ik echt storend, nog feller hoeft echt niet.
Ooh ja, de ondertitels zijn soms heel storend aanwezig. Dat ze dat niet standaard op een grijstint zetten bij HDR content.
Ik heb laatst mijn C8 (2018?) omgeruild voor een G4.

Mijn reden was een verhuizing, grotere woonkamer dus ook een groter scherm.

Het is zeker mooier, maar mijn C8 was nog dik in orde. Bij daglicht is het verschil aanzienlijk, voorheen moest ik echt de ruimte verduisteren.

Ook de software op de C8 kon mijn inziens nog prima mee. Was ik niet verhuisd had ik hem nog niet vervangen denk ik.
Nee, dat wow effect krijg je waarschijnlijk niet. Ik heb anderhalf jaar geleden mijn C9 geüpgrade naar de G3 en de beeldkwaliteit was meer van hetzelfde. Wel aanzienlijk feller als je daar behoefte aan hebt. Grootste vooruitgang zit in de reflection handling. Dit heeft echter weer als nadeel dat blacks grijs lijken in kamers met daglicht. Mijn volgende TV wordt waarschijnlijk een Miniled.
Ja je gaat denk ik wel iets verschil merken, aangezien ze ondertussen al andere schermen gebruiken(Evo ofzo).
Ik heb tot nu toe altijd rond de 1250 euro betaald voor een 55 inch uit de C reeks. Maar 3 van de 4 C serie tv's die ik heb gehad hebben het niet langer dan 5 jaar uitgehouden, tot ze defect waren of dermate ingebrand dat je er niet meer naar wilde kijken.

De volgende zou 65 inch worden en de G is de enige echte met vooruitgang, maar 3k voor vijf jaar tv kijken vind ik wel wat duur.
Waarom blijf je ze eigenlijk kopen dan? Minder dan 5 jaar is toch echt matig voor een tv en lg staat ook niet bekend om zijn coulante garantie.
Één keer heb ik hem aan mijn ouders gegeven, toen die nog goed was, om zelf een nieuwere te kopen. Twee keer tegen betaling een vervanging gehad. En een keer zelf een nieuwe gekocht.

Maat sowieso wil ik een mat scherm mu en valt LG af. Of hopen dat deze het volhoudt tot microled betaalbaar is.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 19 april 2025 07:32]

Net een G4 gekocht, 65 inch en voor een kleine 1700 euro. En die is echt niet heel veel slechter als de G5.
De stap van een C serie naar G is veel groter. Omdat de G sowieso qualitatief een beter scherm heeft.
https://www.hellotv.nl/product/lg-oled65g45lw-2024 Na korting vragen zat ik op die 1700
Wat is je ervaring met Oled? Heb je last gehad van het inbranden?
Ik heb daar nooit problemen mee gehad
Het verschil tussen de G4 en G5 is groter dan het verschil tussen de G1 en G4
Goeie prijs en deal bij ze.
Waarom koop je ze dan elke keer als ze net uitkomen en koop je ze niet over een half jaar a een jaar.

Of..

zoals aangegeven het model jaar ervoor. Ik houdt gehele jaar de G4 in de gaten en die is behoorlijk in prijs gezakt, zoals aangegeven in de videoreview.
al 7 jaar op een panasonic oled. werkt nog prima, geen enkele vorm van inbranden/retentie. Dus het kan wel ;)

Ik wil graag wat groters. maar de pana's zijn toch wel erg duur in tegenstelling de concurrentie, maar houden het blijkbaar wel langer vol. Dus misschien toch de meerprijs waard?
Toch echt zonde dat er geen DTS meer ondersteund wordt...
Wat mis je er aan? Koppel de TV aan een versterker. Koppel een mediaspeler (Nvidia shield bijv.) aan je versterker en je hebt alle mogelijk audioformaten..

[Reactie gewijzigd door Morpheus2003 op 19 april 2025 07:49]

Dit heb ik ook op mijn G4.
Maar laten we eerlijk zijn, als een mediaspeler uit 2016 het beter voor elkaar heeft als je nieuwste lijn tv doe je echt iets niet goed. Komop gewoon passthrough hoeft toch niet zo moeilijk te zijn.

Maar er zitten wel meer ergelijke dingen aan de software van LG die ik niet benoemd hoor worden.
Namelijk dat je verplicht ben een postcode in te voeren voor tv, ook al gebruik je helemaal geen lineare tv meer zoals ik.
Voor apps MOET je nu een LG account aanmaken. Op mijn CX die als monitor gebruik is dat dus niet zo.
Apps werken niet als je Pihole of zoals ik Adguard dns server gebruikt. Ik blokkeer zoveel mogelijk data naar buiten, de shield, de CX etc draaien allemaal door. Maar niet de G4. Je krijgt geen app meer opgestart als de tv geen verbinding krijgt met LG.
Conclusie, de LG softwarte is gewoon 1 grote spyware trap geworden.

Ik heb hem dan ook van het netwerk afgegooid en gebruik m als dom scherm met de Shield eraan.
Hier hetzelfde. Jammer dat de Nvidia door Google verplicht is reclame te tonen op de Shield. Custom Roms zijn misschien een oplossing, maar geen zin me daarin te verdiepen.

LG tv, Nvidia Shield en Qnap Nas: allemaal onderwerp van shitification na aankoop. Heel vervelend.
Niet alleen die drie.
Alles wat je tegenwoordig koopt probeert je nog meer aan te smeren, en zeker electronica maakt je leven zuur met bloatware)reclame.
Niemand wil het, maar alle leveranciers duwen je het door je strot.
Klopt het dat je meer reclame op een nvidia shield ziet dan op de LG televisie zelf?
Ik zie de LG TB interface nooit meer; maar het is goed mogelijk. Wel denk ik dat LG aanzienlijk meer telemetrie verzameld.
Meer telemetrie dan Android bestaat volgens mij niet. Ik las ergens dat voor providers de helft van veel internet verkeer per land, wat uploads betreft: Android telemetrie is
Onzin, de LG heeft toegang tot alle bronnen inclusief liniair kijken en de HDMI aansluitingen daar waar Android TV alleen toegang heeft tot het streaming gedrag.
Verder werkt Android TV gewoon prima in combinatie met PiHole.
Waarom moet ik een paar honderd euro uitgeven aan een versterker (plus een mediaplayer) als LG ook een paar euro per TV uit kan geven aan een DTS-licentie?
Zo doe ik het ook, met Kodi draaiend op een RPi4. Neemt niet weg dat het klote is dat Plex een groot deel van mijn collectie niet kan weergeven (eArc). Ik vind bovendien dat de ingebouwde plex speler beter omgaat met beeld dat in niet in 23,978 Fps is. Wat kost een licentie, 1 dollar per toestel ofzo? Krenterig.
Tgoh, wat is de meerwaarde daarvan op een schril ingebouwd stereospeakertje? Iedereen die weet wat DTS is heeft een receiver en goede speakers.
Nou ja, het is wel fijn als je je Bluray-speler aan je TV hangt dat je de wat oudere films kan afspelen met DTS-audio.
Nee het gaat me om de passthrough.
Of begrijp ik het verkeerd?

Stel ik stream/speel iets via de TV zelf af, stuur het geluid door naar mijn audio set. Dat kan deze TV toch geen DTS doorsturen?

Zijn best wat films die bijvoorbeeld wel DTS:X hebben maar geen Atmos (en sommige oudere films hebben soms ook alleen dts)

Mijn 4K blu-ray speler heeft wel zowel arc in als out, dus die zou ik dan wel direct het geluid naar de installatie kunnen sturen ja.
Mja, met het nieuws van LG hun agressieve pushen van advertenties wil je die toch niet op internet hangen.
Werkt DTS dan wel via (E)-Arc?
Nee, dan zal de speler het moeten converteren naar een ondersteund formaat.
Via eARC de hele rits ja, mits een TV zelf dat door kan geven. In theorie;
  • 7.1 channel linear PCM: 32/44.1/48 kHz 16 bits
  • Dolby Digital
  • Dolby Digital Plus
  • DTS
  • Dolby TrueHD
  • DTS-HD MA
  • Dolby Atmos
  • DTS:X Master Audio
  • MPEG2 - AAC/MPEG4 - AAC
Edit: sowieso niets aan DTS via deze TV dus, mocht dat niet duidelijk overgekomen zijn.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 19 april 2025 13:20]

Dus deze TV doet dat dus niet ?. Dat zal voor mij een reden zijn om deze niet te kopen. Heb nu een E9, en gebruik de E-Arc functie dagelijks. Ook DTS. ( mediaspeler, en ik wil niet altijd mijn receiver verplicht aan ).
Ik gaf enkel aan wat er via eARC aan audio codecs wordt ondersteund, dat diverse TV's dat niet doen, of zelfs maar heel beperkt, dat was al eerder duidelijk gemaakt.

Ook al zou ik mij laten verleiden tot een C5/G5 aankoop dit jaar, (HD)audio zal hier altijd via een receiver blijven gaan, en dan zonder gebruik te maken van de eARC optie, ik ben teveel verslingerd aan losse mediaspelers 😉

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 19 april 2025 13:23]

Ter bevestiging van voorgaande TV's van LG welke de DTS licentie missen - Nee, je krijgt geen DTS geluid via eARC/ARC. Maakt voor mij het hele smart-gedeelte van die TV dus compleet useless.
Het ideale zou een LG TV zijn met ambilight.

En ja ik weet dat er tal van oplossingen zijn. Van dure pakketjes, apps en zelfs knutsel gedoe ‘s om zo’n ambilight effect te creëren. Maar telkens zit je met tekortkomingen en laat ons dan nog maar zwijgen over de vervelende vertraging.
Psssst: https://www.philips-hue.c...ent/sync-with-tv/sync-app

Werkt wel helaas pas vanaf de 4 serie, maar schijnt wel top te werken. En best prijzig, maargoed dat zijn Ambilight OLED's ook in vergelijking met die van LG.
Neen dat werkt niet top…er zit gewoon veel te veel vertraging op.
Vertraging als in dat de light strip die je er zelf achter hangt niet synchroon is met het beeld? Lijkt me erg stug voor die prijs, en heb hier op Tweakers ook al meerdere post van tevreden gebruikers van de app voorbij heb zien komen. Heb hem zelf niet (LG 2 serie viel toch ineens buiten de boot), maar als het kon had ik het direct gedaan.
Prachtige televisies. Hier sinds 3 jaar een tevreden LGC1 klant.. geen issues, geen burn-in. Ik vraag mij wel af hoe veel verschil er nu zit met die van mij en deze 5e generatie.. Die stack technologie klinkt wel top! Want zeker op een zomerse dag moet ik de gordijnen hier ff dichtdoen om alles goed te kunnen zien😁


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn