Philips kondigt oledtopmodellen voor 2026 aan, stopt volledig met Google TV

TP Vision heeft de OLED+951 en OLED+911 aangekondigd. Het gaat om de twee oledtopmodellen van TP Vision voor dit jaar. De tv's krijgen LG's nieuwste 4-stackpanelen en Titan OS. Daarmee stopt TP Vision bij alle 2026-tv's met Google TV.

TP Vision brengt al langer tv's uit met Titan OS, maar de duurste oledmodellen kregen tot nu toe nog Google TV. Het is niet duidelijk waarom het bedrijf daar vanaf dit jaar van afstapt. Het voordeel van Titan OS is dat tv-fabrikanten geld kunnen verdienen via contentaanbevelingen aan gebruikers. Bij Google TV gaat dat geld naar Google.

In de tv-reviews van Tweakers komt Google TV als prettiger werkend besturingssysteem naar voren dan Titan OS. Dat besturingssysteem bevat wel veel belangrijke streamingapps, zoals Disney+, HBO Max, Netflix, YouTube en Amazon Prime Video. Apple TV komt daar vanaf deze zomer bij.

Hetzelfde paneel, andere beeldverwerking

De OLED+911 en OLED+951 verschillen verder niet veel van elkaar. Ze hebben allebei hetzelfde paneel, al heeft de 951 een krachtigere processor en daardoor volgens TP Vision betere beeldverwerking. De 911 heeft juist een soundbar die de 951 niet heeft.

Beide tv's hebben een LG-4-stackpaneel met 165Hz-ondersteuning, een maximale helderheid van 4500cd/m² of 400cd/m² bij een volledig wit scherm, en ondersteunen 99,5 procent van het DCI-P3-kleurenspectrum. De twee televisies ondersteunen ook Dolby Vision 2 Max en HDR10+, hebben vier HDMI 2.1-poorten en vierzijdige Ambilight.

Soundbar of niet

Het 911-model heeft een 3.1-soundbar van Bowers & Wilkins die maximaal 81W kan leveren. Dit systeem heeft een 75mm-subwoofer en kan optioneel worden uitgebreid met een externe subwoofer. Deze vermoedelijk goedkopere tv komt in formaten van 48" tot 77" en krijgt een P5 AI-processor van de tiende generatie.

Het duurdere 951-model komt alleen in 65"- en 77"-formaten en heeft een P5 AI Dual Engine-processor van de tiende generatie. De krachtigere processor zorgt naast betere beeldverwerking ook voor extra functies, zoals een minimap-zoomfunctie in games. Deze tv heeft een 2.2-geluidssysteem dat 70W kan leveren.

TP Vision noemt nog geen prijzen van de tv's. Het bedrijf zegt wel dat de OLED+911 in juni van dit jaar uitkomt. De OLED+951 moet in september verschijnen. TP Vision heeft de merkrechten om in Europa Philips-tv's te maken en te verkopen.

Philips OLED+951 en OLED+911Philips OLED+951 en OLED+911

Philips OLED+911 (links) en OLED+951

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-03-2026 • 13:30

161

Reacties (159)

Sorteer op:

Weergave:

Daarmee stopt TP Vision bij alle 2026-tv's met Google TV.
We hebben echt een TV-standaard OS nodig. Weg van Google en eigen makelij. TV's moeten lang meegaan, inclusief de apps en apparatuur zoals soundbars, bluetooth, Mobile app, home automation etc. Het zou kunnen draaien op een Linux Distro. Ubuntu bijvoorbeeld.

Nu wil elk merk zijn OS bouwen. Daar zitten echt misbaksels bij. Ik kocht in 2025 een simpele LG voor in een vakantiehuisje en ik liep op bug na bug vast op stomme dingen zoals Youtube koppelen, wachtwoorden invoeren dat niet lukte, onduidelijke interfaces, rare vertalingen etc. Wat een gedoe was me dat.

Ook hebben veel tv's hun eigen TV os en daarbovenop ook Google TV. Je wil net een brede standaard met maar 1 OS voor alle TV fabrikanten.
Alle TV's hebben gewoon HDMI-poorten, dus daar heb je je standaard. Kun je vervolgens alles mee doen wat je wilt. TV nooit met internet verbinden en gewoon op de HDMI-bron laten staan.
Waardoor je een extra apparaat moet kopen. Extra kosten en werk, lastig voor de gemiddelde consument en nog steeds geen garantie van OS en security updates.

Beter is wetgeving met strenge handhaving waarbij TV's hardware en software moeten hebben met minimaal updates voor de levensduur, zoals 10 jaar.

Hardware dat 10 jaar meegaat, valt best mee. Meeste TV’s en mediaspelers zitten nog steeds op 2G a 3G ram, een cpu/gpu dat al jaren oud is. Zelf een dure Shield TV Pro heeft 3GB ram en gebruik in de basis een ARM Cortex-A57 CPU’s (uit 2012).
We doen al decenia apparatuur aansluiten aan onze TV's, van VHS-videorecorders tot TV-boxen van je provider, en opeens is dat 'lastig' voor de gemiddelde consument? Gezien de populariteit die Chromecast had is dat dus helemaal niet zo lastig als het lijkt. En bij een KPN of een Ziggo heb je al een betere ervaring dan wat vaak standaard op de TV wordt geleverd met hun huidige TV-boxjes, die ze dus ook up to date houden omdat ze er anders zelf last van krijgen.

Ik gebruik dat hele ingebouwde OS niet eens. Mijn ouders niet (Delta TV-box), mijn schoonouders niet (KPN TV+ box), mijn buren niet (Ziggo). Ik ken ook zat mensen met een Apple TV, en die zijn niet technisch onderlegd oid. Absoluut niet zelfs.

Dit is allemaal geen enkel probleem zolang er HDMI-poorten beschikbaar zijn. Als die nou weg waren had je een punt, maar we hebben gewoon een standaard. Enige manier om lang met je TV te kunnen doen is juist met externe hardware die je kunt vervangen als het moet.
Je hebt een punt. Er zit wel wat verschil. Een VHS-videorecorder is plug and play en je hoeft verder niets te doen. Geen software-updates, geen account en geen apps.

Mediaboxen van Ziggo en KPN zijn ook plug-and-play. Ziggo en KPN regelen alles na eenmalige aanmelding.

Mediaspelers zijn niet plug-and-play. Er zijn tientallen verschillende modellen en als consument moet je het zelf regelen.
Een VHS recorder plug and play? Ha, vraag dat eens al die mensen die opnames van te voren aan het instellen waren. Het werd later wel beter maar voor veel mensen nog steeds een stap te ver. Bijvoorbeeld het besef dat de tv en de video eigen tuners hadden was vaak al niet eens aanwezig.

En bij huurbanden enzo zat je met allerlei tracking issues.
En tijden veranderen. Dat we iets al decennia doen betekent niet dat het de gouden standaard moet blijven. Vroeger hadden we ook tig apparaten voor dezelfde functies die we nu allemaal op onze smartphone kunnen doen. Dat ik vroeger een videorecorder, DVD/Blueray speler of een set-top box aansloot is dan ook een compleet irrelevant feit. Buiten het feit dat oude apparatuur als videorecorders plug-n-play was en dat apparatuur tegenwoordig allemaal een eigen internetverbinding nodig heeft en steeds uitgebreider wordt, is technologie zodanig gegroeid dat het simpelweg niet meer nodig hoeft te zijn. Natuurlijk verschillen smaken, maar ik wil helemaal geen TV meubel meer. Ik wil geen externe apparaten als het niet hoeft, misschien met de uitzondering van een geluidssysteem die ook prima aan de muur kan of in ieder geval niet in een TV meubel hoeft.

En ja natuurlijk begrijp ik ook dat veel van wat ik zeg op dit moment een utopische gedachte is met veel dingen die opgelost moeten worden (reclame in die built-in OSen, gebrek aan standaardisatie, belabberde hardware om het OS te ondersteunen etc.), maar we gaan ook niet vooruit als we allemaal maar blijven herinneren hoe oh-zo-geweldig vroegere tijden waren. Vooruitgang gebeurt niet door te kijken naar het verleden, maar door te kijken naar de toekomst.

Ik ben overigens wel benieuwd wat je bedoelt met een betere ervaring op set-top boxen. Ik gebruik al minstens 10 jaar geen set-top boxen meer en heb met verschillende IPTV providers nog nooit problemen gehad of een feature gemist op de built-in app op mijn TV.
Exactly. That's a big problem of humanity. People make decisions and implementations forced/imposed by history.

Technology changes and we have to think from point 0 more and more often.

Think of cars with all the traffic problems and pollution problems: tech can provide streets much cleaner and freer from large metallic boxes. A system of cooperation with a smart system of sharing insurance/petrol that can be implemented since 10+ years ago would be much better option than the current one where months and months of wasted resources stay parked on streets at any given point in time.

I personally prefer 1-2 years of vacation than buying a car.
Je hebt helemaal gelijk hdmi is ruim voldoende. Het zou wel goed zijn als er naast hdmi ook usb-c op zou zitten. Dan kunnen er streaming boxen worden aangesloten zonder losse voeding. Ook bijvoorbeeld een iPhone of iPad kun je dan zonder verloop direct aansluiten.

Wat mij betreft gaan de TV fabrikanten dan ook dezelfde apparaten als monitor leveren. Al die overbodige troep in de TV’s zijn overbodig Hooguit een DVB-T(2) en DVB-S(2) ontvanger er in en klaar.

Mijn huidige ca. 14 jaar oude TV doet het nog steeds prima i.c.m. Een KPN-TV+ box. Alle interne ontvangers gebruik ik al sinds 2017 niet meer en al 9 jaar werken de apps niet meer. Die hebben het maar een jaar of 5 gedaan. Dus zonde van het geld en de e-waste.
Hoezo lastig voor de gemiddelde consument? Iedereen en zijn moeder heeft een extern tv-kastje staan.
Not. Alleen een netwerkkabel en de NLziet app op de TV. Eén afstandsbediening. Ik zou het persoonlijk onpraktisch vinden om weer een extra apparaat aan de TV te hangen.
Maar als je een tv koopt met een OS dan verwacht je toch dat het werkt.

En Titan Os heeft gewoon een belabberde App omgeving.
Eens dat je gewoon verwacht dat het werkt, maar dat maakt nog niet dat het lastig is om een extern tv-kastje te gebruiken voor de gemiddelde consument. Als dat werkelijk zo was, zou de gemiddelde consument zo'n kastje niet hebben, maar een behoorlijk deel van hen heeft wel degelijk zo'n kastje. Ik kan me toch niet voorstellen dat zo veel gemiddelde consumenten een kastje hebben dat er alleen voor de sier staat?
Titan OS is voor mij een reden om niet meer een TP Vision te kopen. Ondanks dat ik geen fan ben van Google werkt het allemaal wel prima en is het app-aanbod prima. Geen F1 TV, geen NL-Ziet, dus voor mij geen optie meer. Jammer, want ik ben erg blij met mijn huidige TP Vision...

Zouden die streaming-ads zoveel geld opleveren? Anders kan ik die keuze echt niet begrijpen...
Een televisie was vroeger heel gebruiksvriendelijk. Inschakelen en kanaal kiezen. Simpeler kan het niet.

Tegenwoordig moet je je door allerlei schermen worstelen om gewoon live TV te kunnen kijken. Door de reclames ziet het er steeds weer anders uit. Voor de meeste mensen geen probleem, maar probeer maar eens iemand met dementie een TV te laten bedienen.

Televisies hebben echt een dramatisch slechte interface, trage SOCs, teveel verschillende systemen, waardoor providers maar hun heil zoeken in externe kastjes. Daar valt nog heel veel te winnen...
Waardoor je een extra apparaat moet kopen. Extra kosten en werk, lastig voor de gemiddelde consument en nog steeds geen garantie van OS en security updates.
Bij een "dom beeldscherm c.q. TV" hoef je geen software en andere zaken in te bouwen. Dan is het alleen een (o)led-scherm met wat poorten. Dan heb je ook geen OS en securityupdates van de TV nodig. Alleen van de settop-box van de provider.

Vroeger had je voor de TV ook maar één aansluiting: De antenne-ingang. Later zijn daar de extra aansluitingen zoals SCART bijgekomen en nog veel andere aansluitingen. Wat al aangegeven werd: vroeger hing hier gewoon een VHS-videorecoder aan de TV en ook nog een DVD-speler. Later zijn daar de diverse settop-boxen en andere media-spelers bijgekomen. Voor veel mensen is het vrij normaal om iets aan de TV te hebben hangen.

Trouwens 10 jaar voor een TV? Ik had nog een oude Sony Designline Triniton 32 inch.... Dat ding heeft heel wat jaartjes gewerkt. Minimaal 15 jaar. Na 15 jaar was er geen WAF-factor meer, dus moest hij vervangen worden. Meteen maar een platte TV die het net geen 8 jaar heeft vol gehouden. Erg jammer.

[Reactie gewijzigd door RonnieKo op 17 maart 2026 16:08]

Een extra apparaat maar wel een ontkoppeling tussen dat peperdure scherm en het apparaatje waarmee je de content binnenharkt. Lijkt me best wat waard.
Mijn mediaplayer kost ruim 6000euro en is een factor 1000* sneller dan welke TV OS je ooit zal zien. (PC)
Waarom genoegen nemen met minder? Ingebouwd of losse Chrome cast is identiek in gebruikers gemak. De reden dat je het niet ingebouwd wil hebben is zodat je het kan upgraden wanneer je wil en als de security patches achter blijven hoef je geen nieuw TV te kopen.
Precies dat. 👍🏻

En als de TV firmware dan een keer zonodig geupdated moet worden kan men dat via USB stick klaarspelen.

Weg met al die ingebakken 'SMART'-rotzooi aan boord.

[Reactie gewijzigd door PaulX op 17 maart 2026 23:59]

Het probleem wat ik heb is dat het ingebouwde OS nooit helemaal vermeden kan worden. Soms ben ik content via mijn Nvidia Shield aan het kijken, komt er opeens een pop-up van de TV Host OS overheen omdat een app die ik niet gebruik gecrasht is.

Ik zou liever zien dat je het OS helemaal uit kan schakelen en een domme TV kan kopen.
Geen enkele TV is meer dom in dezelfde zin dat een telefoon niet 'dom' is. Ze bevatten allerlei electronica en beeld processing die aangestuurd moeten worden, protocollen moeten gecontroleerd worden, je hebt software voor de inputs nodig etc etc. Tuurlijk, ik snap je punt dat de software veel simpeler kan, maar moderne tv's kunnen natuurlijk wel veel meer en hebben ook meer software nodig om te functioneren dan vroeger.

Persoonlijk valt het mij tot nu toe heel erg mee. Ik heb een LG CX hier staan en WebOS werkt eigenlijk wel prima. Na 7 jaar gebruik ik het 'smart' deel van de TV nog gewoon met alle apps, zoals Netflix en YouTube. En gelukkig heeft deze versie weinig reclame.

Ik heb ook een Samsung S95F met Tizen. Daar ben ik minder over te spreken, maar in de praktijk werken de apps prima. De home screens zijn overbodig en rommelig, maar ik navigeer vanuit daar direct naar een app of input en de apps zelf werken gewoon goed.

Ik heb oprecht nog geen noodzaak om externe devices te gebruiken voor streaming. En als het om reclame gaat; de google streamer is net zo erg. ALS ik al een externe streamer zou kopen, dan is het een apple tv (en ik ben niet eens fan van apple).
Ik las laatst comments van redditors die hun tv op die manier gebruiken dat ze last hebben van storende notificaties/reminders om hun tv op internet aan te sluiten. Geen idee welk merk dat deed, maar het is niet te hopen dat dat een trend wordt...

'Wij' tweakers kunnen dat misschien nog omzeilen via de router of zo, zodat de tv alleen nog een teken van leven geeft maar geen data ontvangt of verzendt.
Dat is natuurlijk een joke. In de praktijk is er altijd eentje die wint. Vaak wint de standaard waar de meeste bedrijven zich achterzetten. Als iedereen Google TV wil zal dat de standaard zijn.
Dit zijn de magische woorden:
Het voordeel van Titan OS is dat tv-fabrikanten geld kunnen verdienen via contentaanbevelingen aan gebruikers. Bij Google TV gaat dat geld naar Google.
Ik heb zelf geen ervaring met Titan OS, maar aan de reacties die hier te lezen zijn wil ik dat ook niet. Een goed werkend OS waar de fabrikant ook nog eens aan kan blijven verdienen zal de winnaar zijn. Op de TV zelf valt steeds minder te verdienen.
Hoe valt er op een tv niets te verdienen?
Niet niets. Steeds minder. Omdat je voor een paar honderd euro al een veel te grote 4k tv kan kopen waar 99% van de mensen tevreden mee zijn. Topmodellen met onderscheidende kwaliteit en futures zijn voor een kleine groep klanten en daar hebben we veel te veel merken voor die allemaal winstgevend moeten blijven.
Dat is altijd al zo geweest. Wat maakt het nu anders dan?
Er is een overcapaciteit. De fabrikanten van het paneel zelf maken nog wel een redelijke marge, de TV fabrikanten verdienen aan instapmodellen niet, of maken zelfs een klein verlies...

Bron: https://omdia.tech.informa.com/om144059/display-dynamics--march-2026-unbalanced-tv-margin-distribution-with-a-1525-profit-on-lcd-tv-display-but-a-25-loss-on-tv-set#:~:text=Display%20makers%20earned%2015%E2%80%9325,prevents%20display%20prices%20from%20falling.
De marge op televisies is vaak maar 1-2% op budget en midrange. Op high-end iets meer. Het is zeer krap. Dit is inderdaad al langere tijd zo, collegas die bij LG en Samsung vandaan kwamen hadden dit er al 10 jaar geleden over.

Het is steeds eenvoudiger om TVs te maken. Daardoor veel meer budget fabrikanten. Er zit zeker kwaliteitsverschil tussen hogere modellen. De gemiddelde consument ziet het verschil niet (meesten zien verschil tussen hoge bitrate DVD met goede upscaling en HD streaming al amper).
Dus ze prijzen zichzelf uit de markt omdat ze concurreren met budgetmerken in de onderkant en niet genoeg verschil kunnen maken aan de bovenkant. Ik verwacht wel dat er nog een goede markt is voor goed scherm en non-smart systeem. Daar heb ik zelfs extra geld voor over, maar ik heb tot nu toe niets gevonden dat er op lijkt.
De winstmarges op TV's zijn niet zo heel hoog. Als ik naar mezelf kijk, heb ik mijn huidige TV alweer tien jaar. Die doet het nog prima en zolang hij niet kapot gaat, koop ik geen nieuwe.

Afgezien van de investering bij aanschaf heeft de fabrikant gedurende die tien jaar dus niets aan mij verdiend. Maar wanneer hij aan mij een soort abonnementsdienst kan slijten, heeft hij wél een gegarandeerde inkomstenbron.
en goed werkend OS waar de fabrikant ook nog eens aan kan blijven verdienen zal de winnaar zijn.
Dat kiest elke fabrikant toch? Linux zal het u niet verbieden.
Titan is Europees, dus nog een pluspunt.
[...]
We hebben echt een TV-standaard OS nodig. Weg van Google en eigen makelij.
Die standaard hebben we, en hadden we in een andere vorm lang daarvoor:
Een A/V-ingang. Op dit moment is dat HDMI.
En als je bron geen HDMI heeft, dan is dat met vrij eenvoudige middelen (lees: goedkoop) om te zetten naar HDMI.
Hear me out: GEEN OS in je TV. Hang er zelf een toestelletje aan om hem smart te maken. Als ik het ding aan zet moet die onmiddellijk de laatst actieve input weergeven en niet een heel OS zitten booten.

Was er vroeger geen smartcard achtig systeem dat je in je TV kon pluggen? Dat ze daar maar weer terug mee afkomen voor wie hem smart wil. Wie het niet wil hoeft die kost dan ook niet te dragen.

Maar goed, daar neem je dus inkomsten van de fabrikant mee af, want ze kunnen de boel niet meer tracken en reclame injecteren.
Titan OS is gemaakt om advertentie en gebruikersdata inkomsten te genereren voor TV makers.

Die troep moet je dus vermijden.
Om die reden heb ik ook geen Samsung TV meer gekocht. Die zijn ook los gegaan met advertenties in hun TV's. Telkens krijg je in je primaire selectie menu weer nieuwe advertenties van contentaanbieders.
Het 1e icoontje / App in de balk is dan ineens een snelkoppeling naar de advertentie.
En zo kwam er geleidelijk steeds meer in.

Ik was dus naar een Phillips Android TV gegaan.

Leuk dat we betaalde reclamevrije streamingdiensten kregen. Nu gaan TV makers de apparaten vol reclame stampen en strijken ze de inkomsten op.
Gaan hier niet twee zaken door elkaar? Ik dacht eerst: huh?! het OS van Samsung? Maar volgens mij is dat Tizen en niet Titan.
Klopt, Titan is Europees, en onafhankelijk, heeft niks met Samsung te maken.
Titan is gemaakt zodat de fabrikanten kunnen verdienen aan jouw kijkdata en niet alleen Google.
Klopt, maar zowel Titan als Tizen zijn gemaakt om extra omzet binnen te harken voor de fabrikant. Wat IMHO inderdaad niet heel chique is voor een apparaat van twee ruggen.

Google doet het natuurlijk ook wel met Android TV maar daar worden in principe geen reclames in geserveerd en de ontwikkeling van Android TV moet ook betaald worden, terwijl Google niks op die TV verdient.
Nee, geen Google TV meer :O Poeh, dan mag Philips wel aan de bak met Titan OS zeg, dat is best brak.

En ik moet nog een beetje wennen aan het design van de 911, met die afgeronde soundbar, ofzo.
Hier staat een prachtige 909, waarvan ik hoop dat die nog jaren meegaat, die ziet er veel strakker uit.

En vier HDMI 2.1-poorten, dat is voor het eerst bij Philips geloof ik?

[Reactie gewijzigd door CLB op 17 maart 2026 13:57]

Wat is is eigenlijk de huidige staat van Titan OS? Is het ook een enigszins bruikbare vervanger voor Google TV?

Ik ben aan het zoeken naar ervaringen of reviews namelijk, maar ik kan vooral dingen vinden van ouder dan een jaar. Twee jaar geleden werden er namelijk allerlei beloftes gedaan, maar wat is daarvan terecht gekomen?
Eens, TitanOS ben ik geen fan van, maar ik gebruik het TV OS toch niet. Die soundbar is echter vrij lelijk zo, lijkt wel een aftermarket oplossing.

Voor mij is de voornaamste reden om Philips OLED+ te kopen, naast ambilight, vooral de ingebouwde soundbar en de subwoofer. Het klinkt vele malen beter dan een gemiddelde OLED TV, al gebruik ik nog steeds een externe versterker met speakers als ik echt voor een film of serie ga volgen.

Maar op deze manier kan je er bijna beter een losse soundbar voor plaatsen.
Zolang ze maar de DTS Play Fi blijven ondersteunen op de OLED+911 kan ik er wel mee leven.

Zou een goede vervanger kunnen worden voor mijn huidige OLED+937, welke ik heb aangevuld met het via het DTS PLAY Fi werkende FW1, subwoofer en de achtersound zijn 2 FS1 boxjes. Echt vol round surround belevenis, maar dan wel echter Dolby Atmos, en of de DTS:X geluids sporen gebruiken.
Titan OS is dat net zoiets als WebOS bij LG?
Yes klopt, zie bijvoorbeeld review: Titan OS en Ambilight Plus - Eerste kennismaking met de Philips-tv’s van 2024

[Reactie gewijzigd door CLB op 17 maart 2026 13:58]

Het voordeel van Titan OS is dat tv-fabrikanten geld kunnen verdienen via contentaanbevelingen aan gebruikers. Bij Google TV gaat dat geld naar Google.
Ik ben blij al 20 jaar van Windows af te zijn hoor, maar...

Kan Microsoft geen OS voor televisies maken? Dat we een paar tientjes aan Microsoft geven en dan geen reclame krijgen? Waarschijnlijk is de kan op een (reclamevrije) TV van Apple groter. Of moet ik definitief aan een set-up-box met een beeldscherm.
Je hoeft geen reclame in GoogleTV te hebben. Dat kan je gewoon uitschakelen door de "Apps-only mode" in te schakelen. Dan krijg je iets in de richting van een AppleTV layout. Zonder rotzooi en suggesties.
Je hoeft geen reclame in GoogleTV te hebben. Dat kan je gewoon uitschakelen door de "Apps-only mode" in te schakelen.
Je kan als tweaker ook een alternatieve launcher installeren. Dat kan met de mediaspelers en volgens mij ook met de TV's.
Ik heb mij kort erin verdiept, maar ik moet zeggen dat mijn nekharen overeind gingen staan van de boodschap dat je dan ook hun keyboard moet installeren, en daarmee alles kan meelezen wat je intypt, ook in andere applicaties. Er kwam iets tussendoor waardoor ik de installatie niet af heb kunnen maken, en om deze redenen heb ik dat niet weer opgepakt. Kun je daar iets zinnigs over zeggen?
Gezien Google TV gewoon gebaseerd is op Android: deze melding krijg je bij de installatie en configuratie van elk ander toetsenbord in Android. Ik weet niet over welke launcher nu gesproken wordt, maar er zijn meerdere opties, sommige zullen misschien ook niet een eigen toetsenbord vereisen. Een aantal hiervan zijn in ieder geval open source, met grotere communities er achter, die kun je wel aardig vertrouwen.

Daarnaast kan je ook apps als TrackerControl of NetGuard inzetten om netwerktoegang te blokkeren/controleren voor individuele apps.
Ik heb mij kort erin verdiept,
Waarin?

De Android TV launchers die ik gebruik hebben geen alternatieve toetsenborden.
Ik meen te heugen dat ik Project Ivy heb geprobeerd te installeren. Ik gebruik sowieso een bluetooth toetsenbord, dus ik vond het vreemd. Kneiterirritant die reclame in apps-only mode maar die waarschuwing kwam echt meer dan een aantal keer voorbij. Dan maar de reclame voor lief nemen dacht ik.

Ik hoor graag dat het meevalt als dat zo is, en welke launcher je zou aanbevelen. Een guide is helemaal welkom!
Zie de TS van het Shield TV-topic:

Nvidia Shield TV - Ervaringen & Discussie - deel 2

Ga naar "Hoe kan ik Google's launcher vervangen?". Hou er rekening mee dat de adb-opdrachten anders zijn voor andere Android TV-apparaten.
Dank, ga ik er vanavond maar eens tegenaan smijten.
Op TV's gaat dat soms moeizaam omdat je de launcher niet kan overschrijven en sommige toetsen ook niet te remappen zijn. Dan start die launcher bovenop de standaard launcher.
Ik was inderdaad blij eindelijk van de Tattas als ongewenste aanbeveling af te zijn toen ik Projectivy Launcher er op gezet had.

Compleet te strippen van bijna alles. Enkel kaal de apps die ik ook daadwerkelijk gebruik.
Behalve alsnog suggesties bovenaan in beeld. Hoe lang ik nu al naar een beeld van De Tata's zit te kijken.... Verschrikkelijk.
Thanks. Zal er eens naar kijken.
Het gatver nu zie ik het ook. Bij mij start deze altijd in mijn bibliotheek, niet bewust gedaan ofzo.
Dat kan je gewoon uitschakelen door de "Apps-only mode" in te schakelen.
Dan verlies je veel meer dan enkel de reclame.. volgens mij ziet het er ook niet uit.
Het ziet er inderdaad niet uit. Paar scrollende aanbevelingen en apps, verder niet. En om apps te installeren moet je eerst weer helemaal de normale modus activeren. Niet dat ik dat vaak doe....
Oh, nu ik dit typ schiet me te binnen dat als je in Android tv een app intypt er altijd zo'n spraak melding komt: "Zoekresultaten voor xxxxx" Waarom is dat eigenlijk, ik kan gewoon lezen en doe ook geen spraak opdracht. Zo irritant.
Kan dit ook op een chromecast met googletv? Dit is nieuw voor mij maar gai k gelijk uitproberen zodra ik thuis ben
Ja dat kan, ik gebruik ook een chromecast met googletv in app only mode.
Waar stel je dat in?
Dat gaat al jaren niet meer op. Ook in App Only mode heeft je home screen al jaren lang advertenties van Disney+, Amazon Prime, Apple TV en HBO meuk.

Je verliest met App only mode ook functionaliteit zoals de Continue Watching vanuit je homescreen.

De verschrikkelijke bijna fullscreen advertenties blijven. Twee keer pijltje naar beneden voordat je pas bij je apps bent.
"Ik zie dat je reclame probeert over te slaan. Kan ik je helpen met het maken van de juiste keuze voor een nieuwe auto?"

;)

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 17 maart 2026 13:44]

Microsoft heeft reclame in windows 11 zitten, dus maak je geen illusies
Microsoft heeft reclame in windows 11
Daar was ik inderdaad al bang voor. Ik dacht terug aan die goede oude Windows 95 tijd. Je computer liep ieder uur vast, maar reclame en AI hadden we niet.

Ik voel me zo'n Boomer.
waar?


[edit]Mogelijks heb ik het al een tijd uitgeschakeld, al dan niet via PS want ik zie niet wat @arjandijk162 en @Olaf van der Spek aanhalen [/edit]

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 17 maart 2026 15:57]

Het "goedenmiddag" venster als je links onderin klikt
waar?
Onder andere in het start menu.
Als je al toevallig een Xbox Series S hebt liggen is dat denk ik wat het dichtst in de buurt komt. Ben wel benieuwd in hoeverre er dan beschikbaarheid van apps is, plus volgens mij doet 'ie geen HDR10+ maar verder is het een vrij sterk kastje voor dit doeleinde.

Maar ik vermoed dat ze bij Microsoft het wel prima vinden als je ergens een goedkoop pc'tje op de kop tikt en er een draadloze muis aan hangt. Aangezien je op Windows van alles kunt krijgen kan ik me voorstellen dat er al best oké TV-interfaces zijn.
Ik weet niet in hoeverre het dashboard van de Series anders is dan van de One, maar de One zit aardig vol met troep als je het netwerk aan hebt staan. Die staat bij mij dus standaard uit, want ik speel toch geen multiplayer games.
Je hebt een ritje apps en daaronder een rijtje game pass reclame. Ik gebruik het zelf eigenlijk niet aangezien Tizen echt minimaal reclame heeft die totaal niet in de weg zit (het is me alsnog eentje teveel, laat daar geen misverstand over bestaan). Maar ik vind de interface van de Series echt niet gek. Als ik dat vergelijk met de launcher van de Shield, waar ik om meerdere redenen een hoge bloeddruk van krijg, heb ik liever die van de Xbox. Projectivity is een mooi alternatief voor de Shield maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Het is zeker nu al mogelijk om geen reclame van de TV zelf te krijgen ,

Ik gebruik een oudere TV (maar de meeste nieuwe TV's heb ik ook al wel kunnen instellen zodat ze NIETS van hun "smart" zever kunnen gebruiken en gewoon standaard naar de laatst gebruikte HDMI ingang gaan bij het aanzetten, tv natuurlijk zelf ook niet aan het internet hangen.)

En daar hang ik dan een RaPi 4B aan met Libreelec op (KODI) speelt alles af dat ik wil, en de enige reclame die je ziet is die van de zenders zelf (VTM Go app, VRT Max App, ....)

Full disclosure hier wel , aan de TV hangt ook een Chromecast voor mijn vrouw, want een weekje geen "thuis" of andere zever kunnen kijken , omdat de hobyist die de VRT Max app onderhoud voor Kodi met vakantie is en er was een update is GEEN optie voor mijn vrouw :)

Maar zo een chromecast kan je toch ook redelijk wat bloadware afgooien zodat die niet te veel nutteloze extra zever toont en je gewoon je apps laat starten.
En daar hang ik dan een RaPi 4B aan met Libreelec op (KODI) speelt alles af dat ik wil, en de enige reclame die je ziet is die van de zenders zelf (VTM Go app, VRT Max App, ....)
Ik heb dat gedaan met een Pi 1 of 2, lang geleden. Maar je bent uiteindelijk meer tijd kwijt aan onderhoud dan ik televisie kijk. Waarschijnlijk komt er op een dag een (tweedehands) Apple TV in huis. Als ik een systeem wil onderhouden zet ik mijn PC aan en probeer ik OpenCL werkend te krijgen.
omdat de hobyist die de VRT Max app onderhoud voor Kodi met vakantie is en er was een update
Herkenbaar
Maar je bent uiteindelijk meer tijd kwijt aan onderhoud dan ik televisie kijk.
Yup, maar tinkeren met die spullen is een hobby die ik eigenlijk nog liever doe dan TV kijken :) , dus voor mij geen probleem.

Maar bij mijn vrouw is dat natuurlijk niet het geval, vandaar ook de chromecast :)
Dat vroeg ik me ten tijde van Windows 8 al af. De metro interface leende zich daar uitstekend voor. Net als bijvoorbeeld in auto's. Voor dat laatste was er ooit wel iets gestart, maar de visie van Microsoft is nooit geweest "Windows op alles" maar "gebruik Azure op een device maakt niet uit".
Een 48 of 55” monitor wellicht anders een oplossing?
Microsoft heeft nog steeds trauma dat ze de software-strijd op de mobiele markt hebben verloren met de Windows Phone, die zie ik niet snel het nogmaals proberen met televisies.
Dat we een paar tientjes aan Microsoft geven en dan geen reclame krijgen?
Ben je even vergeten hoe windows aan een consument overgedragen wordt? Met heel veel advertenties en meuk.
Niet vergeten, ik gebruik Windows al heel lang niet meer als consument.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb Windows geïnstalleerd voor mijn ouders en ik hoef inderdaad geen MSN op mijn televisie.
Windows MCE was destijds heel erg te pruimen, vooral als dedicated OS op afgeschreven hardware voor een 2e leven als HTPC. Maar helaas, is al een poosje uit Windows gehaald.

Vandaag de dag, is imho een AppleTV4k speler de fijnste aankoop.
Goedkoper dan een ShieldTV Pro, ontzettend veel sneller en snapy, geen ongewenste advertenties (of überhaupt reclame op scherm), en heeft eigenlijk alle streaming apps die je maar kunt wensen.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 18 maart 2026 14:48]

Een domme zet van TP Vision. De meerwaarde van Google TV / Android is de beschikbaarheid van apps en de ondersteuning hiervan. Misschien toch naar een Philips OLED 2025 model kijken zodat ik de komende jaren goed zit en ambilight heb.
Android zorgt ervoor dat Google alle inkomsten van SmartTV in zijn zak steekt. TV-fabrikanten met Android hebben zo een nadeel t.o.v. fabrikanten met een eigen besturingssysteem. Je kunt hieruit lezen dat TPV niet langer comfortabel is om de bankrekening van Google te spekken en zelf de inkomsten wil in de strijd met Samsung en LG.
Kunnen ze dan niet het Android Open Source Project (AOSP) gebruiken met hun eigen app store? En de mogelijkheid van side loaden. Dan kun je wel de benodigde apps draaien.
Dat is feitelijk wat Panasonic met FireOS doet: Dat is Android met een alternatieve appstore. Ik denk dat een eigen besturingssysteem nog net iets meer macht geeft om de Netflixen e.d. van deze wereld een deel van hun inkomsten te doen afstaan.

Volgens mij is Sony nu de laatste die nog Android doet? De vraag is hoe lang dat gaat duren nu het door TCL overgenomen wordt. Daarmee kan Android als televisiebesturingssysteem wel eens overleden zijn.
Ik dacht dat het FireOS van Amazon was wat ze ook gebruiken op hun Fire Stick. Ik hoop dat de TV fabrikanten tot 1 open OS komen die goed ondersteund wordt en blijft.
Dat er echt mensen zijn, die het smartgedeelte van de TV gebruiken, ik gebruik m alleen als monitor, die chips zijn bij aflevering al achterhaald en niet meer ondersteund 😆😆😆
Zeker, en het werkt prima.

kpn, f1, crunchyroll en disney apps erop en ik heb lekker geen kastje en extra afstandbediening meer nodig.
Mijn LG - Apple TV 4K combi draait al 8 jaar, met volledige ondersteuning, dat ga jij niet redden, ik hou niet van tijdelijke oplossingen...

Verder worden mijn 4 Homepods lossless aangestuurd, met Dolby Atmos en dat met 8 jaar oude hardware, dus geen soundbar met Dolby logo, iedere fabrikant kan een Dolby licentie kopen en overal opplakken, terwijl de hardware geen Dolby is...

[Reactie gewijzigd door Marcel3X op 25 maart 2026 07:40]

Mijn tv is nu 4 jaar oud en heeft van de week nog een update gehad. Ik denk dat ie nog wel een paar jaar prima kan functioneren. Ik snap niet helemaal wat de HomePods en dolby met de discussie te maken hebben aangezien ik bijna geen tv kijk en al die dingen voor mij overbodig zijn. Volgens mij hadden we het over de tv en OS
Precies dit, ik wilde graag Ambilight op mijn volgende TV (na 8 jaar Sony gehad te hebben). Afgelopen jaar pre BF de 65OLED810 gekocht voor €1280 bij HelloTV. Hopelijk houd deze TV het een hele tijd vol of wordt Titan beduidend beter want na alle reviews was mij 1 ding duidelijk: ik wil absoluut geen Titan.
Het voordeel van Titan OS is dat tv-fabrikanten geld kunnen verdienen via contentaanbevelingen aan gebruikers. Bij Google TV gaat dat geld naar Google.
Dat is dus het voordeel voor de tv-fabrikant. Maar is er ook een voordeel voor de tv-gebruiker?

[Reactie gewijzigd door jrswgtr op 17 maart 2026 13:41]

Dat je geen google meer hoeft te gebruiken? Als ik de gemiddelde reacties op deze site lees moeten we daar allemaal van af...
Google op mijn mediaspeler heb ik weinig problemen mee. Die mediaspeler is niet aan mijn identiteit gekoppeld (apart Google account, geen aankopen, aparte e-mailadressen voor streamingaccounts, apart netwerksegment waar niets anders in zit, apart uitgaand IP-adres, etc.).

De compatibiliteit is het meer dan waard. Voor het onderliggende Android TV komen meer en sneller applicaties uit, inclusief opensource. Kodi, SmartTube, ...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 maart 2026 13:54]

Ik weet niet hoe hard Google z'n best doet om het te doen, maar puur op gevoel denk ik toch wel dat als een één of andere Google-apparaat dat je wel op je eigen naam hebt, dat Google vanzelf de link wel legt. Of heb je echt helemaal geen connectiviteit met de rest van je netwerk en geen Bluetooth/Wifi in de mediaspeler. (want die Bluetooth/Wifi-antennes zien natuurlijk ook alles om zich heen :)), en een ander ip-adres dat echt in een compleet andere range zit en zo.

Maar goed. Ik weet natuurlijk hoe erg Google dit wil doen of doet. (Gevoelsmatig is een bedrijf als Meta hier (nog) erger in, in elk geval.)
Ik weet niet hoe hard Google z'n best doet om het te doen, maar puur op gevoel denk ik toch wel dat als een één of andere Google-apparaat dat je wel op je eigen naam hebt, dat Google vanzelf de link wel legt.
Ik heb geen Google-apparaat op mijn eigen naam. :)
Of heb je echt helemaal geen connectiviteit met de rest van je netwerk en geen Bluetooth/Wifi in de mediaspeler.
Aangesloten op ethernet. Wel een goed punt. Ik weet waar de antennes zitten en kan die doorboren. De Bluetoothimplementatie op de Shield TV is toch brak en ik gebruik een IR-afstandsbediening m.b.v. een USB-ontvanger. ;)
en een ander ip-adres dat echt in een compleet andere range zit en zo.
Extra IPv4 subnet van Freedom. Totaal andere range t.o.v. het hoofd IP-adres van de verbinding. Nu ik erover nadenk zou ik hem ook een apart uitgaande verbinding via een (door de router beheerde) VPN kunnen geven, gezien ik steeds minder streamingservices afneem (die vaak VPN-providers blokkeren).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 maart 2026 15:14]

Prima. Dan ben jij die ene uitzondering die de Google data honger heeft weten te vermijden. 99,5% van de gebruikers gaat die moeite niet doen, heeft überhaupt nog nooit gehoord van het segmenteren van netwerken. Je kan niet verwachten dat de doorsnee consument zich op deze manier gedraagt.
Prima. Dan ben jij die ene uitzondering die de Google data honger heeft weten te vermijden. 99,5% van de gebruikers gaat die moeite niet doen,
Context is belangrijk. De initiële reactie waar ik op reageerde:

R_Zwart in 'Philips kondigt oledtopmodellen voor 2026 aan, stopt volledig met Google TV'
Als ik de gemiddelde reacties op deze site lees moeten we daar allemaal van af...
De gemiddelde reacties op T.net zijn niet representatief voor 99,5% van de gebruikers. Noch claimde ik wat ik doe door 99,5% van de gebruikers gedaan kan worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 maart 2026 18:08]

Als het net zo gaat als bij Google TV streamer niet, bij Google krijg je aanbevelingen voor series/films bij diensten die je niet hebt. Ga je over op App only dan mis je weer andere dingen (o.a. google home integratie).

Als dat bij Titan beter geregeld is dan zie ik geen nadelen
Ik krijg ook de aanbevelingen maar eigenlijk stoor ik me daar niet echt aan. Ze nemen een derde van het scherm in maar ja, anders zou het toch maar leeg zijn. Standaard staat de eerste app in de rij geselecteerd en hoef ik dus niets te doen om te "ontsnappen" uit de reclame. Met ontsnappen bedoel ik dat standaard de "kijk nu" knop van de aanbeveling geselecteerd zou zijn (dus extra handelingen) of eerst een reclame bekijken voor een app zou openen. Het is dus een vorm van reclame maar die valt met niet lastig. Ik let er zelfs niet meer op wat er in die aanbevelingen staat

Maar wat niets, kan nog komen natuurlijk. Las hier ergens , vorige week, over een tv merk (dacht HiSense maar kan verkeerd zijn) dat advertenties wil tonen bij het wisselen van kanaal of input. Dacht dat ze hun eigen OS gebruikten (en dus geen Titan) maar of Titan echt zoveel beter is, zal nog moeten blijken. Dat zou voor mij toch echt wel een stap te ver zijn
Ik snap die move in de wereld ook niet. Je legt behoorlijk wat geld neer voor een TV en dan zou ik advertenties MOETEN kijken om überhaupt verder te kunnen? Dat is toch helemaal van de zotte?!

Tip: altijd voortaan TV via het web kopen zodat je die gewoon retour kan sturen.
Nu kan je nog een tv zonder internet zetten maar het is gewoon wachten tot wanneer een tv verplicht op internet moet kunnen voor ie werkt. En misschien is het al zo. Dus ja, kopen via internet begint meer en meer noodzakelijk te worden.

Zoals ik hierboven al zei, zolang het maar die aanbevelingen zijn, vind ik het niet storen. Maar als het opeens zo ver gaat dat je eerst een advertentie moet bekijken voor je een app kunt openen, dan stopt het toch voor mij
Bij Titan zul je vast geen Google Home (en hier Home Assistant) integratie meer hebben. Zo lang het nog in de kinderschoenen staat.
Voor Home Assistant integratie hoef je je geen zorgen te maken :-)

Zie: https://community.home-assistant.io/t/connecting-philips-tvs-running-titan-os/861249

De huidige Philips TV integratie is al compatible met Titan OS.
Okay. Eerlijk gezegd gebruik ik die niet, vind de cast integratie zoveel duidelijker en functioneler.

Niet verwacht dat Titan onder die integration verstopt zou zitten.
TP Vision brengt al langer tv's uit met Titan OS, maar de duurste oledmodellen kregen tot nu toe nog Google TV. Het is niet duidelijk waarom het bedrijf daar vanaf dit jaar van afstapt. Het voordeel van Titan OS is dat tv-fabrikanten geld kunnen verdienen via contentaanbevelingen aan gebruikers. Bij Google TV gaat dat geld naar Google.
Het lijkt me daarmee overduidelijk waarom deze tv-fabrikant van GoogleTV afstapt.

Overigens kan ik het alleen maar toejuichen dat er wat meer diversiteit komt qua OS op je TV; het is overal GoogleTV en hoewel het redelijk prettig werkt (in 'alleen apps' modus. zodat je al die reclame troep niet ziet) hou ik er niet van dat je afhankelijk bent en blijft van big-tech. Veel liever zou ik een puur lokaal en open source TV OS zien dat ik op mijn TV kan draaien.
Veel liever zou ik een puur lokaal en open source TV OS zien dat ik op mijn TV kan draaien.
En ik wil helemaal geen OS op m'n TV, maar gewoon een scherm wat het beeld uit de HDMI poort weergeeft. Voor mij is een TV "af" als er 2 poorten op zitten: 1 voor de stroom en 1 voor HDMI. Mocht m'n 2009 plasma ooit de geest geven (hij zoemt al 17 jaar vrolijk verder, we zullen zien voor hoe lang nog) wordt m'n volgende "TV" wellicht een grote computermonitor. In ieder geval zeker niet een met Google rotzooi aan boord.
Helemaal mee eens.

Wat ik dan eigenlijk interessanter vindt is dat deze ook DolbyVision 2Max ondersteund. Klinkt als (een van) de eerste TVs die dat gaat doen.
Precies dit. Ik wil eigenlijk ook gewoon een OLED/HDR monitor. Er hoeft zelfs geen geluid uit te komen. Ik doe op het moment alles met een Apple TV, en dat voldoet voor mij volledig. (NLZIET voor televisie, en verder wat streamingdiensten.)
Ik kom bijna nooit in de menu's van mijn LG tv. Die start op en laat automatisch de laatste gekozen input zien, wat altijd mijn AVR is. Die start standaard op in de Google Streamer ingang. Dus uiteindelijk heb ik precies wat jij beschrijft. OS staat altijd aan, tenzij die een update heeft gehad of langere tijd geen stroom heeft gehad. Dus TV met LG OS boot in paar seconde van uit naar aan in de meeste gevallen (iig sneller dan mijn Dell Monitor :) )
Zo zit ik er dus ook in maar toen ik tijdje terug een draadje starte om te vragen of er mensen zijn die dat doen en wat hun setup dan is werd ik nog bijna niet neergesabeld. "moet je niet willen", "Neem gewoon een smart TV en sluit hem niet aan op het internet" "is veel duurder dan een smart tv", etc, etc.

Ik wil ook alleen een TV die weergeeft wat hij via HDMI krijgt aangeboden. Maar ja, dat mag niet want dan verdient de fabrikant er niets meer aan.
Mogen Odido, KPN en Ziggo weer een nieuwe app maken om dit te ondersteunen. Zullen ze blij mee zijn want er waren al niet genoeg apps om te ondersteunen.
Dit is precies de reden waarom ik dan toch liever een OS met die aanbevelingen heb, die heb ik toch leren negeren.

En als er apps komen dan zijn het de eerste paar jaar van die knullige uitgeklede versies want nieuwe design language en taal, niemand kan die apps bouwen.
Het voordeel van Titan OS is dat tv-fabrikanten geld kunnen verdienen via contentaanbevelingen aan gebruikers. Bij Google TV gaat dat geld naar Google.
Jikes, contentaanbevelingen. Als ik het maar uit kan zetten, anders blijf ik bij de nvidia shield + projectivity launcher

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn