Door Eric van Ballegoie

Redacteur televisies

Oled-tv's worden dit jaar een klap beter

Hands-on van Samsungs S95F met 4-stackoled van LG

19-03-2025 • 13:25

81

Inleiding

Oledpanelen worden elk jaar wat helderder en dit jaar claimen zowel LG Display als Samsung Display op dit vlak extra grote stappen te maken. LG introduceert nieuwe 4-stackpanelen en Samsung heeft zijn QD-oledtechnologie verbeterd, wat moet zorgen voor helderheden tot boven de 4000 nits.

Tweakers kreeg deze week de unieke kans om alvast hands-on te gaan met de S95F, het nieuwe oledtopmodel van Samsung. Deze tv komt beschikbaar in beeldformaten van 55", 65", 77" en 83" en maakt gebruik van twee verschillende soorten oledpanelen. De drie kleinere varianten zijn voorzien van de nieuwe QD-oledpanelen van Samsung Display. De tv die wij hands-on hebben kunnen testen is de grootste uit de serie: de S95F van 83". Samsung Display, de panelfabrikant, maakt geen QD-oledpanelen van dit formaat. Daarom shopt Samsung Electronics, dat de televisies produceert, voor dit model bij LG Display en voorziet het de tv van een gloednieuw 4-stackwoledpaneel.

Samsung 83S95F oled tv
Samsung 83S95F-oled-tv

Bijzonder genoeg vindt dus onze eerste hands-on ervaring met dit nieuwe LG-paneel plaats op een tv van concurrent Samsung. Dit 4-stackpaneel zullen we dit jaar ook tegenkomen bij nieuwe televisies van LG Electronics, Panasonic en Philips. De preview van deze Samsung-tv geeft zo dus ook een vooruitblik op tv's van andere merken.

We plaatsen meteen een disclaimer: de tv die wij bekeken was een engineeringsample. Dit sample leek te draaien op productieklare software voor de Europese markt, maar we kunnen niet garanderen dat het niet extra getuned was. Dit zijn dus eerste indrukken; een definitief oordeel vellen we pas wanneer we echte productiemodellen kunnen testen.

Helderheidskanon

Laten we meteen beginnen met het indrukwekkendste getal: 4301 nits. Dat is de maximale helderheid die ik heb gemeten bij de weergave van een 2 procent groot wit vlak, maar wel in de Standaard-beeldmodus, waarin de kleurtemperatuur vrij blauwig is.

In de Movie-stand, waarbij de kleurtemperatuur dichter bij 6500K ligt, noteerde de meter maximaal 2214 nits. Ter vergelijking: de helderste oled-tv die we tot nu toe in ons testlab hebben gezien, bleef steken op ongeveer 1500 nits. In één generatie komen daar nu dus 700 nits bij en dat is de grootste sprong die we tot nu toe hebben waargenomen.

Samsung S95F HDR brightness
Samsung S95F HDR brightnessSamsung S95F HDR brightness

Hdr-helderheid van de Samsung 83S95F in de Standaard-beeldmodus en in de Movie-stand, met dynamische tonemapping ingeschakeld en uitgeschakeld

Samsung S95F HDR grayscale trackingSamsung S95F HDR grayscale tracking

Hdr-grijsschaal van de Samsung 83S95F in de Movie-stand, met dynamische tonemapping ingeschakeld en uitgeschakeld

Misschien nog indrukwekkender is de full screen helderheid. Oledtelevisies behaalden de afgelopen jaren al behoorlijke piekhelderheden bij de weergave van een klein wit vlak op een verder zwarte achtergrond, maar de helderheid liep sterk terug zodra een groter deel van het scherm wit werd. De helderste QD-oledtelevisie die wij hebben gemeten, de Samsung S95D van vorig jaar, behaalde full screen 305 nits. De Philips OLED 959, de helderste woled-tv van 2024, bleef steken op 244 nits.

Ook bij de Samsung S95F met het nieuwe 4-stackwoledpaneel neemt de helderheid af naarmate een groter deel van het scherm wit wordt. De tv weet zijn maximale helderheid van ongeveer 2200 nits vast te houden tot een 10-procentvenster. Daarna neemt de helderheid af tot 1220 nits bij een wit vlak dat 25 procent van het scherm beslaat, 496 nits bij een half wit scherm en 410 nits bij een volledig wit beeld. Dat laatste is ruim een derde meer dan de helderste oled-tv die we tot nu toe hebben getest. De tijd dat oledtelevisies ongeschikt waren voor kamers met veel omgevingslicht, lijkt hiermee definitief voorbij.

Sdr-weergave

Ik heb ook metingen uitgevoerd in sdr-modus om te kijken welke helderheid de tv dan behaalt. Standaard staat de tv bij sdr-weergave in de Movie-stand ingesteld op een maximale helderheid van 19 op een 50-puntsschaal. In dat geval meten we een maximale helderheid van 309 nits: prima, maar niet opzienbarend.

Samsung S95F SDR grayscale
Samsung S95F SDR grayscaleSamsung S95F SDR grayscale

Sdr-grijsschaal van de Samsung 83S95F in de Movie-stand, met helderheidinstelling 19, 50 en 50 met Peak Brightness op maximaal

Schroeven we de helderheid maximaal op naar stand 50 en zetten we ook de Peak Brightness-functie op de hoogste stand, dan haalt deze tv een maximale helderheid van 999 nits, in sdr-modus! Dat terwijl we onze sdr-metingen uitvoeren met een dynamisch testpatroon dat ervoor zorgt dat de gemiddelde schermhelderheid altijd 50 procent is – een moeilijker scenario voor de tv dan een kleurvlak op een volledig zwarte achtergrond.

Ook valt op dat de relatieve helderheid van primaire kleuren ten opzichte van wit verrassend goed is, zelfs als we de helderheid maximaal opvoeren. Bij woledtelevisies was dit traditioneel een zwak punt, omdat de extra witte subpixel weliswaar veel helderheid toevoegt, maar er ook voor zorgt dat rood, groen en blauw relatief achterblijven in helderheid.

De onderstaande grafieken laten zien dat dit nog steeds enigszins het geval is wanneer de Brightness Booster-functie op maximaal staat, maar dat het probleem niet optreedt als je de tv in de standaardinstellingen van de Movie-mode gebruikt.

Samsung S95F SDR colorSamsung S95F SDR color

Sdr-kleurtest van de Samsung 83S95F in de Movie-stand, met 'Brightness Booster' op maximaal, en standaard.

Nieuwe menu's en AI-functies

Samsung heeft de menu's voor zijn 2025-televisies vernieuwd en dat is even wennen. De look and feel sluit nu aan bij die van Samsungs Galaxy-smartphones, maar de indeling is grotendeels gelijk gebleven. De menu’s worden linksonder in beeld weergegeven en zijn kleiner dan voorheen. Je kunt echter de grootte en het contrast aanpassen en zelfs kiezen voor een omgekeerde kleurweergave.

Tijdens mijn korte testsessie heb ik ook gekeken naar de (automatische) AI-functies die Samsung heeft ingebouwd, waaronder de nieuwe AI Picture Mode. Deze modus maakt op basis van beeldherkenning automatisch onderscheid tussen films, sport en andere content en past de beeldinstellingen daarop aan. Samsung biedt standaardpresets voor elk van de contenttypes, maar je kunt deze ook aanpassen door steeds uit vier voorbeeldafbeeldingen te kiezen wat jouw voorkeur heeft voor contrast, kleurverzadiging en kleurtemperatuur. Zo kun je bijvoorbeeld voor sport extra contrast en levendigere kleuren selecteren, terwijl je voor films een natuurlijkere look als preset instelt.

De nieuw Samsung AI Picture Mode laat presets maken voor verschillende contenttypen
De nieuwe Samsung AI Picture Mode laat presets maken voor verschillende contenttypen.

De opzet is eenvoudig en werkt intuïtief, maar tijdens mijn beperkte testtijd was het niet duidelijk of de contentherkenning echt accuraat werkte. Ik had het idee dat de tv bij het afspelen van filmcontent vanaf Netflix bijvoorbeeld niet altijd automatisch naar de filmstand overging. Dit gaan we verder onderzoeken in ons testlab zodra we de tv’s binnenkrijgen voor een uitgebreide test.

Tot slot

Deze eerste blik is echt een allereerste kennismaking met de nieuwe tv's van Samsung. De beperkte tijd die ik met de nieuwe tv's had, heb ik vooral gebruikt om te kijken naar de potentie van de nieuwe S95F. De 83"-versie met 4-stackwoledpaneel waaraan ik heb kunnen meten is in ieder geval érg indrukwekkend. De vraag is hoe het zit met andere beeldmaten van dit 4-stackpaneel, die we dit jaar ook zullen zien in televisies van onder andere LG, Philips en Panasonic. Natuurlijk zijn we ook benieuwd naar de 2025 QD-oledpanelen die Samsung zal gebruiken in de 55"-, 65"- en 77"-versies van de S95F, want de 83"-versie die wij bekeken is eigenlijk een buitenbeentje binnen deze modelserie.

Wat ik nu gezien heb smaakt in ieder geval naar meer. De extra stap die dit jaar gemaakt wordt op het gebied van helderheid is indrukwekkend en vooral fijn als je de tv gebruikt in een ruimte met veel omgevingslicht. Hdr-highlights worden nóg feller weergegeven, maar de extra helderheidsreserve is ook erg fijn als je overdag naar normale sdr-beelden kijkt. Want zoals ik eerder als schreef: de tijd dat we oled minder geschikt vonden voor gebruikt in een huiskamer met veel zonlicht lijkt nu echt achter ons te liggen.

Redactie: Eric van Ballegoie, Sjef Weller Eindredactie: Marger Verschuur

Reacties (81)

81
78
50
7
0
16
Wijzig sortering
Ik begrijp de honger naar helderheid niet zo goed voor consumer/thuisgebruik.

Heb zelf verschillende OLED TVs gehad, momenteel een 65OLED984 Link waar ik heel tevreden over ben. Fantastisch beeld en fantastisch geluid.

Die staat op 40% brightness, wat ruim voldoende is voor schitterend beeld. Terwijl hij in de woonkamer bij ramen met invallend licht staat, zelfs als de zon schijnt is het contrast nog super. Ik kijk liever geen TV als de zon schijnt maar da's een ander verhaal.

Waarom zou zoveel meer helderheid (=vermoeidheid ogen en hoger energieverbruik) een selling point zijn? Kan iemand me dat uitleggen?
Meer helderheid biedt een betere HDR impact dat dichterbij de creators intent ligt, films en series worden steeds vaker op 4000 nits gemasterd. Daarnaast heeft OLED nog altijd last van ABL, door een toename in helderheid heb je hier minder last van.
Als iemand die in film werkt, word ik eigenlijk best krankjorum van al deze absurde standaarden. Film is een subjectieve ervaring waarbij juist de imperfectie de kunst maakt. Een 'perfect' HDR beeld kan juist deze magie weghalen.

Er is een hele stroming in de filmwereld die HDR dan ook vervloeken, omdat het alleen maar 'plat' beeld oplevert omdat het de magie van de imperfectie laat verdwijnen.
Complete leek hier, maar het idee van HDR is toch juist dat je nauwkeuriger kunt weergeven wat de "creator's intent" was? Dus stel je wil uit creatieve overwegingen juist niet dat je beeld er "perfect" uitziet, dan kun je het toch juist op de manier masteren waarop het er uitziet zoals je wil?
Ja volgens HDTVtest is het juist een gebrek als de helderheid niet hoog genoeg gaat om de niveaus te halen waarop de films opgenomen zijn.

Als de filmmaker minder helder HDR wil dan kan diegene dat gewoon instellen.
HDTVtest zit dan ook totaal niet in de film wereld. Die bekijken het vanuit een consumenten kant en niet vanuit de kant hoe een regiseur het wilde hebben.
De meeste remasters komen ook totaal niet van een regiseur af maar van de studio om meer geld te verdienen. Zelfs remasters van Directors Cut versies zijn vaak niet gemastered volgens de regiseurs intenties omdat ze helemaal niet bij de proces betrokken zijn geweest en daar wordt vaak helderheid van de film aangepast. En ja zelfs aan de tonemapping wordt rustig geknoeit.
Als iemand die in film werkt, word ik eigenlijk best krankjorum van al deze absurde standaarden. Film is een subjectieve ervaring waarbij juist de imperfectie de kunst maakt. Een 'perfect' HDR beeld kan juist deze magie weghalen.

Er is een hele stroming in de filmwereld die HDR dan ook vervloeken, omdat het alleen maar 'plat' beeld oplevert omdat het de magie van de imperfectie laat verdwijnen.
Interessante invalshoek. Doet me een beetje denken aan de audiobeleving met LPs, buizenversterkers, cassettes en walkmans. En b.v. hiphopartiesten uit de 80s/90s die geweldige muziek produceerden met zeer beperkte middelen: De audiokwaliteit is matig maar de muziek is fantastisch, daar waar het nu regelmatig andersom is.

Met een TV is het wel zo dat je zowel super beeldkwaliteit alsook charmant "imperfect" materiaal goed weer kunt geven toch?
Ik begrijp dat de standaard zoiets voorschrijft. Maar als mijn 2019 OLED panel op 40% al een perfecte beleving biedt, en op 80% echt overdreven fel is, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de "brightness-war" vooral marketing gedreven is en een niet bestaand probleem oplost - tenzij het b.v. een reclamedisplay voor buitengebruik betreft, maar dat was hier niet het geval.

Jarenlang heeft de klassieke LCD industrie als enige selling point t.o.v. OLED de helderheid gehad. Met een LCD kun je die heel makkelijk opvoeren met fellere witte LEDs voor de backlight, bij OLED is het opvoeren van de helderheid per pixel veel lastiger.

Ik begrijp heel goed dat je als OLED fabrikant de helderheid zo wilt verhogen zodat je kunt claimen dat je op álle fronten beter bent. Het doet me denken aan de tijd van processor-"oorlogen" begin vd eeuw, waar de marketing alleen ging over het aantal megahertzen klokfrequentie, de PK race bij auto's, of het wattage bijnspeakers.

Allemaal vrij nietzeggende getallen zonder de context, maar wel mooi 1 getalletje waar je als fabrikant mee kunt scoren. De gemiddelde consument verdiept zich niet echt, kijkt vluchtig naar wat getallen en koopt iets. Bijvoorbeeld die speaker van x Watt. Of de TV met y nits.

Het zou goed zijn als Tweakers hier wat meer over zou zeggen, dus niet alleen wat meten en e.e.a. melden over helderheid, maar ook aangeeft wat het in de praktijk betekent en wat het nut ervan is.

Eigenlijk is het een mooi luxeprobleem. TVs zijn zo enorm goed en goedkoop geworden dat alles wat er echt toe doet wel snor zot, en je dus op iets secundairs als piek helderheid gaat focussen.
Ik vind oled panelen best mooi. Maar je moet niet overdag een HDR beleving verwachten. Dat is met mijn Sony VA-paneel tv zelfs niet te doen.

Ik ben zeer benieuwd hoe je tv gebruikt? Wel of geen HDR content en zie je daarbij wel of geen verschil tov een donkere of verlichte kamer?
Als het voor jou voldoet. Prima. Ik en blijkbaar meer mensen, vinden dat sommige schermen nog wel iets helderder kunnen.

Dit scherm is dank ik ook bedoeld voor film enthousiastelingen. Zoals hierboven aangeven. Deze zijn op 4000 nits gemastered.
Meer focus op het verdienmodel na aanschaf graag en evt support (updates) voor als je hem aan het internet hangt. Ik wil best wat meer betalen voor geen reclame, geen verplicht account gebruik, geen reclame knoppen, langere support etc.

En minder op licht opbrengst. Ik heb nu ook een 'rustige' (niet fel, typisch bioscoop effect) projector thuis. Zalig. Ga ik terug naar mijn oled denk ik direct jeetje wat fel!

Tip: maak je ruimte, als je met volle zon goed beeld wil hebben light controlled. Kijkt relaxed. Ik heb 1 lcd tv en moet mijn 'daglicht' lampen aanzetten, anders ziet het er niet mooi uit :)

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 19 maart 2025 22:26]

Maar jij vergelijkt nu de algehele brightness van het hele scherm, met peak brightness van een deel van het scherm.

Waar dit over gaat is dat in een film zo licht of lampen feller worden, dus dat de film nog echter lijkt. De rest van het beeld hoeft niet helderder. Een donkere scène blijft donker, maar ontbrand je dan een vuur in die scène dan zal het bijna echt vuur lijken.
Physics liegen niet. De kwantificeerbare cijfers om een kwaliteit of snelheid aan te geven doen er zeker toe. Hoe feller een televisie kan groter het dynamische bereik bij HDR content en dat komt de beleving ten goede. Of jij dat gaat merken dat is discutabel en hangt van factoren af. Dat er stevig geconcurreerd wordt dat is goed voor de consument en de technologische ontwikkeling. Dat je spreekt van een luxeprobleem duidt aan dat je heel snel tevreden bent. Nog niet heel lang geleden was een OLED tv eigenlijk te dim voor een gemiddelde woonkamer met daglicht. Mijn Apple Watch Ultra heeft ook een OLED. Met 3000 nits is het de felste in zijn soort. Buiten in de zon is het net afleesbaar, dat houdt niet over. Voordat het wow-effect bereikt wordt mag het nog wel (een paar keer) verdubbelen.
"Of jij dat gaat merken dat is discutabel en hangt van factoren af" --> Helemaal mee eens, voor iemand anders is HDR misschien wel belangrijk, voor mij minder.

"Dat je spreekt van een luxeprobleem duidt aan dat je heel snel tevreden bent."--> Volledig mee oneens, ik heb best veel en hoge eisen voor heel veel dingen. Televisie dan weer wat minder overigens.

Maar wat ik bedoelde is het volgende: Ik ben oud genoeg om me nog te herinneren dat we 5000 gulden (€2200) betaalden voor een 32" televisie met een enorme diepe en zware kast en heel veel tekortkomingen. Nu kopen we iets wat vele vele malen beter is voor een tiende van de prijs.

We hebben nu de luxe dat prachtige apparaten met enorm veel functionaliteit toegankelijk hebben gemaakt voor een overgroot deel van de mensheid. Dat is geweldig. Ik ben er groot voorstander van dat we verder blijven innoveren en pushen, waarbij helderheid van een TV voor mij persoonlijk niet bovenaan het lijstje staat, maar vind dat alles wel een luxe situatie. Gaat dus meer over de waardering en het besef van wat er nu technologisch mogelijk is voor vrijwel iedereen op de aarde.
TVs zijn zo enorm goed en goedkoop geworden dat alles wat er echt toe doet wel snor zot, en je dus op iets secundairs als piek helderheid gaat focussen.

Niet dus. Want er zijn nog altijd koppige producenten die geen Dolby Vision ondersteunen in hun TV's.
Jarenlang heeft de klassieke LCD industrie als enige selling point t.o.v. OLED de helderheid gehad.
OLED heeft jarenlang last gehad van slijtage dmv. "Burn in" en andere defecten als b.v. vertical banding.
Volgens mij willen ze vooral meer helderheid, om te gebruiken voor HDR, en niet zo zeer om het hele beeld helderder te maken.

En als je tv vlak bij een raam staat op een zonnige dag, is extra helderheid wel handig, mijn oled tv komt wat te kort op een zonnige middag, gelukkig kijk ik niet veel op een zonnige middag, dus ben verders wel tevreden met de tv.
Hmm. Als ik het goed zie is die tv max 800/1000 nits helderheid max. Als dat lineair schaalt zit je rond de 320/400.
Zelf heb ik een tv met max 350 nit, die ik voor kleur doeleinden Ron de 75% heb. Nou hebben wij ook een groot raam dat aan de bank kant staat, en dat is echt niet prettig. Op een beetje zonnige dagen zie je erg weinig van tenminste 50% van het beeld. Ik weet dat dit ongeveer de slechte opstelling is maar is niet een veel betere oplossing voor nu. Zonnescherm helpt weinig behalve uitspreiden over hele raam. Dan is er nog losse sluitende binnen zonnewering maar die is erg onpraktisch op dit moment en elke dag open en dicht doen is onhandig. Verder is onze tv savonds meer dan voldoende voor ons. En nee het is niet de top.
Is jouw scherm dan veel beter? Is dit fijner bij OLED? Of heb je meer mat afwerking op je scherm?

Ik ben oprecht benieuwd. Ik weet dat de originele helderheid al vrij laag is maar ook als ik een nieuwe tv zou kopen zit ik in dubio. Vooral door het volgende. Als ik een 1000nit tv zou hebben wil ik dat nog niet altijd, het liefst overdag alles wat nodig is (al dan niet met lichtsensor) en 's avonds gedimd, zeg 500nits. Dan heb ik het vooral over het gemiddelde niet over piek. Dus 10% 1000 mag van mij savonds ook maar 50% 1000 of 800 vind ik 's avonds niet prettig voor mijn ogen. Maar voor zover ik weet zijn er bar weinig of geen tvs die auto profiel switchen op basis van tijd

Ik zit al langer met dit en vroeg me af wat andere mensen hier mee doen

P.s.
Een app /software oplossing die goed werkt op een chromecast met google tv/android is ook een optie maar degene die ik probeerden gaven veel slechtere (kleuren/contrast) weergave dan dimmen via tv helderheid

[Reactie gewijzigd door PaulHelper op 19 maart 2025 17:04]

Als je BFI gebruikt (Black Frame Insertion) dan neemt de helderheid sterk af. Dus dan is extra helderheid heel welkom. BFI is een techniek om OLED "stutter" tegen te gaan.
Ik heb ze standaard op 100% brightness staan. Vind helderheid echt wel het minpunt van Oled. Gek genoeg is het op kleinere devices juist een sterk punt.

Daarnaast als deze helderder kan, hoef je deze niet op 100% te zetten in meer heldere ruimtes wat de levensduur ten goede komt.

Ik gebruik een LG C4 42inch als PC scherm en in SDR modus bij een volledig wit beeld tikt deze net geen 200 nits aan terwijl 300 de minumum is in een kantoor ruimte tegenwoordig. Mijn laptop ook met Oled paneel doet 500+ nits en is dan toch een stuk prettiger om naar te kijken. Heb mijn PC monitor dan in HDR modus gezet en dan met darkmode aan zijn de highlights wel een heel stuk helderder.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 21 maart 2025 03:22]

"Daarnaast als deze helderder kan, hoef je deze niet op 100% te zetten in meer heldere ruimtes wat de levensduur ten goede komt."

Dit vind ik wel een goed argument. Ik vermoed dat als de maximale helderheid hoger ligt, je met dezelfde absolute brightness een langere levensduur zou kunnen halen.

Ik heb al jaren telefoons met OLED en ook een laptop met OLED display, die werken zelfs buiten met fel licht goed. Ben ook wel benieuwd waarom de grote panelen voor TVs hier zoveel meer moeite mee zouden hebben, ik vermoed vanwege de grotere pixel size, klopt dat?
Voor zover ik weet is stroomverbruik een ding maar dan ook de benodigde koeling voor een groter paneel.

Al moe tik wel zeggen, mijn CX van 4+ jaar oud is niet achteruit gegaan door burn in etc terwijl deze op 100% staat. Maar er zijn pixels weg gaan vallen aan de randen vanwege panel delaminatie en dat er dus zuurstof komt bij het biologische aspect wat deze uit laat vallen. Heb nog nooit een Oled paneel echt opgebruikt, wel burn in meegemaakt op oudere Samsung toestellen zoals de S6.
Gek genoeg is het op kleinere devices juist een sterk punt.
Mijn gok: Levensduur. De degradatie met hogere stromen is veel groter dan bij gemsatigde stromen en kleine apparaten gaan significant minder lang mee in de praktijk dus men kan ze zwaarder belasten. Het zal mij ook niets verbazen als er een max op het stroomverbruik van de active matrix laag zit wat er voor zorgt dat je alleen kleine delen maximaal kan gebruiken, maar dat is een wilde gok. (dit is bij LCD schermen geen probleem aangezien daar de helderheid door de backlight bepaald word en niet de matrix).
Op mijn laptop daarintegen (14inch), na een jaar zwaar gebruik is er echt 0% wear te bekennen nog. Geen shifting geweest gebasseerd op de color calibratie tool, geen burn in en heeft altijd op 100% helderheid gestaan. Is toch wel een grote jump qua formaat versus een telefoon. Al zijn TV's natuurlijk een heel stuk groter. energie schijnt wel een ding te zijn maar ik vind helderheid misschien voor een groot toestel in een huiskamer NOG belangrijker.
Ik heb een Acer predator oled en die zou volgens reviews bijna 650 nit halen, ik kan je wel zeggen de ervaring in games met een goede HDR implementatie is ongekend!
Helderheid is hier alles, maar ik moet wel toegeven dat de beleving sterk verschilt per game en/of film en hoe het gemastered is.
Het is ook best lastig om de juiste settings in Windows te vinden, voordat het echt goed werkt, maar als het dan eenmaal werkt is de ervaring echt fantastisch!
Indiana Jones ziet er echt verschrikkelijk mooi uit, mede dankzij de HDR.
Edit: met mijn LG B7 oled TV heb ik bij lange na niet dezelfde ervaring, omdat deze echt niet helder genoeg kan

[Reactie gewijzigd door artistiekeard op 20 maart 2025 12:17]

De C4 met HDR aan heeft ook flink heldere highlights. In "real" scenes, oftewel het gemiddelde beeld is het rond de 500 nits. Alleen jammer dat je de helderheid ziet inkakken bijvoorbeeld wanneer er een flashbang af gaat in call of duty, dan zakt het kortstondig even in.
Dit dacht ik dus ook altijd. Ik heb nu sinds december de voorloper van deze TV; de S95D.
Door het matte scherm kan je de TV veel feller zetten en krijg je niet die vermoeidheid aan de ogen. De TV kijkt veeel fijner dan een spiegelend OLED scherm. (Hiervoor had ik een LG C9)

Het nadeel is wel dat je het scherm door de matte afwerking ook feller moet zetten. Wat mij opvalt is dat ik nu overdag met veel licht het scherm uit de movie mode moet halen. Het scherm kan simpelweg niet fel genoeg in movie mode omdat hij ook moet compenseren van het invallende licht op de matte afwerking.
Die 700nits extra in movie mode zou echt perfect zijn.
Niet dat ik mij er super erg aan stoor om even uit de movie mode te gaan, maar ik merk toch dat ik de meer overdreven samsung kleuren niet helemaal kan waarderen.
Ik kijk vooral een mooie donkere film als het avond is. Alleen de optie van 700 nits had dus wel prettig geweest.
Alleen al het verhaal dat je in een woonkamer met ramen en schijnende zon naar een oled tv kijkt die op 40% is al niet geloofwaardig. Met 150 cd/m² full screen brightness max. Er zullen nog wel meer brightness slider’s zijn en per profiel hdr / sdr
Weer geen Dolby Vision zoals altijd bij Samsung?
Kunnen we hem ook dit jaar weer mooi overslaan :+
Het meest stomme is dat het niet eens een technische belemmering is maar vooral een licentie die ontbreekt. Het zou toch mooi zijn als je de mogelijkheid zou hebben om zelf een licentie te kopen voor je tv. (Uiteraard niet alleen voor Dolby Vision, maar ook voor andere (toekomstige) standaarden voor geluid en beeld indien je tv de codec hardwarematig ondersteund)

Op Windows kan je bijvoorbeeld voor Dolby Atmos en DTS:X een lineaire kopen om deze binnen Windows te kunnen gebruiken.

Ik kan mij voorstellen dat er een behoorlijke markt is voor mensen die hun tv willen voorzien van betaalde functionaliteit. (Phillips is met hue hier ook al op ingestapt)
Je hoeft geen licentie te kopen voor Atmos of DTS:X in Windows, alleen de apps geïnstalleerd te hebben*. En voor het afspelen van films heb je die eigenlijk ook niet nodig, want je stuurt dat meestal door naar je reciever/soundbar voor decoding. (*voor video editing en dergelijke weet ik niet, alleen afspelen)

Dolby Vision daarentegen is vrijwel onmogelijk in Windows, betaald of niet. Je kan bijvoorbeeld wel beperkte functionaliteit hebben via sommige spelers en dat weer doorsturen als HDR10. Maar Dolby Vision via Windows en dat doorsturen als Dolby Vision naar een ondersteunde TV kan volgens mij niet.
De Dolby app installeren, installeert een trial voor 7 dagen, daarna 15 dollar o.i.d.:
Download Dolby Access to start your free trial of Dolby Atmos for Headphones or set up a Dolby Atmos device. Hear stunning detail, precision, and realism in your games, movies, and shows with sound that flows all around you — even overhead and behind you.

Prijs-screenshot
Hetzelfde geldt voor DTS, maar daar staat dan weer geen prijs bij:
Download the DTS® Sound Unbound™ app to start your free trial of DTS® Headphone:X® and DTS:X® spatial audio technologies and amplify your gaming and video content.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 19 maart 2025 16:00]

Interessant. Ik betaal er niet voor, maar heb toch toegang om Atmos of DTS:X te kiezen als standaard geluid in Windows. Misschien pakt Windows het automatisch op van mijn reciever?
Volgens mij kun je het in de Dolby Access app zien: settings en dan rechts onderin. Veel headsets komen ook met een licentie ervoor.
Het meest stomme is dat het niet eens een technische belemmering is maar vooral een licentie die ontbreekt. Het zou toch mooi zijn als je de mogelijkheid zou hebben om zelf een licentie te kopen voor je tv. (Uiteraard niet alleen voor Dolby Vision, maar ook voor andere (toekomstige) standaarden voor geluid en beeld indien je tv de codec hardwarematig ondersteund)
Voor een TV van £3599 / $3400 / AU$4999 (zie reactie @LordLuc) verwacht ik dat ondersteuning en de benodigde licentie gewoon zijn inbegrepen. Als LG het lukt met een veel goedkoper toestel, dan moet het Samsung ook lukken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 maart 2025 21:52]

Inderdaad. Samsung zal hier nooit of te nooit in mijn living komen als ze geen Dolby Vision ondersteunen.
Ze mogen voor mijn part tot 10k nits gaan. I don't care.

Waarom wordt in deze review ook nergens melding gemaakt van het ontbreken van Dolby Vision? Toch echt wel cruciale info en een terechte deal breaker voor veel mensen.

[Reactie gewijzigd door daffie82 op 19 maart 2025 20:00]

HDR10 ondersteunt tot 4.000 nits maximale helderheid, met een huidig 1.000 nits maximale helderheidsdoel, 10-bit kleurendiepte en de mogelijkheid om alles in de Rec.2020 kleurenruimte weer te geven.

Dolby Vision ondersteunt tot 10.000 nits maximale helderheid, met een huidig 4.000 nits maximale helderheidsdoel, 12-bit kleurendiepte en de optie om alles in de Rec.2020 kleurenruimte te tonen.

Deze cijfers houden gewoon in dat Dolby Vision een helderdere en meer kleurrijke versie is van HDR, met miljoenen kleuren meer op jouw scherm dan HDR10 kan bereiken.

Het tegenargument hier is dat, ook al heeft Dolby Vision een vrij hoog plafond qua prestaties, zeer weinig televisies een helderheid aanbieden die hoger ligt dan 4.000 nits of de BT.2020 kleurenruimte kunnen halen. Die extra prestaties gaan dus doorgaans volledig verloren.
Het grootste voordeel van Dolby Vision is de trim pass(es), die handmatig door de colorist wordt gemonitord en gemaakt op een professioneel mastering display. DV is ontworpen om de artistieke intentie op ELK display te behouden tot 100nits, en dit zal altijd beter en nauwkeuriger zijn dan de statische HDR10 alsook beter zijn dan eender welke automatische tonemapping.

Kijk maar eens naar de trim passes in films als Dune 2. Dat is waanzin wat de colorist daar voor elkaar heeft gekregen.
Zonder Dolby Vision gaat dat verloren en zie je enkel de basis hdr10 laag.

Dynamische metadata > statische metadata. ALTIJD.

Dolby Vision is dus veel meer dan alleen die extra prestaties die (nog) niet kunnen weergegeven worden.

[Reactie gewijzigd door daffie82 op 20 maart 2025 00:02]

Wat een vreemde titel voor een review...... je brengt het onder de Samsung vlag terwijl het eigenlijk een paneel is dat de G5's van LG gaan hebben en slechts 1 van Samsung. Zo gaan de credits voor LG display naar Samsung terwijl de rest van de serie gewoon andere panelen gaan hebben.

En dan zo'n rare intro over de verbeteringen van QD-oled terwijl dat hier helemaal niets mee te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door TweakGP op 19 maart 2025 15:31]

AuteurEric van Ballegoie Reviewcoördinator @TweakGP19 maart 2025 17:21
Wat een vreemde titel voor een review...... je brengt het onder de Samsung vlag terwijl het eigenlijk een paneel is dat de G5's van LG gaan hebben en slechts 1 van Samsung. Zo gaan de credits voor LG display naar Samsung terwijl de rest van de serie gewoon andere panelen gaan hebben.
Allereerst is het geen review, maar een kort verslag van de allereerste kans die wij hebben gehad om een 2025 oledtelevisie te bekijken. In dit geval was het Samsung die ons in de gelegenheid stelde een tv te testen met daarin een paneel van LG Display. Als LG ons eerder een sessie met de G5 had aangeboden hadden we die kans zeker ook gegrepen.

Dat ik in de intro ook qd-oled noem, is omdat andere tv's in dezelfde modelserie wél qd-oledpanelen krijgen die die (vrijwel zeker) ook een stuk helderder zijn dan vorig jaar. Doel was dus om duidelijkheid te scheppen op dit punt. Ik snap niet zo goed wat daar raar aan is?

Bovendien vermeld ik dat het een LG paneel is, en dat het eigenlijk wel bijzonder is dat we dit paneel dus voor het eerst in een product van Samsung zien. Daarnaast staat er duidelijk in het artikel dat dit paneel ook in tv's van LG, Panasonic en Philips terug gaat komen. Als je het artikel leest, kan er volgens mij dus geen enkele onduidelijkheid zijn dat hiervoor credits naar Samsung gaan.

Maar ik ben benieuwd, welk titel had jij graag boven het artikel gezien (max 80 tekens)?
Die staat al in de reactie hierboven...... het punt is niet wie wat als eerste beschikbaar stelt maar dat het gaat om een LG Display paneel dat slechts in 1 model van Samsung zit terwijl de indruk (bewust) wordt gewekt dat het een Samsung verbetering is. Maar alle andere modellen hebben dit scherm helemaal niet.

En je gebruikt zelf het woord test in je titel.... dat is gewoon review toch?

Ik heb dus vooral een probleem met de titel en de intro. Want buiten een vage claim van Samsung is er dus helemaal niets. Dat je als fabrikant van eigen panelen dus eerst met iemand anders zijn paneel moet gaan pronken en die aan jullie beschikbaar stelt geeft wel te denken. Net zoals de titel dus, de enige reden om daar het woord Samsung in te vermelden is een bedankje. Ongepast wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door TweakGP op 19 maart 2025 17:37]

AuteurEric van Ballegoie Reviewcoördinator @TweakGP19 maart 2025 17:42
Je kan een paneel niet los zien van het product waarin het uiteindelijk wordt verwerkt en de manier waarop dat paneel aangestuurd wordt. Afgelopen jaren hebben we gezien dat fabrikanten die dezelfde woledpanelen gebruiken verschillende keuzes maken over de maximale helderheid die ze uit het scherm willen halen. Dat het nieuwe 4-stack woledpaneel in de 4000-nits range zou komen wisten we al, dat had LG Display al laten weten. De vraag is hoe verschillende fabrikanten het paneel daadwerkelijke implementeren. Zoals je in de grafieken hierboven ziet maakt het bij deze Samsung tv bijvoorbeeld nogal uit welke settings je precies gebruikt.

Ik verwacht volgende week een G5 in ons testlab en ben benieuwd of LG zelf ook kiest om er zoveel uit te halen. Uit het verleden weten we bijvoorbeeld van Philips en Panasonic vaak wat agressievere aansturing gebruiken dan LG zelf. Dit artikel is niet meer en niet minder dan een eerste blik op wat Samsung met het panel doet in zijn S95F.

En wat betreft de info over QD-oledpanelen, ik weet niet waar de opmerking vandaan komt dat er alleen 'een vage claim van Samsung' is? Ik heb de 2025 QD-oledpanelen van Samsung op de CES gezien, ook naast de S95D van vorig jaar waarbij heel duidelijk is dat ook die panels véél helderder zijn dan die van vorig jaar. Samsung Display gaf ons bovendien vrij specifieke cijfers over de helderheid van de nieuwe panels. Lees dat vooral na in onze CES coverage.

EDIT: Ik zie dat je deze discussie tot tweemaal toe de suggestie wekt dat we door Samsung gesponsord zouden zijn. Voor de zoveelste keer: Redactionele artikelen op Tweakers zijn niet gesponsord. Samsung heeft ons geen geld of enige andere vergoeding gegeven voor dit artikel of enig ander redactioneel artikel op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door Eric van Ballegoie op 19 maart 2025 17:43]

Ik snap het allemaal of waar je naartoe wilt.... het punt is gewoon dat ik de titel zoals die nu op de voorpagina staat zwaar misleidend vindt. En dat gebeurt vast niet zomaar,.

En laten we er niet omheen draaien.... iedereen die afhankelijk is van reviewsamples om content te genereren wordt gesponsord. Paar keer wat kritisch en je staat achteraan in de rij. Daar doet zo'n disclaimer over een mogelijk getuned engineeringsample weinig aan af. Het is voor mij eigenlijk gewoon over de rand heen zo'n titel.

Maar laat ik het wat anders omschrijven dan: Samsung geeft jullie wat te reviewen. Je weet niet of dit vergelijkbaar is met wat er straks in de winkel verkocht wordt en gaat dat ook niet later vergelijken want dit sample gaat terug. De kern van de de review is het paneel van LG display waar de verbeteringen aan toe te kennen zijn. Dit paneel zit alleen niet in de (meest verkochte) andere formaten van dit model. En toch krijgt Samsung het gewenste positieve stukje tekst.

[Reactie gewijzigd door TweakGP op 19 maart 2025 18:21]

Mag ik jouw comments ook wat anders omschrijven dan: ik doe een bak aannames, en vervolgens beticht ik Tweakers op basis van die aannames van journalistieke misstanden. Zo kan je wel lekker je eigen realiteit in elkaar flansen.
Dan moet LG maar zorgen dat ze eerder een demo geven.
Samsung is erg goed in marketing, zo blijkt maar weer.
Beiden zijn waar: Tweakers kan dit soort vooruitblikken niet schrijven zonder medewerking van fabrikanten en die fabrikanten hebben ook belangen. Dus kan de marketingafdeling van een fabrikant een kans grijpen en als eerste een nieuwe techniek laten zien.

Ik zou eigenlijk zeggen dat LG Display hier aan marketing had moeten doen: Bij zo'n grote doorbraak hoort een boodschap en die moet je niet aan de individuele fabrikanten overlaten. LG deed nogal geheimzinnig over het nieuwe paneel in hun G5, dan is dit het resultaat.
Valt er ook nog iets te zeggen over verbetering op het gebied van de matte afwerking?
Ik denk het niet, want volgens mij hebben bij tv’s alleen Samsungpanelen die matte afwerking. Of zijn er eerder al Samsungs met LG-paneel geweest die een matte afwerking kregen?
De 83" met LG paneel die ik hier bespreek heeft ook een matte coating.
Goed om te weten! Ik denk dat het dan de eerste matte woled is in een tv, want alleen Samsung doet tot dusver aan matte oled-tv's en de S90C, S90D en S85D zijn allemaal glossy.
Hetzelfde als alle Samsung TV producten, afwerking is onder de maat? ;)
Moeilijk in te schatten. Ik heb daar uiteraard ook naar gekeken, maar er was geen 2024 model om mee te vergelijken. Ik vind het dus lastig in te schatten of er daadwerkelijk een verbetering is zoals Samsung claimt.
Al hadden ze nou de zelfde processors in hun QD-oled modellen gestopt, in plaats van exclusief voor de 8K Neo QD-led tv modellen, dan had het heel wat interessanter kunnen zijn. Vergeleken met de LG en Sony high-end modellen, als het aankomt op motion & upscaling, is het (steeds) gewoon niet up to par.
Ja jammer dat hier altijd zo weinig naar gekeken wordt. Voor de gemiddelde consument die wat talkshows en lage bitrate Netflix films streamt is dat misschien wel relevanter dan die extra nits.
Het gaat denk ik om wat er op de doos staat, althans wat marketing wilt wat er op de doos komt de staan..

4000 nits in allerlei kleuren op de doos bekt lekker dan upscaing/bitrates verwerking waar Jan en Joke geen verstand van hebben..
Reviewers als Rtings en HDTVtest letten wel enorm veel op de processing. Ik zou het niet gek vinden als Tweakers daarin meegaat, want het wordt een steeds belangrijker aspect van tv's nu het beeld voor de rest zo goed is.
Eerst... ik heb geen Samsung TV, maar afgaande op dat andere merk...
Pas op met die AI instellingen. Ik vind het geen prettig idee dat er screengrabs van wat er op mijn TV gebeurd naar iemand-ergens-in-een-ander-land worden gestuurd.

De hogere nits?
Van mij hoeft het allemaal niet.
De meeste TVs, inclusief moderne OLEDs zijn wat mij betreft helder genoeg.

Ik zie veel liever dat een OLED beter overweg kan met statische beelden en dat het risico op inbranden significant verminderd wordt, en de levensduur van de (toch behoorlijk prijzige) panelen opgeschroefd wordt.
AuteurEric van Ballegoie Reviewcoördinator @0x019 maart 2025 18:05
Wat betreft AI-beeldverwerking, dat gebeurt gewoon on-device. Er wordt dus niet naar servers gestuurd. Het herkennen van content gebeurt (onder andere) op basis van sceneherkenning, bewegingssnelheid en framerate, daar is geen cloudoplossing voor nodig en dit werkt dus ook gewoon als je de tv niet met internet verbindt.

En wat betreft de helderheid: Je moet het voordeel vooral zien als 'extra helderheid in reserve'. De helderheid van een oled tv neemt drastisch af als een groter deel van het scherm fel moet oplichten. Kijk je bijvoorbeeld naar schaatsen of sneeuwsporten, dan zie je de helderheid enorm inzakkten bij een scherm met een full-screenhelderheid van 250 nits, maar dat is veel minder of helemaal niet het geval als de tv ook full-screen 400 nits kan vasthouden. Je hoeft de helderheid dus helemaal niet superhoog in te stellen om er wel baat bij te hebben.
Hi @Eric van Ballegoie Eric,

Ben wel benieuwd: is door jullie bij het testen te checken of en welke data een tv richting de fabrikant terugstuurt?
Bereik je dat niet min of meer automatisch met een helderder paneel?
Dat weet ik niet.
Ik heb geen idee hoe relevant dat is, dat staat niet in het artikel en ik heb de handleiding niet gelezen noch een endurance test gezien.
Wat ik mis in dit hele verhaal

Welk besturingssysteem draait deze televisie?
Hoelang wordt dat OS en de apps erop ondersteund?
Welke data wordt er naar de maker verstuurd?
Welke reclame is er zichtbaar?
Welke afstandbediening zit erbij, zit daar reclame op?

Allemaal zaken naast stroomverbruik, HDMI versie en meer.

Een volgende TV zou een beter beeld moeten hebben, geen of minder gimmicks en troep in het OS en het liefst zelfs dom zijn. Geen poespas, maar gewoon goed beeld
Dat is niet echt materie voor een vooruitblik, maar voor een recensie.
Prijs? Een paar duizend? Mijn surroundsysteem is compleet. Nu nog een 65" scherm, 50" inch is gewoon te klein. (That's what she said ;) )

Ah:
"The 65-inch S95D launched at £3599 / $3400 / AU$4999". Dus in die range een beetje.

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 19 maart 2025 14:17]

Als ik het goed begrepen heb komt binnenkort ook de Samsung QN90F serie uit met miniled ...
Jammer dat jullie de 77 niet langs de 83 hebben kunnen vergelijken
Ben wel benieuwd wat de verschillen en overeenkomsten zijn

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.