Door Friso Weijers en Donovan Kerssenberg

Smartphone Best Buy Guide

Mei 2023

Tot slot: alle aanraders

Hieronder vind je de aanraders in een overzicht. Ze zijn gesorteerd per prijsklasse en in die prijsklasse zijn ze gerangschikt van goedkoper naar duurder op basis van de prijs op het moment van schrijven. De prijzen kunnen uiteraard veranderen na publicatie, waardoor de volgorde wellicht niet meer klopt.

Aanraders
100-
200 euro
Redmi A1
€ 84,-
Pbp: € 94,-
Redmi Note 11
€ 162,71
Pbp: € 174,-
OPPO A76
€ 169,-
Pbp: € 177,-
200-
350 euro
Motorola G72
€ 237,-
Pbp: € 249,-
Google Pixel 6a
€ 349,-
Pbp: € 349,-
Samsung Galaxy A34
€ 299,-
Pbp: € 325,-
Xiaomi POCO X5 Pro
€ 331,-
Pbp: € 329,-
350-
500 euro
Samsung Galaxy A52s
€ 365,-
Pbp: € 372,-
Nothing Phone (1)
€ 379,-
Pbp: € 389,-
Xiaomi 12
€ 449,-
Pbp: € 489,-
500-
750 euro
Samsung Galaxy S21 FE
€ 479,-
Pbp: € 511,-
Xiaomi 12T Pro
€ 569,-
Pbp: € 539,-
Google Pixel 6 Pro
€ 579,-
Pbp: € 579,-
Xiaomi 13
€ 749,-
Pbp: € 749,-
Boven
750 euro
Samsung Galaxy S23
€ 740,-
Pbp: € 779,-
Samsung Galaxy S22 Ultra
€ 899,-
Pbp: € 899,-
Samsung Galaxy S23 Ultra
€ 1.097,-
Pbp: € 1139,-
Apple iPhone 14 Pro Max
€ 1.239,-
Pbp: € 1265,-

We hebben in de bovenstaande tabel zowel de actuele prijzen als de prijzen bij publicatie vermeld. Toestellen kunnen in prijs omhooggaan en dan zijn het soms geen aanraders meer. Zo kun je dit gemakkelijk spotten.

Het overzicht toont in een oogopslag de telefoons die wat ons betreft het meest de moeite waard zijn. Doe er je voordeel mee. We hopen dat je hiermee een weloverwogen keuze kunt maken bij de aankoop van je nieuwe smartphone.

Reacties (127)

127
127
71
6
0
47
Wijzig sortering
Dat de Samsung Galaxy A52s nog altijd word aangeraden in zijn prijscategorie is... absurd. Begrijp me niet verkeerd, het is een geweldig goed toestel - een toestel dat ik persoonlijk heb en met plezier gebruik - maar het vandaag aanbevelen voor een prijs van €380? Absurd.

De A52s krijgt eind dit jaar of vroeg in het begin van 2024 zijn laatste upgrade (naar Android 14/One UI 6) en dan enkel nog beveiligingsupdates. Dat is geen €380 meer waard voor een toestel dat uitkwam met een prijs van €450.

De A54 is hier de veel betere optie. De SoC presteerd gelijkwaardig aan de A52s, maar het heeft ook het betere scherm, ondersteuning voor eSIM, Bluetooth 5.3 en een grotere batterij. Het enige waar dat toestel op achteruit gaat is de primaire camera die van 64 MP naar 50 MP gaat (en je kan je al afvragen of dat er echt toe doet). Maar nog veel belangrijker: dit toestel is 1,5 jaar jonger én valt onder Samsung's beleid om 4 grote updates te krijgen in plaats van 3, met als gevolg dat deze dus nog (minstens) Android 17 ooit gaat zien. Voor een toestel dat nu in de pricewatch staat voor €365 euro.
De camera is zeker geen achteruitgang, de A52s heeft een pixel grootte van 0.8µm en de A54 1.0µm. Naast de verbeterde OIS en VDIS (minder blur). Megapixels zeggen echt heel weinig over de kwaliteit van een camera.
Daarom dat ik aanhaal dat "je kan je al afvragen of dat er echt toe doet". Zelfs de pixel grote zegt niet veel meer in een wereld waarin zoveel nog gedaan wordt nadat de foto al gemaakt is.
De camera is zeker geen achteruitgang, de A52s heeft een pixel grootte van 0.8µm en de A54 1.0µm. Naast de verbeterde OIS en VDIS (minder blur). Megapixels zeggen echt heel weinig over de kwaliteit van een camera.
Pixel grootte zegt ook echt heel weinig over de kwaliteit van een camera.. het gaat vooral om sensor grootte, kwaliteit van lens en van software.
VDIS (minder blur)
Virtual Desktop Infrastructure S?
Pixel grootte zegt ook echt heel weinig over de kwaliteit van een camera.. het gaat vooral om sensor grootte, kwaliteit van lens en van software.
Een grotere sensor is natuurlijk een simpel gevolg van grotere pixels...

VDIS: Video Digital Image Stabilization, or DIS, reduces the level of blur or distortion in your videos that can result from unsteady or shaky movement. By enhancing sensitivity and increasing the shutter speed, or by moving the camera sensor in the opposite direction to the detected movement, your videos can come out clear.
Een grotere sensor is natuurlijk een simpel gevolg van grotere pixels...
Alleen bij een gelijkblijvend aantal pixels.. en de A54 heeft er minder.
VDIS: Video Digital Image Stabilization,
Dat is geen gebruikelijke afkorting.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 5 mei 2023 16:51]

Alleen bij een gelijkblijvend aantal pixels.. en de A54 heeft er minder.
A52s; 1/1.7"
A54; 1/1.56"
Ik ben er een beetje uit, maar volgensmij is de sensor van de A54 groter
Dat is geen gebruikelijke afkorting.
Ah, mij was hij wel bekend

[Reactie gewijzigd door CyberJohn op 5 mei 2023 17:00]

De A54 is inderdaad een goed toestel, die notabene in het blokje van de A52s-aanrader ook gewoon genoemd wordt. De A52s is echter nog steeds net iets sneller en heeft meer verbindingsmogelijkheden. De ondersteuning loopt tot het tweede kwartaal van 2025 en is daarmee nog steeds goed genoeg om aangeraden te kunnen worden.
Zoals ik al zei dus: het artikel schrijft de A54 af als geen optie omdat de SoC marginaal minder performant is (in werkelijkheid verschilt dit nog amper 1%).

Dus een toestel dat nu nog voor 1,25 jaar ondersteund wordt voor €380 is de betere deal tegenover een toestel dat nog 5 jaar ondersteund wordt en te koop is voor €360 ondanks dat die op alle vlakken beter is op de SoC na, die - andermaal - nog maar net 1% afwijkt? Hoezo heeft de A54 "meer verbindingsmogelijkheden"? Gaat het hier dan puur en alleen over de headphone jack?

Is 1% betere prestaties, 3,75 jaar minder ondersteuning, een slechtere batterij, een minder zuinige SoC en een slechter scherm voor €20 meer serieus "nog steeds goed genoeg om aangeraden te kunnen worden"?
De ondersteuning loopt tot het tweede kwartaal van 2025 en is daarmee nog steeds goed genoeg om aangeraden te kunnen worden.
Sorry maar ik vind dit toch een beetje raar gezien er zelfs als we even binnen de line-up van Samsung blijven er geen enkele situatie meer is waarbij de A52s objectief gezien een goede koop is. Je afschrijving tot het einde van de ondersteuning bedraagt namelijk zo'n ~170-180 euro per jaar voor dit toestel.

Het verschil met de A54 in pure snelheid is werkelijk minimaal of zelfs niet bestaand maar je krijgt dan wel ondersteuning voor 5 jaar i.p.v. slechts 2 en een beetje waardoor de afschrijving tot einde ondersteuning letterlijk de helft is á 85 euro per jaar. Mocht je dat minieme verschil in snelheid zo belangrijk vinden dan ga je voor een S21FE welke ook op jullie lijstje staat en nog bijna 4 jaar support heeft, dan heb je een nog completer+sneller toestel én minder kosten doordat je afschrijving per jaar ~€135 is voor dat toestel. Zelfs een recent high-end model als de S23 heb je gerekend over de periode van software ondersteuning (~160 euro per jaar) voor minder geld dan nu nog een A52s aan gaan schaffen O-)

Kun je mij uitleggen in welke situatie en voor wie de A52s dan volgens jou/jullie interessant is? Ik kan oprecht niks bedenken waarom je nu nog voor een A52s wil gaan, zelfs als ik andere merken dan Samsung volledig negeer in de afweging :P

[Reactie gewijzigd door !mark op 5 mei 2023 22:50]

Nee dat is het niet. Jammer dat jullie enkel kijken naar prestaties. Alsof de gemiddelde gebruiker het hele kleine beetje verschil gaat merken. Wat ze wel merken is de batterijduurt van de A54 en het feit dat deze 3 jaar langer ondersteuning krijgt. Dat zou voldoende criteria moeten zijn. Zoals Loller al aangaf... absurd.
Of de A54 en aanrader is, dat kan ik niet beoordelen, maar ben het er zeker mee eens dat de A52s nu voor dit bedrag geen goede aanbeveling is.
Ik heb de A54 ook niet en nooit vast gehad, maar Tweakers doet het af als een minderwaardig toestel maar dat lijkt puur en alleen gebasseerd op het feit dat de SoC van de A53 een achteruitgang was en de A54 hetzelfde presteert. Nu, hetzelfde presteren kan natuurlijk gezien worden als stilstand en dus achteruitgang, maar als je dat vergelijkt met de staat van het oude toestel vandaag dat *duurder* verkocht wordt is dat natuurlijk volledig irrelevant.
Precies wat ik dacht.
En de nothing phone is inmiddels ook wat oud om voor deze prijs aan te bevelen. De S21 FE ook, maar die is geregeld dichter bij de 400 euro te krijgen.
De nothing phone is ten minste in prijs gezakt. (120,-) waar de A52s opeens weer 40 euro duurder is geworden na rond de 320 te hebben gezeten en zelfs lager.
Helemaal mee eens. ln deze fase van zijn levenscyclus moet je geen A52s meer aanraden als aankoop voor een nieuw toestel, rekening houdend met de nog resterende beschikbaarheidsperiode van updates.
Goed punt, viel mij ook op.

Wellicht is het toevoegen van nieuwe telefoons en bijvoorbeeld telefoons ouder dan 1 jaar in de vergelijking en aanraders beter.
Mee eens, voor de updates alleen al, zou je voor het nieuwere model moeten gaan.
Ik zou denk ik naast de Google Pixel 6 Pro ook de Pixel 7 aanraden. De verschillen zijn eigenlijk vrij klein, maar je hebt wel een jaar langer updates. De 7 heeft een net wat recentere SOC. De 6 Pro heeft daarentegen net wat betere camera's, vooral de extra 4x telephoto lens is fijn als je een optische zoom wilt hebben.

Hoewel bij losse aankoop het prijsverschil vrij klein is, is de 7 regelmatig in de aanbieding. Zo kun je 'm momenteel bij Belsimpel voor rond de 370 euro kopen in combinatie met een 50PlusMobiel abonnement (en zo'n abonnement is er al voor een eindje onder de 10 euro per maand).
Precies wat ik dacht! Waarom staat de Pixel 7 er niet tussen? Bizar.

Teveel vreemde aanraders in dit lijstje, ook als ik de andere reacties zo lees.
De Pixel 6 Pro heb ik vooral gekozen tot aanrader vanwege zijn uitstekende scherm en camera. Niet dat die bij de Pixel 7 slecht zijn, maar een 1440p-oledscherm plus een camerasysteem met uitstekende zoomprestaties zit er normaal niet in voor <600 euro.
Bedankt voor je toelichting!

Uiteraard heb je maar een beperkt aantal telefoons per categorie, dus er moeten keuzes gemaakt worden.
Bij de S23 geen woord gerept over 'bananagate', waar bij de meeste telefoons zowel foto's van documenten en van landschappen op de hoofdcamera een ringvormige of banaanvormige blur hebben! Hoe kan dat een aanrader zijn?!!

https://petapixel.com/202...m-samsung-calls-it-bokeh/

[Reactie gewijzigd door arnoldus1955 op 5 mei 2023 09:55]

Hier had ik nog niet van gehoord. Maar wel bizar dat zoveel gebruikers er last van hebben en Samsung het niet erkent als een probleem.

Zo zie je maar dat specs op papier niet altijd alles zeggen. Heb je zo'n grote sensor, verpesten ze de lens die ervoor zit :(
Op de Samsung reddit en de GalaxyS23 reddit komt het regelmatig aan bod.
In het S23-topic hier is het ook gemeld.

Ik had het al 2 keer doorgegeven als nieuwsartikel aan Tweakers, maar blijkbaar is het niet noemenswaardig genoeg.
Blij dat ik dit heb gelezen. Nu ga ik zeker nog een jaar wachten tot de S24. Het antwoord van Samsung is wel belachelijk. "Leef er maar mee", wauw. Maar dat laat misschien zien dat ze er geen makkelijke fix voor hebben anders dan hardware aan te passen en telefoons te recallen.
De prognose rond de S24 is dat ze dezelfde cameramodules gebruiken als de S23. Dus als Samsung niets onderneemt tegen de oorzaak van het probleem, kan de S24 er nog steeds last van hebben.
Dat zou toch spijtig zijn. Gezien niemand werkelijk iets weet over de S24 blijf ik toch positief blijven en neem aan dat ze de klachten serieus nemen en hier intern mee bezig zijn.
Gek dat de ZenFone 9 nergens voorkomt terwijl het overal wordt geprezen als 1 van de beste toestellen van het moment (compact, clean Android met handige aanvullingen, razendsnel, goede accuduur, goed scherm, geavanceerde batterijen sparing, audiojack, AptX Lossless).
En terecht wat mij betreft, Asus geeft aan het toestel slechts 2 jaar te ondersteunen d.m.v. updates waarvan als je hem nu zou aanschaffen al ruim een halfjaar van voorbij is. Sta je dan met je telefoon van dik 700 euro die na anderhalf jaar al niet meer ondersteund wordt 8)7 Mijn persoonlijke ervaring met Android apparaten van Asus is ook precies hetzelfde, ooit een tablet van ze gekocht en nog nooit zulke slechte/korte ondersteuning gezien, nooit meer dus.

Het kan hardwarematig nog zo'n goede telefoon zijn maar zeker in dit segment is dat w.m.b. een complete dealbreaker en logisch dat Tweakers hem daarom niet opneemt.
Zolang security updates blijven komen, vind ik het perfect. Major Android updates brengen al jaren zelden verbetering. Eerder onnodige verandering.
Hun belofte voor beveiligingsupdates is inbegrepen bij de "minstens twee jaar". Misschien ondersteunen ze het toestel langer, maar daar heb je geen enkele garantie op. Voor die prijs zou ik de gok niet wagen.
Die informatie over de duur van beveiligingsupdates heb ik juist nergens gevonden. Geen bron van Asus. Heb je een linkje? Zelfs in het Asus ZenFone 9 topic op GoT heeft niemand dit kunnen vinden. Daarom kijk ik gewoon naar de ZenFone 8. Jaartje ouder. Die krijgt nog gewoon beveiligingsupdates.

Dat is de enige compacte telefoon met dunne android schil en vingerafdruk in het scherm (geen grap. Toont maar weer aan dat de meeste modellen 13 in 1 dozijn zijn). Die heeft mijn moeder.
Zolang die beveiligingsupdates blijft krijgen, zal de 9 wel een jaar daarna nog beveiligingsupdates krijgen.

Telefoons gaan na 3 of 4 jaar stuk en zo niet mooi om 2ehands te verkopen. Dus we moeten ook niet overdrijven. Natuurlijk zou elke tel gewoon 6 jaar beveiligingsupdates moeten krijgen. Maar bij de meeste mensen gaan ze echt niet zo lang mee.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 6 mei 2023 11:25]

Dit artikel heeft Asus om reactie gevraagd (herhaaldelijk, want ze antwoordden eerst niet) wat luidt:
Er wordt support geboden voor in ieder geval twee jaar, met ieder jaar een OS-update. Ook op het gebied van beveiliging kan de Zenfone op in ieder geval twee jaar ondersteuning rekenen (afhankelijk van lokale regulatie).
"In elk geval twee jaar, afhankelijk van" is dus de tijdsperiode die ze zelf aangeven. Ze hebben verder niks op hun eigen sites gezet, dus vanuit hun website kun je aannemen dat je helemaal geen beveiligingsupdates hoeft te verwachten; ik hoop maar dat die twee jaar dan wel geldt.

Ik vind het erg jammer, over de telefoon zelf lees ik een hele hoop goede verhalen. Updates blijft helaas toch wel een dingetje bij zo'n beetje iedere partij buiten Apple, Samsung, en Google.
Ah dat is inderdaad erg jammer. Zeker als je nu iets nieuws wil kopen of later dit jaar snap ik het.
Ik deed een pre-order (met dikke korting) dus kocht de tel voor 699 en ontving deze mid augustus 2022.

De telefoon is eigenlijk veels te snel maar ook erg efficient en zuinig. Als ik hier 4 jaar mee kan doen, en dan in elk geval t/m jaar 3 updates krijg vind ik het helemaal prima. En anders gaat natuurlijk LineageOS erop, dat schijnt niet moeilijk te zijn :)

Trouwens mocht je hem toch hebben/kopen, foto's zijn subliem met de Gcam app :)
https://www.celsoazevedo....amera/f/configs-hasli-01/
Zeker een must voor mensen/gezichten/huid.
Voor filmen en andere fotografie pak ik toch liever de Asus cam.
De review van Tweakers was erg middelmatig, ik weet niet wat ze deden maar de telefoon deed het veel slechter dan zou moeten.
Bijvoorbeeld accuduur en laadtijden kwamen niet overeen met andere reviews.
Ik heb gister een lange dag gehad, 8.30 opgestaan (tel van lader). Was pas 02.00u thuis. Tel veel gebruikt, 40min Android Auto Wireless. 15min Zoom call omdat middenin de call mijn laptop moest herstarten (extreem slechte policy ingesteld door werk).
Vergeten aan de lader te zetten. Nu 11%. Zo ben ik het gewend.

Laad trouwens op tot 90% en altijd zo traag mogelijk ingesteld. System Mode is Durable (60Hz uitgevinkt) en gaat vanaf 20% naar Ultra.

Absolute Android top dit ding. Zeker als je geen Samsung smurrie verdraagt.
Heb mijn iPhone 8 ooit gekocht voor 180, dus in die categorie gekeken, want mijn batterij gaat niet echt lang meer mee, maar die merknamen Oppo en Redmi schrikken mij toch wat af.

Vlak daar boven zie ik al Motorola, Samsung en Google.

Wat zou overigens nu de beste deal zijn qua 2e hands iPhone, een iPhone SE misschien?

[Reactie gewijzigd door JDx op 5 mei 2023 06:30]

Ik heb vorige maand de batterij van de iPhone 8 van mijn vrouw laten wisselen bij Apple. 79 euro en ze kan er weer tegen voor een paar jaar.
Dat is bijna de helft van wat ie kostte, het is wel een prima telefoon, kleinste wat je nog kon krijgen na de originele SE die ik had geloof ik. Lekker plat, home knop, nog steeds snel na 6 jaar.
Maar waarschijnlijk ook een 3 tal keer goedkoper dan een SE (met misschien ook niet meer de beste batterij)

In de laatste zin geef je zelf aan waarom een batterijwissel het overwegen waard is.
Juist niet, voor iets van 60 euro meer heb je een 3 jaar nieuwer model (iPhone SE 2020).

Wel weet je natuurlijk zeker dat je met een helemaal nieuwe accu nog langer mee kan. Maar wil je er nog eens 6 jaar mee doen dan? Is het dan nog steeds een prima telefoon? Dat is inderdaad een overweging.
Als je de IOS support cycles wat volgt dan weet je dat je nog ongeveer tot 2024-2025 upgrades zal hebben met deze telefoon. Dus kan je de afweging maken ivm de investering van batterij of nieuw toestel.

De naam redmi zou nogthans niet moegn afschrikken, net als poco en Xiaomi, ja het zijn chineese tel en je kan best even lezen wat je allemaal verwijdert bij nieuw (heb hier 2 poco voor mijn kids daarom dat ik het wel ken) maar dat zijn eigenljik top toestellen en goed OS.

Het is eerder de overweging android - IOS en hoe ver je in het eco systeem zit...
Redmi en Poco zijn beide productlijnen van Xiaomi's mobiele telefoons, wat nu vaak word afgekort tot MI.
Het bedrijf is Xiaomi (MI). Ze zijn afaik nauw verweven met Samsung.
Juist niet, voor iets van 60 euro meer heb je een 3 jaar nieuwer model (iPhone SE 2020).
Waar haal jij een iPhone SE 2020 vandaan voor €60? Op marktplaats is de goedkoopste €50, waar al €80 op geboden wordt en deze is beschadigd... De rest begint bij €100 en ook veel daarvan is beschadigd. Beschadigingen op het scherm van grote krassen tot barsten.

Je kan ook zelf de batterij vervangen als je handig genoeg bent, iFixit heeft een losse batterij voor €25, een kit voor €30 (out of stock) en uit ervaring is de verzendkosten ongeveer €10.

https://eustore.ifixit.co...one-8-replacement-battery
Je bent al gemind zie ik, waarschijnlijk omdat je niet goed hebt gelezen. Er staat 60 euro meer, dat is een reactie op kameleman die zegt dat een nieuwe batterij 80 euro kost.

Voor 60 euro meer, dus 140 euro heb je een onbeschadigde SE 2020 op Marktplaats (tenminste als ik filter op regio) en dan heb je een 3 jaar nieuwer model met ook een 3 jaar nieuwere accu.

Zou je theoretisch weer 3 jaar door kunnen.
maar heb je wederom kans op een slecht batterij of reeds verminderde kwaliteit want het is 2dehands.
Daarom zei ik ook theoretisch, maar deze heb ik ook lang naar gezocht, onbeschadigd, jongen uit de buurt verkocht hem voor z'n moeder, die snapte Marktplaats en alles niet meer. Batterij nog 89% ofzo.
De vraag is natuurlijk of de batterij met dezelfde curve blijft degraderen. Of dat het begin van het einde in zicht is en het nu een stuk sneller zal gaan.
Dezeis 6 jaar oud en ik heb hem nu 3 jaar en het gaat inderdaad wel snel nu.
Bij de lokale belboer kan het zelfs voor €45 ofzo. Hij is toch al uit garantie en anders inderdaad een SE2020. Wel eerst even een backup maken en doe dan terugzetten
Ligt aan het budget maar een (nieuwere) SE, X of een 8 zijn prima te doen.

Kijk bijv eens bij CeX/WeBuy of een andere refurbished. Dan heb je gewoon garantie en alles.
Zowel de X en 8 krijgen waarschijnlijk geen iOS 17 meer, dus ik zou niet zeggen dat die nog "prima te doen" zijn.
De X ook niet? Zou idd wel spijtig zijn…
Die toestellen zijn beide even oud en hebben al 6 iOS versies gehad. Da's tot nu toe het meeste op de 6S na die er 7 kreeg (de iPhone 7 kreeg er maar 6, de 6S had het voordeel een chip te delen met de originele SE). Er zijn tegenstrijdige geruchten die zowel wel als niet zeggen, maar ik zou er zeker niet op rekenen dat iOS 17 naar de 8 en X komt. En dan nog is nog maar 1 jaar ondersteuning het niet echt waard ongeacht het toestel.
Waarom schikken die merknamen je af?

Xiaomi produceert ongeveer dan 500.000 smartphones per dag. En hun bootloader (MIUI) wordt door meer dan een half miljard active devices gebruikt.

BBK electronics produceert ongeveer 750.000 telefoons per dag en bestaat al tientallen jaren.

[Reactie gewijzigd door djwice op 5 mei 2023 08:18]

Kwantiteit zegt niets over kwaliteit. Ik lees veel slechte verhalen over (software-)support.
Ik ben zelf erg tevreden over m'n Xiaomi (POCO) telefoon. Doet gewoon wat ie doen moet met lange batterijduur en snel opgeladen.
En dat voor minder dan €200,- en je kunt er tegelijk je werk en privé sim in hebben. Apps twee keer installeren (voor elke sim een keer), zoals WhatsApp 1x voor werk en 1x voor thuis. Zo blijft het netjes gescheiden. Zonder dat je twee telefoons mee moet nemen. En je kunt per app ook bepalen dat ze wel op niet bij internet kunnen, dus veel spelletjes zijn op die manier advertentieloos.

Handig toch?

Maar niet iedereen heeft dat nodig natuurlijk.
Er zijn veel merken die dat kunnen! Hoe lang krijg je updates? Hoe snel worden eventuele reparaties uitgevoerd?
Afgelopen jaren geen reparaties nodig gehad..
Als je niet veel om je privacy geeft is xiaomi wellicht een prima telefoon.
Smartphones van het Chinese merk Xiaomi delen massaal data van gebruikers met de servers van het bedrijf; ook de data van Europese gebruikers. De Chinese overheid kan daar toegang toe hebben.

Litouwse onderzoekers vonden ook censuursoftware in een Xiaomi-model. Die is uitgeschakeld voor Europa, maar kan op afstand worden ingeschakeld. Nederlandse cybersecurity-experts pleiten voor grondig onderzoek naar deze telefoons, maar vrezen dat Nederland daarvan afziet – vanwege onze economische afhankelijkheid van China.
Bron (achter paywall) : https://www.ftm.nl/artike...xDeMxfIU588RdwnzjO7otg%3D
Als je niet veel om je privacy geeft is xiaomi wellicht een prima telefoon.


[...]


Bron (achter paywall) : https://www.ftm.nl/artike...xDeMxfIU588RdwnzjO7otg%3D
(niet een paywall, maar een script overlay)

De bron refereert naar bevindingen uit 2018 (5 jaar geleden) en stelt dat bij gebruik van Apps van Xiaomi zelf, deze apps gebruiks statistieken verzamelen.

Het is dus oude informatie en gefocust op het gebruik van hun eigen apps. Schrik niet, als je Tweaker.net, Nu.nl of NPO.nl gebruikt, verzamelen die websites ook statistieken over waar je hoe lang naar kijkt en waar je op klinkt.

En als je Spotify gebruikt houdt die exact bij welk nummer je wanneer start, pauzeert, deelt, toevoegt aan een playlist en hoe je die noemt.

Als je Disney+ gebruikt wordt bijgehouden wanneer je wat kijkt, of je vooruit spoelt of niet etc.

En net als in China kunnen bepaalde Amerikaanse overheidsdiensten zonder tussenkomst van de rechter gebruikersdata opeisen.

Laat je niet bang of achterdochtig maken over een bepaald land of continent. Ga er niet van uit dat het één land of continent is dat dit soort dingen doet. De staten die dit hard roepen over anderen doen het zelf (ook).

Er zijn nog veel apps en websites waar data verzamelen de default is en waar je zelf opzoek moet naar een unsubscribe (als die al bestaat). En ja, dat wordt niet altijd gedaan op een manier die in lijn in met de AVG.

[Reactie gewijzigd door djwice op 7 mei 2023 07:47]

Oh jazeker overal wordt data verzameld. Zeker op websites en in de VS net als in China.
Maar schrik niet
China is best wel een dictatoriaal land waar mensenrechten ongeveer net zoveel waard zijn als een bierviltje. En de scheiding tussen tech bedrijven en staat is echt een stuk minder dan in de VS.
En de vraag is niet hoe oud is deze informatie de vraag is of deze informatie nog relevant is.
Het stuk met betrekking tot het verzamelen van statistieken is maar 1 aspect van het verhaal. Het kunnen censureren van van alles en nog wat (ja feature niet actief op Europese telefoons) is een andere.
En (drumroll) is die oude info nog relevant?
China is currently the country with the largest number of Android smartphone users. We use a combination of static and dynamic code analysis techniques to study the data transmitted by the preinstalled system apps on Android smartphones from three of the most popular vendors in China. We find that an alarming number of preinstalled system, vendor and third-party apps are granted dangerous privileges. Through traffic analysis, we find these packages transmit to many third-party domains privacy sensitive information related to the user's device (persistent identifiers), geolocation (GPS coordinates, network-related identifiers), user profile (phone number, app usage) and social relationships (e.g., call history), without consent or even notification. This poses serious deanonymization and tracking risks that extend outside China when the user leaves the country, and calls for a more rigorous enforcement of the recently adopted data privacy legislation.
Jazeker
https://arxiv.org/abs/2302.01890
Kijk ook naar Apps die jij voor werkt gebruikt. Zoals Teams en wellicht LinkedIn. Default verzamelen die informatie zonder pre-consent of met een consent als 'accepteer anders mag je niet verder'.
Idem voor Facebook, Instagram, Google Assistant. Zelfs als ze uit staan.

Recent duwde Google ineens recente zoekopdrachten - gedaan via Google - op je start scherm, cross device, zelfs als je opslaan van bezochte website in je Google account uit had staan en alle data gewist had.
De enige manier om op je PC niet de zoekopdrachten van mobiel gepusht te krijgen was door op je mobiel alle zoekopdrachten van de afgelopen 3 maanden te verwijderen. Anders kwam de meest recente (ook al was het 2 maanden oud) toch op je PC.
Dit is na een klacht van mij hierover bij Google met uitleg van de juridische en financiële implicaties na een paar weken eindelijk gefixt.

De focus wordt gericht op partijen in China, dat is een politieke keuze.
Laat jezelf niet verblinden.

En ja, je kunt door je gedrag invloed hebben op het update beleid van je Xiaomi telefoon. Gek wellicht, maar zo werkt de wereld op dit moment.

[Reactie gewijzigd door djwice op 8 mei 2023 05:38]

Mijn MI 9 Se is nu pakweg 4jr oud en ik heb nog steeds niets te klagen over support. Koste toen 350 euro, was een subtopper en ik ben er zeer content mee.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 7 mei 2023 18:32]

2de hands iPhone SE 2020 lijkt me een prima deal op het moment
Ik had dezelfde vraag elke X jaar en heb het nu planmatig aangepakt:

Ik heb mijn telefonie abonnement flink verlaagd (van 35 pm naar 17). Zo zet ik nu maandelijks 15 euro opzij op een speciale spaarrekening “nieuwe telefoon”.

Ben jaren geleden begonnen met de iPhone 8. Heb die verkocht (Apple is prijsvast) en toen een iPhone 12 gekocht. Binnenkort ga ik over op de 13 pro: ik verkoop mijn 12 en vul aan met geld op mijn spaarrekening.

Zo doet het kopen van nieuwe telefoon geen “pijn” meer.
Overweeg een Xiaomi, is ook een prima toestel als je de budgetlijn aanhoudt is het de Poco series, of de Redmi of de Redmi Note series.

En anders gewoon de Mi series aanhouden.
Wat is het verschil tussen de Samsung Galaxy S23 en S23+?
Schermgrootte en batterij

Vergelijk
Groter scherm. De gewone S23 heeft een 6.1 inch scherm, de S23+ heeft een 6.6 inch scherm.

Verder heeft de S23 een batterij van 3900 mAh, terwijl de S23+ met 4700 mAh een wat grotere accu heeft.

Verder werkt het snelladen op de S23 met maximaal 25W, terwijl dat bij de S23+ op 45W ligt.

Zie het tabelletje met de verschillen op review: Samsung Galaxy S23 en S23+ - Sneller, strakker en stevig geprijsd.
Ik post hier zelden een reactie; maar ben ik de enige die de software op mijn telefoon velen malen belangrijker vindt dan de (kleine) verschillen in hardware? Samsung scoort in mijn boekje al jaren laag op die lijst en android telefoons met stock android of oxygen scoren velen malen hoger..
ik ben van hetzelfde idee.
zelf schrap ik samsung en apple automatisch al van de lijst door de software.
hoe cleaner de android hoe liever. al enkele jaren oneplus maar volgende wordt waarschijnlijk pixel
Veel Android vernieuwingen komen juist van Samsung. Samsung heeft het eerst en dan neemt Google het over. Ik vindt Samsung vaak net wat lekkerder werken kwa software. Je hebt alleen een aantal programmas die je eerst moet verwijderen inderdaad.
Is inmiddels wel een wat outdated beeld. Samsung is juist dichter naar stock geklommen, en doet echt wel innovatieve en leuke dingen met android. Oxygen is echt niet meer wat het geweest is, ze zijn aan het fuseren met Color OS van Oppo en dat is te merken (heb zelf een oneplus 8t, zeer tevreden met de telefoon maar de community is niet echt te spreken over deze vooruitgang).
(...) de (kleine) verschillen in hardware? Samsung scoort in mijn boekje al jaren laag op die lijst en android telefoons met stock android of oxygen scoren velen malen hoger..
De verschillen zijn alleen niet klein, tegenwoordig wagen meer merken zich aan eigen chipontwerp, waarbij Huawei, Samsung en Google het niet zo best doen. Deze chips kenmerken zich met 2018 prestaties: snel genoeg maar zuipt als een tempelier, die worden heet en trekken je accu sneller leeg dan je zou willen.

Bij m'n reviews wat meer achtergrond.
Anderhalf uur de S23 ultra? Als je snelladen niet heb aanstaan misschien? Hier in 1 uur vol.
Dat terzijde, waarom worden er nog 4g browser tests gedaan? Lijkt me dat alle toestellen 5g ondersteunen.
Ja, maar niet overal is afdoende 5G dekking?
Waar niet dan? Volgens mij is 5G toch wel ingeburgerd op wat uitzonderingen na als ik naar de hoeveelheid masten kijk: https://antennekaart.nl/k...593&lng=4.74060058&zoom=8
In het ergste geval zijn er op alle providers die actief zijn 300 locaties nog niet omgebouwd om 5G te ondersteunen. Als ik landelijk kijk, is die dekking toch echt wel afdoende nu.
Heel veel 3th party providers ondersteunen nog geen 5g dat begint nu langzaam wel te komen.
Dan heb je het over 3th party providers, dat is een keuze die iemand zelf maakt uiteindelijk. Gaat er om dat de techniek 5G wel degelijk bij de normale providers vol is uitgerold en nog bezig zijn. Dat een 3th party dat niet gebruikt, betekend niet dat het geen landelijk dekkend netwerk is.
Ik kan de statestieken heleaas niet vinden omdat de dochter ondernemingen overal als onderdeel van worden weergegeven. Maar iig is 25% een echte virtual provider.

Maar zelfs de dochterondernemingen hebben geen 5g.

als independer compleet is hebben alleen Youfone, Tele2 en de hoofd netwerken 5g. Dat is niet perse super veel.
Ik kan de statestieken heleaas niet vinden omdat de dochter ondernemingen overal als onderdeel van worden weergegeven. Maar iig is 25% een echte virtual provider.

Maar zelfs de dochterondernemingen hebben geen 5g.

als independer compleet is hebben alleen Youfone, Tele2 en de hoofd netwerken 5g. Dat is niet perse super veel.
Klopt, maar daar ging mijn antwoord niet over. Dat ging over dat de techniek al landelijk is uitgerold en dat klopt in theorie, KPN en T-Mobile hebben een ''landelijke' dekkend netwerk, Vodafone heeft 5G maar dat mag de naam van 5G niet echt dragen.
Dat virtuele providers geen 5G hebben, doet er niet toe. 5G is breed beschikbaar, dat virtuele providers de keuzen maken het niet aan te bieden is aan hun of het moederbedrijf. T-Mobile heeft Tele2, Ben en Simpel onder hun hoeden. Vodafone heeft HollandsNieuwe onder hun hoeden en KPN heeft Simyo onder hun hoeden. De rest van de Virtuele providers gebruiken de netwerken van de 3 providers (voornamelijk van KPN en T-Mobile) en is zelfstandig.
Ik denk dat het te simpel is om het aantal antennes te tellen en dan aan te nemen dat er landelijke dekking is. Hier in het dorp staan meerdere antennes op de kerktoren en NEE dat is geen 5G ...wij moeten ons "behelpen" met 4G. Vodafone heeft wel 5G aanstaan hier maar het is in feite gewoon 4G dat het vinkje 5G aan laat staan na connect. T-mobile en KPN hebben hun 4G antennes hier nog geen boost naar 5G gegeven dus 5G is hier alleen beschikbaar als ik op de A50 snelweg ga zitten maar niet in de woonplaats zelf. Als je kijkt waar je ècht het volle potentieel van 5G haalt in Nederland dan kun je overigens lang zoeken....
Ik zeg niet overal, maar meeste plaatsen hebben wel degelijk 5G. Zelfs op plekken waarvan ik dacht dat ik geen 5g zou hebben, heb ik 5G. Tuurlijk, zijn er wel eens plekken waar je nog max 4G hebt. Maar in principe is het al wel landelijk dekkend.
Alleen heb je lang nog niet overal 5G-dekking, terwijl 4G wel min of meer overal te ontvangen is.

En echt snelladen doet een S23 Ultra niet. Zelfs met mijn officiele Samsung-snellader heb ik toch wel een kleine 1.5 uur nodig om van 20 naar de maximale 85 procent (met Battery Saver) te komen op mijn S23 Ultra.

Maar ik vind dat persoonlijk ook geen probleem. Het is verder wel gewoon een toptoestel met goede prestaties en een zeer acceptabele batterijduur (hoewel mijn vorige toestel, een Huawei P30 Pro, wel véél langer met zijn batterij deed, en ook aanzienlijk sneller oplaadde).
Je moet binnen je instellingen wel snel opladen vinkje aanzetten hé. Ik laad meestal tot 85 procent en van 0% naar 85 gaat dan in +-30 Minuten met 45 watt snelladen. Als je dat niet hebt aanstaan dan snap ik het wel dat hij trager laadt bij jou :).
Edit: hier een linkje met uitleg om het aan te zetten: https://www.samsung.com/u...ltra-s23-plus-and-s23-5g/
Extra edit, ik kom ook van de p30 pro af. Laden gaat ongeveer hetzelfde of een beetje sneller. Maar de S23 ultra heeft ook een grotere accu capaciteit dus ook niet gek. Dat van langer met een batterij doen vind ik wel meevallen, ik doe met de S23 ultra langer met mijn batterij dan de p30 pro.

Trouwens je hebt de App battery saver Niet nodig, Samsung heeft tegenwoordig ook een instelling waar je zelf max tot 85 procent laden kan instellen.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 5 mei 2023 07:29]

die laatste 15% zijn de moeilijkste en belasten de batterij het meeste, maar "vol" is 100%, dus het kan goed zijn dat die laatste 15% een half uur extra of langer duren en battery saver is er net voor gemaakt om de belasting minder zwaar te maken.
Met een niet-samsung lader krijg ik mijn toestel zelfs niet meer tot 100%, terwijl dit met een samsung-lader wel nog gaat (m'n M31 ondersteund geen snelladen, max 15W).
Kan het ook zijn dat het sterk afhankelijk is van welke processen er op je telefoon draaien tijdens het laden?
Of is dat verwaarloosbaar?
Het valt me op dat hoe duurder de telefoon, hoe hoger de minimale schermhelderheid is, terwijl dit voor mij juist een van de belangrijkste eigenschappen is. (In de categorie 750+ mist trouwens het schermtype in de tabel @deepvreezo, is dat bewust? )

Ik ben blij dat ik alleen nog maar een Fairphone wil (ondanks alle nadelen van die ze hebben), ik krijg zelfs bij deze BBG al keuze stress!
Dat is inderdaad bewust, (bijna) geen enkele telefoon heeft nog een lcd-scherm in de duurste prijsklasse.
Wederom een prima BBG! Ik snap de kwestie van ondersteuning wel. Verder was ik stiekem al wel een beetje aan het wachten op deze BBG - mijn Pocophone F1 is echt wel een beetje op (lees: meerdere hardware gebreken). Toch maar de Pixel 6a voor een wat schonere Android belevenis testen.. of klimmen in prijs voor de specs van de Xiaomi 12.

Verder vraag ik me af hoe goed de Poco X5 Pro & Samsung Galaxy A34 kunnen meekomen met de Pixel 6a betreft processor of geeft https://nanoreview.net/ Google Tensor te veel lof? (54 VS 58 VS 75)

Betreft de low-end, de Xiamo Redmi Note 12 past daar ook bij, sinds begin April. Misschien een leuke upgrade.
Als je twijfelt over de Pixel 6a zou ik aanraden om nog een week te wachten, dan kondigt Google de Pixel 7a aan. Waarschijnlijk is de 7a dan bij release wat duurder, maar er is een kans dat dit dan ervoor zorgt dat de 6a wat in prijs daalt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee