Microsoft Wireless Desktop 900 (Qwerty Int'l EN)

Specificaties Draadloos Qwerty met Standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Microsoft Wireless Desktop 900 (Qwerty Int'l EN) Review

victor1701 30 augustus 2019, laatste update op 11 september 2019, 611 views Product geleend

Microsoft Wireless Desktop 900 (Qwerty Int'l EN)

Strak en degelijk uitziende non nonsens toestenbord en muis van Microsoft. Een volledig qwerty Toestenbord en draadloos radio gestuurd. Extraatje de draadloze verbinding is versleutelt met AES 128 bit encryptie. Zo uit de de doos te gebruiken. De reikwijdte is maximaal 10 meter.

Pluspunten

• Keurig uitziende behuizing
  • Degelijk maar toch helemaal niet duur
  • Ruime indeling
  • Geluid dempende toetsen
  • Muis is ergonomisch voor rechts en links handigen
  • Toesten voelen confortabel aan
  • Draadloze fm verbinding is versleutelt met AES 128 bit encryptie
  • Een aantal knoppen zijn te herprogrammeren

Minpunten

• De muis had iets platter gemogen
  • Weinig extra mogelijkheden met de bijbehorende software

Microsoft_900_toetsenbord_001B

Banner

Voor een kennis ben ik aan de slag gegaan om een computer volledig naar zijn wens te bouwen. Daarbij wilde hij ook graag een nieuwe goede non nonsens draadloze toetsenbord en muis. En daarvoor ben ik eens gaan rondneuzen. Zowel hier op tweakers.net als op hardware.info. De wens was een volledige qwerty toetsenbord layout , draadloos die hopelijk een tijdje meegaat. Nou is het nagaan van de levensduur natuurlijk wat lastig. Maar we kunnen in ieder geval op zoek gaan naar een niet al te duur model. Minimaal onder de 100 euro.

Nou is het toch een beetje gokken of je een volledig naar wens product in huis haalt. Immers is het overgrote deel van toetsenborden reviews gebaseerd op mechanische gaming toetsenborden die ook nog eens heel duur zijn. Na wat rond speuren kwam ik uit bij Microsoft toetenborden. Ik ging meteen af op de draadloze FM toetsenborden. Immers vind ik deze beter vanwege minder storing gevoeligheid van de draadloze verbinding. Daarbij is de reikwijdte van deze toetsenborden ook groter. Immers ben ik zelf in het bezit van de Logitech k340. Alleen heeft mijn toetsenbord een verschrikkelijke harde aanslag nodig van de toetsen. Vooral de spatiebalk moet ik letterlijk flink op aantikken anders werkt ie niet. Hoe ga ik dit voorkomen dat deze Microsoft toetsenbord niet al te hard de toetsen in hoeft te drukken. Of dat deze juist het tegenover gestelde is en dat de toetsen ultra aanraak gevoelig zijn. Dat moeten we ook niet hebben. Het moet een variatie van in het midden zijn.

Een goed antwoord heb ik helaas niet. Na veel zoeken vond ik wel een negatieve review online over dit toetsenbord model. Maar toen was het toetsenbord al aangeschaft. Het komt er een beetje op neer om toch goed naar een plaatje te kijken van het toetsenbord. En als de toeten behoorlijk plat en niet te veel uitsteken dat je een gemiddelde harde aanslag nodig moet hebben om de toetsen toch goed in te drukken. Nou zal ik waarschijnlijk een berg commentaar hier over krijgen van echte toetsenborden kenners. Maar mijn mening blijft toch staan. Vooral dat de toetsten van mijn Logitech toetsenbord de toetsen meer uitsteken en ik meer druk moet uitoefenen om de toetsen in te drukken. Maar uiteindelijk blijft dit toch maar een hele grote gok.. Die in dit geval redelijk goed is uitgekomen. Uiteraard is dit van persoonlijke aard. iedereen heeft zo zijn eigen smaak in wat men fijn vind om mee te typen.

Specificaties

Specificaties_01
Specificaties_02

Link naar Microsoft wireless desktop 900 specificaties

Unboxing

Het Microsoft toetsenbord wordt in een simpele strakke verpakking geleverd. Eenmaal uitgepakt en het toetsenbord en muis op de tafel gezet. Zien we een strak uitziende toetsenbord. Met een volledige qwerty toeten indeling. Als extra zie ik ook een aantal speaker bedieningstoetsen helemaal rechts bovenin.

De muis ziet er redelijk strak uit. Maar had in mijn aanzien wel iets platter gemogen. Maar door Het uniforme design is ie vast en zeker wel fijn te bedienen voor zowel rechts als links handigen.

Het is wel duidelijk dat je voor dit bedrag een volledig uit plastic getrokken product zult krijgen. Maar ik was toch een klein beetje verbaast hoe toch het toetsenbord een premium uitstraling heeft. Door de strakke toetsen indeling en het strakke design. En laten we niet de mat diep zwarte kleur vergeten die dit toetsenbord en mooie uitstraling geeft..

Netjes is van Microsoft dat ze er batterijtjes bij gedaan hebben. 2x paar AAA batterijen voor het toetsenbord. En 2x paar AA batterijen voor de draadloze muis.

Er wordt een setje handleidingen bij geleverd. Maar laat je jezelf niks wijs maken. Er zit geen gebruikershandleiding bij. Het eerste boekje gaat over de fabrieksgarantie en op het tweede boekje staat wel product guide. Maar daar staat niks anders in over de mogelijke gevaren zoals dat het geen speelgoed is voor kleine kinderen.

Er wordt wel los een klein beknopt plaatje bij geleverd waar men de de batterijen bij de muis en toetsenbord in moet stoppen. Maar daar blijft het bij.

Bijgeleverde accessoires:
  • 2x AA batterijen
  • 2x AAA batterijen
  • Product guide
  • Garantie boekje
  • Visueel instructie plaatje
klik op het plaatje om alle foto's in het groot te zien.

In de praktijk

De hardware

Er wordt op de officiële Microsoft website weinig details gegeven over de hardware. Behalve dan dat de maximale reikwijdte 10 meter bedraagt van de draadloze verbinding. En dat de verbinding radio gestuurd is. Dit laatste is naar mijn mening een groot voordeel want radio gestuurd is toch een stuk minder storingsgevoelig dan bluetooth. En als laatste laten we niet vergeten dat de verbinding versleutelt is doormiddel van AES 128 bit encryptie.

Ik heb het uitvoerig getest en inderdaad ik kon letterlijk vanuit mijn keuken de toetsenbord en muis bedienen. Terwijl mijn computer en beeldscherm in de woonkamer staan. Helaas is zulk grote reikwijdte niet nodig. Maar de computer hoeft in ieder geval niet pal naast of op je bureau te staan mocht dat een opstakel voor je zijn.

Er wordt op de Microsoft website wel een aardig verhaaltje gehouden over de voordelen van een draadloze verbinding dat versleutelt is met AES encryptie. Zoals dat niemand de verbinding kan hacken. Of je toets aanslagen kan onderscheppen. Ik moet zeggen dat het een extraatje is en betreft zekerheid en veiligheid.

Toetsenbord

Nou zit er aan deze plastic toetsenbord een kleine kanttekening. Door het matte plastic Is dit wel een beetje gevoelig voor vette vingers. Maar omdat het toetsenbord diep zwart is zie je de vette vingers nagenoeg niet.

Out of de box kun je dit toetsenbord en muis meteen gebruiken. Het enige dat je eventjes hoeft te doen is de kleine usb dongle in een usb poort te steken. En binnen een seconde of 5 kun je de muis en toetsenbord al gebruiken.

Nu we zijn aangekomen bij de gebruikservaring. Kan ik je meteen vertellen dat het typen wel even anders is dan op mijn Logitech toetsenbord. Het is even wennen en het is even anders. Maar uiteindelijk vind ik het typen wel een fijne ervaring. De toets gevoeligheid kan ik niet anders omschrijven dan gemiddeld. Er is enige druk uitoefening nodig. Maar gelukkig lang niet zoveel als op mijn oud Logitech. De toetsen zijn ook niet licht gevoelig het zit er precies tussen in.

Wat me ook opviel is dat de toetsen een behoorlijke dempende toon hebben en dus niet veel lawaai maken tijdens het typen. Wat ik dus erg fijn vind.

Wat weer een klein nadeeltje is dat mij opviel is dat de enter toets een stuk is ingekort op dit toetsenbord. En dat dat wel een klein beetje gewenning bij komt kijken. Maar anders is het geen heel groot ongemak.

De muis

De muis voelt redelijk licht aan. Het is een grote muis. Wat we vroeger wel gewoon een standaard muis zouden kunnen noemen. Ik moet zeggen dat ik deze muis fijn vind door deze grootte kan ik makkelijk en mijn hele hand erover heen leggen zonder krampachtig de druk toetsen en het scrol wieltje te bedienen. De muis had naar mijn mening wel iets platter gemogen. Maar dat is maar een klein dingetje.

ik vind de precisie van de muis goed. Het is ook lastig te vergelijken zonder professionele software en of hardware. Om te zien of deze muis goed of slecht is. Maar ik ga ervan uit dat het een standaard precisie muis is en niet precies genoeg is voor gaming.

Functionele toetsen

Naast het feit dat je de windows start menu toeten aan weerszijden van de spatie balk kunt vinden. Zijn er ook een aantal toetsen te vinden die een uitzonderlijke functie hebben. Naast de f12 toets zit een toets die de rekenmachine opstart in windows.

Wat ook een uitkomst is zijn de 4 speaker toetsen net boven de num lock toets. Met deze toetsen kun je met een druk het geluid uitschakelen en of inschakelen. En de laatste 2 het volume verhogen of verlagen.

Batterijduur

De Microsoft website geeft aan dat de batterijen wel 2 jaar mee moeten gaan. Dat betwijfel ik sterk. Immers in de praktijk valt het wel vaak vies tegen. Helaas kan ik er hierover geen bevindingen doen. Dan had ik deze review pas over 2 jaar moeten maken.
Meestal dien je toch na een aantal maanden de batterijen te vervangen.

Software

Dit is nogal een standaard toetsenbord. En verwacht nou niet dat je veel extra’s erbij krijgt. Het is mogelijk om vanaf de Microsoft website software te downloaden en te installeren.

Met deze software kun je een klein aantal toetsen her programmeren. Hetzelfde geld voor de muis. Zo kun je bijvoorbeeld de applicatie google Chrome opstarten doormiddel van het indrukken van de het scrol wieltje op de muis.

Zelf heb ik deze functionaliteiten nooit echt nodig. En is de standaard functies van dit toetsenbord meer dan voldoende. Maar voor de liefhebbers kan deze extra functie een uitkomst zijn.

Microsoft_wirelss_900_software

Banner

Over het algemeen ben ik zeer te spreken over deze Microsoft wireless 900 toetsenbord en muis. Het toetsenbord ziet er ondanks gemaakt van goedkoop plastic fraai en strak uit. De matte zwarte kleur geeft het een mooi uiterlijk. Het feit dat het geen beknopte qwerty toetsenbord indeling heeft maar toch compact uitziet is er fijn.

Het typen is altijd op ieder toetsenbord weer eventjes wennen. Maar over het algemeen typt het lekker je hoeft niet te hard of te zacht te typen. Het valt precies in het midden. Het geluid bij het typen wordt redelijk goed gedempt wat ook weer fijn is. De muis is van normale grote te noemen. Voelt voor zo’n grote muis behoorlijk licht aan. En door zijn omvang is het vasthouden van de muis erg prettig. En is het gebruiken van de functie toetsen ook prettig te noemen. Bij kleine muizen zat ik altijd krampachtig met mijn vingers de linker en rechter functie toetsen te bedienen. Omdat mijn hand eigenlijk te groot was voor de muis. Wat resulteerde in verkrampte hand. Dat is bij deze muis niet het geval.

Het toetsenbord en muis zijn draadloos en worden radio gestuurd. Wat in mijn mening veel minder storingsgevoelig is dan draadloze devices die via bluetooth werken. Volgens de officiële Microsoft website is deze draadloze verbinding ook nog eens versleutelt met AES 128 bit encryptie. Wat weer een stukje veiligheid biedt. Er zitten een klein aantal speciale functietoetsen op het toetsenbord. Naast de f12 zit een toets waarmee je de windows 10 rekenmachine opstart. Tevens boven de num lock toets vind je een viertal geluidsbediening toetsen. Een kleine kanttekening is de wel iets aan de kleinere kant van de enter toets.

Het is mogelijk om een aantal toetsen te programmeren zodat je bepaalde veel gebruikte programma’s direct meteen met een druk op de toets kunt opstarten. Het is altijd maar even afwachten of de aangegeven batterijduur in dit geval van 2 jaar ook in de praktijk ook zo uitkomt. Meestal dien je na een aantal maanden de batterijen al te vervangen.

Wat erg fijn is aan dit toetsenbord en muis dat het zo out of the box meteen werkt. Je moet alleen even de kleine usb dongle in een usb poort steken en 4 seconden later kun je al de muis en toetsenbord gebruiken. Als laatste is de Microsoft wireless 900 toetsenbord en muis helemaal niet zo duur voor gemiddeld 40 euro heb je m in huis.

Addendum

Ik hoop dat jullie genoten hebben bij het lezen van mijn review. Mocht je mijn review goed vinden geef het dan een mooie waardering. Ik vind het altijd leuk om iemand anders zijn of haar waardering te ontvangen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben laat het mij hieronder weten. :P

Bekijk eventueel een van mijn andere uitgebreide reviews:

Fractal Design Define R6 Black
Corsair Force MP510 480GB Review
Ziggo Mediabox Next Review
Google Pixel 3 XL 128GB Zwart
TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS100
WD Red WD60EFRX, 6TB
Fractal Design Define R5 Zwart
Denon AVR-X2200W Zwart

Heb jij ook een Microsoft Wireless Desktop 900 (Qwerty Int'l EN)?