Fractal Design Define R5 Zwart

Specificaties Tower • 10 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define R5 Zwart Review

victor1701 20 oktober 2016, laatste update op 14 maart 2018, 1.136 views Product gekocht

Fractal Design Define R5 Zwart

Een hele mooie strakke kast. Mooi afgewerkt. Een stille kast met veel inbouw mogelijkheden. 2 grote en stille 140 mm case fans. Met extra harddisk tray tot 11x 3.5 of 2.5 inch harddisks te plaatsen + 2x 2.5 inch aan de achterkant. Mogelijkheid om tot 9 ventilators in te bouwen.

Pluspunten

• Mooi afgewerkt, strak uiterlijk
  • Zeer stil, goed geluid tempend materiaal
  • Veel ruimte om kabels weg te werken
  • Mogelijkheid om 3e harddisk tray te plaatsen, tot 11 3.5 inch +2x 2.5 inch HDDx
  • Alle harddisk trays en odd tray zijn te verwijderen
  • Onder, boven en voorkant voorzien van stof filters
  • 2 grote zeer stille 140 mm fans
  • Mogelijkheid om tot 9 case fans in te bouwen

Minpunten

• De plastic moduvent afdek plaatjes bovenop de kast zijn wat fragiel

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Een paar jaar geleden na veel zoeken naar de juiste pc kast, kocht ik mijn eerste fractal design case. Het was de define R3 met usb 3 ondersteuning. Tot de dag van vandaag was ik er erg blij mee. De define serie van fractal design vind ik er altijd mooi strak en elegant uitzien. Gebouwd van degelijk materiaal en praktisch ingericht.
Maar ik heb al enige tijd het idee in mijn hoofd zitten om er een groot raid 5 harddisk array van 6 Harddisks in te bouwen. Omdat ik ook het huidige software matige raid 0 die ik heb wil behouden. Gaat het er niet allemaal in passen. Dus begon de zoektocht naar een kast waar 9 a 10 harddisks in kunnen.

Mijn criteria, de kast moet nog iets meer ruimte hebben om kabels weg te werken. Als het kan nog een stuk stiller zijn. Meer airflow zonder er meer case fans in te bouwen. En het belangrijkste er moeten 6x 3.5 inch harddisks in voor de raid 5. Plus 3x 3.5 inch voor de raid 0 en 1x ssd voor windows os. Ik kwam al snel uit op 4 modellen te weten: Define XL2,de define R4 en R5. De define XL2 zou het mogelijk zijn om in 3 van de 4 5.25 ich sloten een hotswap rack in te bouwen waar je 5 harddisks in zou kunnen stoppen. Maar een beetje goeie hotswap rack kost ook gauw 100,- euro. En ik vond de kast te groot. De define S net zo'n mooie kast als de R5 alleen heeft de kast geen enkele 5.25 inch sloten. En ik wil voorlopig nog niet zonder een dvd/blu ray writer doen. Voorlopig wil ik nog muziek cd's kunnen digitaliseren en backupjes kunnen maken op blu ray -r.

Kiezen tussen de R4 en R5. Bij mij was de doorslag om voor de R5 te gaan dat de kast nog een stuk stiller is. En geleverd wordt met de nieuwste 14 cm case fans die ondanks dezelfde grootte ook stiller zijn dan van de R4 en tegelijkertijd meer lucht verplaatsen. En als laatste de 2.5 inch harddisk aansluitingen aan de rechter binnenkant (achter het moederbord) eenvoudig zijn te monteren. Of was het misschien dat ik gewoon het nieuwste van het nieuwste wilde hebben. ;)

Specificaties

link naar de website: http://www.fractal-design...ne-series/define-r5-black
  • ATX, Micro ATX, Mini ITX motherboard compatibility
  • 7 expansion slots
  • 2 - 5.25" bays (removable)
  • 8 - 3.5" HDD positions (can also accommodate 2.5" units); 2 - 2.5" dedicated SSD unit positions
  • 4 - ModuVent™ plates - three in the top and one in the side
  • 9 - fan positions (2 Fractal Design Dynamic GP14 140mm fans included)
  • Filtered fan slots in the front and bottom
  • CPU coolers up to 180mm in height
  • ATX PSUs up to 190/170 mm with a bottom 120/140mm fan installed; when not using any bottom fan location longer PSUs up to 300mm can be used
  • Graphics cards up to 310 mm in length with the top HDD cage installed; with the top cage removed, graphics cards up to 440 mm in length may be installed
  • 20 - 35 mm of space for cable routing behind the motherboard plate
  • Velcro straps included for easy cable management
  • Front door can switch opening direction via dual mounting system
  • Left side panel features Quick Release System for easy access and provides a secure closure of side panel
  • Right side panel features smart captive thumbscrews so no thumbscrews are lost
  • Colours available: Black, Titanium (black case, titanium front panel), White
  • Case dimensions (WxHxD): 232 x 451 x 521mm
  • Case dimensions - with feet/screws/protrusions: 232 x 462 x 531mm
  • Net weight: 10.7 kg
  • Package dimensions (WxHxD): 327 x 615 x 540mm
  • Package weight: 12.5 kg
Cooling system
  • Front: 2 – 120/140 mm fans (included is 1 Fractal Design Dynamic GP14 fan, 1000 RPM speed)
  • Rear: 1 – 120/140 mm fan (included is 1 Fractal Design Dynamic GP14 fan, 1000 RPM speed)
  • Top: 3 - 120/140 mm fan (not included)
  • Bottom: 2 – 120/140 mm fan (not included)
  • Side: 1 – 120/140 mm fan (not included)
  • Fan controller: 3 step fan controller for up to 3 fans
  • Dust filters: Bottom and front intakes
Water cooling compatibility
  • Front – 360, 280, 240, 140 and 120 mm radiators of all thicknesses (requires removal of drive bays)
  • Top – 420, 360, 280, 240, 140 and 120 mm radiators. (A thickness limitation of 55mm for both radiator + fan applies on 420, 280 and 140 mm radiators) (420 and 360 mm radiators require removal of the ODD bay)
  • Bottom – 120 or 240 mm radiator (Use of radiators in the bottom position limits the PSU length to 165 mm)
  • Rear – 120 or 140 mm radiator
Front interface
  • 2 USB 3.0 + 2 USB 2.0
  • Audio in/out
  • Power button with LED (blue)
  • HDD activity LED (blue)
  • Reset button
Package contents
  • Define R5 computer case
  • User manual
  • Accessory box

Uitpakken

Uitpakken geblazen. De verpakking is een simpele doos geen franjes.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

De kast is goed verpakt in 2 piepschuimen houders, in een transparante plastic zak.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

De kast wordt geleverd met een handleiding en in de kast vinden we een wit doosje met alle accessoires erin. verschillende schroefjes, rubberen harddisk houders etc.
Er wordt meer dan genoeg schroefjes en rubberen harddisk houders meegeleverd om 8 harddisks in te bouwen.

Buitenkant

Het frontpaneel ziet er veel luxer en strakker uit. Op het paneel vinden we van links naar rechts een hoofdtelefoon en een microfoon aansluiting. Daarnaast een reset knop, power knop en 2x usb 2.0 poorten en 2x usb 3.0 poorten. Om alle knoppen en aansluitingen zit een strak goudachtig randje wat een beetje extra luxe geeft. Het front deurtje is enig sinds verandert. Het voelt iets dikker en solider aan. Het deurtje sluit niet meer af met een magneetje maar het magneetje is vervangen voor een klik systeem.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Aan de zijkanten vinden we de inkepingen voor de lucht invoer. Deze lopen meer rond af naar binnen dan bij de R3. Het rooster loopt nog steeds van onderkant tot aan de bovenkant.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Aan de achterkant vinden we de bekende openingen voor de externe aansluitingen van het moederbord. Daarnaast het ventilator rooster met daar achter de 140 mm ventilator. En de mogelijkheid om eventueel de 140 mm fan te vervangen voor kleinere fans. Ik zie geen reden om dat te doen. Een kleinere fan moet immers harder draaien om net zoveel lucht te verplaatsen en harder draaiende fans resulteren in meer lawaai. Als laatste nog de 7 aansluitingen voor pci expres kaarten. Helemaal onderin vinden we de aansluit ruimte voor de voeding.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Bovenop de kast zitten achter 3 moduvents plaatjes (afdek plaatjes) de mogelijkheid om 3 fans aan te sluiten tot een grootte van 140 mm. Bij de R3 zitten er 2 aansluitingen waarvan de afdek plaatjes van binnen de kast los geschroefd dienen te worden. Bij de R4 zitten er net als de R3 ook 2 fan aansluitingen waarbij de moduvents van binnen de kast los gemaakt dienen te worden. Toch wel fijn dat ze het nu bij de R5 voor een klik systeem zijn gegaan bovenop de kast wat voor veel gemak zorgt bij het aansluiten van case fans.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Ook aan de onderkant is wat verandert. Bij de R3 zat een kleine stoffilter die alleen de intake van de voeding en eventuele extra fan afdekte. Bij de R4 werd de stoffilter langer en dekte de hele onderkant af waardoor een 2e fan op de bodem aangesloten kan worden. Bij de R5 is dat hetzelfde gebleven maar nu kun je de stoffilter aan de voorkant uitschuiven en zo makkelijk verwijderen en schoonmaken. Bij de R3 en R4 moet je dat aan de achterkant van de kast doen.

Binnenkant

Als we het front deurtje openen valt het bij mij meteen op dat het deurtje iets dikker aanvoelt en de geluid dempende materiaal lijkt ook dikker te zijn. Bij R3 lijkt het geluid dempende materiaal een soort zachte foam. Het is duidelijk dat fractal nu voor een ander soort materiaal heeft gekozen.

Een ander ding wat opvalt is dat er niet nog een deurtje geopend hoeft te worden om bij de ventilator te komen. De 2 stoffilters hoef je niet meer los te schroeven maar is vervangen voor een groot af klikbare stoffilter. Er is duidelijk bij fractal gedacht aan meer eenvoud en gemak.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Als we de stoffilter verwijdert hebben treffen we een grote 14 cm fan aan met daar onder ruimte om nog eentje te plaatsen.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Als we het linker zijpaneel verwijderen valt het meteen op dat het bevestiging systeem rigoureus is verandert. Bij de R3 moet je het paneel nog er in schuiven en met 2 schroeven vast draaien. De pinnen in de zijpaneel waren nogal fragiel en konden snel beschadigd raken. Bij de R5 moet je het paneel er in duwen. En met een hendeltje aan de achterkant klikt het geheel vast. De inkepingen in het paneel zijn vervangen voor een lange goot boven en onder. Wat stukken steviger is en minder kwetsbaar. Na het in klikken van het paneel kun je ook nog 2 schroeven in draaien. Wat naar mijn mening niet nodig is. Het rechter zijpaneel is onveranderd en dient zonder klik systeem met 2 schroeven vast gedraaid te worden.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Binnen in de kast zitten 2 harddisk trays op elkaar geschroefd. Wat mij opvalt is dat er iets meer ruimte zit bovenin de kast om de cpu stroomkabel weg te werken.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Op de bodem zie ik dat de rust punten waar de voeding op moet komen te staan grotere geluiddempende/ trillingsvrije opstukjes heeft.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Aan de achterkant zitten er 2 plaatsen waar je een ssd kunt bevestigen. Tevens kun je nu de kabels netjes bij elkaar houden met 3 tal klittenband houders. Beiden nieuwigheidjes die we niet terug vinden bij de R3 .De R4 heeft wel 2.5inch aansluitingen aan de achterkant maar zijn minder praktisch om er een ssd en of harddisk aan te bevestigen.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Waar ik heel blij mee ben is dat de kabelgoot een stuk breder is geworden dan bij de R3. Kabels weg werken gaat nu stukken makkelijker.

Define R3 vs R5
Als we even snel kijken als we de R3 en R5 naast elkaar zetten kun je zo zien dat de R5 een stuk breder is en een tikketje hoger dan de R3. Tevens de R3 frontpaneel is meer in hoogglans zwart en de R5 mat zwart.

Demonteren
Het mooie aan de R5 is nu dat je alle harddisk trays en de ODD tray volledig kunt los schroeven en uit de kast halen. Zodoende heb je een zee van ruimte om 3 grote 140 mm fans in te bouwen en of hele grote videokaarten voor de game liefhebbers..tegelijkertijd kun je dan 3x 140 mm fans aan de bovenkant kwijt.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Het verwijderen van de moduvents (afdekplaten) bovenop de kast gaat redelijk makkelijk. Maar het valt mij wel op dat de plastic klemmetjes wel enig fragiel zijn en snel kunnen beschadigen. Misschien iets voor fractal design om dat in hun volgende model te verbeteren.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Eventjes een case fan los geschroefd en van dichtbij gefotografeerd. De R5 wordt geleverd met 2 dynamic GP-14 140 mm fans. Volgens de website van fractal
produceren deze fans:
  • Maximale aantal toeren 1000
  • Max aantal dB18.9 dB
  • Maximale airflow cfm 68.4
  • Maximale druk H2O 0.71
Gp-14 specs: http://www.fractal-design...amic-series/dynamic-gp-14

Volgens Hardware.info test komen er toch iets andere resultaten naar boven te weten:
  • Aantal dB bij 7v 19.6
  • luchtverplaatsing bij 7v 16.1 cfm
  • luchtverplaatsing bij 12v 22.4 cfm
link naar hardware.info site https://nl.hardware.info/...etest-round-up-grote-fans

De GP-14 fans krijgen van hardware.info the excellent choice award voor uit de top 10 stilste fans die de meeste airflow produceren.

Inbouwen

Het wordt nu hoog tijd om mijn moederbord, voeding en harddisks in te bouwen.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Mijn Scythe ninja 4 koelblok van 15.5 cm hoog en 13 bij 13 cm gaat er met gemak in de kast.
Boven de scythe ninja 4 koelblok is het voor mij nog steeds priegelen om de cpu voedingskabel weg te werken. Maar het gaat wel iets makkelijker dan bij mijn oude kast de R3. Onder het moederbord bijna net boven mijn voeding zitten ook inkepingen om kabels naar de achterkant weg te werken. Dat is voor mij erg handig. Ik heb immers nog 4x sata kabels aan te sluiten op een pci express sata kaartje. Het is even een secuur tijdrovend werk maar je kunt alle kabels zo strak en netjes wegwerken dat je kast er mooi en ruimtelijk uit ziet.

De maximale videokaart lengte 310 mm met bovenste harddisk tray in de kast
De maximale videokaart lengte 440 mm met bovenste harddisk tray verwijdert
De maximale cpu koelblok hoogte dat er in de kast past is 180 mm

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Testresultaten warmte en geluid van hardware.info

Ik ben zelf niet in het bezit van meet apparatuur om de warmte en geluid te meten van de kast. En heb mezelf aangewend tot een test die op hardware.Info staat.

Link naar hardware.info review: https://nl.hardware.info/...fine-r5-review-verfijning

De 1e grafiek geeft de temperatuur in de kast aan bij een stroomverbruik van 200 watt waarbij de ventilator op maximale aantal toeren draait bij een verbruik van 12 volt. Hierbij is de temperatuur 24 graden.
Bij de 2e grafiek staat de ventilator op zijn laagste draai stand en wordt de temperatuur in de kast 27,1 graden.

Bij de volgende 2 grafieken draait het om een stroom verbruik van 400 watt en zijn de temperaturen respectievelijk 30,1 en 35,9 graden.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Bij deze grafiek wordt er gekeken naar hoeveel geluid de kast produceert. Wanneer de voeding draait, harddisk en cpu fan waarbij de onderstaande grafiek de cpu en case fans op 7 volt draaien. Wordt het maar 30.9 dB geproduceerd.

Bij laatste grafiek draaien de cpu en casefans op de maximale stand van 12 volt. En nog weet de kast het heel goed stil te houden op 35.9 dB.

Ik vond de Define R3 destijds al een mooie prachtige strakke kast. Maar het ziet ernaar uit dat fractal design met een aantal verbeteringen een nog mooiere kast neer heeft gezet met de R5. Uiterlijk lijkt het op het eerste gezicht bijna niks verandert. Maar van dichtbij ziet de kast er iets beter uit door betere moduvent afdekplaatjes aan de bovenkant en linker zijkant. Binnen in de kast zijn er ook een aantal verfijnde verbeteringen doorgevoerd waar ik zeer blij mee ben. De stoffilters aan de onderkant en voorkant van de kast zijn kinderlijk eenvoudig te verwijderen indien ze schoongemaakt dienen te worden. Daarbij is er meer ruimte achter het moederbord om de kabels netjes weg te werken. Voor de gamers is er de mogelijkheid om de harddisk trays en Odd tray te verwijderen zo passen er hele lange videokaarten in de kast en is er ruimte om er zelfs 3 grote fans aan de voorkant en 3 aan de bovenkant te bevestigen. Als finaliser is er nog het praktische systeem om 2x 2.5 inch harddisks achter het moederbord te bevestigen. Er zijn ook 2 minpuntjes te vinden De plastic pinnetjes van moduvent afdekplaatjes zijn fragiel en kunnen makkelijk afbreken. Ik zou toch nog iets meer ruimte willen hebben boven het moederbord om de cpu voedingskabel makkelijker weg te kunnen werken.

Ik ben erg tevreden met deze kast. Hij staat nu een weekje bij mij thuis met 8 3.5 inch harddisks erin. En je hoort het alleen als het dood stil is in huis en dan is het nog heel zacht geritsel dat echt geen naam mag hebben.

Addendum

Ik hoop dat jullie genoten hebben bij het lezen van mijn review. Mocht je mijn review goed vinden geef het dan een mooie waardering. Ik vind het altijd leuk om iemand anders zijn of haar waardering te ontvangen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben laat het mij hieronder weten. Mocht je helemaal uit je stoel glijden omdat je mijn review een topper vindt. Nomineer mij dan voor review van de maand. :P

Bekijk eventueel een van mijn andere uitgebreide reviews:

Google Home Mini Grijs
WD Red WD60EFRX, 6TB
Denon AVR-X2200W Zwart

Changelog

• 18-10-16 Review ready.
  • 19-10-16 Nog 2 foto's toegevoegd, diverse tekst verbeteringen.
  • 20-10-16 Nog meer tekst verbeteringen, Review online.
  • 03-11-16 hoofdstuk banner aangepast.
  • 06-04-17 Aanwijzingen aangebracht voor openen plaatjes in het groot.
  • 06-04-17 Links gemaakt voor openen plaatjes in het groot.
  • 06-04-17 Hoofdstuk anchors gemaakt voor terug naar inhoudsopgave.
  • 25-12-17 Addendum toegevoegd.
  • 05-01-18 Jump naar reacties in inhoudsopgave toegevoegd.

Heb jij ook een Fractal Design Define R5 Zwart?

Ik heb een nieuw werkstation nodig, die komt mede dankzij deze uitstekende review in deze uitstekende kast. Bedankt!

Zat nog even te denken aan de nieuwe C maar deze wordt het omdat ik toch nog 2 external bays nodig heb.

Omdat ik voor het eerst eentje zelf in elkaar ga schroeven ben ik benieuwd, naar de montage van het moederboard, geen enkel probleem?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security