Corsair Force MP510 480GB

Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Corsair Force MP510 480GB Review

victor1701 3 september 2019, laatste update op 11 september 2019, 628 views Product geleend

Corsair Force MP510 480GB

Mooie en rappe NVMe M.2 SSD drive. Scherp geprijst en tegelijkertijd beestachtige hoge lees en schrijf snelheden. Maximale lees snelheid van 3460 MB en maximale schrijf snelheid van 2100 MB.

Pluspunten

• Mooi klein en strak uiterlijk
  • Geen sata kabels meer nodig
  • Beestachtige hoge prestaties max 3460 MB lezen en 2100 MB schrijven
  • Scherp geprijst voor een NVMe M.2 drive
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Wordt best warm zelfs met een heatsink er op bevestigt
  • Prestaties iets lager dan bijvoorbeeld van samsung
  • Software biedt matige extra's

Corsair_force_mp510_001B

Banner

Een kennis van mij vroeg of ik hem kon helpen bij het samenstellen en bouwen van een nieuwe computer. Uiteraard ik als hobbyist zei al snel ja. Ik ben dan ook snel aan de slag gegaan met zijn specifieke wensen. Een van zijn wensen was een computer die stukken sneller Microsoft windows kan opstarten dan een conventionele harddisk aan zou kunnen. Uiteraard gingen er al belletjes bij mij rinkelen. Van he dit zou wel eens een kansje zijn om een NVMe ssd in mijn handen te krijgen.

Ik ben op speurtocht gegaan en kwam er al snel achter dat desondanks de prijzen van NVMe M.2 ssd schijfjes de afgelopen tijd gestaag in prijs zijn gedaald. Je toch al snel boven de 100 euro uitkomt voor een beetje goede en snelle variant. Omdat mijn kennis ook andere wensen heeft voor zijn nieuwe computer en er een strikt budget voor is waar ik aan moest houden. Werd het nogal passen en meten bij veel van de onderdelen die ik wilde aanschaffen voor hem. Ik had mijn oog laten vallen op de samsung evo 970 plus lijn. Alleen deze was met een gemiddelde prijs van 120 euro niet binnen het budget. Wel erg jammer. Ik had al een aantal reviews gelezen over zijn voorganger de 970 evo zonder het plusje. En er veel goede commentaar over gelezen. Maar helaas eventjes afkicken en hop snel verder zoeken. Maar al snel kwam ik helaas terug bij de conventionele ssd sata schijfjes. Op zich niks mis mee. Stukken beter dan de klassieke hardeschijven. Ik zat al te kijken naar de Crucial MX500 500 GB en de Samsung 860 evo 500 GB modellen. Maar toch bleef het bij mij emmeren in mijn achterhoofd

Tot ik een review op hardware.info las over de Corsair force MP510 960 GB. En de uiterst hoge prestaties die dit model in hun benchmarks neerzette. En zelfs hier en daar de samsung lijn up modellen evenaarde of anders in de buurt kwam. Met daar tegenover een veel scherpere prijs. Bij de goedkoopste webshops zouden de Crucial MX500 sata ssd zo’n 67 euro kosten. De samsung 860 evo sata ssd zou rond de 80 euro gaan kosten. Tot ik zag dat je voor de Corsair force mp510 480 GB model voor ook zo’n rond de 80 euro kunt krijgen. Begonnen mijn oogjes te glunderen.

Corsair geeft aan dat deze NVMe ssd respectievelijk 3480 MB lees en 2000 MB schrijf snel heden kan halen. Corair is zo overtuigd van hun product dat ze wel 5 jaar garantie op geven. Nou ik heb mezelf en mijn kennis ervan overtuigd om deze Corsair force mp510 aan te schaffen en uit te proberen. Met dank aan webshop Megekko voor het scherp prijzen van deze Corsair drive en het snelle thuis bezorgen.

Specificaties

Corsair_force_mp510_specificaties_01
Corsair_force_mp510_specificaties_02

Link naar Corsair force mp510 480 GB specificaties

Unboxing

De Corsair force mp510 wordt in een uiterst simpele verpakking geleverd. Zoals je op de onderstaande foto kunt zien. Het enige wat er in de verpakking zit is de NVMe m.2 2280 ssd drive zelf. Ik hoop dat ik jullie nu niet in verwarring heb gebracht. Want op de resterende onderstaande foto’s zie je ook een heatsink blokje staan. Deze heb ik er apart bij gekocht.

Het Heatsink blokje is van EK water blocks en is speciaal voor NVMe ssd drives. Om deze iets koeler te houden. Want ik had van te voren gelezen dat NVMe m.2 ssd schijfjes nogal snel warm kunnen worden. Vooral als ze hard aan het werk zijn. Ik refereer voornamelijk uit een review van Hardware.info redactie zie Link. Hier kun je terug lezen dat zonder heat sink een gemiddelde NVMe m.2 ssd schijf wel rond de 100 graden kan worden voor de controller en ruim boven de 70 graden voor de geheugen chips. Als dit soort temperaturen bereikt worden zal er het zogenaamde Throttling plaats vinden op de NVMe drive. Dit is niks anders dan een beschermings mechanisme dat ervoor zorgt dat de prestaties van de NVme drive naar beneden bijgesteld worden om oververhitting te voorkomen. Omdat de NVMe drive snel te warm kan worden als ze bezig zijn. Heb je dus grote kans dat throttling snel plaats zal vinden. De review van hardware.info is dan weliswaar gebaseerd op de samsung 970 evo NVME drive. Maar dit warmte probleem komt voor op alle NVMe m.2 drives.

EK water blocks NVMe heatsink komt niet alleen met het heatsink blokje. Maar er zitten 2 klemmetjes bij en 2 reepjes warmte geleiders. Hoe je deze allemaal toepast kun je in onderstaande hoofdstuk inbouwen lezen.

Zoals ik al eerder zei bij de Corsair force mp510 komen geen accessoires. Enkel de NMVe ssd drive zelf. Anders dan dat meer heb je dan ook niet nodig.

klik op het plaatje om alle foto's in het groot te zien.

Als we even kijken naar het stukje hardware wat op deze Corsair force mp510 MNVe drive zit. Dan kun je zeggen dat deze drive is voorzien van een Phison controller. Deze controller wordt gecombineerd met tlc 3d nand geheugen van Toshiba. En Corsair houdt het op een maximale snelheid van 3480 MB lezen en 2000 MB schrijven. Daarbij beweerd Corsair random iops te halen van 360.000 voor lezen en 440.000 voor het schrijven. Al deze prestaties zouden zijn toe te wijzen aan de nieuwe phison controller die het nieuwe NVMe protocol 1.3 ondersteunt. Tevens zouden de geheugen chips op deze Corsair NVMe drive zijn gebakken op het 28 nanometer proces van het bedrijf TSMC.

Opvallend is dat Corsair er 5 jaar garantie op deze Drive geeft. En dus een lange levensduur garandeert. Corsair geeft dan ook aan dat er een TBW waarde van 800 aan de drive zit. Wat neerkomt op 800 Terrabyte aan schrijf acties.

Inbouwen

Er zijn natuurlijk ook andere modellen van NVMe ssd drives beschikbaar die langzamer zijn en niet op een zo snelle M.2 PCIe poort moeten worden aangesloten. Maar ik heb immers voor de snelste variant gekozen en deze hoort op een snelle M.2 PCIe poort aangesloten te worden. Te weten een PCI express 3.0 met 4x snelheid. Daarom ben ik voor een moederbord gegaan met een snelle chipset. Ik heb hiervoor voor de Asrock H370m pro 4 moederbord gekozen. Immers heb ik mijn eigen computer ook enige jaren geleden voorzien van een Asrock moederbord met H170 chipset. Waar ik nog steeds zeer tevreden over ben. Maar dat is niet het enigste ik ga voor deze kennis van mij ook een aantal harddisks aanschaffen en deze bundelen in een raid 5 cluster. En de H series moederborden zijn voorzien van een hardware matige raid chipset van intel.

Heatsink op de drive monteren

Nu zijn we aangekomen bij het monteren van het EK waterblocks koelblokje op de Corsair NVMe ssd drive. En god wat was dat een gedoe en een hoop gefriemel. Ten eerste dien je de fabrieksetiketten op de Corsair drive af te peuteren. Zowel aan de bovenkant als de onderkant. Na enige minuten peuteren kreeg ik de sticker aan de bovenkant er af. Maar de sticker aan de onderkant lukte mij niet. Deze heb ik er maar op gelaten. Vervolgens moet je de warmte geleidings reepjes op maat afknippen met een schaar. En dan komt het allerlastigste je moet de siliconen beschermlaag van de reepjes af zien te krijgen. Zowel aan de bovenkant als de onderkant.

Als dat allemaal gelukt is kun je beide warmte geleidings reepje op de Corsair NVMe drive leggen. Een aan de bovenkant en de het 2e reepje aan de onderkant. Vervolgens leg je de heatsink er bovenop en de backframe van de heatsink onder de NVMe drive. Dan als laatste en ook tevens een lastige klus is alles bij elkaar bevestigen met de klemmetjes.

Er waren momenten dat ik zoveel kracht moest uitoefenen om de klemmetjes er om heen te krijgen dat ik dacht de NVMe drive allang te hebben beschadigd.

heatsink

Als je al deze toestanden succesvol hebt voldaan kom je dan eindelijk op het moment dat je de Corsair NVMe drive op het moederbord klikt en met een klein schroefje vast maakt. Uiteraard ben je helemaal niet verplicht om überhaupt een koelblok op de NVMe drive te monteren die keuze is in zijn geheel voor jezelf. Ik vond het wel mooi en hoop hierdoor de NVMe drive iets koeler te houden tijdens het gebruik.

klik op het plaatje om alle foto's in het groot te zien.

Software

Via de officiele website van Corsair kun je ook De Corsair ssd toolbox software downloaden en gebruiken. Heel veel extra biedt deze toolbox ook weer niet.

By drive information kun je Gedetailleerde informatie zien over de Corsair drive. Inclusief het bijwerken van de firmware van de drive.
Daarnaast biedt de toolbox de standaard tools zoals overprovision , S.M.A.R.T status, Disk clone, optimize en secure wipe.

Corsair_ssd_toolkbox_01

S.M.A.R.T status

Een van de features dat nagenoeg iedere moderne harddisk tegenwoordig heeft is S.M.A.R.T. oftewel Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology is een bewakingssysteem voor harde schijven en SSD's. Het houdt indicatoren voor betrouwbaarheid in de gaten in de hoop een mogelijke uitval van de schijf als gevolg van een defect te kunnen voorzien.

In andere woorden S.M.A.R.T. is niets meer dan een stukje software in de harddisk dat de harddisk monitoort op een aantal zaken. Zoals fouten bij lezen en shrijven, De warmte van de schijf. En de status van verschillende electronica in de schijf. Wanneer een limiet overschreden wordt bijvoorbeeld er worden teveel fouten geconstateerd dan toegestaan bij het wegschijven van data zal er een foutmelding worden gegeven.

Meestal moet je in het bios van je moederboard S.M.A.R.T. aanzetten of is deze al bij default al aangezet om het goed te laten werken. Bij mij moest ik het in het bios aanzetten. De resultaten kun je dan ook met verschillende programma's uitlezen. Een programmatje zoals Crystaldiskinfo kan dan een mooie uitkomst zijn.

Optimize (TRIM)

Wanneer SSD's veel gebruikt worden, worden ze trager. Bij het schrijven in eerder gebruikte ruimte moet dit gebied eerst gewist worden, en deze handeling kost extra tijd. Daarom heeft men een nieuwe technologie ontwikkeld die dit tegengaat, namelijk TRIM. TRIM zorgt ervoor dat het besturingssysteem zoekt naar gebieden op de SSD die niet meer gebruikt worden. Vervolgens krijgt de controller van de SSD opdracht om deze gebieden alvast te wissen, zodat er zonder vertraging weer op geschreven kan worden.

De recentste SSD's zijn bijna allemaal uitgerust met deze TRIM-functie. Het is aan te raden om bij aanschaf te kijken of een SSD deze technologie ondersteunt. Vóór TRIM was er wel al een alternatieve techniek die de SSD resette. Het nadeel hiervan was dat deze techniek alle data wiste die op de SSD stond, waardoor hij niet praktisch was om te gebruiken.

Prestaties

Nu zijn we aangekomen op een toch behoorlijke interessante onderdeel namelijk de prestaties van de Corsair force MP510. Om een indruk te geven van hoe warm deze MNVe drive wordt tijdens werkzaamheden geef ik bij de eerste 2 benchmark tests aan wat de temperatuur is van de drive voor de test en na de test.

Het is misschien niet de meest ideale test om benchmarks te draaien op een drive waarop ook je windows besturingssysteem op dat moment draait. Maar om de benchmarks zo min mogelijk te beinvloeden heb ik de virusscanner, de pagefile en de hiberfil.sys bestanden gedurende de benchmark tests uitgeschakeld.

Zoals je hieronder kunt zien voordat ik met de eerste benchmark begin te weten Crystaldiskmark. Is de temperatuur van de drive rond de 39 graden.
Crystaldiskmark
Corsair_force_mp510_crystaldiskinfo_01-crystaldiskmark

De crystaldiskmark geeft het duidelijk aan leessnelheden van 3469 MB en schrijfsnelheden van 2100 MB. Dat is me toch ook wel behoorlijk opgevallen tijdens het installeren van windows 10. Hoe snel dat verging En tevens iedere keer als ik deze computer opstart. Kan ik al binnen zo’n 5 seconden in windows inloggen.

Corsair_mp510_crystaldiskmark

Het valt nu wel op na het draaien van een benchmark is de temperatuur van de Corsair NVMe drive gestegen naar 49 graden. Gelukkig daalt de temperatuur ook weer een graad of 3 a 4 als de drive een minuutje niks staat te doen.

orsair_force_mp510_crystaldiskinfo_02_resize
Atto disk benchmark
Voor de Atto disk benchmark heb ik hetzelfde gedaan en geef ik hieronder eerst de temperatuur aan. En deze is voor de test begint 46 graden.

Corsair_force_mp510_crystaldiskinfo_03-atto_diskmark

De Atto disk benchmark laat toch iets afwijkende test resultaten zien. De scores liggen iets lager met respectievelijk maximaal 3100 MB voor lezen en 1940 MB voor schrijven. Maar het laat nog steeds zien dat deze drive beestachtige hoge prestaties kan neerzetten.

Corsair_mp510_atto_disk_bechmark

Ook na de test is de temperatuur van de Corsair drive rond de 49 graden. En tot nu toe is het ook de maximale temperatuur die de Corsair NVMe drive haald. Dit komt omdat ik geen zwaardere en langere tests op de drive heb uitgevoerd. Gelukkig koelt de Corsair drive binnen 5 minuten af na een graad of 38.

Corsair_force_mp510_crystaldiskinfo_04-atto_diskmark
AS ssd benchmark
Bij de AS ssd benchmark komen toch beduidende lagere resultaten naar voren. Lees snelheden van 2560 MB. Alhoewel de schrijf snelheden wel op lijn liggen met respectievelijk 1924 MB.

Corsair_mp510_As_ssd_benchmark

Corsair_mp510_As_ssd_benchmark_iops

Corsair_mp510_As_ssd_benchmark-copy-bench
HD tune pro benchmark
Voor de liefhebbers onder ons heb ik ook een setje van 3 benchmarks gedraaid van de HD tune pro. Te weten de default lees benchmark, random access en de file benchmark.

Benchmark read

Corsair_mp510_HD_tune+pro_benchmark_read

Random access read

Corsair_mp510_HD_tune+pro_benchmark_random_acess_read

File benchmark

Corsair_mp510_HD_tune+pro_benchmark_file-benchmark

Banner

De Corsair force MP510 480 GB is een mooie en zeer snelle NVMe drive. De voordelen van deze drive springen eruit. Corsair heef hier een uitmuntend product neergezet. Dat zo’n klein reepje met elektronische chips zulke hoge performance snelheden neer kan zetten is ongelofelijk. De voordelen zijn dan ook best groot te noemen. Je computer start niet alleen razend snel op Maar ook je programma’s.

Daartegen is er wel een nadeel de drive wordt wel snel warm en dan behoorlijk warm. En kan bij het langdurig hard werken temperaturen bereiken van 70 graden of zelfs hoger. En dan komt het zogenaamde throttling om de hoek kijken. Dit is een beveiligings mechanisme dat de prestaties van de drive ver omlaag schroeft om oververhitting tegen te gaan. Want oververhitting kan leiden tot schade aan de drive. Daarom raad ik ook aan om de NVMe drive te voorzien van een goede heatsink. Zodat de drive wat van zijn warmte kwijt kan en langer hoge prestaties aan kan houden. Tevens bevordert dit de levensduur van de drive.

De prestaties uit de benchmarks die ik gedraaid heb zijn iets wisselvallig te noemen. Maar ik zou over het algemeen kunnen concluderen dat er wel zeker een gemiddelde lees snelheden van boven de 2500 MB gehaald kunnen worden. Met daarbij schrijf snelheden van 1900 MB. Alhoewel de crystaldiskmark toch echt tot 2 keer toe aangaf dat er 3400 MB gehaald werd bij het lezen en 2100 MB bij het schrijven.

De Corsair drive wordt zonder accessoires geleverd. Daartegen heb je dan ook niet veel extra’s voor nodig om deze drive te installeren en te gebruiken. Alhoewel ik het zelf wel nodig acht om de drive te voorzien van een koel blok heb je verder geen software nodig. Er is wel via de officiële website software te downloaden. En is de Corsair software voorzien van een aantal standaard tooltjes zoals het opschonen van de drive etc. Daarbij ziet de Corsair toolbox er zeer gedateerd uit. Uiteindelijk zul je de toolbox niet echt nodig hebben.

Deze Corsair force mp510 480 Gigabyte model is ook nog eens behoorlijk scherp geprijsd. Als je het vergelijkt met NVMe drives van andere merken die al snel boven de 100 euro uit komen. Daarbij is deze drive maar een paar euro duurder dan een Samsung sata ssd 500 GB model. Voor zo’n 80 euro heb deze Corsair NVMe drive al. En dat maakt deze Corsair NVMe drive behoorlijk interessant om aan te schaffen.

Addendum

Ik hoop dat jullie genoten hebben bij het lezen van mijn review. Mocht je mijn review goed vinden geef het dan een mooie waardering. Ik vind het altijd leuk om iemand anders zijn of haar waardering te ontvangen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben laat het mij hieronder weten. :P

Bekijk eventueel een van mijn andere uitgebreide reviews:

Fractal Design Define R6 Black
Microsoft Wireless Desktop 900 (Qwerty Int'l EN) Review
Ziggo Mediabox Next Review
Google Pixel 3 XL 128GB Zwart
TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS100
WD Red WD60EFRX, 6TB
Fractal Design Define R5 Zwart
Denon AVR-X2200W Zwart

Heb jij ook een Corsair Force MP510 480GB?

In mijn ervaring met de grotere broertje met 960GB (Firmware CC52) draaiend op een Gigabyte x570 Elite, zijn de temps onder zware taken/benchmarks rond de 39 tot max 44 graden ook zijn mijn CrystalDiskMark afwijkend vergeleken met jouw score. 3444.1/3038.6 - 1595.1/2096.4 - 480.6/426.7 - 47.10/180.0
Komt het omdat de uitvoerig groter is in mijn geval dat de resultaten kunnen afwijken?

Mooie en uitgebreide review Victor
Jazeker jij hebt de 960 GB uitvoering. de controller chip heeft toegang tot meer geheugen kanalen tegelijkertijd Vandaar de hogere snelheid in schrijven. En er zit waarschijnlijk meer ddr4 geheugen in voor de cache.

[Reactie gewijzigd door victor1701 op 4 september 2019 12:08]