WD Red WD60EFRX, 6TB Review

victor1701 10 november 2016, laatste update op 9 april 2017, 3.560 views

WD Red WD60EFRX, 6TB

Stroom vriendelijke schijf met heel veel opslag capaciteit. Goede lees en schrijf snelheden. Zeer betrouwbaar voor gebruik in nas omgevingen.

Pluspunten

• Laag stroom verbruik
  • Heel veel opslag
  • Behoorlijk stil
  • Goede lees en schrijf snelheden
  • Nasware 3.0
  • Presteert heel goed in raid opstelling
  • Hoge Betrouwbaarheid bij 24/7 uur gebruik

Minpunten

• Behoorlijk duur
  • Niet de aller snelste

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Na aantal maanden piekeren over het aanschaffen van een aantal schijven om zodoende een raid 5 op te bouwen voor mijn plex media. En dan nog eens een aantal maanden flink sparen. Heb ik dan eindelijk de western digital red 6 TB disk aangeschaft. Mijn Huidige 2 seagate schijven van ieder 3 TB waren al bijna vol. En omdat deze 2 schijven samen gebundeld tot een raid 0 helemaal niet veilig is. Wilde ik niet alleen meer opslag capaciteit maar ook een klein stukje veiligheid waarborgen indien een van de schijven stuk zou gaan.

Ik wilde het zo simpel mogelijk houden. Mijn moederbord heeft een intel raid chip onboard en ondersteunt raid 5 tot maximaal 6 sata poorten die erop zitten. De raid 5 schijven moeten samen met mijn huidige 2 seagate schijven plus een ssd in een pc kast passen. Ik had heel even gedacht aan een aparte raid controller kaart waar max 8 schijven aangekoppeld kunnen worden. Zodoende zou ik eventueel in plaats van 6 of 5 TB schijven kunnen gaan voor de goedkopere 3 TB harddisks. Maar ik wilde rond 21 TB aan opslag hebben. En dat houdt in dat ik 8x 3 TB disks zou moeten aanschaffen. Dat past niet in mijn pc kast. Dus ging ik al gauw naar de 4 of 5 TB schijven kijken. De 4 TB werd het ook niet ik wilde al onder tussen hebberig boven de 24 TB uitkomen Dus ik ging al richting de 5 of de 6 TB.

Ik kwam al snel uit bij seagate en western digital. Maar seagate heeft geen 5 TB model en de 6 TB vond ik veels te duur. Niet dat de western digital red 6 TB harddisks goedkoop zijn. Maar de seagate 6 TB model is ook net uit en dus stukken duurder. Ik ben voor de western digital red 6 TB gegaan omdat deze stroom vriendelijker is in gebruik. En iets goedkoper en volgens andere reviews die gelezen heb toch betrouwbaarder is. Ik heb er 6 stuks van aangeschaft. Ik hoor je al denken die is gek wat moet je nou met zoveel opslag. Nou misschien ben ik wel een beetje gek en ben ik ook wat uitgeschoten maar alles wat ik heb komt er op te staan van documernten van mijn werk, al mijn gedigitaliseerde muziek cd's in flac formaat tot mijn plex media. De komende jaren hoef ik er niet naar om te kijken. :P

Specificaties

Link naar Western digital site:https://www.wdc.com/produ...rage/wd-red.html#WD60EFRX

Harddisk features
Nasware 3.0
NASware is exclusief voor Western Digital NAS-drives. NASware is een unieke firmware dat zorg draagt dat de drive betere prestaties oplevert in kleine nas omgevingen.

Het optimaliseert stroomverbruik dat resulteert in een aanzienlijke energiebesparing en lagere werktemperaturen, waardoor de algehele betrouwbaarheid en de prestaties van de drive verbetert. Het heeft ook een intelligent error recovery controls, dat voorkomt dat de drive uit de nas array word gezet door overmatige lees en schrijf fouten. Bovendien vermindert het verlies van gegevens of corruptie als een onverwachte stroomstoring zich voordoet, door het invullen van de commandos in het proces voordat de drive uitvalt.

Wat is raid ?

RAID staat voor Redundant Array of Inexpensive Disks (redundante reeks van goedkope disks) de marketing afdelingen in de industrie noemen het liever Redundant Array of Independent Disks (Redundante reeks van onafhankelijke disks). Maar wat je het ook noemt: RAID staat het toe om meerder harddisks te bundelen op zo’n manier dat een besturingsysteem (Windows, MacOS X, Linux, etc) het als ŤŤn enkele grote harddisk ziet.

De verschillende variaties van RAID hebben ieder een eigen doel in gedachten. Je kunt daarbij denken aan snelheid, meer opslag capaciteit of hogere betrouwbaarheid. De variaties beginnen met het woord “RAID” gevolgd door een nummer. Bijvoorbeeld RAID 0, RAID 1, etc. In onderstaande uitleg zie je meer details zoals snelheid, betrouwbaarheid, minimum aantal disks dat je nodig hebt.

Varianten:
RAID 0 – Striping
RAID 1 – Mirroring
RAID 2 – Bit niveau Striping
RAID 3 / RAID 4 – Striping met pariteit
RAID 5 – Striping met roterende pariteit
RAID 6 – Striping met dubbele en roterende pariteit
Gebundelde RAID (RAID 10, RAID 100, etc)
JBOD – Just a Bunch of Disks (gewoon een zooi drives)
RAID 0 – Striping
In RAID 0 wordt data in parallel naar 2 of meer disks geschreven waarbij de data over de drives verdeeld wordt. De data blokken worden als volgt geschreven: block 1 naar disk 1, block 2 naar disk 2, block 3 naar disk 3 etc.
Minimum benodigde drives: 2 drives (even nummer),
Opslagcapaciteit efficiency: 100% (de opslagcapaciteit som van alle drives).

VOORDELEN:
Snelheid is zeker een voordeel omdat alles in parallel geschreven wordt en het volledig beschikbaar hebben van alle ruimte is natuurlijk ook een plus.
NADELEN:
Het grote nadeel is echter het ontbreken van betrouwbaarheid. Zeker als je bedenkt dat als 1 disk crasht, dat in principe dan alle data verloren is.
Tenzij je echt de snelheid nodig hebt, kan ik RAID 0 in alle andere gevallen niet aanraden.
RAID 1 – Mirroring (Spiegelen)
RAID 1 arrays spiegelen de data van de ene drive naar de andere – op die manier heb je dus altijd 2 drives met dezelfde data en de controller schrijft dus de data twee keer. Deze configuratie is niet noodzakelijkwijs snel maar wel de eenvoudigste betrouwbare RAID.
Minimum benodigde drives: 2 drives (even nummer),
Opslagcapaciteit efficiency: 50% van de som van de capaciteiten van de individuele drives.

VOORDELEN:
Betrouwbaarheid is zeker een voordeel van deze opstellingen. Het vereist ook maar 2 drives en daarme eenvoudig een relatief goedkoop.
NADELEN:
Niet echt efficiŽnt gebruik van opslagcapaciteit, je gebruikt twee ven grote drives om uiteindelijk maar de helft te kunnen gebruiken voor data.

RAID 2 – Bit level Striping (niet gebruikt)
RAID 2 gebruikt striping op bit niveaus, wat theoretisch erg hoge snelheden kan waarmaken.
Echter … op dit moment zijn er weinig of geen RAID controllers die RAID 2 ondersteunen.
Minimum benodigde drives: 3 drives.

VOORDELEN:
Erg hoge snelheden.
NADELEN:
Niet beschikbaar in gangbare RAID controllers.
RAID 3 en RAID 4 – Striping met Pariteit
RAID 3 en RAID 4 lijken erg veel op elkaar. Het verschil zit ‘m in de omvang van gegroepeerde data. RAID 3 werkt op byte niveua, terwijl RAID 4 op blok niveau werkt.
Voor b.v. RAID 4: blok 1 gaat naar drive 1, blok 2 naar drive 2, blok 3 naar drive 3 en de berekende pariteit naar drive 4.
Als ŤŤn van de drives kapot gaat, dan kan de data van de kapotte drive berekend worden op basis van de data op de andere drives.
Zowel RAID 3 en RAID 4 zijn vrij ongebruikelijk.
Minimum benodigde drives: 3 drives,
Opslagcapaciteit efficiency: Som van de capaciteit van alle drives – ( Som van de capaciteit van alle drives / aantal drives )

VOORDELEN:
Goede betrouwbaarheid.
NADELEN:
Performance (snelheid) is niet echt geweldig. Een uitzondering is RAID 3 welke goed zou moeten presteren met lange sequentiŽle data zoals bijvoorbeeld grote video bestanden.
RAID 5 – Striping met roterende Pariteit
RAID 5 werkt in principe hetzelfde as RAID 4 (blok niveau), maar in plaats van het schrijven van alle pariteit blokken naar een enkele drive, worden deze pariteit blokken gelijkmatig over de drives verdeeld. In tegenstelling tot RAID 3 en RAID 4, wordt RAID 5 wel veel gebruikt.
Net als bij RAID 3 en 4: Als een van de drives faalt, dan kan de data van de falende drive achterhaald worden op basis van de data op de andere drives.
Minimum benodigde drives: 3 drives,

VOORDELEN:
Zeer goede betrouwbaarheid en goede snelheid.
NADELEN:
Niet echt een nadeel, maar RAID 6 heeft met vergelijkbare snelheid een hogere betrouwbaarheid.

RAID 6 – Striping met dubbele roterende pariteit
RAID 6 zou je kunnen zien als een uitbreiding op RAID 5. In plaats van 1 pariteit blok, hanteert het 2 pariteit blokken waardoor data nog steeds achterhaalbaar is als zelfs 2 drives falen.
Minimum benodigde drives: 4 drives,
Opslagcapaciteit efficiency: Som van de capaciteit van alle drives – ( 2 x Som van de capaciteit van alle drives / aantal drives )

VOORDELEN:
Goede snelheid en erg hoge betrouwbaarheid.
NADELEN:
Ook hier weer niet echt een nadeel maar de uiteindelijk opslagcapaciteit voor hetzelfde aantal drives is lager dan b.v. RAID 5.
Gebundelde RAID configuraties
Bepaalde zogenaamde “genestelde RAID configuraties” combineren 2 of meer RAID varianten – ook wel “Nested RAID” genoemd.
Bijvoorbeeld RAID 10 of te wel RAID 1 + RAID 0 … waarbij data eerst parallel “geschreven” wordt (RAID 0) naar een RAID 1 welke deze dan weer spiegeld.
Andere varianten: RAID 0+1, RAID 50 (RAID 5 + RAID 0), RAID 100 (RAID 1 + RAID 0 + RAID 0), RAID 53 (RAID 5 + RAID 3) en RAID 60 (RAID 6 + RAID 0).
Al deze combinaties proberen een bepaalde eigenschap te verbeteren (b.v. snelheid, betrouwbaarheid etc).
De meeste gewone RAID controllers ondersteunen misschien RAID 10 or RAID 0 + RAID 1,… maar de meeste andere configuraties zijn meer voor de duurdere controllers.

VOORDELEN:
Geheel op maat RAID. Je kunt het zaakje geheel configureren naar eigen wens.
NADELEN:
De meeste controller ondersteunen het niet of maar een bepaald aantal van deze configuraties. Met al deze configuraties gaat de opslagcapaciteit efficiency hard achteruit.
JBOD (niet RAID)
JBOD, Just a Bunch Of Disks of te wel “gewoon een aantal drives”, is niet een RAID configuratie, maar de meeste RAID controllers ondersteunen het wel.
Met JBOD, worden in principe gewoon een aantal drives sequentieel achter elkaar geplakt. Data wordt naar drive 1 geschreven tot het vol is, vervolgens naar drive 2 tot deze vol is, etc. Er is geen snelheids winst, en als 1 drive faalt dan is alleen de data op die drive verloren.
Voor JBOD hoeven de drives NIET even groot te zijn.

VOORDELEN:
Simpele en goedkope methode om een aantal willekeurige drives same te voegen.
NADELEN:
Geen verbetering in snelheid of betrouwbaarheid.

Link naar hardware. Info achtergrond raid: https://nl.hardware.info/...-raid-1-raid-10-en-raid-5

Link naar tweaking4all :http://www.tweaking4all.nl/algemeen/hoe-werkt-raid/

Uitpakken

Smiddags bij Alternate besteld volgende dag thuis bezorgd. En uitpakken geblazen. Ik had meteen ook maar 6 mooie nieuwe 75 cm gesleefde sata kabels van Sharkoon erbij besteld.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

De drives zijn door Alternate netjes per 2 stuks in kleinere doosjes verpakt.

Inbouwen

Ik begon eerst met het inbouwen van een harddisk drive om zo een aantal benchmarks er op los te laten. Daarna heb ik de resterende 5 erin gebouwd. Dat wat toch wel een klusje waar ik langer mee bezig was dan gedacht. Ik wilde immers de sata kabels en power kabels netjes in de kast wegwerken. Mijn resterende seagate harddsisks en mijn samsung ssd waar windows op draait heb ik moeten verplaatsen naar een pci Epress sata kaartje (Highpoint rocket 640L). Dat kaartje doet trouwens goed zijn werk.

Raid 5 configuratie
Het configureren van de raid 5 ging niet van een leien dakje. Dit was immers mijn eerste keer dat ik dit deed. Ik begon in het bios in te stellen dat de sata chipset niet meer op AHCI maar op raid moest gezet worden. Daarna herstarte ik de pc en ging in het bios van de raid chipset mijn raid 5 instellen. Je kiest welke soort raid je wilt, in mijn geval raid 5. Je selecteert de western digital drives en kiest de stripe grootte en dan worden de harddisks geconfigureerd voor raid 5 gebruik. Ik wist dat het een aantal uren zou kunnen duren. En helaas geeft het bios scherm niet het verloop van het proces aan. Dus na 2 dagen de pc aan te hebben staan werd ik ongeduldig en heb ik 2 keer gebeld met asrock support voor informatie. Ik had het gevoel dat het niet goed ging en brak de initialisatie proces af. Want ik kon dit immers ook in windows doen via de intel rapid storage tool.

Link naar intel download site: https://downloadcenter.in...age-Technology-Intel-RST-

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Na het downloaden en installeren van de nieuwste versie kon ik weer aan de slag. Hier gaat het aanmaken ook bijna kinderlijk eenvoudig. Je klikt op create a custom volume.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Een nieuw venster komt naar voren waar je vervolgens kiest welke raid soort je wilt aanmaken in mijn geval raid 5. vervolgt door welke stripe set indeling 64 KB (op advies van Asrock support). Dan selecteer je welke harddisks en dan worden de western digital harddisks geconfigureerd voor raid 5 gebruik. Het mooie van de intel rapid storage tool is dat je het verloop kunt zien wanneer de configuratie klaar is. En dat duurt wel even voor het instellen van totaal 36 TB. pas na 3 en een halve dag was de initialisatie klaar. En kon ik de raid 5 in windows diskmanagement formatteren en gebruiken.

Benchmark Prestaties 1 disk

Hier volgen een aantal benchmarks gemaakt van een enkele western digital red schijf.
te beginnen met de crystaldisk info bij het opstarten van de schijf is ie netjes 24 graden.

Crystaldiskmark benchmark
De sequentele leessnelheden zijn netjes met 182 MB ende schrijfsnelheden 172.8 MB.

Atto Disk benchmark
De Atto disk benchmark geeft soortgelijke resultaten weer.

De schijf is na het draaien van 2 testjes all iets warmer geworden maar nog steeds naar mijn mening koel.

HD tune pro benchmarks
Met de HD tune pro kijken we naar de sequentiele lees snelheden. Gemiddeld haalt de schijf 138 MB met een pieken van 174,4 MB. Dat is sneller dan de voorgaande red schijven en bovengemiddeld als je vergelijkt met andere nas schijven. Dit komt omdat de red 6 TB gebruik maakt van een hogere datadichtheid per platter van 1.2 TB per platter. De toegangstijd is 16,4 milliseconden.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

De schrijfsnelheden met gemiddeld 133.6 MB en pieken van 168.7 MB maar een tikkeltje lager dan de leessnelheden. De toegangstijd is 14.5 milliseconden.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

De random leessnelheid bij kleine datablokkenbij 4k worden gemiddelde snelheden van 0.242 MB Behaald. En bij 1 MB 40.713 MB.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Link naar hardware.info review: https://nl.hardware.info/...sultaten-atto-random-read

Link naar Tweaktown.com review: http://www.tweaktown.com/...mer-hdd-review/index.html

Link naar Techgage.com review: http://techgage.com/artic...tb-nas-hard-drive-review/

Link naar nieuwste versie Crystadiskinfo en Crystaldiskmark: http://crystalmark.info/download/index-e.html
Link naar nieuwste versie ATTO disk benchmark:http://www.majorgeeks.com.../atto_disk_benchmark.html
Link naar nieuwste versie HD tune: http://www.hdtune.com/download.html

Benchmark prestaties raid 5 met 6 disks

Nu gaan we met het grote werk beginnen. Te weten dit zijn de benchamark resultaten van 6 western digital schijven samengebundeld in een raid 5. De schrijfsnelheden zullen een stuk lager zijn dan de leessnelheden omdat er in een raid 5 altijd een parity berekent moet worden door de raidcontroller chip en als backup op de 6e schijf weggeschreven moet worden.
Crystaldiskmark benchmark
De leessnelheden zijn in de onderstaande crystaldiskmark naar mijn mening beestachtig goed respectievelijk 806.4 MB en voor schrijven 572.1 MB.

ATTO Disk benchmark
De Atto disk benchmark laat ook hele goeie resultaten zien.

HD tune pro Benchmarks
Sequentiele lees snelheden zijn gemiddeld 609.6 MB met een minimum van 360.7 MB en met pieken van 806 MB. Met een toeganstijd van 16.6 milliseconden.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Sequentiele schrijf snelheden zijn een stuk lager maar toch zeer zeker mooi. Gemiddeld 452.1 MB en pieken van 641.3 MB. De toegangstijd is 8.90 milliseconden.

Stroomverbruik & Geluidsproductie

Zelf heb ik niet de middelen om het stroom verbruik te meten. Het stroomverbruik dat door western digital zelf wordt opgegeven zijn bij idle 3.4 watt en bij activiteit 5.3 watt. Als ik dit vergelijk met de testresultaten op hardware.info zijn dat respectievelijk 4,98 watt en 6,1 watt. De tests op tweaktown.com komen uit op idle tussen 4,6 en 4,8 watt en bij activiteit rond de 6 watt. Ik denk dat western digital zelf iets te enthousiast is geweest. Maar uit de testresultaten van hardware.info en tweakdown.com komen hele lage waardes naar voren zelfs voor nas schijven. Ze zijn wel wat hoger dan de andere modellen uit de red serie maar dan hebben we het over de 4 TB en 2 TB modellen die duidelijk minder platters hebben door hun kleinere opslag mogelijkheden. De red 6 TB schijf behoort tot de zuinigste nas schijven.

Voor de geluidtest beschik ik hier tevens niet over de juiste middelen om dit te testen. Maar gelukkig kan ik hier ook terug vallen op de testresultaten van hardware.info.

Bij afstand van 10 cm en idle 29,4 dB
Bij afstand van 10 cm en actief 33,4 dB

Als we ervan uitgaan dat tussen de 30 en 40 dB heel zacht geritsel is dat alleen hoorbaar is als de rest van je omgeving geen enkel ander geluid produceert. Kun je ervan uit gaan dat dit een hele stille schijf is. Ik zelf kan zeggen nu ik er 6 stuks in mijn pc heb draaien dat ik ze bijna niet hoor alleen als ik inderdaad mijn oor vlak bij de pc kast houdt.

Ik ben behoorlijk tevreden met deze red 6 TB harddisks. Ze zijn niet de allersnelste schijven die er te krijgen zijn. Maar presteren toch heel erg goed. Deze schijf behoort in de top snelste nas schijven. Ik had kunnen gaan voor niet nas schijven zoals de blue of black serie van western digital. Maar die schijven halen dan wel hogere lees en schrijf snelheden maar verbruiken meer stroom en zijn niet gebouwd om langdurig aan te staan in een nas omgeving. De red serie van western digital zijn zo precies geoptimaliseerd dat ze toch goede lees en schrijf resultaten opleveren tegen een laag stroom verbruik en bij 24/7 uur gebruik.

Ik ben ook zeer te spreken over hoe stil ze zijn. De schijven zijn alleen lichtelijk hoorbaar als je dicht bij de pc kast staat en er geen enkel ander omgevingsgeluid is. En zelfs dan is het licht geritsel wat je hoort. Ik zou deze red schijf zeker aanraden voor iedereen die op zoek is naar een nas schijf met veelopslag capaciteit. Al moet je op dit moment wel heel diep in de buidel tasten voor een 6 TB harddisk.

Addendum

Ik hoop dat jullie genoten hebben bij het lezen van mijn review. Mocht je mijn review goed vinden geef het dan een mooie waardering. Ik vind het altijd leuk om iemand anders zijn of haar waardering te ontvangen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben laat het mij hieronder weten. Mocht je helemaal uit je stoel glijden omdat je mijn review een topper vindt. Nomineer mij dan voor review van de maand. :P

Bekijk eventueel een van mijn andere uitgebreide reviews:

TP-Link LB110 Slimme Wi-Fi LED Lamp met dimbaar licht
TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS100
Fractal Design Define R5 Zwart
Denon AVR-X2200W Zwart

Changelog

• 07-11-16 Review ready.
  • 08-11-16 Kleine tekst verbeteringen, Toevoeging uitleg raid.
  • 09-11-16 Uitleg harddisk features toegevoegd.
  • 10-11-16 Nog een aantal tekst aanpassingen.
  • 10-11-16 Review online. :)
  • 03-04-17 Anchors en aanwijzingen voor openen foto's in het groot toegevoegd.
  • 09-04-17 Addendum toegevoegd.

Heb jij ook een WD Red WD60EFRX, 6TB?

Meer advertenties

Ik werd getriggerd door het woordje 'betrouwbaarheid' in de samenvatting / pluspunten. Lees ik dan je review door (uitstekend verder, uitgebreid en duidelijk: 3 punten van mij), lijkt het mij best vreemd om dŠt te kunnen concluderen. Als ik het goed begrijp heb je deze schijven nog maar een paar dagen binnen :9 . Dat een lage temperatuur (beter is nog een constante temperatuur) daaraan bijdraagt mag duidelijk zijn en dat de schijven vanuit de fabriek (firmware?) geoptimaliseerd zijn voor NAS-toepassing misschien ook. Maar ik denk dat je pas over 3 maanden de eerste stempel kan drukken voor betrouwbaarheid (grootste percentage sterft dan, als ze sterven) en na bijvoorbeeld 2-4-6 jaar. DŠn kan je pas zelf wat zeggen over betrouwbaarheid, maar dat is mijn mening natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 10 november 2016 20:12]

Er is goed weergegeven welke maatregel je kan nemen om het risico op falende schijven te beperken (lage werktemperatuur creŽren). Wat nog een mogelijkheid is: schrijven uit verschillende batches nemen. Betrouwbaarheid kun je niet vooraf beoordelen, mitigerende maatregelen wel ;)
Uitstekende review! Leest prima. Thanks!
Lekker leesvoer; +3

Tipje: zorg ook voor Back-up voor de echt belangrijke data, raid is geen back-up.
Klopt ik hou het nog simpel eens in de 3 maanden een bluray branden vkor de fotos personal videos. Documenten en muziek de rest is te groot om te backupen.
Geweldige review, dank je.
Nu achteraf...... welke HDD zou voor jou een alternatief geweest zijn mbt al jouw toepassingen?
Ik nu in bezit van nas qnap 1282t, wil ook een RAID-5 toepassen waarbij mijn HD 5Mp / 12 Mp cams, 9 stuks, 8 Tb voor een maand trekken qua opslag. Ik ga denk voor 3x WD red 8Tb of 6x 4Tb
De 8 tb schijven zijn in prijsverhouding per GB erg duur en maken meer lawaai. Het hangt er helemaal af hoeveel schijven erin kunnen in jouw qnap en of ze wat lawaai mogen maken en hoe goed gevuld jouw spaarpot is.. :)
Hoi Victor,

Mijn excuus, xi nu pas jouw reactie.
Wat een geweldige site, tweakers. Ervaringen worden gedeeld, tof !!!
Inmiddels heb ik een idee om mijn NAS, 12 bay (8x HDD 3,5", 4x SSD 2,5") en dan nog intern mogelijkheden qua M.2
Mijn 8x HDD splits ik op naar 2x4 HDD RAID5, inmiddels 4 stuks IronWolf HDD 8TB 3,5" gekocht via Alternate - Duitsland, super service en supersnelle levering en.... prima prijs voor onder §200 / stuk.
Deze HDD's gaan puur opslag worden en niet gebruikt gaan worden voor OS.
De 4 SSD 2,5" bays wil ik nu langzaam gaan vullen met Samsung 850 pro 1TB voor OS, deze zijn nog aardig prijzig, dus dat gaat stuk voor stuk worden. Als alternatief heb ik aan de Crucial MX300 gedacht wat qua tests ook goed meekan denk ik?
Uiteindelijk zal mijn QNAP 1282t i5 met Thunderbolt™ 2 (20Gbps) en 10GbE dubbel netwerk voor on-the-fly video-bewerking en snel delen van data het levenslicht moeten gaan zien. Voordeel is dat ik kan opschalen tot 448 TB met de Thunderbolt™ 2 opslaguitbreidingsmodules TX-800P/ TX-500P...... echter dat wordt sparen.
Goede review!

Over het puntje "betrouwbaarheid": ik heb nu bijna een jaar 2 WD Red 6TB's in Raid-1 draaien.
Na ~3 maanden alarm in de NAS en werd 1 van beide disks uit de Raid array gegooid.
RMA ingediend, opgestuurd en een vervangende disk gevraagd.
Na een week maar eens geÔnformeerd waar die bleef.
De leverancier had de disk voor onderzoek opgestuurd naar WD, i.v.m. geconstateerde brandschade :X en had geen WD Red's meer in voorraad.
Pas na bijna een maand ontving ik, direct vanaf WD, zonder verder commentaar een nieuwe disk.
Service? Communicatie? Mwah ..... :?

Behoudens dit ene incident draaien de beide disks koel, foutloos en vrijwel onhoorbaar.
Gelukkig wel raar dat er helemaal geen reactie of uitleg bij het ontvangen van je nieuwe disk zat..
Ik ben benieuwd of je raid-5 nog terug te krijgen is na een cmos clear, en die ga je vanzelf een keer krijgen als die batterij op is.
Als het goed is niet. Anders zou je de raid 5 niet kunnen importeren op een andere pc/server
Ik lees vaak het woord NAS. Ik heb harde schijven in mn PC die benaderd worden door Popcorn Hour via het netwerk. Werken die zg NAS schiven ook als normale film/serie opslag gewoon op pc? en zijn ze dan ook benaderbaar met VLC ?
Aangezien niemand antwoord geeft op je vraag.
NAS (Network Attached Storage) is een apparaat met opslag verbonden aan je netwerk.

In dit voorbeeld wordt uitgegaan van een Syntology NAS:
In combinatie met windows kan je de opslag benaderen door hem te verbinden als network mapped drive(1). In de windows verkenner zie je een nieuw station verschijnen Z:\ of welke letter je toewijst. Een VLC mediaplayer kan de network mapped drive gebruiken op de PC. In het computer totaal artikel(2) wordt uitgelegd hoe je kan streamen van een nas. Daarnaast om een helder plaatje te geven en iets meer inzicht te geven wat een NAS is, dan raad ik je aan om het youtube filmpje(3) te bekijken die uitlegd wat een NAS is. Hopelijk helpt dit antwoord je om wat meer inzicht te geven wat een NAS is en wat je ermee kan.

(1) https://www.synology.com/...torial/store_with_windows (Stappen om network mapped drive te maken, Geraadpleegd op 19-05-2017)
(2) https://computertotaal.nl...ilms-vanaf-een-nas-65453/
(Films streamen van een Syntology NAS.)
(3) https://www.youtube.com/watch?v=k13sQxybqiA (Still confused about NAS? NAS explained in 3 minutes)
Dank je ga er mee bezig