Sandisk Extreme PRO USB 3.1 128GB Zwart - Reviews

Specificaties 128GB USB 3.1-stick (§0,449 per GB) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Extreme PRO USB 3.1 128GB Zwart Review

victor1701 10 september 2018, laatste update op 16 november 2018, 906 views Product gekocht

Sandisk Extreme PRO USB 3.1 128GB Zwart

Het beest onder de usb drives. Degelijke behuizing, de buitenkant is grotendeels van stevig aluminium. Lees snelheden van maximaal 420 MB/s en schrijfsnelheden van maximaal 380 MB/s via usb 3.1. Een dure usb drive maar daar krijg je wel veel voor terug.

Pluspunten

• Hoge opslag 128 GB
  • Hoge lees snelheid van 420 MB/s via USB 3.1
  • Hoge schrijfsnelheid van 380 MB/s via USB 3.1
  • Degelijke behuizing, grotendeels van aluminium
  • Secure access, kun je bestanden mee versleutelen tot 128 bit
  • Hoge lees snelheid van 332 MB/s via usb 3.0
  • Hoge schrijf snelheid van 310 MB/s via usb 3.0

Minpunten

• Uitschuifbare usb stick
  • Prijzig

sandisk extreme pro 010

banner5

Usb drive, thumb drive of stick. Iedereen kent het wel en heeft er wel een of zelfs meerdere in huis. Usb oftewel Universele SeriŽle Bus stamt alweer uit 1996. Toen intel de eerste usb 1.0 aankondigde. Het moest de langzamere parallelle en seriŽle poorten voor gegevens overdacht vervangen. Het mooie van usb standaard was en nog steeds is dat hardware fabrikanten producten kunnen maken die compatibel zijn met zowel pc's als Macs. Usb 1.0 ook nu wel low speed genoemd had een maximale snelheid van 1.5 Mbit/s. De grootste voordelen van usb is de mogelijkheid van het aansluiten zonder dat je computer opnieuw hoeft op te starten. Dit is ook wel bekend als Hotplugging. Nu weten we bijna niet anders. En staan we raar te kijken als we er bij stil staan over tijden dat zoiets niet bestond. De ander handig gegeven dat usb drives hun voeding via de usb kabel mee krijgen en geen aparte stroom kabel nodig hebben.

Usb 1.1 standaard volgde 2 jaar later en was uiteraard stukken sneller 12 Mbit/s. Het was usb 2.0 uit 2000 dat vele malen sneller was en lange tijd de standaard was. Met een maximale doorvoer snelheid van 480 Mbit/s heerste high speed usb 2.0 in de computer wereld. Mijn indruk was dat toen usb al behoorlijk ingeburgerd was. En menig persoon wel in het bezit was van een usb drive. Zelf heb ik er 3 stuks waarvan 2 van kingston datatraveler 2.0 2 GB opslag. En usb 2.0 snelheid van 11.5 MB/s. En een van een onbekend merk met een opslag van 16 GB. Alle 3 geen rappe jongens. Ondertussen zit er usb 3.0 connectors op mijn 2 jaar oude computer. En dus hoog tijd om te gaan shoppen naar een nieuwe usb stick.

Daar nagelaten dat ik graag niet alleen een vele malen snellere usb stick zoek. Maar ook eentje waar ik zowel backups op kan bewaren, En er naast wat ik met enige regelmaat gebruik is winpe. Om defecte windows pc's weer mee aan de praat te krijgen. Heb IK al een hele poos rond zitten te kijken naar verschillende merken, verschillende groottes 32, 64 of 128 GB. In september 2017 las ik een review op hardware.info over de Extreme Pro 128GB & 256GB. Hoe Opgetogen ik ook was over de benchmark resultatenen en de conclusie. De usb drive was ver boven mijn budget. Maar de tijden veranderen mijn behoefte aan meer backup en opslag is gegroeid. Daarbij mijn ongeduld voor het lange wachten tot er iets naar mijn usb drive is gekopieerd is ook toegenomen.

Gelukkig zijn beide usb sticks van respectievelijk 128 en 256 GB modellen iets in prijs gedaald. Je betaalt er nu gemiddeld geen 103 en 173 euro meer voor. Maar 75 euro voor de 128 GB model. En 135 euro voor het 256 GB model.

Specificaties

specificaties001
specificaties002

specificaties003

Uitpakken

De Usb drive wordt in een simpele verpakking geleverd.

sandisk_extreme_pro_001

sandisk_extreme_pro_002

De sandisk extreme pro wordt geleverd met een klein kaartje waar de licentie code voor de gratis rescue pro deluxe software op staat. De rescue pro deluxe is een recovery tool. Hiermee zou je bestanden die je per ongeluk gewist hebt weer terug kunnen halen. Deze software tool heb ik in dit review niet getest.

sandisk_extreme_pro_003

De Usb stick is uitschuifbaar. Dit is naar mijn mening stukken fijner dan een usb stick met een dop erop. Immers kun je de dop erg snel kwijt raken. De uitschuif knop voelt wel een klein beetje fragiel aan. Je moet hem goed in drukken en tegelijkertijd naar boven of onderen schuiven.

sandisk extreme pro 010

De buitenkant van de usb stick is grotendeels van stevig aluminium .Dit geeft de usb stick een aardig premium gevoel. Behalve de bovenkant dat is van plastic.

sandisk extreme pro 011

sandisk extreme pro 012

sandisk extreme pro 013

sandisk extreme pro 014

sandisk extreme pro 015

Secure access

Op de usb drive staan een aantal bestandjes. Te weten 2 quick start handleidingen een voor het gebruik van de secure access software op windows. De ander voor mac gebruikers. Daarnaast staat er ook het programma secure access op de usb drive.

De secure access software is een software tool om bestanden mee te versleutelen op de usb drive. Het programma is zeer simpel in gebruik. Je start het programma op je verzint een wachtwoord voor het beveiligen van je bestanden.

sandisk_secure_access002

Vervolgens krijg je een venstertje met korte gebruiks instructies.

sandisk_secure_access003

Eenmaal aangekomen in dit venster kun je simpelweg links onder in het subvenster my computer de bestanden selecteren die je naar de usb stick wilt kopiŽren en meteen versleutelen. Je sleep simpelweg de bestanden naar het subvenster my vault en de rest gaat vanzelf.

Zelf heb ik weinig tot geen verstand van encryptie software. En of deze gratis tool met 128 bit versleuteling voldoende is voor deze tijd. Mij lijkt het ruim voldoende voor een alledaagse persoon zolang je maar geen staats geheimen hoeft te bewaren op deze usb stick. Moet deze tool meer dan voldoende zijn.

Als je een indruk wilt hebben hoe snel het versleutel process verloopt heb ik deze hieronder voor jullie getest.

sandisk_secure_access004

Prestaties in exFAT format

Naast de snelheidstests wilde ik zelf ook kijken of er onderliggende verschillen zouden zijn in snelheid tussen exfat en ntfs. Ik wilde wel eens weten of de usb solid state flash drive die sandisk aan deze usb stick heeft gegeven het de naam ook echt waart is.

De usb stick wordt geformatteerd in exfat aan geleverd. met netjes precies 128 GB lege opslag ruimte er op.

sandisk_extreme_pro_exfat_properties
Crystal diskmark
Uiteraard begin ik met de crystaldiskmark test te draaien op 1 gigabit. Zoals je hier onder kunt zien zijn de sequentiŽle leessnelheden en schrijfsnelheden aanzienlijk voor een usb stick. Ze komen niet boven de 400 MB. Maar dat was wel te verwachten. Want ik draai deze tests op een usb 3.0 poort en niet op een usb 3.1.

sandisk_extreme_pro_exfat_crystaldiskmark

Om te kijken of er nog meer uit de usb stick te halen valt heb ik de crystal diskmark gedraaid op 4 Gigabit. En wat blijkt de extra snelheid is niet veel maar een paar MB's meer maar toch..

Sandisk_extreme_pro_exfat_crystaldiskmark_4Gig
Atto disk benchmark
Bij de Atto disk benchmark krijgen we een beter beeld van de prestaties. Hier zien we dat de usb stick vanaf 512 KB al schrijf prestaties neerzet van boven de 350 MB/s en leesprestaties van tegen de 400 MB/s. En er zelfs een paar keer over heen gaat.

sandisk_extreme_pro_exfat_attodisk
Flash bench
Omdat dit een usb test is heb ik ook een flash bench test gedraaid. Om te kijken of bij deze test de prestaties afwijken van de anderen. De test resultaten wijken wel wat af bij de bovenstaande maar stellen zeker niet teleur. Ook hier vanaf de 512 KB zitten de schrijf prestaties vanaf 310 MB en de lees prestaties vanaf 340 MB. En zelfs vanaf 1 MB blijven de schrijf prestaties tussen de 340 en 350 MB/s schommelen. En zitten de lees prestaties tussen de 350 en 360 MB/s.

sandisk_extreme_pro_exfat_flashbench-usb3
Real world test
Al deze testjes zijn leuk om naar de resultaten te kijken. Maar wat houdt dit nou eigenlijk in als we kijken hoe lang je moet wachten tot er 1 GB of 10 GB aan bestanden naar de usb stick gekopieerd hebt.

Om een duidelijker beeld te krijgen heb ik 3 testjes gedaan. Te weten.

Test 1 is een bestand van 1 GB
Test 2 is een bestand van 10 GB
Test 3 is een folder van 1.1 GB bestaan de uit 3209 bestanden in 351 subfolders.

Daarbij zullen bij deze tests de bestanden vanaf een samsung 240 pro ssd gekopieerd worden.

Test 1 1 GB kopieer opdracht duurde 3.4 seconden
Test 2 10 GB kopieer opdracht duurde 35.8 seconden
Test 3 1.1 Gb folder kopieer opdracht duurde 20 seconden
Prestaties met secure access software
Uiteraard zijn we nieuwsgierig hoe lang we over deze tests doen als we de bestanden tegelijkertijd versleutelen met de bijgeleverde secure access software.
Omdat er bij deze test ook cpu performance bij komt kijken. Moet ik vermelden dat ik gebruik maak van een intel i7 6700 processor die draait op 3.4 GHZ.

Ik maak hier gebruik van dezelfde test als hierboven.

Test 1 duurde 10 seconden
Test 2 duurde 1 minuut en 45 seconden
Test 3 duurde 5 minuten en 20 seconden

Aan test 3 zat nog wat haken en ogen. Ten eerste bleef de software secure access enige tijd hangen. En had de tool ook wat moeite met de hoeveelheid bestanden te versleutelen. Aan de processor kracht kan het niet echt hebben gelegen die kwam niet boven de 20 % uit.

Prestaties in NTFS format

Ik vroeg me af of er prestatie verschillen zouden zijn met de usb drive als ik de drive in plaats van in exfat in ntfs formaat en daarop de bench marks zou hebben gedraaid.

sandisk_extreme_pro_ntfs_properties
Crystal diskmark
Nou ik zie hier nagenoeg geen verschillen tussen de prestaties op exfat of ntfs.

Sandisk_extreme_pro_ntfs_crystaldiskmark
Atto disk benchmark
Ook hier zijn de prestaties nagenoeg hetzelfde. Er valt wel een dingetje op dat er iets meer uit schieters zijn van boven de 400 MB bij de lees acties.

Sandisk extreme pro 008
Flash bench
sandisk_extreme_pro_NTFS_flashbench_usb3

banner5

Er zijn legio merken die diverse modellen van usb drives in de aanbieding hebben. Maar er zijn er maar weinig tot geen die een usb drive hebben zoals deze sandisk extreme pro. Deze drive is niet alleen heel erg snel met lees en schrijf acties. Maar is ook nog eens gemaakt van stevig aluminium. Wat toch een premium look and feel geeft aan deze drive. Niet de gehele behuizing is van aluminium maar wel grotendeels. Alleen de bovenkant waar de schuif knop zit is van plastic. Misschien is dat nog een klein gemis van sandisk.

Een ander punt is de uitschuifbare gedeelte van deze usb drive. Waar de meeste usb drives met een bescherm dopje komen om de usb aansluiting te af te schermen. Komt sandisk met een uitschuifbare usb drive waar je geen bescherm dop voor nodig meer hebt. Dit heeft naar mijn mening een groot voordeel je kunt immers geen los dopje meer kwijt raken. Aan de andere kant vind ik de schuifknop die immers niet zoals de rest van de behuizing van aluminium is, maar van plastic enig zins een beetje fragiel aanvoelen. Wel jammer dit is immers geen goedkope usb drive.

Voor de mensen die waarde hechten aan beveiliging van hun bestanden. Weet ik niet of ik zelf een uitgesproken oordeel kan geven van de bijgeleverde secure access software. Deze tool krijg je er immers gratis bij. Maar had bij mij grote moeite om een folder van 1.1 GB (bestaande uit 3209 bestanden) naar de usb drive te kopiŽren en tegelijkertijd te versleutelen. Bij de eerste poging liep de tool vast bij de tweede poging duurde het ruim 5 minuten.

De sandisk extreme pro zet naar mijn mening beestachtige prestaties neer respectievelijk lees snelheden van tussen de 330 en 350 MB/s en schrijf snelheden van tussen de 310 en 320 MB/s. Met recht de snelste usb drive van dit moment. Het grootste gemis bij mij is dat ik deze usb drive niet heb kunnen testen op een usb 3.1 poort. Waarschijnlijk zouden de prestaties nog hoger liggen. Maar daar nagelaten een mooie snelle usb drive gemaakt van degelijk materiaal. En heb je behoefte om deze usb drive aan te schaffen dan moet je wel enig diep in je buidel voor tasten want deze drive kost wel een paar tientjes. Gelukkig tussen de tijd dat ik hem heb aangeschaft en het schrijven van deze review is de drive alweer aardig in prijs gezakt en zeker de moeite waart er een te bemachtigen.

banner5

Enkele hoge resolutie foto's. Klik op het plaatje om in het groot te zien.
sandisk extreme pro 010 sandisk extreme pro 011
sandisk extreme pro 012 sandisk extreme pro 013
sandisk extreme pro 014

Addendum

Ik hoop dat jullie genoten hebben bij het lezen van mijn review. Mocht je mijn review goed vinden geef het dan een mooie waardering. Ik vind het altijd leuk om iemand anders zijn of haar waardering te ontvangen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben laat het mij hieronder weten. Mocht je helemaal uit je stoel glijden omdat je mijn review een topper vindt. Nomineer mij dan voor review van de maand. :P

Bekijk eventueel een van mijn andere uitgebreide reviews:

Liebherr CPel 4313 Zilver
TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS100
WD Red WD60EFRX, 6TB
Fractal Design Define R5 Zwart
Denon AVR-X2200W Zwart

Heb jij ook een Sandisk Extreme PRO USB 3.1 128GB Zwart?

Goede review! erg compleet!
zelf nog een vraag; word de stick warm? en beinvloed dat de prestaties.
ik heb zelf een sandisk 32 gb en die zou 50 mb sec moeten doen, maar die word na 2 minuten kokend heet en heel traag.
Oh de mijne wordt ook best warm maar dat beinvloed bij mij niet de prestaties.
Mooi dan moet ik er ook maar een gaan kopen! Thx!
Een hele mooie review!
Ik gebruik de 64GB versie voor backups. Goedkoper dan SSD en makkelijker aan te sluiten. De plug voorkomt schade tussen plug en controller.
Het hele uitpak gebeuren, snap niet wat mensen daar leuk aan vinden, zeker zo uitgebreid, maar kennelijk is dat belangrijk voor veel mensen - want ik zie het wel vaker. En ik scroll er wel even doorheen :).

Rest van de review - het gedeelte dat ergens over gaat - was heel goed. Dank daarvoor.