Crucial MX300 2,5" 525GB - Reviews

Specificaties 2,5" • 3d v-nand (TLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Crucial MX300 2,5" 525GB Review

victor1701 3 januari 2018, laatste update op 25 juni 2018, 3.124 views Product gekocht

Crucial MX300 2,5" 525GB

Mooie middenmotor onder de ssd's. Goede prestaties voor een scherpe prijs...Met extra's als hardware encryptie en momentum cache. Met momentum cache geactiveerd krijgt de ssd een behoorlijke performance boost.

Pluspunten

• Goede prestaties voor middenklasser
  • Niet duur
  • Hardwarematige encryptie
  • Momentum cache boost performance en levensduur
  • Hoop features voor middenklasser

Minpunten

• Momentum cache neemt zo'n 4 Gb van je werkgeheugen in beslag
  • Daadwerkelijke prestaties iets lager dan wat crucial aangeeft

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Tja daar ben ik weer. Heb ik net een hele review geschreven over de 4TB seagate ironwolf harddisk die ik recent gekocht heb. Heb ik eigenlijk tegelijkertijd ook een ssd schijf bij alternate besteld. Waarom nou dat is simpel. Nu zit er in mijn pc een samsung 840 pro 256 GB schijf. Hardstikke goede ssd zit al sinds 2013 in mijn pc. Maar eeuh tja hij begint een beetje vol te raken. Niet dat windows 10 zoveel meer ruimte in beslag neemt dan voorgaande versies. Maar omdat ik een paar ruimte verslinende applicaties op heb staan. Waaronder plex met de hele bijbehorende database. Waarom zet ik dat niet op een gewone schijf. Goeie vraag dat kan ik niet echt goed beantwoorden behalve dat ik deze graag op de OS schijf wil houden. Mischien heb ik wat authistische trekjes die vastgeroest zitten.

Mijn criteria voor een nieuwe ssd is simpel. Ik heb meer opslag capaciteit nodig. Dus wordt het een 512 GB of 1 TB. Ik heb geen behoefte aan een ssd uit het topsegment die ruim boven de 200 euro kost en maar 30 a 40 MB/s sneller is. Want Ik betwijfel of ik die snelheids winst zal opmerken. Vooral omdat ik mijn pc gedeeltelijk gebruik als nas en dus bijna nooit mijn pc uit doe. Nee voor mij is een ssd uit een lagere prijs range die rond de 500 MB/s haalt meer dan voldoende.

Nu zijn er toch een hoop aantal spelers op de markt die ssd schijven maken. Maar wat mij opviel is dat voornamelijk samsung en crucial hiervan de grote jongens zijn. Omdat de andere merken mij niet zo aansprak vanwege te lage prestaties. Heb ik me vooral gefocust op samsung en crucial. Samsung was voor mij bekend terein ik heb immers nu ook een ssd van samsung in mijn pc. Maar omdat ik nu op zoek ben naar een goedkoop model vond ik de 850 pro modellen uiteraard te duur. Immers zijn dat de topsegment modellen. Samsung 850 evo zou kunnen omdat ze stukken goedkoper zijn. Daarnaast heb ik gekeken naar de crucial MX300 modellen die ook wel interessant zijn.

Als ik voor beide merken naar de 1TB varianten kijk viel het mij op dat deze nog veels te duur zijn (zo'n 290 euro) voor het budget wat ik er aan wilde spenderen. Dus dat was snel gedaan het wordt in ieder geval een 500 GB model. Nu kwam het nog tussen de Samsung 850 evo en de Crucial MX300 op aan. Nu trad er voor mij even wat verwarring op. Dit komt omdat aan de ene kant op tweakers.net de samsung 850 evo een pracht review is geschreven door de redactie en kreeg de 850 evo een 9 als cijfer. En tegelijktijd gaf de redactie van tweakers.net in een ander review de MX300 een magere 7. Met als minpunt dat Tlc geheugen traag is. Maar beide schijven maken toch gebruik van 3d v nand tlc geheugen. Zie link Daarnaast heb ik op hardware.info ook de review gelezen van de MX300 waarbij de redactie de MX300 beloont met een excellent award voor uitstekende prijs prestatie verhouding.

Nou kan het zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien. Dus schiet mij alstublieft niet af. Het enige verschil wat ik dus kan opmaken dat de samsung 850 evo model zo'n 30 Mb sneller is dan de MX300 model. Om dit verhaal niet te lang te maken. Werd ik toch nieuwsgierig naar de MX300 model van Crucial. Ten eerste de prestatie verschillen tussen beide modellen zou maar zo'n 20 a 30 MB/s zijn en de MX300 is zo'n 20 euro goedkoper. Maar de grote klapper er waaien genoeg reviews rond over de Samsung 850 evo modellen. En het leek me trouwens wel leuk om een uitgebreid review te schrijven met mijn bevindingen over de MX300. Heb ik immers wat te doen tijdens de eenzame feestdagen. ;(

Specificaties

Link naar Crucial Mx300 website
Link naar Crucial Mx300 support website

Features

Deze ssd bevat een hoop features waarvan ik een aantal daarvan uitleg zal geven. Van de rest is het voor mij te tecnisch om het in begrijpende taal uit te kunnen leggen. Of ik kon zelf geen goede uitleg vinden. Deze crucial MX300 bevat de volgende feautures:

• Dynamic Write Acceleration
• Redundant Array of Independent NAND
• Multistep Data Integrity Algorithm
• Adaptive Thermal Protection
• Power Loss Protection
• Data Path Protection
• Active Garbage Collection
• TRIM Support
• Self-Monitoring and Reporting Technology (SMART)
• Error Correction Code (ECC)
• Device Sleep Support
Redundant Array of Independent NAND
RAIN afkorting voor Redundant Array of Independent NAND.
Voor een uitgebreide technische inhoudt moet ik je doorverwijzen naar onderstaande link.

link naar NAND Flash Media Management Through RAIN - Micron Technology
Adaptive Thermal Protection
Naast een lager verbruik van je vermogen zorgt De Adaptive Thermal Protection technologie in de MX300 SSD dat je stroomverbruik dynamisch wordt aangepast. Hierdoor wordt de kans op oververhitting in de schijf tot een minimum terug gebracht. Je SSD houdt je systeem koel en waarborgt de levensduur.
Active Garbage Collection
Cruciale SSD's hebben een onderhoudsfunctie genaamd Active Garbage Collection ingebouwd in de controller. Active Garbage Collection wordt geactiveerd wanneer de SSD stroom krijgt, maar geen datadoorvoer en achtergrondopruiming op de SSD's. Het doel van deze functie is om de prestaties van de SSD te behouden in omgevingen waar TRIM (hier besproken) om wat voor reden dan ook geen mogelijkheid is, door de cellen op de SSD schoon te maken terwijl de gegevens worden verwijderd. Als TRIM aanwezig is, zal deze deze achtergrondopruiming afhandelen, maar als TRIM om welke reden dan ook de SSD niet kan bereiken, is Active Garbage Collection er om voor de schijf te zorgen.
Trim
Wanneer SSD's veel gebruikt worden, worden ze trager. Bij het schrijven in eerder gebruikte ruimte moet dit gebied eerst gewist worden, en deze handeling kost extra tijd. Daarom heeft men een nieuwe technologie ontwikkeld die dit tegengaat, namelijk TRIM. TRIM zorgt ervoor dat het besturingssysteem zoekt naar gebieden op de SSD die niet meer gebruikt worden. Vervolgens krijgt de controller van de SSD opdracht om deze gebieden alvast te wissen, zodat er zonder vertraging weer op geschreven kan worden.

De recentste SSD's zijn bijna allemaal uitgerust met deze TRIM-functie. Het is aan te raden om bij aanschaf te kijken of een SSD deze technologie ondersteunt. Vóór TRIM was er wel al een alternatieve techniek die de SSD resette. Het nadeel hiervan was dat deze techniek alle data wiste die op de SSD stond, waardoor hij niet praktisch was om te gebruiken.

link naar trim voor gevordenen
S.M.A.R.T.
Een van de features dat nagenoeg iedere moderne harddisk tegenwoordig heeft is S.M.A.R.T. oftewel Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology is een bewakingssysteem voor harde schijven en SSD's. Het houdt indicatoren voor betrouwbaarheid in de gaten in de hoop een mogelijke uitval van de schijf als gevolg van een defect te kunnen voorzien.

In andere woorden S.M.A.R.T. is niets meer dan een stukje software in de harddisk dat de harddisk monitoort op een aantal zaken. Zoals fouten bij lezen en shrijven, De warmte van de schijf. En de status van verschillende electronica in de schijf.

Wanneer een limiet overschreden wordt bijvoorbeeld er worden teveel fouten geconstateerd dan toegestaan bij het wegschijven van data zal er een foutmelding worden gegeven.

Meestal moet je in het bios van je moederboard S.M.A.R.T. aanzetten of is deze al bij default al aangezet om het goed te laten werken. Bij mij moest ik het in het bios aanzetten. De resultaten kun je dan ook met verschillende programma's uitlezen. Een programmatje zoals Crystaldiskinfo kan dan een mooie uitkomst zijn.
ECC Error correction Code
SSD's moeten de gegevensintegriteit behouden als gegevens van de host-pc naar de NAND-opslag worden verplaatst, via de SSD-controller. De gegevensoverdrachten van de host naar de SSD worden vaak 'gegevens in vlucht' of 'gegevens onderweg' genoemd voordat ze daadwerkelijk naar de NAND Flash-opslag worden geschreven. SSD-controllers bevatten Error Correction-technologie (ECC genaamd Error Correction Code) om de overgrote meerderheid van fouten die van invloed kunnen zijn op gegevens langs dit traject te detecteren en te corrigeren. Flash-geheugenchips bevatten aanvullende foutcorrectie-informatie, samen met elk blok gegevens dat is geschreven; Met deze informatie kan de SSD-controller tegelijkertijd veel fouten corrigeren bij het lezen van een gegevensblok. NAND Flash-geheugen, zoals harde schijven, zal tijdens normale werking bitfouten tegenkomen die het meteen corrigeert met de ECC-gegevens.

Crucial’s What is ecc memory
Momentum cache
Micron's Momentum Cache is een intelligent stukje software dat dynamisch gebruikt maakt van gebruikte en ongebruikte systeembronnen om burst-prestaties op ssd te verbeteren. Voor uitgebreidere technische details zie onderstaande link.

Crucial’s Momentum Cache technical note
Hardwarematige encryptie
Dit is niets meer dan een stukje elektronica die er voor zorgt dat al je data die naar de ssd wordt weggeschreven tegelijkertijd versleutelt wordt. Dit beschermt je data op je ssd tegen ongewenste pottenkijkers die je data willen lezen.

Crucial’s short brief on encryption
Dynamic write acceleration
Dit werd mij te technish mocht je meer willen weten open de onderstaande link.

Crucial’s brief on Dynamic write acceleration

Uitpakken

En ook deze ssd werd tegelijkertijd met mijn nieuwe seagate iron wolf 4 TB schijf netjes en veilig verpakt bij mij thuis bezorgd. Mijn dank aan Alternate voor hun snelle levering.

Eenmaal uit de grote doos gehaald met piepschuim. Komt de crucial MX300 ssd doosje te voorschijn. De crucial ssd is verpakt in een mooi plat elegant doosje.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Eenmaal het doosje geopend vinden we de ssd met een spacer en een beknopte instructie. De ssd zelf is in mat zilver uitgevoerd. En ziet er best fraai uit. En zou best mooi kunnen uitzien in een kast met een glazen zijpaneel. Voor mij maakt het niet zoveel uit. Ik heb immers een gesloten pc kast. Maar toch..de ssd ziet er netjes afgewerkt uit.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Op het beknopte instructie kaartje. Vinden we een link naar de crucial website. Met hele uitgebreide instructies met video's. Hoe je stap voor stap eerst de ssd aansluit met een OTG kabel op je desktop/laptop en een backup maakt met de daarbij behorende crucial software. Vervolgt hoe je je desktop/laptop open maakt en de harddisk vervangt voor je nieuwe ssd. Dit kan voor beginners een heuse aanwinst zijn.

Inbouwen

Voor het inbouwen en over zetten van mij OS ga ik geen gebruik maken van de crucial backup software. Tevens ga ik niet alles opnieuw installeren. Ik ben immers een semi ICTer en ben daarom lekker lui en waarom moeilijk doen als het makkelijker kan. ja toch.... ;)

LET OP: ben je een ervaren computer gebruiker en weet je al hoe je een OS en of schijf moet clonen. Sla dan dit stukje lekker over.

Ik heb de crucial op een andere sata poort aangesloten. Daarnaast heb ik een windows winpe recovery drive (Herstel disk) gemaakt. Dit kun je simpelweg in windows 8 of 10 doen door in het startmenu in de zoekbalk herstel disk maken te kiezen. En vervolgens de stappen in het venster te volgen. Een uitgebreidere stappenplan kun je op de volgende site vinden: How to create a windows 8 or 10 repair disc

Je hoeft helemaal geen repair disc te maken. Maar dit is wel een heel eenvoudige snelle manier om een bootable (opstart) usb stick te maken. Na dit gebeuren kopieer ik de nieuwste versie van norton ghost exec op de usb stick. (En ja dit is een legale versie met dank van mijn werkgever) En kan ik aan de slag.
Nu hoef ik alleen mijn computer opnieuw op te starten. en meteen op F11 te klikken tot ik een menu krijg met mogelijke opstart opties. Let wel op niet bij iedere pc is het bootmenu via F11 te starten. Vervolgens wordt winpe gestart en krijg ik het windows repair tools menu te zien. Ik kies voor de dos promt. Type in het dos venster het pad naar norton ghost en enter. Voor de genen die niet weten wat je met norton ghost kunt doen. Het is simpel je kunt er images mee maken van partities en of gehele schijven. Je kunt ook volledige kopieen maken van de ene schijf naar de andere schijf.

Uiteraard barst het op het internet van tooltjes en methodes hoe je je OS (besturingssysteem) kunt clonen. Maar het leek me wel informatief om mijn methode te demonstreren.

Link naar crucial installatie instructies

Link naar how to make a winpe repair disk

Link naar Norton ghost

Crucial storage executive software

Uiteraard kun je crucial ssd software erbij installeren. Zodoende kun je een aantal features van de MX300 ssd gebruiken. Je moet het wel even van de crucial website downloaden.

Eenmaal geïnstalleerd en opgestart. Krijg je een venster met aan de linkerkant alle mogelijkheden onder elkaar. Onder het kopje drive details krijg je een aardig overzichtje met de basis informatie over je ssd drive. Zoals temperatuur, hoeveelheid opslag, geïnstalleerde firmware etc.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Onder het kopje S.M.A.R.T krijg je een overzichtje over wat interessantere informatie van je ssd. Onder andere de basis details over de staat (gezondheid) van je ssd drive. Zie hoofdstuk features.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Ik ga niet alle onderdelen voorleggen maar wat best wel interessant kan zijn is de momentum cache. Dit is een feature dat samsung ook heeft voor hun ssd's. Het komt erop neer wanneer je deze feature aan zet dat er een groot brok van je werkgeheugen als tijdelijke cache voor je ssd wordt gebruikt. Dit kan tot betere lees en schrijf prestaties lijden. En de levensduur van je ssd verlengen. Ik vond dit wel interessant om uit te proberen. En heb onder het hoofdstuk benchmars prestaties. Zowel zonder als met momentum cache aan de benchmarks gedraaid. Wat behoorlijke interessante resultaten heeft opgeleverd. Als je meer wilt weten over momentum cache moet ik je even terug verwijzen naar bovenin in dit review bij hoofdstuk features waar ik uitgebreider uitleg hoe momentum cache werkt (eigenlijk geript van de crucial website) :P

Houdt er wel even rekening mee dat je pc even opnieuw moet opstarten na het activeren van de momentum cache. En dat je genoeg werkgeheugen in je pc moet hebben (mijn advies minimaal 8 GB). Het liefst gebruikt dit tooltje tussen de 4 en 6 GB geheugen. En het allerbelangrijkste mocht je tijdens het gebruik van momentum cache de stroom van je pc uitvallen. Dan ben je wel de pineut. Want als de cache niet tussentijds weggeschreven is naar de ssd schijf. Kun je cruciale data kwijt zijn. In het ergste geval moet je OS opnieuw installeren. Please no power outage....

Benchmark prestaties

Nu zijn we bij de benchmarks uitgekomen. Te weten ik heb er een aantal gedraaid. Te weten Crystaldiskmark, Atto disk benchmark, Hd tune pro en AS ssd benchmark.
Crystaldiskmark benchmark
De crystaldiskmark benchmark geeft duidelijk aan dat de lees prestaties op niveau zijn wat crucial aangeeft. Maar de schrijf prestaties zo'n 480 MB/s. Zijn wel een stuk minder dan wat crucial aangeeft. Maar naar mijn mening nog steeds goed.

Atto disk benchmark
Hierbij het zelfde de schrijf prestaties lopen meer achter op de lees prestaties dan ik had verwacht.

HD tune pro benchmark
Ik heb weer een aantal HD tune pro benchmarks gedraaid met wat wisselende resultaten. Het kan zijn dat ik er verkeerd naar kijk maar de onderstaande lees en schrijf benchmarks laten naar mijn mening teleurstellende resultaten zien . Zowel de lees en schrijf prestaties liggen ruim onder de 400 MB/s. Waar dit precies aan ligt weet ik helaas niet. Mijn vermoeden is dat bij langdurige schrijf acties de prestaties een stuk omlaag gaan.

AS SSD benchmark
Ik ga ervan uit dat de AS ssd benchmark meer getuned is voor het meten van prestaties bij ssd's dan bijvoorbeeld de crystaldiskmark. Ik heb de AS ssd benchmark een aantal keer gedraait maar het resultaat blijft nagenoeg hetzelfde. Zowel de lees als schrijf prestaties zitten onder de 500 MB. Niet dat ik er heel erg aan stoor. Ik had immers gemund op een midden segment ssd en niet een topsegment. Maar wat crucial ons aangeeft met prestaties van respectievelijk 530 en 520 MB lijkt niet te kloppen.

Link naar hardware.info review
Link naar Tom's Hardware review
Link naar Relaxedtech review

Link naar nieuwste versie Crystadiskinfo en Crystaldiskmark
Link naar nieuwste versie ATTO disk benchmark
Link naar nieuwste versie HD tune
Link naar nieuwste versie van AS SSd benchmark

Benchmark prestaties met momentum cache

Hier heb ik dezelfde benchmarks gedraaid als hierboven maar dan met de momentum cache aan.
Crystaldiskmark benchmark
De crystaldiskmark lijkt enorm te profiteren van de cache en behaald belachelijke scores die boven de 5000 MB/s liggen. Uiteraard leest en schrijft de crystaldiskmark rechtstreeks naar mijn werkgeheugen. Leuk maar of dat constant is lijkt me erg sterk. Op een gegeven moment moet de momentum cache zijn cache legen en de data daadwerkelijk naar de ssd wegschrijven.

Atto disk benchmark
Ook hier zien we een behoorlijke boost in zowel lees als schrijf prestaties. Met uitschieters van 1600 tot 1900 MB.

HD Tune pro benchmark
Hier lijkt de HD tune pro een beetje profijt te hebben van de cache zowel bij lezen als schrijven blijven de prestaties rond de 500 MB maar wel met een aantal uitschieters daarboven. Vooral de schrijf prestaties lijken gemiddeld wel een boost gekregen te hebben.

AS SSD benchmark
Ook hier zien we bij de AS SSD benchmark een grote performance boost. van respectievelijk 871 MB en 720 MB. Het ziet er naar uit dat de momentum cache zeker dubbel en dwars waard is om te gebruiken. Het verbetert de lees en schrijf prestaties aanzienlijk.

De crucial MX300 is geen ssd die het uiterste uit de kan haalt. Tenminste als je het vergelijkt met ssd's uit het topsegment van deze tijd. Maar daar is de MX300 niet voor bedoelt. Als ik een ssd uit het topsegment had gewild dan zou ik toch zo'n 60 a 70 euro duurder uitgeweest zijn. Ondanks dat crucial prestaties van 530 en 520 MB beloofd. En uit mijn benchmarks prestaties naar boven komen die een stuk lager zijn ben ik over het algemeen zeer tevreden. Ik had zo wie zo in mijn hoofd een ssd te krijgen dierond de 500 MB zou presteren. En Daarbij komt deze ssd met een hoop features.

De momentum cache lijkt over het algemeen de ssd een flinke boost te geven. Daar zitten natuurlijk wel 2 kant tekeningen aan. Ten eerste als de stroom uitvalt ben je de pineut en kun je een hoop data welke nog niet van je werkgeheugen naar de ssd weg geschreven is kwijt raken. Hierdoor zou je OS (mits je OS er op draait) corrupt kunnen raken. Ten tweede Je zult wel genoeg werkgeheugen (mijn advies minimaal 8 GB) in je pc moeten hebben om gebruik te kunnen maken van de momentum cache. Als je pde pc als desktop pc gebruikt en na gebruik je pc netjes uit te doet. Loop je weinig tot geen risico en zou ik het gebruik van momentum cache zeker aanraden. Mocht je net als ik de pc ook als nas gebruiken of je hebt een nas. Dan zou ik het niet aanraden tenzij je een backup batterij op je nas hebt aangesloten.

Ben je op zoek naar een goedkope ssd die toch redelijke goede prestaties levert en als bonus een hoop features aanboord heeft. Kom je met deze MX300 zeer goed uit de bus..

Addendum

Ik hoop dat jullie genoten hebben bij het lezen van mijn review. Mocht je mijn review goed vinden geef het dan een mooie waardering. Ik vind het altijd leuk om iemand anders zijn of haar waardering te ontvangen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben laat het mij hieronder weten. Mocht je helemaal uit je stoel glijden omdat je mijn review een topper vindt. Nomineer mij dan voor review van de maand. :P

Bekijk eventueel een van mijn andere uitgebreide reviews:

Google Chromecast Ultra
WD Red WD60EFRX, 6TB
Fractal Design Define R5 Zwart
Denon AVR-X2200W Zwart

Changelog

• 20-12-17 opzet layout gemaakt.
  • 22-12-17 Fotos toegegevoegd.
  • 25-12-17 Inhoudsopgave uitgebreidt, benchmarks toegevoegd.
  • 27-12-17 Hoofdstuk features toegevoegd, links naar openen fotos toegevoegd.
  • 27-12-17 Inleiding geschreven.
  • 29-12-17 Uitpakken, inbouwen en Crucial storage executive software geschreven.
  • 02-01-18 Features geschreven, tekst correcties.
  • 03-01-18 Benchmarks en Conclusie geschreven, Inleiding gedeeltelijk herschreven, tekst correcties, review online.
  • 05-01-18 Jump naar reacties in inhoudsopgave toegevoegd.
  • 08-01-18 Tekst correcties bij conclusie.

Heb jij ook een Crucial MX300 2,5" 525GB?

Mooie review, dank en +3 van mij. Twijfel tussen deze en de Samsung EVO serie als 2e SSD. Want ik heb ook altijd ruimte te kort. Je schijft dat je de plex database op je systeemschijf wil hebben. Ik heb ook een vrij grote plex database dat ding is echt een draak met tienduizenden metadata bestanden. Zeker als je ook duizenden fotos en je muziek er in zet. Vanwege de snelheid is het verstandig om het op een SSD te houden.

Misschien een nuttige tip - je kunt ook plex laten denken dat het op de systeem schijf staat terwijl je de map via een NTFS junction fysiek ergens anders zet. Een soort van harde link. Als ik ruimte te kort kom dan verplaats ik zooi tussen schijven en zet dan een junction link terug. Van SSD naar gewone HD en weer terug wanneer ik het vaker nodig heb. Je hoeft dan niets opnieuw te installeren of instellingen te veranderen het blijft allemaal gewoon werken. Kun je vanuit command window doen maar ik gebruik hiervoor de handige tool link shell extension (http://schinagl.priv.at/n...t/linkshellextension.html).

Je kunt zo bijvoorbeeld ook de plex database naar een 2e SSD verplaatsen terwijl plex nog steeds denkt dat hij op je 1e staat.
Thanks ik heb net lmdisk geinstallerd en een virtual folder aangemaakt naar mijn werkgeheugen. En in plex ingesteld dat dat alle transcode data naar mijn werkgeheugen moet gaan. Dit scheelt aanzienlijk in schijfruimte en nog belangrijker hierdoor slijt mijn ssd veel minder snel. Mischien is dit ook een goeie tip voor jouw.

Voor de rest kan ik voorlopig goed uit de voeten met mijn nieuwe 500 GB ssd van crucial.
Ik heb de transcode temp inderdaad ook op SSD staan. Die gaan zo lang mee tegenwoordig dat je zeg 15 TB per maand moet schrijven om ze binnen 10 jaar een keer te verslijten. En zoveel transcode ik niet - probeer dat altijd te vermijden. Ik gebruik mijn RAM liever voor andere zaken (VM).
Daar zit wat in. In probeer het ook te vermijden. Maar het leek voor mijzelf leuk om uit te proberen en het schijnt de performance te boosten mocht er op dat moment een transcode aan te pas komen. Daarnaast heb ik toch genoeg werkgeheugen zo'n 32 GB.
Lees lekker weg, veel details +3

Die ramcache scoort leuk in de schijfbenchmarks.
Maar wat ik me afvraag: Als je genoeg ram hebt, dan gebruikt windows zelf dat al als cache.
Waarom zou een ramcache dan nog beter of sneller kunnen zijn?
De windows cache wordt bij benchmarks bewust genegeerd om eerlijke cijfers te krijgen, dus meten is lastig.
Ook denk ik dat windows heel conservatief is, zeker met de write-cache, om de uitvalproblemen te voorkomen.

Oh ja: je geeft (terecht) aan dat deze MX300 waarschijnlijk in de praktijk niet merkbaar langzamer is, maar wel e20-30 goedkoper. Ik vind dat indrukwekkender als je erbij vermeld wat de prijs is.
e30? op e115? , dat is relatief nogal een verschil !

[Reactie gewijzigd door SCS2 op 4 januari 2018 18:04]

Volgens mij niet de momentum cache reserveert 25 % van je werkgeheugen speciaal voor de ssd en gebruikt het als buffer cache net als de write cache maar dan vele malen groter daarnaast kijkt de software intelligent te kijken welke resources en data je niet en wel gebruikt voor je ssd en probeert daarmee je ssd sneller te laten werken .

Betreft de prijs bedoel je dat ik erbij had moeten melden hoeveel ik ervoor betaald heb ! Tegenoverr hoe hoeveel de samsung 850 evo kost.
Heeft het alleen nut voor de benchmarks/'pro' werk? Of ook nog voor opstart/game/normaal gebruik e.d.
Goede review! Een klein puntje: het eerste plaatje laadt bij mij wat langzaam, hij is dan ook 2,2 MB groot. Misschien kun je die resizen. Maar goed, dat is nitpicking. :)
Mm ik had juist alle plaatjes geresized van 4000 pixels naar 2000. Ik maak ze liever niet kleiner omdat ik men de mogelijkheid wil bieden om de foto's in het groot te bekijken. Maar het laden zou geen probleem moeten zijn. Het lijkt er op dat je een hele trage internet verbinding hebt .
Je kan ook een kleiner plaatje hier laten zien en een grotere als doorklikmogelijkheid.
Duidelijk verhaal, veel toegankelijke tekst, kloppende conclusie. Ramcache concepten kan ik nog altijd niet warm van worden, maar dat zal aan mij liggen :D Blijft een strakke SSD wat prijs-per-gb betreft, en dat is vaak toch koning.

Kudos voor een top review!
Goede review! Een dikke +3. _O_
Puike review die lekker wegleest en voorzien is van een hoop info en foto's.
Wat mij betreft een +3, dus bij deze.
Ook een +3 van mij ! Top review !.
Mooie review hoor :) +3
+3 bedank voor je review en all shared info _/-\o_
Mooie review, dank. De conclusie, 2de alinea, zou ik even herschrijven vanwege wel erg veel lees-storende foutjes. Op een tablet getikt?

Ik zou er van maken:

De momentum cache lijkt over het algemeen de ssd een flinke boost te geven. Daar zitten natuurlijk wel 2 kant tekeningen aan. Ten eerste als de stroom uitvalt ben je de pineut en kun je een hoop data welke nog niet van je werkgeheugen naar de ssd weg geschreven is kwijt raken. Hierdoor zou je OS (mits je OS er op draait) corrupt kunnen raken. Ten tweede zul je wel genoeg werkgeheugen (mijn advies minimaal 8 GB) in je pc moeten hebben om gebruik te kunnen maken van de momentum cache. Als je de pc als desktop pc gebruikt en na gebruik je pc netjes uit doet loop je weinig tot geen risico en zou ik het gebruik van momentum cache zeker aanraden. Mocht je net als ik de pc ook als nas gebruiken of je hebt een nas dan zou ik het niet aanraden, tenzij je een backup batterij op je nas hebt aangesloten.
Jammer dat je er aan gestoord hebt. Maar wel hardstikke fijn dat je het opviel en mij een correctie toe stuurt. mijn dank ik heb het aangepast. Ik hoop dat de rest van mijn review wel lees plezier heeft opgeleverd..
Ik stoor me er een beetje aan, maar de belangrijkste reden was dat ik wilde dat jouw review er in kwaliteit op vooruit zou gaan en daardoor net weer effe wat serieuzer zou kunnen worden genomen. ;-) Het was dus om je te helpen, zodat je wellicht nog wat meer waardering zou krijgen voor jouw mooie review... Niet om te zeuren.