1 review

KZ Acoustics ATR (Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

KZ Acoustics ATR (Zwart) Review

victor1701 20 september 2018, laatste update op 19 april 2019, 239 views Product gekocht

KZ Acoustics ATR (Zwart)

KZ acoustics is naar mijn mening een relatief onbekend chinees merk. Dat wel hoogwaardige kwalitatieve in-ear oordopjes maakt voor budget prijzen. Deze KZ ATR is dus goedkoop en geeft daarbij ook nog eens best goed geluid. Ze zijn wel een beetje lastig om in je oor te doen.

Pluspunten

• Bijzonder uiterlijk
  • Best goed geluid
  • Zeer laag geprijst
  • Microfoon + afstandsbediening
  • Gemaakt van degelijk materiaal

Minpunten

• De oordopjes zijn wat lastig om in je oor tedoen
  • De lage tonen zouden naar mijn idee nog wat beter kunnen
  • Bij rustige muziek mis ik wat detail bij de hoge en midden tonen
  • Lastig te verkrijgen in nederland

Kz_acoustics_atr_004f

banner

Er zijn van die momenten dat je in-ear oordopjes het begeven. Het kan aan een kabel breuk liggen of het oordopje zelf raakt defect. En dat overkwam mij. Ik had een setje philips in ear-oordopjes welk type dat weet ik niet meer. Wat ik wel nog weet is dat ze rich bass geluid gaven. En dat ik aardig tevreden mee was voor dopjes van rond de 30 euro. Ik luister graag naar muziek dat je regelmatig op een hitzone cd tegenkomt. Dus een redelijk goede bas geluid is van voor mij van groot belang. Natuurlijk moet het geluid over het algemeen mooi en vol zijn ook bij de midden en hoge tonen.

Maar nu moet ik niet afdwalen. Ik kreeg tijdelijk van iemand de sennheiser cx300 II te leen. Maar ondanks dat ze rond de 50 euro zijn . Vond ik het geluid niet naar mijn behoeven. Er komt nauwelijks bas geluid uit en de hoge tonen zijn te overheersend.
Tijd om zelf te gaan shoppen naar nieuwe oordopjes. Helaas zat ik deze maand erg krap bij kas. Maar uit nieuwsgierigheid keek ik op een website die een selectie toonde van beste in-ear oordopjes. Wetende dat deze ver boven mijn budget zouden zijn. Tot mijn verbazing trof ik een set oordopjes aan die volgens de site redelijk goed geluid zouden geven voor rond de 10 dollar. Het merk KZ type oordopjes ATE. Na het lezen van het artikel was ik nieuwsgierig geworden en heb ik verder gezocht op google. En kwam ik verschillende artikelen tegen waaronder een op androidworld En in alle artikelen waren ze zeer te spreken over de geluidskwaliteit van oordopjes die zo erg laag geprijsd zijn. En dus rond de 12 euro kosten.

Nou moet je niet denken dat deze KZ ATE oordopjes de beste zijn maar wat ik eruit haal is dat ze net zo goed zouden moeten zijn als oordopjes van andere merken die rond de 60 euro kosten. Dat is nogal een grote belofte. Eerst maar eens zien of daar enige waarheid in zit. Helaas zijn deze KZ oordopjes moeilijk in Nederland te verkrijgen. Je zult al gauw naar webshops moeten die het rechtstreeks uit China verschepen zoals Gearbest of Alieexpress. En bij dit soort websites moet je 3 tot 4 weken wachten totdat je ze in huis hebt. Oh ja had ik het nog niet medegedeeld KZ staat voor knowledge zenith en is een chinees bedrijf. Gelukkig bij toeval ontdekte ik dat je ze ook via bol.com kunt krijgen. Maar dan is het wel grijze import en dus ben je een tikkeltje duurder uit.

Nou struikelde ik even over het uiterlijk van de oordopjes. Of ze überhaupt wel in mijn oor gaan passen en blijven zitten. Immers zijn bijna alle KZ oordopjes van dit soortgelijk uiterlijk. En zien ze er wat groot uit. Na het lezen van wat reviews kwam ik er ook achter dat je ze ook op een ongewone manier in je oor dient te doen. Maar daar kom ik later in dit review op terug.

Nou praat ik hier al een poosje over de KZ ATE oordopjes. Terwijl dit review over de ATR gaat. Nou dat is simpel ik heb op de bol.com website voor de ATR gekozen omdat de ATE behuizing gedeeltelijk transparant is en ik ze hierom behoorlijk lelijk uit vind zien. Niet wetende dat de ATR die er heel veel op lijkt, volledig andere oordopjes zijn. Nou ja we gaan kijken of deze KZ ATR oordopjes mij goed bevallen. 18 euro en 24 uur later kunnen we aan de slag...

Specificaties

Line Length: 1.2m

Vocalism Principle: Dynamic

Frequency Response Range:20-20000Hz

Sensitivity: 108±3dB

Connectors: AUX (3.5mm)

Plug Type: L Bending

Resistance: 16Ω

Communication: Wired (non removable)

With Microphone: Yes

Style: Ear Hook

Driver Unit: 8mm

Housing: ABS resin

Color: Black

Weight: 15 g / 0.52oz

banner

Wat is een micro driver unit

Wat is een micro driver unit. De driver unit bestaat uit magneten, spreekspoelen en een kegelvormig diafragma (gemeten in mm) en is een van de meest essentiële onderdelen van de hoofdtelefoon. Het is zijn taak om het elektrische signaal om te zetten in een geluidsgolf die het oor kan begrijpen.
Hoewel je misschien denkt dat de geluidskwaliteit lineair gerelateerd is aan de grootte van de driver, is dit niet noodzakelijk het geval. In plaats daarvan is het de variatie aan technologieën die worden gebruikt om de drivers te bouwen die het verschil maken. Doorgaans is de grootte een indicator van hoe groot het geluid kan zijn, hoewel de structuur van de eenheidsmotor het algehele geluid kan beïnvloeden.

Hoewel een enkele driver de mogelijkheid heeft om geluid te produceren tussen 20 Hz en 20 kHz, heeft het wel zijn beperkingen. En dat is waar meerdere driver units in de vergelijking komen. Wanneer er meer dan één driver bij betrokken is, wordt filteren gebruikt om het frequentiebereik te scheiden, zodat elke driver zich op een bepaald bereik kan concentreren.

Maar net als de grootte van de driver, maakt een hoofdtelefoon met meerdere drivers het niet automatisch tot een geweldige hoofdtelefoon. Een slecht geproduceerde quad-driver hoofdtelefoon zal niet kunnen concurreren met een goed gemaakte hoofdtelefoon met een enkele driver.
Ten slotte zijn er driver units met verschillende soorten kernmechanismen. Elk heeft zijn eigen unieke manier om geluid te produceren. In dit gedeelte zullen we vijf typen hoofdtelefoon driver units verkennen waarvan je op de hoogte moet zijn.
  • Dynamic Drivers
  • Balanced Armature Drivers
  • Planar Magnetic Drivers
  • Electrostatic Drivers
  • Hybrid Drivers
Dynamic Driver

Dynamische drivers zijn de meest gebruikte en goedkoopste in zijn soort. Dynamische of bewegende spoel, gebruikt de fysica van magnetisme en elektromagnetisme om beweging te creëren, wat leidt tot het creëren van geluid.
De magneet magnetiseert de spreekspoel waardoor hij een elektromagneet wordt. Zodra de spreekspoel stroom ontvangt, creëert deze een magnetisch veld dat in richtingen loopt die worden bepaald door de stroom van de stroom. De spreekspoel wordt afgestoten en aangetrokken naar dit magnetische veld. Vervolgens verplaatst dit het aangesloten diafragma en verplaatst het de lucht er omheen, waardoor geluid wordt gecreëerd. Hoe groter de luchtverplaatsing, hoe hoger het volume. Om realistische basrespons in een driver te creëren, moet de driver lucht kunnen verplaatsen. Dit is de reden waarom een dynamische driver geweldig is in het creëren van de basrespons.

Een van de grootste klachten over dynamische stuurprogramma's is echter dat de audio gevoelig is voor vervorming, vooral bij een hoog volume. Dit staat ook bekend als "niet-lineaire vervorming". Dit effect kan echter worden verzacht door goede engineering. Daarom is het oneerlijk om een ​​dynamische driver duidelijk te associëren met slechte kwaliteit.

Balanced Armature Driver

Gebalanceerde armatuur (BA) -drivers zijn kleiner en stukken duurder dan de dynamische drivers. De driver bestaat uit een miniatuurarm (armatuur) binnen een draadspiraal omgeven door twee magneten. De bovenste en onderste magneten bepalen de beweging van het anker. Wanneer er geen netto kracht op het anker is, wat betekent dat het op gelijke afstand van beide magneten is, zeggen we dat het "gebalanceerd" is. Wanneer de stroom door de spoel stroomt, magnetiseert deze het anker, waardoor het naar beide magneten zwenkt. Deze zwenkende beweging zal het diafragma bewegen en als gevolg geluid produceren.
Dit type driver kan worden afgestemd op een specifieke frequentie, hoewel het bereik meestal een beetje beperkt is. Mogelijk merk je dat een enkele set oortelefoons maar liefst vier verschillende driver units kan bevatten om het geluid te volledig te produceren.

Het verschil tussen balanced armiture en dynamische drivers is dat de balanced armiture driver geen lucht verplaatst om geluid te produceren. Dit resulteert in een gebrek aan basrespons. Dit is de reden waarom je bij veel oortelefoons meerdere driver units aan treft. Bestaande uiteen combinatie van balanced armiture drivers met dynamische drivers. Waarbij de dynamische driver compensensatie biedt bij het gebrek aan basrespons.

Planar Magnetic Driver

Planar magnetische drivers komen vaak voor in hoofdtelefoons met een open achterkant. De drivers zijn extreem dun en bevinden zich meestal in high-end hoofdtelefoons. De drivers zijn gebaseerd op een soortgelijk principe als dat op de hoofdtelefoon van de dynamische driver - magnetische velden gebruiken om geluiden te produceren.
Dus in plaats van de spreekspoel te verplaatsen zoals de dynamische drivers, wordt het diafragma (een dunne platte film) rechtstreeks beïnvloed door het magnetische veld om geluid te produceren. En aangezien het hele diafragma gelijkmatig moet worden getrild, worden grotere of meer magneten gebruikt en dit draagt bij aan het gewicht van de hoofdtelefoon. Het resulteert ook in de behoefte aan meer vermogen van de audiobron of er is een ingebouwde versterker nodig.

Daarom hoofdtelefoons met planar drivers niet zo draagbaar als de dynamische drivers en worden ze over het algemeen voor thuisgebruik gekocht. Hoofdtelefoons met planar drivers hebben ook een hoger prijskaartje dan dynamische drivers.
Het geluid dat wordt geboden door de planar magnetische drivers is van hoge kwaliteit met relatief geen vervorming en heeft een goede tijdelijke respons. De basweergave voor planaire hoofdtelefoons is uitstekend. Dit komt door de combinatie van het grote dunne diafragma en de sterke elektromagnetische kracht die leidt tot de mogelijkheid om een grote hoeveelheid lucht te verplaatsen.

Electrostatic Driver

Elektrostatische drivers maken gebruik van statische elektriciteit - de basis hiervan ligt in het feit dat gelijke ladingen afstoten terwijl tegenpolen elkaar aantrekken. De trillingen treden op als het membraan duwt en trekt tegen geleidende platen (respectievelijk negatief en positief geladen) of elektroden, en de lucht wordt door de perforaties geduwd. Deze actie resulteert, samen met het continu veranderende elektrische signaal, in geluidsgolven die door het oor worden begrepen.

Omdat de driver vrij complex is en speciale versterkers nodig heeft die bekend staan als energizers, zijn deze meestal te vinden in de geavanceerde open-back-koptelefoons. Elektrostatische drivers zijn relatief ongebruikelijk en zijn duurder.
Wat ze echter missen qua draagbaarheid en betaalbaarheid, ze vormen zeker de sound arena en het extreem levensechte soundstage. De elektrostatische driver kan een aanzienlijk beter geluid produceren dan elke andere beschikbare hoofdtelefoon en dit wordt weerspiegeld in de verkoopprijs.

Hybrid drivers

Hybrid drivers zijn een relatief nieuwe technologie dat een combinatie is van dynamische en uitgebalanceerde (balanced) armatuur drivers. Dit betekent dat je kunt genieten van een balans tussen diep dynamische bassen als heldere hoge tonen.

Uitpakken

Na het bekijken van KZ eigen website kom je er al snel achter dat ze ontzettend veel verschillende in-ear oordopjes in hun assortiment hebben. En dan ook nog eens keuze uit met of zonder microfoon + afstandbediening. Gelukkig geeft bol.com goed aan om welke versie het gaat. En ben ik gegaan voor de versie met micofoon met afstandbediening.

Voorheen had ik toch vaak oordopjes zonder afstandbediening. En het leek mij wel een stukje extra gemak om de muziek te kunnen stoppen of naar het volgende nummer te kunnen switchen zonder mijn telefoon uit mijn broekzak te hoeven halen. En vergeet niet de mogelijkheid omincomende telefoongesprekken te kunen aanemen.

Kz_acoustics_atr_002

Kz_acoustics_atr_003

De oordopjes komen met een kleine beknopte handleiding en een zakje met siliconen ear-tips in de maten small, medium en large. Nou voor mij zijn dat genoeg keuze mogelijkheden. Ik ben gauw klaar de medium maat ear -tips zijn altijd precies goed voor mij. Maar er zijn mensen onder ons die behoefte hebben aan meer keuze maten of bijvoorbeeld geen ear tips gemaakt van siliconen maar van foam. Het schijnt dat foam ear tips zich aanpassen aan je oor en hierdoor beter zitten. Gelukkig voor deze mensen is er genoeg keuze op de website van aliexpress.

Kz_acoustics_atr_001a

Als je deze oordopjes vergelijkt met mijn geleende sennheiser oordopjes. Zijn deze KZ ATR in-ear dopjes zeker 2x keer groter. Ze hebben ook naar mijn mening een zeer apart en fraai uiterlijk. De behuizing is volledig van zwart plastic gemaakt. Maar toch hebben ze een een beetje een premium uitstraling. Waarschijnlijk heeft de aparte vormgeving te maken met de omvang van de dynamische driver units die in de oordopjes zitten. KZ noemt hun doorontwikkelde dynamische drivers de ABS dynamic driver. En zou volgens hun betere hoge en midden tonen moet kunnen produceren. Dan de gangbare dynamische drivers die ik heb omschreven in het bovenstaande hoofdstuk.

Kz_acoustics_atr_004f

De bekabeling ziet er stevig en verzorgt uit. Ik weet het niet zeker maar het lijkt of het een gevlochten koperen kabel is omhelst in een plastic laag. De aansluiting naar de oordopjes zelf heeft een Goude vergulde uitstraling. Nou lijkt het of je deze kabels van de oordopjes kunt afhalen en te vervangen zijn. Zeker voor de mensen die al bekend zijn met KZ producten. Kun je deze kabels niet van de oordopjes halen. Dit is wel het geval bij de wat duurdere en luxere KZ oordopjes.

Zelf vind ik dat deze kabels niet al te snel in de knoop raken en dat is toch een fijn gegeven. Voor de rest ziet de kabel er netjes afgewerkt uit. De 3.5 mm plug ziet er ook fraai uit en is goud verguld en loopt in een 90 graden hoek af.

Kz_acoustics_atr_004a

Kz_acoustics_atr_004c

Kz_acoustics_atr_004b

Kz_acoustics_atr_004d

Kz_acoustics_atr_004e

Gebruik

Omdat deze oordopjes een aparte behuizing hebben. Zul je of eigenlijk kun je ze maar op een ongebruikelijke manier in je oor doen. Want het is uiteraard bedoeling om je oor goed af te sluiten om een zo optimale geluidservaring te kunnen ervaren. Op iedere behuizing staat of de oordopjes voor het linker of rechter oor bestemd is dan dien je het gedeelte met de siliconen topje erop in je oor te stoppen. Maar je moet de oordopjes zo te draaien dat de bekabeling naar voren steekt. Vervolgens moet je volgens KZ acoustics de bekabeling over je oor naar achteren te plaatsen.

Het klinkt misschien wat ingewikkeld en het is de eerste paar keer wat gefriemel om het voor mekaar te krijgen. Maar het went best snel en als je ze eenmaal goed in je oor hebt geplaatst dan sluit de behuizing van de oordopjes je oor redelijk goed af van geluid van buitenaf. Om je een goed beeld te kunnen geven heb ik hieronder een plaatje geplaatst die ik van de KZ acoustics website heb gekopieerd.

Kz_acoustics_atr_008

Zelf moest ik wel even wennen dat de bekabeling over mijn oor heen moest. En in het begin voelde het ook een beetje vreemd. De bekabeling kriebelde zelfs een beetje tegen mijn hoofdhuid aan. Maar nu ik de dopjes een aantal weken bijna dagelijks heb gebruikt voelt het aan als second nature.

Geluidservaring

Jeetje hoe ga ik nu de geluidservaring omschrijven. Dat is geen makkelijke opgave. Zeker omdat hier ook veel gevoel bij komt kijken die je bij het luisteren van muziek krijgt. Ik begin maar met een aantal titels van liedjes hieronder en te beschrijven hoe ik deze heb ervaren.

Michel van Anouk

De gitaar en bas gitaar zijn goed te horen alhoewel ik wat op meer detail had gehoopt. Het stem geluid van anouk is goed mooi hoorbaar. Maar de hoge tonen zijn wat op de achtergrond. Dat merk ik vooral aan het begin van het liedje dan dien je een soort water geluidje te horen. Dit hoor ik wel goed, maar het had iets duidelijker gemogen. De bas gitaar is goed en duidelijk hoorbaar. Maar zelf had ik het iets voller en dieper gehoord.

Its my life van Bon Jovi

Bij dit liedje zou je veel midden en basgeluiden willen horen. De vocals zijn goed te horen behalve de achtergrond vocals zijn wat in detail minder hoorbaar. Tevens de gitaar en drums hadden een meer punch van mij mogen hebben.

So what van Pink

In dit liedje komt veel midden en bastonen in voor. En ik mis toch hier detail bij de midden en bas geluiden. Alhoewel alles goed is om te horen zou ik meer onderscheid willen horen.

Hieronder de wat meer recente song

One kiss van Calvin Harris & Dua Lipa

Bij dit liedje is alles goed te horen vooral de beat is goed en duidelijk hoorbaar. De bas is mooi en diep.

Over het algemeen vind ik deze oordopjes van KZ best goed. En absoluut voor deze prijsklasse. Alle tonen van hoog tot laag zijn goed te horen. Maar ik mis over de hele linie iets aan scherpte en vooral aan detail in de tonen. Vooral de hoge en ook toch de midden tonen missen detail. Alhoewel de lagen tonen goed vertegenwoordigt worden. Zouden ze van mij toch wat dieper en zwaarder mogen. Ik zou deze oordopjes van KZ het beste kunnen vergelijken met de kwalitieit van oordopjes van andere merken in een hogere prijsklasse die van rond de 50 tot 60 euro. En dan zijn deze KZ ATR oordopjes helemaal niet zo slecht.

Microfoon en afstandbediening

Als je de keuze hebt gemaakt voor het aanschaffen van KZ oordopjes moet je goed opletten of je er een wilt met of zonder microfoon + afstandbediening. Het is namelijk niet altijd duidelijk aangegeven. Ik ben voor het laatste gegaan en de afstandsbediening in de snoer is tevens van zwart plastic gemaakt en voelt solide aan. Er zit een simpele knop op dat meerdere functies heeft.

Voor tijdens het afspelen van muziek is:

1x maal drukken op de knop pauze.
Nogmaals 1x drukken is hervatten van de muziek.
2x maal drukken is volgende nummer
3x maal drukken is vorige nummer

Voor wanneer de telefoon overgaat:

1x maal drukken is opnemen
Nogmaals 1x maal drukken is de telefoon ophangen
1x maal lang indrukken is binnen komend gesprek doorzetten naar je voicemail

Volgens KZ is de microfoon van hd kwaliteit. Nou weet ik zelf eigenlijk niet zo goed wat ik me hierbij moet voorstellen. Hebben ze het hier over High resolution audio of of VoLTE voice over lte of kpn's hd voice techniek. Ik heb geen flauw idee het zou het laatste kunnen zijn.

HD Voice is een techniek waarbij het stemgeluid met een groter frequentiebereik over het netwerk wordt verstuurd. Vanwege de gebruikte bandbreedte vereist de techniek dat de gebruiker via het 3g-netwerk belt. Door het hogere frequentiebereik, moet het geluid helderder klinken en achtergrondgeluid juist minder te horen zijn. Daardoor moeten mensen met accenten en mensen die binnensmonds praten makkelijker te verstaan zijn door de telefoon.

Nou zit ik zelf bij telefoon provider Simyo en na veel zoeken op google ben ik erachter gekomen dat ze net zijn begonnen met het testen van VoLTE. Daarbij is de vraag natuurlijk of mijn ruim 3 jaar oude nexus 6 telefoon het hardwarematig ondersteunt. Maar nu dwaal ik teveel af van het onderwerp.

Ik heb de microfoon aan de andere kant van de lijn getest en het geluid is goed en is helder hoorbaar. Het klinkt absoluut niet blikkerig. Alhoewel het nog steeds over de bestaande gsm lijn gaat. Is het geluid via deze microfoon niet minder op geworden dan ik gewend ben.

KZ_ATR_remote

banner

Ondanks dat deze oordopjes Dynamische drivers hebben van het goedkope soort. Weet het bedrijf KZ acoustics behoorlijk wat geluid eruit te halen. Waarschijnlijk zijn deze oordopjes daarom zo groot. Het geluid is aardig goed te noemen alle tonen van laag tot hoog zijn vertegenwoordigt. Ondanks dat ik zelf wat detail mis in het geluid zowel bij de hoge als midden tonen. De Lage tonen zijn goed en duidelijk hoorbaar bij liedjes met een stevige beat. Toch mis ik enige diepgang bij de lage tonen vooral bij liedjes waar er verschillende gitaar soorten in gebruikt worden. In andere woorden de bas geluiden hadden iets dieper en met ook meer detail gemogen. In het begin zul je wel even struikelen over het feit hoe je deze oordopjes in je oor dient te doen. Maar het is wel een belangrijk onderdeel dat de oordopjes je oor goed moeten afsluiten om het maximale aan geluidskwaliteit te krijgen als je muziek afspeelt.

Daarbij heb je ook nog eens een stukje luxe dat deze oordopjes met een microfoon met afstandsbediening komt. De microfoon geeft goed geluid door dat je niet zou verwachten in zo'n lage prijsklasse. De afstandsbediening heeft wel maar een druk toets. Maar wel eentje met meerdere functies. De oordopjes en de afstandsbediening zijn van stevig plastic gemaakt en kunnen tegen een stootje. Ben je op zoek naar nieuwe in-ear oordopjes en heb je weinig budget maar wil je wel het uiterste halen aan geluidskwaliteit dat er voor een budget prijs in zit. Dan zit je bij deze KZ ATR aardig goed. Voor mij is het duidelijk voor zo'n 18 euro haal je oordopjes in huis van zodanige kwaliteit dat ze van een ander merk wel rond de 60 euro zouden kosten.

banner

Enkele hoge resolutie foto's. Klik op het plaatje om in het groot te zien.
https://tweakers.net/ext/f/DvMDp3by9KojJGn6JOeuOLMe/medium.png https://tweakers.net/ext/f/5VdVltm4pktYTEyuMDGX4LCs/medium.png

Addendum

Ik hoop dat jullie genoten hebben bij het lezen van mijn review. Mocht je mijn review goed vinden geef het dan een mooie waardering. Ik vind het altijd leuk om iemand anders zijn of haar waardering te ontvangen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben laat het mij hieronder weten. Mocht je helemaal uit je stoel glijden omdat je mijn review een topper vindt. Nomineer mij dan voor review van de maand. :P

Bekijk eventueel een van mijn andere uitgebreide reviews:

Google Pixel 3 XL 128GB Zwart
TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS100
WD Red WD60EFRX, 6TB
Fractal Design Define R5 Zwart
Denon AVR-X2200W Zwart

Heb jij ook een KZ Acoustics ATR (Zwart)?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple