TP-Link LB110 Slimme Wi-Fi LED Lamp met dimbaar licht Review

victor1701 8 april 2017, laatste update op 6 juni 2017, 526 views

TP-Link LB110 Slimme Wi-Fi LED Lamp met dimbaar licht

Mooie Simpele Smart led lamp. Dimbaar, draadloos te bedienen via wifi. Mogelijk om Automatische schema's te maken. Je kunt scenes aanmaken (aan of uit buttons). Je kunt eventueel ook buitenhuis vanaf je mobiele telefoon bedienen. En de topper sinds kort kun je het ook spraak gestuurd bedienen via Google assistant..

Pluspunten

• Gemakkelijk te installeren
  • De app is overzichtelijk
  • De app heeft een aantal mooie functies
  • Binnehuis verbinding via Wifi
  • Buitenhuis verbinding via 3G of 4G
  • De led lamp is dimbaar
  • Spraakbesturing via Google Assistant
  • Ondersteuning voor Google home, Amazon alexa en IFTTT

Minpunten

• Wifi is niet op 5 GHz
  • De android widget is groot en lelijk
  • De android app is niet volledig geschikt voor tablets
  • Mogelijkheden van de scenes kan veel beter

Kwaliteit Score: 4
Klik op het plaatje om in het groot te zien

Sinds ik 2 TP-Link smart plugs heb aangeschaft en er een review over heb geschreven (Review TP-Link smart plug HS100) heb ik de smaak helemaal te pakken. En wilde zo snel mogelijk eens de smart bulb van TP-Link uitproberen. Vanuit gaande dat dit wel goed zou zitten heb ik er 3 stuks van gekocht. Zodoende alle lampen in mijn woonkamer ervan te voorzien.

Voor degenen die het nog niet weten. Een smart led bulb Is niets minder dan een led lamp. Die als extra functionaliteit draadloos is te bedienen, aan te passen en te automatiseren.

Om er nog even erop terug te komen het mooie van de TP-Link smart home producten is dat je er geen extra apparaatje (Bridge, Hub) bij hoeft aan te schaffen om hun producten aan te sturen. Wat wel weer het geval is bij sommige andere merken. Wat je nodig hebt is wifi in je huis en een mobiele telefoon.

TP-Link heeft recent een viertal modellen van hun smart Bulbs op de markt uitgebracht. Ik was op zoek naar het simpelste model maar eentje die evenveel of bijna evenveel licht geeft als de klassieke 60 wat gloeilamp. Helaas TP-Links instap model de LB100 viel hierbij voor mij af deze heeft een licht opbrengst van 600 lumen. De 2 duurste modellen respectievelijk de LB120 en LB130 Hebben leuke extra's. Waar de LB120 de kleur temperatuur kunt aanpassen van sweefvol zacht geel naar helder wit. En de LB130 Letterlijk andere kleuren kan weergeven zoals bij de Philips Hue lampen het geval is. Vond ik het niet echt voor mij weggelegd.

Ik ben gegaan voor de LB110. Deze lamp kan tot 800 lumen aan licht weergeven. en is dimbaar. En is net als alle andere smart bulbs via wifi aan te sturen.

Nog een kleine opmerking een andere tweaker gaf bij mijn vorige review van de Smart plug HS100 aan of ik al geprobeerd had om de smart plug te bedienen met spraakbesturing via Google assistant. Ik heb me voor deze review erin verdiept en tot mijn verbazing en enthousiasme Werkt dit. "Oke google turn on those damn bloody lights" ;) Maar daar vertel ik meer over onderin mijn review.

Specificaties

Link naar TP link: http://nl.tp-link.com/pro...-5609_LB110.html#overview

Link naar LB110 specificaties: http://nl.tp-link.com/pro...LB110.html#specifications

Uitpakken

Het is weer uitpakken geblazen. De lampjes worden in mooie doosjes geleverd. Er zit wel een doorzichtig plastic laagje om de doosjes. Ik had er wel even ruzie mee om dat er van af te krijgen. Na een a twee minuten moest ik toch toegeven en er grof geschut bij halen. Halleluja voor de schaar.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Net als alle andere producten van TP-Link zijn ze verpakt in mooie strakke doosjes. Nu ik eenmaal met behulp van een schaar zijn jasje heb uitgetrokken. Kan ik beginnen met het openen van het doosje.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Helaas ik had mijn dag niet en het klepje aan de bovenkant van het doosje wilde bij mij niet open gaan. Op een gegeven moment zat ik met mijn vinger diep in het doosje te poeren. Ik begreep er helemaal niks van. Het ging zo makkelijk bij de HS100 smart plug of er iemand glijmiddel bij had gedaan ;). Blijkbaar waren ze dit vergeten bij het verpakken van deze lampjes. Uhm nu weer even serieus, na stug doorzetten ging het klepje open en schoof ik zo de binnen doos eruit.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Het ziet er allemaal goed verzorgt uit. De lamp is in een soort plastic zakje verpakt.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

De smart led bulb wordt geleverd met een aantal boekjes waar onder andere de meertalige gebruikshandleiding en nog een beknopte handleiding.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

De led lamp zelf ziet eruit als een klassieke 60 watt gloeilamp. Maar dan wel iets groter en een tikkeltje langer. Hoe ze daar alle elektronica onderin hebben gepropt is voor mij een raadsel. De led lamp heeft de gangbare E27 aansluiting en past zo gemakkelijk op iedere lampenvoet die deze aansluiting heeft.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

De led lamp ziet er mooi en degelijk uit. De E27 draaivoet onderin is ook mooi afgewerkt. Al met al heeft TP-Link er hun best voor gedaan om een goed uitziend degelijk product af te leveren.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Een van de dingen wat mij opvalt is dat deze lamp geen fysieke aan en uit knop heeft. Nou is het ook de bedoeling dat je gebruik maakt van je telefoon om de lamp te bedienen. Maar toch ..Ik weet niet of iedereen hier blij mee is. Ik zal het toch een klein beetje gaan missen. Dat wanneer ik even geen telefoon bij de hand heb, en ik wil toch even snel een lampje aan doen. Dat ik nu wordt gedwongen om eerst mijn telefoon erbij te pakken. Wat me voor de rest ook opvalt is dat bij de specificaties de opgenomen wattage 11 watt is en op de lamp 10.0 Watt wordt aangegeven. Mm Is TP-Link vriendelijk geweest en hebben ze mij een nog stroomvriendelijker product gegeven of wordt ik hier een oor aangenaaid en geeft ie zo direct minder licht als ie aan staat. :'(

Installeren

Nu moeten we eerst even aan de bak voordat we het hemelse licht kunnen aanschouwen. De Led lamp moet immers ingesteld worden oftewel toegevoegd worden tot mijn wifi netwerk en herkend worden op mijn telefoon app.

We beginnen met een pleister voor mijn wijsvinger want die heeft net bij het uitpakken flink geleden en gaan we dan aan de slag. Gelukkig is het heel simpel om de lamp in te stellen. Maar voordat we dat doen moet ik je er wel even op wijzen dat net als de smart plugs. Deze led Bulb lampjes alleen gebruik kunnen maken van het wat oudere 2.4 GHz wifi. Dus mocht je thuis een 5 GHz wifi netwerk hebben dan hoop ik dat je een dual band wifi router hebt. Zodat je 2 wifi netwerken naast elkaar kunt draaien. Want het nieuwere 5 GHz netwerk zou ik als ik jouw was niet opheffen. Het is immers sneller en heeft minder snel last van storingen van andere wifi netwerken.

De eerste stap we draaien de led lamp op de lampenvoet. En doen de lamp aan. Vervolgens gaat ie al heel snel 3 keer flikkeren. Dat houdt in dat ie klaar is om ingesteld te worden. Helaas voor de led lamp die moet eventjes op mij wachten. Want ik ben pas net begonnen met mijn dikke vingers om op mijn telefoon in te loggen.

Wat je nu moet doen is je wifi aanzetten kijken op het venster met zoeken naar wifi netwerken en je selecteert het wifi netwerk dat begint met TP-Link_smart plug_XXXX

Eenmaal toegevoegd gaan we de TP-Link kasa app op onze telefoon openen mits je het al op je telefoon hebt. Anders snel even installeren..

Voor android telefoons deze link openen

Voor Iphones deze link openen

Eenmaal de app geopend wordt er gevraagd om in te loggen met een account anders deze aan te maken. Ik raadt je aan om als je nog geen inlog account hebt deze aan te maken want anders kun je de led lampen alleen binnenhuis en niet buitenhuis vanaf je telefoon bedienen. Vervolgens krijg je een blank scherm met rechtsboven een plus knop. Bij mij is het venster niet leeg ik heb immers al een paar smart plugs toegevoegd. Druk op de plus knop.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Er komt een nieuw venster tevoorschijn met de vraag wat voor product je wilt toevoegen. We kiezen het lamp symbooltje duh.. ;) Vervolgens krijgen we instructies om de lamp op een lampenvoet vast te draaien. Maar dat had ik allang gedaan.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Op het volgende scherm krijg je de instructie om de lamp aan te doen en te wachten tot de lamp 3 keer flikkert. Ondertussen is mijn lamp al de muggetjes aan het plafond aan het tellen....

Op het volgende scherm geef je de lamp een naam. Ik raad je aan om het simpel en overzichtelijk te houden want mocht je later beslissen om er meerdere aan te schaffen. Zoals ik dat heb gedaan. Zou je het overzicht kwijt kunnen raken in de app als je rare namen gaat gebruiken. Ik ga voor Woonkamer 03 want 01 en 02 heb ik al in gebruik.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Nu hoeven we alleen nog een mooi icoontje uit te kiezen. Maar op het laatste scherm is het even opletten. Hier wordt er gevraagd om de lamp toe te voegen tot jouw wifi netwerk. Bij mij pakt ie voor de zoveelste keer het wifi netwerk van mijn buren. Maar niet getreurd je klikt op de midden onder aangegeven "i'd like to use a different network" en je kunt zo uit de lijst met alle in jouw regio gevonden wifi netwerken je eigen netwerk selecteren. Je vult eventjes nog je wachtwoord in en je bent klaar.

Nu je weer terug bent in het hoofdvenster met alle toegevoegde lampen en of smart plugs. Kun je in een overzicht zien of de led bulbs of smart plugs op dat moment uit of aan staan. Wanneer de power button helemaal rechts van je scherm grijs is betekent dit dat het uit staat. Door er eenmaal op te drukken wordt de power button groen en springt de led bulb aan. Be smart be simpel....

Oh er is nog een klein dingetje wat ik je aanraad om te doen. Even de tijd en locatie (tijdzone) aanpassen. Het staat zo lullig als iedere lamp net een paar minuten voor of achter loopt met de tijd en je hebt ze ingesteld dat ze s'avonds automatisch aan moeten gaan. Daar zit je dan net een paar minuten voordat het Nos journaal begint. En mooi je lampen aanspringen maar eentje wacht nog even mee want op die lamp is het nog geen 20:00 uur. Nee die springt halverwege journaal aan zo van better late then newer....

Het zou heel mooi zijn als deze smart devices zelf gingen checken of de tijd synchroon loopt. Maar misschien komt dat nog. Maar voor nu iedere keer als je een nieuwe smart device in je huis installeert zul je even de tijd en locatie instellingen handmatig moeten synchroniseren..Helaas ben ik door mijn max aan plaatjes heen anders had ik hiervan een plaatje laten zien. Maar ik wil de laatste overgebleven ruimte bewaren voor mijn volgende 2 hoofdstukken.

Maar ook dit is zeer simpel, in het hoofdscherm druk je links boven op de streepjes knop. Vervolgens kies je uit het gedeeltelijk uitgeschoven blauwe venster op settings. Dan in het volgende venster op location en time. In het laatste venster druk je op location er kan dan gevraagd worden om je gps aan te doen. Doe dit dan ook even, het kan even een paar seconden duren voordat ie klaar is. Daarna kun je je gps weer uit zetten.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Tijdens het schrijven van dit review heb ik de support pagina van de TP-Link LB110 eens bekeken. Ik had het waarschijnlijk iets eerder moeten doen. Maar toch hier staan toch een aantal hele mooie en duidelijk tips in. Hier kun je ook voor de apple iphone liefhebbers onder ons een duidelijke instructie vinden hoe je de led lampen van TP-Link makkelijk insteld.

Link naar TP-Link LB110 support pagina

Link naar TP-Link LB110 Lamp instellen op een apple iphone

De mogelijkheden van de app

Even voor de duidelijkheid er zijn nu een aantal manieren om je smart Led Bulb te gebruiken.
  • 1 Je kunt de smart led lamp aan en uit doen door op je telefoon de kasa app te openen en in het overzicht de power buttons te gebruiken.
  • 2 Je kunt via scenes je eigen power buttons maken en deze in de kasa app de lampjes mee bedienen.
  • 3 Je kunt via scenes aangemaakte power buttons vanuit een widget op je thuisscherm de lampjes mee bedienen. (Alleen voor android telefoons)
  • 4 Je kunt eventueel Google assistant op je telefoon aanzetten en instellen zodoende kun via spraakbesturing google assistant instrueren om je verlichting aan en of uit te doen. (zover ik weet kan dit alleen op een android telefoons met android 6 of hoger)
  • 5 Je kunt ook in de kasa app instellen dat je lampjes automatisch op bepaalde tijdstippen aan of uit gaan.(Een schedule aanmaken)
Scenes maken (aan en of uit Button maken)
Ik ga je nu uitleggen hoe je zelf een aan en uit button kunt maken. Het klinkt allemaal ingewikkeld. Maar de stappen die de kasa app je laat volgen in dit proces zijn zeer overzichtelijk en simpel.Now button up your seatbelts and hold on.. ;)

We beginnen meteen in het hoofdscherm van de kasa app. Klik links op scenes.
Dan rechts bovenin druk je op het plus tekentje. Vervolgens kies je rechts onderin voor custom. We willen immers voor het gemak alles zelf bepalen.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Je krijgt een nieuw venster voor je neus. Hierin zie je alle smart devices die aangemaakt hebt. Voor de duidelijkheid ik ga een aan button maken die alleen alle led lampen in mijn woonkamer aan doet. Dus ik selecteer iedere woonkamer lamp 1 tot en met 3. Let op aan de rechterkant van iedere lamp dien je aan te geven of de lamp uit of aan moet. Druk op het power icoontje bij iedere lamp. Omdat de led lampjes dimbaar zijn krijg je een nieuw venster voor je waar je aangeeft of de lamp op 1 of 100 % licht moet gaan geven. Ik kies voor 100%. Door op de terug knop te drukken kom je weer terug in het vorige venster. Als je bij alle lampen aangeven hebt hoeveel licht ze moeten geven druk je op next.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Nu kun je eigen aan button een plaatje toekennen. Als laatste geef je de button een naam ik ga voor Woonkamer aan. Keep it simple...

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Ondertussen heb ik al een aantal buttons gemaakt om je een idee te geven hoe het er uitziet. Van boven naar onder een aan en uit button voor alle verlichting in mijn huisje. Daarna lijkt het mij wel van sprekend toch....

Ik weet niet hoe het op een apple iphone gaat maar als je een android telefoon hebt kun je zo een widget toevoegen op je thuisscherm waarin de buttons verschijnen. Zodoende kun je vanaf je thuisscherm zo de led lampjes bedienen. Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk de widget in uiterlijk best lelijk vindt. Een ander nadeel is de widget is 4 x 2 groot en je kunt maar 4 buttons in zien. En de allergrootste teleurstelling is dat je niet eens kunt kiezen welke buttons in je widget wilt hebben. Mits je uiteraard meer dan 4 buttons hebt aangemaakt. Dat vind ik toch een gemiste kans. Naast het idee achter een smart led bulb dat je deze lampjes niet alleen op afstand kunt bedienen. Lijkt het mij ook logisch dat er enige gemak in moet zitten en zo min mogelijk handelingen hoeft te doen om de lampen te bedienen. Voor de rest ben ik zeer te spreken over de kasa app. De app is overzichtelijk en ziet er fraai uit.

Schedule maken
Een schedule aanmaken is niets anders dan aangeven wanneer je de smart plug automatisch aan en uit moet gaan. Als test wil ik dat mijn woonkamer lamp automatisch om 20:00 uur aan gaat en om 22:30 uur uit gaat.

Hieronder geef ik aan hoe je dit kunt doen.

Ik start de kasa app op op mijn mobiele telefoon en druk op een van mijn led lampen (woonkamer). In het volgende venster links onder raak ik schedule aan.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Vervolgens druk ik op het plus icoon rechts boven. En krijg je een edit venster waar ik scrollend aan kan geven op welk tijdstip iets moet gebeuren. En door op de custom button icoon te drukken geef je aan of de led lamp aan of uit of 1 tot 100% moet gaan. Helemaal onderaan kun je aangeven op welke dagen het moet gebeuren. Druk op save en zo simpel is het om een schedule te maken.

Nou moet ik wel toegeven dat ik er redelijk laat achter kwam dat je tijdens het selecteren van het tijdstip dat je de led lamp aan wilt laten gaan. Aan de linker of rechter kant op een pijltje kunt klikken zo kun je aangeven of de lamp aan moet gaan tijdens zon ondergang of opgang. En kan ik je nog niet bevestigen of dat goed werkt. Daar kom ik nog op een later moment op terug in een update.

Verlichting dimmen
De led lampjes hebben de mogelijkheid om gedimd te worden. Nou dat was onder tussen wel duidelijk. Je hoeft alleen maar in het hoofdvenster van de kasa app maar een lamp aan te drukken en je kunt door de bar lijn te slepen naar de hoeveelheid licht dat je de lamp op wilt hebben staan. Uiteraard kun je ook nog op 2 andere manieren de lampjes dimmen Door een scene button te maken waarin je de gewenste licht hoeveelheid aangeeft (zie hoofdstuk Scenes maken (aan en of uit Button maken)).
Daar bij is het recent ook mogelijk om het via spraakbesturing van google assistant te doen (zie hoofdstuk Spraakbesturing met Google Assistant).

Ik moet zeggen nu ik de led lampjes ruim een week in huis heb. Is het dimmen van de led lampjes niet alleen kinderlijk eenvoudig. Maar je hebt ook ruime keuze om ze naar de juiste lichthoeveelheid af te stemmen. Je kunt ze op een 1% nauwkeurig dimmen. Niet dat je het verschil in licht kunt zien tussen 41% en 42%. Maar als de lichthoeveelheid verschilt met minimaal 10% tot 15% kun je het verschil wel zien.

Ik dacht in eerste instantie dat ik de dim functie nooit zou gebruiken. Maar nu ik het heb valt het mij op dat ik toch regelmatig s avonds laat mijn verlichting naar 60% dim om een iets betere sfeer in mijn woonkamer te creŽren als ik een film kijk of zelfs als ik naar het nieuwsuur op ned 2 kijk.

Stroom verbruik controleren
De LB110 smart led lampen hebben de mogelijkheid om bij te houden hoeveel uren in een dag, per 7 dagen en 30 dagen de lamp aan staat en er hoeveel stroom wordt verbruikt. Daarbij is tp link op het idee gekomen om te laten zien wat je aan stroom bespaart in vergelijking met een 60 watt gloeilamp. Het is op zich een aardig idee maar zelf vind ik het niet echt een toegevoegde waarde. Dat je kunt zien wat er per dag of per week aan stroom wordt verbruikt en dat er daarnaast ook wordt weergeven hoeveel uren de lamp aan heeft gestaan is op zich zelf mooi. En zelfs geeft het je een praktisch inzicht hoeveel uren je de lamp aan hebt staan. Maar ik zou ook graag willen zien dat er op jaar basis ook wordt bijgehouden hoeveel je totaal aan stroom hebt verbruikt en dat je ieder kalender jaar een reset aan kunt geven en opnieuw kunt beginnen. Want uiteindelijk is je energie nota op jaarlijks verbruik.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Licht opbrengst en kleur temperatuur

We zijn nu op een punt aangekomen om te kijken of de led lamp wel genoeg licht geeft zoals aangeven bij specificaties. Bij de specs staat dat de lampjes maximaal 800 lumen aan licht weer kunnen geven. Nou sla ik hier de plank volledig mis. Tenminste bij het serieus testen dan. Ik heb me eerst verdiept in wat lumens nou precies zijn. Nadat ik een aantal vage websites heb doorgebladerd kwam ik uit bij wikipedia. Die in een zin toch wel duidelijk maakt zonder verder in detail te treden wat lumens zijn.

"De lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt."

Hoe ga ik nou meten of deze led lampjes wel voldoende licht geven. Nou ik dacht in eerste instantie door mijn nexus 6 te gebruiken. Iedere smartphone heeft immers een licht sensor om te meten hoe sterk het omgevingslicht is om zodoende eventueel de brichtness van je scherm aan te passen. Uiteraard zal deze sensor nooit 100% accuraat zijn. Maar dat is het probleem niet. Ik kon geen goede app in de google play store vinden. Alle apps die ik tegen kwam meten alleen in lux. En lux is ook een manier om licht te meten maar dat gaat niet zoals bij lumen per vierkante meter.

Nou om mijn verhaal niet te lang te maken eindigde ik een drietal uren later met een hoop uitgeprobeerde appjes op mijn telefoon waarvan driekwart de lux meten en de rest als rekenmachine fungeren om aantal lux om te rekenen naar lumen. Bij iedere poging had ik compleet andere waarden van 600 tot bijna 1000 lumen. Van 10 cm boven de lamp te hangen met mijn telefoon tot 30 cm. Intussen had ik al zoveel recht in de lamp gekeken dat ik al sterretjes zag. Mission failure..

Nou komen we aan het einde. Er was nog een dingetje dat ik kon doen. Uiteraard weer de gordijnen dicht doen. Ik pakte 2 staande kast lampen. Legde ze op mijn eetkamertafel. Ik haalde de lampen kappen eraf. De eerste lamp bevatte de smart led lamp. De andere haalde ik de led lamp eruit en deed er een 60 watt matte gloeilamp in. Deed ze allebei aan keek er even naar en kwam tot de conclusie dat De TP-Link smart led bulb nagenoeg evenveel licht geven als een 60 watt matte gloeilamp. Oh ja en de kleur van beide lampen is ook hetzelfde.... 8-)

Spraakbesturing met Google Assistant

Nu zijn we aangekomen bij mijn favoriete onderdeel de Google assistant te combineren bij het gebruik van de led lampjes. Zoals ik al bij mijn inleiding aangaf werd ik door een mede tweaker bij mijn vorige review van de HS100 gevraagd of ik al geprobeerd had om google assistant te gebruiken om de smart plugs (HS100) te bedienen. En dat leek me wel een heel leuk idee.

Alleen op dat moment had ik alleen google now op mijn nexus 6 staan. En dacht ten eerste dat de google assistant alleen beschikbaar was op de pixel telefoons van google. Maar na wat zoekwerk kwam ik al snel achter dat het wel mogelijk was om via een omweg google assistant op mijn telefoon te krijgen. Ik stond op het punt om zip files van het internet te downloaden en op mijn telefoon te installeren. Niet wetende dat google al ondertussen de laatste weken gestaag was begonnen met het uitrollen van de assistant naar iedere android telefoon die minimaal android 6 heeft draaien.

Operationeel krijgen van Google assistant
Er zijn maar een aantal criteria waar je android telefoon aan moet voldoen om google assistant aan de praat te krijgen.
  • 1 Je moet minimaal android 6 Marshmallow of hoger op je telefoon hebben.
  • 2 werk de google app bij naar de nieuwste versie. Google app
  • 3 Google assistant werkt alleen in het engels en als je het bij de taal instellingen op engels us insteld.
Dit houdt dus in dat alle instellingen en menus nu inh et engels worden weergeven op je telefoon. Vervolgens start je handmatig de google app op en zeg je "oke google". En de assistant wordt geactiveerd. De assistant zal je vragen om 3x keer "oke google" te zeggen zo kan de assistant jouw stem en spraak opnemen. Dit is om beter op je stem te kunnen reageren. Nu is Google assistant actief en te gebruiken op je telefoon.

Instellen van Google assistant
Nu komt het moment hoe gaan we het voor elkaar krijgen dat google assistant weet dat ik een aantal TP-Link smart devices heb en hoe ze heten. In andere woorden hoe koppel ik de google assistant met mijn TP-Link smart devices.Ik heb aardig wat gezocht op het internet. Ik vond wel een instructie op het internet. Maar de oplossing was dichter bij dan ik dacht. Ik moest het gewoon aan de assistant vragen. "oke google how can i turn my lights on" ik kreeg meteen een link naar de juiste instellingen voorgeschoteld.

Je kunt er ook komen door de google app op te starten De google assistant start op. Je drukt op het 3 streepjes icoon rechts boven. Vervolgens kom je op de algemeen instellingen venster van de assistant. Je gaat naar home control.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Je komt in een nieuw venster. Je gaat naar devices of je zit er al in. je drukt op het plus icoontje rechtsonder. Je ziet dan een lijst met alle merken die spraak ondersteunende producten hebben en die uiteraard door de assistant ondersteunt worden. In mijn geval kies ik voor Tp-Link.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Omdat al mijn Smart led lampen en smart home plugs gekoppeld zijn aan een inlog account van TP-Link moet ik nu mijn inlog gegevens hiervan invullen. Daarna zie ik al mijn lampen en smart plugs in een overzicht staan. En moet je per stuk op de potlood icoontje drukken om ze tot de assistant toe te voegen.

Klik op het plaatje om in het groot te zien

Je krijgt dan een lijst met rooms (kamers) waaruit je kunt kiezen waar ik mijn lampen aan toe wil voegen. Uiteraard koppel ik alle woonkamer 01, 02 en 03 aan de room livingroom. En koppel ik de keuken aan de kitchen. Voor de werkkamer moet ik helemaal onderin de lijst om zelf een room aan te maken en noem het workroom. Ik had misschien voor study moeten kiezen maar ja. Nu heb ik al mijn smart devices aan de google assistant gekoppeld. Nu ben ik klaar om de assistant te gebruiken voor het bedienen van mijn led lampen.

Google assistant gebruiken
Na wat uitproberen kwam ik er al snel achter dat ondanks de google assistant wel een verbeterde versie (upgrade) is van google now. Er toch nog veel belemmeringen zijn. Om de assistant een instructie te geven om iets simpels als mijn verlichting aan of uit te doen. Een goed voorbeeldje is als ik het volgende zeg "oke goolge please turn on all my lights" resulteert dat de assistant alleen mijn woonkamer verlichting aan doet. of als ik vraag "oke google dim my livingroom to 60%" resulteert vaak dat de assistant of niet begrijpt of de verlichting naar de helft (50%) dimt.

Het komt er kort op neer dat de assistant niet goed uit een volledige zin kan interpreteren wat ze moet doen. En dat ik duidelijke korte instructie moet geven.
Op TP-Link website vond ik dan ook alle commando's instructies die je nodig hebt om de led lampen volledig mee te bedienen.

Spraak commando's voor TP-Link producten

In het kort komt het er op neer dat als ik het volgende voor elkaar wil hebben:

Ik wil de verlichting in mijn woonkamer aan hebben moet ik het volgende zeggen
"Oke google turn on livingroom"

Ik wil de verlichting in mijn woonkamer naar 20% hebben
"Oke google dim livingroom 80%"

Ik wil de verlichting in mijn werkkamer uit hebben
"Oke google turn off workroom"

Ik wil mijn woonkamer verlichting weer op 100% hebben
"Oke google brighten livingroom 100%"

En als ik alle verlichting in mijn woonkamer, keuken en werkkamer tegelijk uit wil hebben.
"Oke google turn off everything"

Daarnaast viel het mij op dat of my engels is wat belabberd of ik heb stroop in mijn mond. Want vaak vraag ik iets aan de assistant en verstaat ze net wat anders wat er op rijmt. Wat tot wat kleine irritaties kan leiden. Wat wel weer leuk is dat je kunt vragen hoe je kat heet en dan zegt ze dat ze het niet weet maar je mag het me vertellen. Ik roep dan shae en dat onthoudt ze gewoon. Het zelfde voor mijn naam en waar ik woon etc. Ja ja ik weet het Shae is de prostituee uit tv serie games of thrones die Tyrion Lannister op een valse manier in de val lokte. Maar dat wist ik toen ik mijn kat kreeg nog niet.. :(
Nu ik door heb dat ik rustig en duidelijk moet spreken werkt de assistant uitermate goed, snel en gemakkelijk. En ben ik zodanig lui van geworden dat ik mijn verlichting alleen nog maar via de assistant bedien. :)

Dan zijn we nu aangekomen bij mijn conclusie. Ik ben uitermate tevreden over de smart led bulbs LB110. Het zijn mooie degelijke lampjes zien er goed uit zijn mooi afgewerkt. Ze werken goed, Geven ruim voldoende licht. tenminste zover ik het kan waarnemen geven ze net zoveel licht als een 60 Watt matte Gloeilamp. De dim functie werkt zeer makkelijk en de keuze in het dimmen is buitengewoon uitgebreid.
Wat me wel opvalt is dat er een aantal maal per dag iedere ledlamp even zijn verbinding met mijn wifi netwerk verliest. Dat kan vervelend uitpakken wanneer je op dat moment de verlichting aan, uit of wilt dimmen. Want dat houdt in dat je moet wachten tot de lampjes weer verbinding hebben. Nou ben ik geen expert. Maar het zou kunnen liggen dat de lampjes gebruik maken van het wat oudere 2.4 GHz frequentie en deze wordt behoorlijk goed door al mijn buren gebruikt. Hierdoor kunnen al deze wifi netwerken elkaar in de weg liggen en storingen veroorzaken. Aan de andere kant heb ik toch echt met de app wifi analyzer op mijn telefoon uitgezocht welk kanaal het minst druk bezet is. Bij mij is dat kanaal 13. Dit is toch een puntje waar TP-link even naar moet kijken of er hier iets aan verbetert kan worden door middel van een fix uit te brengen via een firmware upgrade.

Dan het volgende Ik ben tevens zeer te spreken over de kasa app. De app is zeer overzichtelijk het uiterlijk van de app ziet er ook heel goed uit. De stappen om iets in te stellen of gewoon weg de lampen mee te bedienen zijn kinderlijk eenvoudig te noemen. Maar er zijn ook een aantal flinke kanttekeningen aan de app op te noemen.
De app heeft een hele mooie functie de scene oftewel zoals ik ze noem de zelfgemaakte aan en uit buttons. De mogelijkheden hiermee zijn prachtig. Om voor iedere lamp en of kamer in je huis een aparte aan of uit button te maken en zelfs kunt aangeven hoeveel je de verlichting gedimd wilt hebben. Je kunt het zo uitgebreid of simpel houden zoals je zelf wilt. Maar hier komt ie ze zijn met de widget de behoorlijk de mist in gegaan. Ten eerste maar dat vind ik persoonlijk is de widget lelijk. Om met koeien letters in de widget kasa neer te zetten is overbodige ruimte verspilling.
Ten tweede de widget kun je niet vergroten en of verkleinen. Er passen maximaal 4 buttons in. En daarbovenop kun je helemaal niet kiezen welke 4 buttons er in komen te staan. Je krijgt ongeacht wat je ook wilt de eerste 4 buttons die in je kasa app bovenaan hebt staan in de widget terug. Ik moet zeggen dat ik het een hele grote gemiste kans vind.

Daarbij toen ik voor iedere kamer in mijn huis een aparte aan en uit button had aangemaakt. En zo mooi een eigen volgorde had staan, viel het mij op dat ik deze volgorde in de kasa app niet achteraf kon aanpassen. Wanneer ik de kasa app afsloot en weer opstartte was mijn volgorde van alle buttons in zijn geheel overhoop gehaald. En kon ik ook niet achterhalen wat die nieuwe volgorde inhield. Het is in ieder geval niet op alfabetisch volgorde. Dit zijn naar mijn mening best wel grote teleurstellingen zeker als je bedenkt dat het idee achter de buttons (scene) zoveel prachtige mogelijkheden zou kunnen bieden. En dat niet alleen ik vind het juist zo belangrijk dat je zomin mogelijk handelingen hoeft te doen op je telefoon om de led lamp te bedienen.

Desondanks kun je nog altijd in het hoofdvenster in de kasa app zeer eenvoudig en gemakkelijk ook de lampen bedienen. En daarbij laten we natuurlijk niet vergeten dat je ze spraakgestuurd kunt bedienen via de google assistant. Dat Tp-Link spraakbesturing aan hun smart home producten heeft toegevoegd lijkt in eerste instantie een grappige leuke gimmick en meer niet. Tot dat je er gebruik van maakt dan wil je echt niets anders meer tenzij je schor bent. Het gebruik van google assistant maakt het gebruik van niet alleen hun smart led lampen maar ook hun smart plugs zodanig gemakkelijk Dat je bijna hun gemiste kansen met de scenes(buttons) vergeet.

Maar helaas Google assistant is niet voor iedereen weggelegd. Je moet op zijn minst een android telefoon hebben. Daarbij moet je minimaal android 6 (marshmallow) op je telefoon hebben draaien, om uberhaupt de assistant te kunnen gebruiken. Voor de apple iphone gebruikers heb ik helaas in mijn search nog geen aanwijzingen gevonden dat TP-Link smart home producten aangestuurd kunnen worden via siri. Ik heb wel wat gevonden dat je via een een i devices switch van amazon wel via siri TP-Link smart home producten kunt bedienen. Maar dat zou nog in de nabije toekomst kunnen komen. Want ik heb de indruk dat TP-Link pas net is begonnen met hun Smart home producten..

Al met al ben ik zeer tevreden over deze TP-Link smart led bulbs. Zodanig dat ik ze gulzig 4 sterren geef. Als TP-link nog even aan hun kasa app werkt en wat veranderen aan hun widget doorvoert. En daarbij een aantal functies toevoegt betreffende hun scenes. En als laatste om niet te vergeten nog even een fix via een firmware doorvoert voor het zo nu en dan verliezen van de wifi verbinding. Zou ik ze zelfs 5 glorieuze sterren geven.

Update 06-06-17 Nieuwe Firmware is uit

Er is recent nieuwe firmware voor De led lamp LB110 uitgebracht. Versie 1.4.3. Deze firmware lost alle wifi connectie problemen op. Na een aantal dagen testen kan ik dit bevestigen. Voorheen moest ik toch regelmatig wachten als ik de lampen wilde bedienen.

Addendum

Ik hoop dat jullie genoten hebben bij het lezen van mijn review. Mocht je mijn review goed vinden geef het dan een mooie waardering. Ik vind het altijd leuk om iemand anders zijn of haar waardering te ontvangen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben laat het mij hieronder weten. Mocht je helemaal uit je stoel glijden omdat je mijn review een topper vindt. Nomineer mij dan voor review van de maand. :P

Bekijk eventueel een van mijn andere uitgebreide reviews:

TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS100
WD Red WD60EFRX, 6TB
Fractal Design Define R5 Zwart
Denon AVR-X2200W Zwart

Changelog

• 29-03-17 Initiele opzet, fotos toegevoegd.
  • 02-04-17 5 fotos toegevoegd voor hoofdstuk google assistant.
  • 03-04-17 Inleiding geschreven, Hoofdstuk licht opbrengst en kleur temperatuur toegevoegd.
  • 03-04-17 Aanwijzingen voor openen foto's in het groot en anchors toegevoegd.
  • 04-04-17 2 fotos van uitpakken vervangen, installatie Instructies en nawoord geschreven.
  • 06-04-17 Licht opbrengst en kleur temperatuur geschreven.
  • 07-04-17 Scene maken, schedule maken, stroom verbruik controleren en Spraakbesturing met Google Assistant geschreven.
  • 08-04-17 Verlichting dimmen en conclusie geschreven, vele tekst verbeteringen.
  • 08-04-17 Nog 1 foto vervangen voor een betere bij hoofdstuk Spraakbesturing met Google Assistant.
  • 08-04-17 Tekst verbeteringen, review online. :)
  • 06-06-17 kopje update 06-06-17 toegevoegd.

Heb jij ook een TP-Link LB110 Slimme Wi-Fi LED Lamp met dimbaar licht?

Ik zal er wel overheen hebben gelezen maar hoe groot is de lamp nu precies, kan het ook niet online vinden.
Wel van de verpakking maar niet hoe groot de lamp is ?
nee je hebt er niet overheen gelezen. Ik moest er zelf een liniaal bij pakken. De lamp is ongeveer 10.5 cm hoog en maximaal 5.5 cm breed
Ok top en staat er nog een waarschuwing op, mag je hem ook in een 'afgesloten' spotlamp gebruiken ?
Of moet de lamp vrij zijn ?
geen flauw idee je zou het aan de supportdesk van TP-link kunnen vragen.

[Reactie gewijzigd door victor1701 op 29 april 2017 14:45]