TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110

TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 Review

victor1701 17 maart 2019, laatste update op 19 april 2019, 785 views Product gekocht

TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110

Mooie degelijke smart plug met ingebouwde stroommeter. Ondersteunt wifi 2.4 GHZ. Ondersteunt spraakbesturing van Alexa en Google assistent. Simpel in te stellen met een overzichtelijke gebruiksvriendelijke app vanaf je telefoon.

Pluspunten

• Gemakkelijke installatie
  • Kasa app is overzichtelijk
  • Kasa app heeft veel functie mogelijkheden
  • Ondersteunt spraakbesturing van Alexa, Google assistent en IFTTT
  • Mooie widgets voor snelle bediening vanaf thuisscherm
  • Heeft ingebouwde stroommeter
  • Ondersteunt Wifi op 2.4 GHZ
  • Geen dure bridge nodig

Minpunten

• Smart plug is wat groot neemt bijna 2 contactdoos aansluitingen in beslag
  • 2.4 GHZ wifi heeft een beperkte reikwijdte ten opzichte van concurrenten waarbij een bridge nodig is

Kwaliteit Score: 4
TP-Link_HS110_003

banner

In 2017 schafte ik een tweetal Tp-link smart plugs aan van het type HS100. Van dit instap model schreef ik een uitgebreide review van hier op tweaker.net (HS100). Enthousiast over het gebruiksgemak hiervan schafte ik een een paar weken later 3 stuks TP-link smart led lampen aan van het type LB110. Ook hiervan had ik een uitgebreide review op tweakers.net gezet (LB110) Omdat ik naast de aanschaf van de 3 led lampen ook nog een ander model smart plug van TP-link had gekocht. We hebben het hier over het type HS110. Deze nagenoeg hetzelfde uitziende model als de HS100 heeft een extra functie ingebouwd. Een stroom meter. Omdat ik al een uitgebreide review had geschreven over het instap model. Vond ik het toen overkill om ook een review te schrijven over deze HS110 smart plug.

Nu we 2 jaar verder zijn en er nieuwe functies en verbeteringen toegevoegd zijn aan de kasa app. En laten we niet vergeten dat Google assistant ook verder is ontwikkeld. Vooral de toevoeging van de Nederlandse variant van de Google assistant. Leek het mij nu wel mooi om hierover verslag te doen.

Specificaties

TP-Link_hs110_specificaties01

TP_Link_hs110_specificaties02a

Link naar TP-Link specificaties

Uitpakken

De verpakking van de HS110 ziet er iets ander uit als dan van zijn kleinere broertje de HS100.

TP-Link_HS110_001

De HS110 wordt geleverd met 2 boekjes de quickstart guide en de tecnhnical support handleiding.

TP-Link_HS110_002

De HS110 ziet er exact hetzelfde uit als de HS100. De maten zijn precies hetzelfde.
De smartplug ziet er robuust uit en is van stevig plastic gemaakt. en ziet ernaar uit dat het tegen een stootje kan. Op het oog lijkt ie erg groot en dat wordt bevestigt wanneer je m in het stop contact stopt. Dan bedekt de plug nagenoeg de naast gelegen stop contact aansluiting. Dat is naar mijn mening wel jammer maar geen heel erg gemis. Uiteraard zou het mooier zijn geweest als de plug kleiner van formaat zou zijn geweest.

Aan de voorkant vinden we een stopcontact aansluiting met daarboven de wifi indicator. Deze wifi indicator led is tegelijkertijd ook een aan en uit knop. Bovenop de plug zit een reset knopje mocht je de plug willen resetten naar de fabrieksinstellingen.

Even voor de duidelijkheid deze smart plug werkt alleen via wifi en dan wel op het oude 2.4 GHZ bandbreedte. Waarom niet op het nieuwere 5 GHZ nou ten eerste is de reikwijdte korter op het 5 GHZ signaal. Ten tweede gaat er geen grote hoeveelheid data of het wifi signaal van en naar de smart plug dus is het 2.4 GHZ signaal meer dan voldoende. Alhoewel duurdere varianten van andere merken via een bridge werken en dus via een ander signaal die een veel grotere reikwijdte heeft. Kan dat voor grote woningen beter uitpakken betreft het bedienen van de plug vanaf een grote afstand. Dit is wel om rekening mee te houden bij de aanschaf van deze smart plug.

TP-Link_HS110_003

TP-Link_HS110_004

TP-Link_HS110_005

TP-Link_HS110_006

Installatie

De installatie is eenvoudig je stopt de smart plug in het stopcontact. Eventueel plug je de stekker van je lamp er al in. Vervolgens ga je op je mobiele telefoon naar de play store (voor android telefoons) of app store op je iphone en zoek je naar tp link kasa app. Vervolgens installeer je de app.

Link naar android app
Link naar ios app

Je wacht even een paar seconden tot het wifi indicator lampje rood en groen flikkert. Dat betekent dat de smartplug is opgestart en klaar is om ingesteld te worden.

TP-Link_HS110_007

Eenmaal de kasa app op je telefoon geopend. Wordt er gevraagd om een account bij TP-link aan te maken. Dit raad ik je zeker aan om te doen. Want dat betekent dat je niet alleen binnenshuis (binnen je eigen wifi netwerk) maar ook buitenshuis de plug via mobiele 4g netwerk kunt bedienen. Doen dus...

Kasa_app_login_001

Eenmaal de stappen doorlopen voor het instellen van de smart plug. Komen we in het hoofdvenster van de app. Ik moet zeggen dat de kasa app een hoop kleine verbeteringen de afgelopen jaren heeft ondergaan. Om te beginnen vond ik de app al behoorlijk overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Maar in uiterlijk zijn er toch kleine verbeteringen te vinden ook onder de motorkap. Uiteraard is er ondersteuning voor later uitgebrachte TP-link producten toegevoegd.

Het pijltje op het scherm wijst naar de plus icoon rechts bovenaan. Vanwaar je de smartplug en andere TP-link producten simpel weg kunt toevoegen in de app.

Kasa_app_add_device_002

Binnen een aantal overzichtelijke stappen heb je de smart plug toegevoegd en een naam gegeven. En ben je klaar om de smart plug te gebruiken en eventueel naar wens in te stellen betreft aan en uit schema's of aanmaken van een widget op je thuis scherm van je telefoon.

Kasa_app_add_device_003

Kasa_app_add_device_004

De kasa app

Even voor de duidelijkheid er zijn nu een aantal manieren om je smart plug te gebruiken.

Te weten:
1 Je kunt je ingeplugde apparaat en of lamp aan en uit schakelen doormiddel van
de wifi indicator lampje in te drukken.

2 Een schema (schedule) aanmaken (voor het automatisch aan en uit doen van
de smart plug)
3 Scenes aanmaken( Simpelweg een aan of uit knop binnen de kasa app
aanmaken)
4 Via de kasa widget op je thuis scherm van je telefoon kun je direct je smartplug
bedienen.

5 Google en Alexa spraakaansturing. Uiteraard kunnen we buiten om de kasa
app de Google en alexa spraakbesturing instellen en gebruiken.
Schedule maken
Een schedule aanmaken is niets anders dan aangeven wanneer je de smart plug automatisch aan en uit wilt hebben. Als test heb ik hieronder een voorbeeld aangegeven dat ik mijn slaapkamer lamp aan moet gaan wanneer de zon ondergaat en om 22:30 uur uit moet gaan.

Nou heb ik in het prille begin wel een poosje ermee gerommeld en het ingesteld staan voor in de woonkamer. Maar ik kwam er al snel achter dat je vaak toch al eerder of later de lampen aan wilt hebben. Wachten tot de zon ondergaat terwijl je op het moment even iets moet lezen en dan eigenlijk de lampnu meteen moet aangaan. Eenmaal de lamp aangedaan doormiddel op een button te drukken. Voelt dit auto schema een beetje overbodig aan voor mij. Zeker wanneer de aansturing via google assistant beschikbaar kwam. Was het voor mij erg snel klaar en heb ik de automatsiche schemas verwijdert en maak ik nu alleen nog gebruik van de google assistant. Dat wil niet zeggen dat automatische schema's per definitie overbodig zijn. Voor ieder een eigen keuze.

Kasa_app_schedule_001

Kasa_app_schedule_002
Scenes maken
In de kasa app kun je scenes aanmaken. Dit is niets anders dan een button maken waarbij je zelf kiest wat er gebeurt als je er op drukt. In dit geval kun je kiezen uit aan en uit zetten van een apparaat dat aangesloten is op smart plug. Tot meerdere aangesloten smart plugs met daarbij aangesloten apparaten.

Het voordeel hiervan is dat je iets sneller de smart plug kunt bedienen en meer overzicht kunt creeren van alle tp-link producten die je in de app hebt toegevoegd. Je kunt er ook via een button bijvoorbeeld een aantal lampen en of apparaten tegelijk in of uit schakelen. Hierdoor creer je meer eenvoud in de bediening van al je apparaten.

Kasa_app_scenes_001

Ook dit is binnen een paar kleine stapjes eenvoudig naar wens in te stellen. En later zijn deze buttons ook zichtbaar wanneer je de widgets van de kasa app op je thuisscherm zet om zo doende nog sneller toegang te verkrijgen tot de bediening van je lampen.

Kasa_app_scenes_002
Stroommeter
De stroommeter is toch wel een heel handige feature van deze smart plug.
Sinds ik de smart plug in huis heb. Heb ik m op bijna ieder apparaat aangesloten om te kijken hoeveel stroom ieder apparaat verbruikt. Immers wilde ik in kaart brengen hoeveel stroom ik jaarlijks en maandelijks verbruikt. Dit algeheel heeft mij veel bewuster gemaakt van wat ik jaarlijks aan stroom verbruik.

Om te beginnen is het overzicht zeer simpel wanneer je op een van de toegevoegde producten klikt in het kasa hoofdscherm. Krijg je meteen te zien wat je totale verbruik is en het totale aantal uren dat je apparaat gedraait heeft. Wanneer je nog eens drukt op een van de twee. Komt er een uitgebreider overzicht naar voren. Waar je het dagelijks verbruik kunt zien hoeveel op het moment verbruikt en hoeveel er gemiddeld per 7 dagen en 30 dagen verbruikt wordt.

Kasa_app_stroommeter
Widgets
Waar ik nog aardig wat commentaar had op de widgets in mijn vorige review uit 2017 van de HS100 smart plug. Is er onder tussen wel wat verandert binnenin de kasa app. De widgets zijn stukken verbetert en zien er gebruiksvriendelijker uit. Je kunt ook nu kiezen uit 3 verschillende soorten. Waarvan de grootste waar je al je aan en uit buttons in kwijt kunt bij mij de favoriet is.
De widgets zien er strakker en moderner uit en nemen minder ruimte in beslag op je thuissherm van je telefoon.

Kasa_app_widgets

Google assistant spraakbesturing

Toen in 2017 de Google assistant net uit kwam en tevens de aansturings mogelijkheid van TP-link producten. Kwam er nogal wat bij kijken hoe je de Google assistant moest instellen. Om zo via spraakbesturing je TP-link lampen en smart plugs te kunnen bedienen. Het is gelukkig nu een stuk eenvoudiger geworden.

Uiteraard dien je eerst alles naar wens ingesteld te hebben binnenin de kasa app. En daarmee doel ik op dat je de lamp en of smart plug toegevoegd moet hebben en een naam te hebben gegeven. Vervolgens open je de vernieuwde Google home app op je telefoon en kun je via device toevoegen simpel weg een TP-link smart plug toevoegen en via spraak aansturen.

Google home app 01

Google home app 02
Google assistant Engelse versie
De Engelse aansturing die ik zelf thuis heb ingesteld valt er weining over te klagen. Immers loopt deze voorop betreft mogelijkheden. Het is kinderlijk eenvoudig om de Google assistant op je telefoon en of home speaker te vragen om de lichten uit te doen, te dimmen of meedere smart plugs en of lichten tegelijk te bedienen.

Mijn opzet thuis is redelijk simpel. Ik heb 3 TP-link smart led lampen in de woonkamer te weten livingroom 1, livingroom 2 etc. Daarbij heb ik mijn bureau lamp in mijn bijkamer aangesloten op een smart plug. te weten studyroom 1. Tevens heb ik de led spotjes die bevestigt zijn onder mijn hangende keuken kastjes tevens aangesloten op een TP-link smart plug. Te weten kitchen 1.

In de Google home app kun je via het instellings menu meerdere lampen en of smart plugs in een container zetten. Bijvoorbeeld heb ik mijn 3 TP-link woonkamer lampen in een container genaamd livingroom gezet. Hierdoor kan ik aan de Google assistant vragen "turn on the livingroom" met een opdracht doe ik alle 3 de lampen aan in mijn huiskamer. Uiteraard kun je meerdere containers aanmaken in de Google home app om zo meerdere groepen apparaten en of lampen te bedienen.
Google assistant Nederlandse versie
Nou heb ik zelf een tijdje geleden de recent uitgebrachte Nederlandse Google assistent uitvoerig uitgeprobeerd. En deze viel mij toen toch wat tegen. Ik was alleen in staat om mijn TP-link lampen aan en uit te doen via spraak. Maar ik was niet in staat om de smart plugs te bedienen. Daarbij kon ik ook niet meteen een vervolg opdracht uitvoeren door iets anders te vragen. Dat kon alleen maar door weer okay Google te roepen. Nou heb ik recent weer opnieuw uitgebreid deNederlandseversievanGoogle assistant getest. Het was nogal een gedoe om van het Engels naar het Nederlands in te stellen. Nou moest ik eerst alle gelinkte apparaten van TP-link uit de Google home app verwijderen. Dat ging niet helemaal vlekkeloos. Vervolgens moest ik in de kasa app alle namen van de TP-link apparaten veranderen naar Nederlandse benamingen. Dan heb ik in de Google app de taal van Engels naar Nederlands aangepast. En als laatste in de Google home app opnieuw alle TP-link apparaten toegevoegd en in Nederlandse benaamde containers geplaatst.

Na een aantal dagen uitgebreid testen. Kwam ik erachter dat het nu behoorlijk soepel gaat. Als het komt om de smart plugs aan en uit te doen via spraak. Datzelfde geld voor de TP-link smart led lampen. Om eventjes een simpel voorbeeldje te noemen:

"Okay google doe de keuken aan" Vervolgens gaan de led spotjes aangesloten op een smart plug in mijn keuken aan.
"Okay google doe de woonkamer aan" Alle 3 de woonkamer smart led lampen gingen aan.
"Okay google doe de woonkamer 3 uit" De woonkamer 3smart led lamp ging uit.

Het dimmen van de woonkamer lampen ging net zo makkelijk. Nou loopt de functionaliteit van de Nederlandse Google assistent nog wel wat achter op de Engelse variant. Maar het lijkt er op dat alle kinderziektes eruit zijn gehaald. En dat er nu alleen kleine extra's zoals 2 opdrachten tegelijk laten uitvoeren nog even op zich laten wachten. Maar dat zou geen reden moeten zijn om de Nederlandse assistent links te laten liggen. Immers is het gebruik van de Nederlandse assistent te eenvoudig en te gemakkelijk voor.

In de praktijk sinds het uitkomen van de Google assistant en de daarbij horende ondersteuning van TP-link. Gebruik ik alleen nog de Google assistent voor het aansturen van mijn smart plugs en smart led lampen. Alle andere mogelijkheden in de kasa app zijn voor mij overbodig geworden. De aansturing via spraak maakt het zo erg eenvoudig en gemakelijk. Nou zijn de andere mogelijkheden in de kasa app uiterst handig en overzichtelijk te gebruiken mocht je helemaal geen fan van spraakaansturing zijn.

Link naar android Google home app
Link naar IOS Google home app

OEPS bijna vergeten te vermelden voor het gebruik van de Google assistant op je telefoon heb je ook de Google app nodig.

Link naar android Google app
Link naar IOS Google app

banner

Toen ik de HS110 smartplug in 2017 had aangeschaft. Was het op dat moment al een aardige gadget. Met een zeer prettig te gebruiken app voor je telefoon. Nu we een paar jaar verder zijn. Is de Kasa app stukken verder verbetert. En nog prettiger om te gebruiken. Deze smart plug is niet alleen ideaal om apparaten er op aan te sluiten zodat je ze op afstand in en uit kunt schakelen. Maar de ingebouwde stroom meter geeft je ook nog eens inzage in het stroom verbruik. Dat is heel handig wanneer je wilt inzien hoeveel stroom een apparaat op het moment verbruikt en over een periode van 24 uur, 7 dagen en 30 dagen.

Het voordeel van deze Smart plug is dat je geen dure bridge apparaat bij nodig hebt om er draadloos mee te communiceren. Dat het nadeel wel is dat het maximale reikwijdte wordt beperkt tot wat het wifi 2.4 GHZ technisch aan kan. Dat is wel een reden om rekening mee te houden voor gebruik in een grote woning.

Ondertussen is de aansturing van Google assistent verder ontwikkeld. Niet alleen het instellen van de Google assistent is vereenvoudigd maar er is nu ook de mogelijkheid om deze smart plug in het Nederlandse spraak te bedienen. Waar er een aantal maanden geleden nog een hoop kinderziektes in zaten. Kan ik je nu wel melden dat het zeer de moeite waard is om de Nederlandse Google assistent te gebruiken. Het gebruik van de Nederlandse spraakbesturing is eenvoudig, gemakkelijk en maakt het bedienen van HS110 smart plug uiterst simpel.

Ben je op zoek om van je apparaten en of bestaande lampen en smart device te maken en heb je tevens behoefte om te kijken hoeveel stroom er verbruikt wordt. Dan ben je bij de TP-link HS110 smart plug aan het goede adres. De plug is van degelijk solide materiaal gemaakt ondanks dat ie wel wat veel ruimte in beslag neemt als je m eenmaal in het stopcontact aan sluit. De kasa app voor deze smart plug ziet er mooi en overzichtelijk uit. De app biedt genoeg aansturing mogelijkheden waaruit je kunt kiezen. Deze smart plug is gemiddeld zo’n 10 euro duurder dan zijn broertje zonder ingebouwde stroommeter.

banner
Enkele hoge resolutie foto's. Klik op het plaatje om in het groot te zien.
https://tweakers.net/ext/f/4scYe2z8ab5eLaJ8XjKNbI4Y/medium.png https://tweakers.net/ext/f/qfkE20S2bHM5Moa9CC7EKdId/medium.png

Addendum

Ik hoop dat jullie genoten hebben bij het lezen van mijn review. Mocht je mijn review goed vinden geef het dan een mooie waardering. Ik vind het altijd leuk om iemand anders zijn of haar waardering te ontvangen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben laat het mij hieronder weten. :P

Bekijk eventueel een van mijn andere uitgebreide reviews:

Google Pixel 3 XL 128GB Zwart
TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS100
WD Red WD60EFRX, 6TB
Fractal Design Define R5 Zwart
Denon AVR-X2200W Zwart

Heb jij ook een TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110?

Zeer goede review!
Ik heb deze zelf ook en bij ons hangt deze buiten onder de overkapping. Ik weet niet hoelang hij het volhoud in de buitenlucht, maar tot op heden doet hij het nog steeds erg goed (1,5 jaar in bezit).

Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee.
1,5 jaar in de buitenlucht. Deze smart plug is robuuster dan ik dacht. :)
Top review! Zomaar een vraag: werkt de plug ook naar behoren op een verdeelblok? Powerliners hebben daar nog wel eens moeite mee. De werking van een powerliner t.o.v. een smart plug is dan wel weer anders. :)

Ik wil mijn 'traditionele tijd- schakelklok' nog vervangen met iets als een smart plug. Ideaal voor aquariumverlichting. :D

Wat vind je trouwens van de KASA app?

[Reactie gewijzigd door pclinde op 18 maart 2019 09:41]

MIjn dank . Bedoel je de stekker verdeel dozen die je ook bij de gamma of ikea kunt halen. Ja dan kan ik dat bevestigen. Dat deze smart plug en het andere model van TP-link er prima op werkt. Wat voor aquarium heb je is het er een met tropische vissen...Ben nieuwsgierig wat het aan stroom kost om zo'n aquarium op temperatuur te houden.
Daarom ook. :D Ik ga er ook één aanschaffen. Heb namelijk twee aquariums met heaters van geloof ik 30 tot 50 Watt.

Edit: besteld naar aanleiding van je review. :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 18 maart 2019 10:32]

Leuk vroeger wilde ik ook zoiets thuis hebben. Maar op mijn werk stond er een en daaruit heb ik geleerd dat er toch wat bij komt kijken om zo'n aquarium te onderhouden. Zeker het regelmatig veversen van het water etc. Toen heb ik toch maar besloten om het niet te doen en het bij mijn 2 huiskatten te laten.
Door middel van een aanbieding op de gok twee van deze producten gekocht. Helaas moet ik concluderen dat de pricewatch: Belkin WeMo Insight Switch WiFi, Energiemeter uit 2014 toch een stuk completer is.

Bij de TP-Link mis ik het invullen van de Kwh prijs, het per email toesturen van de data (csv voor grafieken te maken) en de mogelijkheid om een apparaat bijvoorbeeld 2 uur in te schakelen. Via IFTTH kom ik ook niet heel ver omdat het apparaat zelf niet als 'if' service gekoppeld kan worden, alleen als 'then' service en dan nog zijn de te kiezen opties beperkt; turn on, off, toggle, activate scene.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 juni 2019 18:25]

Iemand idee of er een wifi smartplug bestaat met no/ng ? Mag ook in opbouw of achterbouw zijn...

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security