Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

De bedenker van de Raspberry Pi heeft tijdens een interview voor de eerste maal een touchscreen getoond dat binnenkort als accessoire wordt verkocht. Het gaat om een 7"- capacitief touchscreen met een vga-resolutie. Ook komt er een Raspberry Pi A+bordje aan.

Het touchscreen werd door Raspberry Pi-bedenker Eben Upton getoond tijdens een Disrupt-conferentie van TechCrunch in Londen. De Raspberry Pi Foundation zou talloze verzoeken hebben binnengekregen voor het uitbrengen van een dergelijke accessoire en volgens Upton zal het scherm vermoedelijk eind dit jaar of begin 2015 op de markt komen. Een prijs is nog niet bekend.

Het aanraakgevoelige scherm, waarbij gebruikt gemaakt wordt van capacitieve technologie, heeft een beelddiagonaal van 7" en biedt een vga-resolutie. Het touchscreen kan bovenop een Raspberry Pi-bordje worden geplaatst, waardoor volgens Upton een tamelijk dikke tablet ontstaat.

Naast het touchscreen liet Upton ook weten dat er binnenkort een A+variant beschikbaar zal komen van de minicomputer. De huidige B- en B+-modellen zijn veel populairder gebleken dan de goedkopere A-versie: van de laatste werden er circa honderdduizend verkocht tegenover een kleine 4 miljoen B-versies. Welke updates de A+ zal krijgen, wilde de Raspberry Pi-baas echter niet zeggen maar Upton belooft op korte termijn met een officiële aankondiging te zullen komen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Een goede ontwikkeling. Een touchscreen maakt een heleboel interessante toepassingen mogelijk voor de raspberry. Ik vind zelf dat het bijzonder lastig is om aan een betaalbaar touchscreen te komen die de raspberry ondersteund. Het zoeken op internet levert vaak schermen op waar je zelf nog moet gaan solderen/programmeren (hoewel dat misschien ook wel weer voordelen heeft gezien de doelgroep van de raspberry) of kant en klare schermen met een hdmi output maar die zijn vaak erg prijzig. Niet voor niets dat een kickstarter project voor een raspberry touchscreen erg succesvol was.

Het is wel enigszins spijtig van de waarschijnlijk lage resolutie, maar dat zal wel zijn om de prijs te drukken. Ben benieuwd wat hij gaat kosten. Edit;// linkje naar de hdmpi https://www.kickstarter.c...reen-for-the-raspbe/posts

[Reactie gewijzigd door Silvos op 22 oktober 2014 15:51]

Deze is anders erg goedkoop en in sommige distributies plug&play: http://www.dx.com/p/tft-2...ry-pi-320156#.VEfARfmUfqU

Ziet er uit als een Adafruit kloon en de resolutie is niet denderend, maar goedkoop is het wel.
wat zou een praktische toepassing van zo'n scherm zijn voor een Pi?
Het kan als interface dienen voor heel veel simpele rpi toepassingen natuurlijk. Het is wat makkelijker dan zelf nog dingen in elkaar te moeten solderen. Een radio, iets in de auto, home-automation, noem maar op. Ik zie dit wel zitten!
Een 7" scherm kan je prima in een 2 DIN slot in je auto zetten. OBDII usb eraan en je ziet alle real time info van je auto!
Van de Pi voorbeelden die ik heb gezien, is dat wel erg traag qua refreshsnelheid. Ik kon m'n RPM meter bijna realtime weergeven, geen idee of zo'n Pi daar snel genoeg voor is.

edit, filmpje hieronder, absoluut dus niet.
Het kan wel makkelijk, ik heb diverse dashboards gemaakt, voor de industrie,
8 analoge meters, (rpm, bdi, speed, etc)
die halen makkelijk 60FPS, (hoger gaat ons scherm niet) zonder lack, vanuit een 20MHZ microcontroller.
nu hangt het natuurlijk niet alleen van de programering af, de indeling van je hardware, en de functies daarvan spelen ook een grote rol.
beste voor canbus, is dat je een controller informative aan vraagt, een andere controller leest het uit, en stuurt die data naar je display.

het zou zelfs snel kunnen gaan met een simple arduino

[Reactie gewijzigd door itcouldbeanyone op 23 oktober 2014 06:07]

Is de Pi zo langzaam, of de boordcomputer? Kan ook zijn dat de waarden niet sneller worden bijgewerkt.
Ligt beetje aan het model, meeste 'recente' auto's hebben allemaal een CAN bus, met 3-6 readouts kan je op 15-20ms polling zitten, dat is niet wat je daar op je scherm ziet.

De arduino versie is nog behoorlijk snel
http://www.youtube.com/watch?v=aFT2RwZgjSw

Geen idee wat een Pi grafisch erbij kan doen, maar met zo'n pollspeed zou het zeker interessant zijn. (Wifi/Bluetooth is bij voorbaat slecht).
als informative niet snel genoeg uit je canbus komt, heb je paar opties, baudrate van je node's omhoog gooien, en de timing anders instellen, (waarschijnlijk heb je hier fabrieks toegang code voor nodig)
of smoothing in je software toepassen
Leuk voorbeeld...gelijk ff gegoogled wat OBDII is :)

http://www.adafruit.com/b...raspberrypi-raspberry_pi/
Welke auto is dat?
alfa romeo zo te zien
Ik zie toch duidelijk een mitsubishi logo op z'n stuur... :P

Ik bedoel dan ook voornamelijk welke serie/type auto dit zou kunnen zijn.
ik denk dat het een mitsubishi asx is aan het interieur te zien

[Reactie gewijzigd door KarsvdV op 22 oktober 2014 16:45]

nee de ASX heeft de airco gaten er boven zitten hier betreft het er langs en lijkt het meer op een lancer wat ook zou kloppen met de buitenkant / velg.
Dat klinkt als een leuk projectje.
Heb je ook ervaring met software voor OBD readouts onder linux?
Of zou dat zelfs met een python scriptje moeten kunnen?


Edit, gevonden: PyOBD2

[Reactie gewijzigd door proatjeboksem op 22 oktober 2014 16:25]

Kan echt van alles zijn. Het eerste waar ik zelf aan denk is het zelf bouwen van een thermostaat :)
Denk een beetje aan zo'n apparaatje dat in de film Iron Man aan de muren hangt :P
VGA resolutie? Dan zou je 640x480 verwachten maar VGA heeft geen "standaard". Jammer dat ook het bron-artikel niet het daadwerkelijk aantal pixels vermeldt.
VGA heeft wel een "standaard", namelijk 640x480. Op het moment dat de resolutie verandert heet het namelijk WVGA of SVGA etc.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_display_resolution

[edit] Ik begrijp wel dat je bedoelt dat VGA een verzamenaam is, denk ik dat je bedoelt althans, maar als men het over een VGA resolutie heeft, dan is het wel degelijk 640x480

edit: bedankt. Aangepast :)

[Reactie gewijzigd door yvez op 23 oktober 2014 22:22]

Altijd prettig bron vermelding, maar dan graag een werkende link.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Display_resolution
svp geen mobile link voor onze desktop gebruikers dan kun je beter deze posten en.wikipedia.org/wiki/Display_resolution . Mobile gebuikers krigen wel automatische de mobile variant te zien.
En dat is dan weer geen linkje tot je er daadwerkelijk een linkje van maakt:
Display Resolution

[Reactie gewijzigd door Durandal op 22 oktober 2014 20:18]

7inch op 640x480 is wel erg karig, ik had 800x600 en dat was al erg wazig (en Windows draaide er erg matig op). Ik zou minimaal een 720 of zelfs 768 willen hebben. Ben nu overgestapt op een 1366 scherm.
Windows draaien op een Pi lijkt me (gezien de ARM-uitdaging) sowieso geen strak plan
Windows inderdaad niet, maar wil je beetje informatie op je scherm vind ik zo'n scherm aan de kleine kant (vind ik ook van veel van die ingebouwde navigatie zut), zit je met een telefoon van 200+ PPI, zit je opeens op zo'n pixelscherm te kijken :P

Roadrunner bv werkt best aardig op 800x600 met diverse skins (zoals deze), alleen de plugin van de ODB2 komt daar in het midden van het scherm waar je al bar weinig over hebt.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 oktober 2014 17:12]

Ik zie dit scherm dan ook meer als een scherm voor gebruik van "knutselprojecten" (waar de Pi natuurlijk in feite voor bedoeld is), maar ook als praktisch schermpje voor bijvoorbeeld een Pi die als fileserver gebruikt wordt (met enkel wat basisinfo op het scherm)
een pi als fileserver ??? dan kun je beter een banana pi kiezen die heeft tenminste nog een sata interface, ik denk eerder dat je dit soort dingen veel gaat zien als bijv controler voor domotica waarbij je dingen als temperatuur etc wilt weergeven, persoonlijk had ik dan liever een scherm met knoppen gehad als < - + > <back en enter> als ik aan de a+ moet denken dan hoop ik eigenlijk op een model met 4 usb poorten, en micro-sd en eventueel zelfs geen hdmi (daar moet je toch alleen maar patenten over betalen), netwerk kan met een wifi stick en als je er een scherm bovenop zet is het een perfecte domotica cotnroller.
Laat ze er dan Displayport op zetten :)
Prijs is waar het om gaat.

de pi verkoopt puur op prijs. goedkoop
een 7 inch 640x480 scherm zal niet al te veel kosten en kan dus in massa verkocht worden.

Het is denk ik meer bedoeld vor zelf iets maken waarmee je klein bedienpaneel kan tonen met knoppen en zo
Windows draait perfect op een R-Pi, in de vorm van x-windows. Maar jij bedoelt waarschijnlijk ms-windows :-)
Het doelpubliek van een Raspberry Pi overlapt niet meteen met het doelpubliek voor een QHD Triluminos-scherm. 8-) Bovendien verbruikt dit minder stroom.
VGA is wel degelijk een resolutie standaard, je gaf het antwoord zelf al 640x480. ;)

VGA = 640 x 480
sVGA = 800 x 600
XGA = 1024 x768
Het is misschien niet gestandaardiseerd, maar VGA als naam is wel degelijk standaard voor de resolutie 640x480 pixels.

Het scherm heeft trouwens, dus zoals verwacht, een resolutie van 640x480 pixels.
Raspberry-Pi co-founder Eben Upton has shown a capacitive 7-inch touch screen with VGA resolution (640 × 480 pixels).

[Reactie gewijzigd door Virtlink op 22 oktober 2014 15:55]

In de video hebben ze het over WVGA en niet VGA zoals T.net hier quote. Maar ja, dat zegt dus niet zoveel :)
Dat is me toch een sterk, paar uurtjes geleden nog een schermpje voor m'n Raspberry besteld! En als ik het zo bekijk heeft deze dezelfde soortgelijke specs: http://www.dx.com/p/7-dig...board-318884#.VEe2uxaRd8E

Resolutie: 1024 x 600
HDMI: ja
Touch: ja
2de video voor oa achteruitrij camera: ja

Iets andere resolutie en touch techniek.

Kosten: ¤ 44,16 :)

Edit na opmerking van WWJD

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 22 oktober 2014 16:03]

Jammergenoeg geen capacitief touchscreen en dus ook geen multitouch!
Jammergenoeg geen capacitief touchscreen en dus ook geen multitouch!
Er is een mooie 7-inch capacitieve touchscreen voor de Beaglebone Black, compleet met werkend Android-image. Resolutie van 1024x600, dus iets scherper dan dit Pi-schermpje.

http://www.logicsupply.nl/touchscreen-displays/bbb-exp-c/
tja maar das nogal een prijsverschil voor dat geld kun je zowat een moto E kopen, de bootloader unlocken en daar costom roms op draaien... beter scherm 3g en wifi nu ja je snapt hem wel,

ik denk dat de enige / beste kracht van de pi is en blijft dat je onder de 100 euro een complete mini pc kunt bouwen (mogelijk zelfs met toutchscreen voor basale vertoning van informatie en/of inplut. aangzien een volledige pi b+ al zo'n 60 euro kost in nl hou je niet veel budget over voor je scherm
Voor mijn doeleinde (in de auto) geen probleem, maar goede opmerking (Y) Heb m'n reactie even aangepast.
Best goeie prijs denk ik, enkel je HDMI zit nu wel vol, terwijl deze toch op die speciale poort draait ?
Welke speciale poort? Dit schermpje is niet hetzelfde als die van het artikel ;) Deze sluit je gewoon aan op de HDMI :)
toch maar eens kijken hoeveel inc er mijn corsa kan. en wat er nog mogelijk is qwa radio/navigatie.
en afspelen van video's voor de kleine achter in de auto.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 oktober 2014 16:31]

Ik ben heel erg benieuwd naar de prijs en de beschikbaarheid van dat touchscreen! Er is er nu wel eentje te krijgen via Adafruit, maar daar zitten nog best wel hoge verzendkosten aan vast..
Wel geen frame, maar deze heb ik zelf vanochtend besteld gehad :)
http://www.dx.com/p/7-dig...board-318884#.VEe2uxaRd8E
Ik bedoelde dus deze: http://www.adafruit.com/product/1601 . Is toch nog goedkoper dan degene die jij roept, en ook een stukje netter.

[Reactie gewijzigd door BobV op 22 oktober 2014 16:44]

Alleen is die ook weer een stuk kleiner, heeft een lagere resolutie en geen HDMI, AV2 enz. Het is maar net waar je hem voor nodig hebt ;)
ik denk dat je dat verschil niet eens gaat merken, de hoeveelheid info op een scherm hangt toch voornamelijk af van het aantal pixels... als je iets hebt dat wel in 640 maar niet in 320 pixels past dan is er iets mis met je interface en moet je daar vermoedelijk iets mee doen,

7inc met vga resolutie was a pixeltje tellen, bij dit kleinere scherm zal dat misschien minder zijn... filmpjes en dat kunnen op beide schermen toch al niet... dan gebruik je de hdmi out wel. dus ik denk eigenlijk dat het slechts een kwestie van prijs en afwerking zal zijn... als die van de pi foundation niet veel mooier afgewerkt is, beter past of meer sample-code zal meeleveren zult je merken dat de goedkoopste zal winnen, en 3inc is altijd goedkoper dan 7
Geweldig , nu kan ik mijn weerstation en mijn domotica systeem een vast scherm geven en heb ik een ipad over !
Lekker compact om mee te nemen en het is beter dan een DS scherm :p
Controller erop aansluiten en een 7inch gba is gemaakt.
Grappig, ik kreeg net gisteren mijn Piscreen (raspberry pi touchscreen van op Kickstarter) binnen. 3,5" HVGA. Werkt ook prima, en het scherm is niet groter dan de Pi zelf & past dus in een kleine case.
Ik denk dat het succes van dit scherm zeer sterk zal afhangen van de prijs van het scherm. Want voor de hype zijn ze een beetje erg laat...