Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 155 reacties

De Nederlandse politie heeft dinsdag een man uit Tilburg opgepakt omdat hij illegaal stroom aftapte voor zijn systemen waarmee hij bitcoins aan het minen was. Het minen van de coins met 21 computers is daardoor volgens het OM te beschouwen als witwassen.

De politie spreekt van een 'illegaal bitcoinproductiebedrijf', maar er zijn volgens een woordvoerster van het Openbaar Ministerie geen aanwijzingen dat de man iets ongeoorloofds deed met betrekking tot het minen van bitcoins. Wel doet de digitale recherche onderzoek of de man meer te verwijten is dan alleen het illegaal aftappen van stroom. De woordvoerster van de politie Zeeland-West-Brabant, die het nieuwsbericht heeft geschreven, erkent niet te weten hoe het zit met de illegaliteit van het produceren van bitcoins en niet bekend te zijn geweest met de cryptovaluta.

De 43-jarige Tilburger werd dinsdagmiddag opgepakt bij een controle door medewerkers van energiebedrijf Enexis en politieagenten bij een bedrijfspand aan de Nobelstraat in Goirle. De 21 computers die aan het minen waren zijn in beslag genomen, evenals andere apparatuur en de auto van de verdachte. Het OM belooft later met meer details over de aanhouding te komen.

Update, 15.20: Volgens de woordvoerster van het OM is er aan de ene kant sprake van diefstal van stroom, en anderzijds van witwassen omdat de man met gestolen waar geld verdiende. De auto en de computers worden onderzocht en zijn conservatoir in beslag genomen. Er zijn geen aanwijzingen dat de man zich aan computer- of andere vormen van criminaliteit heeft schuldig gemaakt.

Update 16.10: Ict-jurist Arnoud Engelfriet noemt de redenatie van het OM 'creatief': "Maar ik weet niet of het standhoudt. Als het een wietkwekerij betrof kon je toch ook niet stellen dat het bij de plantjes om witwassen ging." Aan de andere kant ziet hij er ook wel wat in: "De elektriciteit is hier de grondstof, niet het hulpmiddel. De stroom staat dichterbij de bitcoins bij het minen dan bij de plantjes bij het kweken."

Witwassen wordt in het Wetboek van Strafrecht behandeld in artikel 420bis, waar bij lid b staat dat iemand die zich er schuldig aan maakt, vier jaar gevangenisstraf of een geldboete kan krijgen als hij 'een voorwerp verwerft, voorhanden heeft, overdraagt of omzet of van een voorwerp gebruik maakt, terwijl hij weet dat het voorwerp - onmiddellijk of middellijk - afkomstig is uit enig misdrijf'. Alle zaken en alle vermogensrechten worden daarbij als voorwerpen beschouwt.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (18)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (155)

Sinds wanneer wordt je opgepakt en je hele huis/bedrijf leeggehaald als je betrapt wordt op het aftappen van stroom?
Dit wordt aangepakt als een combinatie van illegale wiet-telerij en bezit van illegaal pornografisch materiaal.
Beetje absurd vind ik.

Edit: Het zou kunnen zijn dat de inbeslagname is gedaan op (civiel-rechtelijke basis) als onderpand voor de geleden schade van de energieleverancier en belastingdienst (energiebelasting)... ik weet alleen niet of dat zo snel mogelijk is. Wie kan daar iets over zeggen?

[Reactie gewijzigd door NovapaX op 2 april 2014 14:36]

Er staat toch in het bericht dat ze nog moeten bekijken of er meerdere strafbare feiten gepleegd zijn. We hebben in Nederland de "plukze" wetgeving, dus waarschijnlijk werd geacht dat de auto niet naar zijn levensstandaard was en de computers zijn in beslag genomen om te kijken of daar strafbare feiten mee gepleegd zijn.

Je kunt natuurlijk op je vingers na tellen dat bij 9/10 zaken waarbij illegaal stroom word afgetapt deze ook niet gebruikt word voor legale bezigheden. Normaliter is het niet de energie rekening die je wilt ontlopen maar het extreem hoge verbruik.

Als er een berg PC's staan, dan kan ik mij voorstellen dat een illegale operatie het eerste is waar men aan denkt. Dus dan worden die sowieso mee genomen voor onderzoek.

Dus de term illegaal bitcoins minen zou je correct kunnen achten als je er zwart geld verwerven mee bedoeld.
En die bitcoins moest hij natuurlijk ook aan de belasting opgeven, dus als er een auto van +- 100K voor de deur staat dan word die ook in beslag genomen. Vast niet met wit geld verdiend.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 2 april 2014 14:59]

Normaliter is het niet de energie rekening die je wilt ontlopen maar het extreem hoge verbruik.
In dit geval dus wel (beide), want de bitcoins die je kunt minen zijn bijna altijd minder waard dan de stroom die daarvoor nodig is. Zeker als je de aanschafprijs/afschrijving van dure GPU's erbij gaat rekenen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 april 2014 15:49]

Ja, wie mined er nou niet zwart Bitcoins of geven alle virtuele coin miners alles netjes aan de belasting op?
Ja vind het ook een beetje absurd voor illigaal stroom tappen.
Wanneer dat op bedrijfsmatige schaal gebeurt wordt het hele bedrijfsinventaris in beslag genomen.
Dat lijkt wat drastisch, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij een dag later alles in de loods ernaast neerzet, daar de stroom aftapt en verder gaat.
Och dat is bij belastingfraude bij hoger management anders geen probleem hoor... Directeur screwed up, helpt bedrijf om zeep, gaat er met miljoenen vandoor en word een week later bij het volgende bedrijf aangenomen...
En wanneer dat bewezen kan worden, worden ook meteen zijn auto, huis, jacht en villa in Frankrijk in beslag genomen.
Hij heeft alleen de mazzel dat er bij faillissementsfraude niet zo'n duidelijk bewijs is als een stuk koperdraad vóór de elektriciteitsmeter. :(
ik weet dat niet en vind het ook een beetje raar.
Stroom stelen --> je hele handel in beslag nemen.

Als er bij mij wordt gestolen, mag ik ook niet bij de dader alles in beslag laten nemen toch?
Waarschijnlijk hebben ze in samenwerking met het energiebedrijf al kunnen berekenen dat de waarde van de stroom boven de waarde van de inboedel ligt. Oftewel, gelijk kaal plukken en laten betalen.
Op nu.nl staat valse bitcoins. Vroeg me al af hoe die dat zou doen.
Idd (link), en ook op trouw.nl. Gaan echt helemaal nergens over die artikelen. Nu.nl hint dan nog naar iets wat lijkt op transaction malleability maar daarmee kun je niet "meerdere mensen eigenaar laten zijn van dezelfde bitcoin" (wat je ermee kunt doen is de verzender laten denken dat het versturen is mislukt, wat voor de verzender eenvoudig te controleren is door te kijken of de coins wel van de balans zijn afgeschreven). Of wellicht gaat het helemaal niet om bitcoins maar om een een of andere obscure altcoin en probeert hij een 51% attack uit te voeren.

Maar zelfs al zou hij alle rekenkracht inzetten om transaction malleability te misbruiken of een 51% attack uit te voeren dan nog lijkt het me stug dat het OM hem daarom oppakt en vervolgt. En het lijkt me al helemaal niet dat de politie dat al snel doorheeft nadat ze poolshoogte zijn gaan nemen.

Of de politie is gewoon ontzettend dom en zijn ze van mening dat het zelf minen van bitcoins illegaal is. Of ze zijn iets slimmer en waren ze in de veronderstelling dat er iets van cybercrime oid plaatsvond.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 april 2014 14:50]

Wat is de kans dat in nederland justitie erachter zou komen dat er een 51% attack wordt gedaan en dit weten te traceren naar een mining facaliteit. En als ze dit al weten te ontdekken uberhaupt snappen waarom dit strafbaar was. Het enige dat bekend zou zijn in dit supertheoretische geval is de walletadres van de persoon in kwestie.

In definitie is er geen enkele wetgeving die een 51% attack strafbaar maakt. Zelfs met alle reguliering die bedacht wordt op dit moment is het nog een hele lange discussie of dit uberhaupt strafbaar zou kunnen worden gesteld omdat het (hoewel opzet) binnen de mogelijkheid van het protocol valt.
Wat de blockchain accepteert is de waarheid. Dus als jij 6 blocks op een row sneller kan oplossen dan de reguliere miners zou dit door de blockchain als waarheid worden gezet en kan niemand bewijzen dat het niet waar is.
Wat is de kans dat in nederland justitie erachter zou komen dat er een 51% attack wordt gedaan en dit weten te traceren naar een mining facaliteit
Nihil, maar het punt is dat ze poolshoogte kwamen nemen omdat er illegaal stroom werd afgetapt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 april 2014 15:04]

Stroomverbruik 's nacht.. Waarschijnlijk getipt door energie-leverancier i.v.m. vermoeden wietkwekerij
Hij tapt illegaal af... hoe wil de energieleverancier dan weten wat hij verbruikt? Ga jij spanning aftappen achter de meter van de netbeheerder? Heeft geen zin toch. Verbaast me dat je een +2 hebt gekregen.

[Reactie gewijzigd door RickU09 op 2 april 2014 16:02]

Heel simpel. Energiebedrijven hebben ook op andere plekken dan alleen bij jou in de meterkast een meter. Als het totale verbruik tussen die meter en de meters bij de eindgebruikers significant niet klopt, dan gaan ze onderzoeken waar het probleem zit.

Dus ja: illegaal stroom aftappen kan gewoon worden opgemerkt.
Collega van mij kreeg elk jaar ook steevast controle omdat hij "te weinig" zou verbruiken. Oude vrijgezel van tegen de 50 die voor het werk van maandag tot en met vrijdag in het hotel zat. Op zaterdag bij de voetbaljeugd actief was als scheidsrechter, op zondagochtend zelf aan het voetballen was en in de middag weer aan het fluiten. Dus eigenlijk was hij alleen zaterdag en zondagavond thuis. Dus inderdaad een veel lager als gemiddeld verbruik. Want wat zijn meter aangaf kon natuurlijk nooit kloppen.
De energieboeren houden daarnaast ook nog eens bij wat ze aan kwh in een wijk pompen. Als dat erg afwijkt ten opzichte van wat ze betaald krijgen worden ze achterdochtig. Menig wietplantage is zo gepakt.
Bij deze collega komen ze controleren omdat het verbruik van de meter lager is dan gemiddeld, thuis stoken wij in de winter een hout kachel en verbruiken hierdoor weinig gas. krijgen ieder jaar dezelfde controle. Maar dan voor het gas.
Er wordt inderdaad door de net beheerder gekeken naar het vermogen dat er een wijk in gaat. Dit moeten ze doen omdat de netbeheerders los staan van de energieleveranciers en dus de verliezen in het net en het eigengebruik moeten betalen.
En nee Rick, er zit geen mannetje elke dag de statistieken van alle stroomverbuikers te analyseren. Daar hebben ze een standaard algoritme voor lopen. > x kWh 's nachts continu = dingdong
Het is niet mogelijk om per huisaansluiting te meten.
Je huis is namelijk aangesloten d.m.v. een aansluitmof op de kabel onder de stoep / straat. Hierop zitten alle gebruikers van een straat. Ook komt DA (distributie automatisering) in Nederland nog niet overal voor. En al helemaal niet op een afgaande kabel van een straat. Als er al gemeten kan worden is dit op wijkniveau en daar valt 1 verbruiker niet op.

[Reactie gewijzigd door RickU09 op 3 april 2014 13:20]

Dat zeg je correct, 1 verbruiker valt niet op. 1 extreem verbuiker (vooral 's nachts) laat wel degelijk wat alarm belletjes rinkelen. En ik heb nooit beweerd dat ze per huisaansluiting (zonder "slimme" meter) kunnen meten. Ze kunnen WEL heel goed veranderingen/extreem gedrag zien.

Je kunt het ook zelf testen door 's nachts continue 1 of 2 groepen volledig te belasten. Ik durf te wedden dat je vrij snel een drone of heli met warmte camera boven je wijk hebt vliegen.

Het gaat helemaal snel als je er een tijdklokje voorzet die eerst een paar maanden 14/10 aan/uit schakelt en daarna 20/4.

[Reactie gewijzigd door crazylemon op 3 april 2014 10:38]

Dat lijkt me wel inderdaad.
Daarom hebben ze ook alles maar in beslag genomen, macht der gewoonte :)

toch lijkt me wel mooi te zien hoe ze binnen vallen en zien dat er geen plantje te vinden is.
En nu zijn de agenten aan het bekijken hoe ze de illegale bitcoins kunnen vernietigen. ;)
Niet zo ingewikkeld.
Gewoon naar MT-Gox sturen ....

And they are gone (tm) southpark inc.
Of de politie is gewoon ontzettend dom en zijn ze van mening dat het zelf minen van bitcoins illegaal is. Of ze zijn iets slimmer en waren ze in de veronderstelling dat er iets van cybercrime oid plaatsvond.
Ze vonden in een woonhuis waar men illegaal stroom aftapte 21 draaiende computers. Dan is de stap naar cybercrime toch niet zo heel erg vreemd? Het is mogelijk dat de betreffende machines niet gelocked waren en dat de mine applicatie gewoon in beeld open stond. Of mogelijk startte de de mine applicatie automatisch op nadat men op het (politie) bureau de computer weer hadden aangezet voor analyse..
Politie.nl:

"voor de illegale productie van Bitcoins, een vorm van elektronisch geld." :X
Dit kan je ook lezen als: de "productie" is in dit geval illegaal gebeurd omdat de stroom voor de productie illegaal verkregen was (waarmee niet gezegd wordt dat de Bitcoins op zich illegaal waren).
Dit riekt naar ome Ivo "Demmink-rookt-niet" Opstelten
Wel vaker met die Colin (redacteur daar), zit ie interessant te doen ook een keer bij RTL boulevard maar begrijpt er zelf ook niks van.
Ja, dat zag ik ook op het ad.nl of telegraaf.nl, ik dacht dat het om een 1-april grap ging...

Man gepakt voor valsemunterij/vervalsen van/maken van vervalste bitcoins oid 8)7
Waarschijnlijk ergens een woordvoerder tussen die het allemaal niet snapt. Nu.nl snapt het ook niet helemaal als ik het zo lees en probeert en met de double spenidng kwetsbaarheid een verhaal aan vast te breien, maar volgens mij gelooft nu.nl dat ook zelf niet. ;)
Misschien waren sommige woorden iets té, maar inderdaad, nu.nl is niet bepaald de beste plaats om je nieuws te krijgen. Handig om globaal een overzicht te krijgen van welke onderwerpen er spelen, maar als je een minder gekleurd en intelligenter plaatje wil, kan je beter naar andere sites - tweakers.net voor tech nieuws, bijvoorbeeld.

Valse bitcoins bestaan niet - of je hebt bitcoins, of je hebt ze niet. Je kan ze niet vervalsen zoals met echt geld mogelijk is. De creatie van bitcoins gebeurt via het minen, maar deze bitcoins zijn wel legitiem. Daar waar de beste meneer uit Tilburg de fout heeft begaan is door gebruik te maken van andermans electriciteit. Als ik het goed begrepen heb, heeft hij alleen zijn eigen computers gebruikt.

Een analoog voorbeeld die ik hiervoor uit mn duim zuig is een elektrisch pikhouweel. Vraag niet hoe. Hij heeft er zelf een stuk of wat, maar jat de stroom van een ander om ze allemaal tegelijk te kunnen gebruiken. Dat laatste is waar hij fout gegaan is. Om dit als witwassen aan te merken vind ik een beetje.. fout. Niet dat hij niet gestraft moet worden, maar ik twijfel of witwassen de juiste term is. Hij zet geen vals geld om in echt geld. Lijkt me eerder iets wat een site als nu.nl makkelijk zegt - of blijkbaar het OM. Ergens heb ik het idee dat de mensen daar niet helemaal doorhebben hoe bitcoin werkt.
Valse bitcoins bestaan niet - of je hebt bitcoins, of je hebt ze niet.
Dat is kretelogie.
"of je hebt geld of je hebt het niet"
betekent ook niet dat vals geld niet bestaat.

Om een valse bitcoins uit te geven moet je software manipuleren maar dat kan in principe best. Als jij mensen kan overhalen om vanaf jou site bitcoin/wallet software te downloaden kun je ook valse bitcoins in omloop brengen.
Je laat die mensen dan bijvoorbeeld lekker minen en denken dan ze bitcoins in hun wallet hebben maar inwerkelijkheid pak je zelf die bitcoins en is hun wallet gewoon gevuld met nepbitcoins

[Reactie gewijzigd door 80466 op 2 april 2014 16:35]

Nee dat kan niet. Dat is juist de kracht van het Bitcoin protocol.
Ja ik vraag me dat ook wel eens af. De meeste media hebben over het algemeen weinig begrepen van Bitcoin, en slaan de plank voortdurend mis met kromme, onvolledige en vaak ronduit foutieve berichtgeving. Maar nu.nl maakt het wel erg bont.

"Valse bitcoins".... hoe verzín je zoiets :{
Het trekt wel de aandacht :)

Overigens, als je toch al zwaarbewapende crimineel bent die illegaal stroom aftapt - ik snap nog niet goed waarom bitcoins lucratiever voor deze dude is dan wietplantjes - tenzij hij ergens wel heel goede mining hardware zag liggen en heeft meegenomen.

Maar kan ik zo slecht hoofdrekenen of zijn die wietplantjes niet lucratiever?
Als de man 21 computers had met elk serieus wat grafische power in kom je aan een 4000KH/s per mining rig.
Over 21 rigs geeft dat 84000KH/s wat een slordige 5000USD aan litecoin oplevert per maand.
Het zullen oude gpu's zijn die de man gejat verkregen heeft. Die zullen stuk trager zijn dan de nieuwere gpu's. Wat we niet weten is hoeveel er van die dingen in elke computer zaten. Verder veronderstel ik dat het wel minimaal gpu's zijn :)

Gejat kom je snel aan honderden gpu's natuurlijk voor een prikkie.

Bewijzen dat 't gejat spul is, dat wordt ook niet eenvoudig. Of heb jij de serials van je gpu's opgeschreven?
Hoe steel je zelfs GPU's? Inbreken in huizen, hele desktops meezeulen om dan later te zien dat je een HD4350 uit een oude mediamarkt bak te vangen hebt?
Fysieke pc-onderdelen winkels lijken mij nu ook niet echt makkelijk.

Eerder tweedehands wat relatief potente GPU's gekocht om dan zonder elektriciteit te hoeven betalen te kunnen minen.
Iemand die weet hoe je met coins omgaat/mined weet vast wel dat je met van die goedkope kaarjtes niet echt veel kan minen, zelfs met 100 van die kaartjes niet.

Ik vraag me af waar ergens in de wet staat dat stroom aftappen, illegaal is. Het is immers geen diefstal, alle stroom die je gebruikt gaat immers gewoon weer het net in. Fysiek gezien steel je niets.
Je steelt energie. Dat je fysiek niets steelt doet niet te zake. Al sinds 1921 niet meer
Het is inbreken op een illegale manier van een derde op een netwerk (water/stroom-energie/informatie/media-netwerk)
Anders kon je ff lekker tanken op de vulleiding van de Shell

Ps je hebt ook stroom nodig voor de lampen water/voeding en eventueel lucht aan/afvoer bij kweken van wietplanten
In dat geval zou je dus als grondstof kunnen spreken.
Of je dit nou witwassen zou noemen is vreemd daar eerder heling
van toepassing is , en natuurlijk belastingfraude/ontduiking
@andro555, als je stroom aftapt zo massaal - vast rond de 10 kilowatt, misschien zelfs boven de 12 kilowatt - dan snapt iedereen wel dat je keer gepakt gaat worden.

Dan ga je dus niet rekenen met duur gekocht spul. Dat doe je dan met gejat spul dat je voor prikkie van heler hebt natuurlijk.
We hebben inmiddels gezien hoever we komen met een ongereguleerde valuta. Leuk om tijdens een joint te bedenken met je vriendjes in lala-land, maar in de echte wereld zal het door criminelen en misbruik worden gedomineerd.

Het was een leuk experiment, nu weer verder met grote mensen dingen.
Inderdaad, inflatie, "waardeoverheveling", talloze oorlogen en miljoenen doden. Het wordt hoog tijd om weer een echt geldsysteem in te voeren.
Best wel dom van die gast, daar had hij ook wel op kunnen rekenen. Hij zat in een bedrijfspand, met zo'n opbrengst had hij ook wel een aggeraat kunnen huren....
Is het idee van stroom aftappen niet juist dat het gratis is? Anders had ie net zo goed dus de gewone aansluiting kunnen gebruiken.
De grap is eigenlijk, dat hij beter de meter niet had kunnen omzeilen. Gewoon de rekening niet betalen is geen misdrijf, maar een civiele zaak. Doet de Politie niets aan...
"De 21 computers die aan het minen waren zijn in beslag genomen, evenals andere apparatuur en de auto van de verdachte."

Wut? Hoezo zou het illegaal aftappen van stroom de politie het recht geven om zijn spul mee te nemen en door te snuffelen? Gaan ze bij 5km te hard rijden nu ook de auto, telefoon, etc. in nemen?
5km te hard is een overtreding. Deze man is verdacht van een misdrijf en dan kan er inderdaad van alles in beslag genomen worden. Eerst in belang van het onderzoek, daarna als hij schuldig wordt bevonden, kan het worden afgenomen in het kader van "pluk ze" wetgeving om criminelen de winsten van hun verboden handeling af te pakken. De baten daarvan gaan naar de schatkist.
Volgens mij is er altijd nog zoiets als "naar redelijkheid". En zo niet dan moeten ze idd consequent zijn en ten alle tijden alles van alle overtreders in nemen. O-)
Zo. Direct 21 computers, auto en andere apparatuur in beslag genomen. Dat dag zomaar mag bij het aftappen van stroom ..
Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat de gemiddelde persoon geen idee heeft wat bitcoins zijn laat staan wat het inhoud om deze te minen... Er zal waarschijnlijk gedacht zijn dat het ging om cybercrime achtige praktijken...
Je moet bedenken dat oom agent een melding binnen krijgt van illegaal stroom aftappen en komt vervolgens een ruimte met 21 computers tegen... Dan komt de naam botnet al snel naar boven borrelen...

Als ik het echter lees zoals het hierboven staat beschreven is het in mijn ogen ook behoorlijk rigoureus om gelijk andere apparatuur en de auto in beslag te nemen bij het illegaal aftappen stroom... Echter als er een verdenking van cybercrime bij komt kijken, kan ik het weer wel begrijpen...
Ik denk dat de politie en pers een beetje in de war zijn. Bitcoin is namelijk een valuta die je zelf thuis kan en mag maken. Probeer dat met euro's of elke andere valuta en je bent vals geld aan het maken.

Het enige strafbare feit hier is het aftappen van stroom.
Waar het denk ik meer mee te maken heeft is dat als iemand een ruimte binnenkomt waar 21 pc's zich in het zweet aan het werken zijn dat er niet gedacht wordt aan het minen van bitcoins, maar aan cybercrime.
Iets wat ik me goed voor kan stellen aangezien het grootste deel van de mensen wel van de term bitcoin gehoord heeft, maar geen flauw benul heeft wat het is, wat je er mee kan en hoe dit werkt...
Het enige strafbare feit hier is het aftappen van stroom.
Gewoon diefstal dus. Zal een berekening worden gemaakt en dat kan best wel eens in de papieren gaan lopen. De rekening +boete worden sowieso op hem verhaald en dan heb ik het nog niet eens over de rechtzaak.

edit:
is inmiddels een update en het blijkt alleen om het stelen van stroom te gaan.
http://www.nu.nl/tech/374...egaal-minen-bitcoins.html

[Reactie gewijzigd door pcgek op 2 april 2014 15:04]

Wanneer jij thuis geld na probeert te maken op een professionele kopieermachine en je wordt gesnapt, dan wordt die kopieermachine ook in beslag genomen, ook al mag je die machine bezitten wanneer je er legaal drukwerk mee maakt.

Bitcoins minen is legaal, mar wanneer je dat met gestolen stroom doet ben je ook je spullen kwijt.
Ik vind je verhaal behoorlijk plausibel, maar het blijft vreemd dat de politie melding maakt van een "illegale bitcoinproducent" in hun persbericht. Het produceren van bitcoins is hoe dan ook niet illegaal.
Nee het produceren niet, en wellicht is het op het eerste gezicht alleen bezig met het minen van bitcoins, maar dat weet je pas als je de apparatuur hebt onderzocht... Tijdens de arrestatie weten die agenten echt niet wat die pc's aan het doen zijn. En als je dan begint over bitcoins minen zal dat echt geen barst uitmaken, want voor oom agent is het toch allemaal maar cyber abacadabra en mag de technische afdeling dat maar lekker allemaal uitzooeken, hence alles wordt ingenomen... Als later blijkt dat er inderdaad alleen bitcoins gemined worden zal deze persoon zijn systemen wellicht terug kunnen krijgen als hij de omkosten+boete kan betalen...

Zie het als een volledig gepimpte auto die wordt aangehouden voor te hard rijden, als blijkt dat er bepaalde dingen niet overeen komen met het kenteken zal die auto ook ingenomen worden om te kijken of alles wel correct is doorgegeven, ondanks dat het tunen van auto's niet illegaal is...
Nogmaals, ik vond je verhaal plausibel dus dat hoef je echt niet nog een keer uit te leggen ;). Mijn punt is de verwoording "illegale bitcoinproducent". Natuurlijk snapt de politie niet wat er aan de hand is zodra ze binnenstappen, en mocht de overtreder meteen in een verklaring hebben gezegd dat ie bitcoins aan het minen was dan had dat nog niets uitgemaakt. Maar als ze in een persbericht zeggen dat hij een bitcoinproducent is dan hebben ze dus al vastgesteld dat dat waar is, want anders lopen ze behoorlijk op de zaken vooruit.

Maar CivLord hierboven heeft een goed punt. Door de schaal wordt het gekenmerkt als onderneming, en de onderneming opereert in die hoedanigheid grotendeels op illegale wijze (stroom is veruit de grootste kostenpost en die wordt illegaal afgetapt)
Als ze kunnen aantonen dat zijn auto betaald is met de verdiensten van het illegaal minen dan ben je die auto gewoon kwijt.

Of als dit allemaal onder een valse bedrijfsnaam gebeurde en de auto van het bedrijf is dan kunnen ze die ook in beslag nemen.
Ik mag toch hopen dat het altijd zo gebeurt.

Wat had je liever gezien? Meneer de agent die lief vraagt of meneer toch alsjeblieft even stopt met stroom tappen?

Het mag allemaal wel wat directer in Nederland. Dat laffe gedoe altijd. Het ene moment vinden we het raar als iemand met moord wegkomt na 3 jaar, terwijl we iemand die stroom tapt zielig vinden als zn illegale handel wordt afgenomen. 8)7
Wat had je liever gezien? Meneer de agent die lief vraagt of meneer toch alsjeblieft even stopt met stroom tappen?
De man oppakken en verhoren op het bureau. Er is geen enkele aanleiding om in eerste instantie ook zijn hele inboedel mee te nemen. Doen ze toch ook niet als iemand wordt opgepakt voor overige diefstal?
Met 21 computers in een bedrijfspand bitcoins minen is geen hobby meer, maar een onderneming.
Met het illegaal aftappen van de stroom drijft hij zijn onderneming grotendeels op illegale wijze, waardoor de onderneming zelf een criminele organisatie wordt. Dat dan het bedrijfsinventaris in beslag genomen wordt is normaal.

Daarnaast zal de politie ook wel vragen hebben over de herkomst van de computers. Wanneer je niet eens bereid bent om de stroom voor 21 computers te betalen, zul je de computers zelf waarschijnlijk ook niet netjes bij een computerwinkel gekocht hebben.
Dat zijn naar mijn mening zeker aannemelijke conclusies die je daar stelt.

De computers, behalve het mobo, cpu en voedingen die nodig zijn zullen met name de gpu's ook een lieve duit kosten. Ik neem even voor het gemak aan dat hij niet met ouwe HD4870's zit te minen maar met dikke R9-290(X)'s.
Stuk of zes per computer, 21 computers (even voor het gemak ook maar aannemen dat alle 21 computers ook mining rigs zijn), dat zijn bij elkaar een klein fortuin aan videokaarten en bijbehorende apparatuur.

Het illegaal aftappen is sowieso een slecht begin voor je onderneming, uiteraard vanwege wat je zei, de gehele onderneming draait op illegaal verkregen elektriciteit dus is de onderneming grotendeels, al dan niet geheel, illegaal of op zijn minst dubieus te noemen.

Zo zal een rechtbank naar alle waarschijnlijkheid ook redeneren en oordelen lijkt me.

Edit..: Na de update zojuist blijkt nog niet helemaal of het werkelijk met gestolen hardware is gedaan, de elektra daarentegen wel...
Volgens de woordvoerster van het OM is er aan de ene kant sprake van diefstal van stroom, en anderzijds van witwassen omdat de man met gestolen waar geld verdiende.

[Reactie gewijzigd door sleezball op 2 april 2014 15:43]

Je doet iets als dit natuurlijk alleen als doorgewinterde crimineel. Al die mining hardware is natuurlijk gestolen spul. Kans dat er ASICs gejat waren is vrij klein natuurlijk. Reken maar op een ratjetoe aan videokaarten die in die PC's zitten.

Je zit al snel op rond de 600 watt per machine. Dus we praten hier over zeer wellicht meer dan 10 kilowatt.

Grote vraag hier is of hij dat in zijn EIGEN huis heeft zitten doen of elders. Je moet tenslotte wel enorme uilskuiken zijn om illegaal THUIS stroom te tappen. Daar komt men gegarandeerd een keer achter namelijk!

Is het niet volgende maand dan wel volgend jaar!

Als hij 't niet thuis heeft zitten doen, dan zal deze pipo ook wel wat andere strafbare zaken uitgehaald hebben. Ik noem er maar 1 op: illegaal vuurwapenbezit bijvoorbeeld.
Ik heb toch het vermoeden dat ze met stroom aftappen niet meer een noodzaak zien in een uitgebreid verhoor, aangezien waarschijnlijk al bewezen kan worden dat de beste man gewoon schuldig is.
Als je gaat inbreken, en je word gepakt, ben je ook je koevoet kwijt.

Edit: en je buit

[Reactie gewijzigd door MrPan op 2 april 2014 14:50]

"De man oppakken en verhoren op het bureau. Er is geen enkele aanleiding om in eerste instantie ook zijn hele inboedel mee te nemen. "

Want jij weet natuurlijk datie niet heeft bekend of dat er geen verdere aanleiding was om die apparaten mee te nemen?...
En verder zijn die computers gewoon gereedschap. Dat neemt de politie uiteraard mee voor onderzoek.
Er is geen enkele aanleiding om in eerste instantie ook zijn hele inboedel mee te nemen.
Dat is gewoon een gevalletje beslaglegging door de partij van wie de stroom gestolen is.
Die "partij" is helemaal geen partij in een strafzaak.
Volledig mee eens. Dit is geen gevalletje "oeps, mocht dat niet?" maar bewuste diefstal van stroom. Gewoon aanpakken dat soort figuren.
Dat ligt er uiteraard maar helemaal aan op wat voor een schaal er stroom is afgetapt. Was deze man pas een paar weken bezig dan zal de stroomrekening van de afgetapte stroom nog meevallen. Maar als deze man al een jaar of langer bezig was, dan loopt die rekening volgens mij al snel in de tienduizenden euro's... en dan heb je het niet meer over een beetje stroom aftappen.
Een beetje PC's die bitcoins minen zullen al gauw 200-300 Watt verbruiken.
Dus tussen de 4kWh en 6 kWh per uur en dus ruim 100 kWh per dag.
Dat is net zoveel als tien gemiddelde huishoudens.
Dat zal bij energiebedrijven die zich goed bewust zijn van de impact wietplantages al snel opvallen.
In beslag genomen is nog niet hetzelfde als verbeurd verklaard. Ja, de politie heeft de apparatuur meegenomen. Maar het eigendom is daarmee nog niet veranderd. Wellicht is de politie gewoon nog bezig met onderzoek op de betreffende apparatuur, en is er daarom beslag gelegd.
Dat mag
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plukze-wetgeving
"Bij de uitvoering van een ontnemingsmaatregel worden geld en goed in beslag genomen waarvan aangenomen wordt dat deze winsten voortkomen uit verboden activiteiten"
Dat kan pas na een veroordeling. Daar is hier nog geen sprake van.
Oud gewoonte van de KLPD!
Bij wietplantages nemen ze ook de lampen mee! :)
ik had van iemand gehoord dat als je met zoiets gepakt wordt, je dus de kosten van de apparatuur van de boete mag aftrekken :)

echt niet meer van deze wereld als je het mij vraagt
Vroeger, mocht je als crimineel je spullen aftrekken bij de belasting. Zoalng je maar belasting betaald.
Dit hebben ze zo'n 10 jaar geleden aangepast.
Nu leggen ze direct beslag op de aangetroffen spullen en bankrekening, tot dat de persoon vrij gesproken wordt.

En lampen nemen ze mee, zodat je niet direct je kwekerij weer kan opstarten, na dat de heren weg zijn.
Het KLPD bestaat niet meer he ;)
Moet gewoon mijnen met wallet dat in cold storage staat (in een verre weg land).
Ik vraag me af of het 21 computers met ieder 100+ aangesloten ASIC's waren, of 21 PC's met ieder 3~4 ATI GPU's. Of 21 beeldschermen :+
Ok ik hap wel ff.

Deze vent heeft illegaal stroom zitten tappen voor zijn farm. Dat kan zijn omdat ie geen zin had om de rekening te betalen. Kan ook zijn dat ie geen paper trail wou en zich bezighoudt met onfrisse zaakjes. Het is naief om er zomaar vanuit te gaan dat deze man verder een hele brave burger is.

Misschien is er verder niks aan de hand. Dat kan. Maar ik ben in ieder geval blij dat die vent nog even wordt doorgelicht.
Maar nee, dit wordt tijdelijk in beslag genomen om te kijken wat er precies is gebeurd, en of de auto niet verkregen is met winst uit onwettige activiteiten (want dan plukt de staat daar de vruchten van).
Heb jij daar een probleem mee? Wie moet er dan 'de vruchten van plukken'? De misdadiger zelf?
Wat een onzin, dit is gewoon iemand die crimineel bezig is. Natuurlijk wordt dat aangepakt, hoe moeten ze dat onderzoek doen zonder die computers?

Het probleem bij de DDR was geen privacy. Dat is nu ook steeds meer een probleem, maar heeft hier niets mee te maken. Het is ook logisch dat een energiemaatschappij in de gaten houd hoeveel electriciteit mensen gebruiken en maatregelen neemt als daar gekke dingen gebeuren.
Huh, welk onderzoek heb je nodig dan? Hij tapt illegaal stroom af, daar valt weinig aan te onderzoeken.
Je moet toch weten waar hij de bitcoins heeft gegenereerd, waar deze zijn opgeslagen, hoe deze zijn verhandeld, wat hij hiervan heeft gekocht, data dat wellihct niet op te vragen is, maar wel op zijn computer... enz. :)
Je hoeft eigenlijk helemaal niet te weten waar hij de bitcoins heeft gegenereerd, waar deze zijn opgeslagen, hoe deze zijn verhandeld en wat hij hiervan heeft gekocht want dat is allemaal niet illegaal. Oké, het enige wat aan dit hele verhaal illegaal zou kunnen zijn, is het product dat hij gekocht zou hebben, maar aan bitcoins is niks illegaals. Het kan zelfs vergeleken worden met een spel voor geeks waarmee nu ook gehandeld wordt (heb je ook bij andere spellen, maar niet op deze schaal).
Verdenking 1 is dat hij stroom heeft afgenomen zonder te betalen (ook wel stelen genoemd).

Verdenking 2 is dat hij de gestolen stroom in feite heeft "omgeruild" voor crypto valuta (door met de gestolen stroom te minen). Dat geldt blijkbaar als witwassen: er wordt een gestolen goed omgezet in een legaal goed dat niet herleidbaar is naar dat gestolen goed.

Om dat te bewijzen lijkt het me wel nodig de computer en eventuele mining accounts te onderzoeken.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 2 april 2014 16:22]

Je onderzoekt natuurlijk verder. D'r moeten nog ergens vuurwapens liggen natuurlijk. Je gaat niet zo maar illegaal stroom ergens massaal verbruiken natuurlijk. Dan ben je al een doorgewinterde crimineel die contacten heeft hoe je illegaal het handigste kunt tappen.

Verder is het ook een uilskuiken dat hij zich niet realiseert dat men op gegeven moment er toch wel achterkomt.

Je kunt natuurlijk een mining farm zien als een wietplantage zonder dat je al te veel systeembeheer nodig hebt. Oogsten gaat volautomatisch en wat er gemined is kun je volautomatisch doorsluizen naar je eigen wallet die elders is natuurlijk.

Enige risico dat je dan hebt is als je een systeembeheerdertje langsstuurt af en toe om weer wat minign hardware toe te voegen cq stof uit de ventilatoren halen van wat nu niet meer zo best draait.

Eens per 2 weken hooguit hoef je dus iemand langs te sturen. Over internet zie je dan vanzelf wel wanneer er iemand binnenvalt en je dus niet meer langs hoeft te komen.
Absoluut geen technisch niews, gezien het gewoon een 100% terechte arrestatie was omwillen het tappen van stroom.

Of het een tip was of een strooptocht naar hennep, terecht was de arrestatie wel.
De technisch nieuws is dat we een nieuwe dieptepunt heb bereikt in de berichtgeving van nu.nl over bitcoins. 'Tech-news' is inmiddels ook een heel breed genre.
Haha!

Maar daar staat dan weer niets over in het artikel. Ik denk als het artikel zou zeggen "Ondanks wat op nu.nl staat (...)", dat het voor mij duidelijk was geweest waarom dit een waardevol artikel zou zijn. Namelijk het geruststellen van vredelievende legale Tweakers die *coin minen. Nu is het toch wel redelijk arbitrair.

Iemand wordt opgepakt voor diefstal en had Bitcoinminers. Zou het ook op t.net komen als iemand z'n videokaarten stal in plaats van de stroom? Spannend hoor.
Het is onmogelijk om zoals op het AD en Nu.nl staat om illegale bitcoins te minen.
Dat hij stroom aftapte is natuurlijk een vergrijp omdat dat onder diefstal valt.

Er bestaan geen illegale bitcoins omdat niet zoals bij geld je het erbij kan drukken. Je kan het alleen verdienen via mining door een oplossing te vinden voor een block.
Lijkt erop dat de communicatie hier niet helemaal optimaal is geweest of dat de politie Goirle niet helemaal begrepen heeft hoe bitcoins werken

Nieuwswaarde voor een site als Tweakers is merkwaardig.

[Reactie gewijzigd door COW_Koetje op 2 april 2014 14:38]

"De elektriciteit is hier de grondstof, niet het hulpmiddel. De stroom staat dichterbij de bitcoins bij het minen dan bij de plantjes bij het kweken."
Is dat wel zo? Kun je met sec electriciteit cryptografische bestanden ontsleutelen? Want dat is eigenlijk wat minen van bitcoins is. Nee, natuurlijk niet voor het ontsleutelen van deze bestanden heb je specifieke software en hardware nodig. Je hebt electriciteit nodig om de apparatuur te kunnen laten draaien. Bij wietteelt is dit niet anders omdat je electriciteit nodig hebt om het ideale klimaat te realiseren voor een optimale wietteelt.
Vermoedelijk zal hij er niet veel geld mee verdiend hebben.
Met 21 computers in een GPU mining opstelling zijn de electriciteitskosten alleen al hoger dan dan de opbrengst in bitcoins. Tel daarbij de aanschaf van de spullen op en je netto resultaat is alleen maar verlies. Dit zal dan ook de motivatie geweest zijn om de stroom af te tappen.
Zelfs met een ASIC mining opstelling wordt het tegenwoordig al moeilijk. Elektra verbruik is daarbij een behoorlijk stuk lager per MH/s, maar zie eerst de aanschaf van de spullen er maar eens uit te halen.

Eigen opstelling:
1) Bitfountain ASIC Block Erupter Blade V2.01 draaiend op 10950 MH/s met een verbruik van 80 Watt. Aanschaf 170 Eur.
2) Raspberry Pi met een USB Block Erupter V3.00 op 334 MH/s met een verbruik van circa 7,5 Watt. Aanschaf 70 Eur.
Hij heeft nooit betaald voor de electriciteit ;). Het is misschien handig om het nieuwsbericht te lezen voordat je reageert.
Er staat nergens dat hij nooit betaald heeft voor de elektriciteit.
Hij zal zich alleen op enig moment hebben gerealiseerd dat hij alleen maar verlies maakt en zal daarom illegaal stroom hebben afgetapt.
Eerst de vergelijking met wietplanten kweken en dan de infolink naar 420bis (alleen heeft de link dan weer niet wat met wietkweken te maken).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True