Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

ASRock heeft twee moederborden aangekondigd waarmee het zich speciaal op Bitcoin-miners richt. De H81 Pro BTC heeft zes pci-e-slots zodat evenzoveel grafische kaarten aan het werk gezet kunnen worden voor het minen van Bitcoins.

ASRock grijpt de 'goudkoorts' rond Bitcoins van klanten aan om zijn zijn nieuwe moederborden te introduceren. "Het is nooit te laat om te proberen. Wie weet wat er gebeurt, misschien maak je wel een fortuin", zo adverteert het bedrijf, waarbij ASRock een voorbeeld van een man uit Noorwegen aanhaalt die in 2009 een investering van 27 dollar in Bitcoins deed, die nu 886.000 dollar waard zou zijn. Bitcoins kunnen worden 'gemined' door geldige hashes van Bitcoins te zoeken. Dat kunnen videokaarten effectiever dan processors, reden om zware gpu's voor dit proces in te zetten. Het zoeken naar geldige hashes wordt steeds moeilijker waardoor het de vraag is hoe rendabel het minen voor reguliere consumenten nog is, gezien de energie die het kost.

De H81 Pro BTC en H61 Pro BTC van de fabrikant zijn varianten op de bestaande H81 Pro- en H61 Pro-moederborden voor  van ASRock, maar met vijf pci-e 2.0 x1-slots. De H81 Pro BTC heeft daarnaast een pci-e 2.0 x16-interface, terwijl de H61 nog een enkel pci-e 3.0 x16-slot biedt. Daarnaast zijn er twee extra 4-pinsstroomconnectors voor extra energietoevoer naar het moederbord. Er zijn al heel lang moederborden met zes pci-e-sleuven, maar voor zover bekend is ASRock de eerste fabrikant die zich specifiek op gebruik voor het minen van Bitcoins richt. De prijzen zijn nog niet bekend en ASRock laat weten dat de borden ook niet wereldwijd verkocht gaan worden.

ASRock H81 Pro BTC

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Videokaarten zijn erg duur en stroomverslindend. Het is beter om een ASIC processor te kopen welke speciaal voor het berekenen van hashes zijn gemaakt. Zo zijn er USB sticks die 2,5GH/s halen, een HD6850 doet bijvoorbeeld maar 230MH/s. Een goedkope 2,5watt USB miner haalt ook al 233MH/s, net zoveel als mijn videokaart van 127 watt.

Zie ook http://bitcoinmining.nl/hardware
Zon goekope 2,5 watt Miner haalt zelfs 333MH/s :)
En ik spreek uit ervaring.
Kwa investeringen zijn dit één van de slechtere keuzes vind ik. Je kan beter gaan beleggen.
Kwa investeringen zijn dit één van de slechtere keuzes vind ik. Je kan beter gaan beleggen.
Hoewel je gedeeltelijk gelijk heb zit je toch verkeerd. Een maand geleden stond de BTC $150, die staat net $450. In BTC ' investeren' is echt niet verkeerd, zelfs BTC minen kan erg winstgevend zijn, echter niet met dit moederbord en videokaarten. Videokaarten verbruiken teveel stroom en leveren te weinig Giga Hashes. Zelfs de FPGAs zijn in veel gevallen niet meer zo winstgevend als de huidige generatie ASIC oplossingen.

Even ter vergelijking, 6x een HD 7970 genereert ~4GH/s, verbruikt 200W+ per stuk (plus Mobo, CPU, geheugen, fans, etc.) en kosten $300 per stuk. Een Bitforce 5GH/s kost $274 en verbruikt 30W en kan je met een USB aansluiten op een weinig verbruikende laptop of zelfs een raspberry...

En dan komen er aan het eind van het jaar producten uit die 600GH/s doen voor $4680 en 350W verbruiken (en je ook weer kan aansluiten via USB)...

Het grootste probleem met BTC minen is niet direct hoeveel de hardware kost, maar hoeveel het verbruikt, want je verbruikskosten zijn al vlot een significante kosten post als je videokaarten gebruikt...
Bitcoin Minen is interessant als je als 1 van de eersten een ASIC miner hebt kunnen krijgen. Dan maak je nu dus ook bakken met geld.

Maar voordat je een miner binnenhebt duurt het alweer een paar maanden en tegen die tijd is de difficulty dermate hoog dat het weken duurt voordat je 1 coin hebt.
De USB block erupters van BTCGuild worden binnen 2 dagen na betaling verzonden:
https://www.btcguild.com/index.php?page=store
Tja tenzij je in een bijzondere positie om wat voor reden dan ook zit zou ik ook niet mensen aanraden te investeren in bitcoin mining. Speculeren met bitcoins kan wel een hele hoop geld opleveren. En zoals altijd met alles wat een enorm rendement kan opleveren: Het risico is ook erg hoog. Maar goed daarom is het dan ook speculeren.

Maar als je verwacht dat de koers iets doet is dat geen reden om mining spul te kopen, dat is reden om bitcoins te kopen (of juist verkopen).
Die butterfly ACIS miners van 600 GH/s worden waarschijnlijk nog later geleverd dan waar je op hoop, elke maand later en je ROI gaat aan je voorbij

beter is http://cointerra.com/prod...ed-miner-january-soldout/
maar zoals je lees is die al soldout, de volgende batch is van februari. Je kan er behoorlijke winst mee maken.

Dit zou mooi zijn
http://mining.thegenesisblock.com/a/285ddba7ea

Maar als de difficulty met meer dan 70% omhoog gaat of de waarde van een bitcoin is niet meer $400+ of je krijg je miner een maandje later, zeg dan maar dag tegen je winst.
Denk dat die Noor daar toch anders over denkt met een redament van 32814% in 4 jaar :p

Grappige is is dat het eigenlijk identiek is aan beleggen(je stopt er geld in en hoopt er meer voor terug te krijgen, hoe meer risico, hoe hoger de potentiele opbrengst of verlies). Echter is het nu wel wat laat voor dit soort moederborden omdat GPU's sowieso niet meer rendabel lijken (bij BTC, nog wel bij andere crypto's)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 november 2013 12:22]

Denk dat de mensen wiens bitcoins gejat zijn er anders over denken
De mensen die door manipulatie van criminelen geld verloren hebben er ook anders over denken.

Een Noor die dat verdient klinkt leuk maar gebruik je boerenverstand en het is heel simpel. zijn winst is toch echt door iemand anders betaald.
Wij kunnen niet allemaal rijk worden tenzij je geloofd in een zeepbel die dan eens spat.
Mijn bitcoins zijn niet gejat maar verloren gegaan door een crash van een SSD en er ook geen backup van te hebben. Ik had er toch een stuk of twaalf. Die zijn tegenwoordig toch al snel twee duizend euro waard.

Het was een heel aardig rendement geweest als ik ze nog had gehad!
Het loont al bijna die SSD naar een gespecialiseerd recovery bedrijf te sturen
Destijds waren bitcoins zo'n 10 euro en niet veel later nog maar 2 euro. Ik vond het toen niet zo belangrijk.

Die SSD's heb ik terug gestuurd naar de fabrikant. Dus wie weet zijn ze niet helemaal verloren gegaan. Al heeft dat een failliesement niet kunnen voorkomen ;) .
waarom je bitcoins op een lokaal bitcoin-adres te zetten? er zijn genoeg bitcoin-wallets online te vinden. Of vertrouw je dat niet?
Nee, die online bitcoin wallets zijn juist het doelwit geweest de laatste tijd... Offline je coins opslaan op je hd, en backuppen op je USB stick. Eventueel een online wallet aanmaken voor "mobiele" betalingen (telefoon, etc), maar hier slechts een klein gedeelte opzetten. De anonimiteit / onherroepbaarheid van transacties vergen wat extra waarborgen en waakzaamheid van de eindgebruiker, helaas.
Wij kunnen niet allemaal rijk worden tenzij je geloofd in een zeepbel die dan eens spat.
Gebruik jij je boerenverstand :)

De waarde kan:
1. naar nul gaan (zeepbel spat)
2. grofweg gelijk blijven (inleg is behouden, niets aan de hand)
3. stijgen (elke winst is meegenomen!)

Het gaat dus niet om een pyramide-systeem, zoals jij doet voorkomen!
Als jij 1 miljoen verdient met bitcoins is dat door iemand anders betaald. allemaal rijk worden bestaat niet, dat is simpel boerenverstand.
Oftewel, net als met aandelen.
Ehm wat is dan het verschil met een pyramide systeem en je 3 puntjes?
Een Noor die dat verdient klinkt leuk maar gebruik je boerenverstand en het is heel simpel. zijn winst is toch echt door iemand anders betaald.
Wij kunnen niet allemaal rijk worden tenzij je geloofd in een zeepbel die dan eens spat.
Hoe meer mensen geloven in die zeepbel, hoe rijker dat die Noor wordt. Elke valuta is tegenwoordig een zeepbel omdat ze geen van allen meer aan een daadwerkelijk fysiek anker liggen.

Dat die Noor dus 10 BTC koopt a 10¤ en ze een jaar later weer verkoopt a 100¤ is natuurlijk niets anders dan vraag en aanbod. Je doet nu voorkomen dat hij dat geld als het ware gestolen heeft van die iemand anders, maar dat is totaal niet waar. Persoon A heeft 100¤ over voor een BTC en persoon B heeft er geen moeite mee zijn BTC voor 100¤ te verkopen.
Een Noor die dat verdient klinkt leuk maar gebruik je boerenverstand en het is heel simpel. zijn winst is toch echt door iemand anders betaald.
Net als bij beleggen. En eigenlijk bij zo'n beetje alles wat er gebeurt in deze wereld. Ook het werk wat jij doet wordt door iemand anders betaald.
Wij kunnen niet allemaal rijk worden tenzij je geloofd in een zeepbel die dan eens spat.
errrr... .net als bij..... beleggen?
Eh, nee.. die Noor was er gewoon vroeg bij en investeerde in iets dat achteraf zeer rendabel bleek. Hetzelfde verhaal met personen die vroeg in Google aandelen investeerden. Dat zijn rendementen die je achteraf niet meer kan halen. Aan de andere kant kun je zoiets ook niet weten wanneer je eraan begint.

Het is inderdaad vrij simpel, maar om een andere reden: het is nu te laat om er nog van het "minen" te kunnen profiteren.
Als je kijkt naar startups die succesvol worden (denk aan snapchat, dat nu schijnbaar 3 miljard f meer ward is) dan kan dat zomaar.

Bitcoins waren inderdaad ooit 0 risiko omdat je niet echt moest investeren. Immers je huis-tuin-keuken-gpu kon bitcoins minen. Tegenwoordig is dat toch een ander verhaal en is bitcoin in principe net zoiets als beleggen. En met behoorlijk risico ook.

Maar als het je echt te doen is om de bitcoins, dan moet je gewoon een ASIC hebben tegenwoordig. GPUs zijn te onzuinig om rendabel te zijn bij de bitcoin generatie.
Dit moederbord komt een jaar te laat, minen met GPUs is niet meer rendabel, tenzij je de stroom gratis krijgt of heel veel voordeliger dan de prijs die wij hier in NL betalen.
Minen is al heel lang stroom-gebonden. Dat betekent dat het al heel lang onrendabel is in landen met hoge belasting op energie, zoals Nederland en Duitsland.
Die Noor heeft ze 5 jaar geleden gekocht voor 18.5 euro en niet zelf gemined.

http://www.ad.nl/ad/nl/10...heeft-nu-ruim-6-ton.dhtml
Maar heeft hij dat ook echt gecashed naar 'echte' valuta?
Ja, hij heeft er een luxe appartement van gekocht meen ik.
Hoe kan je cashen naar echte valuta? Ik dacht dat je er alleen mee kon betalen bij bedrijven die het als betaalmiddel accepteren, zoals thuisbezorgd.nl.
Eenvoudig: als jij een bitcoin naar mij overmaak, maak ik 100 euro op jou bank rekening over.

En als je meer wilt hebben voor je bitcoin kun je ook naar btc-e.com of bitcoin-central.net of bitstamp.net of een van de vele andere exchanges gaan. Daar doet een bitcoin namelijk meer dan 300 euro.
Ik heb vandaag mijn butterflylabs single 30ghs miner aan de praat gekregen wat nu mined met een snelheid van 0,03 bitcoin per dag. we zijn aan het discuseren te gaan investeren om uiteindelijk rond de 500ghs te kunnen minen. Ik zou graag jullie mening willen weten ivm rendabiliteit etc.
Ook willen wij beginnen met het mijnen van litecoins en feathercoins.
al het commentaar is welkom
Idd het is veel eenvoudiger om te hacken en bitcoins te stelen, dat lijkt immers de rage en iets dat goed schijnt te werken de laatste maanden :)
Door de hoge investering + constante hoge stroomrekening ga je waarschijnlijk niet eens break even spelen. Want volgens mij is het minen via grafischekaarten ondertussen weer achterhaalt door dedicated miner machines.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 15 november 2013 12:15]

Je spreekt over break even. Echter, als je nu 1 bitcoin mined en je hebt $300 aan stroom betaald, en over een jaar staat de koers op $800, dan heb je toch echt wel winst gemaakt.
Als 1 bitcoin minen aan elektriciteit meer kost als om hem direct te kopen, is het voordeliger om deze direct te kopen, ongeacht wat de prijs over een jaar is.

Dit gaat er natuurlijk wel van uit dat je vrijwel direct de rekening betaald. Als je deze pas over een paar maanden hoeft te betalen, dan is het alsof je een gratis lening hebt. Moet het alleen niet gebeuren dat de bitcoin prijs rond die tijd weer in elkaar is gezakt.

Maar speculeren met geleend geld is altijd dom, ongeacht of je dat met bitcoin of met aandelen doet.
Speculeren is altijd dom; dat is een stelling waar ik nog in kan komen. Maar met geleend geld?

Er is nog niemand op deze aardbol rijk geworden zonder heel veel geld te lenen hoor...
Het lijkt mij dat investeren in zo'n setup voor BitCoin niet loont, maar voor andere cryptocurrencies zoals Litecoin, Peercoin en vele anderen zou het wel kunnen lonen :)
Misschien leuke handel voor de wietkweker, die betalen niet voor stroom dus kunnen ze het goedkoop doen. Geen stankoverlast en alleen pc laten draaien.
Misschien leuke handel voor de wietkweker, die betalen niet voor stroom dus kunnen ze het goedkoop doen.
Je brengt het met een ad-hoc voorbeeld, maar waar je op doelt is een grootschaliger probleem. Er is malware in omloop die de ongebruikte kracht van een videokaart gebruikt om bitcoins te berekenen. Niet alleen zou je dit kunnen zien als computervredebreuk, maar ook als het gebruiken van energie waar een ander de kosten van draagt. Een beetje SLI/CrossFireX opstelling kan een paar honderd watt schelen tussen 'idle' en 'full' draaien.
Het is financieel niet meer aantrekkelijk om te mijnen met videokaarten. Je kunt beter je geld investeren in een paar erupter usb sticks die ieder 2.5 watt verbuiken en 330 MH/s opleveren dan een nieuw moederbord aan te schaffen met 6 peper dure videokaarten.

Asrock is telaat met het uitbrengen van dit moederbord. Dit was misschien interresant een jaar geleden. Maar nu is het weg gegooid geld.

[Reactie gewijzigd door TheEagle op 15 november 2013 12:17]

Je kunt beter je geld investeren in een paar erupter usb sticks die ieder 2.5 watt verbuiken en 330 MH/s opleveren
Hoewel het beter is dan de GPUs, ga je met de block erupters ook geen winst meer behalen.
Hier hebben ze de USB stickjes te koop, kosten 0.07 BTC stuk tegenwoordig. :P
https://btcguild.com/index.php?page=store

Een dezer dagen (verwacht binnen een week) komt deze - deze 'ASICMINER Cube' op de markt voor een paar coins: Ben je niet eens een 24/7 draaiende pc voor nodig en zijn 50 a 100x zo snel als een videokaart. :*)

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 15 november 2013 13:00]

Zijn die PCI-E x1 lanes dan snel genoeg voor BTC mining?

Hoe dan ook lijkt het mij beter om een ASIC aan te kopen ipv een PC met 6 GPU's die stroom vreten en toch niet zoveel Gigahashes/s halen.

[Reactie gewijzigd door Salmon op 15 november 2013 12:15]

Ja, want er hoeft niet veel data over de lanes gestuurd te worden. De GPU hoeft alleen berekeningen te doen en hoeft dus geen gigantische hoeveelheden data over en heen te sturen.
Er zijn nog zat andere cryptocurrencies waar je alsnog winst/break even mee kan draaien...

Zelf was/is het nooit mijn idee geweest om geld te verdienen, het idee van BTC staat mij aan en dat steun ik graag!
break even draaien, uh dus ik geef jou 1 euro en ik krijg 1 euro van jou. Dat is break even en je schiet er niets mee op.

Vergeet ook niet dat als je stroomverbruikt 50% stroom verloren gaat in de leiding. Je misschien geen groene stroom gebruikt en je dus vies een munt aan het maken bent. Als je dan break even bezig bent verbruik je wel vieze stroom en belast je de aarde.
Break even zou in dit geval (als je de berekening correct maakt) betekenen dat je op z'n minst een gratis PC hebt. Lijkt mij al een aardige winst.
Schiet mij maar lek maar dit gaat nergens over.
Kosten van hardware + investering maakt dit nog erger dan de loterij! Absurd dus. |:(
Kosten van hardware + investering maakt dit nog erger dan de loterij! Absurd dus. |:(
De kosten van je hardware = je investering :P Dus die hoef je niet bij elkaar op te tellen...

Daarbij slaat je vergelijking met een loterij nergens op, daar wint 1 op de zoveel mensen puur uit toeval, daar is geen sprake van bij btc...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 november 2013 12:26]

Onder investering reken ik tijd en moeite ;)
Zoals zo veel Tweakers al aangeven komen deze borden ruim twee jaar te laat. Nu nog succes hebben vergt geluk (lot uit de loterij).

Maas das mijn mening natuurlijk
Onder investering reken ik tijd en moeite ;)
Ah ja daar heb je gelijk in, daarom zie ik het ook als hobby en hobby's kosten wel vaker geld :)

Dat ze te laat zijn met dit moederbord ben ik overigens ook met je eens, ze hadden een ASIC moeten maken :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 november 2013 13:39]

Je kan nog beter gaan beleggen in Bitcoins, dat levert meer op dan ze proberen te minen. Zit uiteraard wel risico aan, maar dat is met alle vormen van beleggen.

Ik ben recent met Litecoins begonnen, zet daarvoor idle cpu-cycles van een serverfarm in. Met meer dan 60GHz aan totale rekenkracht (verschillende generaties Xeon) verdien je in een week nog geen ¤2. En dan heb ik nog geeneens kosten. Rijk worden doe je er niet meer mee, dan had je al gelijk vanaf dag 1 mee moeten doen.
60gHash/s? Dan zou je $21,933.29 moeten verdienen per dag!

Je moet het bijna hebben over 60kHash/s oid dat levert dagelijks $0.22 op :)

Sowieso zijn CPU's al veel langer onrendabel dan GPU's omdat ze per watt veel minder kHashes opleveren...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 november 2013 13:32]

Ik had het ook over GHz, niet gHash ;)

Ik draai uitsluitend CPU-based en schommel een beetje tussen de 150-180 kHash/s, maar daarvoor heb je dus al 60GHz aan overtollige CPU capaciteit nodig.
Ah vandaar, daarom gebruikt ook vrijwel niemand CPU's voor mining :)

60Ghz aan GPU's (HD6950 bijv) zit je op 70 GPU's die allemaal 400 kHash/s doen per stuk = 28 mHash/s...

Dus Ghz is niet echt een handige term omdat het helemaal niks zegt, het aantal hashes daarentegen zegt eigenlijk ALLES :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 november 2013 14:01]

Met de huidige difficulty totaal niet meer interessant. Hadden ze hier eerder mee gekomen had dit best een interessant bord kunnen zijn. Nu heb je er helaas niet zo veel meer aan.
Toen had je er ook niet zoveel aan door de veel lagere waarde van de bitcoin :)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 15 november 2013 15:22]

Hoezo, je cashed toch niet gelijk als je 1BTC bij elkaar hebt geschraapt? Die BTC die je toen nog makkelijk(er) bij elkaar kon schrapen heb je dan wel in elk geval, begin je nu dan heb je nog lang niks. Bar weinig om direct te cashen of om te bewaren om later te verkopen.

Toch wel geinige zet van die Noor, wellicht probeert ie via deze weg zijn kapitaal nog verder op te krikken. Wel slim gespeeld! :)

@ SmokingCrop hieronder:
Daar heb je een punt inderdaad. Maar in principe hadden zij toen ook maar 27 dollar te verliezen, dus laten staan en hopen op betere tijden is dan een makkelijke keus denk ik.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 15 november 2013 17:30]

De prijzen van de bitcoins konden net zo goed gedaald zijn in vergelijking met vroeger ipv insane gestegen ;) (anders is het wel gemakkelijk om geld te maken, als je dit soort dingen van vooraf weet)

Dus moest Asrock hier vroeger mee begonnen zijn toen de bitcoin nog op 5 euro ofzo stond dan wist je daarom niet zeker of je wel of niet winst zou maken. (kosten van elektriciteit & aankoop van componenten etc)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 15 november 2013 16:28]

Ja, 2 jaar te laat eigenlijk. Minen met videokaarten voor bitcoins is al zwaar achterhaald. Je investering ga je nooit meer terug krijgen op dit moment, ook niet eens als één bitcoin 1000,- euro waard gaat worden. Het enige waar je nog fatsoenlijk bitcoins mee kunt minen zijn ASIC kaartjes (http://nl.wikipedia.org/wiki/ASIC). Deze kunnen echt heel veel sneller bitcoins minen én kosten een stuk minder qua verbruik. Niet alleen moet je met zo'n moederbord investeren in o.a. 6 videokaarten, en de rest van de apparatuur.. je betaald vervolgens haast even veel stroom als dat je gaat verdienen aan het minen zelf.

Tenzij een bepaalde 'altcoin' die gebaseerd is op een andere crypto technisch een beetje doorkomt (zoals scrypt mining), hebben deze mobo's geen nut. Scrypt mining is resistant tegen asic kaarten namelijk.
Met een GPU kan je inderdaad nog redelijk litecoins (LTC) minen. Wel aangesloten zijn bij een pool natuurlijk. PS: Je GPU kosten haal je er niet uit en nederland is een aardig duur land wat betreft stroom.
er zijn genoeg andere coin om te minen het is niet alleen bitcoins
Zeker, ik mine Litecoins en dat is best lucratief (zeker als je stroom "gratis/flatfree" is), maar ook daar gaat de moeilijkheid omhoog.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True