Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

ASRock heeft een nieuw moederbord uitgebracht op basis van een energiezuinige Bay Trail-platform van Intel. Het gaat om een Celeron J1900-cpu. Het Q1900DC-ITX-moederbord zonder fan biedt ook twee usb 3.0-poorten en moet zijn stroom betrekken van een voeding met dc-connector.

Het ASRock-moederbord, waarover Fanlesstech bericht, lijkt met name interessant voor htpc-toepassingen. Het verschil met de eerder door ASRock aangekondigde Q1900-borden is dat er een dc-in-jack aanwezig is, zodat een voeding zoals die voor laptops gebruikt moet worden voor de stroomvoorziening. Er kunnen twee so-dimms geplaats worden op het moederbord. Ook zijn zowel een pci-express x1- en een mini pci-express-uitbreidingsslot aanwezig.

Op het Q1900DC-ITX-moederbord kunnen op de twee sata 300- en de twee sata 600-aansluitingen vier harde schijven of ssd's worden aangesloten. Ook zijn twee usb 3.0- en twee usb 2.0-inputs aanwezig. Voor het uitsturen van video heeft ASRock een dvi-, een hdmi- en een vga-uitgang op het moederbord geplaatst. Onduidelijk is nog wat het moederbord gaat kosten.

Asrock Q1900DCAsrock Q1900DCAsrock Q1900DC

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Dit ziet eruit als een heel gaaf bordje. Zoiets maar dan met 2 netwerkpoorten lijkt me ideaal voor m'n zelfbouwNASje.
En fanless is natuurlijk helemaal ideaal, een passieve PSU eraan en je hebt iets dat gewoon geen geluid maakt.
Dit bordje krijgt stroom van een adapter, zoals je die ook bij laptops hebt:
http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900DC-ITX/
En die zijn volgens mij altijd passief gekoeld :)
Adapters voor dit soort moederborden hoeven niet passief gekoeld te zijn, er zijn ook modellen met een kleine fan. Al zijn er tot 120W inderdaad ook genoeg passieve opties te vinden ;)

Voorbeeld met fan: http://www.mini-box.com/110w-12v-8-5A-AC-DC-Power-Adapter

[Reactie gewijzigd door job_h op 8 mei 2014 12:02]

Probleem is alleen dat een ventilator van dat formaat een erg irritant geluid maakt en snel slijt gezien het hoge toerental. 120W is prima passief te krijgen, dus ik zou niet weten waarom iemand voor zo'n adapter zou kiezen :)
Dit had een goede NAS bordje geweest als het minstens 4 SATA3 6.0 Gb/s porten had en RAID opties dan had.

Het heeft nu alleen maar 2 x SATA2 3.0 Gb/s Connectors en 2 x SATA3 6.0 Gb/s
Connectors, en sorry maar dat is zo goed als niks voor een NAS, een MB met 6 SATA3 6.0 Gb/s porten had perfect geweest voor een NAS, zo als de Asus H87I-PLUS, niet erg duur en met een Intel Core i3 4130T die MAX alleen maar 35 W gebruikt, is het perfect voor een NAS met 4 of 6 Harde schijven in RAID 5.

En op een Intel Core i3 4130T kan je met gemak ook een passief gekoeld koelblok kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 8 mei 2014 20:46]

Dit is nog een hele luxe. Meeste J1900 boards hebben 2x Sata 3Gb.
En ik zie niet in wat Sata 6Gb in 4voud toevoegt. Je kunt 2 SSD's in RAID 0 draaien, en nog 4 TB schijven voor de bulk data. Weinig Baytrail borden die dat ook kunnen, ik heb ze nog niet gezien. Bovendien heb je nog 2 interne USB3 slots, die kun je ook nog gebruiken. En als je een kastje hebt met 4-6 draaiende schijven, dan wil je misschien toch al naar een ventilator, en dan kan je i.d.d. net zo goed een i3 board nemen.

Ik ga er vanuit dat je een NAS op linux draait, en dan is Raid een softwareaangelegenheid.

En de meeste kant-en-klaar Nassen hebben ook allemaal Sata 3Gb poorten, dus hiermee heb je al veel meer power en mogelijkheden voor minder geld dan wanneer je een Synology DS214 oid koopt.
Passief moet wel lukken, aangezien fabriekanten (waaronder Corsair) het ook voor elkaar krijgt om een 750 Watt voeding tot 25% belasting fanless te laten werken.

Overgens, zie http://www.asrock.com/support/note/Q1900DC-ITX.pdf voor de "estimated adapter power" van ASRock. :)
Passief, er zit helemaal geen koeling op een laptop adapter.
Sterker nog: Ik gebruik thuis mijn HTPC als NAS. Zit nu een C2D E8400 met een nVidia 210 Passive in. Gezien de aansluitingen denk dat dit daarom zeer zeker een waardige vervanger zou zijn voor mijn huidige ietwat onzuinige NAS/HTPC. Wat betreft performance wellicht net wat minder, maar verder erg netjes!

http://cpuboss.com/cpus/I...00-vs-Intel-Celeron-J1900
Een alternatief is dan weer de C2550D4I, die ik zelf waarschijnlijk zou gebruiken als ik zelf een NAS zou bouwen. Iets meer power dan de J1900, iets meer verbruik, maar met het volgende bordje ook ruimte voor 12 hdd's, en dat wil je toch in je NAS? ;)

pricewatch: ASRock C2550D4I

Vergeleken met jouw E8400: http://www.cpu-world.com/...tel_Core_2_Duo_E8400.html

Dit nieuwe bordje van ASRock is dan weer leuker voor een HTPC of NAS met weinig schijven.
Dat ziet er uit als een echt geweldig bordje joh! alleen mist het wel wat aansluitingen om de TV en dergelijken op aan te sluiten. ;)
check de c25504di van asrock. 2 network poorten en 12 sata aansluitingen. Is hier in NL wel wat duur maar via het buitenland een stuk goedkoper.
Dit ziet eruit als een heel gaaf bordje. Zoiets maar dan met 2 netwerkpoorten lijkt me ideaal voor m'n zelfbouwNASje.
Je kan makkelijk een tweede Gigabit Ethernet aansluiting toevoegen via een mini-PCIe Gigabit Ethernet adapter (voorbeeld). Je houdt dan nog een PCIe 1x poort over om wat extra SATA aansluitingen toe te voegen.
En fanless is natuurlijk helemaal ideaal, een passieve PSU eraan en je hebt iets dat gewoon geen geluid maakt.
Er moet nog opslag bij. Met een SSD heb je inderdaad een PC die compleet stil is. Ideaal voor een media center, mits je geen behoefte hebt aan 3D (bron). Of je moet een videokaart in het 1x slot proppen die ook 3D kan afspelen. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 mei 2014 11:18]

Om het ideaal te maken heb je meer dan 4 sata poorten nodig.
4 Bay nassen zijn er genoeg voor een nog relatief goede prijs. 6 Bay is extreem duur dus dan wordt het interessant zelf wat te bouwen.
Vind dit idealer:
- Processor is net zo rap als een oude E8400 Core2Duo (in een NAS zit vaak een gare 32 bit ARM processor)
- 64 bit
- Er kan 16GB Ram in
- SATA 600 (2x), in een NAS vaak maar SATA 300
- gegarandeerd fanless, moet bij een NAS maar blijken
Het voordeel van deze baytrail's en ARM soc's die zijn lekker zuinig.
De meeste nassen hebben ATOM CPU's. Je hebt er ook veel met ARM die persteren slechter maar zijn idle veel zuiniger. 10-13 watt vs 23-29 voor een ATOM Nas. En als je dan iets met een I3 wilt heb je wellicht nog een wat hoger verbruik.

16GB is voor een nas overkill dan heb je het meer over een server.

Sata 600 is ook overkill voor een nas. Normale HDD's halen die snelheden toch niet. Alleen SSD's kunnen die sata 600 bus goed benutten en die zet je over het algemeen niet in voor nas storage.

Echt fanless is heel moeilijk ook met zo'n CPU. Dan moet je toch iets wat koeling hebben via de behuizing of een centrale fan. Zeker met alle HDD's die in het systeem zitten moet je toch iets van een luchtstroom hebben. Ook ARM Nassen hebben een fan.
Ik dacht er ook aan om deze als server te gebruiken. De TDP van de processor is trouwens ook 10 watt, net zo veel als de ARM's.
Ook veel goedkoper dan een NAS. Daar betaal je tegenwoordig vooral voor de kant en klare software. De hardware van zeg een synology DS214 is misschien nog 50-70¤ waard.
Om het ideaal te maken heb je meer dan 4 sata poorten nodig.
4 Bay nassen zijn er genoeg voor een nog relatief goede prijs. 6 Bay is extreem duur dus dan wordt het interessant zelf wat te bouwen.
Ik heb nog een Areca 1220 liggen, dus als ik een PCIe slot heb kom ik een heel eind (PCIe x1 moet passen, maar een x8 is natuurlijk interessanter).
Dat is zeker waar. Het verbruik van zo'n kaart is wel hoger dan een controller in een SOC. En een op het moederbord is wellicht ook zuiniger.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je zoekt. Als je nas bijna 24/7 gebruikt wordt maakt het niet veel uit. Maar als hij ook veel idle staat is een laag verbruik wel lekker. Dat is ook de rede dat ik zelf een ARM nas gebruik het idle verbruik is de helft van een ATOM nas. Jammer van de prestaties. Maar voor films en foto's is dit voldoende.
En de Areca 1220 (die ik ook hier ook liggen heb) vebruikt ook 10Watt. dus je verdubbeld hier je verbruik.
Zoiets maar dan met 2 netwerkpoorten lijkt me ideaal voor m'n zelfbouwNASje.
En fanless is natuurlijk helemaal ideaal, een passieve PSU eraan en je hebt iets dat gewoon geen geluid maakt.
2e netwerk kaart zou wel op de pci-e bus kunnen. maar dat het systeem fanless is wil niet zeggen dat het geen warmte produceert. ik zou er wel een low rpm 12cm fan in zetten. ook dan is het fluister stil. zodra ik budget heb ga ik zoiets ook doen, het is alleen wikken en wegen tussen de amd's kabini en deze modelletjes. het mooiste aan dit bord lijkt mij nog dat je die met een adapter kunt aansturen (super zuinig).
Het verschil zit hem inderdaad vooral in het stroom verbruik. Niet zo heel raar ook aangezien de AMDs met een veel uitgebreidere videokaart uitgerust zijn.

Qua CPU is de J1900 vergelijkbaar met de Athlon 5150. Die laatste verbruikt wat meer stroom maar heeft een betere grafische kaart.

De toepassing bepaald welke van de twee het meest geschikt zal zijn. Ik gok dat de AMD wat meer flexibiliteit biedt in HTPC land maar benchmarks (of eigenlijk: Praktijk tests) zullen dat moeten uitwijzen.
Benchmarks zijn er al genoeg. Het stroomverbruik van AMD valt juist heel erg mee op socket AM1.

Deze CPU's zullen waarschijnlijk het grootste deel idle draaien en daar is een 5350 zelfs een heel stuk zuiniger dan de J1900:
http://nl.hardware.info/r...forms-stroomverbruik-idle

maar ook op vol vermogen verbruikt de AMD CPU maar 2 Watt meer dan de Intel:
http://nl.hardware.info/r...mark-cloud-gate-gemiddeld

Vanwege de (veel) betere grafische kant van AMD is dat waarschijnlijk de beste keuze voor HTPC's en budget PC's
Je kan een hele leuke Intel Mini ITX Game PC bouwer voor ¤ 744,-

Logitech Wireless Combo MK330 ¤ 28,98

Seagate Barracuda ST3000DM001 3TB ¤ 93,90

Crucial M500 ¤ 61,49

Intel Core i5 4440 / 3.1 GHz ¤ 149,99

PowerColor Radeon R9 270 TurboDuo ¤ 157,15

Crucial Ballistix Sport 8GB RAM 1600MHz ¤ 62,90

ASRock B85M-ITX ¤ 69,49

Seasonic S12G-450 450W 80 PLUS Gold ¤ 63,98

Cooltek Jonsbo V6 ¤ 57,44


En een leuke AMD Mini ITX Game PC voor ]¤ 738,-

Logitech Wireless Combo MK330 ¤ 28,98

Seagate Barracuda ST3000DM001 3TB ¤ 93,90

Crucial M500 ¤ 61,49

AMD A serie A10-7700K - 3.5 GHz ¤ 149,99

PowerColor Radeon R9 270 TurboDuo ¤ 157,15

Crucial Ballistix Sport 8GB RAM 1600MHz ¤ 62,90

Asrock FM2A78M-ITX+ ¤ 77,84

Seasonic S12G-450 450W 80 PLUS Gold ¤ 63,98

Cooltek Jonsbo V6 ¤ 57,44

En als je nog geen Monitor heb of TV waar je hem ook aan kan sluiten, heb je all een leuke (BenQ GL2450HE) voor ¤ 137,84

Een AMD Radeon R9 270 is snel genoeg om alle spellen op Very High
1920x1080 te spellen, een Game PC hoeft tegenwordig helemaal niet meer duur te wezen, en al helemaal niet groot, deze behuizing (Cooltek Jonsbo V6) is maar 25 cm Breed x 24 cm Diep 21 cm Hoog, en die kan je met gemak overall in je huis kwijt.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 mei 2014 01:22]

Ik interesseer mij heel erg in dit J1900 bord, vooral omwille van het feit dat het volledig passief is en omdat het een externe powerbrick heeft. Op zich vind ik de AMD Athlon 5150 nog interessanter wegens iets goedkoper en nog lager stroomverbruik idle, en zoals hieronder aangeduid heb je deze ook al op een moederbord met een dc-in jack. Maar helaas is het "volledig passief" verhaal voor mij nog belangrijker. Voor zover ik weet is er (nog?) geen passieve oplossing voor de Athlon 5150, toch?
Als je een J1900 passief kunt koelen en een 5150 verbruikt minder dan kun je de 5150 dus ook passief koelen.....

Wellicht dat er nog geen moederbordmaker het gemaakt heeft maar wat weerhoud een Tweaker er van dan gewoon een bord met ventilator te pakken en daar een ander koellichaam op te stoppen?
Er zijn ook andere borden die je kan voeden met een adapter, zoek maar is op thin-mini itx die hebben het bijna allemaal en zijn socket 1150. er zijn ook normale ITX 1150's met adapter aansluiting

Voor AM1 zullen er ongetwijfeld ook bordjes komen met adapter aansluiting, als die er niet al zijn. AM1 is afgelopen maand pas uitgekomen er zijn helaas nog geen passieve koelblokken voor, maar die komen vast nog wel.
O.a. ASRock heeft een ITX bordje met AM1 en adapter aansluiting:
pricewatch: ASRock AM1H-ITX
Kost rond de ¤50.
En daarbij komt dat de opvolger voor de AM1 ook al bekend is [url]http:// http://tweakers.net/reviews/3511/amds-beema-en-mullins-zuinigheid-troef.html[/url]

Die zien sneller en nog een zuiniger zijn . Dit zorgt ervoor dat je later weer makkelijk kunt upgraden .
Het lijkt erop dat je er gewoon een adapter op aan kan sluiten...

Tekst uit de bron:
"The sheer size of ATX power supplies often prevent PCs from being truly small. Introducing the Q1900DC-ITX with DC-In (and a solid quad-core Celeron J1900), a very handy solution for a 10W SoC. ASUS and GIGABYTE please take note."

Gaaf bordje, wellicht mooie basis voor mijn aankomende htpc build :) Mits krachtig genoeg voor 3d weergave :)
ik heb de gigabyte j1800 en draai openelec zonder problemen. Alles gaat mega vloeiend. Zit in een ms-tech htpc case die externe powerbrick heeft en afstandsbediening. 100% passief ;)

[Reactie gewijzigd door olivierc op 8 mei 2014 11:41]

Alles, dus ook 3d?? :)
Welke ms-tech case heb je als ik vragen mag?
3d heb ik niet geprobeerd. Ik vermoed dat je geen SBS bedoelt? Dat heb ik niet liggen dus kan het niet testen.

Ik heb de mc-80bl cas http://www.ms-tech.de/eng.../detail/pdcid/66/pdid/293
Ik weet het niet zeker maar dacht dat goede 3d support pas bij i3 begon... ( mischien al bij pentium) correct me of i'm wrong
3D weergave lijkt me niet als dit echt een vereiste is: Intel® InTru™ 3D Technology -> No
(http://ark.intel.com/prod...0-2M-Cache-up-to-2_42-GHz)
Ik heb geen idee of je dit moet hebben om een 3D MKV te kunnen streamen naar je 3D TV.
ASUS take note? Die hebben al jaren een minibordje met Atom proc en dc in (AT3ION deluxe).
voor 3d weergave gebruik je toch side-by-side ?
Oudere atom modellen konden al HD video's afspelen dus ik denk dat het geen probleem is.
Totdat je er een "ouderwetse" hardeschijf in stopt ;)
Precies. Benieuwd hoe het zal zijn(lees: aanhoort) over 5-10 jaar als de SSD's nog goedkoper zullen zijn en het zich loont om een NAS met SSD's te bouwen
Die heeft helaas maar 2x SATA 300. De andere gigabyte heeft wel Sata 600+2x 300 en dubbel gigabit, maar dan weer op lagere kloksnelheid.
pricewatch: Gigabyte GA-C1037UN-EU
Ik zie zo snel niet een optical output. Als deze er niet op zit zou dit een groot gemis zijn
Ik zie zo snel niet een optical output. Als deze er niet op zit zou dit een groot gemis zijn
S/PDIF out connector zit op het moederbord (bron). Hier kan je met wat werk gewoon een optische output van maken. Een alternatief is een HDMI splitter die het audio uit het signaal (alleen PCM, DD of DTS) omzet in glas.

Overigens ben ik het oneens met de eerdere reacties op jouw opmerking. S/PDIF wordt nog best wel vaak gebruikt, zeker door mensen die een leuke geluidsset hebben staan dat niets met HDMI doet. En ik ben nog geen dubbelblindtest tegengekomen waarin DTS was te onderscheiden van LPCM.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 mei 2014 11:25]

HDMI zit erop, tegenwoordig is dit de vervanger voor optical, zeker omdat meeste recievers veel HDMI inputs hebben, en het beeld dus doorlussen naar de TV. Scheelt dus weer kabelrommel
De meeste mensen willen tegenwoordig graag meer dan 2 kanaals (uncompressed) audio. s/pdif is achterhaalt
Heeft ie niet een Mini-Jack/SP-DIF combipoort zoals op alle Mac's zitten? SP-DIF staat wel op de specsheet namelijk.
Hoe ga je de hardeschijven / dvd spelers stroom geven, als het bord met een adapter gevoed is?
Ik heb er net de handleiding op nageslagen op de site van asrock zelf en als je bij dit artikel de topview bekijkt van het bord zijn de 2 4pin headers onder de sata poorten de power headers voor sata apparatuur. Asrock zal dan ook kabels meeleveren om deze aan te kunnen sluiten.
Hoe ga je de hardeschijven / dvd spelers stroom geven, als het bord met een adapter gevoed is?
Doorlussen vanaf het moederbord. Vaak zit daar gewoon een SATAstekker op namelijk.
http://download.asrock.com/manual/Q1900DC-ITX.pdf

Volgens de handleiding niet 8)7

Edit:

Laat maar ik kijk weer scheel.. 2x SATA Power Connectors

[Reactie gewijzigd door Shinoki op 8 mei 2014 11:21]

Precies wat ik me ook af vraag. Op de site zelf staat er niets over
Er zitten gewoon SATA powerheaders op het moederbord: ftp://europe.asrock.com/manual/Q1900DC-ITX.pdf -- Pagina 7 & 8. Overigens: well maar twee, tenzij je serieel aansluit, kun je maar twee S-ATA devices aansluiten.
Dat dacht ik net ook... zie geen extra headers op het mobo voor een evt stroom aansluiting...
Kan een losse SATA poort wel een SSD voeden? Zodat je 2x SSD op de SATA-600 poort zelf draait en 2x 3,5inch HD op de SATA300 poorten+power poort.
Of is er nog iets mogelijk met een USB->SATA power adapter. Een 2,5 inch HD/SSD laat zich immers altijd vanuit 1 USB poort voeden.
Maar de hamvraag is, hoe krijgen de diskdrives nu hun power?
Naast de SATA-poorten zitten twee headers met bijschrift "SATA-PWR". Bijbehorende kabeltjes zullen er ongetwijfeld bij zitten.
Op de 2e foto, bovenaanzicht van het bordje, zitten onder de sata aansluitingen 2 power aansluitingen.

-edit-

Vaker F5-en. mcDavid was me ruim voor

[Reactie gewijzigd door Dograver op 8 mei 2014 11:47]

Nice.
Gigabyte heeft er ook zo'n type moederbord die al een tijd in de pricewatch is opgenomen : pricewatch: Gigabyte GA-J1900N-D3V

De J1900 is een stuk krachtiger dan J1800 maar ook weer duurder.

Mooi voor een servertje, minder mooi voor HTPC (zie reacties).

1080P materiaal is geen punt, 4k materiaal wordt pittig. Voordat 4k materiaal main-stream wordt, zijn we al wat jaartjes verder. Dan kan de wereld er weer stuk anders uitzien.

[Reactie gewijzigd door style147 op 8 mei 2014 11:39]

die gigabyte moet een gewone voeding op ipv adapter.
Maar wel weer 2 lanpoorten...
Het is maar net waar je waarde aan hecht, het fijne aan deze asrock bordjes en ook bij de AM1 varianten van asrock is dat er 4 sata poorten opzitten in tegenstelling tot de 2 die rest van de mobo fabrikanten levert...
of je stop er een picopsu in :)
De gigabyte heeft helaas geen HDMI
Hoe krachtig is die J1900 ? Voldoende voor een blu-ray kwaliteit 1080p stream met DTS-HD ? Zou ie ook H.265 en 4k trekken ? (als je nu zoiets koopt als HTPC wil je er wel ff mee verder kunnen)
Zeer mooie specs, ben benieuwd naar de prijs

Is het nodig om een case te hebben met fans of kan ik deze in een fanless case stoppen?
Wil een klein backup servertje bouwen wat geen/weinig geluid maakt, energiezuinig is en zo goedkoop mogelijk.
Dat is afhankelijk van de belasting natuurlijk. Persoonlijk zou ik er gewoon een stille ventilator in proppen op een zo laag mogelijk toerental. Onhoorbaar, en je bent er van verzekerd dat het ding niet te warm word (hoewel dat in deze tijden niet zoveel kwaad meer kan, het enige wat er onder zal lijden zijn de prestaties).
Hoe snel is zoiets?
Ik zit al een tijdje te kijken naar een extreem stil computertje voor gewoon office gebruik. Ik wordt bijna gek van die fans. Maar is dit bijv. snel genoeg om 2 schermen full hd aan te sturen, en voor office software?

edit ja dus:
Thanks to 4 CPU cores and a clock speed of up to 2.42 GHz, the Celeron J1900 is significantly faster than previous Intel Atoms, e.g. the D2560. Presumably, the J1900 even outperforms the AMD Kabini APU A4-5000. For everyday tasks such as Internet or Office the performance is adequate, but not for very complex software or modern games.
http://www.notebookcheck....p-Processor.105898.0.html

[Reactie gewijzigd door Automark op 8 mei 2014 11:59]

Tis grofweg vergelijkbaar met een eerste generatie Core i3.
snel dus! mijn i3 520 rockte! Nu kijken of het bordje wel voldoende aan kan.
Ik moest echt even kijken of die tweede foto zwart-wit was :D Interessant kleurschema.
Het zullen in absolute aantallen nooit verkooptoppers worden, maar Intel timmert wel redelijk aan de weg de laatste tijd met al die desktop Bay Trail bordjes en mini-systemen (NUC, Brix, etc).
Diskdrives? Daar sluit je dan een SSD via PCIx aan. Geniaal bordje. Zou een mooie minecraft server kunnen zijn 8-)
Of een Onboard PC voor in de auto of dergelijke. Ik ben enthousiast.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 8 mei 2014 11:24]