Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Naast de grote fabrikanten Asus, Gigabyte en MSI, toonden ook de iets kleinere fabrikanten hun line-up moederborden voor Intels komende generatie processors. Zo liet ook Asrock op de Cebit zijn selectie Ivy Bridge-moederborden zien.

Asrock kwam met twee vlaggenschipproducten de beursvloer op. Voor het X79-platform toonde het zijn Extreme11-moederbord en voor de volgende generatie socket lga1155-processors moet de Z77 Extreme9 het topmodel vormen. De Extreme11 is  geschikt voor Sandy Bridge E-processors en heeft maar liefst zeven pci-express-x16-slots met pci-express 3.0-ondersteuning. Ook is een sas-controller aanwezig, net als twee gigabitnetwerkcontrollers en een Sound Core3D-geluidschip.

De Z77 Extreme9-variant moet het met vijf pci-express-x16-slots en een enkel x1-slot doen. Wel zijn twee gigabitnetwerkcontrollers van Broadcom aanwezig en het bord telt maar liefst twaalf usb 3.0-poorten. Er zijn zes sata-600-aansluitingen en vier sata-300-poorten. Ook is een wifi-adapter aan boord, net als een 7.-kanaalsgeluidcontroller. De Extreme6 is wat eenvoudiger, met bijvoorbeeld slechts twee x16-slots en minder usb 3.0-poorten. De Z77 Extreme4-M zit daar weer onder en is een matx-bord.

Asrock X79 Extreme11Asrock Z77 Extreme9Asrock Z77E -TXAsrock Z77 Extreme6Asrock Z77 Extreme4Asrock Z77 Extreme4-M

Asrocks Z77E-ITX verdient nog een speciale vermelding. Het slechts 17 bij 17 centimeter grote bordje is van een x16- en x1-slot voorzien en heeft zes usb 3.0-poorten aan boord, evenals twee sata-600- en twee sata-300-poorten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Naast de grote fabrikanten Asus, Gigabyte en MSI, toonden ook de iets kleinere fabrikanten hun line-up moederborden voor Intels komende generatie processors. Zo liet ook Asrock op de Cebit zijn selectie Ivy Bridge-moederborden zien.

Dit vindt ik een beetje een vreemde titel, Asrock is heel erg goed bezig met markt aandeel van bijvoorbeeld MSI, Gigabyte en Asus afsnoepen, volgens dit artikel staan ze zelfs op de 3e plek, boven MSI, die als "grote" hier wordt benoemd:

http://www.custompcreview...gains-ground-motherboard/

Deze site beaamd dat nog eens een keer:

http://www.hardwarecanuck...motherboard-market-share/

Ze zijn dus wel degelijk één van de grootte, het zou me zelfs niks verbazen als ze dit jaar op de 2e plek en misschien wel de eerste plek terechtkomen.

[Reactie gewijzigd door thekoekepeer op 9 maart 2012 17:23]

Asrock showt Series 7-borden

Wat is er vreemd aan de titel dan ? Het klopt toch, ze laten hun borden zien. Ze zijn misschien iets kleiner qua omvang als bedrijf, qua omzet weet ik dat zo net nog niet.

Niemand heeft budget in de titel genoemd en want dat zijn ze echt allang niet meer. Ze brengen mooi en goed spul uit dat zich zeker kan meten met de grote jongens en al helemaal als je de prijs bekijkt...

Voor zover ik me kan herinneren van Asrock altijd het B merk van Asus, al hoewel je daar iet veel meer van terug ziet ;)

[Reactie gewijzigd door bonus op 9 maart 2012 22:18]

Opgepast met die Asrocks Z77E-ITX, deze heeft een pci-e x1 slot aan boord maar is een mobile slot zoals ze zeggen.

Die X79 Extreme 11 is echt wel extreem: 2 x 8pins power connector voor de cpu.

Edit: ik had het dus op het kleine slotje rechtsboven zoals Jimy zei, die grote is natuurlijk x16.

[Reactie gewijzigd door Damic op 9 maart 2012 17:20]

Je bedoelt waarschijnlijk het Mini-PCI-E slot,dat werkt namelijk op X1 ;)
Bedoel je het is een 16x slot met 1x lane?
Zou wel jammer zijn.
Ok ik zie het al het is dat kleine slotje bovenaan.
Ik dacht dat Asrock budget was? ;) Ziet er zeer goed uit!

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 9 maart 2012 17:22]

Asrock is de laatste tijd erg goed bezig als het om moederborden gaat. Ze hebben meestal een excentriek stukje hardware omdat ze combinaties maken die andere fabrikanten niet aan durven. Ik refereer nu dus als voorbeeld even naar de 755Dual-VSTA en de 939Dual-VSTA van een aantal jaren terug. de 775 had bijvoorbeeld zowel een PCIe-slot, als een AGP-slot. Tevens kon je er DDR1 en DDR2 op gebruiken. Voor het 939-bord kon men echter ervoor kiezen om of voor een 939-socket AMD Athlon/Sempron te gaan in combinatie met DDR1, of een AM2CPU Board met een AM2-CPU en DDR2 geheugen. Dit was voor sommige mensen ècht een goede uitkomst. Voornamelijk omdat dit de goedkopere middenweg was voor mensen die snel een upgrade nodig hadden.

Geweldige tijd was dat trouwens! Zulk soort dingen zie je helaas zelfs bij asrock niet eens meer terug... :P

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 9 maart 2012 21:48]

De extreme 11 vind ik pas een mooie boordje .
Niet te veel kleuren,geen kogels en geen gattling guns attached.
Simpele boord met veel uitbreidings- mogelijkheden en goede overklock mogelijkheden .
Ik vind ook mooie optie de Bios debug Display en met de ondersteuning voor 64gb Ram een boord die klaar is voor de toekomst i.v.m. RAMM uitbreiding.
Je weet dat de koelblokken daar nog niet opstaan. Wat me wel verbaasd is dat er geen gaten zijn voorzien voor een koelblok over de vrm's van de cpu .
Als je goed kijkt zie je die wel zitten, verder zijn het erg mooie bordjes met veel features.
14 satapoorten, geweldig. Ik heb er 8 en ga het waarschijnlijk niet eens redden.

Wat ik wel zie is dat sommige borden een molex hebben maar dan op een plek waar je nooit lekker bij gaat komen. Molexstekkers vanaf je voeding hebben er meestal nog 3/4 op zitten dus die kun je niet gebruiken voor je optical, fancontroller of kermisprullaria. En die hele sliert zit in de weg.

Als je een verlengkabel gebruikt moet die weer helemaal over het moederbord lopen, ook weer onhandig.
Voor zover ik kan zien heeft de Extreme 11 wel 7 x16 slots, maar zijn de 2e en 6e "slechts" x8 uitgevoerd.
Is het 4e slot ook 8x uitgevoerd, of lijkt dat alleen maar zo door de lichtinval?
Ik zou het niet erg als dat een 8x is, aangezien je dan toch noch de normale 2 slots lay-out kan gebruiken voor 4 kaarten, en net als de comment hierboven, dan is de bandbreedte in principe even groot als 2.x x16 nu is.
Nee, dat is full x16, kun je ook zien aan de soort slot, de full x16 zijn met een vergrendeling aan het uiteinde. De andere niet.
Jup die 2 zijn ook iets grijzer, maar x8 in v3.0 is nog altijd genoeg om de huidige kaarten bij te houden.

[Reactie gewijzigd door Damic op 9 maart 2012 18:31]

Kan niet wachten om mijn PC is een beetje op te vrissen met een nieuw bord.
Ook ben ik erg benieuwd naar de processors :)

Alleen die vele USB poorten zijn een beetje overbodig imo.
-muis
-toetsenbord
-joystick
-externe schijf
-bluetooth stick
-elektronische identiteits lezer
-Ipod aansluiting
-Mini usb kabel voor GSM
-usb stick

Dat is wat er doorgaans allemaal aangesloten zit, dat zijn er 9 in totaal. Dan nog rekeninghoudende dat usb sticks soms te dik zijn waardoor je de poort erboven niet kan gebruiken lijkt mij 12 poorten niet volledig overbodig :)

En dan kan je nog andere apparaten bedenken die ik niet heb aangesloten zoals printer, scanner, webcam, tekentablet, en ga maar door.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 9 maart 2012 17:19]

In de kast worden aansluiting ook meegeleverd lijkt mij eigenlijk redelijk overbodig en ik neem niet aan dat je perse ALLES aangesloten moet hebben
Het is handiger als je het kan laten zitten. Perse alles aangesloten is ook waar maar als ik mag kiezen tussen 8 of 12 usb poorten heb ik snel gekozen. En daar speelt de fabrikant natuurlijk op in.

En ik gebruik liever zo weinig mogelijk de usb poorten aan de voorkant, ooit is met je voet een usb stick meegehad aan de voorkant van je computer? :9
Ik heb ook een chronisch gebrek aan USB poorten.
Heb er 6+2 op mijn PC zitten en 2x een hub van 4.
Die +2 probeer ik vrij te houden voor dingen die occasioneel eens aangesloten worden.
Dus feitelijk heb ik dan 12 USB poorten waarvan 11 in gebruik.
Als je een paar USB disks aangesloten hebt, en een heel arsenaal aan randapparatuur, dan loopt het snel op.
Ik heb ook een chronisch gebrek aan USB poorten.
Heb er 6+2 op mijn PC zitten en 2x een hub van 4.
Die +2 probeer ik vrij te houden voor dingen die occasioneel eens aangesloten worden.
Dus feitelijk heb ik dan 12 USB poorten waarvan 11 in gebruik.
Als je een paar USB disks aangesloten hebt, en een heel arsenaal aan randapparatuur, dan loopt het snel op.
Wat voor apparaten heb je aangesloten dan? Sowieso heb je het over 'een paar USB disks', maar is het niet een beetje knullig om een externe harde schijf te kopen, en die vervolgens constant aangesloten te laten? Koop dan gewoon een interne schijf X)
Er zijn dingen die je op een externe HD zet om zo alle data die daar op staat in één keer mee te kunnen nemen.
Zo heb ik ook een externe schijf met daarop al mijn muziek, films en bestanden/documenten voor mijn opleiding. Zit altijd op een USB poort en wanneer ik ergens voor langere tijd naartoe ga neem ik 'm mee.

Verschil is dat ik geen "paar" permanente schijven heb.
Maar meer dan:
Muis, toetsenbord, USB internet adapter en externe HD zit er ook niet in.

Heb wel een USB hub liggen maar die heb ik eens voor mijn XDoos gekocht.

Het probleem is niet dat er te weinig USB-poorten op een moederbord zitten/aangesloten kunnen worden. Maar het feit dat mensen hun apparaten (zoals joysticks, iPod snoeren etc) niet van hun PC afhalen wanneer ze deze niet gebruiken.

Luxeprobleem :/
Haha zeer nice, wie nu Asrock een B merk noemt... Ze zijn aardig vooruit gegaan IMO tegenover hun oude bordjes :) ook het design mag er zeker weten wezen :) vooral die eerste vind ik erg nice :) mooie 16 fasige VRM voor de CPU, en 2X 8 pins stroomtoevoer :D 14 sata aansluitingen...

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 9 maart 2012 17:34]

Asrock is al tijden geen B merk meer, net zoals LG en samsumg dat al tijden niet meer zijn =) Misschien qua energiezuinigheid kunnen ze nog wat leren van MSI, maar dat komt wel.
Asrock is verslagen als B-merk door de A-merken, dus is Asrock ook maar een A-merk geworden. Goedkope zooi maken doet nu iedereen, dus moet Asrock nu ook gewoon goed spul maken om te kunnen overleven.

Ik heb door de jaren heen de goedkope borden van Asrock en ECS verruild door de budgetseries van MSI... grootste fout die ik ooit heb gemaakt, nog nooit zoveel borden met bolle elco's gezien de laatste twee jaar. En om nou te zeggen dat het gare meuk is... nee, het zijn gewoon AM2+ bordjes die ik de laatste tijd heb zien sterven.
Bij mij waren het vooral de Foxconn bordjes die met bosjes uitvielen, allemaal rond dezelfde tijd, o.a. de 775 (sis) en (vooral) AM2(AMD690) reeks) maar heb inderdaad ook al veel kapotte MSI bordjes gezien, vooral in OEM branded systemen zoals Acer. Zelf gebruik ik dan ook geen MSI en (verkocht onder de naam-)Foxconn meer :)
Iknow, maar er zijn nog veel mensen die dat wel denken hoor :o (iedere dag is er wel een klant in de winkel waar ik werk die geen Asrock wil omdat dat een "B-merk is" volgens hem ;) )
Ik denk dat er net zo goed een groep mensen is die wél ASRock wilt, omdat ze hun bord lekker vol met features proppen en een super prijs/prestatie bieden - de reden waarom ik een ASRock moederbord heb (A)
wat een lelijke, depressieve kleuren
Gelukkig kijken de meeste mensen naar hun monitor als ze gebruik maken van hun pc :P

Bovendien gaat het uiteindelijk om de prestaties en, voor mij dan, de prijs/kwaliteit-verhouding. Op dat vlak doet Asrock het al een hele tijd zeer goed en staan ze deze maand ook in de Best Buy Guide van Tweakers.

Ik zal dit merk zonder enige twijfel meenemen in mijn keuze bij een volgende upgrade.
dat is pas een fijn staaltje techniek! 8-)
DIe chipkoelers gaan er ook met de keer heftiger uit zien. Je zou je er bijna aan verwonden tijdens het bouwen ;)
Aan de budgetmoederborden, met simpele heatsinks met scherpe randjes, zal je je eerder verwonden dan aan dit soort kunstwerken :P
vind de borden er mooi uitzien.

kleurenschema past goed bij elkaar.
layout ziet er ook goed uit.

doen ze goed tegenwoordig bij ASrock.
zie hier nette moederborden in.