Autoriteiten Kazachstan blokkeren internet- en gsm-netwerken

De autoriteiten in Kazachstan hebben in het zuidwesten van het land de toegang tot internet en mobiele netwerken geblokkeerd. Een groep hackers probeert via modemverbindingen alsnog internettoegang te geven aan burgers.

De blokkade van het internet- en mobiele telefoonverkeer is ingesteld nadat in en rondom de plaats Zjanaozen in het zuidwesten van Kazachstan de noodtoestand werd uitgeroepen. In de oliestad is het al maanden onrustig omdat de inwoners vinden dat er teveel inkomsten uit de oliewinning naar dictator Nazarbajev vloeit. De laatste dagen zijn er tientallen doden gevallen bij demonstraties.

De hackersgroepering Telecomix heeft inmiddels aangekondigd dat het binnen Kazachstan bezig is om dialup-voorzieningen op te zetten. Door een modemverbinding te maken met de diverse inbelpunten zouden burgers alsnog toegang kunnen krijgen tot onafhankelijke nieuwsbronnen. Telecomix heeft instructies online staan hoe vrijwilligers een eigen dialup-dienst kunnen opzetten.

Het gebruik van modemverbindingen in landen waar onrust heerst is niet nieuw. Onder andere in Libië en Egypte boden een aantal organisaties inbeldiensten aan. In Nederland opende isp Xs4all zelfs een inbelnummer.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

18-12-2011 • 11:19

62

Reacties (62)

62
57
26
2
2
7
Wijzig sortering
Ben benieuwd hoe mensen die handleiding dan willen downloaden als die online staat en er geen internetverbinding is :+
Anoniem: 126717 @A455318 december 2011 11:50
Dat vroeg ik mij ook af... Maar faxen en doorvertellen zal ook wel werken.
Die is niet bedoeld voor mensen daar he, zij moeten enkel kunnen inbellen om op internet te kunnen. De online versie is voor de mensen die voor 'ISP' willen dienen.
Hackers worden nogsteeds vaak als de criminelen van het internet afgeschetst, maar waneer het er op neer komt is het de regering die het internet censureerd en afsluit, en zijn het de hackers die voor de vrijheid strijden.
De term hackers is ook wat raar, want nergens uit blijkt dat ze hacken?
Ze geven enkel informatie hoe een modemverbinding op te zetten om landgenoten te helpen.
sja, hangt van je definitie van hacken af denk ik. Voor mij betekent het denk ik ook modificeren, aanpassen, tweaken, mogelijk zingen voor iets anders gebruiken dan ze bedoelt zijn, problemen creatief oplossen, etc.
sja, hangt van je definitie van hacken af denk ik. Voor mij betekent het denk ik ook modificeren, aanpassen, tweaken, mogelijk zingen voor iets anders gebruiken dan ze bedoelt zijn, problemen creatief oplossen, etc.
Dat is voor mij ook de definitie van 'hackers'. Komt immers van het Engelse werkwoord 'to hack', ofwel ergens op inhakken. Dat kun je zien als een botte bijl waarmee pubers websites defacen, maar ook als enthousiaste hobbyisten die hardware/software voor iets anders nuttigs inzetten dan waar het oorspronkelijk voor was bedoeld.

De termen 'hacker' en 'tweaker' zijn IMO dan ook equivalent, al heeft de eerste in de media een verkeerde betekenis gekregen.
Er staat ook nergens dat er gehacked wordt, maar het betreft wel een hackers groepering. Dat impliceert alleen hun primaire bezigheid.
Tja, de media weet nog niet echt het verschil tussen hacker (mensen die aan hardware / software sleutelen) en crackers (mensen die schade aanbrengen aan hardware / software van anderen).

Elke cracker is een hacker, maar niet andersom ;)

Als ik bv mijn telefoon / console aanpas zodat ik er homebrew op kan spelen, ben ik een hacker.
Als ik dit doe om er illegale software op te spelen, ben ik een cracker.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 22 juli 2024 22:10]

Nee, dan ben je nog steeds een hacker, een hacker die de copyrightwetgeving schend :+

Pas als je met die hack, commercieel gewin betracht of moedwillig schade aan derde toebrengt, ja dan ben je een cracker.
das eerlijk altijd al zo geweest. hackers mogen dan niet altijd geliefd zijn, de eerlijke hackers (best bekendt: anonymous) hebben altijd en alleen maar voor rechtvaardigheid gestreden al ging niet altijd zonder schade voor ook de bevolking.

hun best bekende hack die iedereen nog goed zou herinneren is de Playstation hack, niet iedereen was hier blij mee maar ze deden het enkel en alleen om iemand die de playstation gehacked had zodat je weer kon jailbreaken vrij te krijgen uit de gevangenis.

ook in de maanden van libie en egypten hebben hun de bevolking enorm geholpen door de netwerken van de overheid plat te leggen en te houden zodat de overheid moeilijk kon organiseren en daarnaast de verbindingen platleggen.

No offence maar de meeste mensen oordelen gewoon te snel.
De meeste hacks (ik zeg niet alle, er zijn ook slechte groeperingen) vinden plaats met een (algemeen gezien) goede reden, al gaat de daadwerkelijk manier waarop/wie het treft er bij sommige mensen niet echt in.
De reden, en of het goed of fout was is altijd pas achteraf bekend.

Om er een godwin in te gooien, als de duitsers hadden gewonnen destijds, had de NSB de favoriete partij geweest.

Suriname, Ronnie Brunswijk, voor de ene is hij een held, die de bevrijding heeft geholpen, maar voor anderen is hij een drugdealer, welke waarheid wil je geloven

De irakeese 'insurgents' worden als terrorist gezien, maar nu de VS zich grotendeels terugtrekt zal de tijd uitwijzen welke regeering de overhand krijgt.

kleine beslissingen op kritieke momenten zorgen ervoor hoe men de geschiedenis ingaat, of juist niet.
alsof het voor het regime dan zo moeilijk is om bij telefoon-providers de bewuste inbelnummers te laten blokkeren
alsof het voor het regime dan zo moeilijk is om bij telefoon-providers de bewuste inbelnummers te laten blokkeren
Ooit wel eens van WiFi-mesh-netwerken of satellietmodems gehoord?

Veel succes met die dingen jammen. Of je moet met een paar legerbataljons op schotelantennes gaan jagen.
Tot dat zo'n land de lokale telco's aldaar gebied bepaalde nummers te blokkeren, zoals naar die dial-ups. Nobel initiatief hoor, maar ook weer makkelijk te pareren door de overheid.
Slaat toch gewoon nergens op iedereen moet recht hebben op internet.
Goede actie van de hackers om het via modemverbindingen toch mogelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door Joey101 op 22 juli 2024 22:10]

Recht op internet is een beetje raar, gezien er veel belangrijkere rechten zijn.

Maar dit soort landen zijn over het algemeen niet zo bekend met mensenrechten en het welzijn van zijn inwoners.
Internet is toch echt een primaire behoeften mensen gebruiken het voor bij de tijd te blijven en communicatie.

Bron: http://www.telecompaper.c...-voor-71-van-nederlanders
1. primaire levensbehoeften
Onontbeerlijke benodigheden voor de niet-gewonde overlevenden van een ramp, bestaande uit water, voedsel, onderdak, kleding en medische hulp

Wat mensen zien als basis recht betekent nog niet dat het ook zo is.

Wij zijn van alle gemakken voorzien en alles wat wij voor lief nemen en niet eens bij stil staan moeten ze in sommige landen 100KM voor lopen in de blakende zon.

Die mensen denken wel heel anders over internet en mobiele toegang.

Dat ze in deze tijden het wel willen omdat ze contact met het buitenland willen behouden en verslag uit willen brengen etc is erg goed maar het maakt het nog steeds geen primaire behoefte.
Ik denk dat dat verouderd is. Onafhankelijke en betrouwbare informatie is ook onontbeerlijk en in veel gebieden het verschil tussen leven en dood. informatie kan mensen de kans geven om een vloed of zeebeving te ontvluchten, kan het verschil zijn tussen succesvolle en mislukte oogsten, etc.

Nee, informatie is in veel gevallen meer een basis behoefte dan kleding en onderdak.

TV en Radio zijn in veel landen niet te vertrouwen propaganda netwerken, dan blijft er niet veel over naast internet (als het niet gekapt wordt). In dat oogzicht is internet een verlengde van onafhankelijke en betrouwbare informatie (maar zeker niet zonder zijn flaws) en dus een basis behoefte.


Het enige dat de mens van alle andere dieren onderscheidt is het feit dat wij kennis kunnen delen. Dit is onze kracht en essentieel voor onze overleving (altijd geweest). Neem dat weg en dan zijn we niets dan dieren, overgeleverd aan het lot.
Nogmaals grappig. Er zijn juist heel veel voorbeelden beschikbaar van voornamelijk radio initiatieven in Afrika die lokaal zijn. Dit komt omdat radio een middel is dat vrij goedkoop op te zetten is, zeker op de korte golf. Daarnaast communiceren veel mensen in Afrika ook heel erg anders dan dat wij dat doen. De communicatie traditie is daar veel oraler terwijl die van ons in het westen veel schriftelijker is. Verklaringen daarvoor worden vaak gezocht in de Reformatie met als gevolg lageree aantallen analfabetisme, maar dat terzijde.

Voor wat betreft TV ben ik het met je eens, maar dat komt omdat TV maken een "duur geintje" is en dus heel slecht als lokaal initiatief ontplooid kan worden. Voor radio is dat dus anders, en dat gecombineerd met hogere vormen van analfabetisme (wat ook niet heel handig is voor je internetgebruik) en het geinstitutionaliseerde gebruik van de radio die op iedere straathoek aan staat met het volume het liefst op 11 zorgt ervoor dat veel mensen in afgelegen en suburban gebieden juist heel erg vertrouwen op het gebruik van radio.

Internet als betrouwbare informatiebron, en daarmee een primaire levensbehoefte, is wat dat betreft echt een westerse gealfabetiseerde ilussie. Daarmee zeg ik niet dat heel Afrika een analfabeet zooitje is, maar de communicatie verloopt er gewoon anders, i.e.: veel oraler.

Voor wat betreft het recht op informatie, ook dat is een vrij liberale en normatieve uitdrukking. Er zijn landen waarin het recht op informatie en spraak verre van absoluut is (eigenlijk alle landen op aarde met uitzondering van de VS) temeer daar de natiestaten vaak beseffen dat het een land van minderheden is. Het recht van absolute informatie moet dan gewogen worden tegen de (culturele) identiteit van de natie enz enz.

Ik dwaal echter af. Ik ben van mening dat informatie via een medium (zij het krant, radio, tv, sms, internet) geen eerste levensbehoefte is :)
Sorry, het is en blijft en secundaire levensbehoefte. Hoe handig het ook is. Er zijn nml. meerdere manieren om te communiceren, internet is er eentje van.

Om in leven te blijven heb je water en brood nodig of iets anders eetbaars. Als je ziek ben of bloed, heb je medische hulp nodig. Kleding en onderdak, om niet ziek te worden.
Zonder internet word je niet zo snel ziek.Het kan wel heel vervelend zijn zoals je al aangaf.
Het blijft een handig communicatie middel. Net als mobieltjes btw.
Je gaat niet in op mijn argument en zegt gewoon NEE. O-)

In veel plekken op de wereld is een bewoner zijn eigen voedselvoorziener, informatie over het weer is dan essentieel. Zonder die weersvoorspelling komt hij dan echt niet de winter door hoor. Mislukte oogst door te veel of te weinig regen? Honger!

Nee, informatie is een essentieel levensbehoefte. Internet is het enige platform dat universeel nog half betrouwbaar is.
Grappig, in Nederland vinden mensen het weer zo interessant daar het veel veranderd. Hier waar ik nu verblijf in Zuid Amerika kan ik het weer voor over 3 maanden met 98% zekerheid voorspellen hoor, zonder enige vorm van meteorologische opleiding. Hier wordt het nieuws NOOIT afgesloten met het weerbericht.
En volgens mij geld dat ook een beetje voor Libie, Egypte, Syria en Khazachstan

[Reactie gewijzigd door gepebril op 22 juli 2024 22:10]

Het klinkt misschien gek maar in deze tijd is Internet zeker in al die afrikaanse landen internet een primaire behoeften. in afrika zijn het niet de mensje die internet gebruiken om s'avonds om half 2 nog ff naar geil site'tje op te zoeken, of om hun facebook te checken.

In afrika en zeker de laatste maanden wordt het vernamelijk gebruikt protesten te organiseren en locatie's af te spreken. en de ene kant kost het levens maar gelijk tijdig redt het levens. door alles goed door te nemen/af te spreken/uit te voeren wordt hun veiligheid beter gegarandeerd (ik zeg niet dat het daadwerkelijk gegarandeerd wordt)

overheden zijn zelfs daar, nog slim genoeg om niet 30 soldaatjes met ak-47's de massa uit te roeien, maar zo nu en dan er een paar op te pakken en te exucuteren. omdat amerikaan nu te arm zijn (ja het is een geld kwestie) om te zeggen , ach laten we eens gaan helpen. dat doen zijn alleen (helaas) als het echt om massa moorden gaan.

- later toegevoegd -
desondanks denk ik wel dat amerika hier toch gaat helpen gezien er hier olie winning in het geding is, en olie is voor amerika nog uitermate belangrijk. als het ook maar dreigt dat de nieuwe regering de olie niet wil verkopen aan USA dan zijn ze er meestal als de kippen bij om actie te ondernemen.

[Reactie gewijzigd door IMarks op 22 juli 2024 22:10]

hmm, grappig. Dat argument hoor je vaker voorbij komen, terwijl er in verschillende recente onderzoeken sterk wordt getwijfeld aan het directe effect van internet en sociale media als drijvende kracht achter dergelijke processen.

Een goed voorbeeld daarvan is de Egyptische lente vanvan 25 januari j.l. Hierbij had het land de grootst mogelijk shutdown van telecommunicatie ooit ervaren. Alles lag zo'n beetje plat: GSM, UMTS en vast internet. Hierbij mag de rol van Vodafone niet onvermeldt blijven in Egypte, zij hebben zonder al teveel weerstand de plug eruit getrokken. Ondanks dat deze plug eruit lag, wisten toch veel mensen op de been te komen. Op het eerste gezicht lijkt dat dus in tegenspraak met de these dat sociale media een drijvende kracht is.

Zelfde over Kirgizië, hier wordt sociale media en het internet ook vaak aangegeven als drijvende kracht achter sociale verandering. Echter, hier valt ook op dat sociale media niet vaak worden gebruikt als methode om te organiseren, maar eerder als methode om afgelopen gebeurtenissen te melden. Hier gaat dus een terugwerkende kracht van uit, temeer daar internet in dit soort landen voornamelijk wordt gebruikt door een liberale(re) elite die de financiele middelen voor deze vormen van communicatie hebben. Grote delen van Kirgizië hebben nooit of slechts in beperkte mate van internet gehoord. Daar wordt nog veel gebruik gemaakt van GSM als manier om snel met elkaar te communiceren over wat er gebeurt.

Je ziet in veel onderzoeken dus naar voren komen dat internet en sociale media niet zozeer drijvend zijn, maar eerder ondersteunend in een proces van sociale verandering. Omdat deze vormen van communicatie moeilijker te monitoren zijn door verschillende vormen van overheid voelen mensen zich er vrijer om hun mening te uitten. Echter die mening hebben zij niet ineens gekregen door internet of sociale media, eerder zijn het gevoelens van onvrede in een clientalistische en haast patriarchale samenleving die, zij het waarschijnlijk vertraagd, op een gegeven moment toch naar boven zouden zijn gekomen. Sociale media, internet en de snelheid van die communicatie zijn dan misschien de vonk in het kruitvat, maar de steeds bredere beschikbaarheid van sateliettelevisie zoals Al-Jazeera worden vaak aangeduid als de plaatsen waar nieuwe ideeen vandaan komen en dus als zodanig kunnen worden aangeduid als de "vullers van het kruitvat".

Als mensen dit interessant vinden, ik kan je nog wel wat uurtjes blij maken met wat literatuur over het onderwerp. PM me gerust :)

*edit: typos*

[Reactie gewijzigd door nielsl op 22 juli 2024 22:10]

Precies. Veel mensen in die landen hebben niet eens een (stabiele) electriciteitsvoorziening, laat staan een PC. Internet - als ze er idd al van gehoord hebben - speelt zich voornamelijk af in internet cafés. Die hebben ze in donker Afrika ook, maar niet in hun schamele hutjes. Mobiele telefoons hebben ze vaak wel, maar mobiel internet is ook voor hen veel te duur.
Omdat je internet gebruikt om te protesteren, wild at niet zeggen dat het een basisbehoefte is. Ik weet niet juist wie het gezegd heeft, maar enkele jaren terug zei iemand op het Chinees beleid: "Wat ben je als burger met persvrijheid als je verhongerd?"
vermoedelijk een regeringsleider voor onderdrukking, ik ben het inderdaad deels met je eens maar zoals in de film V for Vendetta gezegd wordt.
"people should not be afraid of there goverment, the goverment should be afraid of their people"

en daar zit een groot stuk waarheid in. Als werkelijk iedereen in opstand zou komen hou je dat gewoon niet tegen. als alle chinezen in opstand komen voor wat persvrijheid maar de regering de voedsel voorraad stel legt denk het dan niet dat alles direct koek en ei is als persvrijheid dan wordt toegezegd. mensen blijven dan door gaan met protesteren.

kijk bijvoorbeeld naar Frankrijk daar werd toen de benzine afgesloten (in hun economie en sterke middel in protest), wat gebeurde er mensen stopte niet maar gingen zelfs harder er tegen in en er wordt op allerlei manieren toch olie/benzine het land in gebracht/gesmokkeld.

[Reactie gewijzigd door IMarks op 22 juli 2024 22:10]

kijk bijvoorbeeld naar Frankrijk daar werd toen de benzine afgesloten (in hun economie en sterke middel in protest), wat gebeurde er mensen stopte niet maar gingen zelfs harder er tegen in en er wordt op allerlei manieren toch olie/benzine het land in gebracht/gesmokkeld.
Protesten worden door mensen gewonnen niet door internet, revoluties zijn van alle tijden en we hebben pas massaal internet de laatste 10 a 15 jaar. En in sommige landen pas 5 jaar dat het massaal gebruikt word.

Ik weet zeker dat als we geen internet hadden gehad we net zo goed een Arabische lente hadden kunnen hebben, dan was het met de vaste telefoon verspreid en foldertjes en gewoon op straat mond op mond. Internet is niet van belang als volk in opstand komt, kan wel bijdragen.

Is echt niet zo dat alle Egyptenaren nu op facebook zaten de hele dag door, groot deel zal nooit internet gebruiken, hoogsten deel van de jongeren.
volgens mij hadden ze het bij de eu of de VN over dat internet toch echt een recht is
De raad voor de Mensenrechten van de VN heeft hier de volgende uitspraak over gedaan: "Toegang tot internet is een recht van ieder mens en mag daarom nooit worden afgesloten, ook niet vanwege schendigen van het auteursrecht of politieke onrust."

Zie ook het eerder op Tweakers verschenen artikel hier over:
http://tweakers.net/nieuw...it-worden-afgesloten.html
Ja maar primaire levensbehoeften is ook zeker informatie: een medische gids op internet, weten waar een kleding of voedsel uitrijkpunt is! dus indirect is internet ook een primaire levensbehoefte! :P
Die info kan je ok uit boeken krijgen
En ik betwijfel of de bibliotheekbus nog rijdt in de contreien

De status die 'wij' het internet toebedelen is vele malen onbelangrijker dan het in werkelijkheid is

Ik ben vrij actief op twitter, en in minderemate op facebook, maar buiten de traditionele nieuwsmedia is op voornoemde platforms mij de héle arabische lente voorbij gegaan.

Sommige mensen hebben nu eenmaal andere (directe) interesse's.
Net als de #mauro en #kanjerguusje hype, klinkt harteloos, maar na de 2e dag heb ik al die berichten geblocked als zijnde "ongewenst"
Internet zal nog lange tijd een secundaire levenbehoefte blijven. Een primaire levensbehoefte is een waar je niet zonder kan leven. Zonder internet ga je niet dood, je kan zelfs een prima leven leiden (dat hebben we duizenden jaren volgehouden), dus het kan voorlopig geen primaire behoefte zijn.
de levens waren afgelopen duizenden jaren bijna uitsluitend geen pretje. armoede, slechte gezondheid en vechten. nee ik ben blij ik leef nu. nu is leven leuker dan ooit en in de toekomst komt er wereldwijde kernoorlog. nu geldt meer dan ooit: carpe diem!
De afgelopen duizenden jaren waren mensen gelukkiger dan wij dat nu zijn. De mens van nu zoekt bij wijze van spreke stress op, terwijl de mens van vroeger juist deze stress niet had. Of het feit dat nieuws toen lang zo makkelijk niet te verspreiden was: geen miserie op TV/radio/in de gazet van zoveel doden hier, familiedrama daar, faillissement zus, fraude zo, authoriteiten die in onze plaats beslissen wat goed en wat slecht is voor ons (betutteling = beknotting van onze vrijheid), en privacy was iets dat iedereen gewoon had en bijna niet kon opgeven..... Ik kan me perfect voorstellen dat mensen vroeger gelukkiger waren dan wij dat nu zijn
Nee hoor, privacy is een relatief recent fenomeen.
Vroeger was er geen sprake van.
Anoniem: 433865 @Soggney19 december 2011 16:59
wat een onzin, vroeger was er geen sprake van omdat het iets was wat iedereen had en waar geen inbreuk op werd gemaakt in tegenstelling tot de afgelopen jaren.

Als je denkt dat er vroeger geen sprake was van privacy zou ik eens wat geschiedenis boeken onder het stof vandaan halen of eens met oudere mensen gaan praten.
ja, want tijdens het rellen willen we wel allemaal onze facebook status updaten.
Internet is toch echt een primaire behoeften mensen gebruiken het voor bij de tijd te blijven en communicatie.
Dan wordt het hoog tijd voor een BTW verlaging van 19% naar 6% ;)

Zolang dat nog niet zo is, blijft (helaas?) Internet geen primaire levensbehoefte.
Nouja, het is niet het BTW-percentage dat bepaalt wat een primaire levensbehoefte is en wat een secundaire is. Oorzaak en gevolg moet je ff omdraaien ;)

Brood is geen primaire levensbehoefte omdat de BTW ervan 6% is, maar de BTW ervan is 6% omdat het een primaire levensbehoefte is. Voel je het verschil?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 22:10]

Da's op zich waar, maar is het niet belangrijk dat deze mensen een mogelijkheid krijgen om onrecht naar buiten te brengen en een heerser tot de orde te roepen?
Het internet is op zich niet meer dan een middel, maar in vergelijk met andere middelen (zoals foto's en filmpjes het land uit smokkelen of een dictator aanspreken op zijn acties) vind ik het niet onredelijk om een 'recht op internet' te claimen.

Edit: Bewoording veranderd.

[Reactie gewijzigd door Hadron op 22 juli 2024 22:10]

Recht op internet is een verlengde op diverse vrijheidsrechten, dus misschien dat de naam niet klopt maar het idee erachter toch wel.
Slaat toch gewoon nergens op iedereen moet recht hebben op internet.
Goede actie van de hackers om het via modemverbindingen toch mogelijk te maken.
Ze zijn enkel hun toegang tot het internet verloren door de demonstraties, het is dus een gevolg van hun eigen keuzes. Als ze niet waren gaan demonstreren was er een grote kans geweest dat ze nu gewoon normale internet toegang hadden.
[...]


Ze zijn enkel hun toegang tot het internet verloren door de demonstraties, het is dus een gevolg van hun eigen keuzes. Als ze niet waren gaan demonstreren was er een grote kans geweest dat ze nu gewoon normale internet toegang hadden.
If you can't do the time, don't do the crime? Dus je bent van mening dat ze maar liever makke schapen van de Kazachstaanse regering moeten blijven en het hun verdiende loon is omdat ze via internet protesteerden?

Vroeger kon je zoiets nog beter via vaste telefoon- of telegraaflijnen organiseren (die zijn er bijna niet meer, want het hele telefoonnet is tegenwoordig gebaseerd op... internet!) of via kortegolf- of langegolf-radio uitzendingen nog een boodschap overbrengen. Met het grote risico dat er mensen meeluisteren die je liever niet aan de lijn hebt.

Nee, Internet is juist een middel voor groepen om te kunnen communiceren zonder dat ze het risico hebben dat er een overheid over hun schouder meekijkt. Versleuteld en privé communiceren is namelijk op internet een heel stuk makkelijker dan briefjes sturen met een lading getallen erop.
Anoniem: 404034 18 december 2011 11:34
dan ga ik straks maar ff een dialup opzetten, kunnen die mensen daar lekker genieten xD
Anoniem: 265941 18 december 2011 12:00
Inernet is vrijheid tot informatie en een doel om je mening en/of informatie te delen en zou dus in elke democratie vrij toegangkelijk moeten zijn.

Helaas is Kazachstan geen democratie. |:(
Je zal nog raar op je neus kijken als dit in Nederland ook gebeurt of elders in Europa. De landen die het hardst roepen democraties te zijn die zijn het als het erop aan komt niet. Of ben je alweer de referenda vergeten over de invoering van de euro en de Europese grondwet?
Dit gaat ook op voor landen die zeggen vrede te willen, dat zijn vaak de landen die het meeste oorlog voeren.
Dat doen ze vast om André Kuipers te treiteren. Die wordt daar woensdag gelanceerd.
Dat doen ze vast om André Kuipers te treiteren. Die wordt daar woensdag gelanceerd.
Nee hoor, Baikonur kan zijn internet gewoon relayen vanuit het ISS. :+
Goed dat ik mijn 56K modem nog steeds bewaard heb, voor het geval zoiets in ons land ooit staat te gebeuren.
"Telecomix heeft instructies online staan"

Aha, dus... men heeft geen internet, maar kan kijken hoe ze het wel kunnen krijgen, door op Internet te gaan.... logica ten top XD
Jij snapt het niet, ze hebben instructies zodat mensen (zoals jij) een server op kunnen zetten, waar Kazachstanianen (zeg je dat zo?) op kunnen inbellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.