Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Nederlandse T-Mobile-abonnees kunnen vanaf het tweede kwartaal van 2011 een flatfee-abonnement voor dataroaming binnen de EU afsluiten. Het is nog onbekend wat Nederlanders moeten gaan betalen; Duitsers betalen 15 euro per week.

T-mobile logoHet Travel & Surf-abonnement van T-Mobile-eigenaar Deutsche Telekom is op het Mobile World Congress in Barcelona aangekondigd. Het abonnement laat abonnees voor een vast bedrag gebruikmaken van dataroaming, zo lang ze binnen de Europese Unie blijven. Met dataroaming wordt op internetgebruik in het buitenland gedoeld.

T-Mobile introduceert het abonnement in het tweede kwartaal van dit jaar in Nederland, maar het is nog niet bekend wat Nederlandse abonnees moeten neerleggen. Duitse abonnees betalen 15 euro per week voor flatfee-toegang. "Het principe is in Nederland hetzelfde, maar de details moeten nog worden uitgewerkt", laat T-Mobile-woordvoerder Roderick van Houten weten. Gebruikers kunnen een abonnement afsluiten op het moment dat ze de grens overgaan, per sms of via het internet.

T-Mobile komt ook met een vernieuwd Internet Europa-abonnement, waarbij klanten 'onbeperkt' kunnen internetten voor 10 euro per maand. Na 500MB wordt de snelheid echter verlaagd. Dit abonnement moet, in tegenstelling tot het Travel & Surf-abonnement, vooraf worden afgesloten. Tot slot krijgen Duitse abonnees de mogelijkheid om een 'dagpas' van 10 of 50MB voor dataroaming af te sluiten, voor respectievelijk 1,95 of 4,95 per dag. Het is niet bekend of deze mogelijkheid ook naar Nederland komt.

De komst van het flatfee-abonnement betekent dat een voorspelling van Eurocommissaris Neelie Kroes min of meer is uitgekomen. Zij beweerde in juli 2010 dat internetproviders 'voor 2015' flatfee-abonnementen voor dataroaming zouden gaan aanbieden. Al sinds mobiele telefoons gemeengoed zijn, is er kritiek op de forse kosten die providers rekenen voor het gebruik van mobiele telefoons in het buitenland. De Europese Unie heeft de kosten van sms-verkeer aan banden gelegd en ook krijgen gebruikers een waarschuwing zodra ze meer dan 50 euro aan dataverkeer verstoken. De Europese Commissie wil dat de verschillen tussen binnenland- en buitenlandtarieven tegen 2015 zijn verdwenen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Eindelijk! Als grensarbeider weet ik perfect hoe irritant het is om geen mobiel internet te hebben over de grens. Waar ik in België even snel mijn GSM zou nemen voor navigatie, of even snel wat op te zoeken moet ik in Nederland nu ofwel een GPS apparaat ofwel een computer met internet zien te bemachtigen. Of hopen op een onbeveiligd wifi netwerk ;-)

15 euro per week vind ik dan weer wat duur, maar het is een begin.

Ik hoop echt dat er binnenkort geen verschillen meer zijn tussen de roamingprijzen op Europees vlak (hoewel dat niet echt mogelijk gaat zijn vrees ik).

T-Mobile (.NL) Europa abbo is voor 10Mb (schandalig weinig dus): " U krijgt per maand 10 Mb aan dataverkeer" (zie: http://www.t-mobile.nl/zakelijk/htdocs/page/productinformatie/internationaal/webnwalk-europa.aspx)

[Reactie gewijzigd door Hobbles op 15 februari 2011 13:29]

daar hebben ze ook wat voor in de pijpleiding:
T-Mobile komt ook met een vernieuwd Internet Europa-abonnement, waarbij klanten 'onbeperkt' kunnen internetten voor 10 euro per maand. Na 500MB wordt de snelheid echter verlaagd.
Dat is voor mensen die wekelijks of zelfs dagelijks in het buitenland zitten niet echt duur. hopelijk komt dat ook naar Nederland.

[Reactie gewijzigd door -BaJo- op 15 februari 2011 13:17]

Ah, had per ongeluk gelezen dat dit er al was :-) Maar dit abbonement komt waarschijnlijk bovenop je normale abbonement?

Ik wacht eigenlijk op een Benelux provider met gelijke tarieven over de landen heen. Of een soortgelijke Europese provider...
Ja, dit zou dan bovenop je abonnement komen, evenals het vodafone voorbeeld wat Balachmar hieronder aanhaalt. Vodafone biedt overigens een dag Internet in 16 Europese landen aan voor 2 EU, je mag dan per dag 35MB verstoken (naar mijn ervaring ermee genoeg voor wat Internet, e-mail en misschien een appje downloaden). Voor jou zou echter zo'n abo goed zijn, en zeker die van T-Mobile, omdat daar de data echt onbeperkt is.

Overigens valt dit me echt wel mee van T-Mobile. Normaal berekenen ze graag zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk. Bijvoorbeeld 088-nummers, die vallen bij T-mobile buiten de bundel, bij vodafone zijn het gewoon normale, lokale nummers die van je tegoed afgaan. Met deze bundels gaan ze een kant op waarmee mensen meer krijgen, zonder veel beperkingen. Ik ben overigens wel benieuwd wat het kost als je buiten die dagpas gaat kost. Bij vodafone is dit 0.30 EU/MB.
Ik vraag me dan wel af: waarom 15 euro per week betalen als je 10 euro per maand kunt betalen? Of zit je bij die 10 euro per maand er een jaar aan vast?
Dan is vodafone misschien interessant.
Die biedt dat nu al aan voor 5 euro per maand. (Kun je je 1GB bundel zowel in NL als 16 andere landen gebruiken.)

http://www.vodafone.nl/mo...internet/internetbundels/
helemaal top, geen dure dag wifi verbinding bij een hotel meer, gewoon thuis te regelen. Zouden ze veel eerder moeten doen, maar das snijden in eigen vlees.
helemaal top, geen dure dag wifi verbinding bij een hotel meer, gewoon thuis te regelen. Zouden ze veel eerder moeten doen, maar das snijden in eigen vlees.
Ik kies m'n hotels gewoon uit op 'gratis internet toegang'.
Dit is vooral handig onderweg of op festivals. Wifi is vrijwel altijd beter omdat het stabieler, sneller en vaak gratis is.
Mijn 3G dataverbinding is 9 van de 10 keer sneller dan een hotel wifi. Zeker in de avonduren.
Dan wil ik niet weten in wat voor hotels jij verblijft :+
ik wel in wat voor jij, want een 3 (naju ik schatte ze zelf eerder 2), sterrenhotel @80euro per nacht en mijn oude nokia e71 bood een stabielere wifi.
1 waar ze veel internetten, dus niet z'n motel-achtig hotel waar kamers voor 1 avond gehuurd worden ;)

Maarja in het buitenland zit je hoop ik niet de hele dag in je hotel dus mijn voorkeur zou uitgaan naar 3G boven WiFi, ookal is het minder snel (of beide, nog beter :D).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 februari 2011 14:22]

Tijdens mijn afgelopen vakanties had ik een prima verbinding in de twee sterren motels en een ruk verbinding in twee vijf sterren hotels (niet alleen op de kamer, maar in het hele hotel).

Frappant trouwens dat ik in de twee sterren motels gratis wifi had (of 1$ per dag) en in de vijf sterren hotels 25$ moest betalen.
Mijn stelling: hoe duurder het hotel, hoe slechter de internet verbinding. Er zijn nog te veel hotels waar je 10 tot 15 euro per dag betaald voor Internet.
Hangt het ook nog van het land af waar je zit.
In de VAE zou je zeggen dat dat vlot moet lopen als je de ontwikkelingen in Dubai en Abu Dhabi ziet, maar die verbindingen zijn werkelijk om te huilen. Foto uploaden was niet mogelijk helaas.
Down was het 1 Mbit/s en toch betaal je 15E per dag (4 sterren unit).
Tsja, heb ik ook geprobeerd (hoef eigenlijk niet zo per se naa rhet buitenland op vakantie maar m'n vriendin wordt er zo gelukkig van ;) ), maar op het Griekse eiland Corfu is wifi in een hotel of appartement nog eerder uitzondering dan regel.

Of niet alle hotels hebben het vermeld....

Ik hoop dat Hi nog voor de zomer ook met zo'n bundel komt. De (voorbeeld) tarieven voor de duitsers van T-mobile vind ik alleszins acceptabel :).
Ja, dit is helemaal goed. Nu wordt je smartphone ineens een 'dumb'-phone als je de grens over gaat, en dat is jammer. Ook handig dat de snelheid wordt verlaagd na xMB, ipv. dat je wordt afgesloten of extra moet gaan betalen.
Mijn smartphone kan over de grens nog steeds navigeren en alle spellen en software werkt ook nog. Alleen websurfen e.d. niet (of tegen zeer hoge kosten). Kwestie van software uitzoeken die zoveel mogelijk offline doet.
Moet je eens proberen te navigeren met google maps op een android toestel, die download steeds de kaarten van internet hoor... weinig navigeren in t buitenland op die manier. dan moet je al voorgeinstalleerde kaarten hebben wil je zonder internet kunnen navigerne.
Voor een vast normaal bedrag in het buitenland kunnen internetten is wel related.
Nu ook het bellen nog.
Dus gewoon in heel Europa je huidige abonnement bundel kunnen gebruiken.
Dit lijkt mij anno 2011 heel normaal.
Dus gewoon in heel Europa je huidige abonnement bundel kunnen gebruiken.
Dit lijkt mij anno 2011 heel normaal.
Dat doen sommige aanbieders in het buitenland ook al. Toen m'n vriendin nog in Wenen woonde had ze Orange, en bellen/sms'en kwam uit haar standaard bundel in/van/naar heel Europa.

(mijn telefoonrekening was bij t-mobile dan ook enorm hoog, vanwege de hoeveelheid SMSjes naar haar, maar ze betaalde zelf niets extra voor smsjes naar mij)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 15 februari 2011 13:22]

Bij T-Mobile Flex (inmiddels niet meer verkrijgbaar maar ik heb 'm nog) komt ook alles uit de bundel (bellen, sms'en, internetten in binnen- en buitenland), zolang je nog beltegoed hebt - en het beltegoed is onbeperkt houdbaar.
Maar dat is niet hetzelfde als een flat-fee abo natuurlijk...
Ik heb ook nog een Flex abonnement... Ik bel relatief weinig en hield voorheen (bij Relax) altijd over, maar zit wel regelmatig in Belgie. Nu kan ik het deel van m'n abonnement dat ik niet opbel gewoon aan SMS en bellen+internet in buitenland opmaken. En doordat het tegoed houdbaar blijft, lukt een vakantie ook nog wel qua e-mail, weerbericht, en zulk soort internetgebruik :)

Dit bevalt zo prima, en ik vind het dan ook erg jammer dat Flex niet meer bestaat, want als mijn abonnement voorbij is (nog iets minder dan een jaar), wil ik eigenlijk gewoon weer bijtekenen voor (korting op) een nieuwe telefoon, zoals ik de afgelopen 6 jaar al heb gedaan. Maar de huidige abonnementen zijn voor mij lang niet zo interessant als Flex...

Anyway, flatfee in Europa, het werd tijd :) Mooi ook dat het per week kan, dan kun je het voor je vakantie inschakelen, en daarna weer uitzetten. De overige tijd, die je toch niet in het buitenland zit, wil (en hoef) je dan niet te betalen.
Heb onlangs mijn Flex gewoon verlengd met daarbij korting op de iPhone4 dus het kan gewoon hoor. Wel bellen, niet via de website. Website geeft te weinig korting, aan de telefoon krijg je meer.
klopt. ik had hem vorig jaar nog. maar na een mooi gesprekje voor het verlengen van mijn abbo is het weg :( zonder dat ik van de consequenties wist. beetje eigenschuld. maar wel jammer. zat al een driekwart jaar te internetten van mijn 250 euro beltegoed. en kreeg het ook niet op :P
Nu ook het bellen nog
Dat bellen is allang geregeld. Bellen 0,46 p/m en gebeld worden 0,18 p/m.
Waar is de 'like' knop als je 'm nodig hebt? ;)

Zeer schappelijke prijzen als je het mij vraagt. Op vakantie is het toch echt best onhandig als je per mail e.d. (als zelfstandig ondernemer) onbereikbaar bent. :)
dat is goed nieuws.

want 15euro voor een week data in bijvoorbeeld griekenland is altijd nog een stuk minder als een paar uurtjes internet in een hotel waar je soms wel 3 euro per uur moet btalen.

Zag laatst die reclame van vodaphone en bedacht me dat ik dat ook wel zou willen bij t-mobile. Blijkt dat ze het nog gaan doen ook!

2 weekjes vakantie met internet voor 3 tientjes
2 weekjes vakantie met internet voor 3 tientjes
Je vergeet de kosten voor je vakantie mee te rekenen :+
Ik wacht met smart op de uitwerking van deze plannen, het zou een oplossing zijn voor de onbegrijpelijke situatie die er al jaren heerst. Terwijl het Schengen-akkoord de grenzen afschafte voor persoonlijk verkeer is dit blijkbaar nog steeds niet mogelijk voor dataverkeer. Dit zou een tussenstap betekenen.

Wel zet ik vraagtekens bij de netwerkbeschikbaarheid. Kunnen burgers dan roamen op álle netwerken, of alleen maar gebruik maken van de buitenlandse netwerken van T-mobile?
het is mij eigenlijk al lang een raadsel waarom providers niet gewoon zgn. "Euro-abonnementen" komen. Gewoon een abonnement waarmee je in heel Europa (of deel) kunt bellen en internetten vanuit je bundel.
In het verleden was Orange een provider die de buitenlandse gesprekken gewoon vanuit de bundel liet gebeuren. Waarom dat nu niet meer kan bij andere providers is me een raadsel.
het is mij eigenlijk al lang een raadsel waarom providers niet gewoon zgn. "Euro-abonnementen" komen.
Roaming = prijs x <n-keer over de kop> = meer winst.

money, as always.
In het verleden was Orange een provider die de buitenlandse gesprekken gewoon vanuit de bundel liet gebeuren. Waarom dat nu niet meer kan bij andere providers is me een raadsel.
Orange in Oosterijk doet 't nog steeds.
Waarom weer beperken tot europa.
doe het dan goed en voor de hele wereld.
elke keer weer het zelfde als ik naar amerika reis.
gelukkig daar wel heel veel wifi spots
Is het voor jou niet mogelijk om een amerikaans abonnement af te sluiten.
Daar hebben ze toch wel wereld wijde abonnementen?
nee bedankt laat de Europese unie maar providers verplichten dat je voor 5 of 10 euro extra. het zelfde bundel die hebt ook in het binnen Europese landen mag gebruiken. die kan aan zetten via website van provider. je gaat maar 1 2 keer op vakantie. het hoeft geen dure vakantie te worden als je terug bent met een rekening van 200 400 euro op de deurmat ligt.
Waarom nu weer verplichten door de overheid ( al dan niet europese)

Je heb toch wel een klein beetje besef van de wereld om je heen

Als die regeltjes maken het niet makkelijker, maar juist lastiger.
Waar er voorwaarden en regels gesteld worden voor het ene, komen er verhogingen aan de andere kant van de weegschaal

Die rekening doe je helemaal zelf, je hebt genoeg mogelijkheden om lokaal iets te regelen.
WiFi in een hotel is vrij prijzig, maar staat vaak niet in verhouding tot de kosten van roaming.
Vodafone rekent €2 per dag voor vrijwel hetzelfde toch?
Super die €2 per dag! Kan je 35 MB gebruiken en krijg je een sms als je er tegen aan zit. Af en toe een HELE dag sites en mail checken tijdens je vakantie is 35 MB zat voor meer MB verbruik is het ook goedkoop maar weet ff niet hoeveel dat was.

Vodafone is zooooow veel sneller dan t-Mobile!!!!! WOW
Ik heb van Utrecht in de trein naar Assen 60% een H, 30% 3G en kon de gprs bijna nooit zien. Blij dat ik van mij iphone af ben :D KPN zal welnog stukje beter zijn maar erg tevreden met WP7 en vodafone.

Wat ik hoor is dat het zelfs erger geworden met de snelheid. Hebben iphone gerbruikers nog steeds die vervelende t-mobile proxy er tussen zitten voor zogenaamde snel/kwaliteit surfen?

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 15 februari 2011 13:21]

Ligt dat aan je Iphone of aan je abonnement?
Heb je de test meerdere keren uitgevoerd met diverse toestellen op diverse providers. Vind het anders vreemd dat je weet dat het alleen aan de provider ligt.

(uiteraard kan het ook een combinatie van provider en toestel zijn)

Even ontopic, het is een goede zaak dat als de overige providers hier ook aan mee gaan doen en dat dit eventueel in een totaalpakket kan gaan zitten zoals in het verleden bij bijv. Orange. Alles kwam toen uit 1 pakket, 0900, lokaal bellen, bellen vanaf het buitenland, etc.
Daarna had T-mobile dit ook in de flexpakketten onder gebracht.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 15 februari 2011 13:33]

Als je die van T-mobile krijgt, 2 jaar abbo ben er al wat maandjes van af hehe ;)

Nee andere hadden dat ook afgelopen 2 jaar. Van een proxy merk je niks alleen dat de reactie van webpagina's laden met 2 tot 5 seconde vertraagt is, maar dit is een theorie, kan ook dat 3g van t-mobile gewoon verschrikkelijk traag is. 3G is super snel op Vodafone. HSDPA helemaal dan laad Tweakers in seconde of 2 net als op WIFI. Maar WP7 IE is ook de snelste m browser dat helpt natuurlijk mooi mee. :)

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 15 februari 2011 13:40]

nooit iets van een proxy gemerkt bij tmobile. niet bij de iPhone, niet bij de e72 en niet bij de HTC Legend.
nooit iets van een proxy gemerkt bij tmobile. niet bij de iPhone, niet bij de e72 en niet bij de HTC Legend.
Ze hebben heel in het begin een proxy d'r tussen gehad, merkte ik op m'n iPhone 3G, maar inmiddels kan ik dat mormel al ruim een jaar niet meer d'r tussen ontdekken.
Gelukkig, dan hebben ze die irritatie verwijderd.
In het begin was wel voor 2 hele jaren.

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 15 februari 2011 14:02]

T-Mobile is Flat-fee. Als ik moet kiezen dan weet ik het wel.
@Hyperik: true, maar ik zie het meer functioneel. Als iets duur is of er zit een harde limiet op, dan gebruik je het niet zoals je graag zou willen. En ja, 15E is duur, maar voor een weekje festival heb ik dat er (eenmalig) wel voor over. Ik denk dat extra abonnementsbundels een stuk goedkoper zullen worden.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 15 februari 2011 13:41]

tegen meer betalen :|
15 euro per ''week'' in T-mobile duitsland :|
tegen meer betalen :|
15 euro per ''week'' in T-mobile duitsland :|
Dat is een stuk minder dan een week internet gebruiken in het buitenland, en een hartaanval krijgen van de rekening. Ik heb data-roaming bewust aanstaan, gewoon omdat ik het nodig heb / handig vind, maar die rekeningen zijn soms een klein beetje schrikken :)

Voor mij is dit zeker een enorme uitkomst, omdat ik veel binnen de EU reis.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 15 februari 2011 13:56]

k heb van Utrecht in de trein naar Assen 60% een H, 30% 3G en kon de gprs bijna nooit zien. Blij dat ik van mij iphone af ben KPN zal welnog stukje beter zijn maar erg tevreden met WP7 en vodafone.
Uiteraard kan een Vodafone abbo ook gebruikt worden in combinatie met de iPhone. Zelf gebruik ik overigens Vodafone prepaid (incl. internet) op mijn iPhone. De verbinding en snelheid is inderdaad vele malen beter dan T-Mobile.
bovendien is 2*7=14 euro --> een euro goedkoper!
Of €5 euro per maand, veel goedkoper! Voor €5 per maand is je binnenland bundel te gebruiken in het buitenland. Dus 1GB buitenland internet voor €5 .

http://www.vodafone.nl/mo...internet/internetbundels/

[Reactie gewijzigd door Dinamitci op 16 februari 2011 02:28]

10 euro vs 62 euro...
Die 2 euro is niet flat-fee