KPN: grootverbruikers internet op smartphone gaan meer betalen

KPN gaat niet langer één tarief hanteren voor klanten die mobiel internet op hun smartphone willen. Volgens een topman van de provider is het logisch dat veelverbruikers voortaan meer voor hun mobiele internetverbinding gaan betalen.

KPNLater dit jaar gaat KPN daarvoor nieuwe abonnementsvormen hanteren. Dat zei KPN's directeur Consumentenmarkt Robert Bakker tijdens een congres, meldt Telecompaper. Daarbij zullen sommige tarieven lager worden, terwijl andere hoger zullen zijn. Klanten gaan niet, zoals tot enkele jaren geleden, per kB of MB betalen, zo zei Bakker.

De wijzigingen zullen in het vierde kwartaal van kracht worden, zegt woordvoerder Steve Hufton van KPN tegen Tweakers.net. Details over de abonnementen wil hij nog niet kwijt. "We gaan straks eerst onze klanten inlichten voordat we via media concurrenten vertellen wat we gaan doen."

De reden voor de aankomende wijziging is dat een kleine groep gebruikers veel van het netwerk vergt, zo zei de topman. "Je hebt casual consumers, die af en toe mobiel internet gebruiken, zakelijke gebruikers en dan media junkies. Die laatste groep legt een enorm beslag op de capaciteit van het mobiele netwerk, terwijl ze hetzelfde betalen als de casual consumer. Dat betekent dat de casual consumer meebetaalt aan het gebruik van de media-junkie", aldus Bakker op het congres Mobiel Breedband NL.

De introductie van de flatfee-abonnementen voor mobiel internet, waarbij elke klant een tientje betaalt voor het gebruik van het umts- en gprs-netwerk, leidde tot een grote groei van dat mobiele internet in Nederland. Samen met de introductie van meer op internet gerichte smartphones leidde dat tot een verveelvoudiging van zowel het aantal mensen dat van mobiel internet gebruikmaakt als het gemiddelde verbruik per persoon. Tweakers.net vergeleek onlangs nog de mobiele internetabonnementen voor smartphone van diverse providers.

De abonnementen voor mobiel internet op smartphones staan los van de tarieven voor het gebruik van datzelfde mobiele internet op laptops. Daarbij is het al langer gebruikelijk dat klanten voor verschillende abonnementen met diverse snelheden en limieten kunnen kiezen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-06-2010 • 11:18

237

Reacties (237)

237
232
138
9
0
29
Wijzig sortering
Anoniem: 354879 11 juni 2010 15:24
Hele discussie, ik vraag me alleen af hoe groot deze verschillende groepen zijn. KPN doet alsof ze allen even groot zijn, anders zou het effect van de mediajunkies groep op de totale dataverbruik nihil zijn.

Maar ik verdenk KPN ervan dat misschien 10% mediajunkie is en de andere 90% verdeelt over de andere groepen. Met deze weegfactor erin, drijft de mediajunkie niet echt de kosten van het internet op. Misschien een dramatisering van KPN om meer geld te kunnen verdienen en het via het marketing verhaal naar buiten te brengen als positief, "wij KPN komen op voor de gewone gebruiker die nu teveel betaalt".
Ik heb een HTC-Desire bij KPN. Zalig toestel, maar dat gebruik slaat nergens op. Bij normaal gebruik, een paark websites, een paar keer marktplace, de apps van nu.nl en teletekst, wat emails et cetera, dan zit je meteen dik aan de 400MB per maand. Ik vind het wel degelijk valse informatieverstrekking van KPN, want tijdens het gesprek in de winkel is mij nooit verteld dat er een FUP was. Men sprak van onbeperkt internet voor een bepaald bedrag. En als dat wordt verteld dan maakt het m.i. niet uit of je 25 MB verbruikt of 4GB. Want onbeperkt is onbeperkt.

[Reactie gewijzigd door Emos op 23 juli 2024 23:35]

Anoniem: 156329 @defixje12 juni 2010 15:57
Dat is wel heel makkelijk om het verhaal van meneer als "bullshit verhaal" neer te zetten.

Als iets duidelijk niet is toegestaan in een contract dan is het niet netjes als de verkoper gaat zeggen dat het wel is toegestaan.
Er bestaat nog steeds zoiets als klanten misleiding en dit kun je niet maken als bedrijf.
Dit is een slechte zaak voor de consument, maar wel eerlijker: "de gebruiker betaald bla bla", je kent het wel.

Toch maak ik mij zorgen. De FUP is namelijk gebaseerd op het dataverkeer dat plaatsvindt en zo zullen waarschijnlijk ook de limieten straks worden ingevuld. Het vervelende van de FUP is dat deze ook het dataverbruik van een Wi-Fi-verbinding meetelt bij het verbruik.

Als dit straks ook gebeurd bij de nieuwe abonnementsvormen, zullen veel mensen het schip in gaan als ze in de veronderstelling zijn dat het via Wi-Fi wel gratis is. Ja, dit is echt totaal bizar, onredelijk en pure oplichting, maar als dit waar is een verschrikkelijke melkkoe voor KPN.

"maar ik heb nu 357 MB gebruikt dat is toch minder als het gemiddelde ?
KPN: Ja maar dan was het gemiddelde op dit moment waarschijnlijk lager
Ok maar wat ik ook zo vreemd vind,ik zit al een maand thuis en doe alles over WiFi
KPN: Ja maar meneer ,weet u dan niet dat je met WiFi ook netwerk gebruikt ?
Nee dat weet ik niet hoe zit dat dan met mijn laptop ?
KPN: Dat werkt weer anders...
Hoe dan?
Hoogst geïrriteerde KPN: Ja dat weet ik ook niet.
Dus u kunt mij niet verder helpen ?
KPN: Je zou natuurlijk een sneller abonnement kunnen nemen dan mag je ook meer internet gebruiken.

Of het is totale luchtfietserij en klopt het gewoon niet wat ze zeggen of ze vertellen de waarheid in de veronderstelling dat de 'domme' consument er toch niets van begrijpt.

@hieronder: Inderdaad, dat dacht ik ook, maar ik meld het even.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 23 juli 2024 23:35]

Dat is gewoon BS dat WiFi ook bij je FUP van je mobiel internet zit, dat is namelijk helemaal niet waar.

Sterker nog mijn wifi gebruik gaat niet eens via KPN en ook al zou dat wel zijn dan zou ik per dag ongeveer 250mb moeten verbruiken met mijn datalimiet en zou ik na 1 dag al teruggezet moeten worden in snelheid.

Wat wel het geval is dat als je (android) telefoon in slaapstand staat hij WiFi disabled ivm battery gebruik en je mobiele internet verbinding gebruikt voor het syncen van data/mail ontvangen ed.

[Reactie gewijzigd door Puc van S. op 23 juli 2024 23:35]

Het dataverbruik van WiFi telt mee? Dat lijkt me bijkans onmogelijk. Technisch gezien zal KPN niet zomaar kunnen zien wat ik op WiFi doe.

WiFi maakt immers totaal geen gebruik van het netwerk van KPN. Het lijkt me dan eerder dat de telefoon van persoon in kwestie gebruik maakt van de verkeerde verbinding dus de 3g verbinding i.p.v. WiFi.

Zou mooi zijn als ik voor het gebruik van mijn WiFi thuis zou moeten betalen aan KPN. Ik betaal al maandelijks aan UPC om ervoor te zorgen dat ik via mijn WiFi het internet op kan.

[Reactie gewijzigd door RvL op 23 juli 2024 23:35]

Ik heb toch wel even smakelijk moeten lachen om dit stukje :) wat een onzin!

Zo zie je maar wat voor figuren ze neerzetten bij zo'n afdeling/helpdesk, je hebt toch geen zin om nog een keer te bellen na zo'n ervaring?
Ik vind het allemaal redelijk fair klinken hoor. Als zakelijke gebruiker wil je gewoon dat je emails betrouwbaar binnen komen, dat je op internet kunt wanneer je wat wilt opzoeken en dat het gewoon snel werkt.

Tuurlijk is het leuk dat mensen youtubefilmpjes gaan zitten bekijken of de hele dag radio gaan zitten streamen, maar die zaken leggen een enorm beslag op het netwerk. Kijk maar wat voor problemen het bij T-mobile heeft opgeleverd. Deels zal dat komen doordat ze niet genoeg hebben geïnvesteerd, maar zeker ook voor een deel doordat ze met de iPhone juist ervoor hebben gezorgd dat mensen veel van het mobiele internet gebruik gingen maken. Dan is het opzich prima als ze de excessieve gebruikers wat meer laten betalen. Al is het maar zodat die zich echt bewust worden dat het niet altijd zo kan. Geef ze de mogelijkheid, maar laat ze dan ook meer betalen.
Het probleem dat de meeste mensen hier hebben met deze maatregel is dat KPN (en alle andere mobiele aanbieders) adverteren met onbeperkte video's, downloads mails enzovoorts op je mobiel, terwijl ze vervolgens gaan klagen dat mensen daadwerkelijk video's, downloads en mails gaan binnenhalen 8)7

Laat ze dan eerst in hun reclames eerlijk vertellen dat ze een FUP van 200-300MB hebben en dat het niet de bedoeling is dat je dagelijks het nieuws op je mobiel gaat bekijken, omdat je dan over de FUP heen gaat en het netwerk overbelast. Onbeperkt suggereert nml dat er geen limiet is of dat de limiet zo ver ligt dat je zorgeloos gebruik kunt maken, zonder iemand tot last te zijn of een (ongeschreven) regel te overtreden. Pas als de reclames aangepast zijn en het netwerk gewoon capaciteit genoeg heeft, dan pas kun je gaan denken aan het doorbelasten van capaciteit (wat opzich inderdaad best terecht is).

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 juli 2024 23:35]

Bij mijn weten hanteerd KPN geen FUP immers iedereen betaald hetzelfde en al zou je veel verbruiken verandert er niets aan. Sterker nog zoals je stelt men mag onbeperkt internetten op dit moment nieuwe abbo's volgens KPN worden hierin gewijzigd. Met andere woorden limieten waar jij het over hebt zullen ze dan ook op een of andere wijze gaan instellen.
Met andere woorden men gaat het over een andere richting gooien wat eigenlijk een beetje vreemd is. Immers als er x gebruikers zijn en ze betalen allemaal evenveel en KPN weet hier zijn winst mee te bereiken ten opzichte van data verbruik dus waarom zouden ze hun opzet wijzigen? Ik zou haast denken dat KPN liever deze groot verbruikers gewoonweg kwijt is om zo een stukje capaciteit vrij te maken voor de doorsnee gebruikers.
Persoonlijk vind ik het geen gek idee dat men gewoon teruggaat naar het idee betalen naar verbruik met name omdat ik als kleine verbruiker er naar mijn inzien goedkoper vanaf zou komen dan een groot verbruiker. Ook liggen de kosten bij een dergelijke berekening bij de (grote) verbruiker wat alleen maar eerlijker is. Het gehele 'flat-fee' idee is een leuk reclame lokkertje maar uiteindelijke betalen we het allemaal toch gezamelijk.
Bijkomend speelt mij ook in mijn achterhoofd dat met name KPN hard getroffen wordt door de EU met het inperken van de tarieven. Echter deze wijziging in tarieven zegt weinig bij mijn weten over de kosten van data verbruik binnenlands. Laat dit dan nou net even een puntje zijn waar KPN onzichtbaar een stukje extra winstmarge kan inbouwen die hun verlies op de Europese markt vergoed?
Anoniem: 335279 11 juni 2010 11:20
Dat betekent dat de casual consumer meebetaalt aan het gebruik van de meduia junkie.

Nee, dat betekent dat de "meduia junkie" meer gaat betalen. Niet dat de "casual consumer" minder gaat betalen.
"Die laatste groep legt een enorm beslag op de capaciteit van het mobiele netwerk, terwijl ze hetzelfde betalen als de casual consumer. Dat betekent dat de casual consumer meebetaalt aan het gebruik van de meduia junkie"

Dat is de huidige situatie... Misschien in het vervolg eerst eens fatsoenlijk lezen in plaats van gewoon zo snel mogelijk trachten te reageren?
True, maar je hebt lezen en lezen.

Ik denk dat 1234567890a bedoelt dat de argumentstelling van KPN (zoals verwoord in dit artikel) ergens moraal-manipulatief is. M.a.w. verschuilen achter een "eerlijkheids-moraal" terwijl het in feite gewoon over winstmaken gaat. 1234567890a bedoelt namelijk (denk ik) dat dit een halve waarheid is. De vraag is, als je het 'mee-betalen van de casual consumer' in je argumentatie betrekt je daar ook wat mee moet doen. Als de casual internetter namelijk niet minder gaat betalen, dan betaalt deze dus in de nieuwe situatie nog steeds (te veel) mee aan "iets" (alleen niet meer voor de veelgebruiker want die betaald nu zelf al meer). M.a.w. laat weg wat niet van belang was omdat het op deze manier veel meer suggereert.

Wat er dus aldus 1234567890a eigenlijk gezegd had moeten worden is: "De veel-gebruiker betaalt relatief te weinig en moet meer gaan betalen!". waarbij je de suggestie dat de casual-internetter er nu aan mee-betaald uit de retoriek moet worden weglaten. Maar ja dit klinkt natuurlijk niet echt klant-vriendelijk.

Echter, ik denk wel dat Phate_13 een punt heeft want er staat ook in het artikel dat sommige tarieven lager zullen worden (zoals swtimmer, hieronder ook al aanhaalt) en dan klopt het dus wel helemaal. :)

De vraag is wat er nu daadwerkelijk praktisch gaat gebeuren... al vermoed ik dat KPN (het is tenslotte een commercieel bedrijf) het eigenlijk om winst maximalisatie gaat. En dat 1234567890a best wel eens gelijk zou kunnen krijgen. Tsjonge... lijkt wel politiek ;)

Eigenlijk is dit draadje trouwens een non-discussie, want of dit nu moreel juist is of niet doet er eigenlijk helemaal niet toe... het is een vrijgegeven kapitalistische markt, waar eenieder dus voor zich moet bepalen of het de prijs hem waard is of niet. ben je het er niet mee eens dan stap je over naar een andere aanbieder (er van uitgaand dat de overheid monopolie posities voorkomt).

Maar blijft kritisch lezen, zodat je een jusite keuze maakt voor jezelf!

[Reactie gewijzigd door Crugster op 23 juli 2024 23:35]

Eigenlijk is dit draadje trouwens een non-discussie, want of dit nu moreel juist is of niet doet er eigenlijk helemaal niet toe... het is een vrijgegeven kapitalistische markt, waar eenieder dus voor zich moet bepalen of het de prijs hem waard is of niet. ben je het er niet mee eens dan stap je over naar een andere aanbieder (er van uitgaand dat de overheid monopolie posities voorkomt).

En daar vat je de koe bij de horens! In een normale markt zijn dit soort koerswijzigingen van een bedrijf totaal geen issue. Echter zijn de marktverhoudingen ernstig verstoord en is er van een gezonde marktwerking allang geen sprake meer. Dit komt omdat er effectief in nederland nog maar drie mobile netwerkproviders zijn die elkaar op de voet volgen en als twee handen op één buik opereren. Dus prijsverhogingen gezamenlijk invoeren.
nieuws: NMa: providers maakten geen prijsafspraken over beltarieven Het bewijs hiervoor is te dun en toch kan je dit op je vingers natellen.

Niet voor niks behoort Nederland tot duurste landen van europa op mobiel gebied. nieuws: EU: Nederland heeft op twee na hoogste beltarieven van Europa

"We gaan straks eerst onze klanten inlichten voordat we via media concurrenten vertellen wat we gaan doen."
Wat een huichelaars, als ze dat niet zouden willen dan houdt je toch je mond tot dat je het invoert. Men wil niks liever dan de concurrentie op de hoogte stellen wat zij als marktleider gaan doen. Want nogmaals het is geen enkele probleem dat KPN dit voornemen heeft echter MARK MY WORDS, de rest zal heel snel volgen. Dat weet KPN ook, het is een ongeschreven regel binnen de mobiele telecomaanbieders.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 23 juli 2024 23:35]

Hoeveel netwerken denk je dat andere landen gemiddeld hebben dan? Zo slecht hebben we het hier absoluut niet hoor, vooral niet voor zo'n klein land. Sterker nog, door alle MVNO's ("netwerken" zonder netwerk) is er juist in dit land een enorm hoge concurrentie.
Zelfs in de VS heb je maar een paar netwerken die landelijk opereren, AT&T, Verizon, TMobile, Sprint, that's about it. Met 5 netwerken waren wij in Nederland ontzettend overbedeeld, zowel in concurrentieverhoudingen als ten opzichte van het spectrum.
juist ja, en met die uitspraak willen ze je laten geloven dat met de nieuwe tariefplannen de gewone gebruiker minder zal moeten betalen (want ja: nu moet die meebetalen voor het gebruik van de evil mediajunkie, en deze nieuwe tariefplannen worden onder de vlag eerlijkheid gelanceerd).

Echter, zoals reeds gezegd, is eht de provider enkel te doen om meer geld voor dezelfde service te vragen: er zal inderdaad een standaard abonnement komen dat ietsje goedkoper is dan het huidige abonnement, maar dit zal een belachelijke limiet orde 100 MB hebben. Genoeg voor die paar mensen die nu hun flatrate abo gebruiken om enkel mails te checken, maar dat is een kleine minderheid.

De andere gebruikers zullen moeten bijbetalen, en geen beetje (Dezelfde evolutie zien we bij AT&T: hun nieuwe abonnement is dubbel zo duur voor wie meer dan 250 MB gebruikt, enkel de mensen die minder gebruiken zijn 5$ goedkoper af dan ervoor). prijzen kloppen idd niet: het contract is 5$ goedkoper (25$) dan unlimited data en biedt 2GB, maar rekent wel 20$ extra voor tethering, wat belachelijk is gezien je per hoeveelheid data betaalt: hoe je die duurbetaalde data gebruikt zou AT&T niet moeten interesseren.

De evolutie zien we trouwens overal in de wereld, en de reden is dat ze de mensen willen alten wennen aan datalimieten op mobiele verbindingen (in Belgie moest er dus niets meer gebeuren: hier kennen we niets anders xD) voor 4G uitgerold word. Wanneer 4G ingezet wordt, zal de gewone gebruiker immers meer data gaan gebruiken door de wijde waaier aan toepassingen die plots bruikbaar wordt, en de providers willen dit zo duur mogelijk maken natuurlijk, wat eens tuk makkelijker is als je de gebruikers wijsmaakt dat per hoeveelheid data betalen rechtvaardig is.

Ze zijn dus nu de "media-junkies" aan het afschilderen als veelverbruikers die het hele systeem duurder maken voor gewone gebruikers, en dat eht dus maar rechtvaardig is dat die meer betalen, terwijl de providers maar al te goed beseffen dat over een paar jaar bijna iedereen onder die categorie valt: als die mensen tegen dan geloven dat de meerkost rechtvaardig zullen die zodner morren te veel betalen aan de provider.

Dat is de tactiek die in Belgie al jaren wordt toegepast voor de vaste verbindingen, en geloof me: ze werkt: de 'gewone' burger denkt dat enkel vieze illegale downloaders meer dan 30 GB limiet nodig hebben, wat natuurlijk belachelijk is.


@Athmozz:
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je meer dan 30 gigabyte data nodig zou hebben per maand?
Ik zou voor de cheese taktiek kunnen gaan, en over 640k kunnen gaan quoten en er makkelijk vanaf geraken, of ik kan je evrtellen waar ik gemiddeld 100GB per maand aan verbruik. Ik kies voor eht tweede, het eerste lijkt me te gemakkelijk en verschaftjou geen perpectief zodat jij je oogkleppen ophoudt O-)

Ik volg om te beginnen 2 channels op Youtube die in Full HD starcraft 2 matches uitzenden. Gezien ik die opsla ipv stream kan ik je exact vertellen wat dat de afgelopen maand verbruikt heeft: 35GB.
Vervolgens lusiteren we hier thuis naar de radio via WiFi: met enkele personen een paar uur per dag is dat per maand zo'n kleien 10 GB als ik dat uitreken.
Ik game: ik kocht onlangs BFBC2 online: 5.5GB image afgehaald. patch: 2 GB.
Buiten de eerst vernoemde channels volg ike r nog een pak op YouTube: als ik reken aan 5 fullHD filmpjes per dag van een kleine 5 minuten is dat een kleien 800MB/dag = 24GB

Dat alles tezamen is 76.5GB. volledig legaal. Verder komt daar nog het gewone surfen skypen, online gamen, mail, etcetc bij...En ja ik download wel eens illegaal, zo kom ik per maand aan een kleine 100GB.

Wanneer leren mensen eindelijk eens dat omdat zij kunnen leven met iets prehistorisch, dat eht daarom helemaal neit ideaal is voor de rest van de wereld?

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 juli 2024 23:35]

Je AT&T getallen kloppen niet.
De prijs gaat naar $15 voor 200 MB (met $15/200MB boven de 200 MB) en $25 voor 2GB (met $10/GB boven de 2 GB).
Nu is het $30 voor ongelimiteerd.
Je voorbeeld van 250 MB zou dus $30 kosten als je het 200 MB abo had ($15 + $15 extra) en $25 bij de 2GB variant.
Dat is dus niet dubbel zo duur, hoogstens dezelfde prijs als voorheen...
Anoniem: 152769 @kiang11 juni 2010 14:04
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je meer dan 30 gigabyte data nodig zou hebben per maand? Ik download zelf af en toe een filmpje (pak voor 10 gig in de maand) en daarnaast kom ik méér dan genoeg toe met die overige 20 gig dataverkeer, terwijl ik vrij veel mijn internetlijn open heb. Om meer dan 30 gig / maand te trekken moet je toch al aardig wat zitten downloaden lijkt me, dan val je in ieder geval niet meer onder de standaard gebruiker.

Verder zijn die limieten in BE wel begrijpelijk als je ziet dat je vb bij Telenet ook effectief je snelheid krijgt waarvoor je betaalt. Standaard heb je een 20 megabit lijntje, maar dat is dan ook écht 20 megabit (en veelal licht erover), gecombineerd dan nog eens met gratis digitale tv & al je netwerkapparatuur "huur" je er voor die prijs bij... Als je dat meerekent is de prijssetting helemaal niet belachelijk.

Mobiel internet hetzelfde, ik heb een pack van 10 gig / maand zitten (kost ergens rond de 45€ bij mijn abo) en daarvan gebruik ik amper 1 gig / maand op; voor surfen is een gsm toch onhandig, en voor die paar mails die je kijkt moet je wel hard je best doen om 1 gig / maand binnen te halen. Dat je er inderdaad niet de hele tijd filmpjes op kan kijken klopt, maar als je zoiets doet weet je ook wel dat je véél meer verbruikt dan een gemiddeld persoon, en dan is het inderdaad logisch dat je ook meer betaald.

In België is zich momenteel hetzelfde aan het stellen met gratis smsjes; bij het minste abo krijg je nu al minimaal 1000 smsjes per maand voor niets, eens mensen het gewend zijn zullen ze dergelijke abo's ook een stuk duurder gaan verkopen. Op zich niets mis aan vind ik, als het je niet aan staat ben je altijd vrij om een andere vorm van communicatie te gaan gebruiken of van provider over te stappen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 152769 op 23 juli 2024 23:35]

Hmm, dus jij hebt expressnet a 42,91 per maand met een limiet van 30 GB en 30Mb/s?
Ik heb hier in NL momenteel nog voor 30 euro een adsl lijntje die effectief 10Mb/s haalt maar waarbij ik wel geen limiet heb en waar de telefoon (kosteloos naar vast bellen) ook in zit... Maar binnenkort stap ik over op kabel waar ik voor 66,50 een totaalpakket krijg met 120Mb/s down (die je bij kabel ook echt schijnt te halen), 10Mb/s up, en gelijk mijn digitale TV en telefoonaansluiting er in. En ik heb nog steeds geen enkele limiet... Als ik dan bij telenet zie dat je voor het snelste abonnement (wat nog altijd minder snel is) 100 euro neer moet tellen, zonder tv/telefoon... Je hebt dan wel geen limiet meer, maar alle mensen wat een geld. Ik ben voor mijn internet verbinding toch maar blij dat ik in NL woon hoor.
@Athmozz, er zijn avonden dat ik 30 GB haal :D

En daar zit volgens Nederlandse wetgeving niks illegaals tussen. Hoe dan ook, als je een beetje HD content streamed/download dan ga je echt wel heel snel naar dit soort hoeveelheden toe.Ik moet daar wel bij zeggen dat dit ook pas is sinds ik een verbinding heb die ook zonder al te veel problemen dit op een avondje binnenhaal.

Als je snelheden verhoogd dan zal verbruik ook toenemen. Nu je op mobieltjes steeds hogere resolutie schermen krijgt en de snelheid ook alleen maar toe gaat nemen, lijkt het me een vrij simpel rekensommetje dat mobiel verbruik de komende jaren explosief zal groeien. Ik zie mezelf zonder problemen over 5-10 jaar echt wel 30 GB per maand verbruiken mobiel en volgens mij doe je dan echt geen idioot gekke dingen.

Je moet ook niet vergeten dat de Telco's die nu moord en brand roepen in al hun reclames het ook alleen maar hebben over streaming video, muziek, radio etc op je mobiel.
Media junkie? Zakelijke gebruikers? Hoe kan je nou weer aan het gebruik zien met wat voor gebruiker je te maken hebt? Ik bedoel iedereen betaalt immers hetzelfde..

@1234567890a Er staat toch ook niet dat ze minder gaan betalen of wel?

@ Sulaine Ja oké maar dat is wel speculeren

[Reactie gewijzigd door ingmaronline op 23 juli 2024 23:35]

Dat lijkt me niet moeilijk, wellicht is het wel een privacy issue, blijkbaar kijken ze naar de adressen die je bezoekt of naar de inhoud van data (nog erger). Zakelijke gebruikers zijn uiteraard te herkennen aan het zakelijke abonnement ^^.

Het is natuurlijk niet oneerlijk om gebruikers die weinig gebruiken te laten betalen voor veelgebruikers. Lichte gebruikers kiezen er zelf voor een flat-fee abonnement te nemen. Die zouden ook af kunnen met een limiet, veel goedkoper volgens mij, zakelijk zeker.

Waar het hier om gaat is dat KPN zich verslikt heeft in het data verbruik van een echte flat-fee gebruiker. Nu willen ze hun voorwaarden gaan aanpassen in het nadeel van een veel gebruiker. Dat is pas oneerlijk, eerst zeggen dat je alles mag gebruiken wat je kan/wil (definitie van flat-fee), dan gaan klagen dat ze niet zoveel moeten gebruiken.
A flat fee, also referred to as a flat rate or a linear rate, refers to a pricing structure that charges a single fixed fee for a service, regardless of usage.
De enige eerlijke oplossing is een verhoging van het flat-fee tarief, het is afwachten of dat is wat er gaat gebeuren. Weer een slechte inschatting van een mobiele provider. Waar hebben we dat de afgelopen tijd meer gehoord..

EDIT: Even wat onderstreept..

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 314471 op 23 juli 2024 23:35]

Dat doen ze toch ook...
Je verhoogt de prijs van het Flat Fee abonnement en maakt een nieuw abonnement met wel een limiet...
Ik denk dat alle telco's zich hebben verkeken op de capaciteits toename van het data verbruik. O2 komt ook al terug op de samenstelling van hun bundels.

http://www.itproportal.co...ans-end-network-overload/

[Reactie gewijzigd door LL Southside op 23 juli 2024 23:35]

Ik denk niet dat ze zich verkeken hebben, ze hebben heel bewust zonder datalimiet ingevoerd juist om het gebruik te laten stijgen en mensen over de streep te trekken die dachten "maar dat gaat me honderden euro's kosten dat dataverkeer!".

Nu beginnen ze het te merken in de capaciteit en weet iedereen ruwweg hoeveel ze gebruiken.. En dan wordt het tijd om limieten te gaan stellen.
"Daarbij zullen sommige tarieven lager worden, terwijl andere hoger zullen zijn."

Dit staat in de tekst.
Waarschijnlijk wordt het dan 2 cent lager voor de casual gebruikers en een forse stijging voor de mensen die het echt gebruiken. Terwijl KPN sowieso al veel te duur is.
Je begrijpt dat ze de grootverbruikers liever kwijt willen, alleen maar klanten waar goed aan verdient wordt. :Y)
Hoe kan je nou weer aan het gebruik zien met wat voor gebruiker je te maken hebt?
Deep Packet Inspection? Volgens mij is KPN aardig in staat om het internetgebruik per persoon te monitoren, hoe zouden ze anders het gebruik van VOIP en tethering kunnen controleren?
Zo rigoureus hoeft het nou ook allemaal weer niet hoor. Het gaat hier om dataverkeer, de hoeveelheid bitjes en bytjes, niet meer of minder. Je gaat niet meer betalen omdat je video's bekijkt, maar omdat je 4GB per maand verstookt waarbij een ander het met 10 tot 50MB doet.

Opzich geen vreemde stap van KPN. Alhoewel ik me wel een beetje zorgen maak over deze vormen van prijsdifferentiatie. Het lijkt allemaal zo mooi, maar uiteindelijk komt het er m.i. vaak op neer dat je óf een erg kreupel abo hebt waarbij je op heel vervelende momenten tegen de beperkingen aanloopt. Óf je hebt een veel te duur abo waar je nauwelijks gebruik van maakt.

Ik weet overigens niet of de telco's inderdaad niet het gegroeide dataverbruik aan hebben zien komen. Het zou zo maar kunnen zijn dat het idee achter de flat-fee abonnementen het trekken van klanten was. En dan achteraf de zielige telco met 'grote kosten en groot beslag op ons netwerk' spelen, zodat 'wij' als consument mooie grote bedragen kunnen gaan betalen. Maar goed, misschien moet ik m'n aluhoedje maar weer opbergen ;-).
Voor zakelijke gebruikers heb je sowieso aparte internetbundels, dit zal van toepassing zijn voor de reguliere internetbundels.
wat ben ik blij dat ik maar 1jaar abbo bij kpn heb samen met mijn htc hd2 ik ga toch straks over naar hi, ik vindt kpn maar duur en je kan maar amper internetten zonder dat gezeur krijgt van "fair trade limiet". onbeperkt internet moet gewoon ONBEPERKT INTERNET zijn anders moeten ze gaan hernoemen. pff kut kpn
KPN is Hi, en Hi is van KPN.

Ik verwacht dat ze bovenstaande ook gaan doorvoeren bij Hi. Helaas heeft Hi een hele vage FUP, waardoor er klanten nu al daarvan de dupe zijn; zie het draadje in het Telecom-providerforum: [HI] Overtreding Fair Use Policy
Ikzelf heb ook na de 1e of 2e maand een melding gekregen over dat ik de FUP overtrad, maar hoe hoog ze die hebben en hoeveel ik had verstookt stond niet in die brief.
Heb ik ook gehad. Btw, alleen de melding dat ik op 80% zat en niet meer. Maar in het begin download je ook nog allemaal apps enzo op je telefoon, dan verbruik je ook een hoop tenminste.

Bij het FUP kan je tot 10x van het gemiddelde verbruik vebruiken. Daarna wordt de snelheid geknepen tot 64kb/s.

[Reactie gewijzigd door jannoww op 23 juli 2024 23:35]

LOL, rara wie de eigenaar van Hi is.

Juist, KPN
Wou het net zeggen :)

Overweeg anders om over te stappen op Simyo :D

[Reactie gewijzigd door apollo51 op 23 juli 2024 23:35]

T-Mobile heeft toch ook niet de fair use policy of heb ik dat verkeerd? Want Hi heeft dat ook gewoon.
T-Mobile heeft (voor de iPhone in ieder geval) wel onbeperkt, maar kom je boven de 2GB per maand, gaat de snelheid achteruit. Momenteel heb ik totaal geen internet met T-Mobile, maar dat is een ander verhaal.
Anoniem: 344347 @Ypho11 juni 2010 13:59
2 maanden gratis geen internet compensatie gekregen?

Dit is gewoon afzetterij, laat ze eerder 4G gaan bouwen hierzo, ipv 3G achterstandwijk netwerken.

Ik betaal bij me internet provider toch ook niet meer, omdat ik vaker op internet zit.
Echt ONZIN.

Gewoon weer een kapitalist die dacht: ik kan mijn abbo houders nog meer geld uit de zak kloppen.
Beetje overdreven reactie.

Waarom zou een telecom provider meer dure 3g masten gaan plaatsen omdat 1 op de 100 gebruikers een paar gigabyte per maand mobiel download. Die kosten verdienen ze nooit terug met dat tientje per maand wat die ene grootgebruiker betaald.

Je kan het ook zo zien. Flat Fee boodschappen doen voor 200 euro per maand. Maar ik gebruik maar voor 100 euro per maand boodschappen. Maar omdat gezin B voor 300 euro per maand boodschappen haalt zou ik 100 euro per maand meer moeten betalen? Ook niet geheel eerlijk toch?

Het heeft niets met oneerlijkheid te maken. Wat dat betreft doet t-mobile het goed. Kom je over de 2 gigabyte dan gaat de snelheid gewoon omlaag. Dat zou iedere provider moeten doen. Eigenlijk is 2 gigabyte nog teveel ik heb meer dan genoeg aan 200 megabyte per maand.
omdat ze daar reclame voor hebben gemaakt en klanten hebben gelokt met het feit dat ze onbeperkt gebruik kunnen maken van hun verbinding ? Ik heb nog nooit een reclame geizen van iemand die af en toe eens een e-mail checkt. Nee, elke dag, overal. Bij vrienden, tijdens het sporten op het werk., daar maken ze reclame voor. Beetje raar wel om dan vervolgens die mensen te straffen.
200 megabyte is wel een beetje weinig.... ik heb bij hi al een aantal keer den FUP overschreden, maar vond niet dat ik bijster veel zat te internetten. Een paar dagen goed youtuben en je zit er al zo aan :(
Dit heb ik ook gehad inderdaad en ik kon niet geloven waardoor! Ikke taskmanager openen... Ahhh! Googlemaps (de oude) stond al 2 weken aan op de achtergrond met gps enabled :p
rara van wie is Simyo....
juist KPN.
Zou het misschien mogelijk zijn dat apollo51 Simyo exact om die reden aanhaalde? Kweenie hoor, 't is maar theorietje... 8)7
Zet je sarcasmeradar even aan
Je sardar? :D
En wie denk je dat eigenaar is van Simyo...
Whoeps - mijn radar stond uit...

[Reactie gewijzigd door Airw0lf op 23 juli 2024 23:35]

tegenwoordig is hi zelfstandig bij primaphone verkopen ze geen hi meer dus dan neem ik aan dat zelf standig zijn, maar ik hoor voor de rest geen geen klachten over hi gebruikers en stuk goedkoper enz.
en ikw eet iedereen is inpreciepe host bij kpn's uitzend torens
en @ apollo51
simyo?
uhm juist
ik blijf wel gewoon bij de grote telecom bedrijven das toch oud en vertrouwd en vaak beter service e.d
Luister arnoo,
KPN=Hi.
KPN is voor de volwassenen die het kennen van vroegah
Hi is jongeren gericht. Maar de abbo's zijn ongeveer hetzelfde. En ook de internet verbinding is crap. Langzaam, en je krijgt na een week internetten al een FUP smsje. (ervaring)
Hi is de particuliere (mobiele) branch van KPN.

Dit hebben ze zo gedaan zodat ze KPN een 'officieel' zakelijk imago kunnen laten behouden om zo zakelijke klanten aan te trekken terwijl Hi met hun 'hippe' imago de jongeren markt aan moet spreken.
Dit is ook de reden dat Hi studentenkorting abo's heeft en KPN niet.

Puur marketing dus.

Dit geld overigens voor meeste bedrijven die dochterbedrijven hanteren.
2 bedrijven = 2 imagos voor 2 verschillende doelgroeppen.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juli 2024 23:35]

En bij Hi zit je ook weer met Fair Use. :z
Gevalletje "Same shit different Logo"
Met alle respect HI is de budget variant van KPN !!
Dat weet je dus niet. Wie weet gaat KPN een nieuwe lager abo invoeren voor de casual consumer, want zoals hij het zegt betalen die op dit moment dus eigenlijk teveel. Het werd tijd dat de telecom bedrijven eens wat duidelijker gaan worden wat met welk pakket mag. Ik vind het niet geheel onlogisch dat mensen die de hele dag Youtube streamen straks meer moeten betalen.
Belachelijk dat ze meer moeten betalen , wanneer je een internet abbonement afsluit bij een internet provider ongeacht welk medium zouden ze dezelfde regels moeten handhaven als het internet abbonement die je thuis kan nemen.

Ik als redelijk grootgebruiker bij ziggo ( thuis aansluiting, daarvoor kpn ) heeft nog nooit hoeven bijbetalen voor mijn internet abbonement en ik verwacht hetzelfde voor elk andere vorm van internet abbonement.

Overigens .. wanneer een provider zijn algemene voorwaarden aanpast , dan mag je je abbonement opzeggen zonder extra kosten.. dus mochten ze hierdoor hun algemene voorwaarden aanpassen ( wat mij het meest logische klinkt ) dan roep ik hierbij op alle KPN gebruiker hun abbonement op te zeggen en een nieuwe te nemen .. heb je ook nog een leuke nieuwe telefoon :*)

* down with democracy! *
>>>Ik als redelijk grootgebruiker bij ziggo ( thuis aansluiting, daarvoor kpn ) heeft nog nooit hoeven bijbetalen voor mijn internet abbonement en ik verwacht hetzelfde voor elk andere vorm van internet abbonement.<<<

Alleen dat verschil is dat de mobiele providers veel te weinig capaciteit hebben en niet gerekend hebben op 'normaal' internet gebruik.
Daarom gebruik ik mobiel internet alleen als ik niks anders heb. 3G, HSDPA, allemaal leuk maar de gepromote snelheden worden echter zelden of nooit gehaald.
Dit betekend inderdaad dat de casual consumer op dit moment meebetaald aan het gebruik van de media junkie. Daarnaast staat er in de tekst dat de casual consumer minder gaat betalen (of dat daadwerkelijk gebeurt moeten we straks zien).

En zo raar is het niet, als je het vergelijkt met je thuis-lijn: daar betaal je toch al snel 20 euro of meer, terwijl zo'n verbinding makkelijker is te onderhouden en up te houden is dan een mobiele verbinding. En die 10 euro was nog niet zo gek, maar met het huidige gebruik van bepaalde mensen (media junkies?) is die 10 euro lang niet meer kosten dekkend. Als ik de problemen zie bij de huidige providers, voorspel ik dat alle providers deze 2 of 3 deling gaat introduceren.

@bbob1970: Ik denk dat dit hand in hand gaat: voor een uitbreiding van de capaciteit van het netwerk zal je ook geld moeten steken, en meer onderhoud. Dus ook hogere kosten, en het is niet zo raar dat de groot gebruikers dat moeten gaan betalen, ipv van de kleine gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Scorpion1984 op 23 juli 2024 23:35]

Inderdaad. Precies mijn gedachte. KPN betaalt nu het gebruik van de media junkie, en dat willen ze niet en daarom gaat het tarief omhoog. De casual gebruiker heeft helemaal nergens last van. Die gaan straks ook niet minder betalen.
Maar wel per kB of per MB, dat is dus best vervelend om in de gaten te houden.
Via belatingen betaal je ook voor dingen waar je geen gebruik van maakt. Heb je geen auto betaal je via allerlei beslatingen toch mee aan nieuwe wegen.

KPN laat men dit bericht zien dat ze het echt niet willen snappen, of misschien snappen ze het wel, ze willen meer verdienen.

Draadloos internet zal alleen maar meer en meer worden en natuurlijk zullen mensen filmpjes gaan kijken, bestanden downloaden. KPN zegt nu hup terug naar de steentijd, wij willen grootverbruikers meer laten betalen. De datalimieten bij draadloos, ja limieten want men verkoop zogenaamd onbepert , zijn in vergelijking tot normaal internet al laag.

Het aparte is dat men beter kan kiezen voor uitbreiding van de capaciteit van het netwerk dat zal men in de toekomst zeker nodig hebben.
Precies dat kunnen ze dat geld wat eerst van de casual naar de groot verbruiker ging mooi in hun zak steken. En goedkoper zal het zo ie zo wel worden de komende jaren.
De laatste tijd verbruiken de nieuwe smartphones automatisch veel meer bandwith. Ik vind dat de providers hier ook rekening mee moeten gaan houden. Een gemiddeld smartphone gebruiker gaat een beetje op youtube, download wat apps en wat muziek en browst naar volledige voor desktop gemaakte websites, dan verbruik je toch veel meer :S. Maar jah voor de gasten die aan het tetheren zijn is dit wel een goeie zet.

[Reactie gewijzigd door Empo op 23 juli 2024 23:35]

Anoniem: 215005 @Empo11 juni 2010 11:23
daar kijken ze dan ook naar he, wat de gemiddelde doet.. en de mensen die daar enorm bovenuit springen moeten meer betalen.
jah maar tot kort geleden was volgens hun het gemiddelde 20 MB per maand !
serieus, de getallen die zij noemen hoeven natuurlijk niet per se op waarheid te berusten, stel dat ze de keuze hebben om de waarheid te vertellen en daarbij aangeven dat hun maximale limiet (meestal 10xgemiddelde, was dus 200MB per maand) omhoog schiet OF aangeven dat het gemiddelde erg laag is en daarom extra kosten gevraagd moeten worden dan kan ik je verzekeren dat voor een beursgenoteerde bedrijf dat laatse de ENIGE optie is...
Anoniem: 24394 @TIGER7911 juni 2010 13:29
Klopt ik kreeg dat ook te horen en moest toen maar naar het snelle pakket gaan. 15 kb/s vind een android phone ECHT niet leuk. Ding was echt traaaaag ook al heb ik de X10
jah maar tot kort geleden was volgens hun het gemiddelde 20 MB per maand !
Dat zou een onzinnig gemiddelde zijn... 20 MB brand ik er al doorheen als ik een trein mis en een half uur moet wachten. Als we teruggaan naar datalimieten of een andere constructie waarbij ik vanwege mogelijke kosten op mijn verbruik moet gaan letten, dan zeg ik op het moment van invoering mijn abo op en ga ik terug naar pre-paid zonder internet.

(Al zit ik dan nu wel bij Vodafone.)
Vodafone hanteert ook een FUP hoor, en hun gemiddelde is 25MB per maand, dus de FUP zit op zo'n 250MB per maand...
Anoniem: 145867 @TIGER7911 juni 2010 19:14
Waarom hoor ik dan niks? ik heb een data counter en ik verbruik tussen de 600-700mb op mijn abbo. (3G/Hsdpa) geen wifi.

En tethering gaat hard op HSDPA hoor... ik heb het 2x geprobeerd. Maar je zit zo op 10mb met een paar websites bezoeken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 23 juli 2024 23:35]

600-700mb=45-90MB dus je zit niet over de FUP.

Verder zou het inderdaad logisch zijn als veelgebruikers meer betalen. Maar op een of andere manier weten ze het altijd voor elkaar te krijgen dat je als je per kb meer betaald ookal gebruik je minder dan het gemiddelde bij het abbo.

Als ze er nou echt voor zorgen dat 25MB 10 euro kost, dan zou het wel aantrekkelijk worden voor laag gebruikers denk ik. Ze zouden het ook gewoon als abonnementsvorm kunnen verkopen zoals ze dat bij belminuten doen.
Marketingstechnisch is het gewoon niet slim om per minuut/kb te laten betalen omdat dat mensen doet herinneren aan prepaid en inbelverbindingen en die waren verdomd duur.
Als je consistent bent in je mierenneuken dan zijn mb's millibits, en is 600-700 daarvan dus net geen hele bit.
Je betaald, zoals in het artikel wordt vermeld, voor een laptop meer voor je internetabbo dan voor je telefoon. Echter, als de grens tussen laptop en smartphone vager wordt, zul je de grens tussen de verschillende abbo's ook moeten vervagen. En dat gaat KPN doen. Beter dan afwachten tot ze T-Mobile achtige praktijken hebben.

Ik snap best dat iedereen hier begint te jammeren dat ze straks meer moeten betalen. Maar onder de huidge omstandigheden zijn de tarieven blijkbaar te laag om te kunnen handhaven. Ik zal in de toekomst waarschijnlijk eerder een WiFi hotspot zoeken als ik wil internetten, tenzij ik bereid ben een wat zwaarder abbonement te nemen. Ik zie niet in wat daar mis mee is, al vind ik het natuurlijk wel jammer.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 23:35]

Anoniem: 75167 @Empo11 juni 2010 11:29
Ja, maar je hebt tetheren en tetheren. Ik tether soms als ik ergens aan het werk ben waar geen internet verbinding beschikbaar is, maar het enige wat ik doe is svn commits en wat browsen, skype(chatte)n en mailen. Maar misschien zijn er wel mensen die tethered video's gaan kijken of torrenten? Volgens mij valt het wel mee met de tetheraars; de hoofdmoot weet niet eens wat tetheren is, laat staan hoe het te gebruiken.

Het mobiel internet gebruik zal in de toekomst toch alleen maar gaan toenemen, en -zeker met meer voip mogelijkheden- zal het voor telco's toch steeds meer zo gaan worden dat ze met name data connectivity aanbieden en in veel mindere mate (zo niet helemaal niet meer) mobiele telefonie...

Overigens vallen de 3G ontvangst en snelheden me nog erg tegen in Nederland. Ik denk dat -het onlangs gelanceerde- Google navigatie helemaal niet zo goed zal werken met die 3G gaten door het land. Vaak is het niet vooruit te branden.
Today's 3G systems can in practice offer up to 14.0 Mbit/s on the downlink and 5.8 Mbit/s on the uplink.
Maar bij telfort zit je op 0.71 Mbit/s down en 0.20 Mbit/s up (speedtest.net)... En dat terwijl ook de iPhone 3GS / 4 gewoon met 7.2Mbps HSDPA overweg kunnen...

KPN: verwijder eerst maar eens die 715 kb/s cap en zorg eerst maar eens dat het netwerk gewoon op de volledige snelheid werkt en dat je échte landelijke (3G!) dekking hebt voordat je gaat beginnen met nieuwe abonnementsvormen en meer betalen... Want die snelheidsbeperkingen zijn óók niet meer van deze tijd...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 75167 op 23 juli 2024 23:35]

Tetheren wordt met de nieuwste telefoons wel heel veel makkelijker, met name door wifi tethering. Dat is een kwestie van aanzetten en dan heb je een persoonlijk wifi netwerk waar al je andere mobiele devices zo op in kunnen pluggen.
Anoniem: 24394 @Empo11 juni 2010 12:01
Juist ik "moest" ook naar de snelle variant omdat ik anders over de limiet heen ging. SE x10 met android doet op een normale dag al 15 mb!
15mb is nog heel netjes. kom vaak aan een veelvoud daarvan, en dan doe ik echt niets geks
Wat doe je dan allemaal?
Ik heb nu mijn iPhone bijna 2 jaar (11 juli) en heb in die tijd 2.6 GB down, 431 MB up via de 3G verbinding.
Thuis gebruik ik WiFi, dus het totale verbruik zal wel hoger liggen, maar dat deel zal niet via de telefoonprovider gaan...
Ik heb het gevoel dat ik mijn telefoon toch continue gebruik: mail, web, Apps, af en toe Youtube via 3G, etc.
weet je zeker dat die statistiek niet per maand gereset/gemiddeld word? dat zijn namelijk realistischer cijfers voor mensen die 'veel' met hun smartphone doen, en af en toe youtuben..
Ja, dat weet ik zeker.
Ik controleer dit af en toe, de getallen zijn alleen maar gestegen over de tijd...
Wat ik echter niet doe is tethering, tevens wordt thuis automatisch WiFi gebruikt...
Maar ook daar browse ik regelmatig op de iPhone.
(Handiger dan een laptop, als je op de WC zit :P )
Youtube en internetradio gebruik ik weinig, volgens mij zijn dat de grote vreters.
Browsen valt denk ik best mee qua verbruik, als je niet al die Flash advertenties download :D
Lekkere discriminatie dan, maarja typisch kpn eerst al die mensen lekker maken met smartphones en inet en daarna hee jij hebt een smartphone ga jij maar 10euro meer betalen voor je inet.
Hoezo discriminatie? Als je meer verbruikt moet je meer betalen... Moet je anders ook iedereen 1000 euro per jaar laten betalen voor benzine en dan alle benzine laten verbruiken die ze willen? =)
Niet helemaal correcte vergelijking, benzine verbruik je (is weg). Er wordt dan wel gezegd dat je bandbreedte 'verbruikt', maar je maakt het niet 'op'. Je kan het beter vergelijken met het gebruik van een weg, problemen ontstaan als er teveel mensen over het zelfde stukje weg rijden, zelfde geld voor data 'verbruik'.

Nu is het in Nederland zo dat je wegenbelasting betaald en dat is alleen afhankelijk van hoe zwaar je auto is (laten we zeggen hoe hoog je upload/download snelheid is) en niet voor hoeveel kilometers je rijd. Dat willen ze wel veranderen (kilometer rijden), maar daar zijn net zoveel voorstanders van als tegenstanders.

Ik vind het een slechte ontwikkeling van KPN, en voor mij een goede reden om weer niet voor KPN te kiezen.
Ik voorspel dat het zal binnenkort bij alle providers zal zijn.
De laatste zal alle veel-downloaders krijgen en heel snel omgaan...
Anoniem: 175233 @Cergorach11 juni 2010 14:35
De wegenbelasting is ook afhankelijk van je brandstof... LPG en Diesel rijders betalen flink veel meer wegenbelasting! Aangezien de keuze of LPG of Diesel i.h.a. op basis van het aantal kilometers per jaar wordt bepaald, is op die manier de wegenbelasting indirect wel degelijk afhankelijk van het aantal kilometers dat je maakt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 175233 op 23 juli 2024 23:35]

wegenbelasting? Motorrijtuigenbelasting
voor wegen maakt het immers niet uit wat voor brandstof je rijd.
;)
1000 Euro per jaar? Waar kan ik inschrijven? :9~
Wat een onzin, discriminatie? Nee gewoon betalen naar gebruik, dat is bij enorm veel zaken zoals stroom, water en gas doodnormaal. Zelfde met benzine, mensen die veel rijden betalen meer.
Waarom zou dat bij bandbreedte dan niet zo zijn? Enkel omdat het geen tastbaar goed is? Ja ik snap dat dit voor niemand leuk is die intensief data verbruikt, ik vind het zelf ook niet leuk, maar het idee er achter snap ik prima.
Dat vind ik dus onzin, gas en water etc. verbuik je. Dat gaat op... Bandbreedte gaat niet op, de ruimte wordt alleen smaller. Je kan een ding als bandbreedte niet vergelijken met goederen die op raken.

Daarnaast vind ik het onzin dat grootverbruikers meer moeten gaan betalen, mensen die extreem veel downloaden bij Ziggo of bij UPC hoeven ook niet meer te betalen? Wellicht een oud businessmodel, maar in een tijd waarin Youtube en dergelijke normaal zijn bij internetgebruik vind ik niet dat men daar de gebruikers van moet strafffen.

Het internet evolueert en de data wordt steeds groter, de hardware en voorzieningen groeien daar normaal gesproken in mee. Deze maatregel voelt voor mij als een beperking van groei.

[Reactie gewijzigd door M-Opensource op 23 juli 2024 23:35]

Waarom zou dat bij bandbreedte dan niet zo zijn? Enkel omdat het geen tastbaar goed is?
Nee, omdat er bij internet al jaren zowel op de vaste verbinding flat-fee de norm is. Je betaald voor de snelheid maar de hoeveel gebruik dat je er van maakt is niet relevant. Dat wil KPN (nu om begrijpelijke redenen) doorbreken, maar ik twijfel of de consument zo begripvol zal zijn.
Eigenlijk heb je gelijk, maar niet op de manier waarop je het brengt.
Stel dat dit zou gebeuren voor "normale" internet abbo's, zeg dan maar dag tegen je nieuwsgroepjes! Geen gigabytes meer binnenhalen zonder er geld voor neer te smakken.
En wat is het probleem daarvan?
De provider betaalt een bepaalde prijs voor de bitten die deze op de backbone up- en download.
Op dit moment bieden ze een flat-fee aan door alle data op een hoop te gooien en te delen door het aantal gebruikers. Kleinverbruikers subsidieeren dus de grootverbruikers.

Stel dat ze naar eenzelfde model gaan als bijvoorbeeld elektriciteit, dus een vaste aansluitvergoeding, een capaciteitsvergoeding en daarnaast x euro per GB, wat zou daar het probleem van zijn?
Kleinverbruikers betalen dan weinig, grootverbruikers veel.
Klinkt wel zo eerlijk.
Anoniem: 156329 @PPie12 juni 2010 15:18
Dat brengt onzekerheid over de kosten voor de gebruiker.
Mensen willen liever weten waar ze aan toe zijn.

Een provider die een bedrag per data rekent is waarschijnlijk al snel gedoemd te mislukken aangezien de meeste mensen niet snappen hoe duur het dan gaat uitkomen.
Toch is het bij veel andere dingen is niet op een flat-fee manier geregeld.
Bijvoorbeeld: Gas, water, elektriciteit, brandstof voor de auto, telefoon, eten, muziek/film (DVD/CD/download/video on demand), etc.
Sommige dingen hiervan zijn redelijk logisch om wellicht per keer af te rekenen (Kopen van een CD is een keuze), maar andere hebben hetzelfde gedrag als internet (elektriciteit, telefoon, video on demand)...
Gast gebruik je verstand, ik betaal gewoon mijn abonnement voor o.a. exchange server en wat andere simpele dingen, maar word zo vaak gek van gebrek aan bandwijdte, of uberhaupt geen verbinding krijgen door de You-tube yunks. Dat het niet meer dan normaal is dat.

A. je betaalt naar je verbruik ten opzichte van het beschikbare netwerk

B. Je zorgt dat het netwerk genoeg capaciteit heeft.(wat altijd een utopie blijft)
Er is gewoon niet genoeg radiospectrum om ten allen tijde iedereen van heel veel bandbreedte te voorzien. en dat gaat voorlopig niet komen ook.
Lekker dan, mijn Desire slurpt al genoeg data naar binnen terwijl hij niets doet..
Tja, daar is dan toch een reden voor. Een telefoon die niet gebruikt word hoort geen data binnen te halen.
Inderdaad. Nou zijn sommige programma's ook achterlijk afgesteld, mail syncs om de 15 seconden of zo. En dan na een reis naar het buitenland maar roepen dat de rekening zo hoog is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 46304 op 23 juli 2024 23:35]

Hoera voor push mail.. zoals Gmail en Push chat zoals GTalk. Dit hoort niet veel te gebruiken.
Is er ook een programma in de market voor android waar je de datavebruik per applicatie kan meten?
Kan nu alleen met data counter de totale 3G/hsdpa verbruik meten. En ik dacht dat 500mb per maand normaal was. Niet dus.. zucht.
Anoniem: 215005 @Badie11 juni 2010 11:37
dat hebben toch alle smartphones, dus dat is meegerekend met het gemiddelde..

als je hm als internet modem gebruikt en continu filmpjes kijkt.. stijg je daar ruim bovenuit en ben je de sjaak.
Helaas ziet KPN ELKE telefoon als smartphone! Gemiddeld internet gebruik van AL hun klanten!
Wat heeft KPN er ook mee te maken of ik de mobiele browser van een eenvoudig Nokia S40 toestel gebruik of die van een iPhone?
Gewoon even goed kijken naar wat er allemaal gesynchroniseerd wordt en hoe vaak dat gebeurd. is allemaal in te stellen op je telefoon. Mogelijk is deze abbo wijziging toch is een reden om daar is wat beter naar te gaan kijken.
Gaat het niet een beetje te ver dat je je synchronisatie schema aan moet passen uit vrees dat je te veel data gebruikt!?

Mensen die hun telefoon als primaire internet verbinding op hun laptop gebruiken, okay, ik gebrijp dat die teveel data verstoken...
Als dit doorgevoerd wordt voor bestaande klanten mogen zij hun contract ontbinden neem ik aan? Alleen maar goed nieuws denk ik :)
Ja tuurlijk mag dat aangezien je getekend hebt voor wat je nu hebt dit veranderd dus mag je opzeggen.
Dat is toch eigenlijk ook apart he?

Als je tekent voor een 2-jarig contract en je hebt er na een jaartje geen zin meer in die voorwaarden zegt KPN 'Ja leuk voor je, maar je moet gewoon doorbetalen.' Maar als KPN er geen zin meer in heeft is het zo afgelopen.
Hoezo? Dan stap je toch gewoon over op een andere aanbieder met betere voorwaarden?
Helemaal niet apart. Jij zegt ja tegen set voorwaarden X. Bij het tekenen geeft je aan dat je 2 jaar die voorwaarden wilt hebben. Maar als na een jaar het bedrijf die voorwaarden niet meer wil nakomen ben je vrij om te gaan.
Ik denk dat je kosteloos het data-abonnement kunt ontbinden. Ze worden door Hi aangeboden als verschillende producten. Ik denk niet dat een volledige ontbinding van je abonnement mogelijk is..
Je zit met je KPN-sim anders wel vast aan KPN voor je internet, dus dat zou erg krom zijn. Misschien dat je het aan moet vechten, want KPN ziet dat vast anders :X

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 juli 2024 23:35]

Maar wie zegt dat dit doorgevoerd wordt op de huidige contracten? Ik neem aan dat het gewoon op de nieuwe abonnementen wordt toegepast.

En anders neem ik aan dat je het contract mag ontbinden.
Anoniem: 80487 11 juni 2010 11:34
En dan zegt T-mobile, dat doen wij niet hoor! KPN alle klanten kwijt. _/-\o_

Ik wil wel eens weten wat kpn ervaart als veel gebruik trouwens, want mijn android unit verstookt zelfs als ik niets doe al redelijk wat.
Begint dat hele onduidelijk FUP gelul nu op mobiel internet?

Datalimieten en FUPS zijn van voor de eeuwwisseling.
En dan heeft T-Mobile een NOG groter probleem met de capaciteit....
T-mobile heeft idd geen limiet per individuele gebruiker, daar gaat gewoon het hele netwerk plat. :X

Zit zelf bij T-mobile, maar stap liever vandaag dan morgen over naar een andere aanbieder. Ook als ik daar meer moet betalen, er een FUP geldt zoals bij KPN of de beloofde snelheid lager ligt. Als het maar werkt. :( T-mobile wil echter niet echt meewerken aan overstap, op klachten wordt gewoon niet (niet!) gereageerd.
En dan houdt je ook even rekening met het feit dat T-Mobile beterschap heeft beloofd binnen 3 weken wat betreft hun 3G netwerk, wat ze nooit waar gaan maken, iedereen gedesillusioneerd over zal stappen naar vodafone of KPN, waarna ze daar weer genaaid worden.

Er is altijd wel wat aan te merken op de partijen, en waarschijnlijk nemen de andere providers eenzelfde standpunt in zodra KPN er mee weg komt. Is namelijk leuk voor de winst ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.